وجود ۱۱هزار و ۹۸۶ زندانی غیر عمد در کشور

اجتماعی،   3991230044

رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور در تشریح اقدامات سه دهه گذشته ستاد دیه گفت: تنها در سالروز شهادت سردار سلیمانی ۷۰۷ زندانی جرائم غیرعمد در کرمان، خوزستان و کرمانشاه آزاد شدند.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ سیداسدالله جولایی سال‌ها در کنار دادستان وقت انقلاب و رئیس زندان‌های کشور خدمت کرده و در نهایت با شکل گیری ستاد دیه کشور در سال ۶۹، همه فکر و ذکرش را به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد معطوف کرده است. در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ به سراغ او رفتیم تا اقدامات ستاد دیه در راستای حبس زدایی، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و…، را تشریح کند.

سید اسد الله جولایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عملکرد ستاد دیه در سه دهه فعالیتش اظهار کرد: از شروع فعالیت ستاد دیه در رمضان سال ۱۳۶۹ تا به امروز افزون بر ۱۴۰ هزار زندانی غیرعمد از بند رهایی یافته‌اند که تحقق این توفیق به اعتماد خیرین و همیاری مسئولین در ادوار مختلف باز می‌گردد.

وی افزود: ستاد دیه با عنایت به نیروی انسانی محدود، به دور از هر تشکیلات اداری با حداقل امکانات در طول فعالیتش علاوه بر حبس‌زدایی از هزاران زندانی، در مسیر پیشگیری از ورود صدها هزار هموطن ایرانی به داخل زندان‌ها نیز اقدامات قابل توجهی داشته است.

تشریح اقدامات ستاد دیه در راستای حبس زدایی

رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور گفت: دوندگی ۱۸ ساله در راستای اصلاح، تصویب و نهایتاً «دائمی شدن قانون مترقی بیمه اجباری شخص ثالث» از جمله اقدامات ستاد دیه در راستای حبس زدایی است که اگر نبود این اقدام عاجل و پیگیری‌های صورت گرفته در کمیسیون‌های مجلس و در ادارات و سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط امروز نیمی از ظرفیت فعلی زندان‌ها به بدهکاران مالی یا محکومان به پرداخت دیه‌های ناشی از تصادفات رانندگی اختصاص داشت.

جولایی بیان کرد: تلاش در راستای «تصویب قانون جدید صدور چک» و همچنین «تصویب قانون رفع جنبه کیفری از صداق بالای ۱۱۰ سکه» و در ادامه برگزاری جلسات و تهیه گزارش‌های مستند برای «تعدیل معیار مهریه» با شرایط روز جامعه از دیگر برنامه‌های ستاد دیه در سه دهه اخیر است که به برکت آن از ورود ناخواسته بسیاری از بدهکاران مالی به داخل زندان پیشگیری گردید.

رهبری حامی همیشگی ستاد دیه بوده و هست

وی خاطرنشان کرد: در جلب مشارکت‌های مردمی و دریافت کمک‌های هر ساله مسئولین و رؤسای قوا باید به کمک‌های مادی و معنوی مقام معظم رهبری اشاره داشت که بدون شک در رأس همه کمک‌ها است. محبت ایشان چه در اختصاص سالانه کمک نقدی مربوط به ماه رمضان و چه در تمجید از فعالیت‌های ستاد دیه در حوزه حبس‌زدایی همیشه دلگرم کننده بوده است.

افزون بر نیکوکاران، طلبکاران خصوصی نیز به ستاد عنایت دارند

رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور گفت: با عنایت به آمار باید عرض شود اولیا دم و شکات در خط مقدم حمایت از زندانیان تحت حمایت ستاد دیه قرار دارند. چرا که در اخذ گذشت از شاکیان که همواره از مؤلفه‌های ثابت در فرآیند هر آزادی است، افرادی که در پی دستیابی به حقوق خود به طرح شکایت پرداخته‌اند با مشاهده تلاش ستاد و احراز ناتوانی مالی با گذشت بعضاً ۷۰ تا ۸۰ درصدی بیشترین تأثیر را در مختومه شدن پرونده‌ها دارند که این جز اعتماد کامل به عملکرد این نهاد در مسیر تسهیل شرایط صورت نگرفته است.

کمک ۸۹ میلیاردی خیرین در ماه رمضان

جولایی بیان کرد: خیران در ماه رمضان امسال با وجود مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا با اعطای ۷۳ میلیارد تومان زمینه آزادی بسیاری از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کردند که همه جشن‌ها به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در قالب گلریزان‌های تلویزیونی و آئین‌های زنده در فضای مجازی برگزار شد.

وی گفت: نمایندگی ستاد دیه استان اصفهان با جمع‌آوری ۱۴ میلیارد تومان بیشترین میزان مشارکت مردمی را در آزادی‌های ویژه ماه رمضان به خود اختصاص داد و بعد از آن، بیشترین کمک‌های اعطایی به مردم کرمان و تبریز اختصاص دارد.

آزادی ۷۰۷ زندانی غیرعمد در سالروز شهادت سردار سلیمانی

رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور گفت: به مناسبت نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی تعداد ۷۰۷ زندانی جرایم غیرعمد در قالب طرح «نذر آزادی برای سردار آسمانی» از بند حبس رهایی یافتند که استان‌های کرمان، خوزستان و کرمانشاه بیشترین نقش را داشتند.

طرح‌های مشارکتی با نهادهای دولتی و مردمی

وی ادامه داد: با عنایت به افزایش تعداد زندانیان غیرعمد در سال جاری و افزایش میزان بدهی این افراد غیر بزهکار در روزهای پرالتهاب مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا بر حسب رسالت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نهادها و مجموعه‌های دلسوزی چون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی حضرت امام (ره)، بنیاد یاران عشق و سازمان بسیج حقوقدانان در قالب طرح‌هایی به یاری این ستاد آمدند.

آمار زندانیان غیرعمد در کشور

جولایی تصریح کرد: هم اکنون ۱۱۹۶۸ زندانی جرایم غیرعمد در کشور داریم که از این جمع نیز فقط ۵۸۴۸ نفر در زمره مشمولین دریافت کمک هستند. که از این تعداد ۲۳۸ نفر زندانیان حوادث رانندگی، ۵۳ نفر زندانیان حوادث کارگاهی، ۱۰۱ نفر محکومیت‌های شبه عمد، ۹۲۱۴ نفر بدهکاران مالی (چک)، ۲۱۶۶ نفر بدهکاران مهریه (تک قرار) و ۱۹۶ نفر بدهکاران نفقه هستند.

رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور با اشاره به رتبه‌بندی کشوری زندانیان جرایم غیرعمد گفت: تهران با ۱۱۵۸ زندانی بیشترین زندانی غیرعمد را به خود اختصاص داده و سیستان و بلوچستان تنها با ۴۳ محبوس کمترین جمعیت را دارد.

آزادی ۷۹۴۱ زندانی غیرعمد در ۱۱ ماهه ۹۹

وی گفت: در ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه به همت خیرین ۲۴۸ زندانی زن و ۶۵۴۶ محکوم مرد، با بدهی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال از بند حبس آزاد شدند. البته در فرآیند آزادی زندانیان نیمی از بدهی، از سوی طلبکاران گذشت شده است.

تفکیک جرایم افراد آزاد شده
جولایی در پایان تصریح کرد: از محبوسان رهایی یافته ۶۵۱۵ نفر بدهکار مالی ناشی از چک، مهریه، و نفقه بودند و ۲۷۹ نفر هم بابت دیه ناشی از حوادث کارگاهی و تصادفات رانندگی در بند حضور داشتند که با حمایت خیرین نوعدوست از بند رهایی یافتند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین