سردار دهقان: بُرد موشک‌های ایران محدودیتی ندارد

سیاسی،   3991224106

وزیر دفاع دولت یازدهم گفت: هر جا تهدید جدی علیه ایران وجود داشته باشد، خود را برای مقابله با آن تجهیز می‌کنیم، بر این اساس برد موشک های ایران تا جایی خواهد بود که تهدید وجود داشته باشد و محدودیتی در برد موشک نخواهیم داشت.

سردار دهقان: بُرد موشک‌های ایران محدودیتی ندارد

به گزارش فارس، سردار دهقان وزیر دفاع دولت یازدهم طی گفت وگویی با روزنامه الاخبار لبنان به بیان دیدگاه‌ها و مواضع خود درباره مسائل داخلی و منطقه ای پرداخت که متن این گفت وگو در ادامه آمده است:

شما نخستین کسی هستید که برای انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کاندیداتوری کرده اید. کسوت نظامی شما باعث شد موضوع حضور نظامیان در عرصه سیاست ایران بیش از پیش داغ شود. در اذهان این گونه متبادر می شود که پررنگ شدن حضور نظامیان در سیاست، نشانه از هم گسیختگی کشور است که مقابله با این وضعیت تنها از عهده نظامیان بر می آید. آیا ایران، امروز چنین وضعیتی دارد که شما پا به عرصه انتخابات گذاشته اید؟

اگر چنین باشد معمولاً نظامیان کودتا می کنند تا نظم رو دوباره به کشور بازگردانند اما ایران از نظر اجتماعی و سیاسی آنقدر مقتدر است که نه تنها علی رغم تمام مشکلاتی که دشمنان داخلی و خارجی علیه آن ایجاده کرده اند ، خود را حفظ کرده بلکه در مسیر پیشرفت هم قرار دارد. در حقیقت اگر یکی از اقداماتی که علیه کشور ما رخ داده است در کشور دیگری روی می داد، قطعاً منجر به سقوط آن دولت می شد. همین امر ثابت می کند که ایران دچار از هم گسیختگی که نیازمند حضور نظامیان باشد، نیست. مطرح شدن این موضوع توسط افرادی که جهالت شان با عدوات همراه شده، آدرس غلط دادن و القای شبهه در اذهان است تا مردم را از محدود شدن آزادی شان و نظامیان بترساند.

در این کشور به دلیل آگاهی و بصریت مردم، امکان ایجاد فضای نظامی وجود ندارد و مردم هم این فضا را نمی پذیرند. البته مردم خواهان اقتدار، تحول گرایی و نفی دولت های ناکارآمد هستند که یک فرد نظامی به دلیل ویژگی هایش می تواند این نیازها را برآورده کند. ضمن این که نیروهای سپاه، نظامی صرف نیستند و عناصر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم محسوب می شوند. به همین دلیل آنها می توانند در سیاست ورود کنند. ضمن اینکه طبق قانون، نظامیان هم از حقوق شهروندی بهره مند هستند و یک فرد نظامی بدون تعلق به سازمانی که در آن فعالیت می کند یا بدون اینکه نماینده سازمانش متبوعش باشد، خود را در معرض انتخاب مردم قرار می دهد. البته تاکید می کنم این به معنی تسلط نظامیان بر اداره حکومت نیست.

 آیا خود را فردی فراجناحی می دانید؟

 من سیاستمدار هستم نه فردی سیاسی. آنچه که برای من مهم است تنها منافع مردم است و در دولت من به افراد بر اساس قابلیت و شایستگی نه وابستگی سیاسی و جناحی شان مسئولیت داده می شود.

 فکر می‌کنید آمریکا به برجام برگردد؟

 اگر آمریکایی ها به دنبال مصالح مردم خود هستند و به آنچه می گویند متعهدند قاعدتاً باید به تعهدات خود در برجام برگردند.

 آقای حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با الاخبار از تدوین یک جدول زمان بندی شده برای اجرای گام به گام تعهدات از سوی ایران و آمریکا کرد. آیا شما موافق اجرای تعهدات گام به گام هستید؟

اجرای تعهدات برجام در قالب جدول زمان بندی یک بار انجام شد اما نه تنها همه تعهدات آن توسط آمریکا زیر پا گذاشته شد بلکه تحریم های ثانویه علیه مردم ایران اعمال شد. طرف های اروپایی برجام هم ثابت کرده اند که قدرتی برای تامین منافع ما یا اجرای برجام ندارند. برجام قرار بود برای ایران پیامدهای مثبتی داشته باشد نه تنها این اتفاق نیافتد بلکه فشارها بر ملت ما بیشتر هم شد. در چنین وضعیتی چرا ما باید تعهدات را کامل انجام دهیم؟ زمان بندی هنگامی معنا دارد که آمریکا تمام تحریم ها را متوقف کند و تضمین دهد دوباره عهدشکنی نمی کند و از برجام خارج نمی شود. در این صورت می توان مذاکره کرد که ایران چگونه تعهداتش را اجرا کند.

 آیا دیپلماسی مذاکره می تواند منجر به عادی سازی روابط تهران و واشنگتن شود؟

 با عادی شدن روابط بین دو کشور خیلی فاصله داریم؛ چراکه آمریکایی ها باید بدهی خود را به مردم ایران بپردازند. این بدهی ها فقط مالی نیست بلکه شامل جبران گذشته خسارت بار و جنایت کارانه علیه کشور ما هم می شود. ما نمی توانیم چشم خود را بر این موضوع ببنیدیم وقتی آنها هنوز به اقدامات ظالمانه خود افتخار می کنند. آمریکایی ها نشان داده اند که در چهار دهه گذشته از هیچ آسیبی به مردم ایران فروگذار نکرده اند. تنها در صورتی می توان با آمریکا یی ها مذاکره کرد که آنها ایرانِ اسلامیِ مقتدر را به عنوان یک نظام سیاسی برآمده از خواست مردم با همه ابعاد آن بپذیرند.

 آیا ممکن است ایران در روند مذاکرات درباره مسائل منطقه برای نشان دادن حسن نیت خود برد موشک هایش را کاهش دهد؟

 پیش از این هم اعلام کرده ایم که هر جا تهدید جدی علیه ایران وجود داشته باشد، خود را برای مقابله با آن تجهیز می کنیم. بر این اساس برد موشک های ایران تا جایی خواهد بود که تهدید وجود داشته باشد و محدودیتی در برد موشک نخواهیم داشت.

پیام شما به کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که با آنها تنش دارید مانند عربستان چیست؟

 ما با کشورهای همسایه برادر دینی هستیم و هیچ چشمداشت ارضی نسبت به هیچ کدام از کشورهای منطقه نداشتیم و نداریم. تاریخ ثابت می کند که ایران در چند قرن اخیر به هیچ کشور تجاوز نکرده است. همچنین ما به دنبال دولت های دست نشانده در کشورهای همسایه نیستیم و ثبات، پیشترفت و توسعه کشورهای منطقه را امنیت خود می دانیم. بر همین اساس اعلام کرده ایم که توان دفاعی ایران با هدف تامین امنیت، به همه کشورهای منطقه تعلق دارد و تاکنون بیشترین هزینه را برای استقرار امنیت در منطقه پرداخت کرده ایم. البته برای استمرار امنیت نیاز به اراده همه کشور برای تعریف منافع و امنیت منطقه ای است تا نیازی به حضور کشورهای قلدری مانند آمریکا نباشد. باور ما بر این است که نیروهای فرامنطقه علت اخلال در مناسبات کشورهای همسایه هستند. تخلیه منطقه از نیروهای خارجی برگشت به فضای همسایگی، همکاری و تعامل است.

عربستان سعودی هم اگر در موضع تصمیم گیری، مستقل از مطالبات صهیونیست ها و آمریکایی ها عمل کند، ما مشکلی با آنها نخواهیم داشت. عربستان باید بفهمد که بهترین شریک او در منطقه ایران است. در حقیقت اگر ایران، عربستان و مصر در کنار هم قرار بگیرند دنیای اسلام یکپارچه می تواند منافع خود را بدون نیاز به کشوری دیگر تامین کند.

 چندی پیش در یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان انفجاری رخ داد که اسرائیلی ها ایران را به دست داشتن در این انفجار متهم کردند. آیا این حادثه را متوان نشانه کشیده شدن نزاع های ایران و اسرائیل از سواحل مدیترانه به دریای عمان و سواحل ایران دانست؟

 ضرب المثل "طرف را به روستا راه نمی دادند، سراغ خانه کدخدا را می گرفت" مصداق وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی است. اسرائیل امروز در درون سرزمین های اشغالی امنیت ندارد به همین دلیل سعی می کند با حضور در کشورهای منطقه برای خود امنیت ایجاد کند اما قطعاً این کار باتوجه ابعاد سرزمینی و توان مالی این رژیم میسر نخواهد شد. آمریکایی ها و اسرائیلی ها علاقمند به محاصره ایران هستند اما در این امر موفق نخواهند شد. بنابراین طبیعی است که هر اتفاقی در منطقه بیافتد آن را به ایران منتسب می کنند.

 در ده سال اخیر اقدامات امنیتی اسرائیل علیه ایران و متحدانش بسیار افزایش یافته است. علی رغم خرابکاری در برنامه هسته ای، ترور دانشمندان هسته ای  و حمله به مواضع نیروهای نزدیک به ایران در سوریه شاهد واکنش جدی از سوی ایران علیه این اقدامات نبودیم. مقامات ایرانی از صبر استراتژیک می گویند آیا  قرار است این وضعیت ادامه یابد؟

 ما در ابتدا تلاش می کنیم که مانع از انجام این اقدامات علیه کشور شویم اما راهبرد ایران این است که به افزایش سطح تنش که منجر به درگیری نظامی یا جنگ در منطقه شود کمک نکند. اسرائیل و آمریکا به گونه ای وضعیت را طراحی می کنند تا بستر یک جنگ تمام عیار در منطقه فراهم با محوریت ایران ایجاد شود.   برخی کشورهای منطقه هم علاقه مند به این جنگ هستند اما ما از جنگ استقبال نمی کنیم. ما فریب آنها را نمی خوریم و در میدانی که آنها طراحی می کنند بازی نخواهیم کرد. البته این حق را برای خود محفوظ می دانیم تا پاسخی محکم به اقدامات آنها در زمان و مکانی مناسب بدهیم.آنها نیز باید منتظر باشند که هزینه اقدامات خود را فراتر از آنچه تصور می کنند پرداخت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین