مطهری: خودم را اصلح می‌دانم و توانایی ریاست جمهوری را دارم/ مردم با همه گلایه‌ها پای صندوق‌های رای بیایند/ کاندیدای پوششی نیستم/ خیلی انتقاد پذیر هستم

سیاسی،   3991216040 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی مطهری با بیان اینکه با هدف کاندیدای پوششی وارد انتخابات ۱۴۰۰ نشده‌ام، گفت: من خودم را اصلح می‌دانم گرچه ممکن است برخی کاندیدا‌ها از جنبه‌های دیگری از من قوی‌تر باشند، اما من درباره خودم احساس می‌کنم در مجموع تواناتر و قوی ترم و بیشتر به مصلحت کشور است که این سکان را کسی مثل من به دست گیرد، اما تشخیص با مردم است.

مطهری: خودم را اصلح می‌دانم و توانایی ریاست جمهوری را دارم/ مردم با همه گلایه‌ها پای صندوق‌های رای بیایند/ کاندیدای پوششی نیستم/ خیلی انتقاد پذیر هستم

خبرگزاری صداوسیما نوشت: علی مطهری، سیاستمدار ۶۳ ساله که صبغه سیاسی او به حضورش در مجلس هشتم برمی گردد پیش از آن بیشتر در سایه نام پدرش شهید آیت الله مرتضی مطهری قرار داشت.

این فعال سیاسی صلاحیتش در انتخابات مجلس یازدهم تایید نشد؛ اما حالا برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام داوطلبی کرده و امیدوار است انتقاد‌ها و مواضعش در موضوعات روز به عنوان ملتزم نبودن به نظام تلقی نشود و به مهربانی شورای نگهبان دل بسته است.

او در حالی خود را انتقادپذیر می‌داند که حاشیه‌های نوع برخوردش با انتقادات مطرح در نشست‌های دانشجویی هنوز از اذهان پاک نشده است.

مشروح گفت‌وگو با علی مطهری را در ادامه می‌خوانید:
 
سوال: فضای عمومی انتخابات را در کشور را چطور ارزیابی می‌فرمایید؟

مطهری: الان که فضا خیلی گرم و فعال نیست، اما فکر می‌کنم که فضا گرم‌تر و پرشور‌تر خواهد شد.

سوال: در انتخابات ۱۴۰۰ به چه رئیس جمهوری و با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم؟
 
مطهری: ما الان از نظر سیاست داخلی و خارجی در شرایط مهمی قرار داریم و مشارکت بالا در رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی، خیلی برای آینده کشور مهم است. همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند آن چه اهمیت بیشتری دارد مشارکت بالاست و انتخاب اصلح در درجه بعد قرار می‌گیرد.  

چون در شرایط بسیار حساسی هستیم حتماً باید کسی این سکان را در دست گیرد که تجربه خوب سیاسی داشته باشد و علاوه بر شرایطی که در قانون اساسی آمده است انسان جامع نگری باشد یعنی تک بعدی نباشد و فقط به جنبه‌ای از جنبه‌های اجتماعی نپردازد؛ بلکه همه جنبه‌ها را با هم پیش ببرد این باید ویژگی اصلی اش باشد، اما طبعاً خصلت‌های دیگری هم باید داشته باشد.
 
سوال: آرایش سیاسی اصولگرا - اصلاح طلب را چقدر در داغ شدن تنور انتخابات و ایجاد رغبت در مردم برای حضور حداکثری در انتخابات موثر می‌دانید؟ 
 
مطهری: همیشه این دو گروه، چون رقیب یکدیگرند در تنور انتخابات دمیدند و سبب گرم شدن فضای انتخابات شدند این بار هم چنین خواهد شد و اگر شورای نگهبان خیلی سخت گیری نکند و اجازه دهد برخی افرادی که مورد توجه مردم اند کاندیدا شوند، رقابت‌ها شدید و انتخابات گرم‌تر می‌شود، ولی اگر همه کاندیدا‌ها از یک نوع تفکر باشند طبیعتا فضا خیلی گرم نخواهد شد.
 
سوال: در دوره‌های پیشین انتخابات برخی مدعی جریان سوم بودند آیا برای انتخابات ۱۴۰۰ چنین جریانی لازم است؟ 
 
مطهری: ممکن است با نام خاصی وارد نشوند، اما عملاً جریان سومی باشد به نحوی که نه کاملاً در جریان اصولگرا قرار گیرند و نه کاملاً در جریان اصلاح طلب؛ اما خود به خود، جریان سومی راه بیفتد؛ بالاخره ما افرادی داریم که به طور کامل در قالب اصولگرایی اصطلاحی و اصلاح طلب اصطلاحی قرار نمی‌گیرند، اما در واقع هم اصولگرا هستند هم اصلاح طلب و هر دو را قبول دارند.  

هر انسانی حتما باید اصولی داشته باشد و هر اصلاح طلبی، اصلاحش را بر اساس اصولی انجام دهد؛ طبعاً کاندیدای ایده آل کسی است که اصولگرای اصلاح طلب باشد و این یعنی جریان سوم و به هر حال نباید اصرار داشت که کاندیدا‌ها حتما در یکی از این دو جریان واقع شوند، انحصار خوب نیست گروه‌های دیگری نیز هستند و رقابت هست با این حال؛ دو گروهی که شناخته ترند و تا به حال فعال بودند همین دو گروه اند.

مردم با همه این گلایه‌ها باید پای صندوق‌های رای بیایند و نگویند که رای دادن هیچ تاثیری ندارد

سوال: رهبر معظم انقلاب اخیرا حضور باشکوه در انتخابات و انتخاب اصلح را تضمین آینده کشور دانستند، این هدف چگونه قابل تحقق است؟

مطهری: این سخنی حکیمانه، ناظر به شرایط حساس کشور است و با توجه به مسائل کنونی درباره برجام، مسائل منطقه‌ای و سیاسی و نیز وضع معیشت مردم در شرایط حساسی قرار داریم.

اگر غربی‌ها احساس کنند که پایگاه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ضعیف شده است بر فشار‌ها می‌افزایند، اما اگر احساس کنند که درصد بالایی از مردم در انتخابات شرکت می‌کنند طبعاً به معنی پشتیبانی از نظام است و آنان حتماً مواضع شان را تعدیل خواهند کرد و ما دست برتر را خواهیم داشت؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنم که حتما در انتخابات شرکت فعال داشته باشند.  

حتما مردم گلایه‌ها و دلگیری‌هایی دارند این‌ها به جای خود، این‌ها را قبول داریم؛ واقعاً مردم سختی کشیدند به ویژه در این چند سالی که ترامپ سرکار بود فشار بسیار زیادی به مردم وارد شد و آنان هم بسیار خوب مقاومت کردند و اصلاً یکی از علل شکست ترامپ مقاومت مردم ایران بود؛ اما با همه این گلایه‌ها باید پای صندوق‌های رای بیایند و نگویند که رای دادن هیچ تاثیری ندارد، حتماً تاثیر دارد و کم کم باید نقایص را رفع کرد.  
 
سوال: پس از اعلام کاندیداتوری؛ به شورای نگهبان توصیه کردید که در بررسی صلاحیت‌ها مهربان‌تر باشد منظورتان از این توصیه چیست؟ 
 
مطهری: منظورم این بود که اگر کسی قانون اساسی را قبول دارد، حائز ویژگی‌های مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و با فساد قابل توجه مالی، اخلاقی و مانند آن مواجه نیست شورای نگهبان سخت گیری نکند.

اگر کسی قبلا انتقادی داشته این انتقاد‌ها را به معنی التزام نداشتن به نظام درنظر نگیرند و سخت گیری‌هایی که سبب می‌شود برخی افراد موجه و مدنظر مردم رد صلاحیت شوند از شور انتخابات می‌کاهد.

منظورم این بود که بالاخره با کسانی که قانون اساسی را قبول دارند و مشکل خاصی ندارند نباید سخت بگیرند، بقیه اش را به عهده مردم بگذارند یعنی مردم خودشان متوجه می‌شوند که به چه کسی باید رای دهند و به چه کسی نباید رای دهند این طور نیست معمولاً مردم انتخاب خوبی داشتند.

حدس می‌زنم آقای ظریف برای مردم جاذبه بیشتری داشته باشد

سوال: با توجه به گمانه زنی‌های رسانه‌ای که درباره چهره‌های مطرح از هر دو جریان سیاسی مطرح است از آقای ظریف در جریان اصلاحات تا آقای قالیباف در جریان مقابل و تا آقای علی لاریجانی؛ فارغ از این که خودتان هم کاندیدا هستید؛ کدام یک از این چهره‌ها را در جلب آرای مردم موفق‌تر می‌دانید؟ 
 
مطهری: قاعدتاً فکر می‌کنم و حدس می‌زنم آقای ظریف برای مردم جاذبه بیشتری داشته باشد؛ این را نظر سنجی‌ها بهتر نشان می‌دهد. این که اصلح کیست بحث دیگری است، اما کلا صحبت کردن درباره اشخاص کار مشکلی است.  
 
سوال: مثلا صحبت کردن درباره آقای لاریجانی کار سختی است؟

مطهری: بله سخت است، چون نسبت فامیلی هم داریم؛ البته آقای لاریجانی تجربه سابقه و ذکاوت خیلی خوبی دارد و از جنبه‌هایی خیلی مثبت است، اما من بر افرادی تاکید دارم که بتوانند دولتی مقتدر تشکیل دهند و از دخالت افراد گروه‌های خارج از دولت جلوگیری کنند. این که این افراد مطرح برای کاندیداتوری چنین قدرتی دارند یا ندارند قابل بحث است، اما به هر حال همه چیز را باید به عهده مردم گذاریم تا ببینیم چه تشخیص می‌دهند.
 
سوال: آیا برای اعلام کاندیداتوری با آقای علی لاریجانی مشورت کردید؟ 
 
مطهری: خیر؛ ایشان هم خبر نداشت، من شخصاً تصمیم گرفتم.  
 
سوال: آیا آقای علی لاریجانی تا به حال درباره اعلام کاندیداتوری شما موضع خاصی نداشت؟ 
 
مطهری: خیر؛ تا به حال که چیزی نشنیدم.

اصلا با هدف کاندیدای پوششی نیامدم 

سوال: این احتمال هست که به عنوان کاندیدای پوششی عمل کنید و به نفع آقای لاریجانی از رقابت‌ها کنار روید؟

مطهری: خیر؛ اصلا با چنین هدفی نیامدم، کسی که کاندیدا می‌شود می‌خواهد بگوید که اصلح است والا اگر کسی کاندیدا شود و بعد بگوید آقای الف بهتر از من است، می‌پرسند چرا کاندیدا شدی؟ این روش درستی نیست یعنی اگر کسی دیگری را اصلح می‌داند خودش نباید بیاید بنابراین اگر من کاندیدا شدم معنی اش این است که خودم را اصلح می‌دانم، این که مردم چه تشخیص می‌دهند بحث دیگری است. 

من خودم را اصلح می‌دانم گرچه ممکن است برخی کاندیدا‌ها از جنبه‌های دیگری از من قوی‌تر باشند، اما من درباره خودم احساس می‌کنم در مجموع تواناتر و قوی ترم و بیشتر به مصلحت کشور است که این سکان را کسی مثل من به دست گیرد، اما تشخیص با مردم است.  

سوال: اگر رئیس جمهور شوید از آقای لاریجانی در کابینه تان استفاده می‌کنید؟ 
 
مطهری: معتقدم که از همه افراد متخصص و باتقوا در همه گروه‌ها اعم از اصولگرایان، اصلاح طلبان و دیگر گروه‌ها باید استفاده کرد. اشتباهی که از دولت‌های قبلی مرتکب شدند این بود که فردی که رئیس جمهور می‌شود معمولا دوستان و آشنایانش را می‌آورد و از نیرو‌های شایسته در دیگر گروه‌ها غفلت می‌کند. 

مثلا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری وقتی آقای روحانی ۲۵ میلیون رای و آقای رئیسی ۱۶ رای آوردند آن ۱۶ میلیون نفر هم حقی در کابینه دارند پس باید چند نفر از دوستان اصولگرا در کابینه قرار می‌گرفت. من به آقای روحانی پیغام دادم که " از آقای قالیباف به عنوان معاون اول استفاده کنید؛ درست است که با هم رقیب بودید و کلی رقابت و درگیری داشتید، ولی نشان دهید که می‌خواهید با هم کشور را اداره کنید".  

اصلا من این روش را قبول ندارم که گروهی می‌آید و تمام مدیران کنونی را بیرون می‌ریزد و افراد جدید می‌آورد و چهارسال بعد دوباره فرد دیگری می‌آید و آنان را بیرون می‌کند این گونه کشور از نظر عمران و آبادانی دچار وقفه می‌شود.
رفاقت را در چیدن کابینه قبول ندارم

اگر رسیدیم به این که مثلا در وزارتخانه ای، فرد متخصص، متقی و اصلحی داریم، اما از پیروان اهل سنت است بیاریم چه اشکالی دارد؟

ما باید افراد متخصص و باتقوا را از گروه‌های مختلف به کار گیریم حتی از اقوام و مذاهب مختلف یعنی اگر رسیدیم به این که مثلا در وزارتخانه ای، فرد متخصص، متقی و اصلحی داریم، اما از پیروان اهل سنت است بیاریم چه اشکالی دارد؟ یا اگر زن است منصوب کنیم عیبی ندارد؛ ولی باید اصلح و بهترین باشد نه این که شعار دهیم که مثلا پنج وزیر زن منصوب می‌کنم این حرف درستی نیست اگر واقعا اصلح باشند ممکن است دو تا وزیر زن هم باشند، اما اگر نباشند نمی‌شود؛ رفاقت را در چیدن کابینه قبول ندارم.
 
سوال: توقع مردم این است که کاندیدا‌های ریاست جمهوری، اعضای کابینه شان را از قبل معرفی کنند قصدی برای این کار دارید؟
 
مطهری: به هرحال من چیز‌هایی در ذهنم دارم، اما این‌ها نیاز به فکر و تحقیق بیشتر دارد و الان وقت مناسبی برای اعلام این موضوعات نیست، اما در ذهنم، افرادی نزد خودم هست؛ خیلی با دقت باید این کار انجام شود.
 
سوال: معاون اول تان را می‌توانید معرفی کنید؟ 
 
مطهری: سیاست کلی من این است که از همه گروه‌ها باید استفاده کنم؛ به معاون اولم فکر کردم، اما اجازه دهید وارد این بحث نشویم.
 
سوال: آیا خودتان را مصداق رجل سیاسی می‌دانید؟ 
 
مطهری: بله، من وقتی تصمیم به اعلام نامزدی ریاست جمهوری گرفتم طبعا به اصل ۱۱۵ قانون اساسی و توانایی‌هایی که رئیس جمهور باید داشته باشد توجه داشتم؛ از نظر خودم این شرایط را دارم و کسی که خود را کاندیدا معرفی می‌کند خودش را اصلح می‌داند.

سوال: یکی از شاخص‌های لازم برای داوطلب ریاست جمهوری، داشتن سوابق اجرایی است شما چنین سوابقی دارید؟

مطهری: من ۱۲ سال نماینده و چند سال هم نائب رئیس مجلس بودم، این سمت از نظر سیستم اداری، مقامی بالاتر از وزارت است و تقریبا هم سمت اداری محسوب می‌شود، اما افرادی هستند که سابقه اجرایی بیشتری از من دارند با این حال به طور کلی مساله مدیریت جنبه ذاتی دارد و ممکن است برخی سابقه مدیریتی زیادی داشته باشند، اما ذاتا مدیر نباشند. تشخیص من این است که این توانایی را دارم با این حال؛ تصمیم با مردم است.

سوال: چقدر انتقاد پذیرید؟

مطهری: از نظر خودم زیاد انتقاد پذیرم. جلسات سخنرانی‌هایی که معمولا در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر داشتم شاهد بودید که می‌آیند هر انتقاد و صحبتی را مطرح می‌کنند و گاهی افرادی می‌خواهند جلوی منتقدان را بگیرند، اما اجازه نمی‌دهم و می‌گویم اجازه دهید پشت تریبون بیاید و حرفش را بزند و وقتی حرفشان را می‌زنند با این که خیلی پرهیجان هم هستند به تک تک پرسش‌ها پاسخ می‌دهم و به تدریج آرام می‌شوند.

حتی وارد جمع‌هایی شدم که در ابتدا خیلی موضع سختی علیه من داشتند و بسیار ناراحت بودند، اما وقتی حرف شان را می‌زنند و به پرسش‌های شان جواب می‌دهم به تدریج نرم می‌شوند و آخر جلسه روبوسی می‌کنند و می‌گویند خیلی جا‌ها اشتباه می‌کردند و تحت تاثیر برخی خبر‌ها قرار داشتند. تحمل من زیاد است و خیلی‌ها از این تحمل من تعجب می‌کنند و می‌پرسند گاهی به شما توهین می‌کنند، اما چرا خون سردی؟ 

مثلا زمانی به آقای دکتر افروغ گفتم که برای مجلس نهم کاندیدا شود، چون به افرادی مثل شما نیاز است. او در پاسخ گفت اگر مثل شما خونسرد بودم می‌آمدم واما وقتی به من حمله می‌کنند از جا در می‌روم.

سوال: یکی از انتقاد‌هایی که به شما می‌شود این است که گرایش سیاسی تان مشخص نیست یا تغییر می‌کند در دوره اصلاحات در صف منتقدان بودید در دوره آقای احمدی نژاد در فهرست حامیان او قرار گرفتید و به مجلس رفتید، اما بعدا منتقد سرسخت او شدید. اکنون به طور مشخص متعلق به کدام جریان سیاسی هستید؟

مطهری: این انتقاد بر اساس این حرف است که هر کاندیدایی حتما باید در یکی از دو قالب اصولگرای اصطلاحی یا اصلاح طلب اصطلاحی باید قرار گیرد در حالی که خود این فکر، درست نیست.
در دوره اصلاحات به برخی نگاه‌های فرهنگی آنان انتقاد داشتم و گاهی مقالاتی می‌نوشتم.

این که در انتخابات دوره هشتم مجلس در لیست اصولگرا‌ها قرار گرفتم علتش این بود که آقای مصلحی رئیس ستاد بزرگداشت شهید مطهری صحبت کرد و اسم ما را در فهرست گذاشتند وگرنه من سهم خواهی نکردم.

در مجلس هشتم دیدم که برخی دوستان اصولگرا به برخی مواضع آقای احمدی نژاد بی تفاوت اند مثلا او می‌گفت فلان قانون را اجرا نمی‌کنم یا فقط قانونی را که خودم تشخیص دهم منطبق بر قانون اساسی است اجرا می‌کنم و بقیه را اجرا نمی‌کنم. من می‌گفتم نمی‌شود که بی تفاوت باشید بالاخره ما وقتی پرسشی مطرح می‌کنیم او باید بیاید و توضیح دهد و از این قبیل، اما موافقت نمی‌کردند.

اختلافات از همین جا آغاز شد و آنان هم در مجلس نهم اسم مرا در لیست اصولگرا‌ها نگذاشتند و خودم مستقل آمدم. شما می‌دانید که رای آوردن نامزد‌های مستقل در تهران کار خیلی سختی است، اما وارد عرصه شدم و باز رای آوردم.

برای مجلس دهم نیز اصلاح طلبان خودشان نامم را در فهرست امید گذاشتند؛ من حتی یک درخواست هم نکردم و مستقل آمده بودم، اما خودشان نام مرا در لیست قرار دادند.

این طور نیست که بگویند من مستمر خط عوض کردم؛ من اصولی برای خودم داشتم گاهی حرف‌هایی زدم که اصولگرا‌ها ناراحت و اصلاح طلبان خوشحال شدند یا گاهی این موضوع بالعکس بوده است.

در انتخابات ۱۴۰۰ مستقل وارد شدم 

سوال: در انتخابات ۱۴۰۰ مستقل خواهید بود؟

مطهری: بله، مستقل وارد شدم. از نظر فکری نیز اصولگرا‌ها از بعضی مواضع فرهنگی من خیلی استقبال می‌کنند و اصلاح طلبان چندان راضی نیستند و در بعضی مواضع اجتماعی و سیاسی من نیز مثل تاکید بر آزادی بیان و نوع برخورد با منتقدان، اصولگرایان چندان خوششان نمی‌آید و اصلاح طلبان استقبال می‌کنند. من روی عقاید خودم هستم که مبتنی بر اسلام و افکار شهید مطهری است و از خودم معمولاً چیزی نمی‌گویم بیشتر افکار ایشان است.

سوال: اگر نکته و حرف مهمی درنظر دارید که ما نپرسیدیم بفرمایید.

مطهری: تنها حرفی که هست تاکید بر مشارکت بالا در این انتخابات است که خیلی در رفع بسیاری از مشکلات معیشتی، اقتصادی و سیاسی ما، جایگاه ما در دنیا، روابط با کشور‌های همسایه و اسلامی، نوع نگاه غربی‌ها به ما و پیشبرد مساله انرژی هسته‌ای موثر است.

امیدوارم مردم با همه گلایه‌هایی که ممکن است داشته باشند در انتخابات شرکت کنند؛ مهم مشارکت بالاست و این که چه کسی رای بیاورد در درجه دوم اهمیت است و آن چنان مهم نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۵۲۹۳۷۱۱:۰۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
حتما باید مقام داشته باشند تا خدمت کنند!
تبریزی۱۸۵۳۱۴۹۱۲:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مشکل ایران تنها یک فرد نیست که با تغییرش حل بشه. مشکل سیستمیه و باید از ریشه حل بشه. فقط من موندم مردمی که از پاساژ گردی و بازارگردی و سفر رفتن تو این شرایط نمی ترسن چه بهانه ای برای حل نکردن مشکل دارن؟
ناشناس۱۸۵۳۴۳۰۱۵:۱۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مطهری میخواد خودشو محک بزنه ببینه رد صلاحیت میشه یا نه!! _____ خودش هم میدونه اصلح که هیچ ، صالح هم نیست ، با اونهمه مورد
ناشناس۱۸۵۳۴۵۸۱۵:۲۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خیلی انتقاد پذیری. فحاشی تو مجلس کردی یادت رفت؟ شما هم مثل بقیه دوستان که اون بالاها هستید، تو خراب کردن مملکت اصلح هستید. رقابت اصلح ها.
همایون۱۸۵۴۷۴۹۱۰:۱۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
شما فعلا برو ارایشگاه به سرو وضعت برس
ناشناس۱۸۵۲۹۴۱۱۱:۱۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
برا خودش نوشابه باز میکنه
ناشناس۱۸۵۳۴۸۵۱۵:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
چون شما اومدی مردم باید بیایند رای بدهند
ناشناس۱۸۵۲۹۵۴۱۱:۱۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
من رای بدم تو و خانواده هاتون بیمه بشید . چرا .
ناشناس۱۸۵۲۹۷۲۱۱:۲۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
من حتما به ایشان رای می دهم. مطهری سیاستمداری راستگو و رک است.
عبدالله۱۸۵۳۱۶۴۱۳:۰۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خدا شفات بده
الف ر۱۸۵۳۸۳۲۱۹:۰۵:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر دین ندارید آزاده باشید تنها نماینده شجاع در این 2،3 مجلس اخیربودند اگر کاندیدا بشن با رای قاطعی انتخاب میشن
ناشناس۱۸۵۴۰۶۳۲۱:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خیلی !!!!!!!! مگه تو هم بگی
علی۱۸۵۲۹۷۴۱۱:۲۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر تو اصلح بودی ، مخالف قاسم سلیمانی نمیشدی . مخالف سپاه نمیشدی .
ناشناس۱۸۵۳۰۸۹۱۲:۳۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
این چه منطقیه برادر من؟ مگر هر کس منتقد شهید سلیمانی یا سپاه بود آدم بدیه؟ به هرحال شهید والامقام قاسم سلیمانی هم بری از انتقاد نبود، سپاه هم گرچه نهادی بزرگ و اساسی در کشور است ولی خالی از انتقاد نیست
ناشناس۱۸۵۳۲۴۷۱۳:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
انتقاد جهت خراب کردن است و پشت این چیزها قایم شدن است تا اهدافمان را همانند انور آبی ها...!
ناشناس۱۸۵۳۲۴۵۱۳:۲۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تهمت نزن عين اليقين يا علم اليقين جواب حرف هايمان در قيامت بايد بدهيم هواسمان جمع كنيم
هادی۱۸۵۲۹۸۸۱۱:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بروید یه عمر دعا به جون روحانی کنید که سطح ریاست جمهوری رو به جایی رسوند که امثال شما خودشون رو کاندیدای اصلح ریاست جمهوری بدانند.
ناشناس۱۸۵۳۳۲۷۱۴:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
پس احمدی نژاد چی ؟ دعای بیشتری که می خاد.
ناشناس۱۸۵۳۳۵۸۱۴:۳۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
رفسنجانی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی ، یکی از یکی بدتر بودن
ناشناس۱۸۵۳۴۷۸۱۵:۳۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خدا وکیلی حقیقت را گفته .
ناشناس۱۸۵۲۹۹۴۱۱:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مگه خودت خودت را قبول داشته باشی مردم اگر نخواهند رای بدین کی را باید ببینند
ناشناس۱۸۵۳۰۳۱۱۲:۰۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
وقتی نماینده بودی کدام قدم را برای مردم برداشتی که الان احساس تکلیف بهت دست داده
ناشناس۱۸۵۳۰۶۱۱۲:۱۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
غیر از انتقاد و زیر سوال بردن همه چیز آیا ایشان تاکنون یک پیشنهاد ارزنده، یک راه حل خوب و دید مثبت به قضایا داشته اند؟
ناشناس۱۸۵۳۱۱۷۱۲:۴۷:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بعد روحانی انصافا همه میتونن خود را اصلح بدانند در مقایسه می تو
ناشناس۱۸۵۳۲۸۲۱۳:۴۴:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
دوست عزیز اتفاقا بعد از احمدی نژاد بود که این اتفاق افتاد
ناشناس۱۸۵۳۳۵۹۱۴:۳۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
تقلب نکن چرا اینقدر دیر فهمیدی
ناشناس۱۸۵۳۶۵۰۱۷:۱۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
محمود دمش گرم ...افتخارات اون در مسکن مهر و بنزین و یارانه و ....ه مال اونه
ناشناس۱۸۵۳۱۲۴۱۲:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
یک نمونه از کار مفید در مجلس که چند دوره بودی و شخصا پیگیری کردی را نام ببر تا به اصلح شما برسیم!
ناشناس۱۸۵۳۳۶۱۱۴:۳۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اینهمه سال در مجلس بود ، چیکار کرد برای مردم ؟؟؟
ناشناس۱۸۵۳۱۴۳۱۲:۵۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
آقای مطهری حتماً معانی جدیدی برای لغات ( اصلح ، توانایی ، پوششی ، انتقادپذیر ) ابداع کرده اند که اینگونه فرمایش می فرمایند
ناشناس۱۸۵۳۱۵۵۱۲:۵۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
برو بابا
محسن۱۸۵۳۱۶۲۱۳:۰۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مطهری به اندازه روحانی اصلح است.تصمیم با شما
ناشناس۱۸۵۳۱۷۶۱۳:۰۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
وقتی رسیدن به پست ریاست جمهوری به این راحتی باشد مشکلات کشور درست نخواهد شد نباید انقدر مسیر ساده باشدباید رسیدن به ان جایگاه مساوی جان کندن باشد تا واقعا شایسته ترین فرد از80 میلیون بیاید
ناشناس۱۸۵۳۱۹۹۱۳:۱۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
یا صاحب الزمان، پس کی؟
علیرضا نیکرو۱۸۵۳۲۰۴۱۳:۱۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
علی مطهری رد صلاحیت میشود
ناشناس۱۸۵۳۲۸۱۱۳:۴۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شما که عرضه نداشتی درین چهل و اندی سال مجموعه میراث مکتوب و شفاهی پدرت را درست و جامع منتشر کنی و بجایش تا توانستی از رانت فرهنگی و اقتصادی و ... آنها بهره برده ای، بهتر بود پا باندازه گلیمت دراز می کردی؛ داداش جان! نگران آبروی خودت نیستی، کمی به فکر آبروی ملت و میهن و پدر خدا بیامرزت باش البته اگر برایت مهمه!
ناشناس۱۸۵۳۲۹۴۱۳:۴۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مردم با وجود گلایه ها پای صندوق بیان!!! از گلایه خیلی وقته گذشته!
ناشناس۱۸۵۳۳۳۳۱۴:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
علی مطهری در حد یک بخشدار هم نیست.
ناشناس۱۸۵۳۳۴۷۱۴:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
من به الله کرم رای میدم اگر او رئیس جمهور بشه خیلی از موانع مسیر تغییر و اصلاحات با رفتار و عملکرد او برطرف می شود.!!!
ناشناس۱۸۵۳۳۶۶۱۴:۳۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اگر تشخیص با مردم باشد ما مردم میگیم برو
ناشناس۱۸۵۳۳۸۴۱۴:۴۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
این و احمدی نژاد تایید صلاحیت بشن حتما جنگ داخلی راه می ندازن
ناشناس۱۸۵۳۴۰۶۱۴:۵۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
من که اولین باره اسمشو میشنوم
احمد کاظمی۱۸۵۳۴۹۳۱۵:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ممکن است ایشان به خودشان رای بدهند
ناشناس۱۸۵۳۵۵۸۱۶:۳۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
آقاي مطهري كي مي خواي بازنشته بشي نمي خواد به مردم خدمت كنيد وقت خدمت به اندازه كافي داشتيد كه نكرديد
ناشناس۱۸۵۳۵۸۷۱۶:۵۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خودش، خودش را اصلح می داند اما مهم نیست که مردم او را اصلح بدانند. چقدر ملت بدبختی شدیم که امثال احمدی نژاد و روحانی و حالا هم این آقازاده، رییس جمهور کشورمان شده اند.
بهمن‌اقبال‌طلب۱۸۵۳۶۰۹۱۷:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
رای‌بی‌رای‌تمام....
علی۱۸۵۳۶۵۷۱۷:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
صبغه یا سبقه؟؟؟؟
ناشناس۱۸۵۳۷۰۹۱۷:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
احمدی نژاد حداقل یارانه دادمسکن مهردادبقیه که جزبدبختی برای مردم چیزی نبودونیست
ناشناس۱۸۵۳۷۱۶۱۷:۵۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
فقطاحمدی نژادیارمظلومان
z۱۸۵۳۷۱۹۱۷:۵۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
راضی به زحمتت نیستیم خسته میشی از تو قبلا به ما رسیده
ناشناس۱۸۵۳۷۴۱۱۸:۱۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
با با پیاده شو با هم برویم،یک کم تواضع هم بد نیست من اصلح هستم!!!!!!!
ناشناس۱۸۵۴۱۴۵۲۲:۰۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ما به هیچ جایی نمی رسیم !
مستعار۱۸۵۴۱۹۹۲۲:۳۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
به قول ضرب المثل هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه در ضمن استاد حداد عادل فرمودن هر کسی قبلا رد صلاحیت شده دیگه خدا حافظ
ناشناس۱۸۵۴۲۳۲۲۲:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مطهری شجاعت و رک گویش از خیلی ها بهتر و بیشتره که اگر نبود رد صلاحیت نمیشدضعفی که داره همه قبلی ها هم داشتند .
مسعود۱۸۵۴۲۴۲۲۲:۵۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
مطهری خیلی بي ادب است درباب انتقاد پذیر بودنش قرص .....
ناشناس۱۸۵۴۲۵۷۲۳:۰۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
گیرم که پدرتوراکه فاضل از فضل پدرتوراچه حاصل!!!!!!!!!!!!! هیچ ندارد
ناشناس۱۸۵۴۳۹۱۰۰:۵۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
توایران همه می تونه رئیس جمهوربشه چون هرگندی بزنی تقصیر می اندازی گردن آمریکا مردوم هم کشک
ناشناس۱۸۵۴۴۲۷۰۱:۵۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
یااحمدی نژادیا رای سفید
ناشناس۱۸۵۴۴۵۷۰۴:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
بسم الله الرحمن الرحیم پسر را که باشد نشان از پدر هنر آفرینی کند چون پدر ان شا ئالله و من الله توفیق الهم صل علی محمد و آل محمد
یعقوبعلی رضائی۱۸۵۴۴۶۸۰۵:۵۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
فرزند اخلاق وعلم آیت الله مطهری وشجاع هم هست .ولیاقت رئیس جمهور بودن را دارد.
ناشناس۱۸۵۴۶۵۰۰۹:۳۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
دکتر مطهری فرزند خلف استاد مطهری و سیاستمداری آزاده هست. دلیرمردان ایران به او رای میدهند
حمید۱۸۵۵۵۹۴۱۷:۴۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
واقعا مزاح می فرمایند لا اقل این اخر عمر دولت یه کم کمک فکری بهشون بکنه لا اقل یه رزومه ای داشته باشه
یکتانت

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. کجا دارید می‌روید؟!

    2. آقای رئیس‌جمهور! واقعیت با سخنان زیبا تغییر نمی‌کند!

    3. روایت برجامی «منبع مطلع» یا «جوجه های نفوذی»؟ ؛ در گرند هتل وین چه خبر است؟!

    4. پاس گل آمریکا به چین و ایران؟

    5. مذاکرات وین و برگ برنده ایران در پاسخ به خرابکاری نطنز

    6. انتخابات؛ نماد وحدت ملی

    7. گیاه «شِنگ» چیست و چه خواصی دارد؟

    8. جهش ژنتیکی یک ویروس خطرناک قدیمی در جامعه !

    9. روحانی: نمی‌توانم هضم کنم یکی ایرانی باشد و از رفع تحریم ناراحت باشد

    10. آمریکا ضعیف شده، یا چین قوی تر شده است؟!

    11.  یک رتبه و چند نکته

    12. واکسن کرونا پولی شد، نشد؟

    13. دام تکراری آمریکایی‌ها برای مذاکره‌کنندگان

    14. باقی ماندن ۸۷.۵ درصد تحریم ها در برجام پذیرفته شد

    15. محسن رضایی: برخی مسئولین دولت روحانی باید محاکمه شوند/ نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند

    16. روزهای پایانی دولت روحانی؛ آیا باید منتظر گشایش بود؟

    17. بلایی که هنگام دزدی بر سر یک سارق آمد

    18. آخرین وضعیت میرحسین موسوی، رهنورد و کروبی/ رفت‌وآمدها بیشتر شده است + تصاویر

    19. رای‌آور ترین کاندید انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی است؟/ رئیسی در صدر نامزدهای احتمالی + جدول

    20. عوامل تهیه و انتشار کلیپ ساختگی تعرض به یک روحانی بازداشت شدند

    21. وعده‌های اقتصادی عجیب محسن رضایی/ پزشکیان: مخالف وضع موجود هستم/ انتقاد روحانی از مخالفان واکسن روسی و چینی

    22. چرا جهانگیری بهترین گزینه اصلاح‌طلبان است؟/ امیدواری اصولگرایان به نامزدی رئیسی/ قالیباف؛ آماده کاندیداتوری/ انتقادات پزشکیان از روحانی

    23. آذری‌جهرمی؛ گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران؟/ رستم قاسمی و شائبه سوءاستفاده تبلیغاتی از نام حاج قاسم/ روحانی: نگذاشتیم قحطی شود!/ اختلاف مجلس انقلابی و مجمع تشخیص مصلحت

    24. چرا اسرائیل قدرت تاثیرگذاری بر پرونده هسته ای ایران را ندارد؟

    25. قیمت واکسن کرونا اعلام شد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. کجا دارید می‌روید؟!

      2. آقای رئیس‌جمهور! واقعیت با سخنان زیبا تغییر نمی‌کند!

      3. روایت برجامی «منبع مطلع» یا «جوجه های نفوذی»؟ ؛ در گرند هتل وین چه خبر است؟!

      4. پاس گل آمریکا به چین و ایران؟

      5. مذاکرات وین و برگ برنده ایران در پاسخ به خرابکاری نطنز

      6. انتخابات؛ نماد وحدت ملی

      7. جهش ژنتیکی یک ویروس خطرناک قدیمی در جامعه !

      8. روحانی: نمی‌توانم هضم کنم یکی ایرانی باشد و از رفع تحریم ناراحت باشد

      9. آمریکا ضعیف شده، یا چین قوی تر شده است؟!

      10.  یک رتبه و چند نکته

      11. باقی ماندن ۸۷.۵ درصد تحریم ها در برجام پذیرفته شد

      12. محسن رضایی: برخی مسئولین دولت روحانی باید محاکمه شوند/ نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند

      13. روزهای پایانی دولت روحانی؛ آیا باید منتظر گشایش بود؟

      14. آخرین وضعیت میرحسین موسوی، رهنورد و کروبی/ رفت‌وآمدها بیشتر شده است + تصاویر

      15. رای‌آور ترین کاندید انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی است؟/ رئیسی در صدر نامزدهای احتمالی + جدول

      16. وعده‌های اقتصادی عجیب محسن رضایی/ پزشکیان: مخالف وضع موجود هستم/ انتقاد روحانی از مخالفان واکسن روسی و چینی

      17. چرا جهانگیری بهترین گزینه اصلاح‌طلبان است؟/ امیدواری اصولگرایان به نامزدی رئیسی/ قالیباف؛ آماده کاندیداتوری/ انتقادات پزشکیان از روحانی

      18. آذری‌جهرمی؛ گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران؟/ رستم قاسمی و شائبه سوءاستفاده تبلیغاتی از نام حاج قاسم/ روحانی: نگذاشتیم قحطی شود!/ اختلاف مجلس انقلابی و مجمع تشخیص مصلحت

      19. قیمت واکسن کرونا اعلام شد

      20. علت اصلی شهادت سردار حجازی اعلام شد

      21. آینده سیاسی روحانی چیست؟

      22. درس ریاضی به احمدی‌نژاد/ دارایی نهادهای انقلابی زیرنظر رهبری چقدر است؟

      23. وقتی سعید محمد خود را رجل سیاسی می‌داند/ پیش‌بینی حسین مرعشی از مسئله اصلی انتخابات/ دفاع نیکزاد از علاقه هیئت رئیسه مجلس به نامزدی ریاست جمهوری

      24. تجمع و حمله ضدانقلاب در محل مذاکرات برجام + عکس

      25. نامزدهای مشتاق ریاست جمهوری دنبال چه هستند؟

      آخرین عناوین