سخنگوی توانیر به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد

اقتصادی،   4000303023

و ناگهان برق قطع می‌شود! این حکایت چند روز اخیر مردم ایران شده و آنها باردیگر شاهد خاموشی‌های اعلام نشده هستند و حتی روز گذشته هم که شرکت توزیع برق استان تهران، نخستین جدول خاموشی‌های خود را منتشر کرد، بسیاری شوکه شدند چرا که قطع برق آنها با جدول همخوانی نداشت.

سخنگوی توانیر به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد
به گزارش الف به نقل از روزنامه همشهری، خیلی‌ها عصبانی شدند، بسیاری گرفتار ماندند، مشاغل دورکار، راه ارتباط آنلاین‌شان را از دست دادند، دانش‌آموزان در وسط درس و امتحان آنلاین، آفلاین شدند و آنها که بیمار به‌ویژه بیمار کرونایی داشتند، نگران از سلامت اعضای خانواده خود دعا می‌کردند که زودتر برق وصل شود.  دیروز روزی عجیب بود و عجیب‌تر اینکه در این گرمای هوا و زندگی آنلاین مختل شده مردم، تعدادی از همین مردم تاجران خاموش برق هم شده‌اند و همچنان مشغول استخراج رمزارز هستند. آیا خاموشی‌ها در تابستان امسال ادامه دارد؟ خرداد پر از حادثه برق نشانه چیست و چه اتفاقی در حال رخ‌دادن است؟  ابوذر صالحی سخنگوی توانیر و مدیر روابط‌عمومی این شرکت به پرسش‌های همشهری پاسخ می‌دهد.


سرانجام جدول خاموشی‌ها منتشر شد اما در روز نخست خیلی‌ها را به دردسر انداخت چراکه قطع برق براساس جدول منتشر شده نبود. چرا؟

درست است. البته تأکید می‌کنم که انتشار جدول خاموشی‌ها لزوما به‌معنای قطع برق نیست و به هر میزان که مردم همکاری کنند و مصرف خودشان را پایین بیاورند، شاهد قطع کمتر برق خواهیم بود. به تمامی شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور ابلاغ شده که اطلاع‌رسانی شفاف داشته باشند که این کار نیازمند بررسی‌ دقیق و درنظرگرفتن مولفه‌های زیادی است. واقعیت این است که بخشی از خاموشی روزهای اخیر به‌صورت پراکنده بوده و مدیریت‌پذیر نبود چرا که ما با حوادث برقی مواجه شدیم که در اوج مصرف بار رخ داده است. البته تلاش می‌کنیم در روزهای آینده خاموشی‌ها کمتر شود و یا اینکه از قبل اعلام شده باشد و درصورتی که مصرف برق خانگی و تجاری 10درصد کاهش یابد، حتما شاهد پایداری روند عرضه برق خواهیم بود.

به‌صورت شفاف مردم از چه طریقی می‌توانند در جریان جزئیات احتمالی جدول خاموشی‌ها قرار گیرند.

بهترین گزینه مراجعه به سامانه و اپلیکیشن «برق من» است و در تهران بزرگ هم شرکت توزیع برق استان تهران موظف شده تا از طریق پیامک به مشترکان اطلاع‌رسانی داشته باشند.

اما خیلی زودتر از فصل تابستان خاموشی‌ها کلید خورد، آیا قرار است تا پایان تابستان ما شاهد خاموشی‌ها باشیم؟

تابستان بسیار سختی را در پیش‌رو داریم و به‌طور مشخص به‌دلیل کم‌بارشی در سال آبی 1400-1399ما شاهد این هستیم که بالغ بر 3500مگاوات از برق تولیدی نیروگاه‌های برقابی از مدار خارج شده‌اند و عملا تولید برق در این نیروگاه‌ها صورت نمی‌گیرد. پدیده عجیب دیگر رشد مصرف بی‌سابقه برق توسط استخراج‌کنندگان غیرمجاز در خانه‌ها، شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی و بخش‌های کشاورزی است که نقش تاجران خاموش برق را بر عهده‌گرفته و هم‌اکنون میزان مصرف برق آنها به 2000مگاوات هم رسیده است. به همین دلیل است که ما با خارج شدن 3500مگاوات برق تولیدی نیروگاه‌های برقابی از مدار و مصرف غیرمجاز 2000مگاواتی استخراج غیرمجاز رمزارز مواجه شده‌ایم و علاوه بر این به‌دلیل دمای هوا، امسال زودتر از سال‌های قبل شاهد رشد مصرف برق جهت مصارف سرمایشی هستیم. علاوه بر اینها اضافه کنید رشد مصرف برق چاه‌های آب کشاورزی را که باعث شده بین عرضه و تقاضای برق شکاف رخ دهد و نتیجه آن همین خاموشی‌هاست.

برنامه توانیر برای کنترل این وضعیت و کاهش میزان خاموشی‌ها چیست؟

ما نیازمند همراهی و همکاری مصرف‌کنندگان به‌ویژه مشترکان برق خانگی و تجاری و اداری هستیم، البته برنامه مدیریت بار را هم اجرا کرده‌ایم به‌نحوی که اگر کشاورزان چاه‌های خود را در ساعت 13تا 17روشن نگه ندارند، برق مصرفی آنها در ساعت دیگر شبانه‌روز رایگان خواهد بود. همین مشوق‌ را برای صنایع و بنگاه‌های تولیدی درنظر گرفته‌ایم تا روز کاری و یا شیفت کاری خود را با روز تعطیل یا شیفت‌های کم‌بار از حیث مصرف برق جابه‌جا کنند که برای آنها هم مشوق‌های مالی بسیار خوبی درنظر گرفته‌ایم. بازهم تأکید می‌کنم که شرط عبور کم دردسر از پیک مصرف برق در تابستان 1400به رفتار مردم بستگی دارد. اگر هر مشترک در سراسر ایران فقط یک لامپ کمتر روشن کند، میزان مصرف برق به میزان 1000مگاوات کاهش می‌یابد. الان حدود 33درصد مشترکان برق کشور خانگی و 7درصد هم مشترکان تجاری هستند و اینها هستند که می‌توانند به ما کمک کنند تا کمتر شاهد قطع برق باشیم.

پیش‌بینی می‌شود در تابستان به چه میزان با کمبود برق مواجه شویم؟

برآورد می‌شود با کمبود 7هزار مگاواتی مواجه شویم و اگر مردم بتوانند مصرف کمتری داشته باشند، خاموشی‌ها کمتر خواهد شد و صنعت برق کشور تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا تولید و عرضه برق را افزایش دهد تا در روزهای آینده خاموشی نداشته باشیم اما شرط آن همکاری دوطرفه مشترکان با وزارت نیرو است.

اما در روز گذشته قطع برق و خاموشی‌ها خیلی‌ها را به دردسر انداخت و انتظار می‌رود که توانیر دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر عمل کند. خانواده‌ها نگران تحصیل و امتحانات آنلاین فرزندان خود هستند، خیلی‌ها نگران بیماران کرونایی خود هستند و رفت‌وآمدها مختل شده، آیا در انتشار جدول خاموشی‌ها این دغدغه‌های مردم را درنظر گرفته‌اید؟

تأکید صریح به شرکت‌های توزیع برق شده تا خاموشی‌ها قابل برنامه‌ریزی باشد و به‌گونه‌ای این کار صورت گیرد که تنش مردم کاهش یابد. ما هم نیازهای لحظه‌ای و دغدغه‌های مردم را درک می‌کنیم، چراکه قطع برق خیلی‌ها را دچار دردسر می‌سازد و نگرانی ایجاد می‌کند به همین دلیل این تکلیف به شرکت‌های توزیع داده شده تا اطلاع‌رسانی خود را بیشتر کنند و مردم بدانند وضعیت خاموشی‌های احتمالی چگونه خواهد بود اما با حوادث برق و خاموشی‌های پراکنده و برنامه‌ریزی نشده مواجه هستیم.

چرا حوادث برق زیاد شده است؟

دلیل عمده آن رشد مصرف استخراج غیرمجاز رمزارزها به‌ویژه در خانه‌هاست. از قبل هم اعلام کرده‌ایم که اینها حادثه‌ساز هستند و مصرف غیرمتعارف برق به تاسیسات آسیب می‌زند و همین مسئله نارضایتی مردم را به همراه دارد. یکی از کارهایی که انتظار می‌رود مردم همکاری کنند، اعلام و معرفی واحدهای غیرمجاز رمزارز به شرکت‌های توزیع برق است و حتی 20میلیون تومان هم پاداش درنظر گرفته‌ایم. البته کسانی که این اطلاعات را بدهند، اطلاعات آنها محرمانه باقی می‌ماند و تمامی تجهیزات مرتبط با استخراج غیرمجاز رمزارزها جمع‌آوری و پرونده متخلفان به مراجع قضایی ارسال خواهد‌شد.

قطع برق به بسیاری از تجهیزات و وسایل برقی مردم آسیب می‌زند، سال گذشته بیمه حوادث برق با شرکت بیمه کوثر بود اما امسال هنوز شرکت بیمه‌گذار تعیین نشده است. مردم چگونه می‌توانند خسارت بگیرند؟

درست است، به‌احتمال زیاد شرکت بیمه‌گر در سال جدید بیمه دی خواهد بود و نگرانی بابت انتخاب شرکت بیمه‌گر وجود ندارد و شرکت توانیر تمامی مشترکان خود را در برابر حوادث برق بیمه‌ کرده و هرگونه خسارت ناشی از نوسان یا قطع برق براساس قوانین و مقررات پرداخت خواهد شد. هیچ نیازی هم به مراجعه حضوری نیست و از طریق سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری به نشانی
 https://bime.tavanir.org.ir/ می‌توان نسبت به ثبت خسارت و پیگیری‌های بعدی اقدام کرد و کل فرایند به‌صورت آنلاین انجام خواهد شد.

 
وضعیت برق کشور اضطراری شد


همه نگران‌ و همه عصبانی که چرا یک زمان برق قطع می‌شود و زمانی دیگر گاز و آب. تابستان امسال اما نگرانی‌ها بیشتر هم خواهد شد؛ چرا‌که برق نباشد، خطر قطع آب هم تشدید خواهد شد. مردم حق دارند نگران باشند و مطالبه‌گر؛ آنها تشنه شفافیت و پاسخگویی هستند. برخی کسب‌وکارشان به برق گره خورده، میلیون‌ها دانش‌آموز آینده‌شان به آنلاین‌بودن بستگی دارد، خیلی‌ها حتی برای اینکه از خانه خارج شوند تا سرکار بروند یا خرید کنند، یا در آسانسور گرفتار شده یا اینکه باید از پله‌های تاریک بالا و پایین بروند، برخی نگران قطع برق و خاموش‌شدن دستگاه‌های اکسیژنی هستند که به اعضای مبتلا‌ به کرونا وصل شده‌است، مشاغل خدماتی ازجمله رسانه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، کارگزاران بورس، مغازه‌ها و... همه این روزها هر لحظه در انتظار قطع برق نشسته‌اند و انتظار همه این است که اگر هم قرار است خاموشی اعمال شود، از قبل اطلاع‌رسانی شود. وزارت نیرو روزهای سخت را تجربه می‌کند، فشار سنگین مصرف، افت شدید تولید، انتقاد چهره‌های سیاسی، فعالان اقتصادی، سلبریتی‌ها و مردم در شبکه‌های اجتماعی در حال افزایش است و درخواست وزارت نیرو  به‌صورت درخواست شفاف خلاصه شده است: مصرف را کم کنید. دیروز روز انتقادها و اعتراض علیه صنعت برق کشور بود، رضا اردکانیان در‌ واکنش به خبری مبنی بر فوت تعدادی از هموطنان در معابر شهری به‌دلیل خاموشی و تاریکی ناشی از قطعی برق طی سال گذشته، گفت: امسال قطعی برق در معابر شهری نخواهیم داشت. او البته ادعای مطرح شده از سوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مبنی بر فوت 26نفر به‌دلیل خاموشی‌ چراغ معابر در سال گذشته را تأیید نکرد و گفت: چنین آماری را ندیدم اما این موضوع را پیگیری می‌کنم و هم‌اکنون چنین مشکلی وجود ندارد. حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ هم اطمینان داد: برق مراکز حساس درمانی و بیمارستان‌ها به‌طور مستمر تامین و تحت هیچ شرایطی قطع نخواهد شد. او می‌گوید خاموشی‌های پراکنده در پایتخت با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده رفع می‌شود اما شرایط سال‌جاری در حوزه انرژی بسیار حساس است. این حساسیت چیست؟ یک واقعیت روشن اینجاست که کشور با کمبود 9هزار مگاوات برق مواجه شده و به‌گفته مصطفی رجبی مشهدی این خیلی عدد بالایی است و به صراحت اعتراف می‌کند: صنعت برق نمی‌تواند همه آن را تامین کند.

قطع برق روی فرکانس سیاست!

به گزارش همشهری، دیروز استان‌های دیگر ازجمله همدان و ایلام هم به استان‌های خاموش اضافه شدند و قطع برق، انتقادها را در عرصه سیاست به همراه داشت و نقطه اوج این انتقادها در صحن علنی مجلس نمایان شد؛ جایی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، بی‌نظمی در قطع برق را غیرقابل پذیرش خواند و به رئیس کمیسیون انرژی ماموریت داد تا با وزیر نیرو بنشینند و جدول خاموشی‌ها را بررسی کنند. هادی بیگی‌نژاد، از نمایندگان منتقد دیروز از چالش صنعت برق به‌عنوان یک بمب ساعتی یاد کرد و گفت وزارت نیرو بودجه لازم برای افزایش تولید برق را ندارد و سران قوا و شورای‌عالی امنیت ملی باید به مسئله تولید برق ورود داشته باشند زیرا آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی نگران‌کننده‌ای دارد. اقبال شاکری، نماینده تهران هم با انتقاد از قطع گسترده و بی‌برنامه برق در کشور، تأکید کرد: با قطع بدون اطلاع برق لطمات جبران‌ناپذیری به کارگاه‌های صنعتی، مدارس و امتحانات آنلاین، خانواده‌ها و مراکز درمانی وارد می‌شود. او کلیپی را منتشر کرد که در آسانسور به‌دلیل قطع برق گرفتار شده بود و آن را ناشی از بی‌تدبیری خواند و گفت: آیا کسی به بیماران کرونایی، افراد مسن و بعضا جانبازهای بستری در منزل و زیر دستگاه اکسیژن و استرس خانواده‌های آنها فکر می‌کند؟!

تهرانی‌ها بخوانند و بدانند

شرکت توزیع برق تهران بزرگ می‌گوید: تمامی ظرفیت‌های فنی و کارشناسی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه خاموشی به‌کار گرفته شده است. اما عبور از خاموشی‌ها به جز با همکاری همه‌جانبه مشترکان، امکان‌پذیر نیست، درصورت بروز هرگونه مشکل در تامین برق پایتخت به‌منظور جلوگیری از بروز قطعی گسترده، اقدام به اعمال خاموشی کنترل‌شده خواهد شد.

تکلیف استان‌ها و استانداران

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق علت قطع برق را کسری ۹ هزارمگاواتی تولید برق برآورد و اعلام کرد: برهمین اساس برای هر استان سقف مصرفی تعیین شده ‌که لازم است هر استان این سقف را رعایت کند. استان‌ها اگر با اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف بتوانند سقف تعیین‌شده را رعایت کنند، نیاز به اعمال خاموشی نخواهند داشت. او از ابلاغ سهمیه قابل تامین هر استان با امضای وزیر نیرو خبر داد و تأکید کرد: لازم است با تدبیر استانداران و مدیران استانی و پشتیبانی روابط‌عمومی‌های صنعت برق، سهمیه و سقف تعیین‌شده برای هر استان رعایت شود تا نیازی به اعمال محدودیت‌های اضافی نباشد.

مردم برق ذخیره کنید!

راهکارهای پیشنهادی وزارت نیرو این است که مردم خودشان برق را ذخیره کنند. چگونه؟ سخنگوی صنعت برق می‌گوید: مشترکان برای رهایی از خاموشی نسبت به کاهش درجه سیستم‌های سرمایشی روی ۲۴ درجه و نیز استفاده از دور کند کولرهای آبی و کاهش روشنایی‌های غیرضروری اقدام کنند. او درباره الزام مراکز حساس و بیمارستان‌ها به داشتن مولد اضطراری برق، افزود: این مراکز موظفند مولد اضطراری برق داشته باشند تا درصورت قطع برق این مولدها وارد مدار شده و برق مورد نیاز را تامین کنند. وی گفت: سایر مشترکان نیز باید نسبت به باطری‌های شارژی و پاورهای مورد نیاز اقدام کنند تا در مواقع نیاز استفاده شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین