سربلندی در مرحله تولید واکسن ، اهمال در واردات

گروه اجتماعی الف،   4000111001 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که زمزمه های شروع موج چهارم کرونا به گوش می رسد، واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران همچنان با سرعت بسیار پایینی در حال انجام است. در حالی که تولید واکسن کرونا در کشور و پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز آزمایشات آن تحسین برانگیز شده است فرآیند کند واردات موجب انتقاد فعالان نظام سلامت شده است.

سربلندی در مرحله تولید واکسن ، اهمال در واردات

به گزارش الف، دکتر محسن مصلحی، دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور با انتقاد از فرآیند کند واکسیناسیون کرونا در کشور، تاکید کرد: «در کل دنیا تقریبا پروتکل تزریق واکسن شبیه هم است. یعنی اول کادر درمان، بعد از آن گروه های پرخطر مثل بیماران خاص و سپس سالمندان، واکسن کرونا را دریافت می کنند. واکسیناسیون گروه های اولویت دار در ایران به خاطر ورود دوز کم واکسن تا این لحظه با سرعت کندی پیش رفته است، واکسیناسیون جامعه پزشکی شروع شده ولی سرعت آن کمتر از چیزی است که باید باشد. البته قول هایی داده شده که هر دو هفته یک بار محموله واکسن وارد کشور شود تا واکسیناسیون سرعت گیرد. این در حالی است که برخی از کشورها بخش زیادی از جمعیت خود را واکسینه کرده اند، اما ما هم دیر عمل کرده ایم و هم با سرعت کمی جلو می رویم.»

او تصریح می کند: «متاسفانه درصد تلفات کادر درمان در کشور ما در رده های بالا در جهان بوده است، این درحالی است که باید در کنار واکسیناسیون سریع تر، تست های پی‌سی‌آر گسترده تر شده و حتی به سمت تست های تشخیصی سریع پیش برویم تا در مطب های پزشکان و درمانگاه ها نیز بتوانیم تست کرونا از مراجعان بگیریم.»

واردات واکسن کرونا آزاد شد، اما واکسنی در کار نیست

وزارت بهداشت اعلام کرده است که تاکنون سه فراخوان برای شرکت‌های خصوصی و غیر دولتی برای واردات واکسن کرونا صادر شده است که اگر توان خرید واکسن دارند، اسناد و مدارک خود را ارسال کنند. درواقع واردات واکسن کرونا از منابع معتبر برای بخش خصوصی آزاد شده، اما با این وجود هنوز واکسنی از طرف بخش خصوصی وارد نشده است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نیز درباره آخرین اقدامات این وزارتخانه برای واردات واکسن کرونا، توضیح داده است: «معاملات واکسن کرونا در این بازه زمانی معمولا از دولت به دولت صورت می‌گیرد. هر واکسنی که وارد کشور شود، توسط وزارت بهداشت و هیات امنای ارزی خریداری می شود و در اختیار شبکه بهداشت برای تلقیح قرار می‌گیرد. با عدم تناسب عرضه و تقاضای واکسن‌های کرونا و کمبود مواد اولیه مواجه هستیم که منجر به کندی فرآیند تولید شده است. در حال حاضر در مورد برخی واکسن‌ها با چند روز و برخی چند هفته تاخیر ورود مواجه هستیم. در یک مورد نیز به دلیل نیاز داخلی یک کشور، دادستانی آن کشور مانع ورود محموله خریداری شده ما شده‌اند.»

همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباره واردات واکسن از طریق کوواکس تصریح کرده است: «ما 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از کووکس خریداری کرده‌ایم که قرار بود 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ما بدهند. بعدها این 4.2 میلیون دوز را به سه میلیون و 200 هزار دوز واکسن رساندند. در برنامه جدید گفتند که "یک میلیون و 200 هزار دوز را نیز قبل از سال به شما تحویل می‌دهیم" که ما نیز روی این وعده آنها حساب کرده بودیم، اما محقق نشد. آخرین خبری که داریم گفتند که "احتمالا 14 فروردین واکسن کرونا به دست شما خواهد رسید".»

او تاکید کرد: «از کشور هندوستان نیز 500 هزار دوز واکسن "بهارات" خریداری و پولش را نیز پرداخت کرده بودیم، اما 125 هزار دوزش را تحویل گرفتیم. قرار بود 375 هزار دوز دیگر به ما تحویل داده شود که دادستانی هند به‌دلیل شیوع بیماری در این کشور اجازه خروج واکسن کرونا را نداده است. به همین دلیل ما 375 هزار دوز واکسن بهارات را هنوز دریافت نکرده‌ایم و در حال رایزنی برای واردات آن هستیم.»

از سوی دیگر، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم ابراز امیدواری کرد: «امید من این است که تا پایان این دولت، این بیماری در داخل کشور به‌طور کامل مهار شود و تا آخر سال ۱۴۰۰ همه مردم واکسینه شوند.»

با توجه به آزاد شدن سفرهای تفریحی در ایام تعطیلات نوروز، برخی صاحبنظران نظام سلامت تاکید دارند که تا چند هفته دیگر باید منتظر پیک موج چهارم کرونا باشیم.

دکتر شهاب الدین مهرآور، داروساز و پژوهشگر حوزه تولید واکسن در گفتگو با الف با اشاره به آخرین وضعیت تولید و واردات واکسن کرونا می گوید: «تولید واکسن کرونا در ایران، به مراحل پایانی اش نزدیک می شود. حساسیت ویژه ای در فاز تست انسانی وجود دارد. در همه جای جهان نیز همین حساسیت های علمی باعث می شود که عرضه واکسن کرونا، مشمول زمان شود. ایران در حوزه تولید واکسن کرونا، گام های بزرگ و کم نظیری برداشته است. قطعا در سال 1400، یکی از کشورهای مطرح جهان در حوزه تولید واکسن کرونا خواهیم بود. به هیچ وجه نباید این موفقیت را دست کم بگیریم و همه باید تلاش کنیم که این عزم ملی به سرانجام برسد.»

او تاکید می کند: «هرچقدر ما در حوزه تولید واکسن کرونا موفق بوده ایم، اما در حوزه واردات واکسن کرونا موفق نبوده ایم. تاکنون باید حداقل کادر درمان در برابر کرونا واکسینه می شدند، اما این اتفاق نیفتاده است. به طور کلی حدود یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت آسیب پذیر در برابر کرونا داریم که شامل کادر درمان، افراد با بیماری های زمینه ای و سالمندان می شود. باید این گروه ها، هرچه سریع تر در برابر کرونا واکسینه شوند تا آمار مرگ و میرها کاهش پیدا کند. اصلا نباید منتظر تولید واکسن داخلی برای واکسینه کردن این گروه های حساس باشیم. ما در حال از دست دادن فرصت طلایی برای واکسیناسیون گروه های حساس هستیم. این روند می تواند به تشدید کرونا در کشور منجر شود.»

مهرآور خاطرنشان می کند: «تاکنون حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده است. این میزان واردات واکسن به هیچ وجه کافی نیست. ما برای واکسیناسیون سریع گروه های حساس به واردات فوری حداقل دو میلیون و 600 هزار دوز واکسن نیاز داریم. همکاری وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه برای رایزنی موثرتر و دیپلماسی قوی تر می تواند واردات واکسن کرونا به کشور را تسهیل کند.» 

 واکسیناسیون کشوری کرونا با واکسن‌های سینوفارم چین، اسپوتنیک‌ وی روسیه و کواکسین هند در حال انجام است. در شرایطی که دولت امیدوار است تا پایان امسال، همه مردم را در برابر کرونا واکسینه کند، اما به نظر می رسد که با توجه به روند کند واکسیناسیون کشوری، تحقق این وعده با اما و اگرهای زیادی همراه باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۹۲۶۶۳۰۱:۳۸:۱۵ ۱۴۰۰/۱/۱۱
تحقیقات نشان داده که واکسن آسترازنکا در مقابل کرونای جهش یافته انگلیسی کارآمد نیست و خیلی از کشورهای اروپایی هم تزریق آنرا متوقف کرده اند باید خرید واکسن روسی و چینی و تولید انبوه واکسن های داخلی تسریع بشود.
ناشناس۱۸۹۳۲۶۶۱۲:۴۶:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۱۱
آره واسه همینه که تعداد فوتی های کرونایی انگلیس به صفر رسیده است!!!!
ناشناس۱۸۹۴۰۶۱۲۳:۵۹:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
آلمان و فرانسه و ایتالیا چرا روزانه حدود 500 نفر فوتی کرونا دارند ؟!
ناشناس۱۸۹۴۰۶۹۰۰:۰۲:۲۷ ۱۴۰۰/۱/۱۲
انگلیس برای فرار از فاجعه آسترازنکا اسم واکسن را تغییر داد.
ناشناس۱۸۹۴۱۳۷۰۱:۱۲:۴۷ ۱۴۰۰/۱/۱۲
تزریق واکسن آسترازنکا در ایتالیا و دانمارک و نروژ و آلمان و رومانی و بلغارستان و استونی و لتونی و لیتوانی و غیره ممنوع شده است.
ناشناس۱۸۹۳۲۷۱۱۲:۴۹:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۱۱
واکسن چینی آنقدر خوب است که باید 3 بار آن را تزریق کرد!!! واکسن روسی هم آنقدر موفق است که روسیه بعد از 5 ماه، هنوز روزی 400-500 نفر کشته می دهد.
ناشناس۱۸۹۴۰۵۷۲۳:۵۶:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
امریکا چرا بعد از گذشت 4 ماه از واکسیناسیون عمومی روزانه 4000 نفر فوتی دارد ؟!
ناشناس۱۸۹۴۱۳۴۰۱:۱۰:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۲
فرانسه غرق در کرونا و قرنطینه شد.
نسیم۱۸۹۲۶۹۹۰۲:۴۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۱۱
این اعداد فقط برای سرگرمی مردم است ولی در واقعیت مثل گوشت و مرغ و روغن فقط فرافکنی است .
ناشناس۱۸۹۳۳۵۶۱۳:۳۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱/۱۱
حتی توان تامین مرغ و تخم مرغ و روغن خوراکی مردم را هم ندارند.
علی۱۸۹۲۷۲۳۰۴:۴۴:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۱
من ٣٨ سالمه و تو آمریکا واکسن زدم، افراد خانواده ام با سن بالای ۶۵ سال تو ایران واکسن نزدن. اگه می تونستم حاضر بودم واکسنم بدم اونا بزنن. آمریکا ۴ نوع واکسن داره تولید می کنه.
ناشناس۱۸۹۴۰۶۵۰۰:۰۰:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۲
ایران هم 4 نوع واکسن معتبر داره تولید میکند.
ناشناس۱۸۹۲۷۵۱۰۶:۳۷:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۱۱
الان ما سربلند هستیم در تولید واکسن ؟!!!!!!!!
ناشناس۱۸۹۳۳۶۱۱۳:۴۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱/۱۱
بله تو خود تحقیری تشریف داری ولی خارجی ها تعریف می کنند
ناشناس۱۸۹۴۲۱۱۰۲:۴۷:۳۱ ۱۴۰۰/۱/۱۲
مثلاً کدام خارجی از واکسن ايرانی تعریف کرده؟!!
ناشناس۱۸۹۳۸۹۷۲۱:۰۴:۲۵ ۱۴۰۰/۱/۱۱
شما به بیماری خودتحقیری مبتلا هستی.حتما از یک ‌روان درمانگر مشاوره بگیر.
ناشناس۱۸۹۲۷۷۴۰۷:۲۷:۵۳ ۱۴۰۰/۱/۱۱
فعلا سرگرم مدیریت مرغ و تخم مرغ هستند
ناشناس۱۸۹۳۴۲۴۱۴:۱۱:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۱
اگر اين مديريت به نتيجه برسد كه تا حالا نرسيده است !!!!!!
ناشناس۱۸۹۳۵۳۹۱۵:۱۸:۳۷ ۱۴۰۰/۱/۱۱
دولت بی تدبیر گوشت و مرغ و تخم مرغ را هم به بحران تبدیل کرد.
ناشناس۱۸۹۲۷۹۳۰۷:۴۹:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
معنی سربلندی رو هم فهمیدیم
ناشناس۱۸۹۲۸۰۴۰۸:۰۱:۴۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
الکی برای خودتون نوشابه باز نکنید .
ناشناس۱۸۹۲۸۱۶۰۸:۱۱:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
الان سر ما خیلی بلنده ؟
ناشناس۱۸۹۲۸۱۹۰۸:۱۳:۰۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
توره حضرت عباس ول کنید این حرف و شعار رو یه ذره عمل داشته باشید ما داریم میبینیم اوضاع رو که چه خبره
ناشناس۱۸۹۲۸۲۹۰۸:۲۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
نظر مردم یه چیز دیگه است راجع به واکسن
ناشناس۱۸۹۳۵۳۵۱۵:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۱/۱۱
ان شاءالله از اردیبهشت ماه واکسن های ایرانی وارد تولید انبوه می شوند و روسیاهی به زغال می ماند.
ناشناس۱۸۹۲۸۳۰۰۸:۲۳:۴۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
خیلی ما سربلندیم در تولید واکسن
ناشناس۱۸۹۲۹۹۵۱۰:۱۷:۰۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
دولت تدبیرررررررر_ خدا زودتر این دولت بنفش بی تدبیر تموم بشه
ناشناس۱۸۹۳۰۰۷۱۰:۲۲:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
این نتیجه تحریم هاست بازی با جان مردم !!!
ناشناس۱۸۹۳۳۵۸۱۳:۴۱:۲۹ ۱۴۰۰/۱/۱۱
20 درصد تحریم هاست و 80 درصد سوء مدیریت است.
ناشناس۱۸۹۳۵۲۹۱۵:۱۵:۳۹ ۱۴۰۰/۱/۱۱
امریکا و اروپا که تحریم نیستن چرا همچنان رکورددار تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در جهان هستند ؟!
ناشناس۱۸۹۳۰۳۴۱۰:۳۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
کو واکسن ایرانی ؟ کدام سر بلندی ؟
ناشناس۱۸۹۳۰۳۵۱۰:۳۰:۴۲ ۱۴۰۰/۱/۱۱
ضعیف تر از کل کشورهای منطقه عمل کردیم.اسرائیل و امارات و قطرو بحرین تقریبا همه رو واکسینه کردند.
ناشناس۱۸۹۳۴۳۲۱۴:۱۸:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
آن روزی که می گفتید موش آزمایشگاهی نیستید و نمی‌خواهید آزمایش واکسن دیگر کشور ها شوید یادتان رفت؟ ما یادمان هست وبه همین خاطر این کشور ها خواستار ازمایش شدن واکسن کرونا در کشورشان بودن و واکسن بیشتری هم به آنها میدهند
ناشناس۱۸۹۳۰۳۷۱۰:۳۱:۲۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
بخاطر واکسن امار کشته های کرونا در انگلیس به صفر رسیده
ناشناس۱۸۹۳۴۲۸۱۴:۱۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱/۱۱
چرا اینقدر دروغ می گویید؟
ناشناس۱۸۹۳۴۷۳۱۴:۴۳:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۱۱
البته شهر لندن
ناشناس۱۸۹۳۵۲۳۱۵:۱۴:۰۳ ۱۴۰۰/۱/۱۱
فرانسه و ایتالیا و آلمان با ثبت روزانه میانگین 400 نفر فوتی کرونا رکورددار کشورهای اروپایی هستن.
ناشناس۱۸۹۳۰۶۲۱۰:۴۴:۵۶ ۱۴۰۰/۱/۱۱
همه كشورها دارند واكسن مي زنند و ما هنوز نمي دانيم چه بايد بكنيم !!!!!!!
ناشناس۱۸۹۳۱۲۶۱۱:۲۶:۵۷ ۱۴۰۰/۱/۱۱
حالا کشورهایی که در واردات اهمال نکرده اند، چه گلی به سر مردم زده اند؟؟؟!!!!
ناشناس۱۸۹۳۳۴۲۱۳:۲۹:۳۰ ۱۴۰۰/۱/۱۱
امارات تا امروز ۸۱ درصد از مردم واکسن زده واکسن چینی هم تو ابوظبی داره تولید میشه
ناشناس۱۸۹۳۶۶۴۱۶:۵۳:۵۸ ۱۴۰۰/۱/۱۱
مرگ و میر تو کشورشون صفر شده مهم تر از این یا جون مردم مهم نیست؟
ناشناس۱۸۹۳۱۶۶۱۱:۵۱:۵۰ ۱۴۰۰/۱/۱۱
کدوم سربلندی ؟.کدوم واکسن داخلی تزریق شده تا حالا ؟.
ناشناس۱۸۹۳۴۳۰۱۴:۱۷:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۱۱
هنوز که طبق برنامه ی زمانی مسئولین تا واکسن ایرانی بیاد سه ماه طول میکشه، تازه اگر به اینکه در صد درصد مواقعی که مسئولان تاریخ میدن بهش عمل نمی کنند توجه نکنیم
ناشناس۱۸۹۳۴۴۱۱۴:۲۵:۰۴ ۱۴۰۰/۱/۱۱
کدام کشور خواسته به ما واکسن بده و ما نگرفتیم؟ اهمال کردیم؟
ناشناس۱۸۹۳۵۰۸۱۵:۰۶:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۱۱
سر بلندی وقتی بود که مثل دیگر کشورها در آمار واکسیناسیون اول باشیم یا آمار مرگ و میر به صفر رسیده باشه در هر شرایطی شماها احساس سربلندی و افتخار دارید واقعا رفتار شما عجیبه
ناشناس۱۸۹۴۴۸۵۱۰:۳۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۱۲
اونایی که دق دقه واکسن ندارن خودشون و خانوادشون قبلا زدن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین