هشدار موج چهارم کرونا/ احتمال حمایت اصولگرایان از محسن رضایی چقدر است؟/ نظر افروغ درباره بزرگترین تهدید برای نظام/  راه حل زیباکلام برای حضور حداکثری مردم در انتخابات

گروه سیاسی الف،   3991027054 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

هشدار موج چهارم کرونا/ احتمال حمایت اصولگرایان از محسن رضایی چقدر است؟/ نظر افروغ درباره بزرگترین تهدید برای نظام/   راه حل زیباکلام برای حضور حداکثری مردم در انتخابات

آخرین آمار کرونا در ایران/ هشدار موج چهارم

دکتر سیما سادات لاری اظهار کرد: از دیروز تا امروز ۲۷ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۱۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۰۸ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۹۵ نفر رسید. همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۷۱۷ نفر رسید.

وزیر بهداشت در نامه ای به رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، با بیان اینکه چنانچه برگزاری مراسم عزاداری فاطمیّه در چند روز آینده منطبق بر شیوه ‌نامه ها و توصیه های همکاران صورت نگیرد، یقیناً در افزایش بیماری نقش موثری خواهد داشت، بر لزوم اتخاذ تمهیدات ویژه و رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری فاطمیّه و همچنین ممانعت از ورود هرگونه مسافر غیربومی به استان های شمالی، تاکید کرد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نشست خبری اظهار کرد: مدارس به هیچ‌وجه اجباری برگزار نخواهند شد و خانواده‌ها به صورت اختیاری می‌توانند دانش آموزان را به مدرسه بفرستند اما تعیین شرایط حضور کادر مدرسه بر عهده آموزش و پرورش است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: طی امروز و دیروز در برخی نقاط کشور شاهد عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی بودیم و مسافرت ها به جنوب کشور افزایش یافته است. هشدار جدی این است که اگر دچار عادی انگاری شویم باز هم با شیوع مجدد مواجه می شویم.

او ادامه داد: مسافرت‌های بسیار زیادی به شمال و جزیره قشم داشتیم که ما را باز هم نگران کرده است. طبق آمار بیش از ۳۰ هزار نفر وارد جزیره قشم شدند. اگر شیوه نامه‌ها رعایت نشود موج چهارم در اواخر بهمن و اوایل اسفند شروع خواهد شد. در هر موج جدید بین ۸ تا ۱۰ هزار نفر، فوت بیشتر را شاهد هستیم. اگر چه به بهبود نسبی رسیده ایم اما باید به این قضیه دقت کنیم که بی توجهی منجر به اوج بیماری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

روحانی: واکسن تولید مشترک "پاستور" سال آینده عرضه خواهد شد/ مراسم ۲۲ بهمن به صورت نمادین برگزار می‌شود

نامه وزیر بهداشت به وزیر کشور: مانع ورود مسافران به استان‌های شمالی شوید

برگزاری مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست

طوفان معاون وزیر بهداشت در جلسه ستاد کرونا

***

 راه حل زیباکلام برای حضور حداکثری مردم در انتخابات

صادق زیباکلام در آرمان ملی نوشت: «چهل و دو سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد و طي اين مدت نگاه جامعه به بسياري از مسائل تغيير پيدا کرده است. نگاه نسل قديم و نسلي که انقلاب کرد به مسائل روز جامعه و حکومت وقت يعني پهلوي‌ها نگاهي منفي بود... پهلوي‌ها بيش از نيم قرن حکومت کردند و حسب روايت‌ها هيچ نکته مثبتي در آن نيم قرن وجود ندارد، درحالي‌که شايد اگر بهتر بنگريم در آن زمان نيز برخي اقدامات نسبتا مفيد رخ داده باشد.

لذا بهتر است نقاط قوت خود را برجسته کنيم و درصدد رضايت بيشتر و اعتماد بيشتر جامعه باشيم. چراکه نسل جديد بيش از شنيدن روايات در مورد گذشته به عملکردهاي فعلي مي‌نگرد و هرچه اين عملکردها بهتر و مثبت‌تر و مفيد‌تر باشد اعتمادش به نظام و انقلاب بيشتر و پررنگ‌تر مي‌شود. شايد اگر در برخي مسائل واقع‌بينانه‌تر، معقول‌تر به مسائل نگريسته مي‌شد، اعتماد جامعه به روندها و عملکردهاي مسئولان روزبه‌روز بيشتر مي‌شد و سرمايه اجتماعي کاهش نمي‌يافت.

امروز نگاه افکار عمومي نسبت به برخي مسائل و رويدادها در جامعه چندان مثبت نيست و اين مساله صرفا صداقت و شفافيت مسئولان را طلب مي‌کند که از واقعيت‌ها با مردم سخن بگويند تا مردم نيز چون هميشه پشتيبان آنها باشند. نگاهي به انتخابات مجلس در دوم اسفند 98 و حضور حداقلي مردم در آن انتخابات به‌وضوح نشان مي‌دهد که جامعه چه نگرش و رويکردي نسبت به عملکردها داشته و چه ارزيابي از آنچه در صحن جامعه اتفاق افتاده داشته است.

اکنون که 5 ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم در 28 خرداد 1400 زمان باقي است و شاهد نارضايتي‌هايي در جامعه نسبت به شرايط موجود هستيم، بايد درصدد آن برآمد تا با برخي اقدامات و عملکردها از دامنه اين نارضايتي‌ها کاسته شده و ميزاني از رضايت در مردم حاصل شود. اينگونه مي‌توان به حضور حداکثري مردم در انتخابات اميدوار بود.»

***

اصلاح طلبان همچنان بر سر دوراهی

آفتاب یزد نوشت: «اصلاح‌طلبان گرفتار یک دو قطبی هستند.این دو قطبی شکل گرفته قطعا تا شب انتخابات شدت بیشتری می‌گیرد.یک قطب معتقد است کاندیدای اجاره‌ای برای ریاست جمهوری هرگز! و قطب دیگر می‌گوید چاره‌ای جز اتخاذ چنین استراتژی و تکرار تجربه حسن روحانی وجود ندارد.

استدلال قطب نخست عطف به کارنامه حسن روحانی و حلقه اول اطرافیان‌اش است.آنان می‌گویند اصلاح‌طلبان «آش نخورده و دهان سوخته » هستند. یعنی انتفاعی از دولت روحانی در این 8سال نبرده‌اند اما باید پاسخگوی کارنامه پرغلط وی باشند...

اما استدلال قطب دوم چیست؟در مورد این قطب ابتدا باید یک مسئله را روشن کرد. و آن اینکه غالب افرادی که کماکان دم از کاندیدای اجاره‌ای می‌زنند و ابایی ندارند از اینکه باز هم از یک روحانی ثانی حمایت نمایند از جمله افرادی هستند که در این 8سال ذی نفع بودند.

سوء برداشت نشود.این ذی نفع بودن لزوما به معنای سوء استفاده نبوده بلکه بالاخره در این سال‌ها عده‌ای به آلاف و اولافی رسیدند و تمایل دارند این روند مستمر باشد.... به هرحال این قطب حرف آخرش این است:وقتی شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد یک کاندیدای تمام اصلاح‌طلب و پر رای از فیلترها عبور کند خودمان را خسته نکنیم و از همین الان برویم سراغ یک کاندیدای اجاره‌ای دیگر و چه کسی بهتر از علی لاریجانی! البته این جماعت یک نکته را در نظر گرفته‌اند و می‌گویند برخلاف سال 92 این بار باید از کاندیدای اجاره‌ای تضمین جدی و واقعی گرفت.فی المثل باید از هم اکنون مشخص کند کابینه اش کیست؟!

باید صبر کرد تا فضای سیاسی کشور روشن‌تر شود.غبارها اجازه نمی‌دهد به درستی دید و نظر داد. ولی یک نکته از هم اکنون پیش روی ماست و به نوعی خرخره همه مان را گرفته و آن بی‌رغبتی جامعه است.مردم چه کاندیدای واقعی و چه اجاره‌ای باشد میلی برای حرکت ندارند.طبقه مهم خاکستری جامعه این روزهای سخت و دشوار را از چشم آنانی می‌بیند که گفتند فلان و بهمان می‌کنیم ولی کاری نکردند و وقتی هم مسجل شد ناتوان هستند میز و صندلی را محکم‌تر چسبیدند.باید به مردم حق داد.»

***

احتمال حمایت اصولگرایان از محسن رضایی چقدر است؟

فرارو نوشت: «به تازگی یک چهره اصولگرای دیگر قصد خود برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ را تقریبا قطعی کرده است. هرچندمحسن رضایی فرمانده پیشین سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام رسما این را اعلام نکرده اما سخنان اخیرش به خوبی بیانگر این مسئله است که تمایل شدیدی به نامزدی در انتخابات دارد. او از قیام در ۱۴۰۰، تشکیل دولت ایالتی و فراجناحی سخن می‌گوید.

اظهارات اخیر رضایی را اغلب به اعلام تمایل جدی او برای ورود به انتخابات تعبیر کردند، اما ناصر ایمانی فعال اصولگرا در گفتگو با فرارو اظهار کرد: "تا دو سه ماه دیگر از این خبر‌ها درباره آمدن یا نیامدن افراد زیاد به گوش می‌رسد. فکر نمی‌کنم این چیز خاصی باشد و جنبه خبری داشته باشد. به صورت مرتب افراد به صورت تلویحی و قطعی اعلام حضور می‌کنند آقای رضایی هم به صورت تلویحی گفتند که می‌آیند و به صراحت حرفی نزدند."

کارنامه رضایی در ادوار انتخاباتی گذشته چندان درخشان نیست و شاید بر همین اساس اصولگرایانی، چون ایمانی بر این نظر هستند که رضایی این دوره هم امکانی برای موفقیت ندارد. از نظر این گروه، رضایی چهره محبوبی در نظر افکار عمومی نیست. چنانچه ایمانی تاکید کرد: "آقای رضایی زمینه جلب آرا را ندارد و در افکار عمومی از جایگاه خوبی برخوردار نیست."

این تحلیلگر اصولگرا افزود: «باید دید با توجه به تعدد نامزد‌ها در جریان اصولگرایی، چقدر آقای رضایی امکان مطرح شدن دارند. با توجه به فضای مردمی، جایگاه ایشان در افکار عمومی و میزان رایی که ممکن است داشته باشد آیا اصولگرایان ممکن است ایشان را در فهرست نامزد‌های خود محسوب بکنند یا نه! اما در کل، احتمال حمایت اصولگرایان از ایشان خیلی نیست. تصور نمی‌کنم خیلی از اصولگرا‌ها چه سنتی و چه طیف‌های دیگر از ایشان حمایت کنند؛ نه به خاطر شخصیت آقای محسن رضایی بلکه به خاطر قابلیت جلب آرای او و جایگاهش در افکار عمومی؛ بعید است حمایتی از ایشان صورت بگیرد.»

او گفت: «حتما اصولگرایان با تمام کسانی که قصد نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ را دارند از جمله آقای رضایی، صحبت خواهند کرد و برنامه‌های‌شان را می‌گیرند، اما این‌که در گزینش نهایی، آقای رضایی را انتخاب کنند احتمالش خیلی کم است.»

ایمانی گفت: «آقای رضایی در دوره‌های قبل هم که کاندید بودند به نفع کسی کنار نرفتند. تصور نمی‌کنم ایشان این دوره هم، قصدی برای کنار رفتن از انتخابات را داشته باشند، چون صلاحیت خود را بیش از بقیه نامزد‌ها می‌دانند که این هم طبیعی است و خیلی از نامزد‌ها این طور فکر می‌کنند.»

***

قالیباف خود را پیروز انتخابات می داند

شرق نوشت: «بسیاری بر این باورند که تفاوتی اساسی بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 وجود ندارد. این باور موجب کاهش مشارکت‌ مردم در انتخابات خواهد شد. گیرم یکی از نامزدهای اصولگرایان محمدباقر قالیباف و اصلاح‌طلبان محمدجواد ظریف باشد. اصلاح‌طلبان همواره بر این نکته تأکید کرده‌اند که اصولگرایان از این فرصت به‌وجود‌آمده نهایت استفاده را کرده و به آسانی بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه خواهند زد.

اغراق نیست اگر بگویم قالیباف از هم‌اکنون خود را پیروز بلامنازع این انتخابات می‌داند؛ البته این تصور چندان دور از واقعیت هم نیست. مردم در این فضا و وضعیتِ موجود دلبسته و پایبند رأی خود نیستند و به آرای «اقبالی» روی خواهند آورد. این آرا در نهایت به نفع قالیباف تمام خواهد شد؛ چراکه هر رأی اقبالی در کنار آرای ایدئولوژیک به نفع اوست. مردم تاکنون دو شیوه رأی‌‌گیری را آزموده‌اند: «سلبی و ایجابی».

آنان در دوم خرداد 1376 به شیوه‌ای ایجابی به سیدمحمد خاتمی رأی دادند و در سال 1392 به شیوه‌ای سلبی آرای خود را به نفع حسن روحانی به صندوق ریختند. سال 84 و انتخابات ‌آن دوره یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های ایران است. مردم در دور دوم این انتخابات به چهره‌ای ناآشنا و گمنام رأی دادند تا از دست بوروکراسی و چهره‌های سیاسی‌ای که نظام پارلمانی را به نفع خود قبضه کرده بودند، خلاص شوند. رأی مردم، رأی علیه بوروکراسی سیاسی بود که تجلی آن را در هاشمی‌رفسنجانی و اصلاح‌طلبان و جناح سنتی راست می‌دیدند. از همین منظر ادعای احمدی‌نژاد که خود را وامدار اصولگرایان نمی‌دانست چندان بیراه نیست.

 انتخابات 84 ایران نیز بی‌شباهت به انتخابات 2016 آمریکا نیست. در آمریکا هم هرکس دیگری روبه‌روی هیلاری کلینتون قرار می‌گرفت پیروزی دشواری نداشت. رأی مردم آمریکا، ‌رأی علیه بوروکراسی بود. رأی علیه سرمایه‌داران آمریکایی که آمریکا را به گروگان گرفته بودند و هیلاری کلینتون نماینده و حافظ منافع آنان به شمار می‌رفت. رأی 84 هم بی‌شباهت به 2020 نیست؛ رأی علیه بوروکراسی که اصلاح‌طلبان خواسته یا ناخواسته با هاشمی خود را قیم آن می‌دانستند. البته با این تفاوت که انتخابات 2020 آمریکا نشان داد جمعیتی بالغ بر 73 میلیون هنوز علیه این بوروکراسی سیاسی‌اند.»

***

طرح مجلس برای یارانه 100هزار تومانی

کمیسیون تلفیق مجلس قصد دارد مابه التفاوت ناشی از محاسبه 8 میلیارد دلار از منابع نفتی با ارز 4200 تا 17500 تومانی در لایحه بودجه سال آینده را به صورت یارانه میان مردم توزیع کند.

این موضوعی است که رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 رسانه ای کرده و گفته بود: «مواردی در خصوص تک نرخی شدن ارز مطرح شد، در لایحه بودجه دولت قصد داشت با ظرافت خاصی ارز را بر اساس نرخ نیمایی به فروش برساند. تاکنون مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی و 17هزار و 500 تومانی، 106 هزار میلیارد تومان است که قصد داریم به صورت مستقیم از طریق بن کارت، یارانه نقدی و یا یارانه دارویی به دست مردم برسانیم.»

پیگیری ها از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس حاکی از آن است که این کمیسیون قصد دارد یارانه نقدی و یارانه معیشتی (بنزینی) و یارانه جدیدی که میخواهد به مردم بدهد تجمیع کند و صرفا یک یارانه برای مردم واریز نماید.

بیشتر بخوانید: تدارک مجلس برای پرداخت یارانه «حداقل» ۱۰۰ هزار تومانی به مردم

***

محمدرضا خاتمی در انتخابات شرکت می‌کند؟

عزت تقواییان عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در گفت و گو با ایسنا، درباره نامزدهای مطرح در جریان اصلاحات اظهار کرد: تا این لحظه در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این زمینه بحثی نشده است زیرا بحث ها درباره ایجاد نهاد اجماع ساز است. ابتدا باید آن نهاد شکل بگیرد و درباره انتخابات بحث کند و آیین نامه ای تهیه شود و سپس وارد مصادیق شویم بنابراین تا امروز هیچ بحثی مطرح نشد است.

وی افزود: البته ممکن است احزاب در این زمینه ورود کرده باشند مثل حزب اعتماد ملی که چند کاندیدا معرفی کرده است. من غیررسمی شنیده ام که محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری هم وارد انتخابات می شوند ولی خود آن ها فعلا سکوت کرده اند. من همچنین شنیده ام که محمدرضا خاتمی و صفایی فراهانی هم قبول نکرده اند در انتخابات شرکت کنند. محمدجواد ظریف هم که قبول نکرده است وارد انتخابات شود. البته این ها همه به صورت غیررسمی است و رسما هنوز کسی نامزدی خود را اعلام نکرده است، البته همان طور که گفتم اعتماد ملی چند کاندیدا معرفی کرده است.

تقواییان درباره امکان حمایت اصلاح طلبان از علی لاریجانی گفت: لاریجانی در میان گزینه اصلاح طلبان نیست و ما اعلام کرده ایم دنبال گزینه نیابتی نیستیم. کمیته ای در مجمع روحانیون مبارز در حال رصد فضای انتخابات است و ابطحی از سوی این مجمع اعلام کرده است که دنبال علی لاریجانی نیستند.

***

خبرگزاری دولت: لاریجانی گزینه طلایی است

خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت: خبرها از نامزدی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده بخش زیادی از تحلیل‌های رسانه‌ای به ویژه رسانه‌های اصلاح طلب و معتدل را به خود اختصاص می‌دهد. برخی شنیده‌های تایید نشده از جلسه نمایندگان ادوار مجلس با لاریجانی حکایت دارند. برخی تحلیل‌ها هم از کشف ترکیب طلایی لاریجانی- ظریف به عنوان نسخه‌نجات بخش اصلاحات یاد می‌کنند. «جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی» نماینده مجلس گفته است: «اگر آقای لاریجانی مورد اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو قرار بگیرد و در انتخابات حضور پیدا کند و پیروز هم شود، ترکیب ریاست‌جمهوری آقای لاریجانی و وزارت امور خارجه آقای ظریف یک ترکیب طلایی خواهد بود.»...

این گمانه زنی‌ها درحالی مطرح می‌شود که «منصور حقیقت‌پور» از مشاوران لاریجانی حضور وی در قامت نامزد انتخابات آینده را همچنان بعید می‌داند و «عزت‌الله یوسفیان‌ملا» از نمایندگان دوره دهم و مجلس از چهره‌های نزدیک به لاریجانی گفته است: «آقای لاریجانی تا این لحظه برای کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ اعلام آمادگی نکرده‌اند. بسیاری به ایشان مراجعه کردند و دراین باره درخواست دادند.»

گرچه هنوز نه حضور علی لاریجانی به عنوان نامزد انتخابات قطعی شده و نه اصلاح‌طلبان به صراحت از این حضور استقبال کرده‌اند اما زمزمه‌های منتشر شده در این زمینه به اندازه‌ای هست که بتوان اعلام کرد دستکم بخشی از جریان منتسب به اصلاحات به لاریجانی به چشم برگ برنده حضور در قدرت می‌نگرد...

این نگاه اما میان همه اصلاح طلبان دیده نمی‌شود و اگر در بهار سال آینده تن به حمایت از لاریجانی دهند ناشی از اقتضائاتی است از سال ۸۸ به آن دچار شده‌اند. هرچند نباید از غفلت این جریان برای کادرسازی و تربیت نیرو، غفلت کرد. در صورت حمایت احتمالی اصلاح طلبان از لاریجانی اصولگرا و انتخاب «محمدجواد ظریف» به عنوان وزیر خارجه دولت لاریجانی (با فرضی پیروزی در انتخابات) می‌توان از نوعی دولت ائتلافی سخن گفت اما چنین موضوعی دستکم در ماه‌های پایانی سال ۹۹ چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. 

***

تمایل حزب ندا به نامزدی صادق خرازی ر انتحابات 1400

عیسی چمبر معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با ایلنا پیرامون مصوبات انتخاباتی این حزب در ششمین مجمع عمومی سالانه که عصر روز گذشته برگزار شد، گفت: براساس نظرسنجی اولیه‌ای که در داخل حزب و از شعب استانی صورت گرفت غالب نظر شعب حزب بر حضور در انتخابات با کاندیداتوری آقای دکتر خرازی بود.

وی افزود: با توجه به این که ایشان هنوز اعلام حضور نکرده‌اند؛ مقرر شد این موارد به شورای مرکزی ارسال شده، ما نظر کنگره را به ایشان اعلام کنیم و سپس در این رابطه جمع‌بندی داشته باشیم.

چمبر در پایان اظهار داشت: غالب نظرات شعب استانی حزب مطالبه کاندیداتوری آقای خرازی بود اما از آنجا که نیاز است که ایشان هم ملاحظات خود را بیان کنند، این مساله در جلسه شورای مرکزی بررسی خواهد شد تا بعد از اعلام نظر مشخص از سوی ایشان، شورا در این رابطه جمع‌بندی داشته باشد.

*** 

واکنش تند واعظی به اظهارات یک نماینده مجلس

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور، در گفت و گو با برنا در رابطه با "اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه اگر تحریم ها رفع نشود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را تا سوم اسفندماه اخراج می کنیم" گفت: موضع کشور توسط مقامات ذیربط و مقامات مسئول اعلام می‌شود. اینکه یک نماینده مجلس در رابطه با چنین مسایلی اظهارنظر  می کند نظر شخصی فرد است، 290 نماینده داریم هر کدام اظهاراتی را مطرح می کنند اما موضع اصلی را مقامات رسمی بیان می کنند.

او ادامه داد: این اظهارات نمایندگان هیچ پایه و اساسی ندارد، چهارچوب این مسایل خیلی پیچیده تر از آن است که هر فردی هرچه به ذهن اش بیاید را بیان کند و ما براساس چهارچوب و توافقات به اینجا رسیده ایم.  این مسایل مهم باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود. 

واعظی در رابطه با طرح نمایندگان مبنی براینکه مدیریت فضای مجازی به صدا و سیما داده شود، گفت: مدیریت فضای مجازی چه ربطی به صدا و سیما دارد. اما من در جریان بحث نمایندگان نیستم.

گفتنی است؛ احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس گفته بود: طبق قانون مجلس شورای اسلامی اگر تا سوم اسفند ماه، آمریکا تحریم‌های مالی، بانکی و نفت را حذف نکند؛ قطعا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج و حتما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد. این قانون مجلس است و دولت مکلف است آن را اجرا کند.

***

4 نامزد احتمالی حزب اعتماد ملی 
 
«محمد جواد حق شناس»، عضو حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با برنا با اشاره به جلسه اخیر حزب اعتماد ملی و تصمیم گیری در مورد کاندیدای ۱۴۰۰ گفت: دفتر سیاسی حزب پیشنهاداتی مطرح کرده است. در دفتر سیاسی تصویب شده بود که حزب در انتخابات فعال و مشارکت حداکثری داشته باشد و به نوعی کاندیدای حزبی داشته باشد. در این خصوص که حزب با چه تعداد کاندیدا حضور داشته باشد بحث و قرار بر این شد که در جلسه شورای مرکزی، بهمن ماه که سه هفته بعد تشکیل می شود، حزب وارد مصادیق شود.

وی گفت: در بررسی های صورت گرفته در دفتر سیاسی تعداد ۴ نفر از افراد شورای مرکزی که واجد شرایط هستند تایید شدند و من، حضرتی، افشانی و امینی مطرح شدیم.

***

نظر افروغ درباره بزرگترین تهدید برای نظام

عماد افروغ، استاد دانشگاه و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین گفت: جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی هم تهدید و هم فرصت است؛ به نظر می‌رسد ما به طور فزاینده خاستگاه اصلی این انقلاب را که مردم هستند فراموش کرد‌ه‌ایم و وزنی که به قدرت سیاسی می‌دهیم به هیچ وجه هم‌طراز با وزنی که نیست باید به خاستگاه اصلی قدرت سیاسی یعنی قدرت اجتماعی بدهیم.

او ادامه داد: ذیل هر شرایط و به هر توجیهی این بی‌توجهی در حال انجام است و منجر به تهدید بزرگی خواهد شد.

افروغ با ذکر این نکته که نباید مردم، نیازها و مطالبات و قدرت آنها را فراموش کنیم، افزود: فراموشی مردم یعنی فاصله بین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی ایجاد کردن که این فاصله زمینه‌ساز بحران، شورش و آشوب است.

او توضیح داد: ما با هیچ دلیل و علتی نمی‌توانیم مردم را از صحنه دور نگه داریم، هیچ توجیه شرعی‌ای هم در این زمینه نداریم. هر اندازه که فرمان حاکم، شرعی است، حضور و نظارت مردم هم شرعی است. بماند که مردم علاوه بر شرعیت حضور ناظرانه خود، یک وجه مقبولیت نیز دارند؛ یعنی اگر نظامی مقبولیت و رضایت عامه را نداشته باشد، از اساس مشروع هم نیست.

عماد افروغ در پایان گفت: توجه به مردم، فرصت و بی‌توجهی به مردم تهدید است و ما متاسفانه در شرایط تهدید به سر می‌بریم و اگر نگوییم در اوج این تهدید هستیم، بدون شک در حال طی مسیر در جاده این تهدید هستیم. دوری از این وضعیت نیازمند بازنگری صاحبان قدرت در رفتارها و سیاست‌هایشان است.

***

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۳۱۷۴۲۰:۳۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
لاریجانی همان روحانی است آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
ناشناس۱۷۸۳۱۷۵۲۰:۳۸:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
هرکسی رئیس جمهور بشود برای مردم هیچ تفاوتی نداره.
حمید۱۷۸۳۸۰۹۱۵:۰۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
حضور روحانی به عنوان رییس جمهور زاییده همین طرز تفکره
ناشناس۱۷۸۳۱۷۷۲۰:۴۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
انتظار حضور حداکثری مردم در انتخابات را نباید داشته باشید مردم ناامید و مایوس و گرفتار هستن.
ناشناس۱۷۸۳۱۷۹۲۰:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اگر تحریمهای ظالمانه لغو نشوند باید بازرسان آژانس(جاسوسان) اخراج کنیم.
ناشناس۱۷۸۳۱۸۱۲۰:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
کرونای جهش یافته انگلیسی خیلی خطرناک است احتمال ورود این ویروس به کشور وجود دارد مسئولان و مردم باید مراقب باشند.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۷۸۳۱۹۴۲۱:۱۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
با توجه به بیماری همه گیر کرونا و رکود اقتصادی بهترین راهکار برای انتخاب رییس جمهور آینده این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت از بین کاندیدهای تعیین صلاحیت شده یکنفر را با حداکثر آرا انتخاب نمایند با اینکار هم مشکل شیوع کرونا حل میشود و هم هزینه های هنگفت انتخاباتی را نداریم کسانی هم که رییس جمهور را انتخاب میکنند به نوعی نماینده و رای مردم هستند
ناشناس۱۷۸۳۴۶۲۰۸:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
گاهی یک فکر خوب و منطقی تا چه حد می‌تواند اثرات معنوی و اقتصادی خوبی داشته باشد آفرین
ناشناس۱۷۸۳۴۶۸۰۸:۵۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
قانون اساسی هم کشک
ناشناس۱۷۸۳۲۰۶۲۱:۲۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
از آنجا که در ایران تصمیم گیرندگان برای اهداف کلان متعدد هستند لذا انتخاب رییس جمهور یک کار فرمایشی و به درد نخور است بهتر است شورای ریاست جمهوری داشته باشیم تا رییس جمهور
ناشناس۱۷۸۳۲۲۹۲۱:۵۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
رضایی و قالیباف رای ندارند مگر انکه فقط خودشان دوتا باشند .
ناشناس۱۷۸۳۲۹۰۲۳:۱۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
ای ناقلا ها از حالا برای قرنطینه عید برنامه ریزی میکنید
ناشناس۱۷۸۳۴۲۷۰۷:۱۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
انتخاب مردم که نشان داده در ریاست جمهوری افتضاح بوده باید یک فکر اساسی کرد سلبریتی های بیسواد تاثیر گذار روی قشر لا ابالی جامعه را باید از خوب و بن بر کند
ناشناس۱۷۸۳۶۹۱۱۳:۱۵:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
نقش زیبا کلام دقیقا مشخص شده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین