دولت جدید فرهنگ را از حاشیه به متن بیاورد

حسین کریمی،   4000423122 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
دولت جدید فرهنگ را از حاشیه به متن بیاورد

فرهنگ ایرانی  بر دین  اسلام، مذهب تشیع و تمدن ایرانی استوار و استحکام یافته است اما متولیان و اصحاب فرهنگ در دولت های مختلف در ایران نتوانسته اند در حد فرهنگ و تمدن ایران و در تراز انقلاب اسلامی،  شکوه فرهنگی و تمدن ایرانی را در پیش چشم جهانیان عیان سازند. دولت های گذشته در عرصه فرهنگی اهتمام چندانی به هویت بخشی و تصویر سازی نسل سوم و چهارم از جمهوری اسلامی و انقلاب نکرده اند.امید است دولت جدید با توجه به تاکیدی که بر ارزش ها و هنجارهای انقلاب اسلامی دارد به این مهم بپردازد.

تعدادی از جوانان این مرز و بوم با تاریخ ایران و اسلام و ارتباط و خدمات متقابل اسلام و ایران آشنایی چندانی ندارند و به سمت فرهنگ غرب و سبک زندگی امریکایی متمایل شده اند. از سوی دیگر رسانه های خارجی درصدد جهت دادن به ذائقه فرهنگی جوانان هستند و سعی در برجسته  سازي عناصری از هویت و فرهنگ ملی دارند که توسط دولتمردان به حاشیه رانده شده اند. مسائل فوق باعث دغدغه ها و نگرانی های افراد مختلفی از جمله دلبستگان به نظام شده است.

نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی شخصیت و رهبری  حضرت امام خمینی(ره) را ندیده اند و با سایر شخصیت های انقلاب نیز آشنایی چندانی ندارند. ایثارگری ها و فداکاری ها ي نسل اول انقلاب را ندیده اند و دفاع جانانه رزمندگان و مجاهدان را در دفاع از انقلاب و وطن درک نکردند.آنها رفتار مدیران و دولتمردان امروز را دیده اند و مسائل،مشکلات و مفاسد مختلف در عرصه های مختلف را حس می کنند. در این میان رسانه های خارجی،شبکه های مجازی  و ماهواره های در ساختن تصویر منفی و سیاه نمایی  از هیچ اقدامی فروگذار نکرده اند.

با توجه به اینکه در آستانه تشکیل دولت سیزدهم در ایران هستیم ضرورت دارد مباحثی در مورد دغدغه های فرهنگی در جامعه مطرح شود تا به تیم فرهنگی دولت رئیسی یادآوری شود "مشکلات عرصه فرهنگ کمتر از عرصه اقتصاد نیست".

به همین دلیل ضرورت دارد شاخص ترین،کارآمدترین و جریان سازترین نخبگان اجرایی در عرصه فرهنگی در  ویترین فرهنگی نظام جمهوری اسلامی قرار گیرند. کابینه دولت به مثابه ویترینی است که بهترین ها در آن  به نمایش گذاشته می شود. در آینده نزدیک نخبگان اجرایی برگزیده شده و قرار داده شده در ویترین دولت سیزدهم،  با کارآمدی یا ناکارآمدی شان با ما خود حرف خواهند زد و ما در کوتاه مدت متوجه می شویم که چه مقدار از  مسیر پرفراز و نشیب را با آنها  می توانیم طی کنیم.

در سالهای گذشته به دلایل مختلف فرهنگ در حاشیه قرار گرفت. به صورت خلاصه می توان به بعضی  آنها اشاره کرد:

- برجسته شدن موضوعات سیاسی،اقتصادی، امنیتی و نظامی در کشور نسبت به موضوعات فرهنگی

- حاکم شدن دیدگاه سرمایه داری و لیبرالی در بعضی از دولت ها در حوزه اقتصاد و فرهنگ

- به کارگیری نخبگان فکری و اجرایی غیر فرهنگی در نهادهای فرهنگی

- نگاه سیاسی و حزبی به فرهنگ و مقوله های فرهنگی 

- تعدد نهادهای فرهنگی و موازی کاري  بین آنها

با توجه به مسائل و مشکلات عرصه فرهنگ، ضرورت دارد اقای رئیسی به دلایل ذیل  شاخص ترین فرد را که روح و جانش، فرهنگ اسلامی ایرانی باشد را بر مسند فرهنگ جمهوری اسلامی بنشاند:

- مهمترین وجهه انقلاب اسلامی ایران،سویه فرهنگی آن است.شاخص و هویت اصلی انقلاب ماهیت فرهنگی آن است.

- فرهنگ منبع قدرت نرم محسوب می شود

- در حاشیه قرار گرفتن فرهنگ در چند دهه گذشته باعث رها شدگی فرهنگی و شلختگی در عرصه های مختلف هنری و فرهنگی شده است.

- سامان دادن حوزه های مختلف فرهنگی خصوصا فضای مجازی و ...

- هویت سازی نسل برای سوم و چهارم انقلاب اسلامی و جذب آنها 

- جهانی شدن یا به عبارتی دقیق تر آمریکایی شدن گفتمان فرهنگ جهانی حساسیت کار را برای دولت جدید بیشتر می کند. 

وزارت فرهنگ وارشاد ویترین و تابلوی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود به همین دلیل فردی که بر مسند فرهنگ می نشیند ضرورت دارد بر مباحث،موضوعات،مسائل و مشکلات این حوزه تسلط کامل داشته باشد. با مراجعه به سایت وزارت فرهنگ و ارشاد و مرور وظائف،سیاست ها و اهداف از یک سو و بررسی وضعیت فرهنگ جامعه از سويي ديگر متوجه می شویم که نهادهای فرهنگی خصوصاً وزرات فرهنگ و ارشاد در عمل به وظائف خود و رسیدن به اهداف مورد نظر موفقیت آمیز عمل نکرده اند و مثل بیشتر نهادها دچار روز مرگی،بوروکراسی اداری و کاغذبازی شدند و از فقدان راهبرد مشخص فرهنگی،نخبه اجرایی کارآمد و پراکندگی نهادهای مختلف فرهنگی رنج می برند.

یکی از مهمترین کارهایی که در این دولت ضرورت دارد مدنظر قرار داده شود انسجام نهادها و سازمان های فرهنگی تحت یک مرکز مدیریت،به روز کردن آنها و تعیین راهبردهای مشخص فرهنگی با توجه به اسناد بالادستی است.تا با هم افزایی نهادهای مختلف شاهد پویایی فرهنگ اسلامی و ایرانی باشیم.

بعضی از مسائلی که دولت جدید ضرورت دارد در حوزه فرهنگی به آن توجه کند به شکل ذیل می باشد:

1- با توجه به در معرض خطر بودن نسل سوم و چهارم در اثر گسترش و تشدید جهانی شدن،گسترش فضای مجازی،استفاده از ماهواره ها و  کم توجهی دولت های گذشته به امر فرهنگ و هویت و با توجه با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به مقوله فرهنگ،ضرورت دارد نخبگان اجرایی فرهنگی با تاکید بر مولفه های اسلامی،ایرانی و ارزش های ناشی از انقلاب اسلامی به هویت سازی بپردازنند. نمادسازی فرهنگی و تمدنی در حوزه اسلامی و ایرانی برای نسل های جدید در این چارچوب قابل ذکر است.

2- ضرورت دارد فرایند هویت سازی در سطوح مختلف مدارس،دانشگاه ها و موسسات وابسته به وزارت علوم ،نهادها و سازمان های فرهنگی مورد تاکید قرار گیرد. وزارت فرهنگ به همراه وزرات آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی و صدا و سیما نقش مهمی در هویت سازی ایفا می نمایند. تقویت عناصر هویتی از وظائف مهم نهادهای فرهنگی خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد محسوب می شود.

3- مخاطبان فرایند هویت دانش آموزان،دانشجویان و جوانان (نسل سوم و چهارم) می باشد.

4- عناصر و مولفه های هویتی شامل مذهب،ارزش ها، اصول  واهداف انقلاب اسلامی،وطن دوستی، تعهد و تخصص،عدالت،رعایت حقوق و کرامت انسانی  است.

5- اخذ سیاست مناسب و شایسته در قبال نمادهای تمدنی ایران در عصر باستان : نادیده گرفتن و طرد این نمادها در  طول این سال ها فرصتی را در اختیار رسانه های معاند و...قرار داده تا به تنش ها و گسست های فرهنگی و هویتی در جامعه ایرانی دامن بزنند. در سالیان اخیر مخالفان نظام  در حوزه فرهنگ و هویت تلاش نموده اند تا ترکیبی از  سبک زندگی امریکایی به همراه عناصری از ایران گرایی را به عنوان مصالح هویتی ایرانیان معرفی نمایند. تجربه سال های اخیر نشان می دهد کشورهای مخالف، رسانه های معاند و اپوزیسون خائن با ترکیبی از باستان گرایی،غرب گرایی(سبک زندگی امریکایی) درصدد گسست هویتی و فرهنگی در جامعه ایرانی هستند. جامعه هدف آنها نسل جوان است.آنها با اتخاذ سیاست هویتی، درصدد هویت دادن به گروه های مختلف در جامعه هستند به نحوی که این گروه ها، هویت متفاوت با هویت نظام جمهوری اسلامی داشته باشند.ضرورت دارد "تفسیری" متناسب با واقعیت های تاریخی دوره باستان ایران صورت گیرد  و مصالح فرهنگی و هویتی  ملی را مد نظر قرار داده شود.خصوصا هویت سازی  نسل سوم  چهارم انقلاب اسلامی را می توان از ترکیب  مولفه های  اسلامی  و ایرانی مدنظر قرار داد.

6- بحران فرهنگی و هویتی یکی از مشکلاتی است که جامعه ایرانی با آن مواجعه است.این بحران به اندازه فقر اقتصادی و بحران اقتصادی عینی نیست .فقر اقتصادی واقعی و عینی  است اما فقر فرهنگی بیشتر ذهنی است تا عینی و معمولا کمتر به چشم می آید اما مثل موریانه به جامعه آسیب می زند. به همین کمتر متوجه ان می شویم. فقر فرهنگی و وطن دوستی نزد بعضی از  سلبریتی ها  و هنرمند ان علیرغم شعارهایی  ملی گرایانه ای که می دهند مشاهده می شود.تاکید بر اخذ تابعیت  خارجی و حسرت سبک زندگی غربی، و تقلید کورکورانه  از این سبک از نشانه های خودباختگی فرهنگی است امری که  با وطن دوستی سازگار نیست.در این دوره "تظاهر " به وطن دوستی سکه رایج شده است. هنرمندانی که امکانات و ظرفیت های حوزه هنر و فرهنگ در اختیار آنان است اما با خودباختگی فرهنگی و تمدنی نماینده شایسته ای برای این مرز و بوم نبودند.

7- تقویت  محتوای رسانه های مجازی در عرصه های فرهنگی،مذهبی و هویتی

در خاتمه باید یادآور شد که «سیاست های هویتی، اصلاح وضعیت فرهنگی جامعه امروزی، رفع دغدغه ها و نگرانی های فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی و.. نیازمند مجاهدت فرهنگی است. تیم فرهنگی رئیسی در صورتی احساس تکلیف در این حوزه داشته باشد، می داند کارسختی پیش رو دارد که اگر مهم تر و سخت تر از رفع بحران های اقتصادی نباشد به یقین کمتر  از آن محسوب نمی شود.»

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۹۸۲۹۸۰۹:۱۲:۴۸ ۱۴۰۰/۴/۲۶
فرهنگ غنی این مرز و بوم مشخص است. نمی توان با فشار و حکم آن را دست کاری کرد.
ناشناس۲۰۹۸۴۰۵۱۰:۲۶:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۶
بزرگترین عامل وحدت ملی، میهن دوستی است.
ناشناس۲۰۹۸۴۱۴۱۰:۳۱:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
با بمباران مغز، کاری از پیش نمی رود!
ناشناس۲۰۹۸۴۱۶۱۰:۳۲:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۲۶
فرهنگ مسئولان کشور شده شب و روز بدگویی از غرب و آمریکا و انگلیس و......
ناشناس۲۰۹۸۵۲۳۱۱:۳۵:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲۶
وقتی دشمنتون هست باید علیه آنها بود
ناشناس۲۰۹۸۷۴۰۱۳:۴۲:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۶
مردم کی و کجا گفتند که خواهان دشمنی با امریکا و اسرائیل هستند ؟ ما با تهدید اسرائیل و تسخیر سفارت امریکا دشمنی را شروع کردیم مردم برای مبارزه با امریکا انقلاب نکردند
ناشناس۲۰۹۸۴۲۱۱۰:۳۶:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
مشکل این کشور کمبود آب و برق و مواد غذایی و واکسن و..... نیست! مشکل این کشور بیرون افتادن موی زنها از زیر روسری و داشتن سگ و......است!!!
ناشناس۲۰۹۸۴۹۳۱۱:۲۲:۰۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
آره روسری عقب بره همانند مدینه فاضله که به مرحله خیانت و بعد ازدواج با سگ و گربه برسید!
ناشناس۲۰۹۸۵۶۴۱۱:۵۵:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۶
از نظر تو تمام مردم آمریکا و انگلیس و غرب منحرف، عقب مانده و نادان هستند!!
ناشناس۲۰۹۸۶۴۵۱۲:۴۲:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۲۶
60درصد زوجین مدینه فاضله تو خیانت به هم می کنند ، خوبه اینکار؟!!!!
ناشناس۲۰۹۸۵۱۲۱۱:۳۱:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۲۶
از مقنعه به روسری از روسری به شال رضایت داده اند!
ناشناس۲۰۹۸۵۴۷۱۱:۴۸:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۶
از مانتو و شلوار گشاد، به مانتو جلو باز و ساپورت هم رضایت دادند!
ناشناس۲۰۹۸۷۹۶۱۴:۳۰:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۶
به همان نسبت هم خانواده سقوط کرد
آریابان۲۰۹۸۶۷۴۱۲:۵۵:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۶
همان فرهنگ ژرف و گسترش یافته ای که شبه قاره هند را درنوردید ، دامنه اش به چین و ماچین رسید و ..... و شاعر غیر ایرانی !!!!!! چنین شعری را پرورید : ساحل افتاده گفت گرچه بسی زیستم هیچ نه معلوم شد آه که من چیستم موج ز خود رفته ای تیزخرامید و گفت هستم اگر می روم ، گر نروم نیستم اقبال لاهوری !!!!!!!
ناشناس۲۰۹۸۳۰۱۰۹:۱۴:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۶
فرهنگ مردم ایران، مهمان نوازی و دوستی با همه اقوام و کشورهای دنیا است.
ناشناس۲۰۹۸۳۰۹۰۹:۱۸:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۶
مگر فرهنگی هم مانده؟ کجا رفت صداقت و راستی، کجا رفت شادی و خوشی، کجا رفت سیاحت و گردش، ... همه فقط به دنبال دستیابی به حداقل ها که همانا سیر کردن شکم و داشتن یک سقف بالاسر هستند.
ناشناس۲۰۹۹۰۷۳۱۸:۵۹:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
ساق های پا هم داره رو به بالا لخت میشه خانواده شهدا و بازماندگان از جنگ که ساکت نشسته اید خجالت .. از سکوتتان
ناشناس۲۰۹۸۳۱۴۰۹:۲۱:۲۶ ۱۴۰۰/۴/۲۶
باید بودجه تمام نهادهای فرهنگی حذف شود. رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفته محرم امسال اجازه تعطیلی نمی‌دهیم، جلوی ممانعت برگزاری روضه‌های خانگی خواهیم ایستاد! مگر در این کشور کرونا نیست؟ مگر مرگ و میر مردم را نمی بیند؟
ناشناس۲۰۹۸۴۲۹۱۰:۴۳:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۶
پول اینها را باید صرف خرید واکسن معتبر کرد.
ناشناس۲۰۹۸۴۳۱۱۰:۴۵:۵۰ ۱۴۰۰/۴/۲۶
چرا پول مالیات من باید صرف این سازمانها شود؟
ناشناس۲۰۹۸۳۱۸۰۹:۲۲:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۶
یک آمار گرفته شود که چند درصد مردم به این کانالهای تکراری صدا و سیما توجه می کنند.
ناشناس۲۰۹۸۴۱۵۱۰:۳۲:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۶
اینقدری هست که شما مجازی های تقلبی به گرد ان هم نمی رسید
ناشناس۲۰۹۸۵۱۶۱۱:۳۲:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۲۶
تنها سریال «آموزنده و فرهنگ ساز» گاندو بود!
ناشناس۲۰۹۸۳۴۲۰۹:۴۴:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۶
وقتی اقتصاد مملکت خراب است بقیه موارد مثل فرهنگ در حاشيه هستند و کسی توجه نمی کند شکم گرسنه دین و ایمان نداره
ناشناس۲۰۹۸۳۹۹۱۰:۱۹:۰۹ ۱۴۰۰/۴/۲۶
وقتی دنیا پرستی و مادی گرایانه رشد پیدا کند معلوم است... ولی در گذشته معنویت بالا بود و با اینکه مشکلات اقتصادی هم بود فرهنگ هم درست تر از الان بوده
ناشناس۲۰۹۹۰۰۶۱۷:۴۷:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۲۶
کی میگه در گذشته معنویت بالاتر بود؟
ناشناس۲۰۹۸۴۲۵۱۰:۳۸:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۶
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۲۰۹۸۳۴۷۰۹:۴۶:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۶
بنظر من میبایست اول تکلیف این موضوع مشخص بشه که . اکثریت مردم سرزمین ما ایرانی مسلمان هستند یا مسلمان ایرانی. این همه نهاد ریز و درشت در مقوله فرهنگ و صرف کلی هزینه و بودجه با توجه به این دوگانگی هر کدام راه خود را رفته و نتیجه این شده که الان هست .
ناشناس۲۰۹۸۳۶۳۰۹:۵۶:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۶
ابتدا واقعبینانه و بدون تعصب دلایل سرخوردگی جوانان را بررسی کنید و ازادی های مدنی و اجتماعی و امکانات اقتصادی جوانان ما را با جوانان دیگر کشورهای مسلمان و ممالک متمدن دنیا مقایسه کنید بعد تصمیم دلسوزانه و واقعبینانه و بدون تعصب بگیرید در جایی که هنوز زن را نیمه انسان محسوب می کنید و دیه زن نصف مرد است و دیه جنین پسر دو برابر مادرش است و شهادت دو زن به اندازه یک مرد ارزش دارد و ارث زن نصف مرد است و قوانین ازدواج فرسنگها با شرایط جامعه فاصله دارد و باعث فراری شدن جوانان از ازدواج شده و تمام اینها را به خدا نسبت می دهید
ناشناس۲۰۹۸۳۶۵۰۹:۵۸:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
فرهنگ خوب و درست چیست از نظر شما ؟؟
ناشناس۲۰۹۸۴۰۷۱۰:۲۷:۰۵ ۱۴۰۰/۴/۲۶
حداقلش این است که شما لباس درست بپوشید و موسیقی خوب گوش کنید
ناشناس۲۰۹۸۴۹۸۱۱:۲۴:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۶
شما لازم نیست به فکر بقیه باشی بهتره خودت لباس درست بپوشی و سلیقه خودت را برای سایرین تسری ندهی
ناشناس۲۰۹۸۵۹۷۱۲:۱۲:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۲۶
اولا منظور از شما شخص شما نیست و شامل همه از جمله بنده میشود ثانیا همین طرز بیان شما نشون میده چقد به لحاظ فرهنگی کار داریم
ناشناس۲۰۹۸۶۵۴۱۲:۴۶:۱۲ ۱۴۰۰/۴/۲۶
هر وقت سلیقه تو باعث گمراهی دیگران نشود بله درست می گویی نه این که باعث ترویج سلیقه.... به دیگران بشوی
ناشناس۲۰۹۸۷۶۳۱۴:۰۸:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۲۶
تعریف گمراهی چیست ؟؟ آن سبک زندگی که تو دوست نداری گمراهی است ؟ سختگیرانه ترین تعبیر و تعریف از دین را تحمیل می کنید و انتظار دارید مردم از اصل دین فراری نشوند ؟؟ چرا در دیگر کشورهای مسلمان این همه درگیری و گرفتاری با آزادی های مردم دیده نمی شه ؟؟ مثلا ترکیه یا امارات یا حتی عربستان
ناشناس۲۰۹۸۷۵۹۱۴:۰۴:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۶
لباس درست حتما آن چیزی است که شما دوست داری و موسیقی درست هم آنچیزی است که شما می پسندی ! دوست عزیز جامعه ایران متکثر است و انواع و اقسام سلیقه ها در آن وجود دارد مگه می شه یک جامعه شبیه شما شوند که شما احساس رضایت کنی ؟؟
گنجی۲۰۹۸۳۷۶۱۰:۰۴:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۶
تا اقتصاد سرو سامان نگیرد و تورم از 100 به زیر ده نزول نکند و آقازاده ها و اشرافی گیری وجود دارد صحبت از فرهنگ یک ظنز تلخ است مردم کور نیستند
abbas۲۰۹۸۳۸۱۱۰:۰۵:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۶
الف چرا صحبت های نادران را در تلویزیون در خصوص حقوق بازنشستگان منتشر نمی کنی؟ چرا بعد از انتخابات محدود سازی اینترنت رفت مجلس؟
ناشناس۲۰۹۸۴۰۶۱۰:۲۶:۵۵ ۱۴۰۰/۴/۲۶
اولویت اصلی دولت باید کاهش تورم و کاهش دلار به زیر 15 هزار تومن باشد فرهنگ هم مهم است ولی در شرایط فعلی اولویت اقتصاد است که 6 ماهه باید تعیین تکلیف گردد توجه به توسعه اینترنت و کاهش فیلترینگ و افزایش کسب و کارهای اینترنتی باید هدف بعدی دولت باشد در زمینه فرهنگ سازمان های غیر دولتی زیادی هستند که بودجه هم می گیرند و حتما در آن راستا فعالیت خواهند کرد همه بار مسئولیت را به دوش دولت بعد نگذاریم اجازه دهیم که مشکلات اساسی را رفع نماید دولت را حمایت کنیم برای ارتقای اقتصاد افزایش اعتبار ریال افزایش اعتبار پاسپورت و رفع فیلترینگ
ناشناس۲۰۹۸۴۰۹۱۰:۲۷:۴۵ ۱۴۰۰/۴/۲۶
آفرین. این موضوع سالهاست دغدغه بنده هم هست.
ناشناس۲۰۹۸۴۲۶۱۰:۳۸:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۶
فرهنگ یعنی موسیقی شعر رقص سینما نقاشی و...
ناشناس۲۰۹۸۵۲۸۱۱:۳۸:۵۴ ۱۴۰۰/۴/۲۶
موسیقی و رقص جایگاهی زیادی در اغلب مردم ایران نداشته و حدود یکی قرن است که گسترش یافته آن هم به واسطه صهیونیست جهانی
ناشناس۲۰۹۸۵۵۹۱۱:۵۱:۵۶ ۱۴۰۰/۴/۲۶
موسیقی و رقص و لباسهای رنگارنگ محلی جایگاه ویژه و اصلی در فرهنگ آذری ها، کردها، ترکمن ها، لرها، قشقایی ها و..... دارد. اول تحقیق کن بعد بنویس
ناشناس۲۰۹۸۶۴۹۱۲:۴۴:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۶
حرف از اغلب مردم بود نه قشرهای خاص
ناشناس۲۰۹۸۷۲۸۱۳:۳۴:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۲۶
این اقشار کل ایران را تشکیل می دهند.
ناشناس۲۰۹۸۷۷۰۱۴:۱۲:۴۶ ۱۴۰۰/۴/۲۶
اتفاقا همین اقوام مردم ما هستند و قشر خاص هم نیستند بلکه هم وطن های عزیز ما هستند در تمام ایران جشن های شاد و رنگی در تمام سال رایج بوده ولی شما فقط عزاداری را می پسندید و شادی را گناه آلوده و کفر آمیز می دانید خداوند خواهان شادی و زیبا یی است ولی شما غم و عزا و سیاهی و انزوا را به نام خدا تبلیغ می کنی
ناشناس۲۰۹۹۰۲۸۱۸:۲۰:۳۱ ۱۴۰۰/۴/۲۶
عزیز جان اغلب مردم ایران یعنی تعداد زیادی از ۸۰ ملیون نفر نه جنابعالی و دوستان تنهایی
ناشناس۲۰۹۸۴۴۷۱۰:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۴/۲۶
منظور شما از رسیدگی به فرهنگ میشه سانسور و فیلتر و ممنوع التصویری بیشتر و گسترش گشت ارشاد و بگیر و ببند محدودیت سینما و موسیقی و تئاتر و ادبیات و ....
ناشناس۲۰۹۸۵۳۰۱۱:۳۹:۴۷ ۱۴۰۰/۴/۲۶
نه پس می خواهی کشور را بیشتر از این به گند بکشانید
ناشناس۲۰۹۸۶۷۸۱۲:۵۸:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
این گندایی که حضرات یقه سفید به این مملکت زدید برای هفت پشت این مملکت و این دنیا و اون دنیا و... کافیه
ناشناس۲۰۹۸۴۸۳۱۱:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۴/۲۶
جناب کریمی ..اساسا لازم نیست دولت کاری بکند در این زمینه. دولت اساسا به مقوله هویت بی تفاوت باشد. اساسا هیچ سیاست هویتی اتخاذ نکند. نکته آخر این دوگانه ایرانی - اسلامی .. باید گفت هویت ایرانی. ما یک هویت داریم به نام هویت ایرانی که از اجزا و عناصری دارد از جمله ، ایران باستان، اسلام و عناصر مدرنی که جامعه آنها را پذیرفته است.
ناشناس۲۰۹۸۴۸۵۱۱:۱۷:۱۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
وقتی که متولیان و مدیران نهادهای فرهنگی هیچ شناخت و هدفی نسبت به گنجینه های فرهنگی ندارند وکشورهای همسایه آنها را در مجامع فرهنگی سازمان ملل به نام خود ثبت میکنند .نباید انتظار بیش از داشت .با فردوسی و مولاناو.... کار فرهنگی ودغدغه های آن از متولیانی که .. رابطه و علاقه ای به کتاب خواندن ندارند وتنهابه میز و مقا م برایشان اولویت داردانجام شدنی نیست وگرنه مدیران فرهنگی میتوانند الگو و سرمشقی برای حداقل مدیران دولتی در سایر بخشها باشند .در پاکدستی .رعایت ادب و نزاکت و..
ناشناس۲۰۹۸۵۵۶۱۱:۵۰:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۶
لطفا دولت جدید هیچ کاری به فرهنگ نداشته باشد و دست به هیچ کاری نزند، چون به تجربه ثابت شده در هر کاری دخالت شده است شرایط به مراتب بدتر شده.
ناشناس۲۰۹۸۵۷۱۱۱:۵۹:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۶
مسولین برای خودشون راحتی می خواهند برای مردم سختی. تا این ذهنیت و واقعیت وجود دارد مردم حرف مسولین را گوش نخواهند کرد . مثل گاندی زندگی کردن مثل مردم یمن زندگی کردن توصیه های مسولین به مردم است ولی خود مسولین و بچه های آنان مثل خانواده شاه زندگی می کنند.
ناشناس۲۰۹۸۵۷۷۱۲:۰۱:۴۱ ۱۴۰۰/۴/۲۶
لا معاش له لامعاد له. کسی که کار ندارد نمی تواند خرج زن و بچه بدهد معاد ندارد . این رو پیامبر عظیم الشان فرموده حال شما هی اصل را فرهنگ و چیزهای مد نظر خود بدانید.
ناشناس۲۰۹۸۷۹۹۱۴:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۲۶
آن وقت دکتر جون چرا در قشر مرفه فرهنگ غلط زیاد است؟!!!!!!!!
ناشناس۲۰۹۸۵۸۰۱۲:۰۳:۴۰ ۱۴۰۰/۴/۲۶
نگران نباشید! دوستان اگر بخوان فرهنگ را دستوری درست کنند بدتر هم میشه و اخرش هم بلای جان خودشان میشه. قدرت بصیرت را کم می کند تا جایی که حتی نمی توانند درک کنند چرا همه چی داره بدتر میشه. حالا میخواد فرهنگ باشه یا اقتصاد
ناشناس۲۰۹۸۶۱۵۱۲:۲۵:۰۰ ۱۴۰۰/۴/۲۶
همان جمله اول نوشته، مشکل دارد و شاید اساس مشکلات بعدی است. این که ما فرهنگمان را در دو یا سه قالب کلیشه ای(ملیت مذهب...) تعریف کنیم خودش محل تردید است.
ناشناس۲۰۹۸۹۸۳۱۷:۲۳:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۲۶
فرهنگ اساس و بنیان همه امور است .تا فرهنگ یک کشور اصلاح نشود مسائل کشور حل و فصل نمی شود
بهلول۲۰۹۹۰۷۹۱۹:۰۴:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۲۶
اول باید همه مردم ایران از هر دین و مذهب و نژاد و عقیده سیاسی خودی محسوب شوند. دوم باید بساط پاچه خواری برچیده شود و ارزش انسانها به کردارشان باشد و نه گفتار.
ناشناس۲۰۹۹۱۷۲۲۱:۱۲:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۲۶
کمر مردم زیر بار اقتصاد بیمار مملکت شکسته آنوقت یک عده مرفه بی درد و .. مشکلشون شده فرهنگ و گوشه لباس و تار مو واقعا متاسفم
ناشناس۲۰۹۹۲۹۸۰۰:۲۸:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۲۷
فرهنگ امری اکتسابی است عناصر مثبت فرهنگ و تمدن سایر فرهنگ ها را باید ‌‌اخذکرد و حالت انفعال ندا‌‌شته باشیم
ناشناس۲۰۹۹۳۹۶۰۷:۳۹:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۲۷
سلام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به پاییز موکول شد معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ناشران به دلیل گرانی کاغذ نتوانستند کتاب‌هایشان را منتشر کنند و به همین دلیل نمایشگاه مجازی کتاب تهران در تابستان امسال برگزار نمی‌شود. احتمالا این رویداد ادبی در نیمه دوم سال توسط مسئولان فرهنگی دولت آینده برگزار خواهد شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین