آه حسرت بر دل دامداران/هر هفته سه گاوداری ۷۰۰ راسی در مشهد نابود می‌شود

اقتصادی،   4000506119

یک دامدار مشهد با بیان اینکه هر هفته سه گاوداری ۷۰۰ راسی در مشهد نابود می‌شود، گفت:طی ۴ ماه گذشته به خاطر نداشتن خوراک دام مجبور شدم ۱۸ گاو آبستن را به کشتارگاه بفرستم.

آه حسرت بر دل دامداران/هر هفته سه گاوداری ۷۰۰ راسی در مشهد نابود می‌شود

به گزارش فارس، یکی از دغدغه‌های این‌ روزهای مردم، مشکلات دامداران و کشاورزان به عنوان پایه‌های اصلی صنعت غذای کشور است. مشکلات بی‌شمارحوزه دام، بنیاد ملی کرامت را بر آن داشت تا به پیگیری مسایل این حوزه بپردازد. در این راستا مدیرکل بنیاد کرامت خراسان رضوی به همراه جمعی از مسوولین این بنیاد دربازدید از تعدادی از  دامداری‌های استان پای درد دل دامداران نشسته و به بررسی مشکلات آنها پرداختند.

گلایه‌ای از عدم همراهی مسئولین برای حل مشکلات

مدیرکل بنیاد در خراسان رضوی در این خصوص گفت: دربدو امر تلاش کردیم از مدیر جهاد کشاورزی خراسان رضوی وقت ملاقاتی بگیریم و مسائل را با ایشان طرح کنیم اما بعد از گذشت نزدیک به یک هفته، تلاش‌هایمان به نتیجه نرسید.

مصیب عنابستانی افزود: در هر صورت ما به رسالت مطالبه‌گری و انتشار دغدغه و حرف دل مردم اقدام کرده و برای بررسی مشکلات دامداران از چند دامداری بازدید کردیم.

وی تصریح کرد: بی‌شک مشکلات عدیده‌ی دامداران نیازمند همراهی مسئولین و دست‌اندرکاران این حوزه و همچنین مطالبه رسانه‌ای فعالان عرصه خبر است و امیدوارم دولت منتخب در اولین اقدام مشکلات این حوزه را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

سهمیه‌ غذای دام فقط برای ۳روز کافی‌است

در این بازدید یکی از دامداران خراسان رضوی بیان کرد: حدود ۳۸۰ راس گاو داشتم ولی الان ۸۰ راس دارم. از سه سال گذشته  به این طرف وضعیت خیلی خراب شده است. رکوردگیری شیردهی گاوها هر ماه توسط کارشناسان جهاد انجام می‌شود و بر اساس آن ۵۰ کیلو غذای دام(کنستانتره) تحویل می‌شود. این ۵۰ کیلو غذای ۳ الی ۵ روز یک گاو است، بقیه ماه یعنی ۲۵ روز دیگر را باید از بازار آزاد تهیه کنیم.

وی افزود: ذرت آزاد هر کیلو ۶ هزار و ۲۰۰ تومان قبلاً ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. جو آزاد هر کیلو ۶ هزار و ۲۰۰ تومان قبلاً ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. سویا آزاد هر کیلو ۹ هزار و ۲۰۰ تومان قبلاً ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. یونجه کیلویی۵ هزار و ۵۰۰ تومان  قبلا کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و سال گذشته ۸۰۰ تومان بوده، همه اینها را باید نقدی خرید کنیم.

این دامدار گفت: ۳۰ سال است در اصلاح نژاد گاو کار می‌کنم اما از تجربه بنده استفاده نمی‌شود. با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی غذای دام وارد می‌کنند ولی به دامدار نمی‌دهند تا گران شود. آنقدر دیر غذای دام را می‌دهند که کپک می‌زند. ‌کپک اولا مانع آبستن شدن گاو می‌شود، دوم باعث سقط گوساله می‌شود، از طرفی غذای دام کپک زده برای شیر هم مشکل ایجاد می‌کند، مجبوریم از ضد کپک استفاده کنیم و هر کیلویی ۵۰۰ هزار تومان پول بدهیم بخریم.

وی افزود: قیمت شیر از طرف دولت ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است ولی کارخانه‌ها هنوز از ما همان ۵ هزار تومان یا ۴ هزار و ۸۰۰  تومان خرید می‌کنند. در حالی‌که کارخانه داران شیر را از ما همان قیمت قبلی می‌خرند ولی محصولات لبنی خود را گران کرده‌اند.

 این دامدار چاره کار را اینگونه عنوان کرد: اول به ما علوفه و غذای دام با قیمت تعاونی بدهید. دوم اینکه اگر واقعاً شیر را گران کرده‌اید از ما هم به همان قیمت بخرید.

وی در خصوص قطعی مکرر برق هم گفت: قطع برق برای دوشیدن شیر گاوها معضل بزرگی ایجاد کرده است، مجبور می‌شویم گاوها را با چند ساعت تاخیر بدوشیم که موجب سر و صدا و درد فراوان در زبان بسته‌ها می‌شود!!

وی بیان کرد: به علت نداشتن علوفه و غذای دام گاوهای شیری را با یک آمپول وادار به سقط می‌کنیم تا کشتارگاه مجاب شود آنها را بکشد، چون طبق قانون گاو آبستن را کشتار نمی‌کنند.

مریض شدن هرگاو حدود پنج میلیون تومان برای ما هزینه دارد، در حالی که  نقدینگی ما  صفر است چه کار باید بکنیم! غذای دام را باید نقد بخریم، کارخانه پول ما را نقد نمی‌دهد.

این دامدار همچنین گفت: کارگران زیادی برای ما کار می‌کردند که بیکار شدند، قبلا گاوهای نر(جوانه) داشتیم که برای هیئت‌های مذهبی قربانی می‌کردیم، اما الان نداریم.

سقط جنین گاوها، فاجعه‌ای در دامداری‌ها

یکی دیگر از دامداران مشهدی با گلایه از وضع موجود گفت: دو پسر داشتم که یکی از آنها را اخراج کردم، هزینه دکتر دامپزشک قبلا ۵۰۰ هزار تومان بوده ولی  الان حداقل ۲ میلیون تومان است.

نجفی افزود: داروی دام خیلی گران شده است مجبورم گاو ابستن را آمپول بزنم تا گوساله‌اش سقط شود و بعد آن را به کشتارگاه تحویل بدهم چون علوفه ندارم.

این دامدار افزود: گاوداری‌های بدون پروانه از جهاد کشاورزی هیچ چیزی نمی‌گیرند، طی ۴ ماه گذشته به خاطر نداشتن خوراک دام مجبور شدم ۱۸ گاو آبستن را به کشتارگاه بفرستم. همچنین در گذشته یک تن شیر تولید می‌کردم اما امروز به روزی ۴۰۰ کیلو رسیده است.

هر هفته سه گاوداری ۷۰۰ راسی در مشهد نابود می‌شود

وی ادامه داد: مشکلات از سه سال قبل شروع شده و امسال به اوج خود رسیده است، اوضاع و احوال همه دامداران به همین شکل است؛ قبلاً با فروش یک گاو می‌توانستیم یک پراید صفر بخریم حالا با ۲۰ تا گاو هم نمی‌توانیم یک پراید بخریم.

این دامدار تاکید کرد: پنی‌سیلین‌ ۶۷ هزار تومان بوده ولی الان شده ۴۰۰ هزار تومان! طی ۴ ماه گذشته این گاوداری نه تنها برای من سود نداشته بلکه ۱۵۰ میلیون تومان هم بدهی به بار آورده است.

وی گفت: با این شکل کشتار دام در امسال که گاوهای ماده شیری و حامله را کشتار می‌کنند، سال آینده کشور با مشکل بزرگی در تامین شیر و گوشت مواجه خواهد شد، مثل جوجه‌هایی که چند سال قبل کشتند و امسال مرغ به کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان رسید.

نجفی  با بیان اینکه هر هفته سه گاوداری ۷۰۰ راسی در مشهد نابود می‌شود، ادامه داد: برای زایمان یک گاو آبستن که با مشکل مواجه بود دامپزشکی از من ۲ میلیون تومان در خواست پول کرد، چون نداشتم مجبور شدم گاو را به کشتارگاه ببرم! گاوداری‌های چناران هم همگی نابود شدند، نگهداری گاو بسیار سخت است، شبانه روز باید از آنها مراقبت کرد ولی با همه این زحمات نه تنها سودی نمی‌کنیم بلکه ضرر فراوانی هم می‌کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین