پیام انتصاب اسلامی به ریاست سازمان انرژی اتمی/ روایت میرکاظمی از میزان کسری بودجه و استقراض دولت/ حکم شهرداری زاکانی این هفته ابلاغ می‌شود؟

  4000608084 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پیام انتصاب اسلامی به ریاست سازمان انرژی اتمی/ روایت میرکاظمی از میزان کسری بودجه و استقراض دولت/ حکم شهرداری زاکانی این هفته ابلاغ می‌شود؟

آخرین آمار کرونا در ایران

متاسفانه در شبانه روز گذشته ۶۶۹ بیمار کووید -۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین در همین بازه زمانی با تزریق ۷۶۵هزار و ۱۳۴ دوز واکسن، رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور نیز شکست.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۹۶۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۹۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۶ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۶۰ دُز رسید.

با تزریق ۷۶۵ هزار و ۱۳۴ دُز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شد.

از دیروز تا امروز ۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۳ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۹۱۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۴۴ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۷ هزار و ۱۵۱ نفر رسید.

فوتی‌های کرونایی تهران از ۲ هفته دیگر کاهش می‌یابد

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در گفتگو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر شاهد کاهش سه درصدی مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌های استان تهران هستیم و بر همین اساس پیش بینی می‌شود، تعداد مرگ و میرهای کرونایی این استان طی دو الی سه هفته آینده کاهش یابد.

وی درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان تهران را ۶۵ درصد دانست و گفت: می‌بایست، روند افزایش رعایت شیوه نامه‌ها تداوم داشته باشد تا بتوانیم در برابر شیوع ویروس کرونا ایستادگی کنیم.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران با بیان اینکه در هفته جاری ۶ هزار و ۵۰۰ مراجعه سرپایی بیماران کرونایی به مراکز درمانی این استان داشتیم، گفت: این رقم هفته گذشته ۸ هزار و ۵۰۰ بیمار سرپایی بود که این کاهش مراجعان سرپایی سبب افزایش اکسیژن، سرم و داروهای کرونایی در داروخانه‌ها شده است.

***

پیام انتصاب اسلامی به ریاست سازمان انرژی اتمی

سید دیاکو حسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در توییتر خود نوشت: «اگر آقایان باقری کنی به وزارت خارجه و فریدون عباسی به  سازمان انرژی اتمی می رسیدند، باید در انتظار یک سیاست خارجی تهاجمی و متمرکز بر مذاکرات هسته ای با غرب می بودیم اما انتصاب آقایان امیرعبداللهیان به وزارت خارجه و اسلامی به ریاست سازمان، حکایت از تغییر روش مذاکراتی ایران دارد.

انتصاب دو مقام ناآشنا به مذاکرات هسته ای در دو نهاد کلیدی که سال هاست در این فرایند مشارکت داشتند نشانه ای است از اینکه احیای برجام در اولویت های دولت نیست عمدتاً به این دلیل که شاید مسئولیت آن از حیطه اختیارات دولت خارج شده و به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سپرده خواهد شد.

در سال های اخیر تبدیل دیپلماسی هسته ای به مسئله رقابت های سیاسی، امکان اجماع درباره استراتژی مذاکراتی را از بین برد. جایگاه فراجناحی شعام این امید را زنده می کند که برجام و یا توافق دیگری از اجماع و حمایت کامل تری برخوردار باشد و سیاست های کلی، از رفت و آمد دولت ها تاثیر نگیرد.»

فرهیختگان درباره سیاست خارجی دولت رئیسی نوشت: «شاید مهم‌ترین اظهارنظر رئیسی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای، به روز تنفیذ برگردد که در آن ضمن تاکید بر «رفع تحریم‌های ظالمانه» گفت که سفره مردم و اقتصاد را «شرطی» نخواهد کرد. با این گزاره و گزاره‌های مشابه نمی‌توان از مسیر مذاکرات در دولت رئیسی آگاهی کسب کرد. شاید به همین دلیل است که گمانه‌زنی‌ها در این‌باره قوت گرفته و برخی از احتمال جابه‌جایی پرونده هسته‌ای ایران از وزارت امورخارجه به شورای‌عالی امنیت ملی (شعام) خبر می‌دهند. موضوعی که تابه‌حال نه از سوی وزارت امور خارجه و دبیرخانه شعام تایید شده و نه تکذیب. 

پرونده مذاکرات برجام هنوز باز است؛ مذاکره‌ای که دولت روحانی همه‌ تمرکزش را روی آن گذاشته بود تا جایی که حتی آب خوردن و ازدواج جوانان را به آن پیوند می‌زد. تمرکز بر مساله هسته‌ای و بی‌توجهی به سایر حوزه‌های سیاست خارجی باعث کاهش اثرگذاری و کارآمدی دستگاه سیاست خارجه شده بود. تبعات این سیاست خارجی پس از خروج آمریکا از برجام خود را به نمایش گذاشت. اکنون پرونده هسته‌ای ایران به دست دولت دیگری افتاده است. به نظر می‌رسد دولت سیزدهم قصد دارد از تجربه دولت روحانی استفاده کند و همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام نگذارد...

رئیسی بر همین اساس، حسین امیرعبداللهیان را که سابقه معاونت عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه را دارد، به‌عنوان وزیر امورخارجه انتخاب کرد. رئیسی با انتخاب امیرعبداللهیان، قصد تمرکز روی همسایگان ایران در غرب آسیا را دارد...

او بر پایه همین رویکرد نیز برخلاف وزیر خارجه پیشین، به پرونده هسته‌ای ضریب نداد و جز یک گفت‌وگو که آن هم از سوی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه صورت گرفته بود، اشاره خاصی به برجام نکرده است...

ادبیات امیرعبداللهیان نشان می‌دهد که در وزارت خارجه از اهمیت پرونده هسته‌ای ایران کاسته شده و حوزه‌های دیگری که پیش از این در این وزارتخانه مغفول مانده بود، در اولویت قرار گرفته‌اند. امیرعبداللهیان به عراق برای حضور در نشست بغداد و سپس به سوریه به‌عنوان نخستین سفر دوجانبه، راهی شد. انتخاب سوریه به‌عنوان مقصد نخست‌وزیر امورخارجه، پیام روشنی برای  طرف‌های غربی درباره سیاست خارجی جدید دولت ایران دارد.»

***

روایت میرکاظمی از میزان کسری بودجه و استقراض دولت

 مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که برای کسری بودجه امسال چه کار خواهید کرد؟ گفت: باید مصارف خود را کنترل کنیم و حالت انقباضی در هزینه‌ها داشته باشیم و کمتر مجبور شویم خلق پول کنیم، زیرا خلق پول، آفتی در اقتصاد کشورمان است که هزینه خانوار را افزایش می دهد و چون رشد اقتصادی نداریم، اشتغال, دچار آسیب می شود.

او اضافه کرد: باید در یک جایی این چرخه را متوقف و تلاش کنیم سرعت آن را کاهش دهیم. برخی‌ها می‌گویند حقوق‌ها را افزایش می‌دهیم، اما با توجه به اینکه در ۸ سال گذشته هزینه‌ها حدود ۱۰ برابر شده است آیا حقوق‌ها هم ۱۰ برابر شده است؟

میرکاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا متمم و یا اصلاحیه بودجه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کنید؟ گفت: فعلاً به این نتیجه نرسیدیم که به متمم نیاز باشد و تلاش می‌کنیم همین بودجه را مدیریت کنیم.

او افزود: قاعدتاً درآمد‌ها محقق نمی‌شود در نتیجه هزینه‌ها هم نباید در این سقف محقق شود، اما اگر مجبور شویم حتماً در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم و اصلاحیه می‌دهیم. این مسیر فعلی قابل ادامه نیست و باید تجدید نظر جدی شود و ناچاریم مسیر حرکت را تغییر دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ۵ ماه گذشته ۵۰ درصد هزینه‌هایی که انجام شده از طریق استقراض و اوراق بوده است. این کار بسیار ضروری است، ولی عملاً در کشور اتفاق نیفتاده است.

وی درباره موضوع فوق العاده ویژه فرهنگیان هم افزود: ما تعهدی داریم که جلوی بی انضباطی را بگیریم و اگر شرایط را مدیریت نکنیم فشار اصلی بر قشر ضعیف از جمله معلمان خواهد آمد و بنا داریم از طریق روال قانونی این کار را انجام دهیم؛ در آموزش و پرورش با یک مجوزی که مغایر با قوانین بوده احکامی را صادر کردند که اصلاح احکام سه روز طول می‌کشد تا آن را منطبق با قانون کنند و برای اینکه این سه روز حقوق دچار مشکل نشود از طریق فایل ماه قبل حقوق را پرداخت کردیم، ولی اگر قرار به تغییر باشد باید منبع برای آن دیده شود تا بتوانیم آن را انجام دهیم، چون حدود اختلاف آن هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در سال است که مغایر با برنامه است و اگر قرار بر افزایش باشد باید در دولت تعیین تکلیف شود.

***

آزادسازی 4500 تن کالا در جریان بازدید وزیر اقتصاد از گمرک فرودگاه امام

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: در جریان بازدید آقای خاندوزی از گمرک فرودگاه امام 4500 تن کالا آزاد شد.

وی افزود: آزادسازی این حجم از کالاها، چه کالاهای اساسی باشد، چه دارویی و چه مواد اولیه تأثیر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت و این مسأله به بهبود وضعیت کمک خواهد کرد.

***

کمیسیون اصل 90 مجلس: تخلف در زندان اوین محرز شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در گفتگو با صدا و سیما در خصوص بازدید اعضای این کمیسیون از زندان اوین گفت: در جلسه‌ای که در زندان اوین تشکیل شد ما این فیلم‌ها را با حضور مسئولینی از قوه قضائیه و سازمان امور زندان‌ها مجدداً مورد بازبینی قرار دادیم و بازرسی از بند‌های زندان‌ها داشتیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: این فیلم‌ها در طی چند سال اخیر توسط دوربین‌های زندان اوین ضبط شده بود و متأسفانه از آرشیو این مجموعه خارج شده است و این فیلم‌ها مربوط به سال ۹۵ تا ۹۹ است.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی ادامه داد: تخلف در زندان اوین محرز است و ما به این جمع بندی رسیدیم که خاطیانی در این پرونده وجود دارند و حتماً باید با این خاطیان برخورد شود.

وی گفت: به نظر ما  با بررسی‌ای که انجام دادیم برخی از ترک فعل‌ها هم متوجه برخی از مسئولین سازمان امور زندان‌ها و مدیران میانی است.

آقای شجاعی افزود: به نظر ما مسأله را نباید تقلیل دهیم به خطای مباشرین در صحنه و حتماً بخشی از مدیران در این موضوع تقصیر دارند و جمع بندی ما این است که باید این افرادی که ترک فعل داشته اند و قصور داشته اند حتماً برکنار شوند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: به نظر ما با متخلفان این واقعه باید برخورد مناسب صورت پذیرد و با کوتاهی کنندگان از مدیران باز باید برخورد شود و برکنار شوند و مهمتر از آن برای اصلاح فرآیند‌ها و ساختار‌ها باید فکر اساسی اندیشیده شود.

***

حکم زاکانی تهران در این هفته ابلاغ می‌شود؟
 
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره سرانجام حکم علیرضا زاکانی اظهار داشت:هیأت رئیسه شورای شهر تهران پیگیر این موضوع است و ان‌شاءالله به زودی حکم علیرضا زاکانی شهردار جدید پایتخت انجام می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که شنیده‌ها حکایت از ابلاغ حکم طی فردا دارد و این موضوع چقدر محتمل است؟ گفت: آنطور که من شنیده‌ام تعداد زیادی از احکام شهرداران مراکز استان‌ها را باید وزیر کشور امضاء کند و به دلیل دوران گذار از دولت قبلی به دولت کنونی این موضوع محقق نشده است و اکنون این قضیه زمان‌بر خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران گفت: نمی‌توان زمان ابلاغ حکم را پیش‌بینی کرد ولی امیدوارم ابلاغ حکم شهردار تهران در اولویت باشد و زودتر این قضیه تعیین تکلیف شود.

***

رئیسی فعلا مذاکره می کند

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی درباره پیگیری مذاکرات هسته ای در دولت رئیسی به خبرآنلاین گفت: «به هر حال چند سالی است که ظلم بزرگی به کشور ما می شود و مردم هم در شدیدترین تحریم های بین المللی به سر می برند در حالی که هیچ دلیل منطقی، حقوقی و بین المللی برای این تحریم ها وجود ندارد بنابراین هر دولتی از جمله دولت آقای رییسی در ایران روی کار بیاید موظف بود به شدت این مسئله را پیگیری کند که این ظلم بزرگی که علیه مردم ایران می شود را رفع کند یعنی تحریم ها را برطرف کند. 

بنابراین دولت آقای رییسی هم یقینا در راستای رفع تحریم ها گام بر می دارد و این کار را خواهد کرد. این کار ابتدا با مذاکرات آغاز می شود اما ممکن است در حد مذاکرات محدود نماند به هر حال اگر طرف مقابل بخواهد مذاکرات را ادامه دار و زمانبر کنند ممکن است ایران مجبور شود اقدامات دیگری غیر از مذاکرات انجام دهد اما فعلا مذاکرات مطرح است و دولت باید انجام دهد و حتما این کار را خواهد کرد البته طبق مدل و شیوه خودش نه به شیوه دولت قبل، با سازوکارها و تیم خودش و برنامه هایش پیش می رود.

مطلب دیگر اینکه FATF اساسا هیچ گونه نقشی در تحریم های ایران مطلقا ندارد این اف ای تی اف یک اهرم سیاسی بود که در دولت آقای روحانی با اهداف خاصی مطرح شد الان اساسا مشکل تحریم ها مشکل اف ای تی اف نیست این حرف بدین معنا نیست که اگر ارتباطات بانکی ما مانند همه کشورهای جهان ارتباطی عادی با دنیا شود ما احتیاج نداریم درباره اف ای تی اف تصمیم بگیریم. این گونه نیست اما زمانش در حال حاضر نیست وقتی که بانک های ما، ارتباطی با بانک های جهان ندارند سخن گفتن از اف ای تی اف، مضحک است و معنایی ندارد. 

بنابراین تحریم ها باید کاملا رفع شود تحریم های بانکی مان کاملا رفع شود آن زمان ممکن است بحث FATF مطرح شود که آن هم در زمان خودش باید رسیدگی شود. در حال حاضر اف ای تی اف وجود خارجی در سیاست خارجی و مسئله برجام ندارد و فقط اهرم سیاسی بود که در گذشته مطرح می شد.»

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۴۹۵۹۲۰:۴۷:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۸
فرض کنیم سازمان انرژی هسته ای از مذاکرات کنار گذاشته شود اما رئیس آن نباید با سازمان فوق حساسی که اداره می کند آشنا باشد؟ الان ایشان قراره چطور با رئیس آژانس مذاکره کند؟
ناشناس۲۱۷۵۰۸۹۰۰:۰۰:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۹
تخصص پدافند غیر عامل مگر ندارند؟
ناشناس۲۱۷۵۱۵۹۰۱:۲۶:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۹
در زمان صالحی که خیلی آشنا بود رآکتور رو سیمان کردن، چندتا خرابکاری هم شد. انرژی اتمی یه نفر لازم داره که اول بتونه همین چیزی که هست رو حفظ کنه ، توسعه در مرحله دومه!
ناشناس۲۱۷۴۹۷۱۲۰:۵۹:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۸
در روزهای گذشته بیش از 400 حقوقدان با صدور بیانیه ای تاکید کردند که انتخاب جناب زاکانی بعنوان شهردار تهران مشکل قانونی ندارد.
ناشناس۲۱۷۵۱۱۹۰۰:۳۴:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۹
بر اساس کدام قانون؟! در قانون آقایون ۹ سال سابقه مدیریتی ایشون مورد وثوق قرار گرفته یا تخصص؟!
رضوی۲۱۷۵۱۸۶۰۲:۲۳:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۹
برعکس گفتی
ناشناس۲۱۷۵۲۴۰۰۶:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۹
آنها حقوق دان نبودند. هم فکران و دوستان بودند.
ناشناس۲۱۷۵۳۱۰۰۸:۰۵:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۹
پیش از این هم چند صد پزشک امضا کردند واکسن وارد نکنید!
ناشناس۲۱۷۵۰۲۲۲۲:۴۲:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۸
عاقبت مملکتی که پزشک هسته‌ای شهردار و مهندس عمران رییس سازمان هست های میشه را خدا باید بخیر کنه
ناشناس۲۱۷۵۴۵۷۰۹:۴۷:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۹
در مدینه فاضله انجام شود نظیر این خیلی خوب است!
ناشناس۲۱۷۵۰۳۵۲۳:۰۰:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۸
از صورت نحیفش پیداست که معلمه!!!!!گفت از حمام گرم کوی تو ،گفت این خود پیداست از زانوی تو ...
جواد۲۱۷۵۰۸۴۲۳:۵۳:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۸
با سلام خرید خدمت سربازی برای افراد غایب برای تامین بودجه ۱۴۰۰خرید که نزدیک به ۴میلیون سرباز غایب داریم اجرا شود تا مشکل این جوانان حل شود و هم بخشی از کسری بودجه تامین شود
افسانه۲۱۷۵۱۰۸۰۰:۲۲:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۹
به نظر من آقای رییسی باید آقای صالحی را برای ریاست انرژی اتمی انتصاب کند لطفا نظر من را بذارید
ناشناس۲۱۷۵۱۹۲۰۲:۴۷:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۹
ميركاظمي اگر بتواند هزينه هاي جاري دولت و قواي مقننه و قضائيه را كنترل و حتي براي سه سال از هرگونه افزايش ان ممانعت كند و قيمت اب و برق و گاز و ماليات و بهداشت را دوسال ثابت نگه دارد، فرشته نجات مملكت خواهد بود.
ناشناس۲۱۷۵۳۱۲۰۸:۰۵:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۹
فوتی ها انسان هستند نه امار. یک نفر هم زیاد است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین