یک روانشناس و مشاور در گفت و گو با جام جم آنلاین توضیح می دهد: ریشه های روانی فرزندکشی چیست؟ / سهراب کشی!

اجتماعی،   4000228076 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روانشناس اجتماعی معتقد است خشم، نفرت و اختلالات روانی موجب بروز جنایاتی نظیر فرزندکشی و قتل های فجیع می شود.

ریشه های روانی فرزندکشی چیست؟ / سهراب کشی!

به گزارش الف به نقل از جام جم آنلاین، ماجرای قتل فجیع بابک خرمدین، کارگردان تحصیلکرده به دست پدر و مادرش، یکی از دلخراش ترین قتل هایی است که به معنای کامل باعث تشویش اذهان عمومی شده. اما این خبر تلخ، اولین مورد از فرزندکشی نیست و موارد زیادی را می توان مثال زد که هرکدامشان خراشی به روحمان کشیدند که اصلا «چرا» و «چطور توانستند!». 

 سید سهیل رضایی، روانشناس و مشاور در خصوص علل اجتماعی فرزندکشی در جامعه می گوید: فرزندکشی و فرزند آزاری و کلا هر مبحث روانشناختی در افراد مختلف، دلایل مختلفی دارد. به عبارت دیگر من به عنوان روانشناس نمی توانم ریشه روانی واحدی برای تمام کسانیکه فرزندانشان را در کودکی یا بزرگسالی می کشند، قائل شوم. باید با هر فردی که مرتکب این قتل می شود ساعت ها و روزها صحبت کرد، به گذشته آن فرد و خانواده اش برگشت تا قدم به قدم دلیل کاری که انجام داده مشخص شود، اما در حالت کلی توصیه می کنم که جامعه ما به این باور برسد که انسان بودن بر مادر، پدر، عمو، خاله و هر نسبتی غلبه می کند.

یعنی انسان موجودی است که هر کاری می تواند از او سر بزند و حتی پدر یا مادر بودن نمی تواند مانع از بروز این ویژگی در او شود. وقتی در جامعه ای پدر و مادر قدیس جلوه داده می شوند چشم ها به روی اشتباهات کوچک و بزرگ شان بسته می شود و بعضا آنها خود را محق به انجام هر کاری نسبت به فرزندانشان می بینند.  

او می افزاید: هیچ ابر تئوری ای در علم روانشناسی یا علم دیگری وجود ندارد که انسان ها را از واکنش هایی مثل فرزندکشی، فرزندآزاری و غیره باز بدارد و ما فقط می توانیم به خرده روش هایی که هر کدام روی یکسری از انسان ها جواب می دهند، تکیه کنیم. به این معنا که روی بعضی از انسان ها روانشناس اثرگذار است، روی بعضی دیگر پیش نماز مسجد و روی بعضی انس با موسیقی و... . در صورت بها دادن به خرده روش هاست که به انسان ها اجازه می دهیم با روشی که درخورشان است در جهت سلامت روحی شان گام بردارند. هر چه افراد یک جامعه از نشاط و سلامت روان بیشتری برخوردار باشند، خشونت کمتری نشان می دهند.
 
رضایی درباره ویژگی های والدینی که مرتکب فرزندکشی یا فرزندآزاری می شوند، معتقد است: علت های روانشناسی، قواعدی کلی و جهانشمول ندارد و فرد به فرد باید مورد بررسی قرار بگیرد. خشم، نفرت، پول و بیشمار علت دیگر در بروز چنین واکنش هایی دخیل هستند و بعضا دیده می شود پدر و مادر از فرزندشان طلبکار هستند. یعنی به قدری خودشان را یک عمر تمام و کمال، وقف فرزندشان کردند که حالا فرزندشان را مایملک خودشان می پندارند. با این تصور که من یک عمر زندگی ام را به پای فرزندم ریختم حالا قرار نیست او خودش رشته تحصیلی اش را انتخاب کند یا همسرش را انتخاب کند یا مهاجرت کند و... . چرا؟ چون در ذهنیت چنین والدینی فرزندآوری نوعی داد و ستد است. آنها فرزندی را به دنیا می آورد و بزرگ می کند که بعد او را برای خودشان در اختیار بگیرند. در چنین شرایطی اگر فرزند تصمیم بگیرد به سبک دیگری زندگی کند، والد یا والدین احساس خیانت و باخت شدیدی می کنند و کم کم در درونشان هیولایی بوجود می آید که ممکن است دست به هر کاری بزند.
 
او ادامه می دهد: وقتی یک انسان احساس ناامنی شدید می کند، موجودیت شخصی اش ظهور می کند. احساس ناامنی به معنای آنکه، هر آنچه آینده او و زندگی اش را زیر سوال ببرد و در خطر قرار بدهد موجب واهمه اش می شود. در چنین حالتی فرد در جمع بندی با خود، معمولا به این نتیجه می رسد که باید عاملی که حس ناامنی به او می دهد را حذف کند! و حذف اشکال مختلفی دارد. این تصور در خیلی ها پدید می آید. چون جامعه ما مدارا را مساوی با ضعف قرار می دهد. در چنین جامعه ای یک فرد ناخودآگاه در برابر هر احساس ناامنی دست به حذف می زند! در این جامعه آدم های مذاکره کننده ذلیل هستند و در مقابل کسانیکه ناسزا می گویند و مشت می زنند، قهرمان می شوند.
 
مدیر فرهنگ بنیاد زندگی در پاسخ به اینکه فرزندکشی می تواند دلایل ژنتیکی (اختلالات اعصاب و روان) داشته باشد، می گوید: قطعا می تواند دلایل ژنتیکی هم داشته باشد، اما این محیط است که همیشه فضای ژنتیک را فعال یا غیرفعال می کند.
 
رضایی درباره پیشگیری از رسیدن خشونت به آخرین مرحله یعنی قتل معتقد است: رسانه ها موظف به آگاهی بخشی در سطح جامعه هستند. آنها می‌توانند یک کلاس مفید با میلیاردها مخاطب باشند، آنهم نه با رودربایستی و در لفافه. آگاهی بخشی نسبت به لایه های پیچیده یک انسان و یک جامعه باید خیلی صریح و عریان انجام شود. وقتی در رسانه با هزار اما و اگر حرف و الگوهای اشتباه را رواج می دهند باید هر روز منتظر قتل های عجیب و غریب هم باشیم.
  
او با تاکید بر مهارت فرزندپروری در دنیای امروزی یادآوری می شود: والدین باید بپذیرند که جهان امروز نسبت به گذشته تغییر کرده. ما باید به فرزندانمان استقلال بدهیم و استقلال آنها را به رسمیت بشناسیم. متاسفانه اکثریت جامعه ما نمی توانند دست از اصول اشتباه و کهنه شان بردارند. انسانی که به لحاظ شخصیتی و مالی مستقل است و به سنی رسیده که می تواند درست را از غلط تشخیص بدهد، چرا نباید مستقل زندگی کند؟ چرا نگاه ها به شخص مجردی که تنها زندگی می کند انقدر پر از تعجب و سوال است؟

پدر و مادر باید خودشان برای آشیانه خالی شان فکر کنند. آنها به هیچ وجه حق ندارند به دلیل تولد یک فرزند جانش را به مالکیت بگیرند. از آنطرف جامعه هم موظف است خدماتش را به سالمندان افزایش بدهد تا والدین فرزندانشان را تحت عناوین مختلف به گروگان نگیرند. ما باید شهامت شکستن تابوهای اشتباه را داشته باشیم و رسانه ها موظف به ارائه الگوهایی درست و اخلاقی از سبک زندگی جدید هستند. در غیر این صورت هر روز باید منتظر یک سهراب کشی باشیم.
 
این روانشناس با اشاره به لزوم حفظ و ارتقا سلامت روان فردی و اجتماعی در زمانه کرونا خاطرنشان می کند: به ضرس قاطع عرض می کنم صرفا ترساندن مردم از کرونا هیچ نتیجه ای جز تخریب سلامت روان شان در پی نخواهد داشت. تخریبی که ممکن است سالها و حتی تا پایان عمر در یک فرد باقی بماند. متاسفانه وزیر بهداشت هیچ درکی در مورد بهداشت روان جامعه ندارد. چون به جای اتخاذ تصمیم گیری های مناسب، مدام اضطراب هایی به مردم تزریق می کند که نه تنها کمکی به مردم نمی کند بلکه روز به روز افسرده ترشان هم می کند.

سلامت جسم شانه به شانه سلامت روح است. آیا از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز کسی را سراغ دارید که از وزارت بهداشت آمده باشد و راهکار‌هایی را برای محافظت از سلامت روان در این ایام ارائه دهد؟ چه ضرری دارد اگر یکی از این آقایان بیاید و پشت تریبون به مردم توصیه کند در این روزگار کرونازده روزی نیم ساعت با رعایت نکات بهداشتی پیاده روی کنید؟ صرفا با اضطراب بیهوده دادن به مردم نمی توان از زیر بار مسوولیت شانه خالی کرد. چرا که نتیجه چنین عملکردی جامعه ای است مضطرب که آسیب پذیر بالایی پیدا می کند و با هر تلنگری دچار فروپاشی می شود.

دیدگاه کاربران

تبریزی۱۹۷۹۰۱۴۱۷:۴۷:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۲۸
شما شاید فرزند بد و ناخلف از نزدیک ندیدید که چطور مثل یک انگل کل زندگی یک خانواده رو به جهنم تبدیل می کنه و باعث بدبختی خواهر و برادرهاش می شه و پدر و مادرش رو کتک می زنه و نمی شه هم هیچ جوری از دستش خلاص شد. لحظه ای می رسه که می زنی به سیم آخر و کارهای غیرقابل تصور می کنی. کسایی که برای بقیه نسخه های روانی می پیچن یا مردمی که از دور در مورد روانی بودن، گناهکار بودن یا فاسد بودن یک نفر دیگه قضاوت می کنن خودشون هیچ وقت توی اون وضعیت نبودن. برای همین هم نمی تونن درک درستی از وضعیت داشته باشن و بهتره نظراتشون رو برای خودشون نگه دارن. خیلی ها اگر در اون وضعیت گرفتار می شدن شاید دست به کار مشابهی می زدن شاید هم نمی زدن ولی در هر حال کسی که جای اونها نیست حق قضاوت در مورد اونها رو نداره.
عمران۱۹۷۹۳۸۱۲۱:۲۷:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۲۸
شما هم نظرت را برای خودت نگه دار و برای مردم نسخه قتل و آدمکشی نپیچ! اولا هنوز معلوم نیست قضیه چه بوده باشد، و اعتراف صرف چیزی را ثابت نمیکند. ثانیا به فرض صحت اعترافات هم هزار راه چاره وجود دارد، وگرنه شما با هر کس دچار مشکل بشوی باید سراغ حذف بروی؟
کاظمی۱۹۷۹۶۶۰۲۳:۳۰:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲۸
آیا از طریق قانون پیگیر میشدن سختتر بود؟؟؟ تا تکه تکه کردن یک انسان. انگار یه موش رو کشتن گذاستن دم در!چطوری به خودتون اجازه میدین اینقدر راحت قتل و جنایت رو عادی جلوه میدید؟؟؟؟
ناشناس۱۹۷۹۶۶۹۲۳:۳۵:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۲۸
حق با شماست اما راهکار چیه؟کشتن؟
ناشناس۱۹۷۹۶۷۷۲۳:۳۷:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۲۸
هیچ کدام از این موارد که بر شمردید توجیه کننده اتفاقی که افتاده نمی باشد ..... هیچ انسانی منطقا اخلاقا شرعا و قانونا نمی‌تواند هم در جایگاه قاضی و هم در جایگاه مجری عمل کند..... به صرف پدر و یا مادر بودن نمیتوان هم محاکمه کرد هم حکم داد و هم اجرا کرد
ناشناس۱۹۷۹۸۱۰۰۰:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
کاملا درست و صحیح
حامد۱۹۷۹۸۳۷۰۰:۴۴:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
منم ی داداشی دارم فقط بخاطر مادرم هست که گذاشتم نفس بکشه بعده مادرم اونم همچین سرنوشتی داره
ناشناس۱۹۷۹۸۹۹۰۱:۲۳:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
دوست عزیز صحبت از تکه تکه کردن فرزند صحبت از عصبانیت پدریامادری ک دراثر کتک ضرب وشتم سرش کوبیده شده ب ی جانیستا
ناشناس۱۹۷۹۹۱۸۰۱:۳۹:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
شما انگار حالت خوب نیست یعنی هر بچه ی کاری میکنه واشتباه باید بزنی تکه تکه اش کنی...به کجا داریم میریم م
ناشناس۱۹۷۹۹۳۰۰۱:۴۸:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
حرف شما متین. اما این همه قساوت! نقشه کشیدن و با خونسردی تمام اجرا کردن. اصلا بحث قضاوت نیست. فقط به شدت عجیب ه و با مهر و عاطفه پدری و به خصوص مادر به هیچ وجه همخوانی نداره. پناه ببریم به خدا!
صمصام۱۹۸۰۱۴۱۰۷:۵۷:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
جناب تبریزی اصلا گیریم که شما درست میفرمایید و این جوان حتی ادم هم کشته باشه به نظر شما در کدام قانون سزای چنین فردی مثله شدن است ؟!!! به نظر شما بهتر نبود این پدر به پلیس زنگ میزد اگر مشکل این پدر آبروریزی از کارهای فرزندش بوده که این انتخاب پدر علاوه بر ابروریزی به جنایت که کشیده شده است !؟ متاسفانه اغلب ما ایرانیها همچنان ناشی هستیم
ناشناس۱۹۸۰۱۴۷۰۸:۰۲:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
شما قبل از اینکه خبر بعدی رسانه ها بشی خودت را به پزشک نشان بده.
ناشناس۱۹۷۹۰۳۶۱۷:۵۸:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۸
هنوز مانده تا آسیبی که جامعه ی .. ما به نسل دهه شصت زده و آنها را تبدیل پیر پسر ها و پیردختر های عصیانگر و پر از کینه کرده درک کنید. ..
ناشناس۱۹۷۹۷۰۴۲۳:۴۹:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۲۸
پدر و مادرهای بدبخت نزدند بلکه این تهاجم فرهنگی غربی و فیلم ها و رمان های اونها ، تو کله جوونهای ما طلبکاری و زیاده خواهی و بلندپروازی رو کرده و از قبل دانشگاه ها هم که اصلا حرف پدر و مادرهای بدبخت رو نمی خونند . هر کاری دلشون می خواد می کنند .
ناشناس۱۹۷۹۹۳۵۰۱:۵۲:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
درست میگید. من 57‌ای هستم و فکر می‌کنم در بدترین زمان و مکان به دنیا اومدم. ما پر از کینه ایم، پر از نفرت از جهانی که برامون ساختند. ما بد جوری سوختیم...
ناشناس۱۹۷۹۹۵۸۰۲:۲۳:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
درسته آفرین بر شما
م س۱۹۷۹۱۲۵۱۸:۵۷:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۲۸
برادر عزیز خانه والدین رو .. خانه کرده و هر چی بهش میگند .. برو خونه واسه خودت بگیر و آبرو ریزی نکن فایده نداره بعداً چقدر احتمال میدهید که هر دوی والدین مشکلات روانی دارند سوما ببینید مراجعه به قانون چقدر به نتیجه مناسب و بدون آبروریزی منجر میشود خیلی از مردم هزاران ظلم به آنها میشود اما بخاطر ملاحظاتی ترجیح میدهند ظلم پذیر باشند تا ظلم ستیز تربیت خود والدین دلیل دیگری میتونه باشه یعنی والدین در ذهن خودشان قتل فرزندشان را کم کردن شری از خودشان و اجتماع میدانند ولی مهمترین چیز به نظر من آبروی اشخاص هست والله اعلم
ناشناس۱۹۷۹۶۷۲۲۳:۳۶:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲۸
حق با شماست دراین مورد خلا قانونی داریم.
ناشناس۱۹۷۹۷۶۴۰۰:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
یعنی تو بخاطر آبرو دست به کشتن میزنی مشخص دنبال بهانه ای
ناشناس۱۹۷۹۷۸۶۰۰:۲۴:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اگر طرف به قانون مراجعه کند قانو باقاتعیت برخورد نخواهد کرد طرفهم سو استفاده خواهد کرد به هر حال باز پدرو مادر بیچاره میسوزن.
ناشناس۱۹۸۰۰۰۹۰۳:۴۷:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
خودت هم نفهمیدی چی گفتی
ناشناس۱۹۷۹۱۵۶۱۹:۱۵:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲۸
فقط بحث فرزندکشی نیست. مقتول را قصابی کرده اند!!
ناشناس۱۹۷۹۲۲۳۱۹:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۸
کم بودن مجازات قتل فرزند قطعا میتونه در بعضی موارد موثر باشه. باید قتل عمد بین 10 تا 20 سال زندان داشته باشه حتی اگر توسط پدر انجام بشه یا اولیای دم گذشت کنن. الان مثلا چند سال حکم زندان بدن بعد از یک مدت هم طرف مشروط آزاد بشه! این بازدارنده است؟
ناشناس۱۹۷۹۳۶۰۲۱:۱۶:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۲۸
یک مفسد فی الارض را کشتند و مردمی را از شر او راحت کردند. افرادی چون این مقتول انگل های خانواده و اجتماع هستند که باید از بین بروند
ناشناس۱۹۷۹۳۶۹۲۱:۲۱:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۲۸
قتل ب روش مثله یعنی بیماری روانی
عسگری۱۹۷۹۳۷۷۲۱:۲۶:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۸
ببین چه کرده که پدر و مادرش تصمیم به قتلش گرفته اند .
مهتاب۱۹۷۹۴۱۸۲۱:۴۴:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۲۸
واوو چقدر حرفه حساب .مرسی از همه ی عوامل محترم
ناشناس۱۹۷۹۴۲۷۲۱:۴۸:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۲۸
من بطور قطع می گم این آدم دفعه اولش نبوده و اگر تحقیق بشه باز هم قتل انجام داده باقی کارها و رفتارش فقط بازیه، تست سایکوپتی باید ازش گرفته بشه
محمد۱۹۷۹۴۳۰۲۱:۵۰:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۸
واقعا متاسفم، تکه تکه کردن یک فرزند ناخلف، کجای انسانیته. پدر و مادرش می رفتن. ترکش می کردن. واقعا برای نظرات متاسفم
ناشناس۱۹۷۹۴۳۸۲۱:۵۳:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۲۸
خوب پدر و مادرش میبایست از اون خونه برن نه بچشون سلاخی کنن
ناشناس۱۹۷۹۴۸۷۲۲:۱۳:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۲۸
به تیتر دقت کنید،رستم اصلا نمی دونست سهراب پسرشه،بعد هم سهراب را با این آقا مقایسه میکنید؟
امیر۱۹۷۹۵۰۳۲۲:۱۹:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۲۸
من از نزدیک شاهد مشکلاتی که پسر خانواده برای اونا به وجود اورده بود ،هستم دیدم چطوری ساهلهای سال خونشون تو شیشه کرده بود روزی ۱۰ بار داد و فریاد تو ی خانواده اونم به مدت بیشتر از ۱۰ سال اعصاب و روان اون خانواده رو از بین برده بود هر روز دعوا کتک کاری شکستن شیشها و ... وحشتناک بود ما که همسایه بودیم از این وضعیت اسی شده بودیم وقتی ام که خبر مرگشو اوردن هیچکسی حتی برای لحظه ای ناراحت نشد این مورد با قتلهایی مثل مرحوم رومینا فرق میکنه اون به دلیل جهل پدر کشته شد و این به دلیل جهنم کردن زندگی والدین باید تفاوت قائل شد بین اینها البته هیچ کدوم درست نیست ولی علت و انگیزه مهم هست
ناشناس۱۹۷۹۵۰۶۲۲:۲۱:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۸
بله ظاهرا اون فرزند پدرو مادر رو ذله کرده به هیچ صراطی مستقیم نبوده از کودکی تا 47 سالگی اون خونواده رو آزار داده حاضر هم نشده بکنه و بره چون خدمات رایگان دریافت میکرده هیچ پدر و مادری دوس نداره خار به پای فرزند بره ولی امان از فرزند ناخلف خدا به هیج کس نصیب نکنه
ناشناس۱۹۷۹۵۳۲۲۲:۳۵:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۸
به نظر من سطح فرهنگی جامعه رو نشون میده...نشون میده سطح اگاهی جامعه خیلی خیلی کار داره...خلاصه کسی به فکر خانواده و جامعه نیست...
ناشناس۱۹۷۹۵۶۹۲۲:۴۹:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۲۸
من یه مادرم دارای سه فرزندم دوتا دکتر ویه مهندس تحویل این جامعه دادم این سه فرزندم جان من هستن از خدا میخوام عمر منو سه قسمت کنه به فرزندام بده
123۱۹۷۹۶۲۸۲۳:۱۷:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۲۸
فرزند هرچه فاسد باشه ودارای اعتیاد باشه بازم انسان فرزندش رو تکه تکه نمی‌کند وآرزوی مرگش روندارد. حداقل اگه پدر روانی باشه مادره جلویش رومیگیره یا برعکس.
ناشناس۱۹۷۹۶۶۷۲۳:۳۳:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۲۸
اندوه به خشم و خشم تبدیل به اراده می شود .
ناشناس۱۹۷۹۶۸۰۲۳:۳۸:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۲۸
این چه تحلیلی است خداوکیلی؟!
محمد روحانی۱۹۷۹۷۰۵۲۳:۴۹:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۲۸
به نظر من تا جای والدین و اعضای اون خانواده نباشیم نمیتونیم تصمیم درست بگیریم
رضا۱۹۷۹۷۴۰۰۰:۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
والله این پسر بهش نمیاد اصلا آدم بداخلاق وخشمگینی باشد خدایا شب کابوس میبینم از دست اینجور پدر ومادری
ناشناس۱۹۷۹۷۴۴۰۰:۱۰:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
سلام فرزند ناخلف هیچ کاری نمیشه براش کرد جز مردن براش واقعا فرزندی که به سن بلوغ رسید باشه اگه به پدر ومادرش بی حرمتی کنه انسان نیست چون درک وفهم نداره پس بهتره بمیره البته هیچ پدر ومادر ی دوست ندارن فرزند ناخلف داشته باشند اخ از قدیم میگن دکتر مهندس و استاد دانشگاه تحویل جامعه ندهید انسان تحویل بدهید بابک هم از همون بچگی معلوم بود چی بوده
ناشناس۱۹۷۹۷۵۰۰۰:۱۲:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
متن زیبایی بود
ناشناس۱۹۷۹۷۷۷۰۰:۲۰:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
وقتی جون به لب میرسه ، دیگه فرزند و غیر فرزند نداره.
ناشناس۱۹۷۹۸۳۳۰۰:۴۱:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
ببین چقدر به پدر و مادرش بی احترامی کرده که صبر اونها تموم شده هیچ پدر و مادری بد فرزندش رو نمیخواد
ناشناس۱۹۷۹۸۸۵۰۱:۱۳:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
خداوند به ما رحم کند، مواظب مون باشد، سلامتی و عاقبت مون راختم به خیر کند. کلا فرهنگ و اخلاق ما بهم ریخته
ناشناس۱۹۷۹۹۰۷۰۱:۳۰:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اکثر پدرو مادرا بیمارن و فقط به خاطر خودخواهی بچه دار شدن بنظر من اکثر مشکلات بچه ها نتیجه تربیت غلط پدر و مادرهای خودخواه بوده خدا لعنتشون کنه اون وقت میگن چرا بچه ها پدرو مادر رو خونه سالمندان گذاشتن به خدا خیلی از پدر مادرا هیولا تشریف دارن
ناشناس۱۹۷۹۹۲۵۰۱:۴۴:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چرا میگین سهراب کشی؟؟؟ رستم اگر سهراب رو کشت برای این بود که فرزندش رو نشناخته بود باوجدان!
ناشناس۱۹۷۹۹۳۶۰۱:۵۳:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چرا پدر ۸۱ ساله که هیچ آینده ای ندارد خودش را نکشته نظر من اینه که می‌توانست خودش و همسرش مهاجرت کنن ویا...هر کاری میکردن بهتر از کشتن فرزند بود خدا ازشون نگذره
زهرا۱۹۷۹۹۵۳۰۲:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
به نظرمن ما نمیتونیم اونارو قضاوت کنیم وتا روشن شدن موضوع توسط مراجع ذیصلاح بایدصبرکنیم.
ناشناس۱۹۸۰۰۷۳۰۶:۴۳:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
واقعا روانی بودن وگرنه آدم عاقل این کار نمیکنه
م۱۹۸۰۰۹۳۰۷:۱۰:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اوفففف به این والدین ظالمممممم...خدااااا لعنت تون‌کنه .....چطور تونستید
ناشناس۱۹۸۰۱۰۷۰۷:۲۲:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
هیچ کس تو این دنیا برای فرزند دلسوز تر از پدر و مادر نیست. اینکه پدر و مادر هر دو روانی باشند و دست به همچین قتل فجیعی بزنند یکم دور از ذهن هست. شاید بین این کار و کار دیگری این کار انتخاب کردن از آبرویی یا چیزی محافظت کردن. به این راحتی نمیشه قضاوت کرد.
ناشناس۱۹۸۰۱۱۴۰۷:۲۷:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
مهمترین عامل قتل فرزند این است که پدر ولی‌ دم است و قصاص نمی‌شود. فقط مدت کوتاهی به زندان میرود.
Salam۱۹۸۰۱۷۴۰۸:۱۹:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
بنظرمی رسد، آن مقاله بنحوی کشتن فرزند را عادی سازی می کند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین