جوابیه سازمان برنامه و بودجه درباره مقاله منتشره در الف یک مرکز پژوهشی کوچک، چابک و اثربخش

اقتصادی،   4000505094
یک مرکز پژوهشی کوچک، چابک و اثربخش

به دنبال انتشار مقاله‌ای در تاریخ  ۲۷ تیر ۱۴۰۰ تحت عنوان« یک مرکز پژوهشی با هزینه بسیار، کارآیی کم»به قلم دکتر محمد علیزاده؛ عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه لرستان در سایت الف ، سازمان برنامه و بودجه  جوابیه‌ای ارسال کرده است که در ادامه می‌آید:


چکیده ­ای از عملکرد مرکز پژوهش­های توسعه و آینده ­نگری سازمان برنامه و بودجه کشور از بدو تاسیس تا کنون

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با اهدافی نظیر پشتیبانی اندیشه‌ای از نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور؛ کمک به رفع نیازهای پژوهشی، فناوری و آموزشی سازمان برنامه‌وبودجه کشور در زمینه توسعه و آینده‌نگری؛ تقویت تعامل با مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری؛ و افزایش نقش مشارکتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در انجام پژوهش‌های موردنیاز؛ پس از احیای سازمان برنامه و تفکیک سازمان امور اداری و استخدامی توسط شورای عالی اداری، در سال 1396 تاسیس گردید. این مرکز که اساسنامه آن در تاریخ 25/04/1397 مورد تایید شورای گسترش و برنامه­ریزی آموزش عالیِ وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسیده است، در تاریخ 29/11/1397، موافقت قطعی خود را با پنج گروه پژوهشی، از معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ نموده است. در این راستا و با عنایت به اخذ مجوزهای قانونی، فعالیت­های مرکز پژوهش­های توسعه و آینده­نگری در چارچوب ساختار سازمانیِ مورد تایید مراجع ذی­ربط آغاز شده است.


در طول دوران 4 ساله فعالیت این مرکز پژوهشی، علیرغم تمام محدودیت­های بودجه­ای و مالی و همچنین محدودیت جذب و استخدام نیروی انسانی، پژوهش­ها و اقدامات موثری در سطح ملی انجام شده است که اهم آنها به شرح زیر است:

تدوین سند ملی آمایش سرزمین، اولین سند مصوب ملی در کشور

با عنایت به اهمیت موضوع آمایش سرزمین، ضرورت و نقش آن در نظام برنامه ­ریزی، همواره مورد تأکید نظام برنامه‌­ریزی؛ به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور بوده، به نحوی که در پنج دهه گذشته، چهار دوره مطالعات آمایش سرزمین در کشور تجربه شده است که هیچ یک از این مطالعات به یک سند مصوب منتهی نشده و در حد مطالعات باقی مانده است. با توجه به اهمیت موضوع و با استناد به تکلیف قانونیِ ماده 26 قانون برنامه ششم توسعه، تدوین سند ملی آمایش سرزمین مورد توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفته و انجام آن به مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری واگذار گردید. به‌منظور بهره ­مندیِ حداکثری از مجموعه مطالعات و گزارش‌های انجام شده در کشور؛ بهره‌­گیری از تمام اندوخته دولت و توان علمی کشور در راستای تدوینِ سندی جامع، به‌عنوان نقشه راه توسعه بلندمدت کشور، ساختار اجرایی تدوین سند ملی آمایش با عضویت معاونت وزارتخانه ­ها و دستگاه­های اجرایی ذی‌ربط و همچنین اساتید و صاحب­نظران برجسته کشور در ترکیب تمامی کارگروه­ها، شکل گرفت.

در این راستا، مطالعات سند ملی آمایش سرزمین در قالب 21 گروه مطالعاتی با حضور بیش از 70 نفر از صاحب­نظران برجسته کشور و کارشناسان مجرب در حوزه­ های جمعیتی، محیط‌زیست، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام پذیرفت که ماحصل تلاش گروه­های مختلف مطالعاتی، تدوین بیش از 40 جلد گزارش پشتیبان، پیش نویس سند ملی آمایش سرزمین و همچنین سامانه پشتیبان آمایش سرزمین (سپاس) بوده است. سند ملی آمایش، به عنوان بالاترین سند مرجع تصمیم ­گیر در خصوص توسعه فضایی سرزمین در افق 1424، مشتمل بر 16 ماده در برگیرنده چشم انداز، 6 هدف، 24 راهبرد و 255 سیاست سرزمین و الزامات تحقق سازمان فضایی مطلوب در افق است. در ابلاغیه این سند توسط رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس شورایعالی آمایش سرزمین و همچنین در مواد 6 تا 16 این سند، ضرورت تدوین اسناد منطقه ای آمایش، بازنگری آمایش استان­ها، تعیین الگوی کشت منطقه­ای، تعیین اولویت­های صنعتی و معدنی، تعیین شهرمنطقه ­ها، بازآرایی فضایی محدوده مناطق آزاد، اصلاح قانون تقسیمات سیاسی کشور به عنوان ملزومات اجرایی شدن سند تصریح شده است. 


بررسی میزان تحقق پذیری و تحول آفرینی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت


با توجه به تجربه موفق انجام مطالعات سند ملی آمایش سرزمین و ظرفیت ایجاد شده در داخل مرکز و همچنین ارتباطات مناسب و موثر با دستگاه­های اجرایی متعدد و مراکز پژوهشی و دانشگاه ­های کشور، برنامه سنجش میزان تحقق پذیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از طرف دولت به سازمان برنامه و بودجه کشور و از طرف سازمان به مرکز پژوهش­های توسعه و آینده نگری واگذار گردید. برای انجام مطالعات مربوطه، کارگروه­های تخصصی در حوزه ­های مختلف تشکیل و با همراهی و مشارکت کلیه دستگاه­های اجرایی کشور، تمامی متن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تدابیر ارائه شده، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت علاوه بر 12 مجلد گزارش پژوهشی مستقل، گزارش تلفیق مطالعات نیز به عنوان نظر دولت، برای مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ارسال گردید. نتایج و یافته ­های این کلان پروژه مطالعاتی نیز در پایگاه اطلاع رسانی مرکز برای عموم قابل دسترس است. 

سایر اقدامات پژوهشی مهم توسط مرکز

    • هدایت، راهبری و مشارکت کارشناسی در انجام مطالعات کلان­پروژه­ های ارجاعی به مرکز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور:
    • مطالعات تدوین الگوی مطلوب توسعه؛
    • مطالعات پشتیبان تدوین لایحه بودجه سنواتی از سال 1396 تا 1400؛ 
    • مطالعات هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران
    • مطالعات تدوین برنامه پساکرونا؛
    • مطالعات ترسیم کلان روندها (آینده پیشِ رو)
    • مطالعات در آستانه چهل سالگی استقرار جمهوری اسلامی ایران
    • واسپاری مسولیت مهم ایجاد پایگاه داده بودجه و آمارهای مالی دولت از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به این مرکز در سال 1400 از دیگر ماموریت های مهمی است که در راستای انجام فعالیت های پژوهشی اثر بخش در دستور کار این مرکز پژوهشی قرار گرفته است.


  • برگزاری نشست­های علمی - تخصصی 

    یکی از اهداف تاسیس این مرکز، بهره مندی حداکثری از ظرفیت­های علمی و پژوهشی موجود در کشور و برقراری ارتباط موثر با صاحب­نظران، خبرگان، متخصصان، مراکز پژوهشی، موسسات آموزش عالی و دانشگاه­های کشور در راستای چاره جویی برای حل مسائل اصلی و کلان کشور در حوزه ماموریت­های سازمان برنامه و بودجه کشور می­باشد. در این خصوص، طی 4 سال گذشته بیش از 50 نشست علمی تخصصی و یک همایش ملی، در موضوعات مختلف با حضور از خبرگان، صاحب­نظران و متخصصان داخلی و خارجی برگزار شده و با توجه به امکان برگزاری مجازی نشست­ها، از کلیه سازمان ها و دستگاه­های اجرایی در سطح ملی و استانی و همچنین دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی دعوت به­ عمل آمده است که همواره حداقل بیش از 150 شرکت کننده در این نشست ­ها حضور داشته­ اند. نتایج این نشست ­ها علاوه بر ارسال خلاصه مدیریتی و سیاستی برای مدیران ارشد ذیربط، مشروح مذاکرات نیز در قالب کتابچه ­ای مستقل بلافاصله بعد از برگزاری هر نشست بر روی پایگاه اطلاع رسانی مرکز منتشر شده است و قابل دسترس برای عموم می­باشد.

    تدوین و نشر منابع علمی

        تدوین و نشر کتب و گزارش­های پژوهشی نیز یکی دیگر از وظایف این مرکز است که در طی 4 سال گذشته تاکنون بیش از 260 عنوان گزارش و 10 عنوان کتاب/توسط پژوهشگران مرکز، کارشناسان پژوهشگر سازمان برنامه و بودجه کشور و متخصصین و صاحبنظران دانشگاهی تدوین و منتشر شده و در دست انتشار است. کلیه منابع علمی منتشر شده تاکنون بر روی پایگاه اطلاع رسانی این مرکز برای عموم قابل دسترس است.
    شایان ذکر است مجوز انتشار کتاب مرکز، به عنوان یک ناشر دولتی نیز در تاریخ 15/6/1399 از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.
    در این راستا عنوان برخی از مهمترین گزارش­های انجام شده در مرکز به شرح ذیل می­باشد 

    لیست تعدادی از گزارش های پژوهشی انجام شده در مرکز

    عنوان

    تدوین و تحلیل الگوی داده-ستانده استان‌های ایران به‌منظور تعیین فعالیت های کلیدی
    «پروگرام» در برنامه‌ریزی توسعه
    سیاست‌های اتخاذ شده کشورهای همسایه ایران به منظور کاهش کسری بودجه
    نقش مهاجران در توسعه سرزمین مادری و ایجاد جهش تولید پایدار (مطالعه تطبیقی): چین
    نظام مالیاتی و سرمایه­ گذاری در آلمان
    گزارش‌ سیاستی 2 : مشقِ فناوری در مقابله با کرونا
    گزارش سیاستی 1 : بررسی پیش‌نویس لایحه تغییرات اقلیمی
    گزارش تحلیلی بودجه بخش آموزش و پرورش عمومی
    غربالگری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت‌ طرح‌های خاتمه‌یافتنی تا پایان سال 1399
    وضعیت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در قانون بودجه سال 1399 کشور
    آینده‌نگری وضعیت ایران و جهان پیرامون شیوع ویروس کرونا (2)
    بررسی تجارب شیوه‌های تأمین کسری بودجه کشورهای هم‌جوار و درس‌هایی برای اقتصاد ایران
    چشم انداز ریسک در آسیا و اقیانوسیه مسیرهایی برای تاب آوری
    مقدمه­ ای بر آینده پژوهی و روش ­های آن
    تراز مالي، حسابداري تعهدي و بودجه ريزي مبتني بر عملكرد
    سنجش اثرات اقتصادی کرونا در ایران
    ارائه جهت‌گیری‌ها و راهکارهای پیشنهادی برای لایحه بودجه 1400 (مبتنی بر فراتحلیل گزارشات تحلیلی لوایح بودجه سنوات پیش) 
    آینده پیش‌رو: کلان‌روندهای منتخب برای ارزیابی توسعه منطقه‌ای ایران
    آمایش سرزمین؛ رویکردی در تحقق جهش تولید در ایران
    مطالعات سند ملی آمایش سرزمین (بیش از 50 جلد گزارش)
    بررسی تطبیقی موقعیت ایران در شاخص‌های بین‌المللی توسعه
    نرم‌های بودجه‌ریزی ابزاری برای مدیریت مالیه عمومی
    دلار به‌عنوان ابزار سلطه آمریکا بر جهان
    گزارش سیاستی 3 : آثار کوتاه‌مدت کووید-19 بر فعالیت‌ها در لایحه بودجه سال 1400 کل کشور
    بررسی تطبیقی برنامه ریزی فضایی ( آمایش سرزمین) در کشورهای منتخب
    بررسی و ارزیابی تغییرات الگو و میزان سفرهای درون‌شهری در دوران همه گیری کووید -19 و پس‌ از آن
    تعاریف واژگان های استاندارد، متداول در فرهنگ ارزشیابی و مدیریت مبتنی بر نتایج
    تحلیل و تبیین درآمدهای ارزی کشور و تعیین سهم شرکت نفت و صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی دولت
    بررسی بخش ها و فرابخش ها در لایحه و قانون بودجه سالیانه (بیش از 50 جلد گزارش) لایحه بودجه سال 1400 کل کشور
    سرمایه ­گذاری مستقیم خارجی در بودجه های سنواتی ایران
    تحلیل شرایط تجارت خارجی در دوران پساکرونا
    تأثیرات پاندمی کووید-19 بر اقتصاد ایران با تأکید بر متغیرهای کلان اقتصادی
    مقدمه‌ای بر روند توسعه جهانی بعد از کووید-19
    بررسی نظام مالی دولت؛ بخش خزانه‌داری کل / کاکایی
    برآورد و ارزیابی اثرات حذف یارانه‌های نقدی بر شاخص‏های توزیع درآمد خانوارهای شهری
    مطالعات هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران – شش جلد
    مطالعات تدوین برنامه پساکرونا (بیش از 20 جلد گزارش)
    مطالعات ترسیم کلان روندها (آینده پیشِ رو) (بیش از 10 جلد گزارش)
    مطالعات در آستانه چهل سالگی استقرار جمهوری اسلامی ایران (بیش از 7 جلد گزارش)


    قابل ذکر است متن کامل گزارش­های تدوین شده بصورت کامل در پایگاه اطلاع رسانی مرکز درج و قابل دریافت است.

    اخذ مجوز فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهش های برنامه و توسعه" و انتشار گاهنامه


    از ابتدای سال 1399 و با دریافت مجوز اولیه از وزارت علوم تحقیقات و فناوری،  5 شماره از فصلنامه پژوهش­ هاي برنامه و توسعه منتشر شده است. مقالات پذیرفته شده در این مجله در راستای پاسخگویی به مسائل و چالش­های اصلی کشور در حوزه
    برنامه ­ریزی توسعه و بودجه ­ریزی می­باشد.
    پس از ارزیابی کیفی مقالات منتشر شده تاکنون، سرانجام در تاریخ 23/4/1400 مجوز نهایی مرتبه علمی این فصلنامه نیز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شد.

    در کنار انتشار مقالات علمی پژوهشی در قالب فصلنامه، این مرکز در راستای پاسخ به نیازهای روز و تبین و ترویج مسائل مهم و مبتلا­به کشور از هفته پژوهش سال 1398 تا کنون مبادرت به انتشار 5 شماره گاهنامه پایش توسعه و آینده نگری نموده و هر شماره به صورت ویژه نامه به یکی از موضوعات مهم و روز کشور از جمله جهش تولید، کرونا ویروس، برنامه ریزی توسعه و مالیه عمومی و توسعه و .. پرداخته ­اند. متن کامل این گاهنامه در سایت اینترنتی مرکز در اختیار علاقه­ مندان قرار دارد.

    برگزاری کارگاه های آموزشی 

    مرکز پژوهش ­های توسعه و آینده از بدو شروع کار خود، بنا به ارتباط کاری خود با سازمان برنامه و بودجه 10 دوره و کارگاه­ه آموزشی را در حوزه­های برنامه ­ریزی، بودجه ­ریزی و آینده ­پژوهی برگزار کرده است که عناوین برخی از آنها شامل موارد ذیل می­باشد:

        • كارگاه آموزشي كاربردهاي مدل‌هاي متقارن و غيرمتقارن با فراواني مختلط (MIDAS)؛
        • كارگاه آموزشي آشنايي عملي با مدل هاي آستانه اي ناپيوسته در پيش ­بيني و سياست گذاري؛
        • کارگاه آینده­ پژوهشی در مطالعات پساکرونا؛
        • كارگاه آموزشي برنامه ريزي استراتژيك توسعه توانمندي‌هاي شخصي؛
        • كارگاه آموزشي آشنايي با مفاهيم بودجه و بودجه ريزي؛
        • كارگاه آموزشي نحوه تحليل داده‌هاي خام مركز آمار ايران با نرم‌افزار STATA؛
        • كارگاه آموزشي آشنايي با ابزارهاي ارتباطي؛
        • دوره آموزشي كاربست روش هاي آينده پژوهي در تدوين سياست هاي كوتاه مدت و ميان مدت دوران پساكرونا؛
        • برگزاري دوره آموزشي تبيين ابعاد تشخيص صلاحيت و رتبه‌بندي پيمانكاران

تدوین آیین­نامه ها، دستورالعمل­ها و فرایندهای کاری

بخاطر تازه تاسیس بودن مرکز پژوهش­های توسعه و آینده­ نگری، یکی از کارهای این مرکز تدوین آیین­نامه ها، دستورالعمل ­ها و فرایندهای کاری بوده است تا بسترساز حرکت مفید مرکز باشد. در این راستا در مجموع می­توان این موارد در حوزه پشتیبانی و پژوهشی تقسیم نمود:

- آیین­ نامه ها، دستورالعمل ­ها و فرایندهای کاری پژوهشی

    • آیین نامه طرح های پژوهشی کوچک / متوسط / بزرگ
    • آیین نامه طرح های پژوهشی خارج از مرکز
    • ایجاد دبیرخانه کلان­ پروژه­ های پژوهشی
    • آیین نامه حمایت از پایان ­نامه / رساله
    • نظام­نامه پژوهشی مرکز
    • دستورالعمل برگزاری جلسات مساله شناسی پژوهش
    • دستورالعمل عقد تفاهم­نامه همکاری علمی
    • دستورالعمل تدوین گزارش سیاستی
    • دستورالعمل هم­اندیشی با خبرگان

- آیین ­نامه ها، دستورالعمل ­ها و فرایندهای پشتیبان پژوهش

    • دستورالعمل پرداخت حق ­الزحمه ­های پژوهشی
    • دستورالعمل ارتقاء و تبدیل وضع کارکنان غیرهیات علمی
    • دستورالعمل ارتقاء و تبدیل وضع کارکنان هیات علمی
    • دستورالعمل جذب / ماموریت / انتقالی اعضای هیات علمی
    • دستورالعمل جذب / ماموریت / انتقالی اعضای غیر هیات علمی

راه اندازی پایگاه داده و پایگاه دانش  

    به منظور نشر دانش و اشتراگ­گذاری اندوخته­های علمی سازمان برنامه و بودجه و استان­ها و دستگاه­های تابعه، در پایگاه اطلاع رسانی مرکز بصورت مجازی و در کتابخانه مرکز بصورت بصورت فیزیکی مستندات علمی در قالب­های دسته­بندی شده در دسترس عموم و علاقه­مندان قرار گرفته است. از جمله این موارد می­توان به حوزه­های ذیل اشاره نمود:

    • مستندات علمی حوزه برنامه و بودجه
    • مستندات علمی حوزه آینده نگری
    • مستندات علمی مطالعات استان ها
    • مستندات علمی حوزه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت
    • مستندات علمی حوزه مطالعات كوويد-19
    • مستندات علمی حوزه مطالعات آمايش سرزمين
    • مستندات علمی حوزه مطالعات 70 سال برنامه ريزي توسعه
تجهیز و آماده­سازی سخت افزارهای مورد نیاز پژوهش

راه ­اندازی و ایجاد یک مرکز پژوهشی با کیفیت از جهت فیزیکی به خاطر نوپا بودن مرکز از جمله ماموریت­هایی بود که بخشی از ظرفیت­های مالی و انسانی مرکز را در اوایل فعالیت این مرکز به خود اختصاص داده است. لذا در این راستا تلاش شده است تا با:

    • طراحی و اجرای کلیه ملزومات اداری مورد نیاز کادر اداری و پژوهشی بصورت امانی با کمترین هزینه
    • ایجاد یک مرکز هوشمند و تجهیز نرم­افزاری و سخت­افزاری مناسب برای انجام کلیه فعالیت­های ستادی و پژوهشی در بستر فضای مجازی، بنحوی که مرکزی کارآمد و چابک ایجاد گردد. 
در این راستا اقداماتی چون موارد ذیل نیز به انجام رسیده است که تنها بخشی از فعالیت­های سخت ­افزاری در مرکز می­باشد.

    • طراحی و ساخت سالن چند منظوره یاس
    • باشگاه ورزشی برای همکاران
    • ساخت کتابخانه، نمازخانه، سالن جلسه برای کلیه گروه­های پژوهشی
    • مانیتورینگ حراست و تامین تجهیزات امنیتی
    • جذب نیروهای پژوهشی و اداری در چارچوب ضوابط قانونی
    • آماده سازی کلاس هوشمند و نیمه هوشمند آموزشی
    • راه‌اندازی سامانه سپاس (سامانه پشتیبانی آمایش سرزمین)
    • به‌روزرسانی سامانه‌های مالی و اداری مرتبط با مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری
    • پياده‌سازي زيرساخت فيزيكي شبكه و تبادل اطلاعات سامانه‌هاي مركز با سازمان‌ برنامه
    • راه اندازي و مديريت مركز اسناد و مدارك ديجيتال و ساماندهي و تهيه آرشيو مجازي مستندات مركز

چابک سازی چارت سازمانی و و مدیریت مرکز با بودجه حداقلی

    • ایجاد نسبت 60 به 40 پست های پژوهشی به ستادی، از 100 پست سازمانی مصوب  و کاهش پست های مدیریتی
    • بکارگیری تنها 13 نفر کارمند اداری در مرکز به صورت مامور از سایر دستگاه­ها
    • به کارگیری تعداد 6 نفر عضو هیئت علمی و 12 نفر پژوهشگر دارای قراداد خرید خدمات پژوهشی با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد.


 لازم به ذکر است موارد ذیل در امور اداری و مالی مرکز به عنوان رویکرد اصلی و مبنای عمل می­باشد:

    • استقرار بودجه ­ریزی مبتنی برعملکرد
    • انجام کلیه معاملات بزرگ و کوچک از طریق سامانه قراردادها
    • میزان بودجه تخصیص یافته به این مرکز طی سنوات گذشته در مقایسه با سایر مراکز پژوهشی کشور  که به راحتی با مراجعه به پیوست­های قوانین بودجه سنواتی قابل بررسی است، حاکی از این واقعیت است که مجموعه فعالیت­های انجام شده با حداقل بودجه ممکن به انجام رسیده است.
    • ایجاد شبکه پژوهش مشارکتی جهت انجام مطالعات محوله

   نظر به کوچک بودن ساختار سازمانی مرکز و گسترده بودن حوزه و دامنه قلمرو کاری سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز پژوهش­های توسعه و آینده ­نگری برای انجام مطالعات، به­ خصوص مطالعات کلان و چند بعدی از مدل انجام پژوهش مشارکتی بهره ­

می­گیرد. در این راستا مرکز با ایجاد شبکه ­ای از دانشگاه­ها، موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی و صاحب­نظران حقیقی توانسته هم از آخرین یافته­ های پژوهشی استفاده کرده و هم با تعهدات مالی – اداری کمتر از متخصصان و نخبگان صاحب تجربه در سراسر کشور استفاده کند. 

 

 


علاوه بر مدل اشاره شده؛ مرکز به منظور انجام پژوهش­ های کاربردی و مورد نیاز سازمان، سلسله نشست­ های کارشناسیِ مسئله ­شناسی و مسئله ­یابی پژوهش را در دستور کار خود دارد تا به این وسیله، با احصاء دقیق اولویت­ های پژوهشی، اقدامات علمی متناسب، اعم از برگزاری نشست تخصصی، تدوین گزارش سیاستی، ترجمه و تالیف کتاب، انجام طرح پژوهشی، برگزاری کارگاه آموزشی، ... را برنامه­ ریزی کند. در این راستا می­توان به نشست­ های ذیل اشاره نموده که خروجی آن به انجام پژوهش­ های مورد نیاز و کاربردی و سایر اقدامات پژوهشی ختم شده است.

    • نشست تعیین قیمت اب شرب شهری و روستایی
    • نشست تدوین تاریخ کهن بودجه ریزی در ایران
    • نشست حلقه های مفقوده در ساختار تولید کشور
    • نشست ايجاد پايگاه داده هاي مربوط به آمارهاي مالي دولت

در پایان قابل ذکر است که این مرکز هیچ شعبه و نمایندگی استانی ندارد و کلیه مراکز مدیریت­ آموزش و پژوهش توسعه و آینده نگری  در 31 استان در خدمت سازمان مدیریت و برنامه­ ریزی همان استان بوده و مرکز فقط از ظرفیت علمی و کارشناسی این مراکز به مانند دیگر نهادهای پژوهشی فعال در سراسر کشور، به عنوان عضو شبکه موسسات پژوهشی همکار بهره ­منده شده و اساسا فعالیت شبکه­ ای و ایجاد تعامل چند سویه با این مراکز به عنوان رویکرد اصلی مرکز می­ باشد.

    برای ارزیابی دقیق­تر از ظرفیت­ها، پتانسیل­ها، عملکرد و نیازهای پژوهشی مرکز به پایگاه اینترنتی به نشانی  www.dfrc.ir  مراجعه فرمایید. همچنین مرکز پژوهش­های توسعه و آینده­ نگری آماده دریافت هرگونه کمک فکری ایده، نقد و نظر برای ارتقاء سطح کیفی محصولات خود می­باشد.
به امید سربلندی ایران عزیز

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین