تامین بیش از ۱۸۰ میلیون دُز واکسن کرونا تا پایان سال ۱۴۰۰

اجتماعی،   3991216056

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به چهار راهبرد پیش بینی شده برای تامین واکسن کرونا در کشور، گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

تامین بیش از ۱۸۰ میلیون دُز واکسن کرونا تا پایان سال ۱۴۰۰

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در جمع خبرنگاران از واردات، تولید مشترک و تولید داخلی بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن کرونا در یکساله نخست واکسیناسیون همگانی علیه کووید۱۹ در کشور خبر داد و گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کووید۱۹ در ایران با پیش بینی شرایط احتمالی، چهار مسیر موازی برای تامین واکسن موردنیاز کشور را از ابتدا مدنظر قرار داده بود که با پیگیری و پیشرانی هر چهار مسیر، بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

جهانپور افزود: چهار راهبرد خرید مستقیم، واردات از مسیر ساز و کار کوواکس، تولید مشترک و تولید داخلی واکسن، با موفقیت در سطح پیش بینی شده جریان دارد و بر این اساس برنامه یکساله واکسیناسیون علیه کرونا در ایران حتی زودتر از موعد پیش بینی شده و برنامه ریزی شده به پایان خواهد رسید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: تا این لحظه ۲۱ میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریداری شده که بتدریج طبق برنامه زمان بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد. همچنین تولید مشترک ۴۰ میلیون دز   واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تامین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را بر عهده خواهد داشت و البته حداقل ۱۲۰ میلیون دز واکسن در سال ۱۴۰۰ در داخل کشور در موسسات و شرکت های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی و یا تولید کاملا داخلی خواهد شد و جمعا بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین خواهد گردید که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود.

جهانپور ادامه داد: طبق برنامه و برآورد قبلی حدود ۱۲۰ میلیون دز واکسن برای رسیدن به نقطه هدف در سال نخست واکسیناسیون مورد نیاز است و با توجه به این موضوع، عملا در بازه زمانی کمتر از یکسال و تا پایان سال میلادی جاری، این تعداد واکسن فراهم شده و ایران میتواند علاوه بر تامین و تکمیل نیاز خود در بسیج ملی واکسیناسیون، در کنار سایر ملل و جوامعی که نیازمند واکسن کرونا باشند قرار گیرد.

جهانپور تاکید کرد: علاوه بر تامین نیاز کوتاه مدت به واکسن کرونا، استراتژی انتخاب شده، جایگاه و رتبه واکسن سازی و علوم و صنایع وابسته در کشور در این بازه زمانی کوتاه حداقل یک یا دو رتبه ارتقا پیدا کرده است و این ریل گذاری، ایران را در ماه‌ها و سال‌های آتی به عنوان "هاب منطقه ای" تولید واکسن قرار خواهد داد و ظرفیت فراهم آمده برای سالیان سال در اختیار نظام سلامت و در خدمت به سلامت ایرانیان خواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: پاندمی کرونا علاوه بر خسارات و زیان های خود، درس های فراوانی برای ملل و جوامع مختلف داشت و البته یکی از درس آموخته های ما از آن باید این باشد که بر توان تولید کالاهای راهبردی و استراتژیک در داخل مرزها متمرکز شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین