علی لاریجانی از نوع دبیرکلی حزب؛ اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب

  4000523049

شاید در آینده‌ای نزدیک مسیر اصلاح‌طلب و اصولگرا به طور کامل تغییر کند.

علی لاریجانی از نوع دبیرکلی حزب؛ اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع از مدت‌ها و شاید سال‌ها قبل بر سر زبان‌ها افتاده بود. موضوعی با همین یک عبارت ساده که علی لاریجانی رئیس یا دبیرکل فلان حزب سیاسی می شود.

حزبی که هیچ‌وقت متولد نشد

سال ۹۷ بود که بهروز نعمتی عضو فراکسیون مستقلان مجلس دهم از نوشته شدن اساسنامه یک حزب با دبیرکلی علی لاریجانی خبر داد و حتی اعلام کرد که اعضای بیست و یک نفره شورای مرکزی حزب با شرکت جوانان، بانوان و اقلیت‌های مذهبی تکمیل شده است. 

در همان زمان‌ها و درست بعد از اعلام موجودیت حزب "ندای ایرانیان" به ریاست صادق خرازی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت که اگر احساس کند تشکیل حزب ضرورت دارد حتما این کار را می‌کند.

علی لاریجانی از نوع دبیرکلی حزب؛ اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب

همزمان کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رئیس فراکسیون رهروان ولایت پیشین و سفیر این روزهای کشورمان در مسکو نیز تایید کرد که علی لاریجانی ماموریت تدوین اساسنامه حزب رهروان ولایت را به‌عهده گرفته است.

بهروز نعمتی همچنین با تاکید بر اینکه اسم حزب مورد نظرشان «رهروان» نیست گفت که «یکی دو بار با آقای لاریجانی در خصوص این حزب جلسه‌ داشتیم. با این حال اما این حزب هرگز پا به عرصه ظهور نگذاشت و صرفادر حد گمانه زنی باقی ماند.

علی لاریجانی از نوع دبیرکلی حزب؛ اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب

علی لاریجانی فاقد شخصیت حزبی است

حالا اما زمان بسیاری از آن روز‌ها گذشته است؛ علی لاریجانی دیگر نه رئیس مجلس است و نه تلاشش برای رسیدن به کرسی پاستور مثمر ثمر واقع شده؛ حال نیز برخی صحبت از تشکیل این حزب که ایده اش برای مدت‌ها پیش بود را بر زبان می‌رانند.

برای مثال محمود علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه‌ای گفته بود که حزب علی لاریجانی قرار است زیرمجموعه نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان فعالیت کند و این یعنی لاریجانی قرار است اصلاح طلب باشد، موضوعی که البته چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد، چرا که پیش‌تر صحبت از حمایت جریان اصلاحات از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ نیز شده بود. از همین رو نیز درصدد برآمدیم تا از سایر شخصیت‌های حزبی در این باره جویا شویم.

علی لاریجانی از نوع دبیرکلی حزب؛ اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب

سیدحسین نقوی حسینی نماینده سابق مجلس با تایید تشکیل حزب سیاسی توسط علی لاریجانی گفت که  آقای لاریجانی فرد تشکیلاتی و سیاسی است و در عرصه سیاسی فعالیت خواهد داشت.

محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات هم به کل منکر این موضوع شد و گفت که آقای لاریجانی پس از رد صلاحیت خود از دنیای سیاست کناره گیری کرده و در مراسم تحلیف هم حضور نیافت، بنابراین به نظرم این موضوع شایعه است.

او در ادامه تشریح کرده که علاوه بر این آقای بهروز نعمتی، حزبی به نام رفاه ملت دارد که بین مستقلین و اصلاح طلبان در حال کار است و تقریبا همگی از طرفداران لاریجانی هستند. شناختی هم که من از لاریجانی دارم یک فرد حزبی نیست، بلکه یک نگاه مدیریت جمعی دارد.

علی لاریجانی از نوع دبیرکلی حزب؛ اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب

محمدعلی وکیلی نماینده سابق مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در این باره به ما گفت که معتقدم که او فاقد ویژگی‌های جمعی و گروهی است، بعید می‌دانم که او با چنین شخصیتی قادر باشد در کنار احزاب قرار بگیرد و خود را در شکل یک حزب تعریف کند؛ به طور کلی او شخصیت قالب‌پذیر ندارد و همواره در این سالیان اخیر به گونه‌ای رفتار کرده که در وسط جریانات تعریف شود و از نوعی شیخوخیت در بین عقلای اصولگرا و اصلاح طلبان برخوردار بوده است.

اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب

علی محمدنمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم با اشاره به تشکیل حزب اصلاح طلب توسط علی لاریجانی، گفته است که بعید می‌دانم لاریجانی وارد عرصه تشکیلاتی و حزبی شود، اما اگر هم وارد شود ارتباطی به اصلاح طلبان ندارد، زیرا خط مشی اصلاح طلبان در طول این مدت کاملا مشخص بوده است و اصلاحات هم چهره های شاخص کم ندارد.

علی لاریجانی از نوع دبیرکلی حزب؛ اصلاح‌طلب اصولگرا یا اصولگرای اصلاح‌طلب

تا این جای کار به نظر می‌رسد که تشکیل حزب توسط علی لاریجانی و اصلاح طلب شدنش صرفا در حد حرف حرف خواهد بود، اما در این میان حسین نقوی حسینی نماینده مجلس معتقد است که با روی کار آمدن دولت جدید و رویکرد انتخاباتی اخیر مردم در عرصه سیاسی باید شاهد یک آرایش جدیدی از نیرو‌های سیاسی باشیم. همانطور که دولت جدید هم  هرگز مدعی اصولگرایی نیست و معتقد بوده که یک جریان انقلابی تحول خواه است، بنابراین با این تحلیل باید شاهد یک جبهه بندی‌های تازه‌ای از نیرو‌های سیاسی باشیم.

در پایان باید گفت که شاید در آینده‌ای نزدیک مسیر اصلاح طلب و اصولگرا به طور کامل تغییر کند و شاهد احزابی با رویکرد جدید از افراد جدید باشیم، نکته مشخص این است که معیارهای اصلاح طلبی و اصولگرایی جریان های سیاسی کمی دستخوش تغییر شده است؛ تا چه پیش آید زین پس.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین