چه کسی مذاکرات برجام را هدایت خواهد کرد؟/  حمله بیژن نوباوه به منتقدانی که طرح صیانت را نخوانده‌اند

گروه سیاسی الف،   4000719112 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

چه کسی مذاکرات برجام را هدایت خواهد کرد؟/  حمله بیژن نوباوه به منتقدانی که طرح صیانت را نخوانده‌اند

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۶۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۸۶۸ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴۵ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۲۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۴۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۴۶۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۲۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

بیشتر بخوانید: ادامه تامین واکسن کرونا تا مرز ۲۰۰ میلیون دُز / برنامه ای برای واردات"جانسون و جانسون" نداریم

***

 پرسش آفتاب یزد از حسین شریعتمداری 

آفتاب یزد نوشت: «امثال آقای حسین شریعتمداری و دوستان‌شان که معتقدند برجام جنازه‌ای متعفن بیش نیست چرا پیگیر مذاکرات وین هستند؟! الحمدالله که تمام نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز همفکر و هم جریان کیهانی‌ها هستند فلذا خیلی ساده می‌توان برای همیشه این جنازه متعفن را به خاک سپرد و تمام!

فی المثل همین امروز مجلس محترم شورای اسلامی می‌تواند طی یک طرح سه فوریتی دولت و وزارت خارجه را ملزم و مکلف کند که طی بیانیه‌ای رسمی خطاب به کشورهای غربی و چین و روسیه اعلام کند که تهران برای ابد از برجام خارج می‌شود زیرا تماما ضرر و خسارت بوده است. اتفاقا کار از محکم کاری عیب نمی‌کند؛ یعنی حتی به توصیه کیهان، دولت ابراهیم رئیسی، ایران را از ان پی تی نیز خارج نماید تا بتوانیم بدون هیچگونه نظارتی به فعالیت‌های هسته‌ای بپردازیم. 

بهرحال حتما مخالفان برجام پلن‌های مختلف و متعددی برای پسا برجام ترتیب داده اند. یعنی اگر قطعنامه‌های سازمان ملل بازگردند و یا خدای ناکرده بنای جنگی بود همین آقایان می‌دانند چگونه شرایط را مدیریت کنند. 

هرچند احساس می‌شود مخالفت مخالفان برجام این روزها صرفا لب و دهانی و یا تریبونی شده است. با بدگویی کردن که نمی‌توان از توافق هسته‌ای خارج شد باید عمل کرد. ابزارش هم که وجود دارد پس این معطل کردن‌ها و شاخ و شانه کشیدن برای معماران برجام که این روزها بیکار و پیژامه‌پوش در خانه‌های‌شان نشسته‌اند چه سودی دارد؟ 

اگر هنوز دولت روحانی در قدرت بود و اصرار به احیای برجام تحت هرشرایطی داشت آن زمان این بدگویی‌ها توجیه داشت. ولی اکنون این رفتار مصداق بارز مثل «لات کوچه خلوت» است. بهتر است دوستان وارد میدان شده و در عرصه عمل کار را تمام کنند.»

***

چرا رویکرد ایران در قبال طالبان انعکاس منفی رسانه‌ای داشته است؟

فرهیختگان درباره انعکاس منفی رویکرد ایران در قبال طالبان نوشت: «طبیعتا بخشی از این انعکاس منفی ناشی از تلاش رسانه‌های معاند است؛ رسانه‌هایی که از هر فرصتی برای حمله و تخریب وجهه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند. بخش دیگری از این وضعیت رسانه‌ای ماحصل تثبیت تصویر از طالبان طی 20سال پردازش رسانه‌ای به موضوع طالبان است. انتظار اینکه سال‌ها تصویرسازی خشونت و جنایت از طالبان به‌یک‌باره و با استراتژی «طالبان عوض شده است» تغییر کرده و به تصویری مثبت تبدیل شود انتظاری بیهوده است.

رسانه‌های رسمی و غیررسمی در ایران سال‌ها از اخبار جنایات طالبان در کنسولگری ایران و درمقابل مردم افغانستان تصویرسازی کردند؛ طبیعی است این تصویرسازی به‌یک‌باره قابل تغییر نیست و تلاش برای تغییر آن در کوتاه‌مدت آن‌هم توسط رسانه‌هایی که در وضعیت مناسبی از لحاظ سرمایه اجتماعی به‌سر نمی‌برند اتفاقا خود نظام را متهم به همکاری با تروریسم و جنایتکاران می‌کند. موضوع مهمی که متاسفانه رسانه‌های جبهه خودی انقلاب اسلامی با محوریت صداوسیما به‌هیچ‌وجه متوجه آن نیستند.

موضوع دوم دیگر تصویری است که از سیاست خارجی کشور بر محوریت دفاع از حق و مظلوم شکل گرفته است. دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای نظام سال‌ها تلاش کرده است از سیاست خارجی کشور، سیاست خارجی مبتنی‌بر رسالت تصویرسازی کند و چرخش یک‌باره آن به‌سمت سیاست خارجی مبتنی‌بر منافع مادی کشور چندان قابل هضم و پذیرش نیست.

شاید این مشکل ریشه در این دارد که طی 40سال گذشته هیچ‌وقت به‌صورت سازمان‌یافته و نهادینه‌شده دستگاه رسانه‌ای کشور نتوانسته پیوند معقول و منطقی بین حمایت از مظلومان فلسطینی، سوری و لبنانی با منافع ملی ایران برای مردم برقرار کند. نتیجه این ناتوانی این است که جامعه این رفتار نظام سیاسی را استاندارد دوگانه فهم کرده و از آن انتقاد می‌کند.»

***

چه کسی مذاکرات برجام را هدایت خواهد کرد؟

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد بحث مذاکرات وین و برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با ترکیب تیم مذاکراتی ایران گفت: علاقه رسانه‌ها به جزئیات را متوجه می‌شوم. همان طور که بارها گفته‌ایم مذاکرات وین انجام می‌شود و روند این موضوع در داخل وزارت خارجه در حال پیگیری است. این مذاکرات (مذاکرات وین) گفت‌وگوهای فنی برای اطمینان از اجرای کامل برجام از سوی تمامی طرف‌هاست لذا قرار نیست که هیچ متن و توافقنامه جدیدی مذاکره شود. اینکه تیم مذاکره‌کننده چگونه است همان طور که می‌دانیم در دوره‌های قبل نیز بنا به نیاز نمایندگانی از دستگاه‌های مرتبط و دخیل از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت در این مذاکرات بوده‌اند و اکنون نیز همین گونه است. مهم این است که تداوم از حیث گفت‌وگوها انجام خواهد شد. شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما حتی یک ساعت را بعد از اینکه فرایند بررسی داخلی در مورد مذاکرات به جمع‌بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ مذاکرات را نهایی کنیم.

پیگیری‌های «فرهیختگان» از منابع آگاه حاکی از آن است که مدیریت مذاکرات هسته‌ای مانند دولت روحانی در دولت رئیسی نیز در وزارت‌خارجه خواهد ماند و علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه، سرپرستی مذاکرات را برعهده خواهد داشت. باقری کمی  پیش از این در دولت احمدی‌نژاد، معاون سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بوده است.

***

 حمله بیژن نوباوه به منتقدانی که طرح صیانت را نخوانده‌اند

بیژن نوباوه وطن، نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با برنا در رابطه با «طرح حمایت از کاربران فضای مجازی» گفت: پس از آن که در روز گذشته، هیات رئیسه کمیسیون حمایت از کاربران فضای مجازی مشخص شد، کار عملیاتی کمیسیون در هفته جاری کلید می خورد و جلسات آن آغاز خواهد شد.

او ادامه داد: کسانی که نسبت به این طرح هجمه‌هایی را وارد می‌کنند به ضرس قاطع یا اصلا طرح را نخوانده اند و اطلاعی از آن ندارند و یا کسانی هستند که در پازل دشمن بازی می‌کنند و به دنبال این نیستند که قانونی برای اینترنت شکل بگیرد زیرا می‌خواهند ضد قانون عمل کنند و افراد آزادی هستند که فساد و فحشا ایجاد می کنند به همین دلیل، با این طرح مخالفت می کنند. 

نوباوه مطرح کرد: افراد نگران این طرح بدانند که اینترنت ربطی به این قانون ندارد. این حمایت از حقوق کاربران است اصلا بحث زیرساختی ندارد و در راستای این است که اگر اهانت و هتک حرمتی صورت گرفت و حیثیت کسی ریخته شد، حق کسی ضایع نشود درست است که پلیس فتا در این موارد پیگیری هایی را انجام می دهد اما در بسیاری مواقع هم به بی قانونی برمی‌خورد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جوسازی‌های زیادی علیه این طرح انجام می‌شود. در جایگاه نماینده مردم به دنبال این هستیم که حقوق مردم پایمال نشود. اگر دولت الکترونیک شکل نگیرد اصلا دولت نمی تواند کاری از پیش ببرد.

***

دخالت برخی نمایندگان مجلس در روند انتصابات دولت

رجانیوز نوشت: «پس از رای اعتماد مجلس به کابینه سیزدهم، روند بررسی گزینه‌های استانداری در سراسر کشور آغاز شد. در همین راستا دولت به جهت دریافت مشورت گروه‌های مختلف مردم و اقشار موثر در استان‌ها، از مسیرهای متعددی تلاش کرد تا نظرات و دیدگاه‌های گوناگون در خصوص مصادیق و گزینه‌های استانداری را جمع آوری و بررسی کند.
 
در این بین اما به نظر می‌رسد که امر برای برخی نمایندگان مجلس مشتبه شده و به جای ارائه مشورت، سعی در تعیین تکلیف برای انتصابات دولت دارند. این افراد با اعمال نفوذ و لابی‌های پشت پرده سعی دارند تا در برابر انتصاب گزینه‌های جوان و انقلابی مانع‌تراشی کرده و با پنهان شدن پشت توجیهاتی همچون نظر مردم، گزینه‌های خاص و مورد حمایت اقلیت‌های سیاسی خود را به دولت تحمیل کنند.
 
این فشارها و دخالت‌های فراقانونی تا حدی پیشرفت کرده است که رئیس مجمع نمایندگان یک استان جنوبی تهدید کرده که منتخبان این استان در مراسم معارفه استاندار جدید که از میان گزینه‌های مورد نظر آنان نبوده، شرکت نخواهند کرد...
 
این اقدام نمایندگان علاوه بر اینکه به وضوح نوعی سهم‌خواهی و فشار برای زد و بند بوده، دخالتی صریح و غیرقانونی در وظیفه قوه مجریه از سوی نمایندگان و در تناقض مستقیم با اصل تفکیک قوا در قانون اساسی است.»

***

تاکید اژه‌ای بر ساماندهی مسئله ممنوع‌الخروجی‌ها

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به ممنوع الخروج کردن افراد توسط برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان مالیاتی و بانک‌ها و برخی مراجع قضایی اظهار داشت آمار کسانی که ممنوع الخروج می‌شوند زیاد نیست، اما کم هم نیست و این مسئله باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

محسنی اژه‌ای افزود: اول باید معلوم شود که کدام دستگاه‌ها اجازه دارند افراد را ممنوع‌الخروج کنند و چه کسانی و برای چه مدتی باید ممنوع‌الخروج شوند و اینکه به مردم بدون هیچ توجیه قانونی اعلام نشود که ممنوع‌الخروج شده‌اند و در فرودگاه متوجه موضوع شوند خسارت بار است.

وی ادامه داد: گاهی فردی ممنوع‌الخروج می‌شود که بعداً معلوم می‌شود ضرورتی برای این کار نبوده و مشکل دیگر این است که حتی برخی افراد با آنکه قانون تصریح کرده حکم ممنوع‌الخروجی پس از ۶ ماه بلااثر می‌شود باز هم با وجود پرداخت مالیاتها، تسویه با بانک‌ها و یا صدور قرار منع تعقیب و پایان دوره محکومیت همچنان ممنوع‌الخروج هستند و به این مسئله توجهی نمی‌شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در روزهای آینده بخشنامه‌ای را برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر خواهد کرد از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی خواست که بر روند ممنوع‌الخروجی‌ها نظارت جدی داشته باشند تا ضوابط آن رعایت شود.

***

بررسی پرونده عنابستانی در هیئت نظارت مجلس!

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت پرونده های مطروحه در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، بیان کرد: به طور کلی می توان گفت که به تعدادی از پرونده ها رسیدگی شده و تعدادی از پروندها همچنان در حال بررسی می باشد. برخی از موارد در راستای ایفای وظایف نمایندگی تشخیص داده شده است و برخی هم در راستای ایفای وظایف نمایندگی تشخیص داده نشده است. 

وی در ادامه اظهار کرد: پرونده آقای عنابستانی نیز در حال طی کردن روند بررسی خود در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می باشد.

عصر ایران در این باره نوشت: «واقعا امکان نداشت در این موضوع که حساسیت جامعه را برانگیخته است، هیات محترم نظارت نظر خود را زودتر اعلام کند؟ خدای ناکرده که قتل اتفاق نیفتاده است. فیلم موجود است و خدا را شکر دو طرف ماجرا هم هستند و دلیل این همه معطلی مشخص نیست! در 8 ماه می‌شود چندین پرونده با مجهول‌های فراوان را مورد بررسی قرار داد چه برسد به پرونده عنابستانی و سرباز.

انتظار زیادی نیست. مردمی که ساعتی پس از این ماجرا در جریان آن قرار گرفتند دوست دارند بدانند داستان نماینده مجلس و سرباز راهور به کجا ختم می‌شود.

اعتماد سازی مثل باران نیست که از آسمان ببارد و مردم متوجه آن شوند. اعتماد سازی با همین تصمیم‌ها ساخته می‌شود. وقتی مردم ببیند تخلفی انجام شده و به سرعت به آن رسیدگی می‌شود، خود به خود اعتماد می‌کنند.

اما وقتی داستان کش‌دار می‌شود و هیچ کس در مورد ماجرایی که همه مردم در جریان آن هستند، پاسخگو نیست، اعتماد از پشت بام مانند یک کبوتر پر می‌زند و به همین راحتی‌ها بر نمی‌گردد.

متاسفانه برخی فکر می‌کنند که اگر بگویند نماینده مجلس در این ماجرا مقصر بوده به اعتبار قوه مقننه و نظام ضربه می‌خورد. نه عزیزان، به مجلس، دولت و نظام وقتی ضربه می‌خورد که شما چشمان خود را بر روی اشتباهات دوستان خود می‌بندید و در برابر دیگران صدایی بلند دارید.

مطلوب این بود که بعد از مشخص شدن زوایای مختلف، مجلس کمتر از یک هفته، نظر صریح خود را درباره رفتار عنابستانی نماینده سبزوار اعلام می‌کردند. نظر صریح و قاطع.»

***

هنوز هم منتظر طرح شفافیت در مجلس هستیم 

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا به نامه نیوز گفت: «معتقدم که مجلس یازدهم به چند دلیل در انجام تعهداتی که به مردم داده بود و در پاسخگویی به مطالبات جامعه تا الان موفق عمل نکرده است».

وی توضیح داد: «یک بخش از مساله به سازوکار انتخابات مربوط است که بر اساس آن بسیاری از افرادی که وارد مجلس شده‌اند، افرادی هستند که توانایی لازم برای ایفای وظایف نمایندگی را ندارند. یعنی عمدتا کسانی که موفق به ورود به مجلس می‌شوند، افرادی هستند که می‌توانند رای جمع کنند و طبیعتا توانایی جمع‌آوری رای با شایستگی برای نمایندگی خیلی فرق دارد».

این چهره سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «نکته بعدی این است که وظایف قانونی نمایندگی را هم یا نمی‌دانند یا خودشان را به غفلت می‌زنند. وقتی یک نامزد انتخابات برای رای آوری هزار وعده اجرایی و عمرانی به مردم می‌دهد ، طبیعتا بعدا مورد پرسش قرار می‌گیرد و اگر نتواند پاسخگو باشد موجب نارضایتی خواهد شد».

کوشکی تاکید کرد: «سازوکار نامزدی در انتخابات و ورود به مجلس در شهرهای بزرگی مثل تهران همان پیوستگی به ساختار قدرت است. یعنی نه تخصص واقعی و نه تعهد به مردم اهمیت دارد. مساله اصلی پیوستگی به ساختار قدرت است و به همین خاطر عمده افرادی که وارد مجلس می‌شوند مثل همین دوره دهم، باید چسبندگی خاصی به جریانات سیاسی در قدرت باشند و اصلا لازم نیست که واقعا باسواد باشند، قانون اساسی و وظایف نمایندگی را بدانند یا به مردم متعهد باشند بلکه داشتن همین چسبندگی کافی است که در لیست‌ها قرار گرفته و وارد مجلس شوند. طبیعی هم هست که در مجلس در مسابقه تملق و چاپلوسی شرکت کنند یا به دنبال گرفتن وام و تبدیل آن به دلار باشند. چنین مجلسی طبیعتا شرمنده مردم خواهد شد».

وی خاطر نشان کرد: «البته منکر اینکه برخی چهره‌ها در مجلس وزین، باشخصیت و شایسته نمایندگی هستند و تلاش می‌کنند، نیستیم اما متاسفانه اغلب نمایندگان مجلس – چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل – چنین تصویری را به نمایش نگذاشته‌اند و مثال ساده آن هم اینکه در مجلسی که خیلی از نامزدها شعار شفافیت می‌دادند، هنوز بعد از گذشت حدود یک سال و نیم، به هیچ عنوان به این شعار عمل نکرده‌اند و بعید هم است که در طول سال‌ها و ماه‌های آینده هم این شعار محقق شود».