چه کسی مذاکرات برجام را هدایت خواهد کرد؟/  حمله بیژن نوباوه به منتقدانی که طرح صیانت را نخوانده‌اند

گروه سیاسی الف،   4000719112 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

چه کسی مذاکرات برجام را هدایت خواهد کرد؟/  حمله بیژن نوباوه به منتقدانی که طرح صیانت را نخوانده‌اند

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۶۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۸۶۸ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴۵ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۲۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۴۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۴۶۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۲۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

بیشتر بخوانید: ادامه تامین واکسن کرونا تا مرز ۲۰۰ میلیون دُز / برنامه ای برای واردات"جانسون و جانسون" نداریم

***

 پرسش آفتاب یزد از حسین شریعتمداری 

آفتاب یزد نوشت: «امثال آقای حسین شریعتمداری و دوستان‌شان که معتقدند برجام جنازه‌ای متعفن بیش نیست چرا پیگیر مذاکرات وین هستند؟! الحمدالله که تمام نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز همفکر و هم جریان کیهانی‌ها هستند فلذا خیلی ساده می‌توان برای همیشه این جنازه متعفن را به خاک سپرد و تمام!

فی المثل همین امروز مجلس محترم شورای اسلامی می‌تواند طی یک طرح سه فوریتی دولت و وزارت خارجه را ملزم و مکلف کند که طی بیانیه‌ای رسمی خطاب به کشورهای غربی و چین و روسیه اعلام کند که تهران برای ابد از برجام خارج می‌شود زیرا تماما ضرر و خسارت بوده است. اتفاقا کار از محکم کاری عیب نمی‌کند؛ یعنی حتی به توصیه کیهان، دولت ابراهیم رئیسی، ایران را از ان پی تی نیز خارج نماید تا بتوانیم بدون هیچگونه نظارتی به فعالیت‌های هسته‌ای بپردازیم. 

بهرحال حتما مخالفان برجام پلن‌های مختلف و متعددی برای پسا برجام ترتیب داده اند. یعنی اگر قطعنامه‌های سازمان ملل بازگردند و یا خدای ناکرده بنای جنگی بود همین آقایان می‌دانند چگونه شرایط را مدیریت کنند. 

هرچند احساس می‌شود مخالفت مخالفان برجام این روزها صرفا لب و دهانی و یا تریبونی شده است. با بدگویی کردن که نمی‌توان از توافق هسته‌ای خارج شد باید عمل کرد. ابزارش هم که وجود دارد پس این معطل کردن‌ها و شاخ و شانه کشیدن برای معماران برجام که این روزها بیکار و پیژامه‌پوش در خانه‌های‌شان نشسته‌اند چه سودی دارد؟ 

اگر هنوز دولت روحانی در قدرت بود و اصرار به احیای برجام تحت هرشرایطی داشت آن زمان این بدگویی‌ها توجیه داشت. ولی اکنون این رفتار مصداق بارز مثل «لات کوچه خلوت» است. بهتر است دوستان وارد میدان شده و در عرصه عمل کار را تمام کنند.»

***

چرا رویکرد ایران در قبال طالبان انعکاس منفی رسانه‌ای داشته است؟

فرهیختگان درباره انعکاس منفی رویکرد ایران در قبال طالبان نوشت: «طبیعتا بخشی از این انعکاس منفی ناشی از تلاش رسانه‌های معاند است؛ رسانه‌هایی که از هر فرصتی برای حمله و تخریب وجهه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند. بخش دیگری از این وضعیت رسانه‌ای ماحصل تثبیت تصویر از طالبان طی 20سال پردازش رسانه‌ای به موضوع طالبان است. انتظار اینکه سال‌ها تصویرسازی خشونت و جنایت از طالبان به‌یک‌باره و با استراتژی «طالبان عوض شده است» تغییر کرده و به تصویری مثبت تبدیل شود انتظاری بیهوده است.

رسانه‌های رسمی و غیررسمی در ایران سال‌ها از اخبار جنایات طالبان در کنسولگری ایران و درمقابل مردم افغانستان تصویرسازی کردند؛ طبیعی است این تصویرسازی به‌یک‌باره قابل تغییر نیست و تلاش برای تغییر آن در کوتاه‌مدت آن‌هم توسط رسانه‌هایی که در وضعیت مناسبی از لحاظ سرمایه اجتماعی به‌سر نمی‌برند اتفاقا خود نظام را متهم به همکاری با تروریسم و جنایتکاران می‌کند. موضوع مهمی که متاسفانه رسانه‌های جبهه خودی انقلاب اسلامی با محوریت صداوسیما به‌هیچ‌وجه متوجه آن نیستند.

موضوع دوم دیگر تصویری است که از سیاست خارجی کشور بر محوریت دفاع از حق و مظلوم شکل گرفته است. دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای نظام سال‌ها تلاش کرده است از سیاست خارجی کشور، سیاست خارجی مبتنی‌بر رسالت تصویرسازی کند و چرخش یک‌باره آن به‌سمت سیاست خارجی مبتنی‌بر منافع مادی کشور چندان قابل هضم و پذیرش نیست.

شاید این مشکل ریشه در این دارد که طی 40سال گذشته هیچ‌وقت به‌صورت سازمان‌یافته و نهادینه‌شده دستگاه رسانه‌ای کشور نتوانسته پیوند معقول و منطقی بین حمایت از مظلومان فلسطینی، سوری و لبنانی با منافع ملی ایران برای مردم برقرار کند. نتیجه این ناتوانی این است که جامعه این رفتار نظام سیاسی را استاندارد دوگانه فهم کرده و از آن انتقاد می‌کند.»

***

چه کسی مذاکرات برجام را هدایت خواهد کرد؟

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد بحث مذاکرات وین و برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با ترکیب تیم مذاکراتی ایران گفت: علاقه رسانه‌ها به جزئیات را متوجه می‌شوم. همان طور که بارها گفته‌ایم مذاکرات وین انجام می‌شود و روند این موضوع در داخل وزارت خارجه در حال پیگیری است. این مذاکرات (مذاکرات وین) گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام از سوی تمامی طرف‌هاست لذا قرار نیست که هیچ متن و توافقنامه جدیدی مذاکره شود. اینکه تیم مذاکره‌کننده چگونه است همان طور که می‌دانیم در دوره‌های قبل نیز بنا به نیاز نمایندگانی از دستگاه‌های مرتبط و دخیل از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت در این مذاکرات بوده‌اند و اکنون نیز همین گونه است. مهم این است که تداوم از حیث گفت‌وگوها انجام خواهد شد. شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما حتی یک ساعت را بعد از اینکه فرایند بررسی داخلی در مورد مذاکرات به جمع‌بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ مذاکرات را نهایی کنیم.

پیگیری‌های «فرهیختگان» از منابع آگاه حاکی از آن است که مدیریت مذاکرات هسته‌ای مانند دولت روحانی در دولت رئیسی نیز در وزارت‌خارجه خواهد ماند و علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه، سرپرستی مذاکرات را برعهده خواهد داشت. باقری کمی  پیش از این در دولت احمدی‌نژاد، معاون سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بوده است.

***

 حمله بیژن نوباوه به منتقدانی که طرح صیانت را نخوانده‌اند

بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با برنا در رابطه با «طرح حمایت از کاربران فضای مجازی» گفت: پس از آن که در روز گذشته، هیات رئیسه کمیسیون حمایت از کاربران فضای مجازی مشخص شد، کار عملیاتی کمیسیون در هفته جاری کلید می خورد و جلسات آن آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: کسانی که نسبت به این طرح هجمه‌هایی را وارد می‌کنند به ضرس قاطع یا اصلا طرح را نخوانده اند و اطلاعی از آن ندارند و یا کسانی هستند که در پازل دشمن بازی می‌کنند و به دنبال این نیستند که قانونی برای اینترنت شکل بگیرد زیرا می‌خواهند ضد قانون عمل کنند و افراد آزادی هستند که فساد و فحشا ایجاد می کنند به همین دلیل، با این طرح مخالفت می کنند. 

نوباوه مطرح کرد: افراد نگران این طرح بدانند که اینترنت ربطی به این قانون ندارد. این حمایت از حقوق کاربران است اصلا بحث زیرساختی ندارد و در راستای این است که اگر اهانت و هتک حرمتی صورت گرفت و حیثیت کسی ریخته شد، حق کسی ضایع نشود درست است که پلیس فتا در این موارد پیگیری هایی را انجام می دهد اما در بسیاری مواقع هم به بی قانونی برمی‌خورد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جوسازی‌های زیادی علیه این طرح انجام می‌شود. در جایگاه نماینده مردم به دنبال این هستیم که حقوق مردم پایمال نشود. اگر دولت الکترونیک شکل نگیرد اصلا دولت نمی تواند کاری از پیش ببرد.

***

دخالت برخی نمایندگان مجلس در روند انتصابات دولت

رجانیوز نوشت: «پس از رای اعتماد مجلس به کابینه سیزدهم، روند بررسی گزینه‌های استانداری در سراسر کشور آغاز شد. در همین راستا دولت به جهت دریافت مشورت گروه‌های مختلف مردم و اقشار موثر در استان‌ها، از مسیرهای متعددی تلاش کرد تا نظرات و دیدگاه‌های گوناگون در خصوص مصادیق و گزینه‌های استانداری را جمع آوری و بررسی کند.
 
در این بین اما به نظر می‌رسد که امر برای برخی نمایندگان مجلس مشتبه شده و به جای ارائه مشورت، سعی در تعیین تکلیف برای انتصابات دولت دارند. این افراد با اعمال نفوذ و لابی‌های پشت پرده سعی دارند تا در برابر انتصاب گزینه‌های جوان و انقلابی مانع‌تراشی کرده و با پنهان شدن پشت توجیهاتی همچون نظر مردم، گزینه‌های خاص و مورد حمایت اقلیت‌های سیاسی خود را به دولت تحمیل کنند.
 
این فشارها و دخالت‌های فراقانونی تا حدی پیشرفت کرده است که رئیس مجمع نمایندگان یک استان جنوبی تهدید کرده که منتخبان این استان در مراسم معارفه استاندار جدید که از میان گزینه‌های مورد نظر آنان نبوده، شرکت نخواهند کرد...
 
این اقدام نمایندگان علاوه بر اینکه به وضوح نوعی سهم‌خواهی و فشار برای زد و بند بوده، دخالتی صریح و غیرقانونی در وظیفه قوه مجریه از سوی نمایندگان و در تناقض مستقیم با اصل تفکیک قوا در قانون اساسی است.»

***

تاکید اژه‌ای بر ساماندهی مسئله ممنوع‌الخروجی‌ها

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به ممنوع الخروج کردن افراد توسط برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی و بانک‌ها و برخی مراجع قضایی اظهار داشت آمار کسانی که ممنوع الخروج می‌شوند زیاد نیست، اما کم هم نیست و این مسئله باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

محسنی اژه‌ای افزود: اول باید معلوم شود که کدام دستگاه‌ها اجازه دارند افراد را ممنوع‌الخروج کنند و چه کسانی و برای چه مدتی باید ممنوع‌الخروج شوند و اینکه به مردم بدون هیچ توجیه قانونی اعلام نشود که ممنوع‌الخروج شده‌اند و در فرودگاه متوجه موضوع شوند خسارت بار است.

وی ادامه داد: گاهی فردی ممنوع‌الخروج می‌شود که بعداً معلوم می‌شود ضرورتی برای این کار نبوده و مشکل دیگر این است که حتی برخی افراد با آنکه قانون تصریح کرده حکم ممنوع‌الخروجی پس از ۶ ماه بلااثر می‌شود باز هم با وجود پرداخت مالیاتها، تسویه با بانک‌ها و یا صدور قرار منع تعقیب و پایان دوره محکومیت همچنان ممنوع‌الخروج هستند و به این مسئله توجهی نمی‌شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در روزهای آینده بخشنامه‌ای را برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر خواهد کرد از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی خواست که بر روند ممنوع‌الخروجی‌ها نظارت جدی داشته باشند تا ضوابط آن رعایت شود.

***

بررسی پرونده عنابستانی در هیئت نظارت مجلس!

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت پرونده های مطروحه در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، بیان کرد: به طور کلی می توان گفت که به تعدادی از پرونده ها رسیدگی شده و تعدادی از پروندها همچنان در حال بررسی می باشد. برخی از موارد در راستای ایفای وظایف نمایندگی تشخیص داده شده است و برخی هم در راستای ایفای وظایف نمایندگی تشخیص داده نشده است. 

وی در ادامه اظهار کرد: پرونده آقای عنابستانی نیز در حال طی کردن روند بررسی خود در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می باشد.

عصر ایران در این باره نوشت: «واقعا امکان نداشت در این موضوع که حساسیت جامعه را برانگیخته است، هیات محترم نظارت نظر خود را زودتر اعلام کند؟ خدای ناکرده که قتل اتفاق نیفتاده است. فیلم موجود است و خدا را شکر دو طرف ماجرا هم هستند و دلیل این همه معطلی مشخص نیست! در 8 ماه می‌شود چندین پرونده با مجهول‌های فراوان را مورد بررسی قرار داد چه برسد به پرونده عنابستانی و سرباز.

انتظار زیادی نیست. مردمی که ساعتی پس از این ماجرا در جریان آن قرار گرفتند دوست دارند بدانند داستان نماینده مجلس و سرباز راهور به کجا ختم می‌شود.

اعتماد سازی مثل باران نیست که از آسمان ببارد و مردم متوجه آن شوند. اعتماد سازی با همین تصمیم‌ها ساخته می‌شود. وقتی مردم ببیند تخلفی انجام شده و به سرعت به آن رسیدگی می‌شود، خود به خود اعتماد می‌کنند.

اما وقتی داستان کش‌دار می‌شود و هیچ کس در مورد ماجرایی که همه مردم در جریان آن هستند، پاسخگو نیست، اعتماد از پشت بام مانند یک کبوتر پر می‌زند و به همین راحتی‌ها بر نمی‌گردد.

متاسفانه برخی فکر می‌کنند که اگر بگویند نماینده مجلس در این ماجرا مقصر بوده به اعتبار قوه مقننه و نظام ضربه می‌خورد. نه عزیزان، به مجلس، دولت و نظام وقتی ضربه می‌خورد که شما چشمان خود را بر روی اشتباهات دوستان خود می‌بندید و در برابر دیگران صدایی بلند دارید.

مطلوب این بود که بعد از مشخص شدن زوایای مختلف، مجلس کمتر از یک هفته، نظر صریح خود را درباره رفتار عنابستانی نماینده سبزوار اعلام می‌کردند. نظر صریح و قاطع.»

***

هنوز هم منتظر طرح شفافیت در مجلس هستیم 

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا به نامه نیوز گفت: «معتقدم که مجلس یازدهم به چند دلیل در انجام تعهداتی که به مردم داده بود و در پاسخگویی به مطالبات جامعه تا الان موفق عمل نکرده است».

وی توضیح داد: «یک بخش از مساله به سازوکار انتخابات مربوط است که بر اساس آن بسیاری از افرادی که وارد مجلس شده‌اند، افرادی هستند که توانایی لازم برای ایفای وظایف نمایندگی را ندارند. یعنی عمدتا کسانی که موفق به ورود به مجلس می‌شوند، افرادی هستند که می‌توانند رای جمع کنند و طبیعتا توانایی جمع‌آوری رای با شایستگی برای نمایندگی خیلی فرق دارد».

این چهره سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «نکته بعدی این است که وظایف قانونی نمایندگی را هم یا نمی‌دانند یا خودشان را به غفلت می‌زنند. وقتی یک نامزد انتخابات برای رای آوری هزار وعده اجرایی و عمرانی به مردم می‌دهد ، طبیعتا بعدا مورد پرسش قرار می‌گیرد و اگر نتواند پاسخگو باشد موجب نارضایتی خواهد شد».

کوشکی تاکید کرد: «سازوکار نامزدی در انتخابات و ورود به مجلس در شهرهای بزرگی مثل تهران همان پیوستگی به ساختار قدرت است. یعنی نه تخصص واقعی و نه تعهد به مردم اهمیت دارد. مساله اصلی پیوستگی به ساختار قدرت است و به همین خاطر عمده افرادی که وارد مجلس می‌شوند مثل همین دوره دهم، باید چسبندگی خاصی به جریانات سیاسی در قدرت باشند و اصلا لازم نیست که واقعا باسواد باشند، قانون اساسی و وظایف نمایندگی را بدانند یا به مردم متعهد باشند بلکه داشتن همین چسبندگی کافی است که در لیست‌ها قرار گرفته و وارد مجلس شوند. طبیعی هم هست که در مجلس در مسابقه تملق و چاپلوسی شرکت کنند یا به دنبال گرفتن وام و تبدیل آن به دلار باشند. چنین مجلسی طبیعتا شرمنده مردم خواهد شد».

وی خاطر نشان کرد: «البته منکر اینکه برخی چهره‌ها در مجلس وزین، باشخصیت و شایسته نمایندگی هستند و تلاش می‌کنند، نیستیم اما متاسفانه اغلب نمایندگان مجلس – چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل – چنین تصویری را به نمایش نگذاشته‌اند و مثال ساده آن هم اینکه در مجلسی که خیلی از نامزدها شعار شفافیت می‌دادند، هنوز بعد از گذشت حدود یک سال و نیم، به هیچ عنوان به این شعار عمل نکرده‌اند و بعید هم است که در طول سال‌ها و ماه‌های آینده هم این شعار محقق شود».

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۶۸۹۳۲۰:۴۳:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
روزنامه افتاب یزد مغلطه نکند برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم از اون خارج بشویم و نه می توانیم در اون بمانیم جناب ظریف باید در مورد مکانیسم ماشه پاسخگو باشد.
ناشناس۲۲۳۷۴۰۴۰۹:۰۵:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بدون هماهنگی با غرب هیچ کاری نمی توانیم بکنیم. زودتر برجام را جاری کنند.
ناشناس۲۲۳۷۴۲۳۰۹:۲۱:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
دوستان دو قطب ساز دشمن دوست تو در راس کار نیایند آن وقت می بینی که می‌شود یا نه
ناشناس۲۲۳۷۴۲۹۰۹:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بر طبق نظر کارشناسان اقتصادی، کشور روزی حداقل 100 میلیون دلار از بابت تحریم ها زیان می بیند.
ناشناس۲۲۳۷۴۸۵۱۰:۱۸:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۲۳۷۴۸۷۱۰:۱۹:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
امریکا بابت اعمال تحریم ها چند صد میلیارد دلار زیان دیده
ناشناس۲۲۳۷۶۰۳۱۱:۵۶:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۲۰
تحریمهای بانکی و نفتی نتیجه فتنه و اشوب دار و دسته شما در سال 88 است.
ناشناس۲۲۳۷۴۴۷۰۹:۴۴:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بدون fatf نمیتونیم واکسن وارد کنیم بدون fatf نمیتونیم عضو شانگهای بشیم
ناشناس۲۲۳۷۴۴۹۰۹:۴۵:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
دوران اونایی که میگفتن بدون fatf نمیتونیم واکسن بخریم تموم شده!!
ناشناس۲۲۳۷۵۰۲۱۰:۲۸:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
غربی ها فقط بر سر راه ایران سنگ اندازی می کنند اگر امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی را کنار بگذاریم مشکلات مون حل می شود.
ناشناس۲۲۳۷۵۰۴۱۰:۲۹:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
حالا روحانی که 8 سال مذاکره کرد چرا قیمت دلار و سکه و خودرو و مسکن و موبایل و مواد غذایی و غیره 10 برابر گران شد ؟!
فرناز۲۲۳۷۴۱۰۰۹:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
از نگاه دوستان اگر دولت روحانی بود، می بایست از آن خارج شد؛ ولی الان قضیه فرق می کنه!
ناشناس۲۲۳۷۴۹۵۱۰:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض است .
ناشناس۲۲۳۷۵۱۱۱۰:۳۲:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
برجام یک جنازه متعفن است خود روحانی باید انرا دفن می کرد.
ناشناس۲۲۳۶۸۹۷۲۰:۴۸:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
معماران برجام باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۲۳۷۳۹۸۰۸:۵۹:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
هزینه اش شعار نوشتن روی موشک ها و دستور ممنوعیت ورود وسایل امریکایی بعد از امضای برجام بود.
ناشناس۲۲۳۷۴۲۴۰۹:۲۳:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
دوباره که سوتی دادی جناب شعار و دنبال نخود سیاه رفتی
ناشناس۲۲۳۷۴۴۱۰۹:۴۱:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
طبق برجام مراوده دلاری ممنوع بود در ضمن کدخدای تو از اول دنبال هسته ای بعد منطقه و موشکی بود برای گرفتن آنها ولی کور خواندین
ناشناس۲۲۳۷۴۷۱۱۰:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
موشک چه ربطی به برجام دارد؟ در ضمن شعار و حرف هم باعث دشمنی نمی شود یا برجام را نابود کرد
ناشناس۲۲۳۷۴۷۶۱۰:۰۹:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
امریکا حتی اجازه نداد بوئینگ هواپیما که در برجام بود بفروشد به ایران در ضمن ممنوعیت برای کالاهای مصرفی بود
ناشناس۲۲۳۷۴۸۸۱۰:۲۰:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
موشک هیچ ربطی به برجام ندارد قول روحانی به موگرینی برای ماندن در برجام باعث شد تا ترامپ با خیال راحت از برجام خارج بشود.
ناشناس۲۲۳۷۵۰۵۱۰:۳۰:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اون کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! باعث نابودی برجام شدند برجام ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۲۲۳۷۵۰۹۱۰:۳۱:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
این سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند / ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است
ناشناس۲۲۳۷۶۰۰۱۱:۵۵:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
دقیقا حق با شماست مسلما اگر آمریکا از برجام منفعت اقتصادی می برد هرگز زیر اون نمی زد مگه مرض داره منافع برجام رو دو دستی تقدیم چین وروسیه مفت خور بکنه اما خودش از صبح تا شب شعار مرگ بر آمریکا بشنوه !!
ناشناس۲۲۳۷۶۱۴۱۲:۰۱:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
واردات کالاهای مصرفی امریکایی و اروپایی و چینی بعد از برجام 100 درصد افزایش یافت.
ناشناس۲۲۳۶۹۰۰۲۰:۵۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۹
بانیان برجام همان بانیان وضع موجود هستن و بجای گزافه گویی باید پاسخگوی تورم 1000 درصدی و 10 برابر شدن نرخ ارز و فقیرتر شدن مردم باشند.
ناشناس۲۲۳۶۹۰۳۲۰:۵۳:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها سبب لغو تحریم ها نشد بلکه باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد و با وجود مکانیسم ماشه خروج از ان هم خسارت بار است و به سادگی ممکن نیست.
REZA۲۲۳۷۴۸۹۱۰:۲۰:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اگر برجام خسارت محضه، بفرمایید خارج شوید. یک بام و دو هوا معنی نداره.
ناشناس۲۲۳۷۶۳۱۱۲:۱۲:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۲۰
مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است ظریف باید در این مورد پاسخگو باشد.
ناشناس۲۲۳۶۹۲۹۲۱:۲۳:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن ثروت های کلان و افسانه ای و گنج قارونی و کهکشانی به کمک سند تحول قوه قضا با محوریت مشروعیت سنجی اموال و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع
ناشناس۲۲۳۶۹۳۹۲۱:۲۹:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
این چه سوال مسخره ای هست؟ با خروج رسمی ایران از برجام تحریم سازمان ملل هم بر می گردد و ایراد ایشان همان اوایل بود که چرا اینطور بسته شد و چرا نامتوازن هم اجرا می شود
ناشناس۲۲۳۶۹۴۲۲۱:۳۳:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
کاسبان فیلترینگ هستن که نانشان آجر می شود چون با این طرح دیگر کمتر فیلتر وجود خواهد داشت
شناس۲۲۳۷۰۲۸۲۲:۲۵:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۹
امیدوارم یک روزی آقای نوباوه بفرمایند: «اشتباه از من بود!» و من طرح صیانت را نخوانده بودم. هرچند به نظر میاد متاسفانه از محتوا مطلع هستند و آگاهانه موضوع رو تحریف می‌کنن.
ایرانی۲۲۳۷۰۶۶۲۲:۵۰:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۹
هرکی اعتراض کرد .یه جوری به دشمن وصلش میکنن..
ناشناس۲۲۳۷۶۴۴۱۲:۱۹:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۲۰
نوع اعتراض شما خط از دشمن می گیرد وگرنه اکثر اعتراض ها حرفی از دشمن گفته نمی شود
ناشناس۲۲۳۷۰۸۳۲۳:۱۲:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۱۹
باسلام اقای نوباوه بین خودش وخدای خودش خلوت کند ببیند ایا دغدغه ایشان برای فضای مجازی برای فسادبه ضم ایشان اخلاقی وفحشا است
مهدی۲۲۳۷۱۲۰۲۳:۴۶:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۹
اتفاقا ما هم فکر می کنیم کسانی که از طرح صیانت حمایت می کنند، اصلا طرح را نخوانده اند
ناشناس۲۲۳۷۴۸۶۱۰:۱۸:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
شما برو با همان کسانی که دروغ به خوردت دادن درباره این طرح خوش باش
ناشناس۲۲۳۷۱۲۵۲۳:۵۴:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
آقای بیژن نوباوه ظاهرا شما خوندین و متوجه طرح نشدین! تمام افرادی که تخصص دارند یا توی این زمینه کار می کنند این طرح رو مخرب می دونند شما و 4 نفر که این طرح رو به زور می خواین اجرایی کنین صلاحیت ندارید چون تخصص ندارید، من به شخصه با اجرای این طرح مخالفم و حتما اعتراض می کنم زندگی من به این سیستم وابسته است و این شرایط غیز قابل تحمل شده
ناشناش۲۲۳۷۲۴۴۰۴:۱۸:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۲۰
برخی رسانه های مربوط به اصلاح طلبان که درطول مدت زمانی که قدرت اجرایی رادردست داشتند آنقدر برای کشور مشکلات درست کردند که جبران قسمتی از آنها سالیان سال طول می کشد حال به جای پاسخگویی مطابق با قانون ژست مطالب گری به خود گرفته اند مثل اینکه یادشان رفته وزیر امور خارجه شان تازه متوجه شده در برجام چه کلماتی قید شده که ایشان خبر نداشته اند .
طه۲۲۳۷۲۵۱۰۵:۱۴:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اگر اصلاح طلبان آمریکایی لعنةالله علیهم اجمعین بگذارند و شیطنت نکنند درست می شود.
ناشناس۲۲۳۷۳۵۶۰۸:۲۲:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۲۰
با دیدگاه آفتاب یزد موافقم
ناشناس۲۲۳۷۴۹۱۱۰:۲۳:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۲۰
بنده با دیدگاه حاج حسین شریعتمداری موافقم.
ناشناس۲۲۳۷۴۱۵۰۹:۱۷:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۲۰
از برجام ناراحتند زیرا هر توافقی بکنند با برجام سنجیده می شود و اگر نبود دستشان برای توافق و دادن امتیازات بازتربود
ناشناس۲۲۳۷۴۹۰۱۰:۲۲:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۲۳۷۶۱۶۱۲:۰۲:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۲۰
مگه امتیاز دیگه‌ای مونده که نداده باشیم!؟
ناشناس۲۲۳۷۶۴۸۱۲:۲۱:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
اگر غرب زده ها 8 سال قبل نمی آمدن از برجام خبری نبود هیچ الان بدون باج دادن تحریم‌ها را هم برداشته بودیم
ناشناس۲۲۳۷۴۸۲۱۰:۱۶:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۲۰
کسی بفکر این تورم افسار گسیخته است یا راحلی وجود ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین