عبرت‌های کرونایی هند برای سیاستگذاران ایرانی

فرزانه شکری،   4000209012 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
عبرت‌های کرونایی هند برای سیاستگذاران ایرانی

دولت هند در بهمن‌ماه با کاهش تعداد مبتلایان و آغاز واکسیناسیون، به‌طور نسبی همه‌گیری کرونا را کنترل کرده بود؛ اما بعد از گذشت مدت کوتاهی تعداد مبتلایان به‌شدت افزایش پیدا کرد و کشور هند با موج جدیدی از شیوع کرونا مواجه شد. به‌طوری‌که در روزهای اخیر تعداد موارد ابتلا به 300 هزار نفر و موارد مرگ به 3هزار نفر در روز رسیده است. 

با توجه به این که معمولا گونه‌های جهش‌یافته جدید ویروس در شیوع ناگهانی بیماری و افزایش سرایت آن نقش مهمی دارند؛ به نظر می‌رسد عامل این موج جدید، گونه جدیدی از کرونا ویروس به نام B.1.617 باشد. کارشناسان می‌گویند این خطر وجود دارد که افرادی که از عفونت کووید بهبود یافته اند یا واکسن دریافت کرده­اند، در برابر این نوع جدید مقاوم نباشند.

تحقیقات در رابطه با این گونۀ جهش‌یافته ادامه دارد، اما آنچه برای محققین واضح است، وجود دو جهش ویژه در این گونه است که پروتئین S ویروس را تغییر می‌دهند. پروتئین S عامل ورود ویروس به بدن و نفوذ آن به سلول میزبان است. بدیهی است هرگونه تغییر در این پروتئین می­تواند سرعت انتقال و شیوع را افزایش دهد. یکی از جهش‌های مخصوص این گونه، جهش L452R است. این جهش باعث میل شدیدتر پروتئین S به گیرنده آن در سطح سلول‌ها می­شود که نتیجه آن کاهش توانایی سیستم ایمنی است.

جهش دیگر به نام E484Q ثبت شده است که قبل از آن مشابه این جهش در سویۀ آفریقای جنوبی و برزیلی به نام E484K ثبت شده بود. دکتر جرمی کمیل، ویریولوژیست آمریکایی، معتقد است این جهش نقش مهم­­تری در فرار از سیستم ایمنی دارد. 

به نظر می­رسد آنچه باعث افزایش قابل توجه سرعت انتقال در این گونه جدید شده است، هم­زمانی این دو جهش در یک گونه است. در ویروس هندی هر دوی این جهش‌ها برای اولین بار باهم رخ دادند. این هم­زمانی باعث شده است که این گونه، پتانسیل بالاتری برای فرار از سیستم ایمنی و بی‌اثر کردن آنتی‌بادی‌ها داشته باشد.

ممکن است این دو جهش در پروتئین S بتوانند باعث فرار ویروس از هر نوع آنتی‌بادی شوند؛ چه آنتی‌بادی‌های بدن و چه آنتی‌بادی‌هایی که در اثر تزریق واکسن ایجاد شده‌اند که در این صورت واکسن‌های فعلی اثر کمتری بر این گونه خواهند داشت. در هر صورت برای ما روشن است که در صورت نبود آنتی‌بادی، ویروس با سرعت بیشتری در سراسر بدن پخش می­شود. درواقع واکسن‌ها می­توانند از بیماری­زایی شدید این ویروس جلوگیری کنند و شدت علائم و میزان درگیری را کاهش دهند.

با این وجود، محققین هندی این جهش‌ها را بسیار ناچیز می­دانند و معقتدند نمی‌توان این گونه جدید را عامل اصلی اوج‌گیری دوباره همه‌گیری کروناویروس در این کشور دانست. آنها می­گویند عامل اصلی موج جدید، تغییر نگرش و رفتار مردم است. مردم فاصله اجتماعی و دیگر نکات ایمنی را رعایت نمی­کنند و درنتیجه شرایط را برای گسترش همه‌گیری کرونا فراهم می‌کنند؛ اما شواهد نشان می­دهد که جهش ژنتیکی، عامل موج جدید است. هرچند که در حال حاضر با توجه به نمونه‌گیری ضعیف و محدود در هند، اثبات این موضوع کمی سخت است.

اصلی‌ترین علائم ویروس کرونای هندی مشابه ویروس کرونای چینی است؛ اما در کنار آن علائم دیگری، مانند ناراحتی و درد معده، قرمزی چشم، ضایعه پوستی؛ سردرد و گلو درد نیز دیده می‌شود. نکته قابل ذکر آن است که اغلب بیماران مبتلا به ویروس هندی با علائم شدید تنفسی، مانند درد در ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس دست و پنجه نرم می‌کنند.

گسترش عفونت‌ها باعث افزایش جهش در ویروس می‌شود و گونه‌های جدیدی از ویروس را به وجود می­آورد. درواقع گونه‌های جهش‌یافته نتیجه گردش آزادانه و کنترل‌نشده ویروس در میان جمعیت هستند. بنابراین، دولتمردان نباید در واکسیناسیون عمومی تعلل کنند. توصیه ما به وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا این است که واکسیناسیون عمومی را با سرعت بیشتر و به صورت جدی تر دنبال کنند. هرچه سریعتر پروازهای ورودی از کشورهای هند و پاکستان را لغو کنند و برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از ایجاد گونه‌های جهش‌یافته ویروس، شناسایی و درمان مناسب موارد مبتلاشده را در دستور کار قرار دهند و مهم­تر آن که برای رعایت بهداشت در سطح جامعه برنامه عملیاتی ویژه‌ای را طراحی و اجرا کنند. فاصله‌گذاری اجتماعی، مهم‌ترین اصل برای کنترل ویروس تا قبل از واکسیناسیون عمومی است.

دیدگاه کاربران

احمد۱۹۴۴۰۰۰۰۶:۰۵:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۹
تو رو خدا به این نکته توجه کنید و در خبر رسانی ها روش تاکید کنید. وقتی در جهان کشورهایی مثل چین و استرالیا وجود دارند که بدون واکسن تقریبا تعداد بیماران کرونایی رو صفر کردند لذا لازم هست سایر کشورها از روش اونها استفاده کنند. واقعا غیر قابل فهم هست که دولت ها اجازه میدهند ویروس مدام منتقل بشه و میلیونها انسان رو بکشد تا مثلا بعد از یک تا دو سال واکسنی تولید شود که معلوم نیست در مقابل گونه های جهش یافته موثر باشد یا نه!. هر کاری کشور چین انجام داده بقیه هم بکنند. از جان آدمیزاد با ارزش تر مگر وجود دارد؟ شما دستگاه های خبررسانی ، اقدامات کشور چین رو با جزئیات به مردم انتقال بدهید. جالبه که حتی شیکه های غربی هم روی این موضوع کار نمی‌کنند و انگار این کشتار انسان ها غیر قابل پیشگیری هست!
ناشناس۱۹۴۴۰۱۲۰۷:۰۲:۱۸ ۱۴۰۰/۲/۹
یه رو زی گفتن ویروس چینی یه جورایی جرم بود اما امروز انواع و اقسام ویروس کشورهای مختلف داریم انگلیسی هندی برزیلی چقدر خوبه دیگه حساسیت ندارن به اسم ویروس
ناشناس۱۹۴۴۰۱۷۰۷:۱۰:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۹
همین الان اوضاع کرونایی ایران بدتر از هند هست و ما باید برای آن ها عبرت باشیم. لطفا در نظر داشته باشید وقتی میخواهید تعداد بیماران یا کشته های دو کشور را مقایسه کنید؛ تقسیم بر تغداد جمعیت آن کشورها کنید تا فاکتور مناسب برای مقایسه را بدست بیاورید.
ناشناس۱۹۴۴۰۳۱۰۷:۳۹:۱۷ ۱۴۰۰/۲/۹
همین الانم وضع مااز هند به نسبت جمعیت خرابتره اونا باید از ماعبرت بگیرند
ناشناس۱۹۴۴۰۵۴۰۸:۲۳:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۹
مگه سیاست دان هم داریم . هر چی دل نازنینشون بخواد همون کارو میکنن . بعد میگن مشکل از چرخ و فلک و ...... .
ناشناس۱۹۴۴۰۸۴۰۹:۱۲:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۹
کرونا تا ابد در ایران ماندگار خواهد بود.
ناشناس۱۹۴۴۱۲۹۱۰:۱۸:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۹
اگه نسبت جمعیتی رو در نظر بگیرید متوجه می شید که باید یه مطلب در مورد عبرتهای کرونایی ایران برای هند بزارید.
ناشناس۱۹۴۴۲۷۶۱۲:۳۱:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۹
آن روزیکه میلیون ها هندی برهنه خودرا به رود گنگ انداختند تا جسم و روحشان پاک شود تصاویر موجود است . حال این اجساد مردگان است از آن آئین مذهبی وظیفه رهبران مذهبی است که مانع بر گزاری هر تجمعی بمناسبت عید فطر شوند . برادر من با رعایت تمام پرو تکل ها برای استقبال از فرزندش به فرود گاه امام رفته بود در حالیکه همه مردم هم ماسک داشتند بدون ماسک ورود به سالن فرودگاه هم ممنوع بوده در اثر فشردگی جمعیت آنهم فقط در یکی دو مورد خود و همسرش مبتلا شدند .
ناشناس۱۹۴۴۳۹۸۱۴:۲۵:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۹
متاسفانه تا یکم وضعیت کرونا پایین میاد رمسولین و وزرای برخی ارگان ها اصرار در بازگشایی فعالیت ها و ..دارن مثل آموزش و پرورش مثل اموزش عالی و...
ناشناس۱۹۴۴۴۳۷۱۴:۴۶:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۹
به نسبت جمعیت وضعیت ایران بسیار بدتره هند یک میلیاردو 300میلیون جمعیت داره ما 80میلیون ولذا هند 16 برابر ما جمعیت داره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین