آقای مهندس ، آقای دکتر!

محمد‍ حسن نخجوانی،   4000501003 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آقای مهندس ، آقای دکتر!

در میوه فروشی سرگرم انتخاب میوه بودم که شنیدم میوه فروش یکی از مشتریان را صدا زد:" آقای مهندس، آقای مهندس". مشتری رو به میوه فروش کرد و گفت: " من که مهندس نیستم" . میوه فروش هم با خنده گفت" می‌خوا‍ستم به شما احترام بگذارم"! 

سالهاست عناوین "مهندس" و "دکتر" مفهوم حرفه ای و علمی خود را از دست داده اند. دلیلش هم مشخص است. ما ایرانیان ‍ از دیر باز تمایل به استفاده از القاب و عناوین برای ایجاد ‍احترام و تشخّصِ اجتماعی داشته ایم. برای مثال ‍ ابوریحان بیرونی ‍ در کتاب آثارالباقیه می نویسد که خلیفه عباسی در ازای دریافت هدایای با ارزش به امرا و حکام لقب اعطا میکرده است. مثل حسن رکن الدوله، محمود ی‍م‍ی‍ن الدوله...، جالب اینجاست که اولین بار پس از آنکه همه دارای لقب شدند، خلیفه با علم به اینکه افراد از القاب بیشتر محظوظ می شوند با اعطای لقب دوم و سوم به برخی‌حاکم‍ان،‍ بقیه را تحریک کرد تا مجدد‍ا با ارسال هدایایی، القاب بیشتری برای خود دست و پا کنند!  

 میدانیم در عصر قاجار هم این فرهنگ لقب دوستی با قوت و حدت وجود داشت‍ه است. هنگامیکه رضاشاه استفاده از القاب طولانی مرسوم در دوران  قاجار را ممنوع کرد‍، تمایل به استفاده از القاب نابود نشد. این بار با چهره ای جدید خودنمایی کرد. دکتر، مهندس، تیمسار، سناتور و ... وقتی دربار یا خلیفه ای برای تولید القاب وجود ندارد لقب دوستان سراغ دانشگاه و ارتش و مجلس سنا رفتند!  

اگر درست فکر کنیم، ‍ در اصل یک خانم دکتر‍،‍ فقط در بیمارستان خانم دکتر است و‍ یک سرهنگ فقط در پادگان جناب سرهنگ است. در انجمن اولیا و مربیان مدرسه یا هیات مدیره ساختمان یا مسجد محله، فقط باید به آنها خانم دکتر یا آقای دکتر گفته شود. اما در فرهنگ ما این گونه نیست. حتی اگر خود این افراد تمایلی به استفاده از عناوین خود نداشته باشند، دیگران این تمایل را دارند تا آنها را همه جا خانم دکتر و جناب سرهنگ خطاب کنند. نتیجه چنین فرهنگی را هم اکنون شاهدیم. عناوینی مثل دکتر و مهندس لوث شده و معنای خود را از دست داده اند. از طرفی افرادی را می بینیم که به هر روشی در پی دستیابی به القاب علمی مهندسی و دکتری هستند که موجب تخریب مضاعف ‍وجهه علمی این القاب شده اند. ارزش این القاب برای برخی از مدیران به حدی است که اگر در نامه‌ای عنوان دکتر یا مهندس آنها‍ ذکر نش‍ده باشد‍، نامه توسط دبیرخانه بازگردانده می شود! 

آیا می‌توان این معضل قدیمی را بر طرف کرد؟ بله. راهش آن است که  بزرگان کشور ابتدا از خود شروع کنند. از دیگران بخواهند خیلی ساده آنها را خطاب کنند. مثلا تصور نمایید در اخبار یا‌‌ جلسات رسمی بجای عبارت طولانی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی، فقط گفته شود آقای روحانی. ‍

با این شرایط ذهنیت مردم اندک اندک اصلاح میشود. آنها می فهمند برای تکریم یک نفر حتما لازم نیست چندتا لقب قبل و بعد نامش ذکر کنند. خودشان نیز برای کسب احترام اجتماعی، نیازی به دست و پا کردن القاب ندارند. بدین ترتیب یک فرهنگ اشتباه به مرور اصلاح می شود. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۲۴۹۵۱۲:۳۷:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۴
دکترهایی که 10 سال از عمرشان را صرف گرفتن مدرک می کنند و بعد وارد ادارات می شوند بدون اینکه کمترین مهارتهای انجام کار را داشته باشند.
ناشناس۲۱۱۲۶۴۱۱۴:۰۴:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۴
شما احتمالا خودتون دکتر نیستید که اینقدر حسادت میکنید. قطعا کسی که این همه سال تلاش کرده و درس خونده، شان بالاتری از عوام و مردم عادی داره و حتما باید احترام بیشتری بهش بذارید. به نظر من پزشک ها و اساتید دانشگاه حتما باید هم حقوق مادی و هم حقوق معنوی بسیار بالاتر و چندین برابر آدم های بیسواد و کم سواد و عادی داشته باشند. والسلام
ناشناس۲۱۱۲۶۸۶۱۴:۲۶:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۴
اینکه باید حقوق بالاتری داشته باشند درست است اما چندین برابر تبعیض است
ناشناس۲۱۱۲۶۹۰۱۴:۲۸:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۴
لحن حرف زدن شما نشون میده خودتون از همون جماعت دکترهای بیسواد هستید.باسوادها نیازی به اثبات خود ندارند
ناشناس۲۱۱۲۷۰۳۱۴:۳۴:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۴
ارزش انسانها به شرافت آنهاست
ناشناس۲۱۱۳۰۵۲۱۶:۲۷:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۴
با این شعارهای الکی ارزش تحصیل و زحمت و بیدار خوابی که میکشند تغییر نمیکند البته در مملکت ما سود تو این هست که تغییر کند و بشیم افغانستان. دیدم بازاری پولدار 2 کلاس سواد نداره از حسودیش میگه درس چیه بدرد نمیخورد بعد پسرش رو گذاشته انواع کلاسهای علمی تحصیلی
ناشناس۲۱۱۴۴۱۸۰۳:۵۵:۳۶ ۱۴۰۰/۵/۵
واقعیت همین است که ارزش انسانها به مادیات و القاب و علوم ظاهری نیست.
ناشناس۲۱۱۲۷۰۸۱۴:۳۵:۴۰ ۱۴۰۰/۵/۴
انسانیت به لقب آدم ها نیست. چه بسا دکترهایی داریم که بویی از شرافت نبرده اند و مردم را سر کیسه میکنند و در مقابل دکترهایی که مثل فرشته اند. پس صرف دکتر بودن یا نبودن، برای یک شخص انسانیت و اخلاق نمی آورد! منظور این مقاله دقیقا همینه!
ناشناس۲۱۱۲۷۱۲۱۴:۳۷:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۴
والا دکتر بودن حسادتی هم نداره. الان دیگه تو هر خونه یه دونه اش هست! اما اون چیزیکه داره تو این جامعه کم میشه اخلاقه و انسان با شرفه.
ناشناس۲۱۱۳۰۳۲۱۶:۲۳:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۴
چقدر حسود و بخیل دارد مملکت!! باشه دکتر بودن افتخاری ندارد اصلا اینقدر راحته تو هر خانه یکی هست!!
ناشناس۲۱۱۲۷۲۸۱۴:۴۴:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۴
فردی که شان بالاتری برای دکتر و استاد قائل است، بداند که ناآگاه است. شان افراد به مدرک و شغل بستگی ندارد. بلکه درک و شعور و اخلاق و مردمداری و ادب افراد مهم تر است
ناشناس۲۱۱۲۷۳۵۱۴:۴۸:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۴
کی گفته ارزش آدمها به مدرک است احترام چه ربطی به اینها دارد دوست عزیز
ناشناس۲۱۱۲۷۴۷۱۴:۵۰:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۴
.. اینطور فکر کرده اید و رفتار کرده اید که همه برای گرفتن مدرک هجوم اورده اند در تمام کشورهای پیشرفته کار صادقانه و شرافتمندانه و پیگیری استعداد و علاقه برای مردم شان و شخصیت ایجاد می کند و افراد کار آفرین و تولید کننده مورد احترام هستند ولی در مملکت ما مدرک به دستی و پشت میز نشینی و از بالا نگاه کردن به مردم شخصیت ایجاد می کند و باعث شده اوضاع مملکت این باشد که می بینی در آمریکا تمام مردم ارزو دارند بیزینس مستقل خودشان را داشته باشند ولی در کشور ما همه دنبال کار دولتی هستند که کار مفیدشان زیر نیم ساعت باشد و حقوق بگیرند !
ناشناس۲۱۱۲۸۶۲۱۵:۲۹:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۴
.من خودم مدرک مهندسی و دکترا دارم.اما تافته جدا بافته نمیدونم خودمو.مدرک داشتن هم با سواد بودن متفاوته.
ناشناس۲۱۱۳۱۱۲۱۶:۴۴:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۴
دوستاني که ارزش نميدونند پس بچه هاتون و هم کلاس کنکور نفرستيد چون اصلا ارزش ندارد. و اگر هم دانشگاه قبول شدند تبريک نگيد چون اصلا ارزشي نداره و به قول خودتان الان ديگه هر ... ي شده دکتر مهندس
ناشناس۲۱۱۳۲۲۴۱۷:۱۷:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۴
موضوع اینه با رانت مدرک گرفتن و با سفارش پله ی ترقی طی کردن و جزوه ازبر کردن و تست زدنن ..هست بیشتراوقات . خیلی ها هستند مترجم و اهل مطالعه و دانش هستند القاب پرطمطراق هم کسی نمیبنده بهشون
ناشناس۲۱۱۳۲۵۸۱۷:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۴
ما هم مهندس و هم دکتر هستیم از دانشگاههای خوب خارج، ولی واقعیت این هست که در کوچه و خیابان که هیچ حتی زمان تحصیل هم اساتید را یا با لقب پروفسور = استاد( در محل تحصیل) و یا همان مادام .. و موسیو .. و البته در دوران تحصیل دکتری که به اسم کوچک صدا می کردیم.
ناشناس۲۱۱۳۳۹۵۱۸:۱۲:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۴
تحصیلات شان و منزلت نمیارن دکترها و جراحانی هم هستن که در کار قاچاق اعضای بدن هستن این رفتار و کردار انسان هست که احترام میاره
ناشناس۲۱۱۳۴۲۳۱۸:۲۳:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۴
شما هم حتما از این دکتر های .. بی سواد هستید که برای پز دادن مدرک گرفته اند. احترام باید به دلیل مسولیت پذیری، تلاش، تعهد و ادب و شعور باشد نه پول و مدرک
ناشناس۲۱۱۳۵۶۰۱۹:۱۹:۵۱ ۱۴۰۰/۵/۴
شخصیت ربطی به سواد نداره ..
ناشناس۲۱۱۴۳۶۱۰۲:۰۷:۵۵ ۱۴۰۰/۵/۵
در جوامعی مثل آلمان حقوق و احترام یک معلم نسبت به یک دکتر بیشتر و والا تر هست.چون همون معلم دکتر رو تربیت کرده!من مهندسم ولی عقده شنیدن کلمه مهندس ندارم حتی اگر زحمت کشیده باشم و بهتره با عمل و رفتار و علمم اینو ثابت کنم.
محمود۲۱۱۴۴۷۶۰۶:۰۸:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۵
با وجود اینکه من مهندس سی و پنج سال پیش از دانشگاه معتبر کشور هستم ولی تعصب خطاب لقب مهندس ندارم. برعکس معتقدم افرادی که به ضرب و زور پأرتی و..... مدرک گرفته اند به وضوح عقده حقارت درونی خود را می خواهند با القاب مهندس و..... برطرف کنند!
صفا۲۱۱۴۴۸۶۰۶:۲۱:۳۸ ۱۴۰۰/۵/۵
ولی شان افراد به تعداد سال هایی که درس خونده نیس.به شعور و اخلاقشه
ناشناس۲۱۱۲۷۴۸۱۴:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۴
شما هم متن را نخواندی برادر، مسئله چیز دیگری هست و از طرفی کسی که دکتری واقعی هست شما یقین بدان سطحش خیلی بالاتر از اون چیزی است که شما فکر میکنی .
تبریزی۲۱۱۲۸۰۵۱۵:۱۳:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۴
من دیدم دکترا گرفتن تو رشته خودم به درد نمی خوره شروع کردم دارم دروس نظام جدید رو می خونم تا انشالله چهار پنج سال دیگه برای کنکور آماده بشم و دکتر واقعی بشم (منظورم پزشکه). فقط نمی دونم با وجود کار چطوری می شه همزمان تحصیل هم کرد البته تو سراسری منظورمه. به نظر من آدم تو پنجاه سالگی هم مدرک پزشکیش رو بگیره ارزش داره. چرا باید آدم وقتش رو صرف گرفتن دکترا تو رشته های غیرپزشکی بکنه وقتی آخرش حق التدریس و بیگاریه؟ (هیئت علمی فقط برای پارتی دارها و بخش خیلی کوچیکی از دارندگان مدرک دکتراست که اکثرا هم بدون آزمون و با رانت مدرک گرفتن نه مثل ما با قبولی از آزمون و شایستگی)
ناشناس۲۱۱۳۰۶۳۱۶:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۴
جناب تبریزی شما فیزیک خوندید؟ به ایران و این همه کامنت که حسادت ازشون میباره نگاه نکنید. وقتی شما ارزش رشته خودتون رو میارید پایین با این حرفها سوپر محل و دولت هم دو تا میزاره روش میزنند تو سرتون. رشته های علوم پایه ریاضی در خارج بسیار ارزشمند هستند. همچنین مهندسی ها. ایران اگر بخواد با همین فرمان .. حسادت پیش بره سال های بعد اوضاع کشور صدها برابر بدتر هست.
ناشناس۲۱۱۴۴۷۲۰۵:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۵/۵
توی آمریکا پزشکی خوبه چون اتحادیه قدرتمند پزشکان پشتش هست و اجازه افزایش داتشجو نمی دهند و با استعداد های مهندسی هم کار با حقوق خوب می تونند داشته باشند چون شرکت ها می تونند ازشون پول دربیارند اینطور نیست که الکی به کسی حقوق و کار خوب بدند چون مدرک گرفته همه چیز اقتصاد هست و قدرت اتحادیه ها
ناشناس۲۱۱۳۶۲۹۱۹:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۵/۴
بعضی ها گمان می کنند، دکتر فقط کسی است که آمپول زدن بلد باشد! هر چند در یک جامعه مریض ،این یک دیدگاه طببعی است! اما در یک جامعه سالم ،داشتن تخصص در هر رشته ای ارزشمند است.
ناشناس۲۱۱۳۳۷۵۱۸:۰۴:۵۸ ۱۴۰۰/۵/۴
مهارت رو باید با روز تولدشان می آوردند؟ چه کسی باید مهارت آموزی میکرد؟ آیا تنها مهارت ارزش دارد؟ دانش ارزشی ندارد؟ آیا همین کسب دانش خودش مهارتی به حساب نمی آید؟
ناشناس۲۱۱۴۳۵۸۰۲:۰۷:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۵
مملکتی که سواد و تحصیل اهمیت ندهد و تحصیل کرده ها را تحقیر کند، نتیجه همین میشود که بیشترین مهاجرت مغز ها را داریم.
ناشناس۲۱۱۴۷۴۳۱۰:۱۳:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۵
مشکل اون بی سوادها هستن. امان از سهمیه ها
ناشناس۲۱۱۲۵۰۱۱۲:۳۸:۳۹ ۱۴۰۰/۵/۴
فرهنگ مردم که کلا به فنار رفته! تازگیها از عنوان عمو و دایی و خاله و داداش هم برای خطاب قرار دادن استفاده میکنند! این نشان میدهد که مردم در فهم آداب معاشرت مشکل دارند و این هم به نوبه خود نتیجه مهاجرت و تغییر بافت جمعیت و تداخل فرهنگهای محلی است.
ناشناس۲۱۱۳۲۳۵۱۷:۲۰:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۴
با احترام به همه انسانها وقتی چند میلیون افغانی ول میکنید میان مردم که هرکدوم هفت هشت تا بچه دارن و فکر اموزش و مدرسه شون هم نیستند خب اینها چه بخواهیم چه نخواهیم تفاوت فرهنگی دارند
ناشناس۲۱۱۲۵۰۹۱۲:۴۲:۰۷ ۱۴۰۰/۵/۴
رخنه تملق و بزرگ نمایی و خرافات بعد از انقلاب هزار برابر بیشتر شده
ناشناس۲۱۱۲۷۱۸۱۴:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۵/۴
آخه چه ربطی به انقلاب داره! لابد اینکه از آسمان بارون نمیاد هم بخاطر انقلابه!؟؟ عقل هم خوب چیزیه والا.
ناشناس۲۱۱۲۵۱۰۱۲:۴۲:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۴
دیگر لقب احترام با خود به همراه ندارد.
ناشناس۲۱۱۲۵۳۶۱۲:۵۲:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۴
القاب برای افرادی بی ارزش است که مایه از درون داشته باشند، وگرنه مدیران بی مایه ما بدون لقب هیچ وزنی در جامعه نمی شود برایشان قایل شد. درخت هرچه پربارتر باشد، سرش پایین تر است.
ناشناس۲۱۱۲۵۳۸۱۲:۵۲:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۴
اینقدر دکتر ها و مهندس ها رو تمسخر نکنید. تحصیلات ارزش دارد هر کی مسخره می‌کند حسود هست. تمام کشورها احترام و ارزش قائل میشن شما هر روز با کاریکاتور و طنز تو ذهن مردم میکنید که چیز بی ارزشی هست..
ناشناس۲۱۱۲۷۹۹۱۵:۱۲:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۴
کسانی که مسخره میکنند همانهایی هستند که دستشان نرسیده!
ناشناس۲۱۱۲۵۳۹۱۲:۵۳:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۴
صد در صد موافقم.
ناشناس۲۱۱۲۵۴۳۱۲:۵۴:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۴
یکی از اقوام ما دو دختر معلم و دبیر و دو پسر پزشک و کار آفرین داشت وقتی بنده خدا و همسرش مریض شدند کل زحمت نگهداری و بردن به بیمارستان و پرستاری و ... به عهده دختران بود و چون خودش فرهنگی بازنشسته بود هزینه های کمر شکن شیمی درمانی را پسر کوچک که تولیدی لباس دارد همراه با دختران تامین کردند و پسر بزرگ که جراح زیبایی است حتی زحمت عیادت و احوال پرسی تلفنی را به خود نمی داد در مراسم ختم این دو عزیز که به فاصله شش ماه از هم فوت کردند سخنران مجلس در مسجد بطور دائم به آقای دکتر و بقیه فرزندان تسلیت گفت و در ذکر خوبی ها و موفقیت این پدر یا مادر تربیت یک پزشک را به آنها تبریک گفت طوری که کل خانواده که از ناسپاسی و نامهربانی جناب دکتر در حق پدر و مادرش شاکی بودند ناراحت شده بودند .. مگر معلم یا کار آفرین کم به جامعه خدمت می کند ؟ فرزندانی که چندین سال با روی خوش و احترام پدر و مادر را پرستاری کردند محترم تر هستند یا اون جناب دکتر که انجام عمل زیبایی و کسب درامد را به احوال پرسی از پدر و مادر ترجیح داد ؟؟ این رفتارها باید اصلاح شود تا جامعه انسانها را به مهربانی و شرافتشان بشناسند نه نام و عنوان و شغل !
آرش۲۱۱۲۵۵۵۱۳:۰۲:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۴
ادمین بزرگوار آب از سر چشمه گل آلوده اگر قراره کار اشتباهی رو نقد کنید از ریشه چرا بررسی نمیکنید شما به عنوان خبرنگار رسالتتون رو گره زدید به درآمدتون دکتر مهندس رو دبدید میدان تره بار اما این همه القاب رو توی حوزه ها نمیبینید
ناشناس۲۱۱۲۵۸۰۱۳:۲۱:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۴
در محیط کاری ما کسی که هیچ چیزی بلد نیست واصلا کار نمیکنه تو اداره وبا پارتی بازی اومده استخدام شده جهت احترام بهش میگیم .دکتر .,,,!?!?
ناشناس۲۱۱۲۶۱۴۱۳:۵۰:۱۶ ۱۴۰۰/۵/۴
دانشگاه ازاد به راحتی دکتر تولید می کند حین خدمت !
ناشناس۲۱۱۳۸۷۵۲۱:۴۹:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۴
بله، البته دانشگاه های دولتی هم که چند سالی ست، به شدت و پتانسیل و شور و شوق فوق العاده ای عرصه را به دست گرفته و از طریق پردیس های مختلف پولی خود با شهریه های چند برابری نسبت به دانشگاه آزاد وارد عمل شده اند
ناشناس۲۱۱۲۵۸۶۱۳:۲۸:۱۵ ۱۴۰۰/۵/۴
خواهش میکنم این بحثهای فرهنگی را بیشتر ادامه دهید. من خودم با اینکه استاد تمام دانشگاه هستم هر وقت با این عناوین صدایم میکنند ناراحت میشوم.
..۲۱۱۲۶۴۵۱۴:۰۸:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۴
افرین
ناشناس۲۱۱۲۵۸۸۱۳:۲۹:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۴
پدیده شوم‌ مدرک گرایی بلای جان این کشور شده و روحیه هنجارگرای مردم ایران به این معضل دامن زده.در همه حای دنیا عناوینی مانند مهندس و دکتر به شغل افراد اطلاق میشه نه مدرک دانشگاهیشون اما در ایران یک نفر که مدرک مهندسی یا پزشکی داره ولی به امر تجارت مشغوله همچنان دکتر و مهندس خطاب میشه.در کشورهای غربی از وجهه ای که این القاب در ایران به افراد میده خبری نیست.مثلا شما هرگز نمیبینید که در آمریکا رییس جمهور رو با مدرک دانشگاهیش خطاب کنند و مثلا بگویند دکتر بایدن، با دکتر اوباما!! چون توانایی اشخاص مهمه نه عنوان دانشگاهیش.
ناشناس۲۱۱۲۵۹۶۱۳:۴۰:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۴
لطفا از صدا و سیما شروع کنید
ناشناس۲۱۱۲۶۱۱۱۳:۴۹:۱۴ ۱۴۰۰/۵/۴
من افرادی را می شناسم که با مدرک لیسانس از دانشگاه آزاد با معدل های افتضاح و با پارتی ضخیم در وزارتخانه ها و ادارات مهم استخدام شدند و چهار سال بعد با مدرک دکتری از دانشگاه ازاد در حین خدمت پست های مدیریتی مهم گرفتند در حالی که فارغ التحصیل های دکتری از دانشگاه دولتی معتبر همچنان بیکار هستند و جالب اینکه این افراد را اگر خانم دکتر یا آقای دکتر صدا نزنی اعتراض می کنند و بوضوح ناراحت می شوند باور ندارید ؟؟مدرک تحصیلی استخدامی های رسمی در وزارت.. و امور .. و .. در زمان احمدی نژاد را چک کنید انبوهی از خودی های بله قربان گو استخدام رسمی شدند و اغلب اکنون دکتر هستند و البته مدیر !
ناشناس۲۱۱۴۲۵۵۰۰:۴۴:۲۸ ۱۴۰۰/۵/۵
با سلام واقعا خیانت از بین بردن ضابطه و قوانین و رابطه و پارتی باز کردن در زمان دولتش از حیف و میل صدها میلیارد دلار در زمان بالابودن قیمت نفت خطرناک تر بود.
ناشناس۲۱۱۲۶۱۲۱۳:۴۹:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۴
الان که دیگه همه مدرک دکترا دارن هر کسی رفته یه مدرک جور کرده
ناشناس۲۱۱۲۶۵۴۱۴:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۴
چون بابت مدرک افزایش حقوق و مزایا در شرکتهای دولتی ایجاد می شه
ناشناس۲۱۱۲۶۲۱۱۳:۵۲:۲۷ ۱۴۰۰/۵/۴
در تمام کشورهای دنیا فقط پزشکان را با لقبشون مورد خطاب قرار میدهند انهم بخاطر اینکه در مواقع خاص مشخص بشه که در ان جمع و محل پزشک وجود دارد.
حسن۲۱۱۲۷۴۰۱۴:۴۹:۴۵ ۱۴۰۰/۵/۴
ضمنا همین مشکل در مورد القاب و عناوین حوزوی با شدت بسیار بیشتری وجود دارد.
--۲۱۱۲۹۴۰۱۵:۵۲:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۴
تمامی این تملق ها و چاپلوسی ها را از بین ببرد البته با توجه به یادداشت خودتان (میدانیم در عصر قاجار هم این فرهنگ لقب دوستی با قوت و حدت وجود داشت‍ه است. هنگامیکه رضاشاه استفاده از القاب طولانی مرسوم در دوران قاجار را ممنوع کرد‍،)
محمد۲۱۱۳۰۴۵۱۶:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۴
الان به همه بخصوص در تلویزیون و رادیو دکتر گقته میشه!!!
ناشناس۲۱۱۳۰۵۷۱۶:۳۰:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۴
الان با طرح جدید مجلس قرار هست القاب دانشگاهی استاریار، دانشیار و استاد هم .. گرفته شود کجای کاری!!
ناشناس۲۱۱۳۱۳۰۱۶:۵۰:۱۹ ۱۴۰۰/۵/۴
۳۵ سال دارم.مجرد. فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران هستم. هزار تا جا، برای کار رفتم, نه گفتند. رفتم زمین بگیرم برای انجام کار کشاورزی, سازمان جهاد موافقت نکرد. . . .الان یه دکه دارم. اما می بینم که پسر همسایمون که یه مدرک از یه دانشگاه ناکجا آباد گرفته، بواسطه اینکه پدرش در فلان اداره کار میکنه، اون هم رفته اونجا سر کار؛ نه تنها هیچ چیزی بلد نیست بلکه هر روز با ارباب رجوع دعوا داره. ازدواج هم کرده و بواسطه پارتی پدرش خونه هم داره. من حسود نیستم, اما این عدالت نیست.
ناشناس۲۱۱۳۲۶۷۱۷:۲۹:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۴
اين القاب بيشتر خطاب ميوه فروشان و قصاب ها و سبزي فروشان به مشتريانشان است. براي آنكه هم اهميت مشتريان را به سايرين يادآوري كنند هم از اين بابت ١٠-١٥٪؜ در محاسبه نرخ اجحاف كنند. بنابراين خيلي اين بحث را جدي نگيريد.
ایوب۲۱۱۳۴۰۸۱۸:۱۸:۲۲ ۱۴۰۰/۵/۴
تملق خیلی کار بدی است لطفا سعی کنید از فرهنگ جامعه مان دور شود ولی لطفا اینکه حس انسان بودن وهم دیگر را دوست داشتن وایجاد رابطه صمیمی نگذارید توجامعه کشورمان ازبین برود خدای نکرده مثل اروپاییان یکدفعه همدیگر را از روی غرور فراموش کنیم
ناشناس۲۱۱۳۷۶۶۲۰:۵۶:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۴
دکتر باسواد و کننده کار که در جایگاه خودش نشسته رو، خوبه دکتر صدا بزنیم چون به جایگاهش ارزش می دهد و دکتر بی سواد غیر کننده کار در هر زمینه ای که پست اشغال کرده و حقوقی می گیرد که نه حق اوست و نه حق مالیات دهندگانی که تامین کننده حقوقش هستند باید بدون لقب صدا زده شود تا جایگاهش را بفهمد و در جای در حد خودش بنشیند. ضمن اینکه سوابق تجربی باید معادل مدرک ارزش پیدا کند .
تهرانی۲۱۱۴۰۰۶۲۲:۴۲:۳۴ ۱۴۰۰/۵/۴
القاب حرفه ای و علمی اسباب تشخص اجتماعی شده اند. چرا؟
مسعود۲۱۱۴۴۵۳۰۵:۱۹:۰۰ ۱۴۰۰/۵/۵
دکتر و مهندسیکه میوه فروش هاو دیگر کسبه قبل خرید بکار میبرن بیشتر شبیهه تمسخر و چاپلوسیه تا احترام
محمود۲۱۱۴۴۸۸۰۶:۲۵:۳۳ ۱۴۰۰/۵/۵
روحانی که دیگر تمام شد و رفت. جناب رییسی رفع این معضل را از خود شروع کنند. چون طبق روایات مردم از زمامداران خود تأسی می جویند.
ناشناس۲۱۱۴۵۲۴۰۷:۲۴:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۵
سلام آقایی که از افغانستان وهنود پاکستان وکانادا ودانشگاه درپیت مدرک گرفتی وپول مملکتو خارج کردی مدرک تو مدرک هستش ولی مدرک بچه های دانشگاه آزاد که با خون دل کار کردن و درس خوندن مدرک نیستش ؟ حاشا به غیرتت
بروجردی۲۱۱۴۶۴۹۰۸:۵۷:۵۴ ۱۴۰۰/۵/۵
دوستی از مزایای رشته مهندسی میگوید، به نظر او این رشته بسیار زودبازده است چون چهار ساله یک لقب خوب برای فرد فراهم میکند. اما رشته های مثل تاریخ و جغرافیا و ...بعد از لیسانس باید فوق لیسانس بگیری و بعدش دکترا بگیری تازه آنوقت صاحب یک لقب درست و حسابی شوی!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین