تشخیص زعفران اصل و ۶ نکته برای اینکه سرتان کلاه نرود

گزارش بازرگانی،   3990908038

اگر شما نیز به حس خوب اصالت معتاد شده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم این یکی را هم تجربه کنید و زعفران اصل را بشناسید. تشخیص زعفران اصل اهمیتی فراتر از دیگر کالا‌ها مانند ساعت و کفش دارد چراکه زعفران یک ماده غذایی است و رابطه‌ی مستقیمی با سلامت شما دارد.

زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌های موجود در بازار است. البته این گرانی بی‌دلیل نیست و هزینه و زحمتی که کشاورز برای تولید زعفران می‌کشد این قیمت را کاملا توجیه می‌کند. اما در این بین برخی افراد نیز هستند که می‌‌خواهند با خراب‌کردن بازار زعفران و فروش زعفران تقلبی جیب خود را پر کرده و بازار را ترک کنند.

زعفران اصل، آبروی خود را از کشاورزان زحمت‌کشی به امانت گرفته است که چشمانشان فقط به آسمان خداست و جز صداقت به چیز دیگری باور ندارند. همین اصالت است در کنار خواص زعفران خالص منجر به ارزش و جایگاه کنونی زعفران در جهان شده است.

راه برای تشخیص زعفران اصل

در گذشته فقط برخی از افراد کاربلد می‌توانستند زعفران اصل را تشخیص دهند. اما حالا شما نیز می‌توانید در حین خرید زعفران و با توجه به نکات زیر زعفران اصل را به خوبی تشخیص دهید.

1. مزه‌ی زعفران

گاهی به منظور افزایش وزن زعفران به آن موادی مانند عسل یا مایعات دیگر را اضافه می‌کنند که منجر به تغییر مزه‌ی زعفران می‌شود. زعفران اصل شیرین نیست بلکه مزه‌ی تلخ دلنشینی دارد که با مزه کردن چند رشته‌ی زعفران متوجه آن خواهید شد.

2. شکل ظاهری زعفران

انتهای فوقانی کلاله زعفران که قرمز رنگ است و در بازار به عنوان زعفران شناخته می‌شود به شکل یک شیپور است و تنها در صورتی که به روش اتویی و سوپر نگین خشک شده باشد حالت شمشیری و تخت دارد. پس یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است انتهای رشته‌های زعفران پهن باشد.

گل زعفران تنها یک نوع است و قسمت اصلی آن که کلاله قرمز رنگ آن می‌باشد. کلاله زعفران به انواعی از اشکال فراوری شده زعفران با کیفیت‌های متفاوت تبدیل می‌شود که هر کدام به همراه روش تشخیص شرح داده شده است.

زعفران نگین و سوپر نگین

زعفران سوپر نگین یکی از زیبا‌ترین و با کیفیت‌ترین انواع زعفران است که قیمت بالاتری نیز نسبت به باقی زعفران‌ها به فروش می‌رسد. برای تشخیص زعفران سوپر نگین اصل به موارد زیر توجه کنید.

  • کلاله‌ها راست و بدون هیچ فرخوردگی
  • تماما قرمز
  • بدون شکستگی و خرد و ریز
  • میزان رنگ‌دهی بالاتر از سایر انواع زعفران

زعفران سرگل

زعفران سرگل همان زعفرانی است که به طور معمول در بسته‌های یک‌گرمی و یک مثقالی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. برای تشخیص زعفران سرگل اصل به موارد زیر توجه کنید:

  • زعفران دارای شکستگی و خرد و ریز
  • تماما قرمز
  • سرقلم‌های درشت

زعفران پوشال

زعفران پوشال یکی از انواع پر مصرف و صادراتی زعفران است که خود نیز دارای انواعی است. به طور معمول زعفران پوشال دارای 3 رشته کلاله متصل به هم و مقدار کمی از خامه است. ویژگی‌های تشخیصی پوشال نیز به شرح زیر است:

  • کلاله‌ها متصل به هم
  • مقداری زردی یا سفیدی در زعفران دیده می‌شود

زعفران دختر پیچ

زعفران دخترپیچ یا دسته یکی از زیبا‌ترین انواع زعفران است و در واقع از بسته‌بندی رشته‌ی کامل زعفران به دست می‌آید. وقتی که رشته‌ کامل زعفران را بدون بریدن در کنار هم قرار دهیم و با یک نخ ببندیم زعفران دخترپیچ به دست می‌آید. زعفران دختر پیچ دارای قسمت‌های قرمز، سفید و زردرنگ است.

3. رنگ زعفران اصل

رنگ زعفران اصل زرشکی تیره است و در صورتی که رنگ‌ آن بیش از حد تیره باشد نشان از کهنه بودن و افت کیفیت دارد و اگر بیش از حد روشن باشد نیز نشان از عدم اصالت زعفران است.

گیاه گلرنگ یکی از گیاهانی است که شباهت بالایی به زعفران دارد و برخی از افراد رشته‌های آن را با زعفران مخلوط کرده و می‌فروشند. البته رنگ آن کمی متمایز است که با دقت می‌توانید آن‌ها را از هم تفکیک کنید.

4. عطر زعفران

یکی از مهم‌ترین راه‌های شناخت تازگی زعفران همین عطر تند و تیز آن است. زعفرانی که تازه نباشد به تدریج عطر خود را از دست می‌دهد و به جایی می‌رسد که دیگر عطری ندارد. عطر زعفران مرغوب چیزی نیست که پشت بسته‌بندی آن پنهان بماند، پس با بوییدن آن می‌توانید متوجه عطر زعفران شوید.

5. سرعت رنگ‌دهی زعفران

سرعت رنگ‌دهی زعفران مرغوب و اصل بسیار پایین است و این ‌گونه نیست که مانند چای‌ کیسه‌ای به سرعت رنگ بدهد. پس اگر زعفرانی خریدید که پس از دم کردن به سرعت و در چند ثانیه رنگ داد بدانید که یک جای کار می‌لنگد.

6. چرب نبودن زعفران

زعفران به هیچ وجه چرب نیست. اگر فرایند خشک‌کردن زعفران به خوبی انجام گرفته باشد و یک رشته‌ی زعفران را بین دو دست بگیرید و خم کنید به‌راحتی می‌شکند.

برای تست چرب بودن زعفران می‌توانید رشته‌های زعفران را در میان کاغذ کاهی یا روزنامه قرار دهید و اندکی فشار دهید. اگر زعفران خرد شد و آثار چربی و روغن را روی آن مشاهده نکردید زعفران شما اصل و مرغوب است.

خرید زعفران اصل

قیمت زعفران

در حین خرید زعفران اصل از قیمت حدودی زعفران مطلع باشید و بدانید که در حال خرید چه نوعی از زعفران هستید. گاهی شما قصد خرید زعفران را دارید ولی عملا در حال پرداخت پول بسته‌بندی شکیل محصول هستید و مقدار زعفران کمی در بسته‌بندی وجود دارد.

هما‌ن‌طور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم زعفران در انواع مختلف و هر کدام نیز با چند درجه کیفی مختلف تولید می‌شوند و هر کدام قیمتی متناسب با فرایند تولید و دشواری‌های آن دارد. پس در مورد شناخت انواع زعفران نیز هشیار باشید.

خرید مستقیم از کشاورز

خرید زعفران به طور مستقیم از کشاورز فواید قابل توجهی برای مصرف‌کننده نهایی و کشاورز زحمت کش دارد. خرید مستقیم زعفران از کشاورز منجر به این می‌شود که ما زعفران اصل و با کیفیت را با قیمتی مناسب را از خود کشاورز بخریم. در بازار به این معامله می‌گویند برد برد.

چیزی که مشخص است این است که نمی‌توانیم برای خرید زعفران به سر مزرعه کشاورزی برویم و زعفران را مستقیما از خود کشاورزان بخریم. این مشکل تا مدت‌ها پیش حل نشده بود تا اینکه تیم‌های خوش‌فکری مانند ماه چین که خود تولید‌کننده زعفران بودند دست به کار شدند.

وب سایت ماه چین دارای شبکه‌ای از مزراع زعفران در سرتاسر ایران است که با روش‌های نوین علم کشاورزی اداره می‌شوند تا زعفران ارگانیک و با بهترین کیفیت را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین