پاسخ وزارت بهداشت به شائبه‌های واکسن روسی

اجتماعی،   3991111072 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی سازمان غذا و دارو به برخی شائبه های مطرح شده پیرامون واکسن روسی کرونا پاسخ داد و با بیان اینکه این واکسن شرایط قابل قبول برای شروع واکسیناسیون را داراست، گفت: تا روزهای اخیر بیش از ۱۴ کشور در دنیا این واکسن را تایید یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرده اند و بیش از ۵۰ کشور نیز درخواست آن را دارند.

پاسخ وزارت بهداشت به شائبه‌های واکسن روسی

به گزارش ایسنا، پس از انتشار اخبار مربوط به صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن "اسپوتنیک V" روسیه از سوی سازمان غذا و داروی کشور، برخی شائبه هایی را پیرامون این واکسن مطرح کردند. دکتر کیانوش جهانپور - سخنگوی سازمان غذا و دارو و رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا به تشریح به این مباحث پاسخ داد و تاکید کرد: این واکسن اسپوتنیک نیز فعلا در زمره ۱۰ واکسنی است که فرایند تایید و ورود به سبد کوواکس را سابمیت کرده و توسط WHO در دست بررسی است لیکن کوواکس هنوز توزیع واکسنی نداشته است.

اظهاراتی غیرحرفه ای

دکتر کیانوش جهانپور در این باره به ایسنا گفت: متاسفانه برخی از اظهارات در رابطه با واکسن کووید که مجوز مصرف اضطراری در کشور دریافت کرده، غیر حرفه ای است و اخلاق حرفه ای در آن رعایت نشده و در برخی موارد نیز شائبه علایق و تعارض منافع وجود دارد.

سازمان غذا و دارو؛ مرجع ملی تایید واکسن

وی تاکید کرد: مشخص است که مرجع ملی برای تایید واکسن ها چه تولید داخل و چه وارداتی، سازمان غذا و دارو است. البته در صورتی که واکسن و یا هر فرآورده سلامت محور دیگر، تا زمان بررسی مدارک در سازمان غذا و دارو، توسط سازمان جهانی بهداشت یا رگولاتورهای معتبر تایید شده باشد، این موضوع می تواند تسهیلگر روند بررسی آن در سازمان غذا و داروی کشور باشد. اما برای صدور مجوز مصرف اضطراری و با توجه به اینکه تا ماه های آینده گزینه های مورد استفاده برای واکسن کووید، محدود خواهند بود، به هیچ وجه تایید یا فهرست  سازمان جهانی بهداشت و دیگر رگولاتورهای کشورهای توسعه یافته الزامی نیست.

رفتارهای تجاری و سیاسی کشورهای سازنده واکسن

جهانپور افزود: از طرف دیگر در رابطه با واکسن کووید، در این ماهها رفتاری تجاری و سیاسی را در سطح کشورهای مختلف سازنده این واکسن، شاهد هستیم و اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که این رفتارها بی طرفانه نیست و انگیزه های دیگری هم دارد. این موضوع قابل پیش بینی بود و اساسا شکل گیری اتحادیه و ساز و کار کوواکس در جهت رفع این دغدغه ها بود و هست.

وی ادامه داد: در مجموع هیچ کدام از واکسنهای موجود و در دسترس علیه کووید ۱۹، فاز چهارم بالینی را طی نکردند، اما با توجه به هزینه اثربخشی برآورد شده، فاز چهارم عملا نادیده گرفته شده تا واکسنها سریعتر به تولید انبوه برسند و به این ترتیب این بحران اپیدمی و مرگ و میر ناشی از آن در دنیا کاهش یابد و حتی متوقف شود.

شرایط قابل قبول "اسپوتنیک V" و تایید در ۱۴ کشور تا کنون

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واکسن "اسپوتنیک V" گفت: این واکسن توسط موسسه تحقیقات میکروبیولوژی گامالیا روسیه با مشارکت وزارت بهداشت روسیه، اولین واکسنی است که در کشور مبداء و سازنده ثبت شده و تا روزهای اخیر بیش از ۱۴ کشور در دنیا آن را تایید کرده یا مجوز مصرف اضطراری آن را صادر کرده اند و بیش از ۵۰ کشور درخواست آن را دارند. در روسیه نیز تا کنون بیش از ۳ میلیون دز تولید شده و افزون بر یک میلیون دوز از این واکسن تزریق شده است. واکسیناسیون انجام شده در برخی از کشورها و همچنین روسیه با واکسن"اسپوتنیک V" اثربخشی مناسب همراه با بی خطری را نشان داده است.

