ثبت شرکت در ترکیه : ۰ تا ۱۰۰ مراحل و هزینه‌های انجام آن

گزارش بازرگانی،   4000320025

شاید برای بسیاری از ایرانیان سرمایه گذار این موضوع اهمیت ویژه‌ای داشته باشد که با ثبت شرکت در ترکیه به شما اقامت یکساله اعطا می‌شود و بعد از پنج سال تمدید کردن این اقامت، به شما اقامت دائم اعطا می‌شود.

 

 

توضیح کوتاه در مورد اقتصاد ترکیه 

کشور پهناور و تاثیرگذار ترکیه در کنار همسایه‌های مهمی مثل ایران، ارمنستان، گرجستان، عراق و سوریه و البته کشورهایی از قاره سبز مثل بلغارستان و یونان به استناد آمار نیم قرن گذشته همیشه وضعیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و به طور کلی تجارت داشته و دارد.

ترکیه در دنیا به دروازه‌های باز و آغوش گسترده رو به جهان معروف است.

اقتصاد ترکیه البته فراز و نشیب زیادی را تجربه کرده و به هر حال همیشه در اوج نبوده است اما سرمایه گذاران با ضریب ریسک خاص خود، حضور در بازار این کشور را می‌پسندند. ملی‌گرایی در میان مردم ترکیه بسیار رونق دارد و جدی است و این مردم در طول تاریخ با اتحاد کم نظیر خود به سمت استقلال اقتصادی و پیشرفت در عرصه‌های متنوع درآمدزایی حرکت کرده‌اند.

ترکیه با قرار گرفتن دریکی از مهمترین منطقه‌های جهان، دارای موقعیت جغرافیایی بسیار مهمی است. این کشور گذرگاه شمال غرب آسیا و اروپا به‌شمار می‌آید و کشورهای بسیاری، به ویژه کشور ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند.

تولید ناخالص داخلی ترکیه (برابری قدرت خرید) در رده سیزدهم جهان قرار دارد و این کشور نوزدهمین تولید ناخالص داخلی بزرگ جهان را در اختیار دارد.

ثبت شرکت در ترکیه

مزایای ثبت شرکت در ترکیه 

خیلی طبیعی است که ادعا کنیم، فرایند سرمایه گذاری در سراسر جهان یک اتفاق خطرپذیر و به هر حال مملو از ریسک است. البته در سراسر جهان تفاوت‎هایی بین بازارها وجود دارد که با توجه به ویژگی‌ آنها ضریب ریسک افراد هم تغییر می‌کند.

کشور ترکیه بارها به سرمایه گذاران کلان ثابت کرده که تلاش می‌کند، امنیت سرمایه داران را فراهم کند که البته این موضوع همیشه به صورت مطلق صحت نداشته و شاید در تمام بازارهای جهانی چنین امری به چشم بخورد.

شاید برای بسیاری از ایرانیان سرمایه گذار این موضوع اهمیت ویژه‌ای داشته باشد که با ثبت شرکت در ترکیه به شما اقامت یکساله اعطا می‌شود و بعد از پنج سال تمدید کردن این اقامت، به شما اقامت دائم اعطا می‌شود.

یکی از مزایای مهم سرمایه گذاری در ترکیه در مقایسه با سایر بازارهای منطقه، این است که انجام امور تجاری و بازرگانی بدون محدودیت برای افراد حقیقی و حقوقی ایرانی وجود دارد. چنین محدودیتی گاهی در برخی کشورهای منطقه مثل تاجیکستان، گرجستان، گاهی عراق و افعانستان به چشم می‌خورد.

نکته بسیار مهم این است که کار و سرمایه گذاری در بستری که زمینه رشد و کسب موفقیت‌های بین الملی وجود دارد، برای هر ایرانی دارای سرمایه مناسب بسیار جذاب و کارساز خواهد بود.

مالیات در کشور ترکیه نسبت به کشور های اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است، به هر حال صفر نیست اما در مقا مقایسه خیلی با مالیات سنگین اروپایی و آمریکای شمالی فاصله دارد. کم بودن هزینه‌های ابتدای کار البته در تمام شهرها و همه شرایط کاری صدق نمی‌کند اما در کل این هم یکی از مزایای سرمایه گذاری در کشور ترکیه است.

وجود تسهیلات ویژه برای شرکت‌های خارجی در ترکیه و این که نسبت به کشورهای دیگر اروپایی هزینه‌های کمتری برای زندگی می‌پردازید از دیگر مزایای سرمایه گذاری در ترکیه است.

با این سرمایه گذاری اقامت یک ساله ترکیه به دست می‌آورید و بعد از ۵ سال اقامت دائم را خواهید داشت. شما پس از ثبت شرکت می‌توانید حساب بانکی داشته باشید و Credit Card و Debit Card دریافت کنید که به صورت بین المللی به بانک‌های مهم جهانی منتصل خواهید شد. از طرفی فراموش نکنید که شما در کشوری سرمایه گذاری کردید که فاصله چندانی با ایران ندارد!

اخذ اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت H2

نکته بسیار مهم این است که مطمئن باشید طبق شرایطی خاص و کاملا قانونی، برای ثبت شرکت، داشتن اقامت بلند مدت ترکیه لازم نیست. این بدین معنا است که شما می‌توانید در خارج از ترکیه زندگی کنید ولی در ترکیه شرکتی داشته باشید که دایر بوده و در حال فعالیت است.

یک فرد تبعه خارجی بعد از طی تمام مراحل و رسمی شرکت می‌تواند نسبت به اخذ اجازه کار در ترکیه برای خود اقدامات لازم را انجام دهد و به دنبال آن برای خود بیمه رد کند.

لحاظ شدن بیمه از این نظر حایز اهمیت است که شما می‌توانید بعد از طی شدن ۵ سال نسبت به اقامت دایم ترکیه و بعد از آن، اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنید.

اگر به همراه ثبت برند قصد دارید نسبت به اقامت این کشور نیز اقدام کنید، سرمایه شما باید حداقل ۱۰۰۰۰۰ هزار لیر ترکیه باشد. البته این رقم هر سال با توجه به قوانین تازه کمی تغییر می‌کند.

اجازه اقامت کوتاه مدت برای افراد خارجی 

اداره مهاجرت ترکیه تقریبا 15 حالت متفاوت و قانونی را برای کسب مجوز اقامت کوتاه مدت برای افراد خارجی در نظر گرفته است. ممکن است تبعه خارجی برای انجام امور تحقیقاتی وارد خاک ترکیه شده باشد.

اتباع خارجی که قصد تاسیس یک کارخانه با کسب و کار تازه دارند، می‌‌توانند با دریافت مجوز برای بررسی شرایط به صورت کوتاه مدت در خاک ترکیه حضور داشته باشند. گاهی یک تبعه خارجی قصد شرکت در یک دوره آموزشی ضمن خدمت دارد و اگر درخواست او مورد قبول باشد، حق حضور موقت در خاک ترکیه را خواهد داشت.

تبعه خارجی که برای درمان وارد ترکیه شده است، با گزارش دقیق پزشک می‌تواند تا مرز بهبودی کامل در خاک ترکیه بماند. البته این به شرطی است که بیماری وی، عفونی، ناشناخته و خطرناک نباشد و برای عموم مردم ترکیه خطر سرایت نداشته باشد.

ممکن است یک تبعه خارجی برای حضور در یک مجتمع قضایی و یا یک دادگاه وارد ترکیه شده باشد.

گروه مشاورین ارکیده به شما هموطن گرامی برای قدم زدن در یک مسیر قانونی و شفاف کمک می‌کند.

اجازه اقامت طولانی مدت برای افراد خارجی 

معمولا اگر شرایط کلی زیر فراهم باشد، تبعه خارجی می‌تواند درخواست اقامت طولانی مدت داشته باشد:

  • اگر حداقل هشت (8) سال متوالی و پیوسته در ترکیه اقامت داشته باشد. غیبت‌های کوتاه مدت مجاز است، اما در هر دوره زمانی غیبت بیش از شش (6) ماه در طی یک سال و یا در کل بیشتر، حق درخواست اقامت طولانی مدت را سلب می‌کند.
  • خودکفایی مالی داشته و در سه سال گذشته هیچ پشتیبانی مالی از دولت ترکیه دریافت نکرده باشد.
  • بیمه درمانی معتبر خصوصی داشته باشد. هیچ سابقه کیفری یا هرگونه سابقه و یا حادثه‌ای که تهدیدی برای مردم ایجاد کند نداشته باشد و یا مشکلی برای امنیت عمومی ایجاد نکرده باشد.

هزینه ثبت شرکت در ترکیه 

بدون شک یکی از راه‌های تمدید اقامت در ترکیه ثبت شرکت در کشور ترکیه است اما مراحل قانونی آن باید به طور صحیح و شفاف طی شود.

بهتر است قبل از اقدام به این کار، با انواع شرکت‌ها در ترکیه آشنا شوید و بررسی کنید که چه نوع شرکتی برای شرایط کسب و کار و ایده تجاری شما مناسب تر است.

با مراجعه به اداره مالیات ترکیه مراحل نسبتا متعدد ثبت شرکت در این کشور کلید خورده و آغاز می‌شود.

به صورت ماهیانه 300 لیر برای فردی تحت عنوان محاسبه‌چی باید کنار بگذارید. اگر برای شرکت خود مجوز کار هم گرفته باشید طبیعتا مبلغی در حدود 1000 لیر به صورت ماهیانه هزینه خواهید کرد. هزینه دفاتر مجازی یا همان اشتراکی نیز از مبلغ حدودی 250 لیر آغاز می‌شود. (ماهیانه)

هزینه ثبت برند در ترکیه 

یکی از شرایط ثبت برند در کشور ترکیه این است که در ابتدا برند مورد نظرتان را در کشور خود ثبت کرده باشید و پس از این مرحله مهم است که می توانید برند خود را در کشور ترکیه نیز ثبت کنید (یعنی همان روش ثبت برند بین المللی).

موسسات تجاری یا صنعتی، افراد حقیقی و حقوقی مقیم که در قلمرو کشور ترکیه باشند و همچنین افرادی که دارای حقوقی از نظر کنفواسیون پاریس یا موافقنامه تاسیس سازمان تجارت جهانی باشند می توانند برای ثبت و حفاظت از علائم تجاری خود در این کشور اقدام کنند.

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه 

شرکت‌های خارجی از سهم پائینی در خصوص مشارکت در این مناطق برخوردار هستند و این شرکت‌ها اغلب در فعالیت خریدوفروش فعال هستند تا تولید که از اهداف مهم تأسیس مناطق آزاد در ترکیه بوده است. در خصوص ترکیب تجارت، همواره میزان صادرات نسبت به واردات در این مناطق بیشتر بوده است.

از سال 2011 به بعد مناطق آزاد ترکیه در مسیر مناسبی برای دستیابی به هدف توسعه صادرات قرارگرفته‌اند. باوجوداینکه ایجاد اشتغال از اهداف اصلی تأسیس مناطق آزاد در ترکیه نبوده است، بااین‌حال روند ایجاد اشتغال در این مناطق همواره صعودی بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین