بن‌بستِ کامل در انتخابات اسرائیل

گروه جهان الف،   4000104043 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

"بنیامین نتانیاهو" بر خلاف موضع گیری هایش مبنی بر کسب پیروزی در انتخابات اسرائیل، راه پرپیچ و خمی جهت کسب اکثریت کرسی های پارلمان اسرائیل(کنست) در پیش دارد. امری که ادعای نتانیاهو مبنی بر کسب پیروزی در انتخابات ۲۳ مارس اسرائیل را عمیقا خدشه دار می کند.

بن‌بستِ کامل در انتخابات اسرائیل

  به گزارش الف، "پایگاه خبری فایننشیال تایمز" در گزارشی به انتخابات جاری در اسرائیل پرداخته و عملا معادلات سیاسی در اراضی اشغالی را در بن بست کامل و به دور از ادعاهای "بنیامین نتانیاهو" مبنی بر کسب پیروزی در انتخابات رژیم صهیونیستی توصیف کرده است. فایننشیال تایمز در این رابطه می نویسد: 

«بر اساس نتایج اولیه اعلام شده از سوی سه شبکه تلویزیونی اصلی در اسرائیل در مورد انتخابات 23 مارس اسرائیل، احتمالِ اینکه چهارمین انتخابات اسرائیل در دو سال گذشته نیز بار دیگر به یک بن بست تمام عیار ختم شود وجود دارد. انتخاباتی که در یک سوی آن "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل قرر دارد و در سوی دیگر آن طیف گسترده ای از احزاب سیاسی اسرائیلی قرار دارند که سعی می کنند نتانیاهو را از قدرت به زیر کشند. 

نتایج اولیه از صندوق های شبیه سازی شده که پیشتر نیز عدم صحت آن ها به اثبات رسیده، حاکی از رقابتی نزدیک میان طیف های سیاسی مختلف اسرائیلی است. امری که تا حد زیادی موقعیت نتانیاهو را به خطر انداخته و می تواند به چالشی جدی برای آن تبدیل شود. برخی ارزیابی ها حاکی از این هستند که اگر نتانیاهو بتواند نظرِ "نفتالی بنت وزیر دفاع سابق و متحد پیشین خود را به ائتلاف با خود جلب کند، می تواند 60 کرسی پارلمان اسرائیل را در کنترل داشته باشد. برخی ارزیابی های دیگر نیز از کسب 59 کرسی پارلمان اسرائیل در صورت همکاری بنت با نتانیاهو خبر می دهد. امری که به هر حال حاکی از این است که نتانیاهو نمی تواند اکثریت کرسی‌ها یعنی 61 کرسی را در اختیار داشته باشد(در پارلمان اسرائیل) و با تکیه بر آن، نسبت به تشکیل دولت اقدام کند. 

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که اعلام نتیجه نهایی انتخابات اسرائیل، شاید چندین روز به طور انجامد و فرآیند گسترده ای از رایزنی ها نیز انجام شود. با این حال، برگزاری چهارمین انتخابات در اسرائیل در دو سال گذشته موجب شده تا آن هایی که به دنبال کنار گذاشتن نتانیاهو از مقام نخست وزیری اسرائیل هستند در مقایسه با آن هایی که به دنبال ابقای وی در این پست و مشاهد ششمین حضور او در قدرت هستند، موقعیت بهتری داشته باشند. نتانیاهویِ 71 ساله همان فردی است که عمیقا با اتهامات گسترده ای مبنی بر انجام فساد و رشوه خواری رو به رو است. 

بنیامین نتانیاهو در جریان تبلیغات انتخاباتی خود بارها و بارها بر موفقیتش در انجام واکسیناسیون گسترده در اسرائیل تاکید داشته و به طور خاص به بازگشایی بسیاری از مراکز عمومی تنها دو هفته قبل از برگزاری انتخابات اشاره داشته است. وی سعی داشته از این طریق به نوعی مساله پرونده فساد خود را تحت تاثیر قرار دهد و آن را از چشم افکار عمومی دور کند. 

نکته اصلی در انتخابات جاری اسرائیل این است که بسیاری از مخالفان نتانیاهو تاکید داشته اند که حاضرند جهت خلع نتانیاهو از قدرت، جدای از اختلافاتشان، اتحاد ایجاد کنند و نتانیاهو را از قدرت خارج کنند. "یائیر لاپید" از چهره های سرشناس سیاسی اسرائیلی می گوید نتانیاهو هنوز 61 کرسی پارلمان اسرائیل را در اختیار ندارد و درست به همین دلیل است که حتی از همین حالا مذاکرات خود را با طیف های سیاسی مختلف اسرائیل جهت تشکیل دولت آغاز کرده است. لاپید تاکید کرده که وی و حزب متبوعش هر آنچه لازم بدانند انجام خواهند داد. 

نکته جالب در انتخابات جاری اسرائیل این است که رای دهندگان اسرائیلی، "بنی گانتس" از حزب آبی و سفید را که در سه انتخابات گذشته رقیب اصلی نتانیاهو بود و در نهایت با وی دولت ائتلافی تشکیل داد را شدیدا مجازات کردند و وی چیزی کمتر از 7 الی 8 کرسی را در پارلمان اسرائیل به خود اختصاص خواهد داد. در واقع رای‌دهندگان اسرائیلی با الگوی رای دهی خود، گانتس را به خیانت متهم کرده اند. 

برخی رای دهندگان اسرائیلی حتی در خودِ حزب لیکود(حزب نتانیاهو) بر این باورند که دوره نتانیاهو تمام شده و وی به دلیل اینکه منافع خود را بر منافع اسرائیل ارجح قرار داده، باید هر چه سریع تر از قدرت کنار گذاشته شود. "گیدئون سار" از چهره های برجسته "حزب امید نو" در اسرائیل نیز تاکید کرده که اسرائیلی ها عمیقا از رویه های سیاسی نتانیاهو و فسادهایش خسته شده اند و می خواهند او را هر چه سریع تر از قدرت حذف کنند. 

مهم در انتخابات جاری اسرائیل این است که حتی اگر نتانیاهو بتواند پیروز شود، باید به ائتلاف‌هایی تن دهد که عملا برای وی گران تمام خواهند شد. او باید با گروه هایی ائتلاف کند و به آن ها امتیاز دهد که عملا هیچگونه تناسبی با هم ندارند. قرار گرفتنِ این گروه ها زیر یک چترِ سیاسی، عملا دولت تشکیل شده از سوی نتانیاهو را سست تر و بی ثبات تر از همیشه خواهد کرد. امری که عملا اسرائیل را در آستانه برگزاری پنجمین انتخابات در سال جاری قرار خواهد داد. موضوعی که چهارچوب سیاست در اسرائیل را عملا وارد دوره‌ای از بی ثباتی و عدم وجود ساختاری مقتدر و باثبات قرار خواهد داد. امری که به زعم بسیاری از تحلیلگران و افکار‌عمومی، مقصر اصلی در به وجود آمدنِ این شرایط، شخصِ نتانیاهو و سیاست های خودخواهانه وی است». 

 

*لینک: 

https://www.ft.com/content/4ec93333-5e16-4ab4-b3df-31ad0b2f6bef

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۸۱۷۷۹۱۴:۴۶:۵۵ ۱۴۰۰/۱/۴
اسرائيليها خودشون يک خاکي تو سر خودشون مي کنند. شما فعلآً اسرائيل رو بيخيال بشيد يک فکري به حال ..مملکت خودمون بکنيد.
ناشناس۱۸۸۲۸۷۹۱۷:۱۹:۱۰ ۱۴۰۰/۱/۵
اگه اسرائیل نابود شود دیگر دلیلی برای دشمنی آمریکا با ایران وجود ندارد
ناشناس۱۸۸۱۸۱۰۱۵:۰۶:۴۰ ۱۴۰۰/۱/۴
شما به فکر بن بست 1400 باش
ناشناس۱۸۸۱۹۷۲۱۷:۳۷:۰۹ ۱۴۰۰/۱/۴
آخ جون الان دلار میشه 2 تومن!
ناشناس۱۸۸۲۰۹۴۲۰:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۱/۴
انتخابات ۱۴۰۰ درس عبرتی برای تشنگان قدرت خواهد بود فکری برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نمائید ؟؟؟؟؟
عمران۱۸۸۲۱۱۹۲۰:۴۵:۱۴ ۱۴۰۰/۱/۴
میدانستید در بین احزاب عرب اسراییلی شرکت کننده در انتخابات افرادی هستند که ضد اصل نظام اسرائیل هستند؟
ناشناس۱۸۸۲۱۳۹۲۱:۰۷:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۴
شماها واقعا فکر میکنید برای مردم این خبرها مهمه .؟ ؟
ناشناس۱۸۸۲۸۸۳۱۷:۲۲:۵۲ ۱۴۰۰/۱/۵
نه فقط فیلترینگ انیستاگرام مهمه؟
ناشناس۱۸۸۲۱۴۱۲۱:۰۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۴
آره واقعا در بن بست کامله که اکثریت قریب به اتفاق جمعیتش رو واکسن کرونا زده . ! !
ناشناس۱۸۸۲۸۸۵۱۷:۲۴:۲۸ ۱۴۰۰/۱/۵
بله ولی از نوع فایزر امریکایی
ناشناس۱۸۸۲۱۴۶۲۱:۱۱:۱۳ ۱۴۰۰/۱/۴
اسرائیلی‌ها هیچ راه و چاره غیر از تحویل دولت و حکومت به حماس ندارن
مبین۱۸۸۲۲۷۵۰۰:۲۴:۱۹ ۱۴۰۰/۱/۵
بابا اسرایئل یک کشور پیشرفته است یه خاکی تو سرش میکنه شما به فکر برجام باشید که اون همه خسارت جبران کنیم و اقتصاد کشور خوب بشه وفساد واقعا دیگه نمیتونم تحمل کنم این وضع
ناشناس۱۸۸۲۳۷۹۰۸:۴۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱/۵
اصلا گیریم کامل به بن بست خورد چه سودی به حال مردم ایران داره؟
ناشناس۱۸۸۲۶۷۴۱۳:۴۸:۳۸ ۱۴۰۰/۱/۵
اسراييليها چاره ای ندارن مگر اينکه بيان و نابود بشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین