قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی | بررسی علت‌ها + روش‌های پیشگیری

گزارش بازرگانی،   4000525088 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی یک مشکل رایج در نگهداری گیاهان در آپارتمان‌ها است و در این مقاله تمام دلایل احتمالی برای وقوع آن را بررسی می‌کنیم.

قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی ؛ معضلی تکراری برای علاقه‌مندان به گل و گیاه

قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی از مشکلاتی است که اگر علاقه‌مند به نگهداری از گیاهان باشید، قطعا برایتان اتفاق افتاده است. در حقیقت خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که با وجود اینکه از نظر خودمان برای گیاه زمان کافی گذاشته‌ایم و رسیدگی‌های لازم را انجام دادیم اما می‌بینیم که قسمت‌های گوناگون آن دچار خرابی می‌شوند و این سوال برایمان پیش می‌آید که چرا برگ گیاهان قهوه ای می شود؟

در این مقاله قصد داریم به دلایل مختلفی برای این موضوع اشاره کنیم که دانستن آنها کمک زیادی به ما می‌کند تا بفهمیم چگونه باید از ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ گیاه جلوگیری کنیم. اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، قول می‌دهیم که از این به بعد بدون دلیل لکه های قهوه ای روی گلهای آپارتمانی شما ظاهر نشوند.

رطوبت کم محیط عامل سوختگی گیاه

آیا تا به حال به یک گلخانه رفته‌اید؟ اگر رفته باشید خودتان حس کرده‌اید که وقتی وارد گلخانه می‌شوید، هوای گلخانه مرطوب‌تر از بیرون است و همچنین کمی خنک‌تر. دلیل اصلی اینکه گیاهان مختلف در گلخانه سالم و سرحال هستند اما وقتی به خانه می‌آیند، دچار پژمردگی و بعضا پوسیدگی می‌شوند انتقال از یک محیط مرطوب به خشک است.

در حقیقت نشانه اصلی آن ایجاد حالت سوختگی و قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی در آن قسمت است. به‌طوری که اگر آن را با دست لمس کنید، پودر می‌شود.

بنابراین علت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی در بسیاری از موارد مربوط به رطوبت پایین محیط است و برای جلوگیری از آن بهتر است به روشی که در ادامه می‌گوییم، عمل کنید.

  1. گذاشتن گیاهان در کنار یکدیگر

شما می‌توانید با قرار دادن گیاهان دیگری در اطراف گیاه مورد نظرتان، فضایی مرطوب در آن منطقه درست کنید. زیرا اکثر گیاهان از خودشان رطوبتی بروز می‌دهند و در کنار هم قرار دادنشان باعث ایجاد یک جو مرطوب در آن محیط می‌شود و از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی جلوگیری می‌کند.

  1. قرار ندادن گیاهان در معرض مستقیم نور آفتاب

بعضی اوقات میزان رطوبت خانه کم نیست اما به دلیل اینکه گیاه را در جایی قرار دادیم که نور آفتاب طی ساعات زیادی در روز مستقیم به آن می‌تابد، رطوبت گیاه کاملا از بین رفته و نوک برگ‌های آن شروع به خشک شدن می‌کند.

اهمیت این مساله در شهر‌هایی با آب و هوای گرم و خشک دوچندان می‌شود. برای پیش‌گیری از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی ، پیشنهاد می‌کنیم که گیاهان را در جلوی پنجره‌های جنوبی یا در جاهایی مثل نورگیر قرار دهید تا علاوه بر استفاده گیاه از نور خورشید، آسیبی به آن نرسد.

آبیاری نادرست یک معضل خیلی مهم

مساله آب برای گیاه، حکم مرگ و زندگی او را دارد و برای پیش‌گیری از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی باید تلاش کنیم که آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. در حقیقت مساله آبیاری گیاه از 2 جهت اهمیت دارد : میزان آبیاری و دفعات آبیاری.

برای اینکه بهتر بتوانید اهمیت میزان آبیاری و تعداد دفعات آن را درک کنید، بهتر است با نحوه کار سیستم آبیاری در گیاهان آشنا شوید.

  1. سیستم آبرسانی از ریشه به شاخ و برگ

ریشه گیاهان در خاک، آب را جذب کرده و آن را طریق ساقه به قسمت‌های بالایی و شاخ و برگ‌ها می‌رساند. حال اگر بیش از حد به گیاه آب بدهیم، ریشه گیاه رطوبت زیادی در اطرافش حس می‌کند و نمی‌تواند به درستی عمل کند و آب را به ‌خوبی جذب کرده و به قسمت‌های بالایی برساند. به این ترتیب گیاه دچار کم آبی و تشنگی می‌شود و پس از مدتی شاهد قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی خود خواهیم بود.

  1. میزان آبیاری گیاه

پس حالا که با سیستم آبیاری در گیاه آشنا شدیم، درمی‌یابیم که خیلی مهم است که گیاه به اندازه مورد نیازش آب داشته باشد، نه کمتر و نه حتی زیادتر. خیلی از افرادی که تازه گیاهی گرفته‌اند و در خانه خود به آن رسیدگی می‌کنند، تصور می‌کنند که آب دادن زیاد به گیاه به رفع تشنگی و رشد آن کمک می‌کند. اما این تصور اشتباه است، چون خیلی وقت‌ها آبیاری بیش از حد به گیاه باعث ایجاد تشنگی و قهوه‌ای شدن برگ گیاهان می‌شود.

  1. دفعات آبیاری گیاه

هر گیاه آپارتمانی دستور مخصوص خودش را برای آبیاری دارد و تعداد دفعات آبیاری یک گیاه در هفته نیز ممکن است با بقیه گیاهان تفاوت داشته باشد. اگر گیاه شما باید در هفته 5 بار آبیاری شود و شما فکر می‌کنید می‌توانید به جای آن 3 مرتبه به آن آب بدهید ولی در هر مرتبه مقدار آب را بیشتر کنید، سخت در اشتباه هستید. انجام این کار در نهایت موجب قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شما می‌شود.

تعداد دفعات آبیاری گیاه کاملا براساس نیاز و کشش آن گیاه مشخص شده و شما با آبیاری بیشتر در دفعات کمتر، هم دچار خطای قبلی که گفتیم (میزان آب زیاد در آبیاری) می‌شوید و هم تعداد دفعات لازم برای رفع تشنگی گیاه و حفظ رطوبت خاک را رعایت نکردید.

تاثیر وضعیت گلدان و خاک در قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

اگر گیاهتان در قسمت‌های مختلفش دچار سوختگی شده است، بد نیست به وضعیت کلی گلدان نیز نگاهی بی‌اندازید.

خاک مناسب

توصیه می‌کنیم که اول از همه وضعیت خاک را بررسی کنید. برای اینکار خاک گلدان را تا عمق 5 سانتی متری بکنید و بررسی کنید که وضعیت رطوبت آن چگونه است.

اگر درحالی که شما امر آبیاری را مرتب انجام می‌داده‌اید خاک در حالت خشکی به سر می‌برد، یعنی خاک مناسبی برای گیاه خود انتخاب نکرده‌اید. می‌توانید از گلخانه‌های نزدیکتان یک خاک مرغوب که برای گیاهتان نیز مناسب باشد، تهیه کنید.

گلدان زهکشی شده

یکی از مهم ترین دلایل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی وضعیت نامناسب گلدان و زهکشی غیراصولی آن است. همانطور که قبلا گفتیم وجود رطوبت زیاد در اطراف ریشه، فرآیند جذب رطوبت و آبرسانی آن را دچار مشکل می‌کند. اما زهکشی مناسب گلدان می‌تواند تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کند.

برای زهکشی مناسب گلدان، در کف آن سوراخ‌های متعددی درست کنید و همچنین در لایه زیرین خاک درون گلدان، سنگ‌های ریز و متوسط بریزید تا این سیستم آب اضافی موجود در خاک را از گلدان خارج کرده و مانع قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شود.

کود زیادی، علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

فراموش نکنید که عامل اصلی رشد گیاه خاک است نه کود یا چیز دیگری. برخی از افراد (مخصوصا افراد تازه کار در نگهداری گیاهان) خیال می‌کنند که کود‌ها عامل اصلی رشد گیاهان آپارتمانی هستند و هرچقدر بیشتر از کود‌های با کیفیت در خاک گلدان بریزند، گیاه سریع‌تر و بیشتر رشد می‌کند.

اما بر خلاف این تصور در صورتی ریشه گیاهان زیاد از حد در معرض کود‌های شیمیایی قرار بگیرد، گیاه به علت وجود املاح زیاد در اطراف خود دچار اشباع شده و در فرآیند رشد خود دچار مشکل می‌شود و در حقیقت یک علت سوختگی برگ گیاهان ، همین کوددهی زیاد به گیاه است.

روش تشخیص خاک اشباع شده و راه برطرف کردن آن

اگر دچار مشکل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شده‌اید و نمی‌دانید علت آن چیست، به خاک گلدان نگاه کنید. اگر خاک تکه تکه شده بود، به این معنی است که زیادی به آن کود اضافه کرده‌اید.

حالا برای برطرف کردن این مشکل دو راه در پیش رو دارید، یکی اینکه می‌توانید خیلی با احتیاط گیاه را از خاک خود جدا کرده و در گلدانی با خاک جدید (بدون کود زیاد) قرار دهید.

دومین راه هم این است که خاک اشباع شده گلدان را خارج کرده و با آب مقطر (آب بدون املاح) چند مرتبه آن را آبیاری کنید. با اینکار املاح اضافی موجود در خاک از آن خارج می‌شود می‌توانید دوباره خاک را در گلدان ریخته و گیاه را در آن قرار دهید و از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی جلوگیری کنید.

حمله باکتری و حشرات به گیاه، دلیل قهوه ای و خشک شدن برگ‌ها

خیلی اوقات با وجود رسیدگی‌های کافی و رعایت همه توصیه‌های رایج برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی، باز هم می‌بینیم که لکه های قهوه ای روی برگ گلهای آپارتمانی ما ظاهر شده و این سوال برایمان پیش می‌آید که واقعا چرا برگ گیاهان آپارتمانی قهوه‌ای می‌شود؟

در این حالت تنها علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی وجود باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف در محیط اطراف گیاه است. در حقیقت فعالیت آنها و همچنین حجوم حشرات مختلف به گیاه باعث ایجاد پوسیدگی در گیاه می‌شوند. نشانه بارز این مشکل، قهوه‌ای شدن وسط برگ‌های گیاه است.

آسیب قارچ‌ها به گیاه

قارچ‌ها می‌توانند به قسمت‌های مختلف گیاه مثل ساقه و ریشه صدمه بزنند و باعث ایجاد سوختگی و قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی شوند. ایجاد قارچ در ریشه گیاهان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا کوچک بودن گلدان و عدم وجود فضای کافی در اطراف ریشه، موجب رشد قارچ در آن شده و گیاه را دچار پوسیدگی کند.

همچنین اگر رطوبت اطراف ریشه زیاد باشد، فرصت خوبی برای رشد قارچ‌ها به‌وجود می‌آید و این نیز به گیاه آسیب می‌رساند.

راه جلوگیری از آسیب قارچ‌ها و حشرات

توصیه ما این است که قبل از اینکه گیاه شما به این مشکل مبتلا شود، از آن جلوگیری کنید. برای اینکار کافی است هر چند وقت یکبار روی برگ و ساقه گیاه را چک کنید و اگر تار عنکبوت یا حشره‌ای روی آن دیدید، با دستمال آن را جدا کرده و سطح گیاه را تمیز کنید.

اما اگر گیاه شما دچار آفات و بیماری‌های مختلف شده بود و برگ‌هایش رو به پوسیدگی و قهوه‌ای شدن می‌رفت، پیشنهاد می‌کنیم که قسمت‌های قهوه‌ای شده آن را با دقت تمام به‌وسیله قیچی جدا کرده و بعد با یک سمپاش کوچک کل گیاه را سمپاشی کنید.

دقت کنید که اگر بخش‌های زیادی از گیاه شما دچار سوختگی شده باشد، جدا کردن و سمپاشی آن بیهوده خواهد بود، زیرا باکتری به زودی تمام گیاه را دربر می‌گیرد و بهتر است که گیاه را دور بی‌اندازید.

سخن پایانی

اگر بخواهیم نکات مهم این مطلب را برای جلوگیری از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی مرور کنیم، باید به موضوعات زیر اشاره کنیم.

آبیاری گیاه آپارتمانی خود را در دفعات متعدد و سفارش شده انجام دهید و از آبیاری بیش از اندازه آن در دفعات کم، اکیدا خودداری کنید. این کار باعث جلوگیری از رشد قارچ در ریشه گیاه و حفظ سلامت سیستم آبرسانی گیاه می‌شود.

همچنین از کود‌های شیمیایی در حد نیاز استفاده کنید و خاک خود را از آن اشباع نکنید تا از قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی خود جلوگیری کرده باشید.

در لایه‌های زیرین خاک گلدان نیز، سنگ‌های ریز و متوسط بریزید و در کف گلدان نیز چند سوراخ ایجاد کنید تا آب اضافی خاک از این طریق خارج شود. در پایان امیدواریم که بتوانید با رعایت این نکات به‌خوبی از گلدان خود محافظت کنید.

اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد گیاهان هستید پیشنهاد می کنیم به صفحه انواع گیاهان آپارتمانی و خانگی در vipshop.flowers مراجعه کنید. در این سایت به معرفی 500 مدل از گیاهان آپارتمانی و نحوه نگهداری آنها پرداخته شده است تا شما را از مراجعه به هر مرجع دیگری بی نیاز کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۵۵۳۵۷۱۵:۰۴:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۲۶
عالی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  15. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. وحدت ملی با وعده صادق

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین