ضرورت انتخاب مدير عامل شركت ملي نفت بر اساس قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران

گروه اقتصادی الف،   4000630056

ميثم پيله فروش، عضو هيات علمي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، در یادداشتی درباره ضرورت انتخاب مدير عامل شركت ملي نفت بر اساس قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، نوشت:

ضرورت انتخاب مدير عامل شركت ملي نفت بر اساس قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران

مطابق ماده چهار «قانون نفت» مصوب سال 1366 وزارت نفت مکلف شد حداکثر ظرف یک سال اساسنامه شرکت ملی نفت به عنوان بزرگترین شرکت دولتی ایران را به دولت ارائه دهد. این مهم با تعلل وزارت نفت انجام نشد تا در نهایت با ورود مجلس شورای اسلامی قانون اساسنامه شرکت ملی نفت در سال 1395 به تصویب رسید. 

نزدیک به 30 سال طول کشید تا نظام و ساختار مدیریتی شرکت ملی نفت به سمت پیاده سازی حاکمیت شرکتی اصلاح شود، حال در این مقطع زمانی که دولت سیزدهم استقرار یافته است، ضروری است تمامی تصمیمات و انتصابات منطبق بر قانون اساسنامه صورت پذیرد و از مخالفت با اجرای قانون امتناع شود.

طبق ماده 50 همین قانون، وزیر نفت حق انتصاب مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را ندارد و مدیرعامل شرکت مذکور باید توسط هیات مدیره به وزیر نفت پیشنهاد شود و وزیر نفت می تواند آن را تایید و حکم وی را صادر کند. 

بر اساس ماده 8 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ،اعضای مجمع عمومی این شرکت عبارتند از: وزیر نفت (به عنوان رئیس مجمع)، رئیس سازمان برنامه و بودجه ،وزیر امور اقتصادی و دارایی ، وزیر نیرو و وزیر صنعت، معدن و تجارت .از طرفی بر اساس ماده 10 این قانون ،انتخاب یا ابقای اعضای هیئتمدیره شرکت ملی نفت در صلاحیت مجمع عمومی یاد شده  است و وزیر نفت صرفاً میتواند اعضای هیئتمدیره را به مجمع پیشنهاد دهد. همچنین بررسی تصویب خطمشی، راهبردها، سیاستها و برنامههای کلان شرکت ،بررسی و تصویب بودجه سالانه شرکت ،اتخاذ تصمیم نسبت به سود شرکت و نحوه تقسیم سود نیز در صلاحیت مجمع عمومی است.

اما متأسفانه وزارت نفت از قانون تمکین نکرده و مجمع عمومی یک رکن صوری و در اختیار اراده وزیر نفت شده است. این موضوع خلاف قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و موجب تضعیف هویت شرکتی شرکت ملی نفت شده است. 

به عبارت ديكر، هرگونه انتصاب و اتخاذ تصمیم در موضوعات قید شده در اساسنامه تنها زمانی قانونی است که مجمع عمومی شرکت ملی نفت تشکیل جلسه دهد. مطابق ماده 13 قانون مذکور اعضای مجمع عمومی باید شخصاً در جلسات حضور یابند. همچنین مطابق ماده 18 این قانون، مجمع عمومی عادی هر سال حداقل دو بار تشکیل می شود؛ یکبار حداکثر تا پانزدهم مهرماه برای بررسی صورتهای مالی سال قبل و تصویب آن و بررسی گزارش هیئتمدیره و حسابرس مستقل و بازرس قانونی و سایر امور مالی و یکبار حداکثر تا پانزدهم آبانماه بهمنظور بررسی و تصویب بودجه شرکت و ارائه آن به وزارت نفت جهت طی مراحل قانونی. 

بر اساس ماده 35 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت، هیئت مدیره در اولین جلسه که با حضور تمام اعضای اصلی تشکیل میشود، با اکثریت آراء از بین اعضای اصلی هیئتمدیره یک رئیس و یک نایبرئیس برای همان دوره هیئتمدیره تعیین میکند. همچنین بر اساس ماده 50 این قانون، اعضای هیئت مدیره شرکت از بین خود، یک نفر را به عنوان مدیرعامل پیشنهاد مینمایند که با موافقت و حکم وزیر نفت برای مدت دو سال به این سمت منصوب میگردد. 

بر اساس ماده۳۰ قانون اساسنامه، اعضای هیأت مدیره پس از انتصاب، به طور موظف و تمام وقت انجام وظیفه می کنند و نباید هیچ نوع شغل یا سمتی در خارج از شرکت اعم از دولتی و غیردولتی داشته باشند. در نتيجه مدير عامل شركت نفت نمي تواند معاون وزير نفت باشد.

ازاینرو ضروری است وزیر نفت با فوریت نسبت به تشکیل جلسه مجمع عمومی اقدام کند و با تمکین از قانون اساسنامه شرکت ملی نفت، هرگونه تغییرات مدیریتی از جمله انتخاب مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را به مجمع عمومی پیشنهاد دهد.  

یکتانتتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آیا «اشتباه از من بود»، کافی است آقای ظریف؟!

  2. "ابوالحسن بنی‌صدر" درگذشت

  3. استراتژی هزار خنجر علیه ایران، عوامل و راهکارهای آن

  4. عاقبت تبعیض: فاجعه فرار مغزها به سوی رشته های پزشکی

  5. بمب ساعتی که دولت قبل به ارث گذاشت

  6. واردات خودرو حتماً انجام می شود/سه شنبه ابهامات شورای نگهبان مرتفع می شود/ می خواهیم خودروساز داخلی از تنبلی در بیایید

  7. ناراحتی کارشناس جمهوری آذربایجان از انتشار صحبت‌های قلی‌اف در ایران

  8. بازی جدید واشنگتن با ابزارهای منطقه‌ای

  9. واکنش مردم به لفاظی‌های الهام علی‌اف

  10. اعتراف روزنامه صهیونیستی: ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شده است

  11. چرا باید جلسات کمیسیون «طرح صیانت» در مجلس، علنی باشد

  12.  ۳ اشتباهی که بنی صدر را زمین زد

  13. تکمله ای بر ماجرای اعتراف برجامی ظريف

  14. سرقت جواهرات یک زن به عنوان مامور تست کرونا

  15. اول مسئولیت پذیری، بعد عدالت‌ طلبی!

  16. چه کسی مذاکرات برجام را هدایت خواهد کرد؟/  حمله بیژن نوباوه به منتقدانی که طرح صیانت را نخوانده‌اند

  17. قالیباف با طرح صیانت مخالف است؟/ انتقاد یک نماینده از جلسات غیرعلنی مجلس

  18. وعده میرکاظمی درباره بودجه ۱۴۰۱/ اسلامی: درباره اجرای قانون هسته‌ای مجلس، اختلاف وجود دارد/ شریعتمداری: عراقچی با ظریف تفاوت دارد

  19. قابلیت‌های ایران با جمهوری آذربایجان به هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست

  20. پیام سفرهای منطقه ای امیرعبداللهیان

  21. درآمد دوبرابری از فروش، افزایش ناچیز تولید

  22. روایت پدر و پسر از کلیپ ساختگی سیلی به یک روحانی

  23. یک دهه شصتی استاندار تهران شد

  24. دفاع قاطع کارشناس ترک از ایران در مقابل علی‌اف

  25. عزت‌الله مهرآوران بر اثر کرونا درگذشت

ابر آروان

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بمب ساعتی که دولت قبل به ارث گذاشت

    2. درآمد دوبرابری از فروش، افزایش ناچیز تولید

    3. چند پیشنهاد بودجه‌ای که ثبات را به اقتصاد کشور باز می گرداند

    4. برنج ایرانی ارزان شد

    5. وزیر نیرو: فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب و برق نداریم

    6. در انتظار ۴ میلیون مسکن باکیفیت

    7. عضلات رونالدو مسخره شد!+ عکس

    8. یک تصمیم ضد رانت مجلس

    9. اعتراض مدیرمسئول روزنامه جوان به تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی

    10. مثلث ناخوشایند در مسیر ترانزیتی ایران

    11. افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت علی‌الحساب ۱۰ درصد/عیدی یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

    12. بدنبال کدام «جهاد سازندگی» هستید؟

    13. حضور نماینده برخی کشورها در ایران برای ورود فناوری جدید ساخت مسکن/ خبر خوش رستم قاسمی برای مردم

    14. صادرکنندگان خواستار توقف طرح اخیر مجلس شدند

    15. صندوقی که برای روز مبادا بود اما...

    16. چرا ساختار بودجه کشور اصلاح نمی شود؟/ ماهی گیری از برکه گل‌آلود بودجه

    17. عرضه سه محصول پر مصرف لبنی با تخفیف ۱۰ درصدی از هفته آینده در سراسر کشور

    18. گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ یک کتاب مفصل از تخلفات گسترده دولت روحانی است

    آخرین عناوین