جهانپور تاکید کرد: در مجموع "اسپوتنیک V" شرایط یک واکسن قابل قبول برای شروع واکسیناسیون را داراست و چه بسا بر برخی همتایان خود برتری هایی تا امروز داشته است. بر همین اساس هم سازمان غذا و داروی کشورمان مجوز مصرف اضطراری آن را با بررسی مدار تکنیکال آن صادر کرده و هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و یا شرکتهای خصوصی می توانند بحث خرید و ورود را عملیاتی کنند.

بررسی مستندات چند واکسن دیگر در سازمان غذا و دارو

وی همچنین درباره مقدمات انجام شده برای واردات دیگر واکسنهای موجود علیه کووید۱۹ گفت: از بین واکسنهای موجود و در دسترس در دنیا، تعدادی دیگر نیز مستندات فنی خود را به سازمان غذا و دارو کشورمان ارایه کرده اند یا در حال تکمیل مدارک هستند و این مستندات در دست بررسی است. این واکسنها از مبداء روسیه، چین و هند هستند و به محض آنکه مستندات از طریق کمیسیون تشخیص صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک تایید شود و مجوزی صادر شود، آنها هم اطلاع رسانی خواهند شد و می توانند وارد کشور شوند. این روند بررسی برای واکسنهای دیگر هم که ممکن است در سبد کووکس سازمان جهانی بهداشت باشند نیز انجام خواهد شد؛ چنانکه این واکسن اسپوتنیک نیز فعلا از زمره ۱۰ واکسنی است که فرایند تایید و ورود به سبدکوواکس را سابمیت کرده و توسط WHO در دست بررسی است لیکن کوواکس هنوز توزیع واکسنی نداشته است.

انتقال دانش فنی و تولید مشترک "اسپوتنیک V"

سخنگوی سازمان غذا و دارو از تفاهم صورت گرفته برای انتقال دانش فنی "اسپوتنیک V" و تولید مشترک آن در کشورمان خبر داد و گفت: مجوز مصرف اضطراری "اسپوتنیک V" در کشورمان در ادامه طبق تفاهمات فعلی با انتقال فناوری و تولید مشترک آن نیز همراه خواهد بود و به این ترتیب همکاری مشترک بیوتکنولوژی و صنعت واکسن سازی بین ایران و فدراسیون روسیه در دستور کار است و با توجه به زیرساختهای عظیم روسیه در این حوزه و توانمندی بالای ایران، قطعا این همکاری ها جایگاه هر دو کشور را در حوزه بیوتکنولوژی و واکسن سازی در دنیا ارتقا خواهد داد.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای تولید واکسن را هدف گذاری کرده، قاعدتا این اقدامات و مشابه آن می تواند دستیابی به این هدف را تسهیل کند.

لزوم اقدامات دیپلماتیک برای خرید و تامین واکسن

سخنگوی سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به نقش مذاکرات دیپلماتیک برای تامین و خرید واکسن کووید، گفت: با توجه به اینکه تا ماه های آینده، تعداد واکسنهای تولیدی و عرضه شده با تقاضا در بازار مطابقت ندارد، قاعدتا تامین آن نیازمند مذاکرات دیپلماتیک و پیگیری از مسیر دیپلماسی خواهد بود و در این زمینه وزارت امور خارجه و سفرای ایران در کشورهای مبداء، نقش تسهیلگر داشته و خواهند داشت و اقدام موثر در این رابطه قابل تقدیر است نه اینکه توسط افراد ناآگاه یا حتی با اغراض سیاسی خاص این تلاش ها وارونه جلوه داده شود.

آغاز کمپین واکسیناسیون کووید در ایران با ورود اولین محموله 

جهانپور همچنین گفت: امیدواریم با ورود اولین محموله های واکسن کووید۱۹ به کشور، آغاز کمپین واکسیناسیون علیه این بیماری را در کشور شاهد باشیم. بعد از آن نیز از طریق واکسنهای مورد تایید و انتخاب سازمان غذا و دارو در سبد کوواکس با محوریت سازمان جهانی بهداشت، روند واکسیناسیون ادامه خواهد داشت. در بهار ۱۴۰۰ نیز امیدواریم روند واکسیناسیون علیه این بیماری با واکسنهای تولید داخل ادامه یابد و به این ترتیب در صورتی که اتفاق غیر منتظره ای در ساختار ویروس و واریانتهای جدید آن رخ ندهد، تا پایان سال ۱۴۰۰ کمپین واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را در کشور به پایان رسانیم.

جهانپور در پایان تاکید کرد: دولت و نظام سلامت در مقابل ورود واکسن موثر و ایمن برای مدیریت کووید ۱۹ خود را مسوول می‌داند و در این رابطه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است و البته انتظار می رود افراد و نهادهای مختلف مسوولیت اجتماعی و اخلاقی خود در این رابطه را ایفا نمایند و  از دامن زدن به مسائل حاشیه ای خودداری کنند.

دیدگاه کاربران

امید۱۸۰۳۰۱۹۱۳:۵۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
اول جلوی دوربین خودت و زن و بچت بزنین بعد شاید باور کردیم!
ناشناس۱۸۰۳۲۱۷۱۶:۰۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
البته نه مواد واکسن فایزر را بریزید در شیشه واکسن روسی یا از آمپولهایی که برای نمایش سوزن جمع می شود
ناشناس۱۸۰۳۲۲۶۱۶:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
جلوی دوربین فکر کردی هیچ مسئولی واکسن چینی یا روسی تزریق می کند در بهترین حالت آب مقطر است.
ناشناس۱۸۰۳۲۵۴۱۶:۴۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
یاد اون مقام دولتی افتادم که جلوی دوربین ادای خون دادن را درمی آورد که خبرنگار مچ اش رو گرفت. حنای مدیران رنگی ندارد. وقتی مجامع موثق دارویی و بهداشت جهانی دارویی رو تایید نکردند چرا مردم از آن باید استفاده کنند
ناشناس۱۸۰۳۳۳۹۱۸:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
تازه اونم معلوم نیست.روسی باشه یهو دیدی همون امریکایی یا انگلیسی باشه که به اسم روسی میزنن .
ناشناس۱۸۰۳۳۹۹۱۸:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
هر وقت به طناب روسیه و چین دلبستیم به جز چاه چیزی نصیب ملت ایران نشد
ناشناس۱۸۰۳۶۲۲۲۳:۲۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
جان مردم ایران را بازیچه غرب ستیزی سیاسیون کرده اند
ناشناس۱۸۰۳۶۲۶۲۳:۳۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
یک خانم متخصص پیدا شد جلو همه .. مانند سرو ایستاد
ناشناس۱۸۰۳۰۲۶۱۳:۵۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
سازمان جهانی بهداشت معتبرترین مرکزبرای تاییددارو و واکسن جهان است.این سازمان واکسن های فایزر-بیوتک ومدرناواسترازنکا راتاییدکرده لیکن مسئولین وزارت بهداشت دنبال هزاردلیل ومنطق برای نخریدن آنهاهستندآنوقت واکسن اسپوتینگ توسط هیچ کسی غیرازخودروسیه تاییدنشده ومادنبال واردکردن آن هستیم.
ناشناس۱۸۰۳۰۲۹۱۳:۵۹:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
فایزر با 90% کارایی رو ول کردید واکسن روسی وارد کردید ؟؟
ناشناس۱۸۰۳۲۲۵۱۶:۱۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
با قبلیت آدم کشی و فلج شدن این 90 درصد شما؟!
ناشناس۱۸۰۳۲۶۹۱۶:۵۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
۹۰ درصد کارایی در کشتن
ناشناس۱۸۰۳۰۳۲۱۳:۵۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
این ها رو به مسولین وخانوادشون تزریق کنید وبر مردم واکسن تایید شده ی جهانی بخرید.
سیدرضا۱۸۰۳۰۳۳۱۳:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
با سلام واکسنی که سازمان بهداشت جهانی آنرا تایید نکرده وخانم محرز هم از ستاد ملی کرونا آنرا قبول ندارد چرا باید محوز در ایران به آن داده شود.
ناشناس۱۸۰۳۲۹۸۱۷:۳۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چون برای کشور دوست و برادر روسیه است
بیگی29۱۸۰۳۰۳۴۱۴:۰۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
امیدوارم پشت پرده تایید و تکذیب واکسن ها،رانت و بازار گرمی نباشد
ناشناس۱۸۰۳۲۳۹۱۶:۲۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
هست
ناشناس۱۸۰۳۰۳۶۱۴:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
^مشخص است که مرجع ملی برای تایید واکسن ها چه تولید داخل و چه وارداتی، سازمان غذا و دارو است ^؟؟؟؟!!!! اگر اینطوریه پس خود آقایون وخانمها در سازمان غذا و دارو پیشگام استفاده از این واکسن شوند. موفق با شید.
ناشناس۱۸۰۳۰۳۸۱۴:۰۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
واکسن کرونای معتبر بخرید مثل تمام دنیا
ناشناس۱۸۰۳۰۴۵۱۴:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
اولین واکسن روسی رو به خودتان مسئولین اول .. درجه یک بزنید و اگر کسی سالم ماند انموقع به مردم بزنید وگرنه هیچ کس به شما و واکسن روسی اعتماد نخواهد کرد
ناشناس۱۸۰۳۰۴۶۱۴:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
این دونفر در هییت دولت چرا باهم صحبت نمی کنند. وزیر امورخارجه و وزارت بهداشت ، بعد که امورخارجه اعلام می کنند روسی خوبه ، وزارت بهداشت می گوید تایید نشده. مردم جدا سرکارند.
ناشناس۱۸۰۳۰۵۶۱۴:۱۱:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
اسم چهارده تا كشوري كه اين واكسن را تاييد كردند را بگيد. سازمان غذا و داروي هر كشوري بعد از تاييد سازمان بهداشت جهاني و سازمان غذاوداروي امريكا و اتحاديه اروپا يكً دارو را تاييد مي كنند و دليل آن اينست كه ابزار تاييد دارو جديد را ندارند بنابراين صحبت هاي آقاي جهانپور هيچ وجه علمي و روتين را ندارد
ناشناس۱۸۰۳۰۶۹۱۴:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
عزیزجان صد میلیون تومن پول دستی هم به من بدهی موش آزمایشگاهی پوتین نخواهم شد..
ناشناس۱۸۰۳۰۷۷۱۴:۲۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
من به واکسن روسی اعتماد ندارم
یک معلم۱۸۰۳۰۷۹۱۴:۲۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
سخنان جناب سخنگو کاملاً قبول، به شرط آنکه ایشان و اهل بیتشان اولین کسانی باشند که بدون کلک واکسن روسی را تزریق می کنند.
صمصام۱۸۰۳۱۰۲۱۴:۳۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
دیوانه شدیم به خدا در یک وزارتخانه دو نظر متفاوت !! خانم دکتر محرز اعلام میکنند که به عنوان کادر درمان واکسن روسی را ترزیق نخواهند کرد و دکتر جهانپور میگه واکسن روسی تاییدیه 14 کشور دنیا را دارد دیگه واقعا نمیشه فهمید کی راست میگه کی دروغ!!!
ناشناس۱۸۰۳۱۲۸۱۴:۵۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
خودت و خانوادت باید اول بزنید.
رضا۱۸۰۳۱۴۱۱۵:۰۴:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
مجوز مصرف اضطراي يعني چه ؟ وقتي خود روسها هنوز تاييدش نكردند و بصورت گسترده استفاده نمي كنند چرا بايد روي مردم ايران تست بشه . چطور واكسن امريكايي انگليس تست شده بده ولي روسي تست نشده خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۰۳۱۸۱۱۵:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
"توسط افراد ناآگاه یا حتی با اغراض سیاسی خاص " منظورش خانم دکتر مینو محرز است!؟
ناشناس۱۸۰۳۱۸۷۱۵:۴۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
..ما غربی آن واکسن را می خواهیم بزنیم
ناشناس۱۸۰۳۱۸۹۱۵:۴۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
میدونی آخه آمار مرگ و میر روسیه یکم نگران کننده است که آیا واکسن موثر است یا نه وگرنه که ما همیشه ممنون زحماتتان هستیم.
ناشناس۱۸۰۳۲۱۰۱۵:۵۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
مگه ما موش آزمایشگاهی روسیه هستیم. اگه اینقدر از خودشون مطمئن هستند چرا تاییدیه جهانی نمیگیرند؟
dayani۱۸۰۳۲۱۲۱۵:۵۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
باوجود اینکه میدانستید واکنش به خبر شما بسیار زیاد است، چرا از همان ابتدااین موارد را بیان نکردید و فقط خبر را کلی اعلام کردید. در ضمن چرا بجای حساس که میرسد، از واژه انگلیسی سابمیت بجای واژه فار سی ^ ارائه ^ استفاده میکنید. چه تعداد از مردم ایران این واژه را میشناسند و مگر قرار نیست که زبان فارسی ملاک کار باشد. خیال نکنید که با کاربرد پروتکل های بهداشتی مردم بالاخره فهمیدند که مقصود دستورالعملها یا شیوه نامه های بهداشتی است.
ناشناس۱۸۰۳۲۱۵۱۶:۰۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
جناب جهانپور. خانم محرز یک شخصیت کاملا علمی است و با سواد. مانند جنابعالی یک فرد سیاسی.. نیستند پس به فکر روزی باش که واکسن روسی در کشور بحران ایجاد می کند آنوقت جنابعالی و دولت فخیمه شما به چوبه عدالت بسته خواهید شد
استاد بیوتکنواوژی۱۸۰۳۲۲۱۱۶:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
وقتی دکتر فاچی می گوید حاضر است کرونا بگیرد ولی واکسن روسی نمی زند چه می گویید.
ناشناس۱۸۰۳۲۲۸۱۶:۱۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
سازمان غذا و دارو نظر صریح و شفاف خودش رو درباره واکسن فایزر و مدرنا اعلام کنه. هر چند اونقدر تو دنیا سرش دعواست که گیر ما نخواهد آمد ولی به هر حال بدونیم سیستم پزشکی کشورمون با خودش چند چنده!
ناشناس۱۸۰۳۲۷۹۱۷:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چرا این واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیست و هیچ مدرک مستدل و مقاله ای قابل توجه ای هم در مورد کارآیی آن ارائه نشده است؟!
ناشناس۱۸۰۳۲۹۷۱۷:۳۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
برای واکسن فایزر شائبه علایق و تعارض منافع وجود ندارد؟!!! چرا با جان مردم بازی می کنید.مصالح مردم پای سیاست می گذارید! تا کی؟!!!
ناشناس۱۸۰۳۳۱۲۱۷:۴۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چه عجب بالاخره پذیرفتن که بعضی از اظهارات در مورد واکسن، غیرحرفه ای بوده. حالا کدوم ^برخی^ قضاوت با مردم!
ناشناس۱۸۰۳۳۱۵۱۷:۴۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
..کدام کشورها سودان و اریتره و خمر های سرخ که کشور نشدند.
ناشناس۱۸۰۳۳۴۹۱۸:۱۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
فعلا غیر از خانم محرز که شخصیت کاملا علمی دارند . بقیه آقایون از سخنگوی غذا و دارو تا رییس کمیسیون بهداشت مجلس تا.. همه دارن یار کشی سیاسی می کنند و جان مردم براشون شده بازیچه سیاسی بازیشون
ناشناس۱۸۰۳۳۵۹۱۸:۲۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
سازمان غذا ودارو روی مواد غذایی نمیتونه نظارت کنه از وایتکس تو شیر جوش شیرین تو نون و هزار نوع تقلب دیگه بعد واکسن ندیده رو که قرار بیاد رو‌تایید کرده یا خود خدا
ناشناس۱۸۰۳۳۶۲۱۸:۲۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
آقای جهانپور با همون یکبار انتقاد از چین یاد گرفته که ندیده و تست نکرده و تحقیق نکرده تایید کنه؟؟
ناشناس۱۸۰۳۳۹۶۱۸:۵۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
خود آقای جهانپور می گوید که از این واکسن در خود روسیه افزون بر یک میلیون دوز تزریق شده (که تازه این هم درست نیست و در این شش ماهی که از ساخته شدن این واکسن می گذرد در خود روسیه فقط هشتصد هزار دوز تزریق شده، به گزارش سایت بلومبرگ) مقایسه کنید با واکسن های غربی که هنوز دو ماه از مجوز گرفتن آنها نمی گذرد و حدود هفتاد میلیون دوز از آنها تزریق شده و همه کشورها برای دریافت سریعتر آنها با هم رقابت می کنند.
کامنت خوان الف۱۸۰۳۳۹۷۱۸:۵۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
.. ..برادر عزیز مثلا شما دکتر هستید . موضوعی مثل واکسن یک مسئله علمی و فنی است که باید مستند و مستدل دربارش حرف زد . سند رو کنید لطفا. شما تا چند روز پیش اصلا نگفته بودید که از کجا واکسن وارد میشه
ناشناس۱۸۰۳۴۱۶۱۹:۲۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
اول واکسن رو به همین آقا و خانواده اش و هر مسئولی که در وارداتش دست داره تزریق کنن
ناشناس۱۸۰۳۴۲۸۱۹:۳۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
واکسنی که خود پوتین جرات نکرده تزریق کند و مراجع مهممی همچون FDA آن را تایید نکرده اند را شما بر اساس کدام مستندات تایید کردید ثانیا اگر واقعا به آن ایمان دارید به جای فایزر امریکایی این واکسن روسی را ابتدا به مقامات .. تزریق کنید اگر جوابش مثبت بود و زنده ماندند به بقیه مردم تزریق کنید
ناشناس۱۸۰۳۴۳۴۱۹:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
واکسن های روسی تقدیم مقامات ایرانی شود.
ناشناس۱۸۰۳۴۳۹۱۹:۴۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
وقتی به جای وزارت بهداشت وزارت خارجه واکسن رو تایید میکنه
ناشناس۱۸۰۳۴۶۰۲۰:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
ورود واکسن های آمریکایی و اروپایی ممنوع است چونکه سازمان بهداشت آنرا تائید کرده ولی واکسن کشورها ی .. کوبا شوروی وچین آزاد است چون تایید یه سازمان بهداشت جهانی رو ندارن البته شانس آوردیم که واکسن کشور .. ونزوئلا رو آزاد نکردند
ناشناس۱۸۰۳۴۷۲۲۰:۱۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
از همون اول بحث تهیه واکسن معلوم بود هدف واکسن روسی است باقیش حاشیه است. واکسن را سیاسی نکنید
ناشناس۱۸۰۳۴۷۷۲۰:۲۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
این که آقای ظریف واکسن روسی را در سفر روسیه تایید کرده معنی خاصی دارد
ناشناس۱۸۰۳۵۳۵۲۱:۱۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
.. وقتی فرد غیر متخصصی چون ایشان معتبرترین متخصص عفونی کشور را صاحب نظر نمی داند معلوم می شود مملکت حسین قلی خانی شده است
ناشناس۱۸۰۳۵۵۷۲۱:۳۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
باید به صورت تصادفی تعدادی از مردم به عنوان ناظر انتخاب شوند و واکسن واقعی روسی در مقابل دیدگان این ناظرین به آقای جهانپور و وزرا و.. تزریق بشه و بعد به مردم توصیه کنند.نمی شه خودتون واکسن فایرز رو بزنین و به مردم که میرسه واکسن روسی و چینی
ناشناس۱۸۰۳۵۸۷۲۲:۱۶:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
حداقل ۱۴ کشور ر نام میبردی و ۴۰ کشور درخواست کننده
ناشناس۱۸۰۳۶۲۵۲۳:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
پول مردم رو حروم نکنید کسی .. اعتماد نداره که حاضر بشه این واکسن رو بزنه .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین