قرار بود علوم انسانی اسلامی شود، نه علوم تجربی

یاسر خدادادی، گروه تعاملی الف،   4000116013 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
قرار بود علوم انسانی اسلامی شود، نه علوم تجربی

رهبر انقلاب در طی دو دهه اخیر بر مسئله تولید علم بسیار تاکید داشته‌اند اما موضوع اسلامی شدن علوم تنها منحصر به علوم انسانی بوده است چرا که این علوم کاملا تحت تاثیر جهان‌بینی هستند.

رهبر انقلاب در اینباره می‌فرماید: "در مورد علوم انسانی که صحبت شد، این نکته را من عرض بکنم؛ آنچه که ما در باب علوم انسانی گفتیم و من تکرار می‌کنم، همان چیزی است که عرض شد: ما بایستی در علوم انسانی اجتهاد کنیم؛ نباید مقلد باشیم"، "علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل فیزیک نیست که جهان‌بینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ ...من با ورود علوم انسانی به حوزه‌ علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من می‌گویم حوزه‌ی علمیه باید پایه‌های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان‌بینی اسلام را مستحکم بریزد"

علوم انسانی مثل علم سیاست، اقتصاد، فلسفه، جامعه شناسی، مدیریت و... کاملا تحت تاثیر جهان‌بینی و نگرش اندیشمندان این حوزه هستند. یعنی در تفکر اسلامی، اقتصاد یک مبنای مشخص اسلامی می‌تواند داشته باشد، سیاست و مدیریت یک نگرش اسلامی و قرآنی می‌توانند داشته باشند. اما در علوم تجربی جهان‌بینی نمی‌تواند اثرگذار باشد؛ دانشمندان علم نجوم یا فیزیک‌دانان و پزشکان باید طبق یک محاسبات قابل سنجش و مشهود و آزمایشگاهی کار علمی خود را تبیین کنند.

به قول آیت‌الله سبحانی:
فیزیک، اسلامی و غیر اسلامی ندارد. کیهان‌شناسی باید از طریق خاص شناخته شود. در این مورد شناخت مسلمان و غیر مسلمان یکسان است. این قانون که سه زاویه مثلث، مساوی با دو قائمه است، تبعیض‌پذیر نیست. قانون جاذبه نیوتن، قانون عمومی است و همه باید به نحوی که علم گفته بپذیرند مگر آن که خلاف آن ظاهر شود. بنابراین درباره این علوم بحث اسلامی و غیر اسلامی خارج از موضوع بحث است.

مدتی است که بحث طب اسلامی مطرح شده که مورد اختلاف و تردید شدید بین حوزویان است برای مثال بزرگانی همچون آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله جوادی آملی به صراحت وجود علمی به اسم طب اسلامی را منکر شدند و چنین قرائتی از طب را رد کردند. اما در حوزه جریانی قدرتمند از طب اسلامی دفاع می‌کند. آقای تبریزیان که او را پدر طب اسلامی می‌نامند؛ در فضای مجازی و حقیقی مدام علیه طب مدرن موضع می‌گیرد و حتی یکی از کتاب‌های مرجع پزشکی مدرن یعنی کتاب هاریسون را طی یک مراسم به آتش می‌کشد. و هرچند وقت یکبار با سخنان خود موجی را ایجاد می‌کند او معتقد است که بر اساس حدیث و روایات دینی باید بیماران را درمان کرد. و اساس پزشکی بر پایه حدیث و روایات اسلامی می‌باشد.

مخالفت جدی جریان موسوم به طب اسلامی با قرنطینه و اصل واکسیناسیون جزء آخرین مواضع این جریان است. به گونه‌ای آقای تبریزیان مردم را به انجام صله رحم و زیارت در دوران اپیدمی کرونا دعوت می‌کند و قرنطینه را توطئه صهیونیست‌ها می‌داند. مبنای این سخنان هم برداشت غلط از یک حدیث است که طبق آن حدیث " بیماری از شخص به شخص دیگر سرایت پیدا نمی‌کند". البته نظرات ایشان فقط به طب اسلامی محدود نشده و درباره ی نجوم اسلامی! هم مطالبی بیان داشته‌اند از جمله اینکه ایشان گرد بودن زمین و چرخش زمین به دور خورشید را منکر شده‌اند و بزرگ‌تر بودن خورشید از زمین را غیرقابل قبول دانسته‌اند.

هر چند که جریان اسلامی کردن علوم تجربی با مخالفت‌هایی از طرف برخی از مراجع تقلید مواجه شده است اما ظاهرا این ایده برای برخی چنان جذاب است که برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس در فکر تاسیس سازمانی برای حمایت از طب اسلامی برآمده‌اند. در طرحی که نمایندگان برای تشکیل سازمان طب اسلامی تهیه کرده‌اند شرایط عضویت در این سازمان از جمله داشتن "مدرک سطح دو حوزه علمیه" و تائید "سه نفر از مجتهدین حوزه طب اسلامی" عنوان شده است. جالب است که در طرح مجلس یادی هم از ابن سینا شده است این در حالی است که ابن سینای حکیم در کتاب قانون طب خود حتی یک‌بار هم از روایت و حدیث استفاده نکرده بلکه جالینوس را استاد خود معرفی می‌کند و دانش او ربطی به طب اسلامی ندارد. بلکه ایشان را می‌توان استادی بی‌نظیر برای طب سنتی دانست.

حال سوال این است که‌:
آیا حوزه ی علمیه در زمینه بهداشت و درمان رسالتی دارد؟ آیا حوزه های علمیه ما در زمینه اسلامی کردن علوم انسانی که رسالت آنهاست قدمی برداشته و به نتیجه‌ای رسیده اند؟ آیا اصلا علوم تجربی می‌تواند اسلامی یا غیر اسلامی باشد؟ و سوال آخر اینکه مجلس شورای اسلامی به جای اسلامی کردن علوم تجربی چرا برای تحول در علوم انسانی بسیار کند قدم برمی‌دارد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۹۹۳۱۱۰۷:۲۱:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۶
از منجی علوم انسانی برادر عادل بپرسید !
ناشناس۱۹۰۰۰۹۷۱۴:۳۲:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۶
هرگاه در بحث مربوط به علوم انسانی در عمل عدالت در تمام زمینه ها را رعایت شد شما می تونید ادعا کنید به اسلامی بودن آن امور نزدیک شدید در غیر اینصورت این مثل روز روشن است تلاش ها به ظاهر برای اسلامی کردن، برای تامین منافع یک عده خاص هست
ناشناس۱۸۹۹۳۱۴۰۷:۲۷:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۱۶
کسی دیگه بودجه و امکانات و ساختمون مجانی میگیره از من سئوال میکنی راجع به علوم انسانی ؟
ناشناس۱۸۹۹۳۲۰۰۷:۳۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۶
نمی دونم سایت الف چرا الان این بحث را باز کرده..... اونم در این سطح نازل... به نظرم نویسنده این متن اطلاعات بسیار اندک و اولیه ای در مورد این حوزه که یادداشت نوشته دارد.... و فیش ها و ارجاعاتی هم که آورده بسیار ناقص و یکسویه هستند.... جواب این متن خیلی ساده است.... دانش هایی مثل فلسفه فیزیک و فلسفه ریاضی تجربی یا انسانی؟ .... اگر تغییر کنتد ریاضی و فیزیک تغییر می کند یا نه؟ روانشناسی جزء علوم تجربیه با علوم انسانی؟ طب هم بیشتر با جسم کار دارد یا با روح روان؟
ناشناس۱۹۰۰۱۳۷۱۴:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۶
داداش جای اطلاع افشانی، یکبار دیگه متنی که نوشتی رو بخون ببین اصلا خودت میفهمی چی گفتی
نقی۱۸۹۹۳۳۶۰۷:۵۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۶
اسلامی کردن علوم انسانی مثل اسلامی کردن سیب و پرتقال است. به همان علت که سیب و پرتقال در همه جهان سیب و پرتقال است، علوم انسانی هم در همه جهان علوم انسانی است.
ناشناس۱۸۹۹۵۸۵۱۰:۳۰:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
ساعت خواب علوم انسانی یعنی راه و روش زندگی و نه ابزاری برای رسیدن به چیزی!
ناشناس۱۸۹۹۷۸۴۱۲:۰۵:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
علوم انسانی اتفاقا یک وسیله و ابزار هست برای زندگی بهتر
ناشناس۱۹۰۰۱۴۳۱۴:۴۶:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۶
به قول خودتون خخخخخه شما هنوز نمی دونی علوم انسانی چیه
ناشناس۱۸۹۹۳۳۷۰۷:۵۹:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
گفت خوب وردی تو از بر کرده ای لیک سوراخ دعا گم کرده ای
ناشناس۱۸۹۹۳۷۳۰۸:۲۲:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۶
علم چراغ راه بشر است.
ناشناس۱۸۹۹۳۷۶۰۸:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
کرونا نشان داد که انسان تنها باید به علم تکیه کرد.
ناشناس۱۸۹۹۶۸۶۱۱:۱۶:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۶
مثلا وقتی پنجاه سال پیش علم گرسنگی را برای بدن مضر میدانست، اما امروز ثابت شده گرسنگی کنترل شده باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود خدا به داد برسه فردا چه دروغهایی از علم پیدا بشه
ناشناس۱۸۹۹۷۹۹۱۲:۱۱:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
ما پذیرفته ایم که علم ممکن است اشتباه کند. ما تابع علم میمانیم شما هم به هر راهی که صلاح میدونی برو
ناشناس۱۸۹۹۸۳۰۱۲:۳۰:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۱۶
اولا وقتی کرونا اومد مردم بعضی کشورها مواد و وسایل بهداشتی رو مثل ماسک و ضدعفونی کننده ها رو دزدی می کردند و بعضی‌ها هم بدتر، احتکار میکردند. دوماً الان دارن بعضی‌ها این واکسن ها و قرص ها رو رو مردم امتحان می کنند. حالا تو این دو مورد اگه فرهنگ و دین باشه به این وضعیت می رسیم.
ناشناس۱۹۰۰۲۱۲۱۵:۱۲:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
کرونا نشان داد علم ما اندک است
ناشناس۱۸۹۹۳۷۷۰۸:۲۴:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
تفکر افرادی که می خواهن علوم انسانی رو اسلامی کنن با افرادی که سایر علوم رو اسلامی می کنن همچون تبریزیان تفاوتی نداره.
ناشناس۱۸۹۹۳۸۱۰۸:۲۸:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
یک روحانی علاوه بر تعالیم دینی، باید از حداقل های علوم تجربی هم آگاه باشد. آن روحانی که در اتوبوس، زائران حرم امام هشتم را از زدن ماسک نهی کرد، بر چه اساسی این حرف را زد؟ یک روحانی باید در تبعیت از قانون نفر اول باشد.
امیر۱۸۹۹۶۴۱۱۰:۵۶:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
عزیزم... آنقدر زودباور نباش... در اصل آن ویدیو، نقشه انگلیسی ها بود تا وجهه شیعه و روحانیت را خراب کند.... ی مقدار سواد رسانه ای داشته باش
ناشناس۱۸۹۹۷۸۰۱۲:۰۳:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۱۶
دوره امیرکبیر داستان واکسن ابله هم کار انگلیسی بود
علیرضا۱۸۹۹۸۴۴۱۲:۳۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۶
خود همون روحانی اومده توضیح داده و البته بر همون حرفهاش پافشاری کرده شما میگه ویدئو ساختگیه؟
ناشناس۱۸۹۹۹۴۴۱۳:۳۳:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۶
اینا سالهاست عادت دارن تو هر مسئله ای به بن بست رسیدن پای انگلیس و امریکا رو وسط بکشن ، شده یه راه فرار
ناشناس۱۸۹۹۳۸۵۰۸:۳۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
علوم انسانی که پیوسته در یک نقطه ایستاده و به جای اصلاح در ایستادن پافشاری می کند، ماهیت خود را به تدریج از دست می دهد. تنها علوم انسانی پویا که با شرایط زمانی خود را تطبیق دهد، باعث پیشرفت بشریت می شود.
امید۱۸۹۹۳۸۶۰۸:۳۷:۵۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
دلیلش این است که اسلامی کردن علوم انسانی برای کسی آب و نان ندارد،اما اسلامی کردن طب پزشکی حتمادارد،هرچند که اسلامی شدن علوم انسانی هم محل تردید است،چون تا الان که خروجی نداشته!
احمد۱۸۹۹۳۹۰۰۸:۴۱:۲۱ ۱۴۰۰/۱/۱۶
انتظار داریم بزرگان کشور در مقابله با این بدعت قیام کنند...
ناشناس۱۸۹۹۳۹۲۰۸:۴۳:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۶
هیچ علمی نمیتواند ایدئولوژیک باشد . مبنای علم تجربه است .
M۱۸۹۹۷۵۴۱۱:۵۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۶
احسنت فقط میشه لطف کنید بگید چگونه میشود مباحثی رو که ظاهر تجربی ندارن تجربی مطالعه کرد؟ مبحث علوم انسانی است، که قائده ای فرای تجربه است. حتی این مطلب خودتون که میفرمایید هیچ علمی را نمیتوان غیر تجربه درک کرد نظری فرای تجربه است.
ناشناس۱۹۰۰۰۷۴۱۴:۲۴:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۶
رفتارهای اجتماعی هم تجربی هستند . اساسا علمی که بشر به آن دست می یابد حاصل تجربه است . مواردی که شما تصور میکنید فرا طبیعی هست هم به نوعی طبیعی و فیزیکی است و شاید هنوز بشر به درک درست آن نرسیده باشد . همانطور که مواردی از قبیل خورشید گرفتگی هم تا قبل از درک آن توسط بشر به نوعی فراطبیعی و ماورائی قلمداد میشد .
ناشناس۱۸۹۹۸۵۰۱۲:۴۲:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
مبنای علم صرفا تجربه نیست.خیلی چیز ها با حواس انسانی قابل درک نیست و قابل تجربه نیست و صرفا با استدلالهای منطقی و فلسفی قابل اثباته.
ناشناس۱۹۰۰۲۶۳۱۵:۳۸:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۶
اونا علم نیستند. اسم علم رو به اشتباه روی آنها گذاشته اند
امیر۱۸۹۹۳۹۵۰۸:۴۶:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۶
تولید علم دینی قبل از تعریف دقیق آن که به نظر در سایر ادیان سابقه نداشته کار ساده ای نیست. حوزه علمیه و فقه خود بر پایه نهضهت ترجمه عصر بنی عباس یعنی علوم انسانی غربی ایستاده ! اندیشیدن نیازمند اهل دانش سخت کوشی و تلاش بی وقفه است که چنین انسان هایی در تاریخ ایران معاصر به چشم نمی خورند.
ناشناس۱۸۹۹۴۰۹۰۸:۵۶:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۶
تنها علوم تجربی عصای دست انسان هستند. در جهان اکنون و پیش رو، جایگاه علوم انسانی روز به روز کم رنگتر و کم رنگتر خواهند شد.
ناشناس۱۸۹۹۵۲۷۱۰:۰۳:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
لابد به همین دلیل مهمترین دانشکده های علوم انسانی و رشته هایی مانند تاریخ، هنر، جامعه شناسی، علوم سیاسی، روانشناسی و .... در آمریکا و انگلستان و آلمان و فرانسه و.... قرار دارند که از نظر تکنولوژی و علوم تجربی هم سرآمدند.!
ناشناس۱۸۹۹۷۳۸۱۱:۴۴:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
اگر علوم انسانی نبود، اصلاً علوم تجربی به وجود نمی‌اومد.
ناشناس۱۹۰۰۱۵۰۱۴:۴۸:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
در تمام کشورهای پیشرفته علوم انسانی جایگاه بالاتری نسبت به سایر علوم دارد و اندیشمندان این علوم منبع اصلی فرهنگ و فکر و رشد بشر به شمار میروند همچنین نخبه ترین افراد به علوم انسانی وارد میشوند اما در کشورهای عقب مانده مانند ما، پزشکان و ... با حداقل درک و فرهنگ متاسفانه جایگاه بالاتری دارند اما به محض رشد جامعه، علوم انسانی در بالا قرار میگیرد
ح۱۸۹۹۴۱۴۰۸:۵۸:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
اقتصاد اسلامی که اولویتش بیشتره محلس چرا پی اینکارو نمیگیره؟ مثلا سود بانکی وام مسکن سود سپرده اخذ مالیات که چندتا روش موفق هم تو دنیا هست وقتی نگاه میکنی به اظهارات و شعارهای مسئولین ادم شک میکنهدکه اخه مگه میشه با وجود بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات و پرتالها و ... وضع مالیات اینجوری باشه !!
ناشناس۱۸۹۹۴۱۶۰۸:۵۹:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
از اول انقلاب قرار بود که حوزه و دانشگاه با هم وحدت کنند. آنچه که ما اکنون شاهدیم این است که در این سالها بسیار دورتر شده اند.
ناشناس۱۸۹۹۵۳۴۱۰:۰۶:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
حوزه خود را بالاتر و برتر می داند و با نگاه از بالا به تمام علوم می نگرد و چنین وحدتی ممکن نیست
حسن بک۱۹۰۰۱۸۹۱۵:۰۴:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
این وحدت امکان پذیر نیست چرا که علم مبتنی بر متن انعطاف پذیر نیست و منظورش از وحدت تبعیت از نص متن به جای تجربه است ( در موارد مغایرت)
ناشناس۱۸۹۹۴۶۲۰۹:۲۱:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۶
احسنت
ناشناس۱۸۹۹۴۹۸۰۹:۴۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۱۶
صاحب نظران مي گويند علوم انساني اسلامي يك چيز اشتباه است
ناشناس۱۸۹۹۷۶۸۱۱:۵۷:۲۳ ۱۴۰۰/۱/۱۶
حتما صاحبنظران غربزده که خدا و کدخدایشان غرب است
ناشناس۱۸۹۹۸۶۶۱۲:۴۹:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۱۶
حتما یکی از صاحبنظران هم جنابعالی هستید
ناشناس۱۸۹۹۵۳۰۱۰:۰۴:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۶
مگه فیزیک اسلامی داریم که حالا علوم انسانی اسلامی داشته باشیم؟ هر وقت کرونا با طب اسلامی درمان شد بقیه علوم را هم اسلامی کنید.
سرشناس۱۸۹۹۵۳۷۱۰:۰۷:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۶
جالب اینجاست که ائمه خود برای درمان به طبیب مراجعه می کردند نمونه اینکه امام حسن و امام حسین بعد از ضربت خوردن حضرت علی برای ایشان طبیب آوردند و بعد از تجویز شیر مردم برای ایشان شیر می آوردندپس اصل درمان و طبابت کاملا موافق عقل و دین است
ناشناس۱۸۹۹۶۴۴۱۰:۵۷:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۶
اینکه علم و تجربه رو دارین به دین و مذهب ربط میدین نشون دهنده اینکه نه معنی علم و تجربه رو فهمیدین نه متوجه شدین دین چیه!
ناشناس۱۸۹۹۷۴۱۱۱:۴۵:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۱۶
هر رشتهای که کار خودش را ول می کند ودست اندازی به حوضه های دیگر می اندازددوحالت دارد یا دنبال پول است ویا بدنبال توجه دیگران واینکه کارایی لازم را در رشته خودش نداشته است
ناشناس۱۸۹۹۷۵۳۱۱:۵۰:۴۱ ۱۴۰۰/۱/۱۶
هیچ دینی یارای ایستادن در برابر علم رو نداره. علم مثل یک پرنده هست که مغز و فکر اون علوم انسانی و بال‌های پرواز اون علوم تجربی است. هیچ چیزی جلودار علم نیست. علم از عقل انسان نشأت گرفته و عقل انسان رو خدا آفریده و چیزی که خدا آفریده باشه، قطعاً پیروز است.
ناشناس۱۸۹۹۸۰۶۱۲:۱۵:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۶
به نظر ما اصلا اسلامی بودن تو کشور ملاک نیست ویه چیز بیهوده مسخره هست
ناشناس۱۸۹۹۹۲۸۱۳:۲۵:۰۷ ۱۴۰۰/۱/۱۶
همینه که وضعیت شده این دیگه
ناشناس۱۸۹۹۸۱۱۱۲:۱۸:۵۴ ۱۴۰۰/۱/۱۶
در قرن بیست و یکم به جای اینکه برویم دنبال علم و پیشرفت و در جهان سرآمد باشیم، داریم بحث‌های قرون وسطایی و تاریخ مصرف گذشته انجام می‌دهیم که علم بهتر است یا دین؟ و عجیب اینکه هنوز هم بعد از چند دهه به نتیجه نرسیده‌ایم!
dayani۱۸۹۹۸۴۹۱۲:۴۱:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
دیگرعلوم انسانی درآمد زا نیست. اما علوم درآمد زاست، کسی دیگر به درس خوانده تاریخ ، جغرافیا ؛ الهیات و ... را بکار نمی گیرد ، اما فوضولات الاغ در بسته بندیهای ترو تمیز به وفور فروش میرود. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .
علی۱۸۹۹۸۵۸۱۲:۴۶:۱۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
به نظر میرسد بخش مهمی از حوزه و روحانیت از مسیر اصلی خود منحرف شده است و در پی کسب قدرت بیشتر و قیضه کردن حوزه دارو و درمان برای سود جویی است اگر نه هیچ کدام از آقایان وقتی دندانشان پوسیده و درد کند ورد و دعا نمی خوانند که خودشان بهتر می دانند وقتی بشر راه حل علمی چیزی را به لطف پروردگار بدست آورده و در دسترس باشد دعا شامل حال بهبودی آن چیز نخواهد بود. چه اگر اینطور باشد با حکمت و عدالت الهی تناقض خواهد داشت .
لازا۱۸۹۹۸۹۱۱۲:۵۹:۳۶ ۱۴۰۰/۱/۱۶
با کمال احترام ب پزشکان و همکارانشون ک پدر خودمم یه پزشک هست اما من فاتحه طب نوین رو خوندم.... ک غیر از دو سه زمینه ی محدود هیچ حرفی برای گفتن نداره
ناشناس۱۸۹۹۹۶۶۱۳:۴۱:۳۳ ۱۴۰۰/۱/۱۶
اگر پدر شما یا دوستانشون درسشون رو خوب نخوندن یا پزشکی رو صرفا ب عنوان تجارت خانه دیدن دلیل بر بد بودنش که نیست...
ناشناس۱۹۰۰۰۳۸۱۴:۱۰:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۱۶
خدای ناکرده تصادف کردی آسیب دیدی برو پیش طبیب سنتی. باشه؟
سعید۱۸۹۹۹۲۴۱۳:۲۳:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۱۶
کل معلومات دینی بر پایه توصیفات و نسخ تاریخی است. یعنی منابع به شدت محدود و غیر مطمئن. به عنوان مثال علم اقتصاد امروزه یکی از پیچیده ترین علوم انسانی موجود است در حالی که مجموع نسخ دینی معتبر و نامعتبر مربوط به آن به یک کتاب 100 صفحه ای هم نمی رسد. مثل این است که بگویید معماری را اسلامی کنید و باید فقط از خشت و گل استفاده کنید!! این راه بن بست است خود متخصصین هم میدانند ولی اجازه بیان آن را ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  22. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین