گفتار ظریف؛ اختلال‌‌‌ فهمِ فردی یا بحران دانش سیاسی در ایران؟!

  4000212105 ۱۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
گفتار ظریف؛ اختلال‌‌‌ فهمِ فردی یا بحران دانش سیاسی در ایران؟!

گروه سیاسی الف-محسن جبارنژاد: دقت در باب محتوای فایل صوتی منتشر شده وزیر امور خارجه بیش از همه چیز، گویای این واقعیت است که نهاد علم در ایران و به ویژه ارتباط منطقی آن با نهاد سیاست دچار اختلالی جدی است که در ادامه توضیحاتش را عرض خواهم کرد. 

اساسا دستگاه سیاست خارجی نمی‌تواند در غیاب یک "ایده" دست به کنشگری دیپلماتیک بزند. به نظر می‌رسد که عمده کنشگران دیپلماسی ما به واسطه اختلال های جدی به وجود آمده در نهاد علم به ویژه علم سیاست در ایران، عمدتا از ایده ها و نظریات رایج در عرصه دانش روابط بین الملل متاثر اند. عمده پارادایم های نظری رایج و مسلط در این عرصه شامل  دو نگرش رآلیستی (هابزی)  و لیبرالیستی است. البته پرواضح است که عمده کنشگران دیپلماسی در ایران و به ویژه تیم فعلی وزارت خارجه که مسولیت راهبری برجام و هم اینک مذارکرات وین را بر عهده دارند، عمدتا متاثر از نگرش های رایج لیبرالیستی هستند که خود نیز مبتنی بر انگاره صلح کانتی و آرای استوارت میل است. این صورت بندی گفتمانی دوگانه، البته متعلق به دهه های میانی قرن بیستم است و پس از آن نظریه های جدیدی در عرصه روابط بین الملل پا به عرصه گذاشتند. به عنوان مثال سازه انگاری یکی از این پارادایم های نظری است. 

در تئوری  سازه انگاری، هنجارها، هویت ها، فرهنگ ها و حتی دین نقشی بنیادین در تنظیم سیاست بین الملل میان دولت‌ها ایفا می‌کند. چنانکه هر کشوری می‌تواند و بلکه بایسته است تعین ها و تشخص های ارزشی و ساختاری خود را در قالب یک سیاست خارجی مبتنی بر یک ایده نظری روشن‌ِ معطوف به عمل، تحقق و عینیت بخشد. 

 اظهار نظر وزیر خارجه در فایل صوتی اخیر و تاکید بر دوگانه هایی نظیر "مصلحت نظام - مصلحت مردم" یا "دیپلماسی-میدان" نشان داد که ذهنیت دیپلمات های ایرانی همچنان متاثر از صورت بندی های کلاسیک تئوریهای دهه 50 و 60 روابط بین الملل است. حتی می‌توان گفت که این ذهنیت، نتوانسته  به صورت بندی های متاخر نظری در روابط بین الملل در غرب ( نظیر سازه انگاری که عنصری چون هویت، فرهنگ و دین را مورد توجه قرار می‌دهد) چندان التفاتی پیدا کند.

البته ناگفته نماند که این اتهام عدم التفات، قبل از آنکه متوجه نهادسیاست و یا سیاستمداران باشد متوجه نهاد علم به ویژه دانش سیاسی در ایران است که دست کم تا کنون ناتوان از صورت بندی ایده ای روشن و بومی در باب سیاست خارجی بوده است. ایده ای که اولا بتواند تشخص  های ارزشی، هویتی و ساختاری جمهوری اسلامی را صورت بندی کند ثانیا از دل آن، قاعده ای برای کنش دیپلماتیک استخراج کند و ثالثا دوگانه هایی نظیر "دیپلماسی-میدان" ( که بدون توجه به عناصر هویتی و ارزشی جمهوری اسلامی و نیز با تاثیرپذیری از مفروضات تئوری های تقریبا منسوخ روابط بین الملل در ذهن دیپلمات های ما شکل گرفته) را  برای نهاد سیاست در ایران، دست کم به لحاظ نظری، حل و فصل کند. 

 در باره نکته اخیر باید گفت که عدم فهم همین نکته، لحظات پرتنش و پرتعارض فراوانی را در سیاست خارجی ما طی این چهل و دوسال رقم زده و انرژی فراوانی از سیستم حکمرانی ما گرفته است.  حتی می‌توان ادعا کرد که  ما در میان سایر کشورها از این لحاظ، واقعا یک مورد عجیب و غریبیم! به عنوان مثال این حرف آقای ظریف که میدان، هیچ هزینه ای برای دیپلماسی نداد، حتی از  یک کسی چون جان کری که هم، زمانی در "میدان" ، سرباز آمریکا در جنگ ویتنام بود و هم زمانی یک مقام ارشد دیپلماسی در آمریکا بود نیز صادر نمی‌شود. خلاصه آنکه  گفتار  وزیر خارجه، بیش از آنکه نشانه اختلال و کژکارکردی ذهنِ سوژه باشد دلالتی است بر بحران دانش سیاسی در ایران.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۱۰۵۶۰۹:۱۱:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر مردان میدان نبودند امروز کسی شیک‌پوشان را به وین راه نمی‌داد.
ناشناس۱۹۵۱۱۱۴۰۹:۴۷:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در همه دنیا ، میدان و دیپلماسی ۲ مقوله کاملا جدا از هم هستند
ناشناس۱۹۵۱۶۸۷۱۳:۰۷:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف به انتهای کار دیپلماسی رسید. ظریف باید به فکر دوره فراغت و گذراندن وقتش با نوه هایش باشد.
ناشناس۱۹۵۱۷۰۴۱۳:۱۴:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ما مردان میدان بسیار داریم. اما به شدت سیاستمدار کارکشته کم داریم.
ناشناس۱۹۵۱۷۰۸۱۳:۱۸:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
خواص بی بصیرت به انقلاب لطمه زده و می زنند.
ناشناس۱۹۵۱۷۳۱۱۳:۲۵:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اصلا این طور نیست مثل روز روشن است که همه جای دنیا باهم پیش میروند لطفا اطلاعات غلط ندهید
ناشناس۱۹۵۲۰۱۸۱۵:۱۳:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام بود حالا ظریف از میدان طلبکار شده است !!!
ناشناس۱۹۵۱۸۵۰۱۴:۱۴:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
نتیجه دیپلماسی ظریف در 8 سال گذشته تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد و نتیجه مقاومت در میدان نابودی داعش و جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه و تقویت امنیت ملی ایران شد.
ابراهیم۱۹۵۲۲۱۲۱۶:۴۶:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در همه ی دنیا کشورهای موفق این دو با هم هماهنگ هستند و البته در همه ی دنیا هم اختلافاتی بینشان پیش میاید. هر قدر هماهنگتر و در خدمت سیاستهای کلی باشند نتیجه و موفقیت بیشتر!
ناشناس۱۹۵۲۲۸۱۱۷:۲۱:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اهان مثلا جان کری در وسط مذاکرات به ظریف میگوید کشتی یمن باید برگردد این یعنی میدان مهمتر از دیپلماسی هست حداقل برای غرب اسیا میدان مهمتر است
ناشناس۱۹۵۲۸۵۲۲۳:۴۰:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
چرا زودتر نگفتی اساتید علم سیاست یاد گرفتند استاد
ناشناس۱۹۵۳۱۰۰۰۲:۳۷:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۱۴
مثلا کجای دنیا؟ برای ژاپن و کره خیلی جاهای دیگه کسی تره خورد نمیکنه چون در اشغال امریکاست قدرت نداشته باشی توسرت میزنت ظریف هم اگر مذاکره میکنه به خاطر خنده هاش نیست بخاطر هسته ای و منطقه ونظامی هست
ناشناس۱۹۵۱۱۵۸۰۹:۵۹:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
الف اگر ذره ای انصاف داشتید فایلی که وزارتخارجه از سخنان ظریف در سال 99 را منتشر کرد ؛رسانه ای کرده و می دیدید آنجا همان سخنان رهبری را تکرار کرده خطاب به همکارانش...همه طلم کردید در حقش وباید در آخرت جوابگو باشید
ناشناس۱۹۵۱۷۸۰۱۳:۴۹:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظلم؟؟؟ اولا فایل را ما منتشر نکردیم که ما ظلم کرده باشیم در ثانی ما نسبت به همین سخنان واکنش نشان داده ایم ثالثا اینکه جای دیگری حرف دیگری زده است که نشان دهنده درست بودن این حرفها نیست ؟؟
ناشناس۱۹۵۲۲۶۹۱۷:۱۷:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
پروفسور عجول! منظور از فایل ،فایل دزدیده شده نیست.....قضاوتهایتان هم همینطورا ست
ناشناس۱۹۵۱۱۸۱۱۰:۱۰:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر ما معتقد به اصول باشيم همواره با مستکبران که امروز سمبل آنها آمريکاست، درگير خواهيم بود. این یک اصل مسلم است
ناشناس۱۹۵۱۱۸۹۱۰:۱۲:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
این همه کشور در دنیا هست که بدون کوچکترین تنش در دنیا با دیگران تعامل می کنند و مدام درگیر شاخ و شانه کشیدن نیستند و اتفاقا بسیار پیشرفته هستند و مردمشان در رفاه هستند ...
ناشناس۱۹۵۱۶۹۶۱۳:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یک کشور می شود ژاپن، یک کشور می شود کره شمالی و یک کشور می شود سومالی. علت اختلاف در سطح رفاه و پیشرفت در این کشورها، تصمیماتی است که توسط مسئولان آنان در طی چند دهه اخذ شده اند.
ناشناس۱۹۵۱۹۶۱۱۴:۵۱:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
هر وقت خاورمیانه شد مانند آنجا بیایید تز روشنفکری بدهید یا بر عکس نوکر آنها شدین که بازهم دنبال تجزیه شما هستند
احمد۱۹۵۲۲۵۵۱۷:۰۹:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ببخشید،دردنیای خیالی شما چنین کشورهایی وجود دارند،اما افراد باسواد که قدرت تجزیه و تحلیل کشورها را دارند می دانند که در دنیای واقعی تنها کشوری می تواند فارغ از تعرض دیگران به رفاه و آسایش دست پیدا کند که اولا استقلال سیاسی داشته باشد،ثانیا از مولفه‌های قدرت بهره کافی داشته باشد، وگرنه کشورهایی مثل عربستان،کویت،امارات که اختیارشان دست آمریکائیهاست و باج سنگین مالی و حیثیتی می دهند و ظاهراً شهروندانشان در رفاه زندگی می کنند نمی توانند برای ایرانی جماعت الگو باشند.
ناشناس۱۹۵۲۲۶۷۱۷:۱۶:۵۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
و ارض الله واسعه. خوب برو اونجا.
حسن جیب بر۱۹۵۱۱۹۲۱۰:۱۴:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کلا اعضای این دولت ... همه چیز را گل و بلبل می بینند و می گویند بروید خدا را شکر کنید قحطی نشده و اقتصاد ونزویلایی نشده است
ناشناس۱۹۵۱۲۲۹۱۰:۳۳:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کشور نیاز به مسئولان اتو نکشیده دارد.
ناشناس۱۹۵۱۲۹۷۱۰:۵۹:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
قطار انقلاب با سرعت در حرکت است و آنانی که ظرفیت نگه نمی دارند از آن پیاده می شوند.
علی۱۹۵۱۳۰۶۱۱:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
و این دیدگاه یعنی کمونیستی کردن کشور.
ناشناس۱۹۵۱۳۱۲۱۱:۰۴:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
باید به سوالات و پرشهایی که در فایل صوتی ظریف مطرح شده اند، پاسخ داده شوند. وگرنه ابهاماتی باقی می مانند که افکار عمومی را تا مدتهای طولانی به خود سرگرم می کنند.
ناشناس۱۹۵۱۳۱۶۱۱:۰۵:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کشور نیاز به مدیر جوان، جهادی و نترس دارد.
ناشناس۱۹۵۱۶۱۸۱۲:۵۳:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
به شرطی که با سهمیه مدرک نگرفته باشن
ناشناس۱۹۵۱۳۴۰۱۱:۱۲:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
وزیر خارجه آینده ایران کیست؟چه کسی در حد و اندازه های ظریف است: دانش آموخته علوم سیاسی از بهترین دانشگاههای آمریکا 42 سال تجربه در سیاست آشنایی کامل با مسایل آمریکا و جهان دانستن زبان انگلیسی در حد زبان مادری آشنایی شخصی با بسیاری از سیاستمداران دنیا .....
ناشناس۱۹۵۱۶۳۰۱۲:۵۵:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
جلیلی، امیر عبدالهیان ، متکی ، باقری
ناشناس۱۹۵۱۸۷۱۱۴:۲۴:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
زبان انگلیسی ظریف به قدری ضعیف است که امریکایی ها در برجام کلمه SUSPEND (تعلیق) را بجای کلمه TERMINATE (لغو) بهش قالب کردند.
ناشناس۱۹۵۱۹۵۳۱۴:۵۰:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
از شخصی که دانش آموخته دانشگاههای امریکا و انگلیس است و بیشتر عمر خود را در غرب گذرانده نباید انتظار صحبت در مورد منافع ملی کشور را داشته باشیم !
ناشناس۱۹۵۲۰۷۳۱۵:۳۷:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
البته اینا که گفتی خوبه فقط نمی‌دونم چرا با این همه ادعا دستاوردش بعد از ۸سال «تقریبا هیچ» بوده!
ناشناس۱۹۵۳۱۴۳۰۳:۱۴:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۴
ایول، این طرز فکرتو دوس دارم، امیدوارم بازم طیف آقا ظریف رای بیارن، خدا خیرشون بده برا ما که خیلی نون داشت
ناشناس۱۹۵۳۲۳۹۰۵:۲۱:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۴
اتفاقا با همین درس خوندنش ور آمریکا مشکل داریم
ناشناس۱۹۵۱۳۸۲۱۱:۲۹:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
۳۴سال دست یاران اتوکشیده هاشمی بود از موسوی تا روحانی قحط الرجاله؟
ناشناس۱۹۵۱۷۳۵۱۳:۲۶:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دمت گرم اصل مطلب را گفتی
ناشناس۱۹۵۲۱۵۶۱۶:۱۴:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
عجب نکته مهم و دقیقی گفتی
ناشناس۱۹۵۱۴۵۰۱۱:۵۷:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در مذاکرات برجام مسولیت با وزارت خارجه هست یا بالا دستان وزارت خارجه؟
ناشناس۱۹۵۱۸۵۱۱۴:۱۶:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آنهایی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! مسئول برجام بی فرجام هستن.
ناشناس۱۹۵۱۳۴۷۱۱:۱۴:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آیا چند تن از مردان میدان کشورهای ژاپن ،کره جنوبی ،قطر ، امارات و... را نام می برید.ولی کل مردم اون کشورها می تونن با لباس شیک برن وین.
ناشناس۱۹۵۱۸۸۴۱۴:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کشورهایی نظیر ژاپن ،کره و قطر و امارات وابسته و تحت سلطه آمریکا وانگلیس هستند از لحاظ ساختار سیاسی
ناشناس۱۹۵۳۱۱۹۰۲:۵۰:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۴
خوب اگر غایت آرزوتون برای ایران عزیز اینه که مردم با لباس شیک برن وین، ایشالا خدا قسمتتون کنه
سیدحسین۱۹۵۱۳۵۵۱۱:۱۷:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
چرا جو میدید؟ فایل صوتی رو گوش کنید و بعد قضاوت کنید،ظریف هیچگاه مردان میدان رو نفی نکرد و ازشون به نیکی یاد کرد، فقط از ناهماهنگی ها گله کرد،اینکه به عنوان وزیر در جریان مسائل مهم نبود،از سفر بشار خبر نداشت،از هواپیمای اکراینی و... در ماه رمضان لااقل منصف باشید.
ناشناس۱۹۵۱۴۵۲۱۱:۵۸:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
نیروی قدس بزرگترین عامل در جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در منطقه بود این حرف خیلی چیزها را بازگو می کند
ناشناس۱۹۵۱۴۸۴۱۲:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
پس در برجام وزارت خارجه کاره ای نبوده و برجام نمی توانسته بدون نظر مقامات بالا تصویب شود. الان هم انها با نظر مقامات بالا در وین هستند. پس هر گونه حمله به تیم وین حمله به نظر رهبری نظام است
ناشناس۱۹۵۱۸۵۶۱۴:۱۷:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
چرا هروقت اصلاح طلبان در کشور به قدرت می رسند نظام در مورد تعلیق و تخریب صنعت هسته ای به تصمیم می رسد ؟!
ناشناس۱۹۵۱۹۵۵۱۴:۵۰:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
شروط مشخص است این دفعه و دفعه قبل دفعه قبل با خنده از این شروط عبور کردین این دفعه...!
ناشناس۱۹۵۱۵۳۶۱۲:۲۴:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سیاستمدار عاقل اول کار فکر آخرش رو می‌کنه نه آخر کار برگرده جایی که اول باید می‌رفت!
ناشناس۱۹۵۱۷۵۶۱۳:۳۷:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
میگن، جنگ انقدر مهم و سرنوشت ساز است که نمیتوان ان را فقط به نظامیان سپرد!
ناشناس۱۹۵۱۸۲۲۱۴:۰۵:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
عمر سیاسی ظریف در اثر برخورد با غیرت مردم انقلابی به پایان رسید
ناشناس۱۹۵۳۰۷۷۰۲:۱۲:۱۲ ۱۴۰۰/۲/۱۴
مساله چیز دیگریست و ان خیانت روسها
ناشناس۱۹۵۱۰۵۷۰۹:۱۲:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
گفتار آقای ظریف بیان حقایق پشت پرده
ناشناس۱۹۵۱۰۵۹۰۹:۱۲:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
بیشتر به نظر میرسه بحران تقدس گرایی و عدم پذیرش نقد سیاسی داشته باشیم در ایران.
ناشناس۱۹۵۱۴۳۱۱۱:۵۰:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
... ولی مقدس انگاری وقتی بد میشه، که یک فرد خودش رو مقدس بشماره. «من» برای میدان، دیپلماسی را هزینه کردم، خیلی حرف داره پشتش.
ناشناس۱۹۵۲۳۶۹۱۸:۲۶:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
چقدر کلیشه ای بود این جمله
ناشناس۱۹۵۱۰۶۰۰۹:۱۳:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کری 25 ساله بوده ویتنام بوده 65 ساله بوده وزیر خارجه. همون موقع هم بین نظر نظامی های آمریکا و دیپلمات ها اختلاف بوده.
ناشناس۱۹۵۱۲۶۴۱۰:۴۵:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
هر وقت کری جانتان ضد منافع ملی حرف زد بیایید ادای روشنفکری در بیاورید هر چند که آنها برای استعمارگری می آیند ولی ما برای دفاع می رویم
ناشناس۱۹۵۲۷۴۴۲۲:۳۹:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
شمام با نتانیاهو جونت همگام باش تا پیشرفت کنی
ناشناس۱۹۵۱۰۶۹۰۹:۲۲:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کشور به متخصص ولایتمدار نیاز دارد
ناشناس۱۹۵۱۱۵۶۰۹:۵۸:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کشور به متخصص سهمیه ای نیاز ندارد
ناشناس۱۹۵۱۴۱۲۱۱:۴۲:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کشور نیازی به متخصص دشمن دوست ندارد
ناشناس۱۹۵۱۶۲۸۱۲:۵۵:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
به متخصصی که دشمن داخلی ؛ دوستش باشد نیازی نیست .
م.ح۱۹۵۱۸۶۱۱۴:۲۱:۱۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ولی مدیریت کشور در اختیار متعهدین غیر متخصص می باشد ... نتیجه رو هم که دارین می بینید!
هادی۱۹۵۱۱۹۸۱۰:۱۹:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
این مسئله که تخصص را به رتبه دوم تنزیل داده است عامل بروز بسیاری از ناهنجاریهای سیاسی ، اقتصادی ،فرهنگی و... در سالیان اخیر شده است.یک سوال که چند وقته که ذهن منو در گیر کرده این است که شهید سلیمانی به دلیل تخصصش به این جایگاه رسیده یا تعهدش ؟ اگر جواب شما تعهد باشد به نظر من ما در این مملکت انسانهای متعهد و ذوب در ولایت کم نداریم ولی کمتر کسی از آنها می توانند به مرتبه حاج قاسم برسند.
ناشناس۱۹۵۱۰۷۶۰۹:۲۸:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
وزارت خارجه کارگزار و مجری سیاستهای سیاست گذار است . باید ساختار طوری باشد که در صورت اجرای اشتباه توسط مجری براحتی و به سرعت مجری عوض بشود . متاسفانه امروز تعویض مجری زمانبر است
ناشناس۱۹۵۱۱۰۶۰۹:۴۳:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
تمومش کنید... بورس که دست وزارت خارجه نبود... این چه وضعی راه انداختید... کدوم سازمانتون خوبه..
مهدی۱۹۵۱۱۱۷۰۹:۴۷:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سلام از نظرتان لذت بردم ولی به نظرم رسید دانش سیاسی در بین سیاست ورزان خارجی کم نیست و دانش سیاسی دارند ولی مبنا ندارند. مبنایی که در میان این نوشته بدان اشارت رفته که سازه انگاری باشد. و در بیانات رهبری معظم انقلاب در نقد سخنان ظریف هم بدان اشاره داشت که مجموعه ای از مسائل و پارادایم ها سیاست خارجی یک کشور را شکل می دهند.
ناشناس۱۹۵۱۱۲۳۰۹:۴۹:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
حق با ظریفه
ناشناس۱۹۵۱۱۲۴۰۹:۴۹:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر رای مردم مهمه قاعدتا وزارت خارجه و همچنین بقیه وزارتها باید بر اساس رای مردم عمل کنند
ناشناس۱۹۵۱۱۲۷۰۹:۵۰:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ای بابا ! حالا مگه ظریف چی گفته همه براش شمشیر از رو بستید ؟!!!
ناشناس۱۹۵۱۱۲۸۰۹:۵۱:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
... آقای ظریف چندین دهه در رده‌های بالای دیپلماسی کشور حضور داشتند و اینکه ایشان ندانسته یا دانسته مرتکب‌چنین خطای دیپلماتیکی شده باشند جای تامل دارد. مساله اصلی نه متن سخنان و‌نظرات ایشان بلکه ورود به مصاحبه سری و مخفیانه بوده که در نهایت همواره خطر لو رفتن عمدی و یا سهوی آن وجود داشته است.
مهرداد۱۹۵۱۱۶۳۱۰:۰۱:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
سلام لزوما نیازی نیست وزیر امورخارجه یک کشور کاملا در اختیار قوای نظامی باشه. هرچند در موضع گیری رسمی خودش را سرسخت همراستا نشان دهد اما میتواند نظری مخالف اعلام موضع رسمی نظام داشته باشد. این ناگفته ظریف بعنوان سند در تاریخ ایران خواهد ماند هرچند او در موضع گیری های رسمی سخنگوی نظام بوده است. حقیقت این اسن در تمامی نظامهای حکومتی سیاست خارجی را وزیر امور خارجه تعیین نمی کند از بالا به او ابلغ می گردد. دوستان بهتر است بجای انگ خیانتکار و .... حلقوم دشمن کمی نقد را بشنوند فقط بشنوند. سخن آخر از این دست اختلافات در تمامی نظاهای حاکم دیده می شود
ناشناس۱۹۵۱۸۸۳۱۴:۲۸:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
تکرار حرفهای خصمانه دشمنان از زبان وزیر خارجه مایه تاسف و شرمساری فراوان است.
مهرداد۱۹۵۱۱۶۴۱۰:۰۱:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
میدان، هیچ هزینه ای برای دیپلماسی نداد، این جمله اقای ظریف را نمیتوانند یا نمیخواهند بفهمند منظور آقای ظریف این است که وقتی چند دیپلمات در مذاکره هستند تا قدمی برای کشور بردارند کسی نباید این طرف در منطقه با موشک پرانی به این طرف و ان طرف و ارسال موشک به گروههای منطقه ،هزینه برای نظام درست کند مگر فقط برای دفاع از کشور ! تمام حرف آقای ظریف این است !
ناشناس۱۹۵۱۳۰۳۱۱:۰۱:۵۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
خخخه ساعت خواب هنوز امضای برجام که ناموس کشور را تاراج کرد خشک نشده بود اوباما شما را تحریم کرد و بعد به درخواست دولت موشک هوا شد که البته موشک هوا کردن هم ربطی به برجام ندارد و ایجاد پشتوانه برای دوستان می کند
ناشناس۱۹۵۱۶۴۱۱۲:۵۶:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ناموس کشور اونی هست که تو سطل زباله داره دنبال روزی می گرده...
ناشناس۱۹۵۱۹۷۳۱۴:۵۵:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دشمن که به تو حمله نظامی کند می‌گویی بیا اشغال جمع کن چون نمی‌خواهم بمیرم!
ناشناس۱۹۵۱۹۸۲۱۴:۵۸:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آنی که دنبال زباله است اینقدر غیرت دارد که گدایی نکند از دیگران
ناشناس۱۹۵۱۶۵۷۱۲:۵۹:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دوست عزیز دیروز رهبری گفت وزارت امور خارجه فقط مجری است.متوجه هستی.
ناشناس۱۹۵۱۸۹۰۱۴:۳۱:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر مجری هست چرا مواضع نظام را زیر سوال می برد ؟!
ناشناس۱۹۵۱۹۷۸۱۴:۵۶:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
مجری این دولت است که خواهان برجام بود وگرنه دولتی غیر از این دولت می بود برجام نبود
ناشناس۱۹۵۱۴۴۱۱۱:۵۴:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ببین قرار نیست میدان و دیپلماسی برای هم هزینه بشن. قرار هست هردو هزینه امنیت مردم ( چه امنیت از شر داعش چه امنیت اقتصادی) بشن. چیزی که ظریف نفهمیده اینه. به جای اینه نگاهش به هدف باشه، نگاهش به میدان بوده.
مهران۱۹۵۱۴۴۳۱۱:۵۵:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
تمام حرف اقای ظریف این است که اگر سرمون رو بندازیم پایین امریکا جون یه ابنبات دیگر میدهد اگر امریکا در منطقه تحت فشار نبود وزیر امورخارجه ایران اندازه وزیر امورخارجه جیبوتی هم براش ارزش نداشت چه برسه به اینکه شش ابر قدرت بشینند جلوی وزیر امورخارجه ایران مذاکره کنند
گل۱۹۵۱۶۵۵۱۲:۵۹:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
علم در هیچ جای ایران نقشی ندارد
ناشناس۱۹۵۱۸۸۶۱۴:۳۰:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر میدان نبود امثال شما و ظریف الان باید پوتین های داعشیان را واکس می زدید میدان برای هم مردم هزینه فراوان داد.
ناشناس۱۹۵۱۱۹۳۱۰:۱۵:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اکثر کشورهای جهان صد ها سال است برخوردار از نعمت مردان میدان هستند، آمریکا ، اروپا ، روسیه ترکیه. و..هزاران برابر بیشتر از ما نیروی نظامی تمام قد در کشورهای هدف دارند.نه نیروهای مستشاری مثل ما آنهم فقط در محدوده خاورمیانه، پس نباید مردان عرصه سیاسی آنها با لباس مرتب به خارج سفرکنند و پشت میزهای گفتمان سیاسی- اقتصادی و... به رایزنی بپردازند!!؟؟
ناشناس۱۹۵۱۶۳۴۱۲:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آنها هم در صف روغن و مرغ هستند یا در یکسال بالای صد درصر تورم دارند؟
ناشناس۱۹۵۱۸۹۴۱۴:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
کریم۱۹۵۱۲۲۸۱۰:۳۳:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
مدتی هست که وقتی به صحبت سخنگوی وزارت خارجه گوش می‌کنم متوجه این نکته می‌شوم که سخنگو بسیار دو پهلو صحبت می‌کند مثلا فرض کنید در مورد مساله خاصی از ایشان سوال می‌شود که جوابش بله یا خیر است. این بزرگوار طوری جواب می‌دهد که پاسخ هم بله هست و هم خیر. یعنی هیچ اطلاعات اضافی به مخاطب اضافه نمی‌شود. خوب اگر این چنین است پس سخنگوی وزارت خارجه به چه دردی می‌خورد. یعنی این طور باب شده است که سخنگوی وزارت خارجه همیشه باید دوپهلو صحبت کند. خودتان امتحان کنید. جلسه بعدی سخنگوی وزارت خارجه را ملاحظه نمایید.
ناشناس۱۹۵۱۲۴۷۱۰:۴۰:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
همه جای دنیا وزیر خارجه و دفاع کشور جزو مقام های عالی رتبه و تصمیم گیر کشور هستند. توی آمریکا وزیر دفاع رئیس پنتاگونه و بعد از اون وزیر خارجه سومین مقام سیاسی کشور هست که هر دو زیر فرمان رئیس جمهور هستند.
ناشناس۱۹۵۱۴۱۶۱۱:۴۴:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
نابلدی خودتان را قایم نکنید و فرار رو به جلو
ناشناس۱۹۵۱۵۱۵۱۲:۱۵:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در برجام مسولیت با بالا دستهاست یا زیر دستها؟
ناشناس۱۹۵۱۶۲۲۱۲:۵۳:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در گفتگوهای برجام مسوول وازرت خارجه است
ناشناس۱۹۵۱۲۶۳۱۰:۴۵:۲۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دانش سیاسی؟!! در این کشور هرکسی به خودش اجازه میده از دیوار سفارت دیگر کشورها بالا برود یا سفارتی را آتش بزند و این مبتنی بر دانش سیاسی بومی است که در هیچ برهه ای از تاریخ و ما قبل تاریخ در هیچ کشوری سابقه نداشته است. ماشاء الله ما در تمام امور تعاریف داخلی مغایر با اصول و دانش پذیرفته شده آکادمیک در عرصه جهانی را داریم.
صمصام۱۹۵۱۲۶۵۱۰:۴۵:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در خصوص نامه اعتذار آقای دکتر ظریف نکته ای به ذهنم امد که گفتنش خالی از لطف نیست در انتخابات سال 96 یکی از مقامات عالی سابق کشور با وجود نص صریح رهبری و نهی ایشان اقدام به رفتارها و اظهار سخنانی نمودند که مصداق عبور از اوامر رهبری بود و با وجود اتمام حجت رهبری در نهایت حیرت افکار عمومی ، اقدام به ثبت نام در انتخابات نمودند اما هیچ کدام از رسانه های اصولگرا کوچکترین اشاره ای در تفبیح این رفتار فرد خاطی نکردند! و جالب اینجاست که فرد خاطی هنوز هم با همان سبک و سیاق و بی پرواتر از سابق مشغول رفتارهای خودش است !! و جالب اینجاست که هیچ کدام از نهادهای قضایی کاری به کار او ندارند انگار که در برخورد با او مشکلاتی دارند ! وامروز که در ماجرای انتشار فایل صوتی آقای ظریف رفتار رسانه های اصولگرا را نگاه میکنیم متوجه تفاوت در نوع قضاوت انها هستیم ! با نگاهی به این رسانه ها مشخص است که توقع نداشتند آقای ظریف عذرخواهی کنند و از انتشار متن اعتذار آقای ظریف سخت عصبانی اند ! شاید هم مایل بودند ظریف همچنان ادامه میداد تا جایی که میتوانستند او را نابود کنند !
ناشناس۱۹۵۱۹۰۱۱۴:۳۳:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
متاسفانه ظریف هنوز عذرخواهی نکرده است.
احمد۱۹۵۱۳۰۰۱۱:۰۰:۳۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
حرف رهبری کاملا منطقیه که وزارت خارجه مجری سیاستهای دولتها ( برآیند مصالح سیاسی، نظامی و اقتصادی) در کشورهای مختلف هست ولی باید بپذیریم که در کشور ما، دولتها راجع به سیاست خارجی تصمیم نمی گیرند و اگر دولتی مثل این دولت نظری متفاوت در عرصه بین الملل داشته باشد نتیجه اش می شود همین تناقض سیاست دولت ( نه وزیر خارجه) با سیاستهای نظام.
ناشناس۱۹۵۱۶۳۵۱۲:۵۶:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
جهت اطلاع، در مورد اسرائیل و آمریکا که دست رهبری است بقیه موارد دست خود دولت است و شورای امنیت ملی هم دست دولت است که بیشترین کرسی دارد لطفا خودتان را...!
ناشناس۱۹۵۱۷۵۹۱۳:۳۸:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
خودت را به آن راه زده ای؟!! رهبری اگر می خاست بگوید دولت، خیلی راحت می گفت دولت! مانند هزاران بار دگر که گفته اند دولت! یا مثل وقتی که گفتند من واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کرده ام، می گفت :من!! ولی دولت را نگفتند، بالا دستی ها رو هم جمع بستند. این ترجمه دارد!
ناشناس۱۹۵۱۹۰۳۱۴:۳۵:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
شانس آوردیم که در سیاست خارجی اختیار تام ندارند وگرنه قدرت موشکی را هم واگذار می کردند و سایه جنگ بر سر کشور گسترده می شد.
رمضانى۱۹۵۱۳۰۲۱۱:۰۱:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
من فايل كامل سخنان ظريف را گوش گرفتم در اين سخنان هيچ نكته غير اخلاقى و توهينى به هيچ كس نديدم بلكه يك سرى حقايق از روابط حاكم بر كشور كه مردم كم و بيش از آن اطلاع داشتند ولى بعضى ها يا مى خواستند با ظريف تسويه حساب كنند و يا ناراحت بودند كه چرا اين حقايق مورد تأييد وزير خارجه قرار گرفته. بيچاره ظريف كه به خاطر زدن حرف حق مجبور شد از همه عذر خواهى كند
ناشناس۱۹۵۱۶۴۳۱۲:۵۷:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یا خودت را به نفهمی می زنی یا بقیه را نفهم حساب می کنی ...
ناشناس۱۹۵۲۱۳۳۱۶:۰۳:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
شما چطور؟
حسین آزاده۱۹۵۱۳۲۰۱۱:۰۶:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آقای ظریف صرفا یک بحث تخصصی در حوزه سیاست خارجی را مطرح کردند که متاسفانه با هزاران دلیل نا موجه به صحبتهای ایشان تاخت و تاز شد...
ناشناس۱۹۵۱۹۰۵۱۴:۳۶:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
تکرار حرفهای خصمانه دشمن تخصص نیست بلکه آب در آسیاب دشمن ریختن است.
ناشناس۱۹۵۱۳۳۹۱۱:۱۲:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
یکی میگه جان کری ظریف رو گول زد یکی میگه پوتین سلیمانی را گول زد. من به درستی و نادرستی این ادعا ها کاری ندارم ولی تعجب میکم که نقد و نظر تحمل نمی شود. هیچ کدام از اینها علم غیب ندارند و معصوم یا سوپرمن هم نیستند.
ناشناس۱۹۵۲۰۷۰۱۵:۳۶:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
نقد نبود تخریب بود
ناشناس۱۹۵۱۳۴۲۱۱:۱۲:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
...اقایان تصمیم می گیرند سفارت عربستان را اشغال واتش بزنند ان وقت دولت و بویژه وزارت امورخارجه باید هزینه اش را بپردازد و در مجامع بین المللی به دفاع از رفتر اقایان بپردازد ثانیا این سخنان قرار نبوده منتشر شود و از جنس سخنانی است که مثلا در شورای عالی امنیت ملی کشور زده می شود ومنتشر نمی شود یعنی فکر می کنید در شورای عالی امنیت کشور اقایان برای هم جوک تعریف می کنند یا این گونه سخنان رد وبدل می شود ثالثا در کنار این حرفها بررسی کنیدچه کسی از درز این اطلاعات نفع می برد وچه کسی ضرر می کند
ناشناس۱۹۵۱۹۱۴۱۴:۳۹:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کشتار 500 نفر از زائران ایرانی در قضیه منا و تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و انفعال و ضعف وزارت خارجه در این قضایا باعث اشغال سفارت عربستان شد البته بنده اشغال سفارت را تایید نمی کنم.
سیدحسین۱۹۵۱۳۶۵۱۱:۲۱:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اینقدر دایره نقد رو محدود نکنید،ظریف به عنوان وزیرخارجه از ناهماهنگی ها و محرم ندانستن وزیر خارجه گلایه داشت،هیچ جا هم به شهید سلیمانی اهانت نکرد و ازش به نیکی یاد کرد. واقعا منصف باشید ایشون حتی از اصابت موشک به هواپیمای اکراینی هم خبر نداشت. این دوگانگی ها و عدم هماهنگی در نهایت به ضرر کشوره. نمونه اش هواپیمای اکراینی که یک آبروریزی بود.
ناشناس۱۹۵۱۹۲۰۱۴:۴۰:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
روحانی بعنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی باید در مورد کلییر نکردن آسمان کشور در شرایط حساس و جنگی پاسخگو باشد.
ناشناس۱۹۵۱۳۶۶۱۱:۲۲:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
بزرگترین مشکل این است که وقتی فرد متخصصی نظری می دهد هزاران فحش ناموسی و غیر ناموسی نثارش می کنند و تهمت قتل و خیانت هم به او میزنند. آیا این برخوردها با ظریف با کرامت اخلاقی که پیامبر اسلام بخاطر آن آمده سنخیت دارد؟ آیا این استاندارد های دوگانه برخورد با ظریف و سردار اخلاقی است؟
ناشناس۱۹۵۱۶۶۲۱۳:۰۰:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
متخصص در امور دشمن شاد کن و با حرف های دروغ
ناشناس۱۹۵۱۹۲۴۱۴:۴۱:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
صحبت های ظریف تخصصی نبود بلکه دشمن شادکن و مغایر منافع ملی بود.
ناشناس۱۹۵۱۳۷۸۱۱:۲۶:۴۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
مستقل از اینکه حق با ظریف است یا خیر از کشور و مردم و رسانه های رسمی آن خجالت می کشم که تحمل کوچکترین نظر متفاوت یا مخالف با خودشان را ندارند! گو اینکه همه باید یکسان فکر کنیم و به یک چیز بخندیم.... کی به بلوغ می رسیم؟
ناشناس۱۹۵۱۳۸۳۱۱:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
من همه صحبتهای ظریف رو گوش کردم هیچ موضوع بی مورد یا توهینی توش نبود
محمد۱۹۵۱۳۹۵۱۱:۳۴:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اقای عزیز و سردبیرمحترم ذهنیت دیپلماتهای ما را با تئوریهای دهه های 50 و 60 گره نزنید . شما برای انکه دولت روحانی و سیاستهای خارجی اش را بکوبید چشمانتان را بر واقعیتهای اطرافتان بسته اید . دیشب همه شنیدند که مقام معظم رهبری فرمودند سیاستهای خارجی و داخلی را مقامات مافوق یعنی شورای امنیت ملی و مقام ولایت مدار رهبری تعیین میکنند نه وزیر امور خارجه . پس بدان که سیاست مذاکره برجام چه قبل و چه حالا زیر نظرو دستور رهبری انجام میشود نه دولت . لذا شما مخالفان مذاکره نمیتوانید با مواضع مقام رهبری پیرامون مذاکرات مخالفت کنید لذا تیم مذاکره کننده را اماج حملاتتان قرا داده اید .
ناشناس۱۹۵۱۶۸۸۱۳:۰۸:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
می‌دانستم افراد خام مثل تو می آیند عرض اندام می کنند جهت اطلاع اگر این دولت نمی آمد برجامی شکل نمی گرفت همان گونه که بنا به درخواست آقای رئیس جمهور مسئله مذاکرات از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه بردن ، اکثر سیاست ها در شورای امنیت ملی گرفته می شود که بیشترین کرسی را دولت دارد و حال بماند که رهبری بنا به درخواست دولت برای توافق شروط می‌گذارد و این مجریان شما عمل نمی کنند
ناشناس۱۹۵۱۹۳۱۱۴:۴۳:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد؟!
ناشناس۱۹۵۱۴۳۸۱۱:۵۳:۴۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
دقیقا ما دچار بحران دانش سیاسی هستیم. حذف سلیمانی و ظریف خواست اسرائیل بود که در طول یک سال محقق شد. سال ها طول خواهد کشید که افرادی در سطح سلیمانی و ظریف در ایران تولید شوند.
ناشناس۱۹۵۱۶۶۵۱۳:۰۲:۱۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
لطفا ظریف را با قهرمان ملی یکی نفرمایید
ناشناس۱۹۵۳۴۶۶۱۰:۰۷:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۱۴
قهرمان ملی کسی است برای آرامش مردم کاری کرده باشد طریف قهرمان ملی بیشتر شبیه است ...
ناشناس۱۹۵۱۴۷۶۱۲:۰۵:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در کشورهای دمکراتیک نیروی نظامی مجاز به دخالت در سیاست نمی باشد بلکه در میدان جنگ به وظیفه خود عمل میکند غیر از این تخصص بی معنا میباشد و هر کسی میتواند بدون داشتن تخصص
ناشناس۱۹۵۱۶۵۳۱۲:۵۹:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اول برو دانسته هایت در مورد دیگر کشورها بالا ببر و بعد حرف بزنید
ناشناس۱۹۵۲۳۰۳۱۷:۳۷:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ارتش آمریکا به دستور ترامپ سردار سلیمانی را به شهادت رساند نه برعکس !!
ناشناس۱۹۵۱۴۸۰۱۲:۰۷:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
متاسفانه واقعیاتی که ظریف گفت را عده ای نمی خواهند بفهمند. ایشان نه به میدان توهین کرد و نه بی احترامی. ایشان می گوید وزیر خارجه کاره ای نیست و مجری است و رهبری هم همین را تایید کردند.
امید۱۹۵۱۴۸۷۱۲:۰۸:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اگر همه دولت ها مجری ( قوه مجریه )هستند و وزرای خارجه هم مجری هستند چه نیازی به تغییر دولتها و وزارتخانه های خارجه ......
ناشناس۱۹۵۱۶۵۹۱۲:۵۹:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۳
توانایی همه برای اجرا یکسان است؟
ناشناس۱۹۵۱۵۲۱۱۲:۱۷:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
راستش آقای ظریف هم همین حرفهای شما را می زند ولی از دید یک دیپلمات. می گوید دیپلماسی ذیل سایر سیاسیتهای نظام و میدان است. حالا همانطور رهبری کفتند، البته این یک مساله طبیعی است، ولی کسی که حوزه عملش دیپلماسی است باز طبیعی است ترجیح بدهد که دیپلماسی در اولویت باشد. البته مجری است و باید تابع سیاستهای کلی نظام باشد که آقای ظریف هم در طول همه سالهای فعالیت همینطوری عمل کرده است.
ناشناس۱۹۵۱۹۳۸۱۴:۴۴:۲۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف در این فایل صوتی سیاست های کلی نظام را زیر سوال برده است.
ناشناس۱۹۵۱۵۴۹۱۲:۳۰:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
هر چی شما میگید میشه پیوست علمی هر چی دیگران بگن میشه گسست علمی
حجت۱۹۵۱۵۵۱۱۲:۳۱:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ظریف سوخت
ناشناس۱۹۵۱۶۳۱۱۲:۵۶:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
نسوخت ؛ سوزاندند
ناشناس۱۹۵۱۸۶۹۱۴:۲۳:۵۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اما روشنی داد
مدرس جامعه شناسی۱۹۵۱۶۰۱۱۲:۴۹:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۱۳
اتفاقاً بنده چند بار سخنان دکتر ظریف را گوش کردم. به عنوان یک فرد درس خوانده در حوزه علوم اجتماعی سخنان ایشان و مصادیق این سخنان را به عینه تأیید می کنم. به نظر اینجانب سخنان ظریف کاملاً صحیح و بر مبنای منطق علم سیاست و برداشت های واقع بینانه از سیاست است. به نظر بنده سیاست را نباید با خیلی از مسایل باوری و اعتقادی گره زد. شما وقتی در جلوی جمعی از سیاستمداران دنیا نشسته اید که ساحت اعتقادی آنان با ساحت اعتقادی شما زمین تا آسمان متفاوت است فقط باید با زبان علم سیاست صحبت کنید. نگارنده محترم سؤالی از شما دارم اگر به این سؤال بنده پاسخ علمی بر مبنای سیاست بین الملل یا حتی حیطه اخلاق یا حتی اعتقادات ناب اسلامی بدهید من دربست تمام نظرات شما را خواهم پذیرفت: آیا حمله عده ای به نام دین و مذهب به سفارت عربستان و تخریب و آتش زدن و غارت آن را حتی یک درصد تأیید می کنید؟
ناشناس۱۹۵۱۹۴۰۱۴:۴۶:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۳
ابتکار و اصغرزاده و عبدی و ابوطالبی و غیره که از دیوار سفارت امریکا بالا رفتن همفکران ظریف هستن.
ناشناس۱۹۵۱۶۹۱۱۳:۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
وزیر خارجه(صالحی) میره کشور همسایه برای تبریک یا تسلیت یا پیام دوستی، همون موقع توی ایران مقاماتی به بالاترین مقام اون کشور با زشت ترین عبارت توهین میکنن. حرفهای اون مقام را میذارن جلوی وزیر خارجه مجبور میشه بگه آقا ترجمه ایراد داره!!!! اینه که ما به اینجا رسیدیم!!!!
ناشناس۱۹۵۱۷۷۱۱۳:۴۴:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کسانی که سردار سلیمانی و ظریف را مقابل هم قرار میدهند، بدانند که به خون آن شهید خدمتی نکرده اند. متاسفانه مقصر این وسط ابرقدرتهای شرق و غرب به خصوص روسیه و آمریکا هستند منتها ما چون زورمان به آنها نمیرسد یا خدای نکرده از آنها حساب میبریم، واقعیت را نمیگوییم.
ناشناس۱۹۵۱۹۲۷۱۴:۴۲:۱۱ ۱۴۰۰/۲/۱۳
کسانی که سردار سلیمانی و ظریف را مقابل هم قرار میدهند از روی نادانی اینکار را نمیکنند . آنها هدف دارند !
ناشناس۱۹۵۱۹۹۴۱۵:۰۲:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۳
خودتان با بین المللی کردن مسئله داخلی آن ها را گستاخ می کنید
ناشناس۱۹۵۱۹۱۷۱۴:۳۹:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
آقایان نبود ظریف برای کشور و مردم مشکل ایجاد میکند. باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرید
ناشناس۱۹۵۲۳۶۳۱۸:۱۹:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۳
واقعا روزگار تلخی است خیلی تلخ
ناشناس۱۹۵۲۸۵۷۲۳:۴۴:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۳
در سیاست هم عقب افتاده هستیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین