آغاز یک بازی همیشگی در آستانه انتخابات؟!

گروه سیاسی الف،   4000218100 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آغاز یک بازی همیشگی در آستانه انتخابات؟!

اشرف بروجردی، نماینده رئیس‌جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی روز پنج‌شنبه شانزدهم اردیبهشت‌ماه 1400 طی گفتگویی با روزنامه آرمان، تلویحاً شائبه و امکان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد.

اشرف بروجردی در بخشی از مصاحبه خود عنوان می‌کنند «اگر احیاناً دلسرد هستند ازاین‌رو است که فکر می‌کنند شاید آرایشان مثمرثمر نباشد یا خدای‌ناکرده صندوق‌های رأی دچار خدشه شود». بروجردی در ادامه می‌افزاید «باید همه کاندیدا داشته باشند و بتوانند رأی خود را به کاندیدای مدنظر خود بدهند و مطمئن باشند که رایشان خوانده می‌شود. در آن صورت خواهد بود که مردم به حضور در پای صندوق‌های رأی راضی خواهند شد».

سخن گفتن از تقلب یا خدشه به صحت و سلامت انتخابات بیست و هشتم خردادماه در این مقطع زمانی آن‌هم از سوی یک مقام دولتی بسیار عجیب است. درواقع این ادعا در حالی مطرح می‌شود که هنوز عرصه رقابت‌های سیاسی شکل نگرفته و نامزدهای انتخابات نیز مشخص نیست. به نظر می‌رسد این گونه ادعا بیشتر در راستای اثرگذاری بر نهادهای نظارتی صورت می‌گیرد. البته از جنبه‌ای دیگر هم‌نوایی یکی از مقامات دولت دوازدهم با دشمنان نظام جمهوری اسلامی، برخی کشورهای نظام سلطه و رسانه‌های غربی در حالی است که خود دولت مسئول برگزاری انتخابات است.

متهم کردن نظام جمهوری اسلامی در حالی رخ می‌دهد که سیستم در بیش از چهار دهه گذشته ثابت کرده بیشترین حساسیت را نسبت به آرای مردم و برگزاری انتخاباتی سالم با مشارکت بالا داشته است. به همین دلیل است که رهبر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف از رأی مردم به‌عنوان حق‌الناس یادکرده است. بدون شک چنین سخنانی بیش از آنکه به آرام شدن و برگزاری یک انتخابات پرشور کمک نماید به شک و شبهه‌ها، بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم دامن می‌زند، مردم را از شرکت در انتخابات منصرف می‌کند و مواضع خصمانه دشمنان را تقویت خواهد کرد.

فراموش نشود در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 اگر نامزد پیروز 200 هزار رأی کمتر کسب کرده بود انتخابات به دور دوم می‌رفت اما همان‌طور که گفته شد نظام جمهوری اسلامی، تک‌تک آرای مردم را حق‌الناس می‌داند و همیشه از آن محافظت کرده است.

رهبری نیز در زمان‌های مختلف بیان داشته اند که نظام سیاسی در زمان انتخابات حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به آرای مردم دارد اما هم‌زمان نیز تأکید داشته‌اند که جریانات سیاسی مراقب گفتار و رفتار خود در این برهه زمانی باشند.

در این راستا رهبر انقلاب اسلامی روز یکشنبه 12 اردیبهشت‌ماه 1400 در سخنان تلویزیونی خطاب به مردم، انتخابات را به معنی واقعی کلمه فرصت مهم و بی‌نظیری برای استحکام پایه‌های اقتدار و امنیت کشور خواندند و گفتند: «عده‌ای با خدشه واردکردن در اصل انتخابات و یا در عملکرد دست‌اندرکاران اعم از شورای نگهبان یا دستگاه‌های دیگر موجب دلسردی مردم می‌شوند که این کار غلط است».

رهبری افزودند: «در جمهوری اسلامی همه انتخابات‌ها سالم برگزارشده است. ممکن است تخلفات کوچکی روی‌داده باشد اما در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نداشته و همواره انتخابات در جمهوری اسلامی همراه با امانت بوده است».

باوجوداین تأکیدات از سوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در برخی ادوار انتخابات بوده‌اند که از همان زمان آغاز به کار رقابت‌های انتخاباتی بر روی عباراتی مانند انتخابات آزاد، فراهم شدن زمینه نظارت خارجی و ... در عرصه انتخابات تأکید داشته که بدون شک جز ضربه زدن به حیثیت و اعتبار نظام سیاسی در عرصه بین‌المللی معنا و مفهوم دیگری نداشته است.

البته ضرورت دارد نهادهای برگزاری و نظارت بر انتخابات نیز حداکثر برنامه‌ریزی و مراقبت را داشته باشند تا شائبه جانبداری و حمایت از یک نامزد در بین جریانات سیاسی و افکار عمومی پیش نیاید. علی‌الخصوص مقامات دولتی و شورای نگهبان در هفته‌های پیش رو تا پایان برگزاری انتخابات می‌باید حداکثر احتیاط را در بیان دیدگاه‌های و اقداماتشان داشته باشند. به‌خصوص آن‌که در دوره‌های گذشته موضع‌گیری‌های فردی برخی از اعضای این نهادها موجب ایجاد مشکلات و حرف‌وحدیث‌های فراوانی دراین‌باره شده بود.

بدون شک بیست و هشتم خردادماه می‌تواند به صحنه‌ای از افزایش اعتماد و انسجام ملی در داخل و اقتدار و اعتبار ایران اسلامی در نظام بین‌المللی منجر گردد اگر نامزدها و جریانات سیاسی به قانون متعهد و پایبند باشند و نهادهای نظارتی و اجرایی نیز به وظیفه خود به نحو احسن عمل نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۹۸۶۶۰۹:۰۴:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
واقعا این همه حساسیت به سالم برگزار شدن انتخابات وجود داره؟
ناشناس۱۹۵۹۹۶۳۱۰:۰۵:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شرکت در انتخابات از نان شب هم واجب تر است.
ناشناس۱۹۶۰۰۰۸۱۰:۲۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
هرکس رئیس جمهور بشود هیچ تفاوتی برای مردم نداره سال به سال دریغ از پارسال !
ناشناس۱۹۶۰۰۵۵۱۰:۴۳:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
رییس جمهور فقط یک مجری است.
ناشناس۱۹۶۰۲۳۳۱۲:۱۸:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
حراج 30 میلیارد دلار 4200 تومانی و 62 تن ذخائر طلای بانک مرکزی نشان داد که اختیارات کافی دارند اما عُرضه ندارند.
ناشناس۱۹۶۰۲۷۹۱۲:۳۹:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
مجری نباید قانون را دور بزند.
ناشناس۱۹۶۰۳۳۸۱۳:۰۸:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اصلاح طلب، اصولگرا دو طرف یک سکه هستند. این بازی دیگر جواب نمی دهد. طرحی نو دراندازید!!!
ناشناس۱۹۶۰۱۷۳۱۱:۴۲:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
مدعیان اصلاح طلبی: هروقت ما برنده نشویم تقلب شده؟؟!! برو حاج خانم ۸سال ریاست کردی بسه دیگه حرف الکی نزن
ناشناس۱۹۶۰۲۸۷۱۲:۴۲:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
این بازی ها دیگه نخ نما شده است.
ناشناس۱۹۶۰۰۰۹۱۰:۲۹:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
مدت ها است که نان گران شده است. عده ای آن را نسیه می خرند.
ناشناس۱۹۶۰۰۲۸۱۰:۳۳:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
در دقیقه 90+ یک کاندید رد صلاحیت شده، صلاحیتش تایید می شود تا تنور انتخابات گرم شود!!
ناشناس۱۹۶۰۱۶۸۱۱:۳۹:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
این سیاست نخ نما شده
ناشناس۱۹۶۰۴۲۷۱۳:۴۱:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شما نون شب نداری؟ این حرفا از سر شکم سیریه. برای مردم گشنه
ناشناس۱۹۵۹۹۹۹۱۰:۲۶:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
رای بی تاثیر مانند شعار بی عمل است
ناشناس۱۹۶۰۰۳۳۱۰:۳۵:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
ننگ فتنه 88 و تهمت دروغ به تقلب به نظام تا ابد از دامن اصلاحات پاک نخواهد شد و حالا در آستانه انتخابات همان بازی همیشگی را کلید زدند اما مردم دیگه فریب نمی خورند.
ناشناس۱۹۶۰۱۷۱۱۱:۴۱:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
آن مردمی که در سال 88 معترض بودند هیچگاه قانع نشدند و استخوان لای زخم ماند
ناشناس۱۹۶۰۲۴۰۱۲:۲۰:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
برنده شدن روحانی با نیم درصد تک ماده در سال 92 نشان داد که ادعای تقلب در سال 88 تهمت دروغ بود.
ناشناس۱۹۶۰۲۴۹۱۲:۲۵:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
آن مردم در سال 88 اسیر دروغگو ها شدن و کم کم خودشان فهمیدن و دیگر ادامه ندادن و براندازها ادامه دادن
ناشناس۱۹۶۰۲۶۶۱۲:۳۴:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دلیل قانع نشدنشون بیسوادی بسیار شدیدشون بود، از همون اول معلوم بود، طبق نظرسنجی گالوپ ( همون سازمانی که وقتی میگه شاخص خوشبختی و فلاکت ایران فلانقدره همتون با آب و تاب منتشرش میکنید، یا بهتر بگم، براتون منتشر میکنند تا کپیش کنید ) احمدی نژاد برنده انتخابات بود. تمام شواهد آماری هم مبنی بر درست بودن انتخابات بود، خطی بودن ارا نتیجه بدیهی قانون اعداد بزرگ هست ( که صد البته نمیدونید ) ، عدم صدق در قانون بنفورد که ابدا ربطی به صحت یا عدم صحت نتایج نداره ( هر چند برخلاف محاسبه اون فرد بیسواد، اتفاقا در قانون بنفورد هم صدق میکرد که این رو هم صد البته نمیدونید ) ، مشارکت بالای 100 درصدی در بعضی از حوزه ها هم کاملا طبیعیه و بدلیل این هست که شما مجبور نیستی در مکان زندگیت رای بدی و این حوزه ها هم بسیار کم جمعیت بودند و اضافه شدن مقدار بسیار کمی از شهر پر جمعیتی مثل تهران به این جور حوزه ها، درصد مشارکت اون حوزه رو میتونه بالای صد بکنه ( که این رو هم قطعا نمیدونید ) و دست آخر، چنین تقلبی با چنین سطح قطعا و بلاشک بعد از 12 سال لو میره. الان هم اگر کسی هنوز شک داره به صحت انتخابات، باید به ای کیوش شک کنه.
ناشناس۱۹۶۰۳۷۵۱۳:۲۰:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اونا که قانع شدن وگرنه سالهای بعد اینهمه تَکرار نمیکردن، البته یه عده کمی هم هستن که هیچوقت قصد قانع شدن ندارن، بعید میدونم همون سال ۸۸ هم توی انتخابات شرکت کرده بودن!!
شناس۱۹۶۰۴۵۶۱۳:۵۴:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
صرفا جهت اطلاع کسانی که به دنبال حقیقت‌اند: 1. آخوندی نماینده موسوی در جلسه نمایندگان نامزدها با رهبری: "صندوقها را 20 بار هم که بشمارند؛ نتیجه آرا عوض نخواهد شد". https://b2n.ir/e14818 2. تاجزاده: "برای بنده که تجربه انتخابات رو دارم می‌دونم که در انتخابات تقلب نشده. ممکنه که یکی دومیلیون عقب جلو شده باشه ولی ما نتیجه انتخابات رو باختیم. حالا به جای ۲۵ میلیون و ۱۴ میلیون شده باشه ۲۴ میلیون و ۱۵ میلیون مثلا. ما انتخابات رو باختیم". https://b2n.ir/z51669 3. آقای محمد خاتمی : "من نمیگویم تقلب شده است". https://b2n.ir/w70260 4. پیش از نوروز 88، در اتفاقی بی سابقه کمیته‌ای با عنوان "کمیته صیانت از آرا" از سوی اصلاح‌طلبان اعلام موجودیت کرد. 5. ظریف سال 1387، در مصاحبه با شبکه پرس‌تی‌وی بخشی از طرح آمریکا برای انتخابات 88 را پیش‌بینی کرده بود. او در این مصاحبه ابراز داشت که آمریکا در حال طراحی یک کودتای مخملی در ایران است. "کاخ سفید در حال تلاش برای طرح‌ریزی انقلاب مخملی در ایران است و این کشور در حال تشدید اختلاف میان ایرانی‌ها جهت سرنگون کردن حکومت این کشور است و مفهوم کودتای مخملی در ایران نباید ناچیز انگاشته شود". https://b2n.ir/z68755 6. خرداد 92: همان جریان سیاسی، بدون توجه به امکان "تقلب" در انتخاباتی مشارکت کرد که مجری آن دولت محمود احمدی نژاد بود و اتفاقا پیروز شد. مرداد 92 ربیعی، زنگنه، آخوندی و ... از اعضای اصلی ستاد موسوی عضو کابینه شدند.
ناشناس۱۹۶۰۵۵۰۱۴:۴۷:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
عمو کار از ننگ 88 و حماسه و این حرف ها گذشته است کارد به استخوان مردم رسیده ، با این حرف ها تنور گرم نمی شود .
ناشناس۱۹۶۰۰۸۷۱۰:۵۷:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
بله وجود داره!
ناشناس۱۹۶۰۰۹۷۱۱:۰۲:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
انتخابات با وجود جماعت بیسواد و مبتذل داخلی که چشمشون به دهن امثال منوتو و امثالهم هست کار عبث و بیهوده ای هست. مگر اینکه حق رای از امثال این ها بطور کامل سلب بشه
ناشناس۱۹۵۹۸۸۰۰۹:۱۵:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
کلا همچی ایران درست و دقیق انجام میشه هرکی هم حرفی بزنه اب در اسیاب دشمن میریزه خوده معجزه قرن اقا محمود هر روز چیز جدیدی رو میکنه
ناشناس۱۹۶۰۰۰۵۱۰:۲۸:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اصلاح طلبان هروقت برنده انتخابات باشند میگن دموکراتیک بود اگر بازنده باشند میگن تقلب شده بود !!!! صحبت های اشرف بروجردی هم در همین راستا قابل تحلیل است.
ناشناس۱۹۶۰۱۰۸۱۱:۰۶:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
حالا اگه گفته بود انتخابات سالم برگزار میشه یه عده میگفتن رئیس کتابخانه ملی در مواردی که تخصص نداره بهتره اظهار نظر نکنه!!!!
ناشناس۱۹۵۹۸۸۱۰۹:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اصلاح‌طلبان زمانی که شانس رأیشان پایین است زیر میز میزنند.
ناشناس۱۹۶۰۰۱۹۱۰:۳۱:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اصولگرایان بدون نگرانی در تمام مدت بر علیه مردم و منافع کشور عمل میکنند
ناشناس۱۹۶۰۰۸۵۱۰:۵۵:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دار و دسته شما اگر غیرت داشتن اکنون وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم این نبود که شرمنده زن و بچه خود باشند.
ناشناس۱۹۶۰۲۵۵۱۲:۲۸:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
یا اگر غیرت داشتند از مدینه فاضله قوانین خوب اقتصادی‌شان را الگو می گرفتند و اجرا می کردن تا تورم زیاد نباشد ولی نمی کنند و دنبال گدایی از همان ها هستند
ناشناس۱۹۶۰۴۴۷۱۳:۴۸:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خانم‌ محترم فراموش کردند خودشان مجری انتخاباتند؟
ناشناس۱۹۶۰۰۸۹۱۰:۵۸:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
منافع ملی کشور با اصلاحات تامین نمی شود قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و سعدآباد و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر دستاورد !!! دولت اصلاحات بود.
ناشناس۱۹۶۰۱۷۲۱۱:۴۲:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
حتما با اصولگراها تامین می شه با محمود هاله نور با دولت پاکدستش !
ناشناس۱۹۶۰۲۴۳۱۲:۲۲:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
رکورد اختلاس در دولت یازدهم با رقم بی سابقه 15 هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان شکسته شد.
ناشناس۱۹۶۰۲۵۸۱۲:۲۹:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
صد رحمت به احمدی نژاد شماها که معیشت مردم را به خاطر کدخدا گروگان گرفتید تا مردم را از نظام ناراضی کنید
ناشناس۱۹۶۰۲۶۰۱۲:۳۰:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دولت روحانی رکورددار تورم و رشد اقتصادی منفی و اختلاس است.
ناشناس۱۹۶۰۰۹۴۱۱:۰۱:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
یعنی گرانی دلار و صف مرغ تقصیر اصولگراها بوده!؟!؟ قسمت جالبش اینه که این اتفاق زمانی افتاده که دولت و مجلس دست بقیه بوده!!!!!!
ناشناس۱۹۶۰۲۷۳۱۲:۳۸:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دولت بی عرضه اصلاح طلب مرغ و روغن را هم به بحران تبدیل کرد.
ناشناس۱۹۶۰۴۴۶۱۳:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
این دولت بی تدبیر رکورددار تورم در 60 سال اخیر است.
ناشناس۱۹۶۰۱۳۲۱۱:۱۸:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
این حرفهایی هست که اصلاح‌طلبها به شما یاد میدن که هم بهشون رای بدین هم خرابکاریهاشون رو بندازن گردن دیگران
ناشناس۱۹۶۰۲۴۵۱۲:۲۳:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اصلاح طلبان همیشه خرابکاری می کنند همیشه هم از مردم و نظام طلبکار هستن.
ناشناس۱۹۵۹۸۸۳۰۹:۱۹:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
هنوز متوجه نشدم کجاش خدشه به انتخاباته . داره میگه دلیل شرکت نکردن مردم از نظر خود مردمی که شرکت نمیکنند سه چیزه. یا کاندیداها محدودند یا فکر میکنند رایشان در تغییر اوضاع مملکت بی تاثیر است یا فکر میکنند ممکن است رایها دستکاری شود. کسی که شرکت نمیکنه دلایلش همینهاست دیگه.
ناشناس۱۹۶۰۰۲۰۱۰:۳۱:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
سخن گفتن از تقلب خدشه در انتخابات است در حالیکه دولت خودشان مجری انتخابات است و استانداران و غیره از خودشان هستن.
ناشناس۱۹۶۰۱۶۵۱۱:۳۶:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دولت‌تدارکاتچی‌میباشد‌کاردیگری‌بلد‌نیست
ناشناس۱۹۶۰۲۴۸۱۲:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگر رئیس جمهور تدارکاتچی است !!! چرا موقع انتخابات وعده های رنگارنگ به مردم می دهند ؟!
ناشناس۱۹۶۰۲۷۰۱۲:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
ذات اصلاح طلبی همین است وقتی خرابکاری می کنند میگن دولت هیچکاره است !!!! اگر اوضاع خوب باشد میگن فلانی امیرکبیر بود !!!!!
ناشناس۱۹۶۰۴۴۵۱۳:۴۷:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
حتی محمودصادقی هم اعتراف کرد اختیارات بالاست اما عرضه نداشتند دولتیها
ناشناس۱۹۶۰۰۲۴۱۰:۳۲:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
هر انتخاباتی یک «رفراندوم» و یک «بیعت» است
ناشناس۱۹۶۰۱۲۱۱۱:۱۰:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
و موافقت با سیاستهایی که کشور را به این روز نشانده
ناشناس۱۹۶۰۱۰۴۱۱:۰۵:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دوست عزیز حداقل ای کاش یکبار درست بخونی بعد نظر بدی!! خود سرکار خانم فرمودن صندوقهای رای دچار خدشه بشه نه نویسنده!!!
ناشناس۱۹۶۰۲۱۴۱۲:۱۰:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شما که به دیگران ايراد میگیری "خدای نکرده" ابتدای جمله را مانند نویسنده خوردی!
ناشناس۱۹۶۰۱۱۲۱۱:۰۸:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
ایشون به عنوان مسئول دولتی که قراره انتخابات رو برگزار کنه این حرفها رو باید به مردم بگه یا به مسئولین دولت!؟!؟
ناشناس۱۹۶۰۱۲۰۱۱:۱۰:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دو حالت داره: یا ایشون علاقه به حضور بیشتر مردم داره، پس باید به عنوان دولت برگزار کننده انتخابات شک مردم رو برطرف کنه نه اینکه جوری حرف بزنه که شک مردم بیشتر بشه! یا دنبال کاهش حضور مردمه، که .....
ناشناس۱۹۶۰۱۲۳۱۱:۱۳:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
نمیدونم چرا بعضی موقعها خیلی خوب متوجه میشی، یعنی طرف بگه ف میری فریدونکنار اما بعضی مواقع هرچی هم توضیح بدن باز هم میگی متوجه نشدم!!! داستان چیه!؟!؟
ناشناس۱۹۵۹۸۸۴۰۹:۱۹:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
قابل توجه ملت ایران توجه فرمایید توجه فرمایید دولت همان بلای را که سال گذشته در بورس سر مردم در اورد امسال دارد نقشه برای ۳۰ میلیارد دلار خانگی که در دست مردم کشور است میکشد به اینصورت که به قورت صوری روند ارز را کاهشی کرده تا ارزهای در اختیار مردم را جمع آوری کند و به یکباره روند را افزایشی کرده و نوسان زیادی بگیرد و کسری بودجه را تامین و کاری کند که خزانه را خالی تحویل دولت بعدی ندهد
گورخواب۱۹۶۰۰۶۱۱۰:۴۵:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
قیمت واقعی دلار بر اساس شاخص های پولی حدود 12 هست
ناشناس۱۹۶۰۲۶۳۱۲:۳۲:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دولت به تو گفته تا از برجام یا انتخابات... .؟! شاخص دلار براساس تورم کشور شما و کم کردن تورم کشور آمریکا به دست می آید و بالای 17 هزار تومان و زیر 20 هزار تومان است منتهی دولت با دستکاری...!
گورخواب۱۹۶۰۴۶۴۱۳:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
بر اساس تفاضل تورم حوزه ی دلار و ریال بر پایه ی سال 92 که محاسبه شود حدود نصف نرخ جناب عالی میشه مگر اینکه تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی نادرست باشد.
گورخواب۱۹۵۹۸۸۵۰۹:۱۹:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگه انتخابات شما این همه خوبه چرا شاخص مردم سالاری با اریتره در قعر جدول هستی؟!
ناشناس۱۹۶۰۰۱۶۱۰:۳۰:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
جان؟ چی گفتی؟
ناشناس۱۹۶۰۱۶۴۱۱:۳۶:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
این گورخوابه شک ندارم مثل طرفداران حقوق کارگریه که کفش میلیونی داشتند
ناشناس۱۹۵۹۸۹۰۰۹:۲۴:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
برای افرادی که کمیته های اجرایی و نظارت را متهم می کنن باید پرونده قضایی تشکیل شود ، یا ادعای خود را ثابت می کنند یا جریمه پرداخت کنند.
علی۱۹۵۹۸۹۸۰۹:۲۷:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
ما که کاره ای نیستیم خودی هاتون از جمله آقای سبز و آقای بهار این موضوعات را مطرح کردند
ناشناس۱۹۵۹۹۱۷۰۹:۴۳:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
آقایان خودشان برگزار کننده انتخابات هستند و بعد زیر سوالش می برند البته اگر نامز مورد نظرشان از صندوق بیرون نیاید. با این حرفا انتخابات را مهندسی می کنند. همون طور که وضع اقتصادی کشور را به گند کشیدند و الان هم طلبکارند انگار نه انگار که چقدر پول پارو کرده و چقدر برای اطرافیانشان دزدیدند
ناشناس۱۹۵۹۹۶۶۱۰:۰۸:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خوبه اصلاح طلبان حداقل در استانه انتخابات بازی دارند. اصولگرایان که پدر صاحب ملت را با بازیهای مداوم در آورده اند..
ناشناس۱۹۶۰۰۲۶۱۰:۳۳:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اصلاح طلبان با تورم 1000 درصدی و مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی که درست کردند پدر جد مردم را در آوردند.
ناشناس۱۹۶۰۰۸۱۱۰:۵۳:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اصلاح صلب و اصولگرا فرقی نداره.دوتاشون ناکارامدن. دولت اصولگرای انقلابی پاکدست اصولگرای شما رو هم دیدیم که مردم بیچاره هنوز دارن تاوان خرابیهای احمدی نژاد رو پس میدن.
ناشناس۱۹۶۰۲۵۳۱۲:۲۸:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دولت روحانی با هیچ دولتی قابل قیاس نیست 3 سال پی در پی تورم بالای 50 درصد و رشد اقتصادی منفی داریم که از اول انقلاب تاکنون سابقه نداشته است حداکثر تورم در دولت قبل در سال 91 حدود 40 درصد بود.
ناشناس۱۹۶۰۲۵۷۱۲:۲۹:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 9 برابر گران کردند.
ناشناس۱۹۶۰۲۶۲۱۲:۳۲:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن .
ناشناس۱۹۶۰۴۴۸۱۳:۵۱:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
بعد از فتنه 88 بانک مرکزی تحریم شد و از سال 90 اوضاع اقتصادی کشور بهم ریخت و مردم تا به امروز روی آسایش و رفاه ندیدند مردم تاوان فتنه دار و دسته شما را دارند پس می دهند.
ناشناس۱۹۶۰۴۵۱۱۳:۵۲:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
دولت اصلاحات با فروختن دریای خزر رکورددار چوب حراج زدن به منافع ملی بود.
ناشناس۱۹۶۰۱۴۶۱۱:۲۳:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
نگفته اصلاح‌طلبها فقط دم انتخابات بازی دارن که!!! گفته بازی دم انتخاباتشون اینه، وگرنه برای هر لحظه بازی دارن!!
ناشناس۱۹۶۰۲۶۸۱۲:۳۴:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اصلاح طلبان بی لیاقت 8 سال مملکت را به قهقرا بردند و سفره های مردم را کوچک کردند و حالا شائبه تقلب در انتخابات راه می اندازند !
ناشناس۱۹۶۰۴۵۴۱۳:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند بازهم بدنبال انتخابات هستن !!!
ناشناس۱۹۵۹۹۷۸۱۰:۱۵:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
عطر آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.
ناشناس۱۹۶۰۱۴۷۱۱:۲۴:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
داداش اون عطر نیست، مشک درسته!!!
ناشناس۱۹۶۰۲۱۹۱۲:۱۳:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
داداش حق با شماست، عجله کردم. البته در اصل معنا توفیر نمیکنه ولی خب شما 19 بده. مخلصیم.
ناشناس۱۹۶۰۱۴۹۱۱:۲۵:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
آخه بعضی‌ها حس بویایی‌شون مشکل داره هی از عطر ایراد میگیرن!!!
عباس۱۹۶۰۱۲۴۱۱:۱۳:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اینکه هرکی هرچی میخواد بگه.خب بگه اما ما مردم اگه رای نمیدیم 1.عملکرد بسیار بسیار بد2.هیچ راهی برای اعتراض برای این عملکرد بد3.سوء استفاده مسئولین از نام ما به کام خویش یعنی عدم صداقت
ناشناس۱۹۶۰۱۵۶۱۱:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خانم زینب سلیمانی چند روز پیش یه مصاحبه کرده بود، خیلیها نظر داده بودن که چرا نظر دادی، چیکاره هستی، چرا توی موضوعی که تخصص نداری حرف میزنی!؟!؟ الان کسی نمیخواد به رئیس کتابخانه ملی تخصصش رو یادآوری کنه!؟!؟
ناشناس۱۹۶۰۲۶۵۱۲:۳۳:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۹
چون اینجا کل نظام را زیر سوال می برد برای ضد ایرانی ها به به همراه دارد
علی 671۱۹۶۰۲۲۰۱۲:۱۳:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگر ما با کلاممان آتو دست دشمن ندهیم میمیریم .خانم شما کجای این مملکت ایستاده اید و چکاره اید که خوراک برای دشمنان دین و کشور اسلامی تهیه می کنید ..شما مگر قیم مردم هستید یا جیر خوار و مواجب بگیر بیگانه .بگذارید این مردم زجر کشیده هشت سال دروغ و قول بیجا شنیده آگاهانه دست به اتنخاب بزنند و دولتی انقلابی و دلسوز مردم را روی کار بیاورند تا شما مهره های سوحته به تاریخ سپرده شوید .اگر بگذارید .
ناشناس۱۹۶۰۲۲۵۱۲:۱۵:۰۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
یک آدم ناشناخته ای یک حرفی زده. این شما هستید که دارید بزرگش می کنید و بازی سازی می کنید.
ناشناس۱۹۶۰۳۵۴۱۳:۱۵:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اشرف بروجردی نماینده رئیس جمهور در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان است که شائبه تقلب !!! در انتخابات را مطرح کرده است.
علی کریمی۱۹۶۰۳۴۹۱۳:۱۲:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
وقتی معترضان به نتایج انتخابات سال 88 بدون محاکمه هنوز در حصر خانگی هستند تلاش برای اقناع افکار عمومی در مورد سلامت انتخابات آب در هاون کوفتن است.
ناشناس۱۹۶۰۴۱۲۱۳:۳۵:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۹
من فکر کردم منظور از بازی همیشگی انتخابات، بازی انتخاب بین بد و بدتر جهت کشاندن مردم پای صندوقها هست. متن، داستان دیگه ای بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین