تاثیرات منطقه‌ای عضویت ایران در سازمان شانگهای

گروه جهان الف،   4000628073 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

علاوه بر تاثیرات و امتیازات داخلی عضویت ایران در سازمان شانگهای، نتایج این اقدام در سطح منطقه‌ای و منافع کشورهای عضو نیز قابل بررسی است.

تاثیرات منطقه‌ای عضویت ایران در سازمان شانگهای

به گزارش الف، بعد از پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که هفته گذشته در تاجیکستان برگزار شد سران ۸ کشور عضو اصلی این سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک عضو اصلی در این سازمان مهم شده که اهمیت و امتیازات آن از چند جنبه در سطح داخلی و منطقه‌ای قابل بررسی است.

سازمان شانگهای یک سازمان بین دولتی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط کشور‌های چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان با هدف انجام همکاری‌های امنیتی تشکیل شد. لازم به ذکر است که ایالات‌متحده درخواست خود را برای تبدیل شدن به عضو ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای ارائه کرد، اما این در‌خواست در سال ۲۰۰۵ رد شد.

نخستین امتیاز عضویت ایران در سازمان شانگهای به جایگاه این سازمان به دلیل قدرت گرفتن چین در عرصه جهانی و بعد از آن تحولات اخیر در افغانستان برمی‌گردد. عضویت ایران در این سازمان مهم منطقه‌ای می‌تواند پتانسیل‌های جدیدی در حوزه نظامی و امنیتی برای کشورمان به وجود بیاورد.

همه کشورهای منطقه‌ای که به نحوی با سازمان شانگهای در ارتباط هستند عضویت رسمی در آن یک امتیاز مهم محسوب می‌گردد و  جدا از مزایای داخلی این اقدام، بسیاری از کارشناسان تاثیرات آن را در سطح منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

افزایش تعداد اعضای این سازمان جایگاه و قدرت آن را در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد و همین امر می‌تواند به نفع همه کشورهای منطقه باشد. به ویژه اینکه آمریکا و متحدان آن سالهاست برای گسترش نفوذ خود در منطقه تلاش می‌کنند. بنابراین افزایش قدرت یک سازمان منطقه‌ای متشکل از برخی مخالفان آمریکا برای همه کشورهای این منطقه سودمند خواهد بود.

ایران به عنوان رهبر مقاومت منطقه با عضویت در این سازمان می‌تواند تلاش‌های خود را در مقابله با پروژه‌های آمریکایی درچارچوب محکم‌تری ادامه دهد.

علاوه بر آن اعضای سازمان مذکور می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر در راستای منافع منطقه استفاده کنند. از جمله ایران به دلیل در اختیار داشتن ظرفیت‌های بالا در زمینه انرژی و منابع طبیعی عنصر مهم و تاثیرگذاری در سازمان شانگهای خواهد بود.

گذشته از آن عضویت ایران در شانگهای به معنای گسترش همکاری‌های تجاری و امنیتی با سایر اعضای این سازمان است که سود متقابل در پی دارد، به ویژه نقش ایران را در پروژه راه ابریشم چین پررنگ تر می‌کند.

همچنین عضویت ایران در سازمان شانگهای راه را برای عضویت کشورهای دیگر و به دنبال آن افزایش قدرت و اعتبار این سازمان در سطح جهانی کمک می‌کند.

جدا از مزایای اقتصادی و امنیتی عضویت ایران در سازمان شانگهای مهمترین مسئله‌ای که کارشناسان درباره آن اتفاق نظر دارند محدود شدن نقش سازمان‌های بین‌المللی در منطقه و در نتیجه استقلال این کشورها از سیطره و تصمیمات غرب است.

درحال حاضر، روسیه و چین و ایران 3 کشوری هستند که بنا به دلایل مختلف هدف برنامه‌های آمریکا قرار گرفته‌اند و همین امر می‌تواند همکاری مشترک راهبردی میان این 3 طرف را بیشتر کند که فضای لازم به این منظور با عضویت ایران در سازمان شانگهای بیش از قبل باز می‌شود.

سازمان همکاری‌های شانگهای شاید یکی از معدود نهادهای بین‌المللی است که توانمندی مقاومت در مقابل سیاست یکجانبه آمریکا را دارد. نمونه آن درخواست رسمی از آمریکا برای خروج از پایگاه نظامی در منطقه «دره فراغنه» در کشور ازبکستان در سال 2005 بود. همچنین در پی رسمی شدن سازمان همکاری شانگهای قرقیزستان نیز خواستار خروج آمریکایی‌ها از «پایگاه هوایی کی2» شد.

با عضویت ایران در این سازمان به عنوان یکی از بزرگترین مخالفان حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا گمانه‌‌زنی‌های متعددی درباره افزایش فشارها علیه ایالات متحده برای خروج از منطقه بعد از این مرحله مطرح می‌شود.

پیش از این درخواست برای عضویت ایران در شورای همکاری خلیج فارس به دلیل مخالفت کشورهای عربی این شورا رد شده بود؛ اما بعد از ظهور نتایج عضویت ایران در سازمان شانگهای که از نظر قدرت و اعتبار در جایگاه بسیار بالاتری نسبت به شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد، ممکن است زمینه لازم برای عضویت ایران در محافل مشابه منطقه‌ای نیز فراهم گردد.

علاوه بر آن در شرایطی که آمریکا و متحدان آن در خاورمیانه برای تضعیف جایگاه ایران در غرب آسیا تلاش می‌کنند، عضویت در یک سازمان رسمی مانند شانگهای موقعیت ایران را در منطقه حفظ و نیز افزایش می‌دهد که تاثیر مستقیمی بر شرایط کشورهای هم‌پیمان آن خواهد داشت.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۰۹۹۵۵۱۳:۳۱:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
نه ایران بر شانگهای تاثیر گذار است و نه شاهنگهای بر ایران صرفاً یک نشست سالانه برگزار می کنند.
ناشناس۲۲۰۹۹۶۸۱۳:۳۶:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
پیمان شانگهای و اجلاس سالانه آن حتی یک دهم اهمیت اجلاس جی 20 و تصمیماتی که در آن گرفته می شود را ندارد.
حسام۲۲۰۹۹۹۳۱۳:۴۸:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
اگر زمانی کشور های عضو، همکاری شان با ایران را منوط به لغو تحریمهای ایران کنند انگاه باید اعتراف تلخی کرد: امریکا از اجلاس شانگهای و اعضایش قدرتمند تر است !
ناشناس۲۲۱۰۰۰۹۱۳:۵۶:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
باید از تجربیات شکست خورده درس گرفت.
ناشناس۲۲۱۰۱۰۸۱۴:۳۷:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۳۱
بدون fatf فایده ای نداره
ناشناس۲۲۱۰۱۲۷۱۴:۴۶:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
به نظرتون این چه پیمانیه که هم پاکستان توشه هم هند. این دو کشور که هم پیمان هستن چطوری باهم جنگ می کنن؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین