تحلیل حسین شریعتمداری از احراز صلاحیت‌ها

سیاسی،   4000305004 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه مشارکت حداکثری اگرچه یک ضرورت حیاتی و نیاز ضروری است ولی مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست، نوشت: این شورا نمی‌تواند گزاره یاد شده را به شرایط ضروری نامزدها اضافه کند! و اساساً مصلحت‌اندیشی بیرون از شرح وظایف شورای نگهبان است.

تحلیل حسین شریعتمداری از احراز صلاحیت‌ها

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی تحت عنوان «کوتاه درباره احراز صلاحیت‌ها» نوشت: دیروز نتیجه نهایی بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد و آقایان، سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی­‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان نامزدهایی که صلاحیت آنها برای تصدی پست ریاست جمهوری احراز شده است، معرفی شدند.

برخی از نامزدها که احراز صلاحیت نشده بودند، از جمله آقایان لاریجانی، پزشکیان، جهانگیری، ضرغامی و ‌هاشمی در اقدامی درخور تحسین اعلام کردند که نتیجه اعلام شده را پذیرفته‌اند.

و اما، اعلام نتیجه نهایی بررسی‌های شورای نگهبان به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر، با واکنش‌های مثبت و منفی قابل ملاحظه و تقریباً بسیاری رو‌به‌رو شد. وجیزه پیش‌روی اشاره‌ای گذرا به چند نکته در همین خصوص است.

۱- وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت نامزدها و احراز یا عدم احراز صلاحیت آنها برای تصدی پست حساس و سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری است. شورای نگهبان خصوصیات، سوابق و عملکرد و ... نامزدها را با شرایطی که در قانون آمده است به بررسی و ارزیابی می‌نشیند و در صورتی که شرایط و خصوصیات آنها با آنچه در قانون به تصریح آمده است منطبق بود، صلاحیت آنان را مورد تائید قرار ‌داده و به عنوان نامزدی که صلاحیتش احراز شده است معرفی می‌کند. به بیان دیگر، دست شورای نگهبان برای اعمال- خدای نخواسته- سلایق شخصی بسته است.

۲- ممکن است برخی از نامزدها که صلاحیت آنها برای ریاست جمهوری - و نه پست‌های دیگر، نظیر وزارت و نمایندگی مجلس و امثال آن - احراز نشده است به نظر و یا عملکرد شورای نگهبان اعتراض داشته باشند. در این حالت، دو گزینه قابل تصور است. اول آنکه شورای نگهبان دلایل عدم احراز را برای عموم اعلام کند! که شورای نگهبان برای حفظ حرمت نامزدها و حفاظت از حریم خصوصی آنها، از این اقدام منع شده است و دوم اینکه دلایل یاد شده به اطلاع خود نامزدها برسد که این اقدام از سوی شورای نگهبان صورت گرفته و راه آن برای هیچ نامزدی مسدود نیست!.

۳- گفته می‌شود انتظار آن بوده و هست که شورای نگهبان برای هر یک از جناح‌ها و سلیقه‌های سیاسی موجود در کشور، نامزد معرفی کند که باید گفت وظیفه قانونی شورای نگهبان احراز صلاحیت نامزدهای ثبت‌نام کرده - صرفنظر از وابستگی‌های حزبی و جناحی آنها- است. بنابراین، ابتدا باید نامزد واجد صلاحیت ثبت‌نام کند و سپس انتظار احراز صلاحیت داشته باشد! وظیفه شورای نگهبان سامان دادن به امور گروه‌ها و احزاب نیست!

۴- برخی نیز با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌روی ابراز می‌دارند که رد صلاحیت برخی از نامزدهای یک جناح می‌تواند به مشارکت حداکثری آسیب برساند ! که در این خصوص باید گفت؛

الف- جناح مورد اشاره نیز نامزدهای احراز صلاحیت شده همسو با خود را دارد و چنانچه بر این باورند که نامزدهای اصلی آنها ثبت‌نام نکرده‌اند! باید خود پاسخگو باشند و این تقصیر یا قصور به شورای نگهبان ربطی ندارد.

ب-‌ مشارکت حداکثری اگرچه یک ضرورت حیاتی و نیاز ضروری است ولی مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. این شورا نمی‌تواند گزاره یاد شده را به شرایط ضروری نامزدها اضافه کند! و اساساً مصلحت‌اندیشی بیرون از شرح وظایف شورای نگهبان است. چرا؟! زیرا مصلحت‌اندیشی یک مقوله کیفی است و مادام که به کمیت و یک‌گزاره کمّی تبدیل نشده است قابل ‌اندازه‌گیری نخواهد بود و می‌تواند زمینه و مقدمه‌ای برای فشل‌شدن امور مربوط به احراز صلاحیت نامزدها باشد.

ج- فراهم آوردن زمینه مشارکت حداکثری بیش و پیش از همه بر عهده مسئولان و به‌ویژه مسئولان اجرایی کشور و عملکرد مثبت و یا منفی آنهاست. به عنوان مثال کسانی که با کم‌کاری و بی‌تدبیری‌خود، مردم را به صف مرغ می‌فرستند، به صف رای لطمه می‌زنند ! این سکه اما روی دیگری هم دارد. بخوانید !

د- نامزدهای مطرح برای ریاست جمهوری از کره مریخ که نیامده‌اند! آنها در مسئولیت‌های قبلی خود عملکردی داشته‌اند که برای مردم نیز شناخته شده است و از میزان دلبستگی و یا بی‌خیالی و بی‌تعهدی آنان در قبال مشکلات باخبرند. بنابر این اگر در میان نامزدها افرادی را ببینند که نشانه‌ها و سوابق مثبتی از دلسوزی و پاکدستی و پاکباختگی آنها در ذهن دارند، با میل و رغبت بیشتری پای صندوق‌ها خواهند آمد.

۵- اشاره به این نکته نیز که در برخی از اظهار‌نظر‌ها مطرح شده، ضروری است و آن اینکه سال ۸۴ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم، آقای حداد عادل (رئیس ‌وقت مجلس شورای اسلامی) با ارسال نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب از ایشان درخواست می‌کند در صورت صلاحدید به شورای نگهبان توصیه کنند دایره نامزدهای واجد صلاحیت را بازتر کنند. در نامه آقای حداد عادل خطاب به حضرت آقا آمده بود:

« چنانکه مستحضرید شورای محترم نگهبان اسامی شش تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را که صلاحیتشان به تأیید آن شورا رسیده اعلام کرده است. اگر چه شورای نگهبان همواره سعی داشته وظیفه خطیر خود را بر اساس موازین شرعی و قانونی به انجام رساند، لکن گهگاه براساس رهنمودهای برخاسته از مصلحت‌اندیشی حضرتعالی در تصمیم خود تجدید نظر کرده است. اینک استدعا آن است در مورد اخیر نیز چنانکه تجدید‌نظر در این امر را به مصلحت و مایه تقویت مشارکت عمومی بیشتر- که مخصوصاً مورد عنایت حضرتعالی در انتخابات ریاست جمهوری بوده- می‌دانید، شورای محترم نگهبان را به توسیع دایره نامزدهای واجد صلاحیت، دلالت فرمائید».

رهبر معظم انقلاب با اجابت این درخواست طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، نوشته بودند:
« با سلام و تحیت و تشکر از زحمات آن شورای محترم در تلاش برای احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری دوره‌ نهم، با رعایت موازین قانونی در این امر، از آنجا که مطلوب آن است که همه‌ افراد کشور از صاحبان سلائق گوناگون سیاسی فرصت و مجال حضور در آزمایش بزرگ انتخابات را بیابند، لذا به نظر می‌رسد نسبت به اعلام صلاحیت آقایان دکتر مصطفی معین و مهندس مهرعلیزاده تجدید نظر صورت گیرد».

ماجرای یاد شده حکایت از آن دارد که رهبر معظم انقلاب بر توسعه دایره احراز صلاحیت‌ها با قید ضروری « رعایت موازین قانونی » تاکید دارند. بدیهی است که در عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای اخیر چنانچه « موازین قانونی» کاملاً رعایت شده باشد، صورت‌مسئله با آنچه در سال ۸۴ اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد و طبعاً ادامه ماجرا نیز با سال ۸۴ متفاوت خواهد بود.

و بالاخره در این باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که به بعد موکول می‌کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۹۶۸۳۶۰۲:۰۰:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۵
آقای حسین شریعتمداری فقط بفرمایند چطور ممکنه شورای نگهبان یک نامزد را در انتخابات مجلس 1398 رد صلاحیت کنه و در انتخابات ریاست جمهوری 1400 تایید صلاحیت؟! خود آقای مهرعلیزاده هم باورش نمیشه :) درباره قاضی زاده هاشمی و زاکانی هم که فقط ما و یک نگاه!
ناشناس۱۹۹۷۴۰۱۱۰:۲۷:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۵
سال ۱۳۹۴، دوره دهم
ناشناس۱۹۹۷۴۰۶۱۰:۲۹:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۵
معلومه فقط تیتر خبرها را می خوانی.وقتی در دادگاهی علیه کسی پرونده ای باشد والان تبرئه شده باشد موضع دستگاه نظارتی متفاوت است...
ناشناس۱۹۹۷۶۳۶۱۱:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۵
لایک داری :
جواد۱۹۹۷۷۱۱۱۱:۵۷:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۵
پاسخ شورا: اگر یک نفر پرونده مفتوحه داشته باشد منجر به رد صلاحیت می شود. اگر در زمان بعد تبرئه شد منجر به تایید صلاحیت شده و اگر محکوم کیفری شد برای همیشه رد صلاحیت می شود. البته آقای مهرعلیزاده سال 94 نامزد مجلس نه 98 بودند
سید۱۹۹۷۷۲۲۱۲:۰۲:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۵
درود دوستان ، اکثر نامزدهای سیاسی و جناحی که به صورت فله رد صلاحیت شدند فقط و فقط یک دلیل عمده داشت که غالب این آقایان خانواده و فرزندانشان در سرمین کفر (امریکا ، اروپا ، کانادا و استرالیا و...) زندگی می کنند ، خب چنین افرادی که خانواده هایشان در کشورهای که دشمن ما هستند زندگی می کنند چگونه میتوانند خافظ منافع جوانان خودمان باشند ، جوانان نخبه و غیرتمند ما در کشور بیکار و سرگردان باشند آنوقت رئیس جمهور فرزندانش در دیار دشمن مشغول به عیش باشند با هزینه کردن از پول این مملکت ، خود آقایان رد صلاحیت شده خوب میدانند دلیل امر شورای نگهبان را ، صدالبته در مورد برخی رد صلاحیت شدکان شاید واجب باشد که شورای نگهبان توضیحات لازم را بدهند برغی روشن شدن اذهان عموم ....
ناشناس۱۹۹۶۸۶۵۰۲:۳۲:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۵
واقعا چه استدلال فاخری عزیز دل برادر اگر طبق موازین بوده که قبل و بعدی نداره یا طبق موازین هست یا نیست نمیشه اول طبق موازین صلاحیت احراز نشده باشه ولی بعدش طبق موازین احراز شده باشه
ناشناس۱۹۹۶۹۲۶۰۵:۱۸:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۵
جالب است: خودت تلویحا اقرار کردیده اید که شورای نگهبان موازین قانونی را در ان انتخابات ذکر شده رعایت نکردند که رهبری هزینه شدند..پس اینجا هم همان شوراست و می تواند موازین را رعایت نکرده باشد
ناشناس۱۹۹۶۹۲۹۰۵:۲۸:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۵
بل اخره معلوم نشد اقاي شريعتمداري از اينكه يك گروه از انتخابات حذف شدند رضايت دارد يا مخالف است چون يكي به نعل زده ويكي به ميخ
ناشناس۱۹۹۶۹۴۱۰۵:۵۵:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۵
حاج حسین خودت بهتر میدونی که یه جای کار ایراد داره
ناشناس۱۹۹۶۹۶۰۰۶:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۵
انتخابات مفهومش مشخص اینی که هست که دیگه نمیشه بهش گفت انتخابات. تفاوت آشکاری بین کاندیداها نیست و کاندیدای اصلاح طلب که یکیشون برای انتخابات مجلس رد صلاحیت شده برای چی بوده؟
ناشناس۱۹۹۷۰۴۰۰۷:۳۱:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۵
وقتی شورای نگهبان آشکارا به نفع یکی از نامزدها موضع دارد به کجا و کی باید شکایت کرد؟!!!!!!!!!!!!!! خدایا به تو پناه میبریم از دست این آقایان
ناشناس۱۹۹۷۰۴۱۰۷:۳۲:۰۱ ۱۴۰۰/۳/۵
احمدی نژاد چون به ملت خدمت میکرد رد شد
ناشناس۱۹۹۷۳۲۶۰۹:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۵
احمدی نژاد ردای خدمت به مردم رو گذاشته کنار و در حال حاضر بیشتر دنبال دعواهای سیاسی هستش ... این رو بفهمید لطفا ... منم مثل شما طرفدار سرسخت احمدی بودم ولی احمدی نژاد امروز با سال 84 خیلی فرق کرده برادر
ناشناس۱۹۹۷۰۵۳۰۷:۳۷:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۵
باور کردیم... آنهایی که نتیجه را پذیرفتند امید به رافت اسلامی دارند شاید در چند روز آتی مورد لطف قرار گیرند. آنهایی که نتیجه را پذیرفتند امید به کسب مقام دیگری دارند و چشم بدان دوخته اند. انسان عاقل در چنین مواردی قبل از پذیرش نتیجه، علل رد صلاحیت خود را خواستار میشود. فقط و فقط خدا از دلشان خبر دارد
رضا۱۹۹۷۰۹۸۰۸:۰۱:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۵
يكي براي مجلس تاييد صلاحيت نشده ولي براي رييس جمهوري شده .
ناشناس۱۹۹۷۳۶۲۱۰:۰۸:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۵
کلاسش بالاتر از مجلس بوده نیمه پر لیوان رو ببین
ناشناس۱۹۹۷۱۰۰۰۸:۰۳:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۵
به نظر من شما را بايد جاى اقاى كد خدايى استخدام كنند ويااگر شوراى نگهبان براى خود در فكر استخدام يك وكيل حاذق است قطعاً بهتر از شمارا پيدا نخواهد كرد
ناشناس۱۹۹۷۱۲۶۰۸:۲۲:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۵
احمدی نژاد دلسوز فقرا محبوب دلها احمدی نژاد مرد مقابله با ایران خوارها
آشنا۱۹۹۷۱۸۸۰۸:۵۶:۵۶ ۱۴۰۰/۳/۵
خدا رو شکر حسین آقا هم از عمل شورای نگهبان حمایت کرد...
امیر۱۹۹۷۱۹۰۰۸:۵۷:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۵
جناب شریعتمداری، شما خودت عقلا و قلبا به نوشته‌ت باور داری که از من خواننده انتظار پذیرش اون رو داشته باشی؟
ناشناس۱۹۹۷۳۵۳۱۰:۰۴:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۵
اینکه میگه نامزدهای یک جریان سیاسی نیز حضور دارند، جالبه. واقعا همتی و مهرعلیزاده رو نامزد اصلاحات میدونید؟
ناشناس۱۹۹۷۳۹۱۱۰:۲۱:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۵
با شماره 3 کاملا موافقم
ناشناس۱۹۹۷۴۴۴۱۰:۳۹:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۵
از همه عجیبتر تایید صلاحیت زاکانی و قاضی زاده اس
مستاجر۱۹۹۷۴۶۳۱۰:۴۴:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۵
اگه احمد نژاد میومد من رای میدادم شاید از نظر دیگران خوب نباشه ولی یار و حامی مستاجران وضعیفان بود درود بر احمدی نژاد
علی کریمی۱۹۹۷۴۷۴۱۰:۴۷:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۵
شواری نگهبان با مصلحت اندیشی خود عملا آقای رئیسی را به پست ریاست جمهوری منصوب کرده است.
ناشناس۱۹۹۷۴۸۶۱۰:۵۲:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۵
میشه لطفاً برادر حسین بفرمایند پس مسئولیت مشارکت حداکثری بر عهده کیست ؟! ظاهراً هم حفر کننده زمین و هم پر کننده وظیفه شأن را انجام میدهند و اینکه کسی نیست لوله گذاری کند به کسی مربوط نیست
ناشناس۱۹۹۷۴۹۶۱۰:۵۵:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۵
همیشه نوشته ها و گفته های آقای شریعتمداری ،وقتی پای عملکرد یک نهاد انتصابی در میان باشد تحلیل نیست بلکه تجلیل از آن نهاد است حتی اگر مطمئن باشند این عملکرد به کشور آسیب میزند
ناشناس۱۹۹۷۵۱۱۱۰:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۵
اعتراض به شواری نگهبان برای افرادی که رد صلاحیت انجام داده است نباید داشته باشیم بسیار درست این کار را انجام داده است اعتراض به این باید داشته باشیم که چرا این هفت نفر را تایید کرده است زیرا وضعیت فعلی کشور درهمه جهات اقتصادی ، حقوقی، اجتماعی و...حاصل عملکرد همه این افراد است
رسول۱۹۹۷۵۹۶۱۱:۱۹:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۵
خدا را شکر مملکت از دست یک عده ای که خارج شد که انگار ارث پدریشون بوده نه سیر می شوند نه دست برمی دارند نه مدیریت بلدن
علی۱۹۹۷۶۷۶۱۱:۴۴:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۵
اقای شریعتمداری از خوشحالی در پوست خودت نمیگنجی ....امیدوارم این شادی شما پایدار باشه و بقیه ملت ایران اشتباه کنن
مهدی۱۹۹۷۶۹۲۱۱:۴۹:۵۹ ۱۴۰۰/۳/۵
جناب شریعتمداری واقعآ درست وبجا مطالب را باز نموده اند ،
ناشناس۱۹۹۷۷۱۶۱۱:۵۹:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۵
درود بر احمدی‌نژاد تنها فرد دست پاک ودلسوز مردم وکشور
ناشناس۱۹۹۷۷۱۹۱۲:۰۱:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۵
احمدی نژاد کسی بود که گند زد به مملکت،چهل وپنج تومان رایانه داد کم کم همه چی گران شد،نمیدانم چرا بعضی ها نمیخوان این رو بفهمند
محمود۱۹۹۷۷۳۲۱۲:۰۴:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۵
قضاوت را به مردم بسپارید
داود۱۹۹۷۷۷۸۱۲:۱۸:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۵
حاج حسین و تحلیل هایش همیشه ما را به تفکر وا می دارد و دیگران را به تمسخر، برادر بزرگوار "عدم التزام به اسلام" را چگونه می توانید بیان کنید؟ شورای نگهبان فقط کلی گویی می کند، جا داشت حاج حسین اول به ترکیب تیم نگاه کنند بعد صحبت های پایان بازی را بگویند.
سفیر۱۹۹۷۸۰۷۱۲:۲۶:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۵
بله همتی نامزد اصلاحاته میتونید متن سایتهای اصلاح طلبا رو بخونید واقعا اینکه یه حزب بیشتر نامزداش صلاحیت ندارن چه ربطی به شورای نگهبان داره. اون حزب اول باید ادم شایسته ای داشته باشه درضمن از اصول گراها هم تعداد زیادی ردصلاحیت شدن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین