باورهاي اشتباه در مورد ثبت شركت و ثبت برند

گزارش بازرگانی،   3991227084

ثبت شرکت و ثبت برند موضوعی جذاب و هیجان انگیز است. داشتن شخصیت حقوقی می تواند اعتباری به کسب و کار بدهد که به راحتی می توان محصولات و خدمات خود را عرضه کرد و با استفاده از برند می توان در همه جا مشتری گیر شد و همه برای خرید از محصولات ما سر و دست خواهند شکست؟!!

اگر شما هم جزو این دست افراد هستید که برای ثبت شرکت و ثبت برند افکاری مشابه افکار بالا را دارید لازم است که در اندیشه های خود تجدید نظر کنید.

بسیاری از ثبت شرکت این را در ذهن دارند که باعث می شود تا محصولات و خدمات خود را به راحتی به فروش برسانند، به بازارهای خارج از کشور محصول صادر کنند، کسب و کار خود را توسعه خواهند داد و غیره و یا بر عکس فکر می کنند با راه اندازی شرکت باید هر روز در دارایی باشند، مالیات بدهند و با گردن کج پاسخگوی ادعاهای دولت باشند. برخی فکر می کنند ثبت برند به راحتی امکان پذیر است و با ثبت برند از فردا می توانند محصولات خودشان را با سرعت بیشتری بفروشند و یا نگاه مشتری را به محصولات خود متفاوت خواهند کرد.

در این بحث قصد داریم با استفاده از تخصص و دانش کارشناسان موسسه ویونا به برخی از این اشتباهات جواب داده و علاقمندان به ثبت شرکت و ثبت برند را از ابهامات و تفکرات اشتباه در بیاوریم.

باورهای اشتباه در ثبت شرکت؟

  • الزامی نیست شرکت را ثبت کنیم:

اولین باور اشتباه برخی از دوستان این است که فکر می کنند الزامی برای ثبت شرکت ندارند. هر گاه دو تا چند نفر برای موضوع مشترکی دور هم جمع شوند و کسب و کاری را راه اندازی کنند اقدام به ثبت شرکت نکرده اند. زمانی می توانید ادعای ثبت شرکت داشته باشید که قانونا و بر اساس سلسله مراتب قانونی کسب و کار خود را در اداره ثبت شرکت ها ثبت کرده باشید. برای این کار نیاز به کد یا شناسه ملی شرکت دارید که به مشتریان اثبات می کند که شما شرکت ثبت کرده اید.

  • بلافاصله بعد از ثبت شرکت پولدار می شویم و محصولات ما مشتریان زیادی خواهند داشت

این باور اشتباه کلیدی در کسب و کار شرکتی است. ثبت شرکت اولین قدم برای راه اندازی یک کسب و کار مطمئن و قانونی است که به مشتریان این کلید را می دهد که از مجموعه ای معتبر خرید خواهند کرد. بنابراین برای اینکه مشتریان شما به شما اعتماد کنند شرط لازم هست اما شرط کافی نیست. یعنی مشتری به محصول یا خدمت یک شرکت خیلی بیشتر از یک فرد اطمینان دارد اما اگر از این محصول و خدمت استفاده کرد و از کیفیت و شرایط محصول راضی نبود تضمینی بر خرید مجدد او از شما نیست.

  • با ثبت شرکت می توانیم به صادرات و واردات محصول بپردازیم

تردیدی نیست که بهترین راه صادرات و واردات داشتن یک شخصیت حقوقی با ثبت شرکت است. اما این یک اشتباه محاسباتی است. چرا که برای ورود به حوزه صادرات و واردات نیاز به مدرک متفاوتی دارید که کارت بازرگانی نامیده می شود. با اخذ کارت بازرگانی می توانید فارغ از اینکه ثبت شرکت کرده اید یا نه وارد این حوزه شوید. اما با ثبت شرکت این اطمینان را به مشتریان و یا تامین کنندگان خارجی می دهید که با شخصیت معتبری معامله می کنند بنابراین ساده تر می توانید معاملات خود را به صورت رسمی انجام دهید.

  • دولت هیچ حمایتی از شرکت ها نمی کند

برخی بر این باورند که دولت وظیفه دارد بعد از ثبت شرکت با همه خواسته های مشروع و نا مشروع آنها موافقت کند. طبق قانون برخی از فعالیت ها در ایران مجاز نیستند و این امر تفاوتی ندارد در حوزه یک شخصیت حقوقی انجام شود و یا شخصیت حقیقی. اما اینکه دولت حمایتی از شرکت ها نمی کند نیز درست نیست. در واقع دولت یکی از مهم ترین وظایفی که در قبال شرکت ها دارد تامین ورودی ها و خروجی ها و جلوگیری از قاچاق کالا است که به بسیاری از شرکت ها و کسب و کارها کمک می کند. از طرفی نیز طبق قوانین دولتی بانک ها و موسسات دولتی به شرکت ها و موسسات حقوقی وام ها و خدمات بسیار مطلوب ترین را ارائه می دهند.

  • مسئولیت بسیار زیاد در صورت ثبت شرکت

یکی از رایج ترین تفکرات اشتباه در خصوص ثبت شرکت داشتن مسئولیت زیاد است. به صورت کلی ما دو نوع شرکت داریم یا شرکت اشخاص و یا شرکت سهامی. در هر دو نوع شرکت شرکا باید سرمایه ای را برای ثبت شرکت وارد شرکت کنند. حال در شرکت سهامی به اندازه سرمایه سهام دریافت می کنند و در شرکت اشخاص سهم الشرکه دریافت می کنند. در هر دو صورت هر شریک تنها به اندازه سهم الشرکه و یا سهام خود در شرکت مسئولیت دارد و به هیچ عنوان بیش از این در مسئولیت شرکت دخیل نیست. البته در صورتیکه شرکت به صورت تضامنی ثبت شود که این هم ساختار کاملا مشخصی دارد، یک فرد نیاز نیست همه مسئولیت شرکت را به عهده داشته باشد. بنابراین درست مانند زمانی که یک کسب و کار معمول برای خودتان دارید در شرکت نیز به اندازه سرمایه خود مسئولیت دارید.

  • درآمد در شرکت ها به عنوان شریک محدود است

درست مانند مسئولیت در شرکت همه شرکا به اندازه سرمایه و یا سهام خود سود می برند. بنابراین این سرمایه و یا سهام شما خواهد بود که میزان سود شما را تعیین می کند و نه اینکه صرفا به عنوان شریک شناخته شوید. به یاد داشته باشید که در شرکت شما به عنوان یک شریک حق رای و تصمیم گیری نیز خواهید داشت.

البته باورهای اشتباه در ثبت شرکت بسیار بیشتر است اما این موارد از مهم ترین موارد بودند. در زیر نیز به برخی از باورهای اشتباه در خصوص ثبت برند یا علامت تجاری اشاره خواهیم کرد

باورهای اشتباه در ثبت برند

  • هر نوع برندی را می توان ثبت کرد

یکی از اشتباهات کلیدی در کسب و کارها و یا اشخاص حقیقی این است که فکر می کنند هر نوع تصویر و یا علامتی را می توان ثبت کرد. این در حالی است که در ثبت برند همه نوع تصویر و یا علامتی قابلیت ثبت ندارد. برای ثبت علامت تجاری باید موارد بسیار زیادی را در نظر گرفت و به همین دلیل موضوع استعلام برند نیز مطرح می شود. مصلا اینکه تصویر تکراری نباشد، توسط دیرگان نمونه آن ثبت نشده باشد، مشابه برند دیگری نباشد، فریب دهنده نباشد، از تصویر علائم دولتی و ملی و بین المللی استفاده نکرده باشد و غیره از این موارد است.

  • حالا اجازه بده اگر برند موفق بود بعدا ثبت می کنیم

احتمالا این جمله را شما هم زیاد شنیده اید. اگر موفق بود بعدا برای ثبت برند اقدام می کنیم. اولا بنا به دلایلی که در بند 1 گفته شد، هر برندی را نمی توان ثبت کرد. یعنی اینکه برای ثبت برند لازم است که اطمینان پیدا کرد که برند منحصر به فرد برای شما است و اینکه می تواند اصل مهم برند یعنی قدرت تمایز بخشیدن به محصولات و خدمات را انجام دهد. حال اگر سرمایه گذاری زیادی روی برند انجام شود و برند حتی موفق هم بشود و بخواهید آن را ثبت کنید و امکان ثبت برند وجود نداشته باشد چی؟ در این حالت تنها سرمایه های خود را دور ریخته اید.

  • با ثبت برند فروش خیلی بیشتری را تجربه خواهیم کرد

برند به عنوان هویت و شناسنامه محصولات شما شناخته می شود و می تواند در ایجاد ذهنیت و آدرس دهی به مشتریان بسیار مهم باشد. اما این بدین مفهوم نیست که مشتری در هر شرایط از شما خرید خواهد کرد. مشتری زمانی دوباره خرید محصول شما را انتخاب خواهد کرد که بداند محصول با کیفیتی را خریده و یا از محصول شما راضی باشد. بنابراین برای اینکه با استفاده از برند فروش بیشتری را تجربه کنید اولا باید زمان نسبتا زیادی را روی برند سازی کار کنید و دوم اینکه با محصولات با کیفیت و خاص خود موجب رشد دیدگاه مثبت در مشتری شوید به شکلی که شما را به دیگران نیز پیشنهاد دهد و خود مبلغ شما شود.

  • برند همان نام تجاری است

این نیز از دیگر اشتباهات رایج در مورد ثبت برند است. برخی گمان می کنند که برند با نام تجاری یکسان است و به همین دلیل اقدامی برای ثبت برند نمی کنند. هر چند بسیاری تلاش می کنند نام تجاری یا همان نام کسب و کار خود را به شکلی انتخاب کنند که بتوانند از آن برای ثبت برند نیز استفاده کنند اما این بدین مفهوم نیست که لازم به ثبت برند نیست. نام تجاری نامی است که بر کسب و کار گذاشته می شود و برند نامی تصویری است که تمایز دهنده محصولات یک کسب و کار با کسب و کارهای دیگر است. بنابراین هر شرکت تنها یک نام تجاری دارد اما ممکن است ده ها نوع برند داشته باشد.

  • با برند می توان مشتری را فریب داد

طبق قوانین ثبت برند و علامت تجاری، افراد نمی توانند تصویر و یا نمادی را انتخاب کنند که موجب اشتباه مشتری و یا فریب مشتری شود. بنابراین بر خلاف برخی از ایده ها که با استفاده از یک تصویر اشتباه می توان آدرس اشتباه به ذهن مشتری داد باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر این اقدام را انجام دهید تخلف کرده اید. استفاده از تصاویر و علامت هایی که باعث شوند مشتری در خصوص کیفیت و یا نوع و برداشت در خصوص محصولی دچار اشتباه شود مانند استفاده از نماد جغرافیایی یک منطقه ممنوع است.

  • استفاده از نام و عبارات لاتین در ثبت برند

به یاد داشته باشید که تنها زمانی می توانید از حروف و یا عبارات لاتین در تصویر برند خود برای ثبت برند استفاده کنید که کارت بازرگانی داشته باشید. در غیر این صورت نمی توانید از عبارات لاتین در تصویر برند خود استفاده کنید. بنابراین باید ابتدا نسبت به اخذ کارت بازرگانی اقدام کنید و بعدا از عبارات و نماد های لاتین برای ثبت برند خود استفاده کنید.

  • برند باید الزاما ثبت شود

در خصوص الزام به ثبت برند نیز این نکته را باید اذعان داشت که هیچ قانونی در این خصوص وجود ندارد و افراد حقیقی و حقوقی تنها در شرایط خاص مثلا برای تولید دارو و مواد خوراکی و بهداشتی الزام به ثبت برند دارند و در سایر شرایط الزامی در این خصوص دیده نشده است.

در خصوص ثبت برند اشتباهات و باورهای اشتباه زیادی وجود دارد. برند هویت و نشانه محصولات است و با وجود اینکه الزامی برای ثبت برند نیست، اما ثبت برند یا علامت تجاری می تواند در اعتبار و بازایابی و فروش محصولات نقش مستقیم داشته باشد. برند محصولات شما را متمایز می کند و باعث می شود تا هر فردی به راحتی نتواند از محصولات شما به نفع خود استفاده کند.

اگر نیاز به مشاوره تخصصی تر و حرفه ای دارید با موسسه ویونا یکی از مجرب ترین موسسات ایران تماس بگیرید.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. ایران‌خودرو پژو پارس را گران‌ کرد

    17. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    18. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین