عاقبت پیمان امنیتی با آمریکا

حسین رجائی،   4000526001 ۱۰۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
عاقبت پیمان امنیتی با آمریکا

بیست سال پس از آنکه قرار بود ایالات متحده با حذف طالبان، آزادی و دموکراسی را به ملت افغانستان هدیه کند، سرتاسر خاک این کشور زیر پای چکمه پوشان طالبان قرار گرفته است.

ایالات متحده کشوری را تحویل گرفت که 70 درصد آن در اشغال طالبان بود و اکنون کشوری را تحویل داده است که صد در صد در اختیار طالبان است. ارمغان این بیست سال نیز چیزی جز جنگ و کشتار و ویرانی و فساد نبوده است.

مردم مظلوم این کشور اگر از بمباران آمریکایی ها رهایی می یافتند به دست تفنگ چی های طالبان می افتادند و اگر از دست آن ها هم فرار می کردند، گرفتار انتحاری های داعش میشدند. اگر از همه اینها هم خلاصی می یافتند تازه به پست دولت بسیار ضعیف و غرق در فساد کشورشان برمی خوردند. دولتی که مستشاران آمریکایی برایشان ساخته بودند.  

افغانستان با آمریکا یک پیمان استراتژیک و یک پیمان امنیتی دارد. پیمان هایی که پیش از انعقاد با مخالفت های شدید مقامات کشور ما مواجه شده بود. ارتش 300 هزار نفره افغانستان را ایالات متحده ظرف بیست سال با صرف میلیاردها دلار ساخته است ولی این ارتش پس از خروج آمریکا، فقط توانست حدود 100 روز جلوی طالبان 70 هزار نفره دوام بیاورد. ارتش مجهز و آموزش دیده افغانستان، 100 روزه کل افغانستان را تحویل گروهی داد که پیش از این مجاهدان جبهه شمال توانسته بودند سال ها در برابر آن مقاومت کنند. در نتیجه معلوم نیست پیمان امنیتی بستن با ابرقدرت چه فایده ای برای ملت افغانستان داشته است!؟

کنترل طالبان در افغانستان از آنجا برای آمریکایی ها میسر شده بود که در دو عرصه هوا و فضا حاکمیت مطلق داشتند. مزیت راهبردی که امکان پشتیبانی اطلاعاتی و هوایی از نیروهای زمینی را فراهم میساخت. برگ برنده ای که طالبان هیچ بهره ای از آن نداشت. عجیب است که ایالات متحده بعد از بیست سال نخواسته یا نتوانسته حتی چنین مزیتی را به ارتش افغانستان منتقل کند یا لااقل پس از خروج، از آن ها پشتیبانی اطلاعاتی نماید. در نتیجه مشخص نیست که جنگنده های آمریکایی و خلبانان تربیت شده به چکار دولت و مردم افغانستان آمده است!؟ 

در طول این بیست سال، دولتمردان افغانستان برای جلب نظر ایالات متحده از یکدیگر گوی سبقت می ربودند تا آنجا که حاضر شدند رو در روی ایران قرار بگیرند. ایرانی که حتی در زمان جنگ با عراق، از حمایت از ملت و مجاهدان افغان غافل نشد. سیاستمداران افغان خوب به خاطر دارند که چقدر جمهوری اسلامی نسبت به امضای پیمان امنیتی با آمریکا و حفظ پایگاه های خارجی در کشورشان به ایشان هشدار داد و آن ها را از نگاه داشتن این مار خوش خط و خال در آستین برحذر داشت. لکن آن ها هم همانند نسخه ایرانی خود، ژاپن و کره جنوبی را مثال میزدند. همچون غرب دوستان ایرانی، خیال می کردند دوستی با ابرقدرت برایشان امنیت و خوشبختی می آورد! خیال می کردند آمریکا عهد و پیمان سرش میشود. برجام ها نیاز بود تا به حقیقت پی ببرند. هر دو اکنون می توانند ثمره اتکا به اجنبی بجای اتکا به خود را ببینند. 

غرب دوستانی که در تحلیل رفتار ایالات متحده، چشمانشان فقط امثال مالزی و کره جنوبی و تایوان و سنگاپور را می بیند، از توجه به سرنوشت دهها متحد آمریکا در آمریکای لاتین و آفریقا و جنوب و غرب آسیا غافلند. چشمانشان را بر سرنوشت پاکستان و مصر و فلیپین و اردن و آرژانتین و مکزیک بسته اند. غافلند از اینکه ایالات متحده در هرجایی به تناسب منافعش عمل می کند و حتی به اندازه سر سوزنی منافع دیگران را در نظر نمی گیرد. شاید در شرق آسیا و غرب اروپا مزاحم رشد و پیشرفت برخی از متحدانش نشود تا بتواند آن ها را جلوی رقبایش روسیه و چین عَلَم کند ولی در امور کشورهای آمریکای لاتین دائما مداخله و کارشکنی می کند تا در نزدیکی اش رقیب قدرتمندی سر بر نیاورد. در آفریقا، ملت ها و دولت ها متحدش را ضعیف نگاه می دارد تا بتواند منابع آن ها را غارت نماید. در خلیج فارس از دیکتاتوری های عربی حمایت می کند تا بتواند آن ها را بدوشد و در غرب آسیا جنگ و ناامنی ایجاد می کند تا هم امنیت اسراییل را تأمین کرده و هم بر منابع نفتی منطقه سلطه یابد. 

سرنوشت آن هایی که از مقاومت بریده و به سراب وعده های آمریکا دلخوش کردند را بنگرید. سرنوشت معمر قذافی لیبیایی که کل تأسیسات هسته ایش را بار کشتی کرد و به آمریکا فرستاد. سرنوشت محمد مرسی مصری که به خیال باطل برای حفظ حکومت اخوانی به دست بوسی آمریکا و عربستان افتاد. سرنوشت عمرالبشیر سودانی که دوستی ایران را با پول شاهزاده سعودی و امان نامه ترامپ معامله کرد (دقیقا برخلاف همتای سوری اش بشار اسد) و سرآخر سرنوشت مجاهدان دیروز و اشرافیت زدگان امروز در افغانستان را ببینید که چه خوش باورانه به ابرقدرت تکیه زده و سرنوشت ملت شان را به دست مهره های آمریکایی همچون اشرف غنی سپردند.

اکنون پیمان نامه امنیتی آمریکا و افغانستان به سرانجام رسیده است. آخرین پرده از این نمایشنامه آمریکایی در فرودگاه کابل رقم می خورد: رئیس جمهوری که قرار بود آینده ملتش را بسازد ولی آن را می فروشد و می گریزد. نظامیان آمریکایی که قرار بود از مردم افغانستان محافظت کنند ولی سوار بر هواپیما، فرار را بر قرار ترجیح می دهند و مردمی که بجای ماندن و مقاومت کردن، مستاصل به دنبال هواپیمای نظامیان آمریکایی می دوند... 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۵۴۱۴۲۰۰:۴۳:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
عاقبت تحجر اسم بهتری است.
ناشناس۲۱۵۴۴۳۱۰۸:۵۲:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
ترکش های پیروزی طالبان به زودی به آمریکا، اروپا و همه جهان خواهد رسید. آمار تروریسم و نا امنی جهان در جهان به زودی سر به فلک خواهد کشید.
ناشناس۲۱۵۴۴۷۷۰۹:۱۴:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
خبرگزاری تسنیم (13 ساعت پیش): مولوی ذبیح الله نورانی مسئول منطقه‌ای امور فرهنگی طالبان در شمال غرب افغانستان اظهارداشت که این گروه برای شیعیان ساکن افغانستان هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. وی تاکید کرد: امام حسین علیه السلام تنها متعلق به شیعیان نیست بلکه ایشان نوه پیامبر (ص) و متعلق به تمامی مسلمین است و بشریت می‌تواند قیام عاشورا را به عنوان یک مکتب دنبال نمایند و درس زندگی بیاموزد.
ناشناس۲۱۵۴۵۷۷۱۰:۰۲:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
ایرنا (19 ساعت پیش): از نخستین ساعات امروز هزاران نفر از شهروندان کابل، از زیارتگاه منسوب به سخی، علم ‌ها را حمل کردند و با فریادهای یا عباس، یا زینب و یا حسین به سوی حسینیه ها، تکایا و مساجد حرکت کردند. این مراسم یک روز بعداز ورود سران ارشد طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان و حضور نیروهای طالبان در برخی مناطق کابل و اطراف این شهر برگزار شده است.
ناشناس۲۱۵۵۱۱۴۱۳:۳۰:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
تلویزیونهای افغانستان مجددا شروع به کار کردند. مجریان زن هم به اجرای برنامه پرداختند.
ناشناس۲۱۵۴۵۸۵۱۰:۰۵:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
اگر به ابوبکر بغدادی و دینداری و نماز و دعای او می شود اعتماد کرد به گفته های این جماعت هم می شود اعتماد کرد. هر چند بارها ازمودیم ولی برخی دوستان اصلا حافظه تاریخی ندارند و باز هم می خواهند قبول کنند که این دست افراد دیندار هستند
ناشناس۲۱۵۴۷۸۳۱۱:۳۵:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
برا همین پرچم های عزاداری امام حسین را از میادین هرات جمع کردند ؟!!
ناشناس۲۱۵۴۸۷۶۱۲:۰۶:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
پس چرا پرچم های عزاداری در خیلی از شهرها پایین کشید؟ یکبار دیگه تصاویر ویدئویی را ببنید
ناشناس۲۱۵۴۴۸۳۰۹:۱۹:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
چند ساعت قبل، یک فروند هواپیمای آمریکایی 650 نفر از مردم عادی را که به فرودگاه کابل هجوم برده بودند، از افغانستان خارج کرد! دم خلبان و خدمه گرم!
ناشناس۲۱۵۴۵۵۷۰۹:۵۴:۰۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
خب، خدا رو شکر مشکل مردم افغانستان حل شد، برگردیم به مذاکرات برجام!!!
ناشناس۲۱۵۴۵۸۹۱۰:۰۷:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
آره برگردیم به ناموس فروشی دوباره کشور
ناشناس۲۱۵۴۶۵۷۱۰:۳۷:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
هواپیما در قطر فرود آمده است.
ناشناس۲۱۵۴۵۹۴۱۰:۰۹:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
قطعاً انها مردم عادى نبودند بلكه همه كارمندان بومى سفارت ها خبر نگاران ومجريان بومى خبر گزاريهاى خارجى مترجمان افغان كه براى ناتو وامريكا كار مى كردند همراه با خانواده هايشان بودند
ناشناس۲۱۵۴۷۵۳۱۱:۲۳:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
از عکسهای منتشر شده استنباط می شود که مردم عادی هستند. عده ای جوان و نوجوان که بدون هیچ بار و بونه ای کیپ تا کیپ در کف هواپیما نشسته اند.
ناشناس۲۱۵۴۵۰۶۰۹:۳۰:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
ترکش آن کمتر از حضور جنگ آور آمریکا در جهان است
ناشناس۲۱۵۴۹۸۰۱۲:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
تراژدی قرن در تصویر
ناشناس۲۱۵۴۴۳۸۰۸:۵۷:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
طالبان چگونه توانست 20 سال با آمریکا بجنگد؟ چطوری تامین مالی و سلاح شد؟ بنزین وسایل نقلیه اش چطور تامین شد؟ مواد مخدر را توسط چه شبکه هایی به خارج از افغانستان صادر می کند؟
ناشناس۲۱۵۴۴۵۹۰۹:۰۶:۲۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من!
ناشناس۲۱۵۴۸۱۱۱۱:۴۴:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
طبق آمار بین المللی ایران بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان را دارد و بیشترین تعداد شهید را هم برای مبارزه با ترانزیت مواد مخدر به اروپا داده است. امثال شما اگر مدرکی برای تهمت کنایه آمیز خود دارید ارائه دهید وگرنه باید پاسخگوی دروغ خود در پیشگاه خداوند باشید!
ناشناس۲۱۵۴۵۰۱۰۹:۲۹:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
مواد مخدر با هواپیماهای نظامی به اروپا میرفت، مطمئنا بهترین خریدار اونها نظامیان آمریکایی و متحدانش بودن، بالاخره مخارج جنگ باید تامین بشه!!
ناشناس۲۱۵۴۷۹۱۱۱:۳۷:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
مواد مخدر توسط چه شبکه هایی در آمریکا و اروپا توزیع میشه؟! قاچاق مواد مخدر در همه جای دنیا هست و زور هیچ دولتی هم بهش نرسیده!
ناشناس۲۱۵۴۸۱۳۱۱:۴۵:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
شما بگو چرا بعد از حضور آمریکا در افغانستان تولید مواد مخدر 50 برابر شده است؟! سود ترانزیت تو جیب خود CIA نمیره؟!
ناشناس۲۱۵۴۴۴۱۰۸:۵۸:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
حکومتی که پایگاه مردمی نداشته باشد، مانند تار عنکبوت سست است.
ناشناس۲۱۵۴۵۳۸۰۹:۴۴:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
آنچه برای امریکا از همه چیز مهمتر هست مردم می باشد وقتی بعد از یک تریلیون هزینه می بیند رئیس جمهور فقط نهصد هزار رأی دارد آمریکا چه می تواند بکند؟ اگر طالبان را قلع و قمع می کرد رجایی نمی گفت هزار و یک حدیث؟
ناشناس۲۱۵۴۶۱۰۱۰:۱۷:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
بابا نگو این حرفا رو بهت میخندن!! برای آمریکا مردم مهمه!؟!؟!؟
ناشناس۲۱۵۴۶۱۴۱۰:۲۰:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
دوتا جمله گفتی کاملا متناقض!!! اگه مردم برای آمریکا مهم باشه خب یه نفر رو رئیس جمهور می‌کرد که مردم بخوان نه یه نفر که نهصد هزار رای داشته باشه!!!!
ناشناس۲۱۵۴۷۳۰۱۱:۱۱:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
این کار را هم کرد، نتیجه نگرفت. آمریکا حامد کرزای که صاحب رستورانهای زنجیره ای در آمریکا بود، به افغانستان برد و رییس جمهورش کرد. سپس آمریکا اشرف غنی که همکلاسی زلمای خلیل زاد ( نماینده آمریکا در امور افغانستان) در دانشگاه آمریکایی بیروت بود را در افغانستان رییس جمور کرد.
ناشناس۲۱۵۴۶۹۲۱۰:۵۴:۰۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
امریکا و مردم؟!!! جنگ هایی که راه انداخته خداییش برای چی بود؟ باورم نمی شود هنوز آمریکا را....!
ناشناس۲۱۵۴۹۳۲۱۲:۲۳:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
قبلا طالبان فقط در جنوب افغانستان و در پشتو زبانها بود ولی الان در میان همه اقوام افغانی اعم از ازبک و تاجیک و فارس و ترکمن عضو دارد .
ناشناس۲۱۵۴۶۱۳۱۰:۱۹:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
۳میلیون نفر از اینها با این حجم از فرهنگ در جامعه ایرانی پراکنده هستند سلبریتی های بیسواد هم برای ما پز روشنفکرنمایی میگیرند
ناشناس۲۱۵۴۷۹۹۱۱:۴۰:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
هموطن به افغان توهین نکن بسیاری از آنها مردمی بسیار فهیم وبا شعورن. اگر هر کشوری درگیر جنگ داخلی شود قدرت تجمیع وایجاد آرامش در آن از توان مردمش خارج می شود .پس مردم را مقصر ندان جنگ داخلی هزار بار خطرناک تر وتخریب گر تر از جنگ با یک دشمن بیگانه است .
ناشناس۲۱۵۵۳۰۵۱۴:۳۶:۲۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
الان من نفهمیدم طالبان خوب است یا بد ؟
ناشناس۲۱۵۴۱۴۴۰۰:۴۴:۰۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
ازت بدم میاد آمریکا. خون سرخپوست ها دل امریکایی هارو سیاه کرده
رئیس قبیله۲۱۵۵۲۲۱۱۴:۰۵:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
از اینکه بعد از این همه قرن هنوز غیرت کش سرخپوستایی ازت ممنونم
معلم۲۱۵۴۱۷۷۰۱:۰۶:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
یک عامل مهم دیگر که نباید از ان غفلت کرد فساد است که باعث می شود مردم حکومت را از ان خود ندانند.
ناشناس۲۱۵۴۱۸۴۰۱:۰۹:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
اندر حكايت امريكا و پيمان بستن با او !! ----------------- برادر جان « سياست » مسلماً سياست است و « صداقت » نيست ! سياست اگر صداقت بود كه اسمش سياست نبود !! در سياست گاهي كاه ، مي شود كوه و برخي اوقات بايد كوه شود كاه !! در سياست آن طور گفته اند نه دوستي هميشگي است و نه دشمني هميشگي !! اين بنده با خودم مي گويم نكنه امريكا توطئه كرده و با خروج از افغانستان راه براي طالبان باز كرد كه بر آن مملكت به راحتي آب خوردن سيطره پيدا كنند و مملكت افغانستان بعد از يكه تازي طالبان ،بشود محل گرد آمدن القاعده و داعش و بو كوحرام ، آن وقت بخواهند در كنار مرزهاي ما مزاحمت ايجاد كنند و طرح نقشه كنند و توطئه چيني ؟ به نظر شما اين احتمال مي توان داد كه تمام اين ها تو طئه حساب شده امريكا باشد ؟ آيا بازهم نمي شود احتمال داد كه اين شروع يك نقشه بزرگ باشد ؟ البته از اين دم بريده -- امريكا --- همه چيز بر مي آيد ، بله ؟!!
ناشناس۲۱۵۴۵۱۵۰۹:۳۴:۰۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
کشورهای دیگه به ما چه ربطی داره!؟ بله!؟
ناشناس۲۱۵۴۸۱۸۱۱:۴۷:۴۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
قطعا همین است منم نظری مثل شما دارم که قبلا هم برای الف فرستادم برای همین معتقدم ایران در این شرایط باید بسیار دقیق وحساس باشد تا خود را دست تنش آفرینی های بعد از این مخصوصا در مناطق مرزی ندهد اگر ایران درگیر جنگ با طالبان شود آمریکا بدون هزینه توانسته از شر ،طالبان خلاص شده ومشکلات زیادی هم در شرایط تحریم و هم وجود کرونا برای ایران بسازد ودر اصل بایک تیر دونشان زده است !!
ناشناس۲۱۵۴۱۸۷۰۱:۱۱:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
بیشتر ضعف یه ملت رو می رسونه که کوچکترین مقاومتی نکردن. فکر کنم فقط افرادی که می خواستن به اون شکل سوار هواپیما بشن تعدادشون از طالبانی که کابل رو‌تصرف کرد، بیشتر بود.
ناشناس۲۱۵۴۲۰۲۰۱:۲۶:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
« سرنوشت آنهايي كه از مقاومت بريده و به سراب وعده هاي امريكا دلخوش كردند ...» !! از متن مقاله ! ------------- بدون شرح !!!
ناشناس۲۱۵۴۲۰۶۰۱:۲۹:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
نتیجه اعتماد به آمریکا
ناشناس۲۱۵۴۲۰۷۰۱:۳۰:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
--- پيمان مي تواند دو جور باشد : ١- پيمان امنيتي با برخي ممالك ٢-- پيمان واكسني با بعضي از ممالك ديگر كه نقطه مشترك اين دو پيمان مي تواند خلف وعده باشد !!!
ناشناس۲۱۵۵۳۱۹۱۴:۴۴:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
بیگانه بیگانه است حالا تاکید بر تولید واکسن داخلی معنی پیدا می‌کنه دلاور ... در ضمن بدعهدی روس ها چیزی ازخباثت آمریکایی ها کم نخواهد کرد
ناشناس۲۱۵۴۲۱۱۰۱:۳۵:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
آمریکا همیشه در شرایط سخت متحدان خود را تنها میگذارد. این درس تاریخ است!
ناشناس۲۱۵۴۸۲۴۱۱:۵۰:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
آمریکا افغانستان را تنها نگذاشته این یک تاکتیک سیاسی است به زودی خواهیم دید که کشورهای عرب منطقه ودر راس آنها قطر وعربستان با سرازیر کردن ثروت وطرح های ساخت وساز وبرقراری تجارت از طریق پاکستان افغانستان را به سرعت آباد می کنند .طالبان زاده آمریکا وآنهاست پس او را حمایت می کنند اما تروریستهای طالبان به صورت یک قدرت بازدارنده وفشار در برابر ایران باقی خواهند ماند !
ناشناس۲۱۵۴۲۲۶۰۱:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
بخشی از سوره توبه: چگونه براى مشرکان پیمانى نزد خدا و پیامبرش خواهد بود (در حالى که آنها همواره آماده شکستن پیمانشان هستند)؟! مگر کسانى که نزد مسجدالحرام با آنان پیمان بستید; (و پیمان خود را محترم شمردند;) تا زمانى که به پیمان شما پایبند باشند، شما نیز به پیمان آنها پایبند باشید، که خداوند پرهیزگاران را دوست دارد. (۷) چگونه (پیمان مشرکان ارزش دارد)، در حالى که اگر بر شما غالب شوند، نه رعایت خویشاوندى با شما را مى کنند، و نه پیمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مى کنند، ولى دلهایشان ابا دارد; و بیشتر آنها گنهکارند. (۸) آنها آیات خدا را به بهاى کمى فروختند; و (مردم را) از راه او بازداشتند; آنها چه بد اعمالى انجام مى دادند! (۹) (این روش آنهاست که) درباره هیچ فرد باایمانى رعایت خویشاوندى و پیمان را نمى کنند; و آنها همان تجاوزکارانند! (۱۰) (ولى) اگر توبه کنند، و نماز را برپا دارند،و زکات را بپردازند، برادر دینى شما هستند; و ما آیات خود را براى گروهى که مى دانند (و مى اندیشند)، شرح مى دهیم. (۱۱) و اگر پیمانهاى خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن (و تمسخر) قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید; چرا که پیمان آنها اعتبارى ندارد; شاید (با شدّت عمل) دست بردارند. (۱۲) آیا با گروهى که پیمانهاى خود را شکستند، و تصمیم به اخراج پیامبر گرفتند، پیکار نمى کنید؟! در حالى که نخستین بار، آنها (پیکار با شما را) آغاز کردند; آیا از آنها مى ترسید؟! با این که اگر ایمان دارید، خداوند سزاوارتر است که از او بترسید. (13)
ناشناس۲۱۵۴۲۶۱۰۲:۳۶:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
اول از همه باید گفت آن مردمانشان کوته فکر و نادان هستند که اجازه چنین اعمالی بر علیه کشورشان را می دهند
ناشناس۲۱۵۴۲۶۳۰۲:۴۱:۲۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
شماها که می دانستید چرا اجازه دادین ناموس کشور در 20 سال قبل بین المللی شود؟ ننگ آیندگان هم در انتظار شما و ما هم هست
ناشناس۲۱۵۴۲۶۵۰۲:۴۷:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
فرق ژاپن کره جنوبی ویتنام مالزی با کشورهایی که شما فرمودید در نوع نگرش مردمش است. بعد هم تکلیف خودتان را روشن کنید آمریکا بماند میشود نیروی اشغالگر و برود میشود خیانتکار ؟... مگر این همان چیزی نبود که میخواستید. هیچ کشوری دلش برای ملتی نسوخته و همه کشور ها فقط و فقط و فقط به فکر منافع بلند مدت خودشان هستند ..
کایا شیم۲۱۵۴۲۶۷۰۲:۵۲:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
نه شرق و نه غرب قابل اعتماد نیستند. هردو به دنبال منافع ملی خود هستند.گفته شد که فقط چهار کشور متحد آمریکا هستند و اوضاع خوبی دارند، چند کشور را میتوانید نام ببرید که از متحدین شرق هستند و اوضاع خوبی دارند؟
ناشناس۲۱۵۴۵۲۲۰۹:۳۸:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
هر وقت تفاوت وابسته بودن و همکاری کردن رو متوجه شدی، سؤالت رو دوباره بپرس جواب میدم!!
ناشناس۲۱۵۴۸۳۷۱۱:۵۵:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
پس چرا هرکس خواستار همکاری با آمریکا وغرب است را وابسته می نامید ؟!!
ناشناس۲۱۵۵۳۰۲۱۴:۳۵:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
همکاری با نوکری فرق دارد همچون ناموس فروشی کشور با محکم کردن کمربند این ناموس که واگذار نشود!
ناشناس۲۱۵۴۵۲۸۰۹:۴۰:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
اولا کشورهایی که با غرب همکاری دارن دشمن شرق نیستن و اتفاقا همکاری زیادی با شرق دارن، ضمنا ترکیه و امارات با واکسن‌های چینی واکسینه شدن!!!
ناشناس۲۱۵۴۵۴۳۰۹:۴۵:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
جهت اطلاع متحدینی در جبهه شرق وجود ندارد قربان و اتحاد میخواهی ببینی به اتحاد غرب شامل کشورهای اروپایی و امریکا در شروع جنگ ها که اسمش است ناتو
ناشناس۲۱۵۴۲۷۱۰۳:۰۳:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
دود وجود طالبان دیر یا زود به چشم ما میره
ناشناس۲۱۵۴۵۲۹۰۹:۴۰:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
کشورهای دیگه به ما چه ربطی داره!؟
محسن۲۱۵۴۲۸۰۰۳:۲۰:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
جو بایدن : سربازان آمریکایی نباید در جنگی بمیرند که خود افغان ها حاضر نیستند برای خودشان بجنگند... در خانه اگر کس است یک حرف بس است...
ناشناس۲۱۵۴۵۲۰۰۹:۳۷:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
برای یک ساده لوح این حرف ها قشنگ است!!؟
ناشناس۲۱۵۴۶۲۷۱۰:۲۶:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
امریکا و دولت وابسته به آن این وضع را برایشان ایجاد کرده است
ناشناس۲۱۵۴۲۸۲۰۳:۲۳:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
از گذشته تا به امروز شواهد زیادی هست که آمریکا سابقه خیلی بدی در حمایت از همپیمانانش دارد.
ناشناس۲۱۵۴۲۸۳۰۳:۳۶:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
این یک صحنه تاریخی است. آمریکایی که در حال فرار است، دلبستگانی که به دنبالش می ‌دوند و حاکمانی و مجاهدان سابقی غرق در فساد.
ناشناس۲۱۵۴۲۹۸۰۴:۱۸:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
بروند غر میزنید، بمونند بازهم غر میزنید. قربون برم خدا را،یک بام و دو هوا را
ناشناس۲۱۵۴۵۲۴۰۹:۳۸:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
چون اینقدر پرتی نمی فهمی منظور چی هست چون کد خدا را فقط می بینی
ناشناس۲۱۵۴۵۳۷۰۹:۴۳:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
کی گفته از رفتن آمریکا ناراحتیم!؟!؟ انتقاد به اونایی هست که میگن با اومدن آمریکا اوضاع گل و بلبل میشه، بفرمایید این نتیجه ۲۰سال حضور مستقیم آمریکا!!!! فقط یه نمونه کشت مواد مخدر ۴۰ برابر شد!!
ناشناس۲۱۵۴۸۴۶۱۱:۵۷:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
شما نمی فهمی که فکر می کنی مذاکره برای رفع تنش ها یعنی آمریکا بیاید !
ناشناس۲۱۵۴۳۲۵۰۶:۰۲:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
ببخشید چه کسی با امریکا پیمان بست ؟ امریکا پس از ورود حاکمیت افغانستان را در دست داشت ‌حالا با مذاکرات قبلی عده ای دست نشانده دیگر را جایگزین کرده
ناشناس۲۱۵۴۳۲۷۰۶:۰۹:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
افغانی ها در اعتماد به آمریکا و غرب افراط کردند ما هم داریم تفریط میکنیم. افراط و تفریط هر دو بدند.
ناشناس۲۱۵۴۳۳۷۰۶:۵۶:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
یه جوری نوشتید که اگه با ایران هم پیمان بود تا حالا گلستان شده بود!
ناشناس۲۱۵۴۵۷۵۱۰:۰۱:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
یه بحث اینه که شما گفتی، یه بحث اینه که اگه با ما هم‌پیمان بود آیا الان طالبان حاکم بود !؟
ناشناس۲۱۵۴۳۴۵۰۷:۲۲:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
این عاقبت مردمی است که یک کشور خارجی قرار بود براشون آزادی بیاره. آزادی که خود مردم کشور بدست بیارن پایدار خواهد بود
ناشناس۲۱۵۴۳۴۹۰۷:۲۷:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
سرنوشت اونایی که به روسیه و چین و شوروی سابق و اونایی که دهها سال در تقابل با آمریکا هستند رووهم داریم می بینیم
no one۲۱۵۴۳۵۰۰۷:۲۸:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
عاقبت جهل و خرافات گرایی .
ناشناس۲۱۵۴۵۴۱۰۹:۴۵:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
دقیقا جهل = آمریکا به وعده‌هایش عمل می‌کند خرافه‌گرایی = با آمریکا همه چیز گلستان می‌شود
حسن۲۱۵۴۳۵۱۰۷:۲۹:۲۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
همین کشورهای خلیج فارس که مثال زدید تمام رفاه و امنیتشون رو مدیون آمریکا هستند. کافی است رفاه مردم در حاشیه جنوبی خلیج فارس را با حاشیه شمالی آن مقایسه کنید.
ناشناس۲۱۵۴۶۰۱۱۰:۱۲:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
کشورهای پایین خلیج فارس که 5 تا بیشتر نیستند مدیریت مملکتشان را وارد بازی های سیاسی و دوقطبی سازی با خارج نمی کنند
حمید۲۱۵۴۳۶۷۰۷:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
واقعا با چشم بسته اعتماد به امریکا وهمدستان شیطان صفت شون خیانت به ملت خود میباشد وامروز همه ما شاهد ان میباشیم
ناشناس۲۱۵۴۳۶۹۰۷:۴۶:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
این عاقبت بی غیرتی نظامیان افغان بی تعهدی وفساد مسئولین افغان نادانی وجهل وعقب افتادگی و تعصب های خالی از منطق است .فراموش نکنیم قشر زیادی از مردم افغانستان مثل طالبان فکر می کنند!
ناشناس۲۱۵۴۳۷۳۰۷:۵۳:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
به نظر میرسد نویسندگان محترم الف در این فقره افغانستان فقط آمریکا را میبینند و مانند دوستان رسانه ملی اصل موضوع برد(!) و باخت(!) آمریکاست و مردم افغانستان و کشور افغانستان یک موضوع فرعی است !
ناشناس۲۱۵۴۳۷۴۰۷:۵۴:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
طالبان افغانستان و گرفت چون مردم افغانستان به خاطر فساد و بی عرضگی حکمرانانشون از اونا حمایت نکردن
طه۲۱۵۴۳۹۷۰۸:۱۶:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
مگر اصلاح طلبان آمریکایی و غرب زده های ما مثل خاتمی رئیس اسبق و دکتر فریدون درس عبرت می گیرند هیهات اگر درس عبرت بگیرند
matin۲۱۵۴۴۱۶۰۸:۴۰:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
امریکا هر کاری برای افغانستان کرد این که دوباره به دست طالبان افتاد بی مسولیتی رهبران و مسولین افغانستان بود
ناشناس۲۱۵۴۸۹۴۱۲:۱۳:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
رهبران بی مسئولیت را خود آمریکا حمایت کرده بود. با طالبان هم آمریکا مذاکره و توافق کرد.
ناشناس۲۱۵۴۴۲۶۰۸:۵۰:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۲۶
این نتیجه بی انگیزه بودن مردم افغانستان در دفاع از حکومت سرتاسر فساد افغانستان است. و این بی انگیزه بودن نتیجه فقر مردم افغانستان مخصوصا در مناطق دور از پایتخت بود.
ناشناس۲۱۵۴۴۳۵۰۸:۵۵:۴۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
مشكل خود مردم افغانستان هستند كه نمي توانند كنار هم زندگي صلح اميز داشته غير از اين باشد يك روز روسيه وروز ديگر امريكا واگر ميدان خالي باشد عربستان،تركيه وچين هم از مردم افغانستان بهره سياسي خواهند برد،امريكا را نبايد مذمت كرد چون مشكل خود مردم افغان هستند كه به انها سواري دادند
بی کس۲۱۵۴۴۳۶۰۸:۵۶:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
اینها همون ارتشی ها بودن لباس عوض کردن می‌خواستند فرار کنن حاضر شدن از هواپیما بیفتند اما جلو طالب واینستتن عجب
ناشناس۲۱۵۴۴۴۲۰۸:۵۹:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
درس عبرتی برای عشق کدخدا
ناشناس۲۱۵۴۴۴۷۰۹:۰۱:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
به امریکا نباید اعتماد کرد بلکه باید مثل اغلب کشورهای پیشرفته دنیا مثل ژاپن و کره جنوبی و ... با حفظ مافع ملی با امریکا تعامل کرد نه اینکه با شعارهای غیر ضروری و گروگاگیری و شمشیر از رو کشیدن امریکا را واردار به تحریم و اعمال دشمنی کنید و ارزش پول ملی و اعتبار پاسپورت ایرانی را با خاک یکسان کنید کشورزهای دیگر که در کره ای جداگانه با امریکا زندگی نمی کنند !
ناشناس۲۱۵۴۷۰۶۱۰:۵۸:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
مشکل این است که آمریکا نمی خواهد تعامل کند بلکه دنبال عوض کردن حکومت و اگر نشد تحریم یعنی هنوز این چیزهای ساده را هم نفهمیدی؟
ناشناس۲۱۵۴۹۵۹۱۲:۳۲:۳۰ ۱۴۰۰/۵/۲۶
در کشورهای دیگر امریکا حکومت عوض کرده ؟؟؟
ناشناس۲۱۵۵۱۴۰۱۳:۳۹:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
بله
علی۲۱۵۴۴۴۹۰۹:۰۲:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
یکی از بزرگترین علائم شکست و باخت متهم کردن دیگران برای اشتباهات داخلی است ، اقای نگارنده عزیز شما سه ده در کشوری باقی میمانی تا براشون بجنگی ؟
ناشناس۲۱۵۴۸۸۸۱۲:۱۱:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
خوب چرا با لشگر کشی اومد؟ دعوت شده بود؟ چرا به جای دولت مردمی و به جای اشخاص محترم و سالمی که بودند، افراد فاسد و ناتوان را در دولت افغانستان به کار گرفت؟ چرا ارتش ناتوان و پلیس ناتوان تاسیس کرد؟ چرا با طالبان که برای نابودیش آمده بود مذاکره و توافق بدون حضور دولت دست نشانده خودش در افغانستان کرد؟ از چی دفاع میکنی؟ در ایران در عراق در مصر در لیبی و ... هم مرام آمریکا همین بوده و خواهد بود.
حسن۲۱۵۵۰۸۳۱۳:۱۴:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
چون طالبان حاضر نشد القاعده رو اخراج کنه.
ناشناس۲۱۵۴۴۶۴۰۹:۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۶
حداقل ۷۰ درصد کشورهایی که با امریکا رابطه نزدیک دارند از نظر سطح رفاه در وضعیت خوبی هستند..
ناشناس۲۱۵۴۵۳۴۰۹:۴۲:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
70 درصد خخخه از 200 و چند کشور فقط 10 الی 15کشور با آمریکا مشکل دارند حالا بقیه که با آمریکا جان رابطه دارند را بشمار اوضاعشون رو!
ناشناس۲۱۵۴۵۵۲۰۹:۵۱:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۶
از نظر امثال شما همه کشورهای دنیا حتی چین با آمریکا مذاکره میکنن و رابطه دارن فقط ما و کره شمالی با آمریکا مشکل داریم!! از نظر شما ۷۰ درصد کشورهایی که با آمریکا رابطه دارن وضع خوبی دارن!! درنتیجه ۷۰درصد کشورهای دنیا باید وضع خوبی داشته باشن!! آیا واقعا اینطوریه!؟!؟!؟
عمران۲۱۵۴۵۱۶۰۹:۳۵:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
ربطی به پیمان امنیتی بستن نداره، نه تنها امریکا بلکه کل عالم و آدم هم جمع بشوند نمیتوانستند جلوی این سرنوشت را بگیرند. بسیاری از مردم در نقاط پشتون نشین افغانستان به تفکر طالبانی تعلق خاطر دارند و از آن مهمتر وابستگی های قومی و قبیله ای بالاتر از فرمان های دولت مرکزی موثر است. اینها چیزی نیست که هیچ نیروی خارجی قادر به ایجاد تحول می بود. برداشت شما با شابلُن تقابل ایران و امریکا اصلا ربطی به این موضوع ندارد.
ناشناس۲۱۵۴۵۷۱۱۰:۰۰:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
با اینکه نسبت به خیلی از مقالاتتون انتقاد دارم با این یکی موافقم
حسین رجایی (نویسنده)۲۱۵۴۸۹۷۱۲:۱۴:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۶
با سلام و احترام از عنایت شما به مقالات بی نهایت سپاسگزارم
ناشناس۲۱۵۴۶۱۷۱۰:۲۱:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۶
اين يك واقعيت محض است كه امريكا در زمانى كه براى خودش مناسب باشه خيلى راحت پشت متحدانش را خالى ميكنه بأرها وبارها اين كار رو كرده الكى خودتونو گول نزنيد اميدوار بودن به مرحمت امريكا تكيه بر باده مطمئن باشيد يك روز ى همين كار رو با نزديك ترين متحدانش رو هم ميكنه
ناشناس۲۱۵۴۶۶۰۱۰:۳۹:۵۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
اگر خواسته‌های دینی و قومی یک ملت، منافع ملی آن ملت را تامین می‌نمود اوضاع افغانستان اینگونه نبود.
ناشناس۲۱۵۴۸۸۳۱۲:۰۹:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۶
به جز ساکنان چند شهر بزرگ افغانستان بقیه مردم تفکر طالبانی دارند .حالا آمریکا چه می کرد ۳۰۰۰سربازش را در افغانستان از دست داد اما دید فایده ندارد پس تصمیم درست گرفت خارج شودوخارج شد .
ناشناس۲۱۵۴۹۰۱۱۲:۱۵:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
بی کفایتی و فساد رهبران افغانستان در این مدت 20 سال ربطی به پیمان امنیتی امریکا ندارد چرا این اتفاق برای ترکیه نمی افتد یا کشورهای حوزه خلیج فارس
ناشناس۲۱۵۵۳۱۳۱۴:۳۹:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
نوبت به این ها برسد هم انجام می دهد ولی چون در یک جبهه هستند مشکلی نیست فعلا
امید۲۱۵۵۲۰۸۱۴:۰۱:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۶
عاقبت اعتماد به آمریکا ؟ نه برادر عاقبت تحجر عاقبت عدم تطبیق با قوانین روز
ناشناس۲۱۵۵۲۸۳۱۴:۲۷:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۲۶
مردم افغانستان حاضر نیستند برای کشورشون بجنگند ان وقت نباید انتظار داشته باشند امریکاییها این کار رو بکنند
ناشناس۲۱۵۵۳۴۷۱۴:۵۶:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
جنگ با کی؟ آمریکا یا طالبان یا هر دو؟ا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

      3. این صدای اقتدار ایران است ...

      4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      5. وحدت ملی با وعده صادق

      6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      15. اسراییل چه باید بکند؟ 

      16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      آخرین عناوین