آمریکا دوباره دستکش های مخملی اش را پوشید

احسان چلونگر،   3990929083 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

«...این دست چدنی است که پوشش مخملی و دستکش مخملی را بیرون می‌آورد و خودش را نشان می‌دهد». این توصیفی است که رهبر انقلاب درباره سیاست های ساختاری ایالات متحده آمریکا به کار برده اند. سیاست هایی که با تغییر روسای جمهور این کشور تغییری در آن حاصل نمی شود. در مطلب زیر خلاصه ای از تفاوت های ظاهری بایدن و ترامپ را در مدیریت آمریکا و جهان بخوانید.

آمریکا دوباره دستکش های مخملی اش را پوشید

اگر دشمن و خود را می شناسید، از نتیجه صد نبرد نباید ترسید، اگر خود را می شناسید اما دشمن را نشناسید، به ازای هر پیروزی یک شکست نیز خواهید دید. اگر نه خود و نه دشمن را بشناسید، در هر نبردی تسلیم خواهید شد. ( سان تزو)

 حال که بایدن 77 ساله پس از یکبار شکست در انتخابات ریاست جمهوری سرانجام برای 2021 رئیس جمهور آمریکا شده، شباهت ها و تفاوت های او را با ترامپ بررسی می کنیم؛ 

سیاست خارجی

 اعضاء تیم بایدن اغلب افرادی هستند که در دولت اوباما مسئولیت داشتند، اکثر اعضا پس از دولت اوباما دولت را ترک کردند و اغلب در اتاق های فکر به تحقیق در مورد امنیت ملی و استراتژی در آسیا مشغول شدند که مقاله های آنها به صورت مشترک منتشر می شد.

از جمله این افراد سوزان رایس است که در دولت اوباما نماینده امریکا در سازمان ملل و پس از آن مشاور امنیت ملی و از حامیان تحریم و مداخله در حاکمیت سایر کشورها بود که بایدن او را بعنوان مدیر شورای سیاست داخلی کاخ سفید انتخاب نموده است.

در تجارت جهانی، بایدن برعکس ترامپ از سلاح تعرفه ای حمایت نمی کند و در عوض ترجیح می دهد متحدان خود را برای فشار بر سایر کشورها هماهنگ کند و همانند ترامپ بر رقابت ناعادلانه و مالکیت معنوی توجه خواهد داشت. بایدن رابطه با متحدان امریکا از جمله اروپا و ژاپن را بازسازی خواهد کرد. ترامپ بر سیاست «ابتدا امریکا» تاکید داشت و نقش قدرت نظامی امریکا را تغییر داد و متحدین خود را وادار به پرداخت هزینه های نظامی و حمایتی آمریکا کرد.

با روی کار آمدن بایدن اوضاع جهان پایدارتر و آرام تر خواهد شد اما تفکر سلطه گرایانه امریکا تغییر نخواهد کرد. بایدن در یکی از سخنرانی های خود از ساختن آمریکایی سخاوتمند و قدرتمند، از خود گذشته و فروتن نام برد.

ادبیات در سیاست های خارجی امریکا تغییر خواهد کرد و  انتظار می رود نقش آمریکا در پیمان های بین المللی در زمینه تجارت، آب و هوا و نظامی بازیابی گردد و روابط تجاری بهبود خواهد یافت .

سیاست داخلی و مسایل اجتماعی

دو قطبی شدن جامعه به فقیر و غنی و شکاف طبقاتی در حال وخیم شدن است. ضریب جینی بین 1968 تا 2018 از 386/0 به 486/0  افزایش یافته است. در سال 2014 یک درصد از جمعیت امریکا، 20 درصد از درآمد و 10 درصد از جمعیت 40 درصد از درآمد را به خود اختصاص داده بودند که نشان می دهد رشد اقتصادی برای طبقه خاصی منفعت داشته و برای طبقه متوسط بهره چندانی ایجاد نکرده است.

متاثر از همه گیری ویروس کرونا اقتصاد امریکا وضعیت خوبی ندارد. سیستم مالی شکننده شده است، با درس گرفتن از بحران های مالی گذشته همچون بحران 2008 سیاست­گذاری های پولی و مالی هوشمندانه تر شده اند اما همچنان خطرات زیادی اقتصاد امریکا را تهدید می کند. در آغاز همه­ گیری ویروس کرونا، بازارهای امریکا دچار نوسانات چنان شدیدی شدند که مکانیزم فیوز در بورس های آمریکایی چندین مرتبه فعال شدند. در آن زمان فدرال رزرو نرخ بهره را چندین مرتبه کاهش داد تا نهایتا به نرخ بهره صفر رسید ولی این به آن معناست که بازار سرمایه در برابر خطرات و مشکلات بعدی کم توان و ضعیف تر شده است.

پوپولیسم، تضادهای اجتماعی و ناسیونالیسم افراطی، شکاف در درآمد و بهره مندی از امکانات، به ویژه در میان رنگین پوستان و مهاجران از مسائل ریشه داری هستند که طی سال های آینده ممکن است اعتراضاتی همانند جنبش زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد بروز دهند.

در مبارزه با همه گیری ویروس کرونا بایدن اقدامات نادرست ترامپ را اصلاح می کند، مثلا استفاده از ماسک اجباری خواهد شد، تشخیص و ردیابی مبتلایان سرعت بخشیده می شود.

در مورد زیرساخت ها، بایدن قصد دارد 3/1 تریلیون دلار در زمینه زیرساخت های مدرن امریکا سرمایه گذاری کند از جمله حمل و نقل هوشمند و پاک، شهرهای هوشمند، انرژی پاک، صرفه جویی مصرف آب و آموزش . ترامپ نیز از زیر ساخت ها حمایت می کرد اما برنامه مشخصی نداشت همچنین بایدن در زمینه محیط زیست با سرمایه گذاری 7/1 تریلیون دلاری از هدف به صفر رساندن گازهای گلخانه ای تا سال 2050 رونمایی کرده است و احتمالا به توافق نامه  پاریس باز میگردد. توافق نامه ای که در زمان اوباما امضاء شد، ترامپ از آن خارج شد و طرح انرژی پاک را لغو کرد و بر توسعه اقتصادی مبتنی بر انرژی های فسیلی اصرار ورزید.

در زمینه بیمه درمانی، بایدن قانون درمان ارزان قیمت را عملی خواهد کرد، از حمله کاهش حق بیمه، برداشتن محدودیت های ارائه خدمات درمانی، ارائه یک سیستم پزشکی ارزان و با کیفیت و جلوگیری از سواستفاده شرکت­های دارویی برای قیمت گذاری. ترامپ با قانون درمان ارزان قیمت اوباما مخالفت کرد و از رقابت در بازار برای کاهش هزینه های پزشکی و درمانی و دارو حمایت می کرد.

در مورد اشتغال، بایدن احتمالا شعار ترمیم بیمه بیکاری، افزایش دستمزد ساعتی، امداد رسانی به خانواده افراد بیکار، حمایت از مشاغل کوچک و تشویق تولید و نوآوری را عملی می کند. ترامپ افزایش حداقل دستمزد ساعتی را حمایت نمی کرد و سعی داشت بودجه فدرال و برنامه های آموزش حرفه ای برای تشویق بازگشت تولید را گسترش دهد. 

در دوران بایدن انتظار می رود با کنترل همه گیری کرونا و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و با اجرایی شدن طرح محرک مالی، اقتصاد امریکا سریع تر رشد کند اما حل مشکلات اجتماعی دشوار است.

در دراز مدت حزب دموکرات بیش از رشد اقتصادی به بهبود معیشت مردم توجه نشان می دهد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۰۴۳۸۱۲:۵۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
دست چدنی چه دستکش دستش باشد چه نباشد محکم و سنگین است. بهتر است با صاحب این دست، دست داد تا این که بوکس باز کرد!
ناشناس۱۷۵۰۴۵۸۱۳:۰۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۶
بهوش باشیم و از مکر دشمن خود را درامان ندانیم امریکا دشمن تک تک مردم ایران است اگر اینگونه فکر نکنیم ضربه اش را در میان بی خبری ما وارد خواهد کرد آن موقع برای جبران بسیار دیر خواهد بود
ناشناس۱۷۵۰۴۷۸۱۳:۱۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۶
وقتی صد و هشتاد کشور راه تعامل با امریکا را پیدا کرده اند معلوم می شود مشکل از جای دیگر است.
ناشناس۱۷۵۰۵۲۲۱۳:۴۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۶
چر اینقد میخواید القا کنید ترامپ و بایدن فرقی ندارن؟ از چی می ترسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین