درآمد دوبرابری از فروش، افزایش ناچیز تولید

گروه اقتصادی الف،   4000717015 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

انحصار در بازار خودرو، کیفیت نه چندان بالا و قیمت‌های که رو به افزایش است، مسئله‌ای است که نارضایتی افکار عمومی را طی چند دهه اخیر در پی داشته است.

درآمد دوبرابری از فروش، افزایش ناچیز تولید

به گزارش الف منتقدان می گویند وزارت صمت، به جاده مخصوص اختیار عمل عطا کرده است و آن نظارتی که باید، در دولت های مختلف، بر روی خودروسازان اعمال نشده است.

با این همه سید رضا فاطمی وزیر جدید صمت که بازار نه چندان به سامان خودرو را از دولت‌های پیشین به ارث برده است، اعلام کرد که تولید خودرو از 1 میلیون دستگاه  در سال جاری به 1 میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 1401 خواهد رسید.

با توجه اینکه، به گفته کارشناسان کشور برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو،کشور، سالانه به 2 میلیون خودرو جدید نیازمند است، چنین افزایش تولیدی خواهد توانست تا حد زیادی تعادل را به بازار برگرداند، وزیر جدید صمت همچنین ابراز امیدواری کرد که میزان تولید تا سال 1403 به 3 میلیون دستگاه افزایش یابد.

از صحبت های مقامات جدید وزارت صمت، اینگونه استنباط می شود که آنها قصد ندارند خودمختاری جاده مخصوص را تمدید کنند و در تلاش خواهند بود که نظارت بر خودروسازی به قصد افزایش کیفیت و تزریق رقابت به بازار را، افزایش دهند. باید دید که در پایان سال کیفیت خروجی این تلاشها در چه سطحی خواهد بود.

خودروسازی کشور در آینه اسناد رسمی

بررسی اسناد رسمی برای فهم وضعیت موجود بازار خودرو، می تواند کمک کننده باشد.

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین تولید کننده خودرو در کشور، صورت عملکرد 6 ماهه اول سال 1400 را در سامانه اطلاع رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر کرده است.

آنچه که بیش از همه در این اطلاعیه جلب توجه می کند، دوبرابر شدن درآمد فروش شرکت است.

بر اساس صورت های مالی رسمی این بنگاه اقتصادی ( منتشره در کدال) فروش ایران خودرو در نیم سال اول 1399 رقم 13 هزار و 235 میلیارد و 926 میلیون تومان است.

این رقم اما در دوره زمانی 6 ماهه اول سال 1400، دو برابر شده است و به عدد ۲۶هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان رسیده است.

به زبان ساده تر، ایران خودرو در نیمه اول سال جاری 26 هزار میلیارد تومان ماشین فروخته است، در حالی که در بازه زمانی مشابه در سال قبل، این عدد حدود 13 هزار میلیارد تومان بوده است.

با وجود افزایش 100 درصدی رقم فروش این شرکت، میزان تولید اما، تفاوت چندانی با سال قبل ندارد.

بر اساس صورت های مالی این شرکت (گزارش تولید و فروش، صورت وضعیت ماهانه) ایران خودرو در 6 ماه اول سال جاری 191 هزار و 676 عدد خودرو از انواع خودروهای تولیدی این شرکت را در بازار داخلی فروخته است.

میزان فروش خودروهای این شرکت در بازه زمانی مشابه سال قبل188هزار و 473 دستگاه خودرو است. این بدین معنی است که جهش تولید به آن میزان نبوده است. در واقع علی رغم افزایش 100 درصدی درآمد فروش، میزان تولید، تنها کمتر از 3 درصد افزایش یافته است.

بر طبق این سند، شرکت مزبور، از گروه خودرویی پژوها در 6 ماهه اول سال جاری 132 هزار و 375 دستگاه انواع پژو 206، 405،... فروخته است.

ایران خودرو در  نیمه اول سال قبل تعداد 145 هزار و 23 عدد پژو فروخت.

بر این اساس فروش پژوهای این شرکت در نیمه اول سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل به میزان 12 هزار و 648 دستگاه کاهش یافت.

با وجود کاهش چشمگیر 12 هزار عددی در فروش انواع پژو، مبلغ فروش این مقدار ماشین نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش هم داشت.

در سایه افزایش قابل توجه قیمت خودرو، در آمد فروش ایران خودرو از حدود 132 هزار ماشین پژوی که در 6 ماه اول سال 1400 فروخت بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان شد.

اما در نیمه اول سال قبل که ایران خودرو حدود  145 هزار پژو فروخت، قیمت کل این پژوها در حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان بود. ایران خودرو در سال جاری تقریباً به اندازه سال قبل ماشین تولید کرد ( با یک تفاوت چند درصدی) اما درآمدش از فروش خودروها 100 درصد افزایش یافت.

خودروسازان جاده مخصوص، مدعی هستند که دلیل این افزایش قیمت، افزایش نرخ مواد اولیه و بهای تمام شده محصول است. اما سوال بنیادین این است که آیا بهای تمام شده و قیمت مواد اولیه محصولات این شرکت، واقعاً 100 درصد افزایش داشته است ؟

با توجه به این حقیقت که شرکت‌های زیرمجموعه دو خودروساز بزرگ، حضور پررنگی در لیست دریافت کنندگان ارز دولتی (4200)  منتشره از سوی بانک مرکزی دارند و مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود را با همان دلار 4200 تومانی وارد می کنند، احتمالاً نوسانات ارزی تاثیر مستقیم چندان زیادی بر بهای تمام شده محصولات این شرکت و دیگر خودروساز بزرگ کشور نداشته است.

محصولات خریداری شده از پتروشیمی ها و ذوب آهن نیز با تعرفه رسمی دولتی به این دو خودروساز تحویل داده شده است.

این سوالات و ابهامات، انتقادات گسترده ای را از سوی تحلیلگران بازار و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی داشته است.

با این همه این دو تولید کننده، منتقدان را به نگاه غیر کارشناسی متهم می کنند. دو خودروساز کشور به حق در بیانیه های رسمی اظهار می کنند که قیمت مواد اولیه افزایش یافته و از این رو این دو شرکت از شورای رقابت، تقاضای افزایش قیمت محصولات خود را داشته اند. اما در واقع نقد جاری به این دو شرکت و ایدرو ( سازمان دولتی ناظر بر خودروسازی در کشور) این است که افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت خودرو آنقدر نبوده که افزایش قیمت تقریباً دوبرابری و یا حتی بیشتر محصولات خودرویی کشور را توجیه کند.

با توجه به این مسئله که مدت زیادی از روی کار آمدن دولت جدید نمی گذرد و هر نوع تغییر بنیادین در بازار خودرو نیازمند مدت زمانی بالغ بر یک سال است، همگان منتظر هستند تا نتیجه سیاست‌های جدید را در بازار خودرو به عینه ببینند، همچنین مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور به تازگی در حال تغییر و تحول است و مدیران ارشد و معاونین کلیدی در روزهای اخیر در حال معارفه بوده اند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۴۰۹۰۰۹:۳۰:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۸
60 درصد فروش هر ماشین، مستقیماً در صندوق دولت واریز می شود. به همین خاطر هیچ دولتی در این مملکت تفییری در وضعیت خودروسازی نمی دهد.
آزاد۲۲۳۴۷۰۶۱۶:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۸
راه کاهش قیمت خودرو و همزمان افزایش کیفیت آن ، کاهش بهای تمام شده خودرو است ، کاهش هزینه های سرسام آور سربار ساخت و از آن مهمتر هزینه های اداری و تشکلیلاتی ، در کنار محدودکردن دستمزد کلیه عوامل تولید ، بالاخص اینهمه افراد دارای مدرک دکترا و کارشناسی ارشد در شرکت های خودروساز ، در کنار این کارها حتما و حتما اینهمه شرکت واسطه بین خودروساز و قطعه ساز حذف شوند
ناشناس۲۲۳۴۰۹۵۰۹:۳۳:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۸
این ۲ مونتاژ کار لگن های سیار و ارابه های مرگ را به فضای سبز تبدیل کرده و به جایشان سبزه و درخت بکارید تا مردم نفسی تازه کنند .
ناشناس۲۲۳۴۰۹۸۰۹:۳۶:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱۸
ایران خودرو را به خانواده خیامی برگردانید!
ناشناس۲۲۳۴۱۰۴۰۹:۴۱:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
سایپا و ایرانخودرو میبایست به پارکینگ طبقاتی تغییر کاربری دهند
ناشناس۲۲۳۴۱۰۶۰۹:۴۳:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱۸
لگن های سیار رو با قرعه کشی و هزار ادا و اطفار تحویل مردم میدهند و ملت رو سرکیسه میکنند . چرا نباید واردات خودرو آزاد باشه ؟!
ناشناس۲۲۳۴۳۷۴۱۲:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۸
چون هرگز اجازه نمی دهند منافع عده ای ولو به قیمت جان مردم به خطر بیفتد .
ناشناس۲۲۳۴۱۳۵۰۹:۵۸:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۸
بیخود دلخوش به تغییرات روبنایی نکنید....با رفتن یک مدیر و آمدن دیگری مشکلی حل نمی‌شود تا وقتی رانت و فساد و فامیل بازی در این دو شرکت هست
ناشناس۲۲۳۴۱۷۵۱۰:۲۴:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
شما کجای کارید؟ اخیرا لوازم خانگی هم به این داستان اضافه شده.
ناشناس۲۲۳۴۲۲۲۱۰:۵۸:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۸
ما کالای ایرانی نخواهیم ؛ کیو باید ببینیم ؟ نمیشه که برای حق انتخاب مردم تصمیم گرفت ! عجب گیری کردیما !
ناشناس۲۲۳۴۲۳۶۱۱:۱۳:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
آنقدر پولدار نیستم که کالای ایرانی بخرم و هر روز توی تعمیرگاه باشه
ناشناس۲۲۳۴۲۱۵۱۰:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
قیمت خودرو شاهین صدای کمیسیون صنعت رو در اورد .اما این صدا زود خوابید؟!!!!! شما علت شو می دونید. فقط این نو میدونم . نمایندگان سردست میشکستند برای عضو یت در این کمیسیون
ناشناس۲۲۳۴۳۴۶۱۲:۲۲:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۸
هیچ وقت تو کشور ما یک کار رو تا آخر دنبال نکردند. شاید یک دلیل عمده و اصلی آن تعارض منافع باشد. که هست
ناشناس۲۲۳۴۲۳۸۱۱:۱۵:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
این همه سال تحلیل کردید نتیجه اش چی شد ؟ یه مشت مهملات تحویل مردم می دید و در عمل همه دولت ها در خدمت خودرو سازها هستند
دلسوز صنعت خودرو۲۲۳۴۲۴۲۱۱:۱۹:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۸
به نظر ميآيد كه بايستي در راس بنگاه اقتصادي و توليدي با عظمتي بنام ايران خودرو و سايپا مديران توانمند اجرايي با سابقه قرارگيرند . سهامداران با اين مديران كنوني تا ظهور امام زمان انتظار يك ريال هم سود نداشته باشند . مخصوصا سهامداران ايران خودرو . خروج از اين بحران به تيم مديريتي قوي كه برنامه داشته باشند نياز دارد مخصوصا مديراني كه تخصص مالي و بازرگاني داشته باشند تا براي برون رفت از زيان جاري و زيان سنواتي برنامه عملياتي بدهند .
مردم۲۲۳۴۷۸۸۱۷:۳۹:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
دو ریال سواد اقتصادی هم بد نیست ! سهامداری که انتظار سود نداشته باشه برای چی باید پولشو در چنین شرکتی بخوابونه ؟!
ناشناس۲۲۳۴۲۶۲۱۱:۳۶:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۱۸
یک دور تسلسل در خودرو کشور وجود دارد. خودروسازان هر وقت امکان واردات آزاد خودرو فراهم می شود می نالند که اگر خودرو خارجی بیاید کارگران بیکار می شوند و زمانی که امکان واردات نیست پدر مردم را درمی آورند و هر روز کم فروشی می کنند کجای دنیا امروز پول ماشینی که تولید نشده را می گیرند و یکسال بعد با قیمتی که خودشان آن روز می گذارند پول دریافت می کنند. کجای دنیا 30 سال یک مدل را تولید می کنند تازه مدل جدید کیفیتش خیلی بدتر از 30 سال قبل است. جمع کنید این بساط رانت خواری و ویژه خواری را
ناشناس۲۲۳۴۲۷۱۱۱:۴۲:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱۸
۹ متر حلبی ۱ بوق ۱ فرمون ۴ تا لاستیک ۱۵۵/۰۰۰/۰۰۰ تومن ! این حق یک ایرانی است ؟!!!!
ناشناس۲۲۳۴۳۱۹۱۲:۱۲:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱۸
واقعا از سایت خوب الف سپاسگذارم که حرف دل ما مردم رو می زنه و این مسال رو مطرح می کنه به خدا این ظلم که پراید رو 150 میلیون میدن به مردم، بابا مگه این آهن و شیشه و پلاستی به کار رفته برای تولید پراید چقدر قیمتشه خواهش می کنم باز هم به همین رویه خوبتون ادمه بدید اینجاست که فرق شما و رسانه های الکی زرد معلوم میشه
ناشناس۲۲۳۴۳۲۵۱۲:۱۵:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۱۸
دمتون گرم خیلی خوب و کارشناسی شده ثابت کردید، مطلب های دیگه خودروسازی فقط بلدند انشا بنویسند،
ناصر۲۲۳۴۳۳۴۱۲:۱۹:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۸
چه جمله قشنگی خودمختاری جاده مخصوص هر کی نوشته شیر مادر حلالش آخه کارمند با کدوم پول 250 میلیون بده یک پژو بخره چرا خرید 405 برای من کارمند ساده حسرت باشه
ناشناس۲۲۳۴۵۰۶۱۳:۴۳:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
همین ۴۰۵ ، سی و اندی سال پیش در فرانسه توقف تولید داده شد . بعد می خواهیم ۴ سال دیگه ، ۱ میلیون خودرو هم صادر کنیم . اینها فکر می کنند مردم دیگر کشور ها ببو گلابی هستند .
ناشناس۲۲۳۴۳۴۵۱۲:۲۱:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۸
مدیران کنونی این دو تا مثلا خودروساز منسوبین نفرات دولت قبل هستند و براساس شایستگی انتخاب نشدن، یکیشون با وزیر صنعت سابق فامیل و همشهری بوده، اون یکی هم فامیل رئیس دفتر رئیس جمهور قبلی بوده، چه توقعی از این نورچشمی‌ها دارید؟ بگرید عکس اینا رو قبل و بعد رسیدن به منصب ببینید توی اینترنت، یکیشون تا دو سال قبل ریش ستاری میذاشت و یقه‌اش باز بود، همچین که به پست و مقام رسید، از زیر پلک پائین ریش درآورد و یقه‌ پیراهنش آخوندی شد و تا بیخ گلوش دکمه‌شو بست!
ناشناس۲۲۳۴۳۵۲۱۲:۲۸:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۸
مسسولین که به فکر ملت نیستند یکمی مردم به فکر خودشون باشند فقط بلدید انتقاد کنید تحریم کنید خرید این دو لگن ساز رو اگه همین الان فروش فوری انجام بشه همین افرادی که انتقاد دارن صف میکشن برای خرید ؟!
ناشناس۲۲۳۴۴۰۴۱۲:۵۲:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۸
با سلام در گزارش تهيه شده دو موضوع زير فرض گرفته شده كه صحيح نبوده و لذا نتيجه گزارش نيز دور از واقعيت مي باشد.در گزارش جاي ارجاع رسمي به مستندات واقعي خالي مي باشد. (1)شرکت‌های زیرمجموعه دو خودروساز بزرگ، حضور پررنگی در لیست دریافت کنندگان ارز دولتی (4200) منتشره از سوی بانک مرکزی دارند و مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود را با همان دلار 4200 تومانی وارد می کنند (2)محصولات خریداری شده از پتروشیمی ها و ذوب آهن نیز با تعرفه رسمی دولتی به این دو خودروساز تحویل داده شده است.
ناشناس۲۲۳۵۷۴۶۰۹:۴۹:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۹
ارز 4200 تومانی که چند سال است مختص دارو و کالاهای اساسی است قیمت مواد پتروشیمی و فولاد ایرانی هم حدود 10 درصد کمتر از قیمت جهانی است که آنهم بخاطر کیفیت کمتر ان است . انحصار هم دروغی بیش نیست . چندین شرکت خودروساز دیگر هم هستند . خواهشمندم بین گران فروشی و تورم فرق بگذارید . منشا متفاوت دارند.
ناشناس۲۲۳۴۴۱۱۱۲:۵۳:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
خوب برا چی ارز ۴۲۰۰ می‌دین بهشون؟ یارانه به پولدار‌ها!
ناشناس۲۲۳۴۵۴۵۱۴:۱۰:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
خسته نباشد دلاوران خدا قوت پهلوا نان
ناشناس۲۲۳۴۶۹۲۱۶:۰۰:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۸
خیلی هم عااالییی
ناشناس۲۲۳۴۹۹۲۱۹:۵۱:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۸
آقا وجدانن مرد باش قبول کن یه شرکت مثل تویوتا رو بذار بیاد تو ایران تولید کنه ببین چکار می کنه همش دنبال چاپیدن مردمین
بهرام۲۲۳۵۰۲۴۲۰:۰۸:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
اگر قانونی تصویب شود که همه مسولان از بالا ترین تا پایین ترین رده باید سوار پراید شوند وضع و کیفیت اتومبیل یا درست میشود و یا کارخانه خودرو سازی تعطیل این تنها راه درست کردن وضع خودرو است
ناشناس۲۲۳۵۳۱۷۲۳:۳۳:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۸
پولش میره تو جیب اونایی که مخالف واردات آزاد هستن! از خون مردم پول در میارن
ناشناس۲۲۳۵۴۵۲۰۳:۰۳:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱۹
مملکت دزدبازاره! هرکسی فکر میکنه به اندازه کافی ندزدیده و اگر سهم خودشو از این خوان گسترده غارت هرچه زودتر و بیشتر بر نداره ضرر میکنه!!
ناشناس۲۲۳۵۷۰۱۰۹:۳۰:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
سوخت و کارگر ارزان و وام بی حساب از سپرده های مردم با بهره ناچیز، بازار انحصاری وپیش فروش و.... دست اخر لگن سازی
ناشناس۲۲۳۵۷۸۸۱۰:۱۲:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۹
کرمان خودرو با 2 ماه تاخیر گفت بیاید تکمیل وجه کنید برای وانت تی 8 - اما الان تحویل نداده میدونید چرا ؟ که اون سود 12 درصد تاخیر را به مشتری نده . کسی نیست چک کنه ؟؟ کل پول را گرفتید چرا ماشین رو تحویل نمیدید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین