فرزند شهید فخری‌زاده: ایشان در تیم برجام نبودند/ جزئیاتی از لحظه شهادت دانشمند هسته‌ای

گروه سیاسی الف،   3990915048 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرزند «شهید محسن فخری‌زاده» گفت: فعلا چون اخبار و اطلاعات، متناقض و ناکافی است، نمی‌توان در مورد جزئیات ترور نظر داد. تنها چیزی که می‌دانم این است که مادرم کنار پدر بودند و قبل از اینکه پدر اولین تیر را بخورند، مادرم خارج از ماشین، کنار ایشان بودند. وقتی شهید، دومین تیر را می‌خورند، به زمین می‌افتند و در آغوش مادرم، سه تیر بعدی به ایشان اصابت می‌کند و به شهادت می‌رسند.

فرزند شهید فخری‌زاده: ایشان در تیم برجام نبودند/ جزئیاتی از لحظه شهادت دانشمند هسته‌ای

روزنامه صبح‌نو نوشت: روز ۷‌ آذر ‌۱۳۹۹ «شهید محسن فخری‌زاده» دانشمند نخبه در حوزه هسته‌ای دفاعی، در تروری خونین به فیض شهادت رسید.

این دانشمند بزرگوار اگرچه بین ما گمنام بود، اما دشمن به خوبی او را می‌شناخت، تا جایی که ایهود اولمرت (نخست‌وزیر پیشین اسرائیل) در مصاحبه‌ای می‌گوید: «من فخری‌زاده را به خوبی می‌شناسم. او نمی‌داند که من سال‌هاست تا چه اندازه او را می‌شناسم... او در امان نیست و نخواهد بود.»

با «حامد فخری‌زاده» فرزند «شهید محسن فخری‌زاده» به گفتگو نشستیم تا دانشمند هسته‌ای شهیدمان را بهتر بشناسیم. او سخنانش را با این جمله آغاز می‌کند: «شهادت این شهید والامقام را به ساحت مقدس امام زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم شهیدپرور ایران تبریک عرض می‌کنم.» ...

ابعاد علمی شخصیت شهید فخری‌زاده چگونه بود؟

پدر یک آدم کاملا علمی بودند. حدود ۸۰‌درصد فعالیت‌شان به کار علمی، پژوهشی و تولیدی در حوزه هسته‌ای دفاعی معطوف بود، مقداری هم در سایر علوم کار می‌کردند. در جریان پروژه‌هایی که در راستای پروژه اصلی خودشان بود، دانش زیادی در زیرمجموعه‌های ایشان تولید شد.

از ویژگی‌های بارز ایشان برای‌مان بگویید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهید بزرگوار، این بود که به تمام جنبه‌های زندگی یک انسان کامل می‌پرداخت و فکر می‌کرد.

در حوزه شعر آن‌قدر به سبک‌شناسی اشعار فارسی مسلط بودند که تقریبا هر شعری (کهن یا معاصر) را برای‌شان می‌خواندیم، حتی اگر آن را نشنیده بودند، از طریق سبک‌شناسی، شاعرش را تشخیص می‌دادند. در حوزه موسیقی آنقدر تسلط داشتند که تقریبا در ۹۰‌درصد مواقع، دستگاه موسیقی را تشخیص می‌دادند. در حوزه عرفان و فلسفه از وقتی که یادم هست، مطالعات عرفانی و فلسفی ایشان حدود یک ساعت قبل از نماز صبح، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی ترک نمی‌شد. تفسیر قرآن، اشعار مولانا، آثار محی‌الدین عربی و... در برنامه مطالعه سحرگاهی‌شان بود. در حوزه تاریخ، نه به‌عنوان یک مطلع که کتاب خوانده باشند، بلکه به‌عنوان یک تحلیلگر تاریخ و حتی مفسر تاریخ، مسائل را ارزیابی و نقد و بررسی می‌کردند. پدر در فلسفه صاحب‌نظر بودند و می‌گفتند اگر امروز فلسفه غرب در جهان می‌تازد، به این دلیل است که ما در فلسفه اسلامی آنطور که باید کار نکرده‌ایم.

نظر شهید فخری‌زاده در مورد تحریم‌ها و توان داخلی چه بود؟

پدر گرایش علمی داشتند و واقعا شهید علم و اندیشه بودند. غیر از حوزه تخصصی خودشان که حوزه هسته‌ای دفاعی بود، در سایر حوزه‌های علمی نیز مطالعاتی داشتند و بلکه صاحب نظر و ایده بودند. ایشان می‌گفتند «از کمبود امکانات و ظرفیت‌ها گلایه نکنید؛ برای فخری‌زاده‌ها هم کار نکنید، برای خدا و به نیت قربة‌الی‌الله که کار کنید، همه چیز درست می‌شود.». اگر همه کسانی که رفتند، نمی‌رفتند، ما امروز وضعیت خیلی بهتری داشتیم.

اعتقاد داشتند تحریم‌ها باعث شده ما به جریان تولید علم و اندیشه ورود کنیم و اگر به این تحریم‌ها درست بپردازیم، فرصت هستند، نه تهدید. می‌گفتند ظرفیت‌های ایران اسلامی در منابع و ظرفیت‌های بکر اندیشه، لایتناهی است و باید از این ظرفیت‌ها (خصوصا ظرفیت جوانان) در حوزه تولید علم و اندیشه استفاده شود.

در مورد مذاکره با آمریکا چه نظری داشتند؟

دو صوت از پدر منتشر شده که به وضوح و صراحت به این موضوع پرداخته‌اند. ایشان معتقد بودند که با گرگ هیچ‌وقت نمی‌توان مذاکره کرد. آمریکا هم تا وقتی که تمامیت ایران را در حوزه‌های اندیشه، اجتماعی، دفاعی و... نپذیرد، قابل مذاکره نیست و نمی‌توان حتی با او سر یک میز نشست.

این ادعا که شهید در تیم برجام بوده‌اند، درست است؟

خیر. البته این ادعا بعد از انتشار صوت شهید و نیز مصاحبه دکتر عباسی تکذیب شد.

در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی چه نظراتی داشتند؟

در حوزه سیاست و مسائل اقتصادی، صرفا اعتقاد داشتند که ظرفیت‌های داخلی ما خیلی فراتر از اینهاست و نباید دلیل هر ناکامی اقتصادی یا سیاسی که در داخل اتفاق می‌افتد، در بیرون از کشور جست‌وجو کنیم یا آن را به گردن تحریم‌ها بیندازیم و منتظر اتفاقی در خارج از کشور باشیم تا گشایشی در کشور اتفاق بیفتد. مثلا منتظر انتخاباتی در بیرون از ایران باشیم تا مشکلات سیاسی و برون‌مرزی‌مان حل شود.

اعتقادشان این بود که خود ایران و ایرانی باید به پشتوانه معرفت اسلامی، جریان را به‌گونه‌ای پیش ببرد که مشکلات حل شود و اعتقاد عمیق داشتند که تمام این مشکلات بدون اتکا به خارج از کشور، قابل حل هستند؛ و این صرفا یک ادعا نبود. در پروژه‌هایی که ایشان ورود کرده‌اند، می‌بینید کالایی که تحریم صددرصدی بوده است، تولید داخلی‌اش شروع شده و مشکل برطرف شده.

در موضوعات کاری، همانطور که ایشان برای مردم گمنام بودند، برای خانواده هم گمنام بودند. ولی من از همکاران‌شان جسته و گریخته شنیده‌ام که مثلا در حوزه پزشکی (دارو‌های مختلف) پیشرفت‌ها و تولیدات بسیار بزرگی داشتند. اخبار بخشی از این تولیدات، رسانه‌ای شده است.

این شهید بزرگوار هیچ گرایش سیاسی نداشتند؛ می‌گفتند خط قرمز ما ظالم و مظلوم است و هر کس مخالف ظالم و موافق مظلوم است، دوست ماست.

انتخاب‌های‌شان بر‌اساس مطالعات‌شان و همین شاخص ظالم و مظلوم، و حق و باطل بود. هرگز حمایت خیلی خاص یا غیرمنطقی از جناحی نکردند و ما هیچ گرایش سیاسی یا حزبی از ایشان ندیدیم.

اعتقاد بسیار عمیقی به ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب داشتند. همیشه خودشان را سرباز ایشان می‌دانستند و در تمامی مسائل، چیزی که برای‌شان مهم بود، اهداف انقلاب اسلامی و رهنمود‌های رهبر گرانقدرمان بود.

زمان شهادت سردار سلیمانی، شهید فخری‌زاده چه حس و حالی داشتند؟

به علت از دست دادن یک عنصر ارزشمند، بسیار بسیار متأثر شدند. پدر علاقه زیادی به سردار سلیمانی داشتند و ایشان را یک انسان متعالی در تمام جنبه‌های زندگی می‌دانستند. معتقد بودند این نوع شهادت، حاصل یک اتفاق نیست، بلکه نتیجه یک جریان زندگی و اندیشه متعالی و جریان حرکتی انسان کامل است. به یاد ندارم بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، پدر، جلسه یا سمیناری برگزار کرده باشند و در ابتدای آن، یادی از این سردار عزیز نکرده باشند.

در روز‌های اخیر قبل از شهادت‌شان چه احوالاتی داشتند؟

در بیست سال اخیر هر روز صبح که پدر از خانه بیرون می‌رفتند، منتظر بودیم که شب مادر تماس بگیرند و بگویند این اتفاق افتاد... که بالاخره چند روز پیش مادر زنگ زدند و خبر را به ما دادند. پدر به آرزوی بیست‌ساله‌شان رسیدند. اما یکی، دو هفته‌ای بود که حالات پدر خیلی عوض شده بود. خیلی از دوستان نزدیک‌شان هم خواب‌هایی دیده بودند که بعد از ترور برایمان نقل کردند. روز حادثه هم با اینکه به ایشان گفته بودند صلاح نیست بروند، گفته بودند «بعدازظهر کلاس دارم و حتما باید بروم که صبح، قبل از کلاس مطالعه کنم و یک جلسه مهم کاری دارم که باید به آن برسم.»

در مورد جزئیات ترور اطلاعی دارید؟

چون اخبار و اطلاعات، متناقض و ناکافی است، نمی‌توان در مورد جزئیات ترور نظر داد. منتظریم تحقیقات تیم حفاظت و شورای عالی امنیت ملی تکمیل شود و جزئیاتی را در اختیارمان قرار بدهند.

تنها چیزی که می‌دانم این است که مادرم لحظه‌به‌لحظه کنار پدر بودند و قبل از اینکه پدر اولین تیر را بخورند، مادرم خارج از ماشین، کنار ایشان بودند. وقتی شهید، دومین تیر را می‌خورند، به زمین می‌افتند و در آغوش مادرم، سه تیر بعدی به ایشان اصابت می‌کند و به مقام والای شهادت می‌رسند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۱۷۳۴۲۱۲:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
این یعنی استفاده از مسلسل کنترل شونده منتفی است!
ناشناس۱۷۱۷۵۱۳۱۴:۲۸:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱۵
خودش هم مثل حاج قاسم از دادن امتیازات یکطرفه خیلی شاکی بود
ناشناس۱۷۱۷۶۰۱۱۵:۴۲:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱۵
هیچ مسلسلی انقدر دقت نداره که تعداد 5 گلوله رو بتونه به یک نقطه در حد یک بدن انسان بزنه و قطعا بازه دو سه متری داره شلیک گلوله. خیلی عجیبه که به همسر ایشون هیچ گلوله ای برخورد نکرده
هیچکس۱۷۱۷۳۷۷۱۲:۴۰:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱۵
یعنی تا این حد تیر اندازی دقیق بوده کنار همسر 5 گلوله خورده بدون آسیب به همسرشون چطوری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یوسف۱۷۱۷۷۰۴۱۶:۵۰:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱۵
با ریموت کنترل و دوربین
ناشناس۱۷۱۷۷۷۴۱۸:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱۵
خب به راحتی اومدن و از نزدیک زدند
ناشناس۱۷۱۷۸۰۲۱۸:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۱۵
می گویند تیر از فاصله خیلی نزدیک به ایشان خورده که در اینجا حذف شده
ناشناس۱۷۱۷۴۲۴۱۳:۲۲:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱۵
خداوند به ایشان صبر دهد
ناشناس۱۷۱۷۴۳۹۱۳:۳۱:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱۵
روسیاهی برای ذغال سایت دولت ...
ناشناس۱۷۱۷۵۷۵۱۵:۱۸:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱۵
روسیاهی برای اون هایی که مسئول حفاظت بودند الان کجان جواب بدن
ناشناس۱۷۱۷۴۷۲۱۴:۰۰:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱۵
الهی داغ این فرزندان پاک دامن آمران و عملانشان را بگیرد. مرگ برتروریسم
ناشناس۱۷۱۷۴۷۹۱۴:۰۴:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱۵
پس اون محافظی که می گفتن خودش رو روی فخری زاده انداخته و 4 گلوله بهش برخورد کرده چی شد؟
ناشناس۱۷۱۷۶۰۳۱۵:۴۳:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱۵
اون داستان ماله بخشه حماسی و نشون دادن روحیه انقلابی محافظین بود. تا ثابت بشه محافظ ها در ایران محافظ هستن و بادیگارد نیستن
ناشناس۱۷۱۷۵۲۱۱۴:۳۵:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱۵
ایشان چون فرزند شهید است که نمی شه که همه حرفاش درست نباشه ضمنا اون نشانی که هم زمان و با دیگر اعضای مذاکره به ایشان داده شده برای چی بوده ؟
ناشناس۱۷۱۷۵۵۲۱۴:۵۳:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۱۵
جالب اينجاست كه بر اساس مصاحبه ها همه اين بزرگواران از يكى دو هفته قبل از شهادت حال و احوالشان عوض ميشده و متوجه اينده ميشدند
ناشناس۱۷۱۷۵۵۷۱۴:۵۵:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۱۵
قتلهای زنجیره ای چی زود فراموش کردی
ناشناس۱۷۱۷۶۰۷۱۵:۴۵:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۱۵
بزرگترین سوالی که باید جواب داده بشه اینکه که چرا این دو نفر از ماشین ضد گلوله پیاده شدن؟!!!! ماشین ضد گلوله اسمش روشه. برای محافظت در برابر گلوله است
ناشناس۱۷۱۷۶۱۶۱۵:۴۹:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱۵
فکر کنم تا چند وقت دیگه میگن فخری زاده اصلا ترور نشد سکته کرد و مرد
ناشناس۱۷۱۷۶۲۱۱۵:۵۲:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۱۵
دریغ از یک خبر راست
ایرانی آباد و آزاد۱۷۱۷۶۳۳۱۶:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۱۵
در این مصاحبه هم چیز جدیدی گفته نشد و زوایای پنهان این ترور برای مردم اصلا مشخص نکردند و نگفتند!!!!!!!!!!! پسر سومش کجا بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۷۱۷۶۳۴۱۶:۰۱:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۵
هنوز هم پنهانکاری دارند و خیلی چیزها را نمیگن!!!!!!!!!!
ناشناس۱۷۱۷۶۵۳۱۶:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
يك شهادت صد روايت
ناشناس۱۷۱۷۶۷۰۱۶:۲۲:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۱۵
یاد بمب گذاری حرم امام رضا(ع) توسط تیم امامی افتادم !!!!!!
ناشناس۱۷۱۷۶۸۶۱۶:۳۶:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۱۵
خدایا آمریکا و اسرائیل خار ذلیل کنه
ناشناس۱۷۱۷۶۹۵۱۶:۴۲:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱۵
بازم سناریو بلکل عوض شد
ناشناس۱۷۱۷۷۱۲۱۶:۵۷:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
وضع مالی بچه ها شون چطور هست. آقازاده رانتی که نیستن؟
ناشناس۱۷۱۷۷۲۲۱۷:۰۱:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱۵
اینکه ایشان عضو دستگاه دیپلماسی بوده اند یا نه برای مردم اهمیتی ندارد
ناشناس۱۷۱۷۷۴۵۱۷:۳۳:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱۵
افسوس...
ناشناس۱۷۱۷۷۴۷۱۷:۳۴:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۱۵
باید راه ایشان را ادامه داد...
ناشناس۱۷۱۷۷۷۶۱۸:۰۴:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
در ترور ایشان کمی عجله شد و فرصت هماهنگی بین رسانه ها نبود
ناشناس۱۷۱۷۸۳۸۱۸:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱۵
دروغ هم میگید با هم هماهنگ کنید تا سوتی ندید. هزار تا روایت گفتید هیچ کدوم با اون یکی ها هماهنگ نیست.
صادق۱۷۱۷۸۵۰۱۸:۴۶:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱۵
اینقدر ایران خار نکنید .بزنید
ناشناس۱۷۱۷۸۷۶۱۹:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۱۵
خدادشمنان اسلام وقاتلان دکترفخری زاده رالعنت کند.
ناشناس۱۷۱۷۸۹۵۱۹:۲۰:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
جایگاه شغلی فرزند ایشان را هم بفرمایید...!!
ناشناس۱۷۱۷۹۱۹۱۹:۳۸:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۱۵
با هر روایت پیچیدگی و تناقض بیشتر میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  24. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین