تحلیل "گاردین" از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال

گروه جهان الف،   4000129011 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

"جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا به تازگی فرمان عقب نشینی کاملِ نظامیان آمریکایی از افغانستان، تا تاریخ ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی ، را صادر کرده است. امری که به نوعی، اعلام شکست آمریکا در طولانی ترین جنگ خارجیِ کل تاریخ این کشور است. این مساله در عین حال حاکی از محدودیت های فراوانِ قدرت آمریکایی، در قرن بیست و یکم نیز است.

تحلیل "گاردین" از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال

 به گزارش الف، پایگاه خبری "گاردین" در گزارشی، به اقدام اخیر "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در صدور فرمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان(تا تاریخ 11 سپتامبر سال جاری میلادی) پرداخته و به طور خاص بر این مساله تاکید کرده که بیست سال پس از آغاز جنگ افغانستان، آمریکا حتی نتوانسته به کوچکترین اهدافِ ادعایی خود در این کشور دست یابد و اکنون نیز که قرار است خاک افغانستان را ترک کند، این کشور(افغانستان) با چالش ها و بحران های عمیقی رو به رو است که اغلبِ آن ها ریشه در حضور نظامی طولانی‌مدتِ آمریکا در افغانستان دارند. گاردین در این رابطه می نویسد: 

«نقل شده که "هارولد مک میلان" نخست وزیر اسبق بریتانیا در توصیه ای به همکارانش گفته: "نخستین قانونِ سیاست باید این باشد: "هرگز نباید به افغانستان حمله کرد". این سخن چکیده ای از تجربیات تاریخیِ تلخ بریتانیا در حملاتش به افغانستان در قرون 19 و 20 میلادی بوده است. با این حال پس از وقوع حادثه 11 سپتامبرِ سال  2001 میلادی، زمانیکه که گروه تروریستی "القاعده" به رهبری اسامه بن لادن، با موفقیت، نیویورک و واشنگتن را هدف قرار داد، این درس و تجربه، خیلی راحت به دستِ فراموشی سپرده شد. 

در این راستا، ایالات متحده آمریکا با همکاری بریتانیا و ناتو، لشگرکشی گسترده ای را به افغانستان، با هدف سرنگونی حکومت طالبان(حکومت وقت افغانستان) که ادعا می شد قویا از القاعده و فعالیت های آن حمایت می‌کند، انجام دادند. پس از کسب موفقیت های چشمگیرِ ابتدایی که با سقوط سریع کابل و بمباران گسترده مواضع القاعده در مناطق کوهستانی افغانستان همراه بود، حضور نظامی آمریکا و متعهدانش در خاک افغانستان، فرسایشی شد و در نهایت، شکستی تمام عیار را برای آن ها رقم زد. 

غربی ها جاه طلبی های گسترده ای در مورد دوران پساجنگ در افغانستان داشتند. با این حال، عدم درک ِدرست آن ها از واقعیت های منطقه ای و همچنین ضعف آن ها در بحث توانمندی های نظامی، عملا موجب شکست اهدافشان شد. طالبان اندک زمانی پس از حمله آمریکا به افغانستان، بار دیگر دست به سازماندهی و همچنین تسلیحِ خود زد. در ادامه نیز، سال ها جنگ و درگیری در افغانستان ایجاد شد که هزینه ها و تلفات سنگینی را از خود برجا گذاشت. در این راستا، اندکی قبل، "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا در بیستمین سالِ حضور آمریکا در جنگ افغانستان(جنگ افغانستان طولانی ترین جنگ خارجی در کل تاریخ آمریکا است)، از تصمیم خود مبنی بر خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان خبر داد. جنگی که نه برنده ای داشته و نه اساسا امکان پیروزی برای آمریکا در آن وجود داشته است. بایدن قصد دارد نظامیان آمریکایی را از باتلاق افغانستان بیرون بکشد و متحدان آمریکا نظیر بریتانیا نیز وی را در این مسیر همراهی خواهند کرد. 

جو بایدن هفته گذشته در جریان یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که حدودا 10 هزار نظامیان آمریکایی و ناتو، در هفته های جاری، فرآیند خروج از افغانستان را آغاز می کنند. تمامی آن ها بایستی تا تاریخ 11 سپتامبر سال جاری میلادی که بیستمین سالگرد حملات یازده سپتامبر است، از افغانستان خارج شده باشند. این سخنان بایدن، عملا مهر تاییدی بر شکست آمریکا در جنگ 20 ساله افغانستان بود. در عرصه عمل، جو بایدن نیز در مورد جنگ افغانستان به همان نتیجه ای رسید که دونالدترامپ رسیده بود. با این حال میان آن ها یک تفاوت وجود دارد: ترامپ به صورت یکجانبه سعی داشت آمریکا را از افغانستان بیرون بکشد و بایدن، پس از انجام مشورت و رایزنی با متحدان آمریکا، این تصمیم را اعلام کرد. با این همه به نظر می رسد که طیف گسترده ای از جمهوریخواهان در کنگره آمریکا تلاش خواهند کرد تا موضع گیری بایدن را به مثابه تصمیمی شتابزده و نسنجیده جلوه دهند و عملا آن را محکوم کنند. 

از سویی نباید فراموش کرد که موضع گیری بایدن مبنی بر ضرورت عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان، محدودیت های حاکم بر قدرت آمریکا در قرن بیست و یکم را نیز نشان می دهد. آمریکا پس از 20 سال حضور در افغانستان نتوانسته دستاوردهایی قاطع کسب کند و اکنون نیز بسیاری از ناظران و تحلیلگران، از شکننده بودنِ اوضاع در افغانستان سخن می گویند. بسیاری بر این باورند که امکان دارد خروج آمریکا از افغانستان، در سایه فقدان تشکیلات و ساختارهای امنیتی مقتدرِ افغان، بار دیگر به اوج گیری طالبان در افغانستان کمک کند. 

در شرایط فعلی آمریکا باید بپذیرد که به اهداف ادعایی خود در افغانستان نرسیده است. از سویی، باید به این نکته نیز توجه کرد که افغان ها اکنون دیدگاه به مراتب بدتری را نسبت به آمریکایی ها در مقایسه با سال 2001 (سالِ تهاجم آمریکا به افغانستان)دارند. تنش ها در این کشور بر خلاف ادعاهای ابتدایی آمریکایی ها از بین نرفته اند. در تمامی این سال ها، آمریکا نتوانسته فرآیند "ملت سازی" را در افغانستان با موفقیت به پیش برد. تمامی این مسائل و وقوع آن ها، حتی قبل از حمله آمریکا به افغانستان نیز کاملا روشن و مشخص بودند. با این حال، آمریکا با بی توجهی به آن ها، عملا جان هزاران زن و کودک افغان را به خطر انداخت و آینده ای مبهم و پرمخاطره را نیز برای آن‌ها به ارمغان آورد». 

*لینک: 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/apr/15/the-guardian-view-on-the-afghanistan-withdrawal-an-unwinnable-war

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۲۶۱۴۳۰۷:۴۴:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
نمیدانم فتح یک کشور ظرف چند روز و حضور در آن بمدت ۲۰ سال چطوری شکست است؟ یعنی تا ابد باید در افغانستان میماندند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۹۲۶۲۱۳۰۹:۰۲:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲۹
خروج بدون رسیدن به اهداف حمله، شکست است.
ناشناس۱۹۲۶۴۳۵۱۰:۵۷:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
آزادی نصفه و نیمه که امروز مردم افغانستان از آن برخوردار هستند، مرهون حضور آمریکا در افغانستان بوده است.
ناشناس۱۹۲۷۱۲۱۱۵:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۲۹
بله دقیقاً اصلاً سیاستمداران آمریکایی که انسان‌های آزاده و آزاد اندیش و جوانمرد و پاک سرشت و خداپرستی همانند ترامپ هستند و به ارزش‌های انسانی پایبندند! برای آزادی نمودن مردم افغانستان و نه تنها افغانستان که کل دنیا حاضرند هرگونه هزینه مالی و جانی را تقبل کنند و به کشورها لشکر کشی کنند!!
ناشناس۱۹۲۶۲۵۵۰۹:۲۸:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
یک عده انتظار دارند فرهنگ طالبانی که میشه دخترت را وقتی از خونه رفت بیرون بزن بکش را بشه دمکراتیک کرد.
روزبه۱۹۲۷۰۹۴۱۵:۳۳:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
کی گفته قرار بود افغانستان دموکراتیک بشه که شما از شکست این هدف ناراحت شدی؟
ناشناس۱۹۲۶۲۷۱۰۹:۳۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
شگست در اهداف مد نظر است
ناشناس۱۹۲۶۳۶۵۱۰:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
تا اونجا که من می‌دونم هر کسی از انجام هرکاری یه هدفی داره، وقتی اون کار رو با تمام توان انجام میده اما به هدفش نمی‌رسه میگن شکست خورده، هرچی زمان و هزینه بیشتری هم صرف کرده باشه طبیعتاً شکستش سنگینتر بوده!! حالا آمریکا با این همه هزینه و ۲۰ سال زمان و کشته شدن این همه از سربازاش آیا به اهدافی که داشته رسیده!؟!؟!؟
ناشناس۱۹۲۶۳۶۷۱۰:۲۰:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اجازه بده یه جور دیگه سوال بپرسیم!؟ پیروزی آمریکا تو افغانستان بعد از ۲۰ سال چی بوده
ناشناس۱۹۲۶۶۵۶۱۲:۳۱:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۲۹
زمینه رو برای تشکیل دولت و حکومت ملی و ارتش و .... فراهم کرد بقیه ش بستگی به لیاقت خود افغانستان داره
محمد۱۹۲۶۳۷۱۱۰:۲۲:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۲۹
خوب جناب مگر نیامده بودند برای شکستن طالبان . امروز بعد بیست سال و بعد از دادن هزاران کشته و به قول خودشان دو تریلیون دلار از طالبان امان میخواهند که موقع عقب نشینی مورد حمله واقع نشوند . اگر این شکست نیست پس شکست چیست؟ واقعا نوع نگاه برخی غربزده خیلی عجیب است
ناشناس۱۹۲۶۲۰۷۰۸:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۲۹
مردم خاورمیانه باید به خاطر حذف صدام، بن لادن، ابوبکر البغدادی و.... از آمریکا متشکر و ممنون باشند.
ناشناس۱۹۲۶۴۴۳۱۱:۰۲:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۲۹
برای بوجود آوردن داعشی های وحشی چطور؟؟؟؟؟
سید۱۹۲۶۶۲۳۱۲:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۲۹
از وقتی صدام و قذافی رفتند،در لیبی عراق فقط جنگ بوده است،ما هم برای ترور سردار دلها از آنها متشکریم...خجالت بکشید
ناشناس۱۹۲۶۷۴۳۱۳:۰۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۲۹
اونوقت کی اینا رو ایجاد کرد و ازشون حمایت کرد!؟!؟!؟
ناشناس۱۹۲۶۷۴۷۱۳:۱۱:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۲۹
ما که سحر و افطار دعاش میکنیم! بر باعث و بانی بوجود آورنده و حامی‌شون هم لعنت می‌کنیم!
روزبه۱۹۲۷۰۹۷۱۵:۳۷:۰۲ ۱۴۰۰/۱/۲۹
حمایت از صدام، القاعده،تکفیری ها و... در ادامه تاسیس داعش، سلفی ها،جبه النصره، تجزیه طلبهای مثلا دموکراتیک و...چطور؟
ناشناس۱۹۲۶۳۱۳۰۹:۵۶:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۲۹
و ظهور طالبان افراطی که دردسری برای روسیه چین وایران خواهند بود. امریکا بالاخره فهمید نمیشه دموکراسی سکولار را به خاورمیانه آورد. نفت هم که داره بی ارزش میشه پس فلنگ را بست. الان دیگر منطقه سودی برای امریکا نداره. رابرت مالی گفته بود ما اینهمه جنگیدیم و پول دادیم به نفع ایران شد. چالش های خطرناک آینده برای ما گروه های افراطی در منطقه و کاهش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی هست.
ناشناس۱۹۲۶۳۲۹۱۰:۰۳:۱۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
امریکا داعش را با بمباران شدید نابود کرد ولی طالبان را نه. چرا؟ چون می خواهد افغانستان به پایگاهی برای اویغورها تبدیل شود که مرزهای شرق چین را ناامن کند و به اقتصاد این کشور ضربه بزند. طالبان چند سال پیش خیلی ضعیف شده بود. چرا امریکا آن زمان خارج نشد و الان که طالبان قدرتمند شده در حال خروج هست؟
شکست۱۹۲۶۳۹۶۱۰:۳۵:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۲۹
شکست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خداوکیلی این تحلیل ها رو از کجا میارین اولا افغانستان نه معادنی و نه نفتی داشت که آمریکا بخاطرش حمله کنه بهش دوما هدف از حمله به افغانستان کوتاه کردن کامل دست روسیه و شوروی سابق بود که موفق شد و دولت های کاملا امریکایی تو افغانستان مستقر هست و خواهد بود سوما بیست سال کنترل مواد مخدر دنیا رو در دست داشتن و الان با توجه به اینکه ساختار دولت افغانستان کاملا آمریکایی شده و خیلی از تابو ها تو افغانستان از بین رفته دیگه مقرون به صرفه نیست آمریکا هزینه بکنه و خارج شد شما به همه چیز میگین شکست آمریما اما یک نگاه بنداز تو سه دهه دور تا دور ما شدن آمریکایی در محاصره یک دایره هستیم کشور های عربی عراق ترکیه پاکستان افغانستان و جالب تر نفوذ شدید آمریکا توی جمهوری های آزاد شده شوروی حالا شما اگر اینا رو از ضعف و شکست آمریکا میدونی دیگه واقعا .................
روزبه۱۹۲۷۱۱۰۱۵:۴۳:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۲۹
شکست یعنی اینکه طالبان بیشتر از 50درصد افغانستان رو در دست گرفته، آمریکاییها فکر کردن میتونن حوزه نفوذ ایران در منطقه رو محدود کنن ولی انگار دیگه امکانش نیست، حوزه های نفوذ ایران رو نمیشه با اسلحه محدود کرد، ترک منطقه توسط ایالات متحده گزینه نیست واقعیتی غیر قابل انکار هست، غرب برای تداوم سلطه و نفوذ هزینه های سرسام آور نظامی میکنه که ظاهرا ادامه ش ممکن نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین