پرده‌برداری از پروژه‌ای که فقط بیماران ایرانی در آن مشارکت داشتند/ ایمنی گله‌ای منجر به افزایش بیماران بدحال شد

  3990903106 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد عملکرد معاون مستعفی وزارت بهداشت، گفت: ایشان واکسن کرونا را به عنوان یک بحث اصلی قبول نداشتند و فقط ایمنی گله‌ای را به عنوان یک رویکرد مناسب برای کشور در نظر داشتند.

پرده‌برداری از پروژه‌ای که فقط بیماران ایرانی در آن مشارکت داشتند/ ایمنی گله‌ای منجر به افزایش بیماران بدحال شد

«سید محمد رضا هاشمیان» فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به وضعیت بیماران بد حال مبتلا به کرونا، بیان کرد: بیماران کرونایی که با کاهش اکسیژن رسانی و تنگی نفس و همچنین درگیری‌های ریوی و کلیوی و کاهش سطح هوشیاری مواجه هستند، به بخش مراقبت‌های ویژه مربوط خواهد شد، همه جای دنیا این بیماری ابتدا در حکم ویروس تهاجمی است و بعد به مرحله‌ی التهاب می‌رسد، ارگان‌های حیاتی بدن را تحت تعرض قرار می‌دهد و در نهایت با توجه به ضعف سیستم ایمنی بیمار امکان دارد در هر قسمتی از بدن مشکلاتی را ایجاد کند.

بخشی از مرگ و میرها به این دلیل است که درمان کشور ما آی‌سی‌یو محور نبوده است

وی ادامه داد: لذا در واقع اکسیژن رسانی مناسب جنبه‌ی حیاتی برای بیمار دارد، چه بسا بهترین داروها را بیمار استفاده کند، اما از اکسیژن رسانی مناسب برخوردار نباشند، همه‌ی تلاش‌ها بی‌فایده است و همانطور که مستحضر هستید مرگ و میر در کشور ما بسیار بالا است و علت آن این است که درمان در کشور ما از ابتدا ای‌سی‌یو محور نبوده است.

هاشمیان افزود: طبق مقررات در خصوص درمان بیماران بدحال شدت و سرعت عمل در برابر ویروس بسیار مهم است، خیلی وقت‌ها در این موضوع عملکرد خوبی داشتیم اما خیلی وقت ها با اینکه تلاش کردیم تا کارایی بیشتری داشته باشیم، اما با توجه به ضعف سیستم ایمنی بدن بیمار و مشکلات زمینه‌ای مثل چاقی، دیابت و بیماری‌های مستعد کننده همچون انواع سرطان باعث افزایش مرگ و میر در جامعه‌ی بیماران کرونایی شده است.

ایمنی گله‌ای منجر به افزایش بیماران بدحال شد

رئیس بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری، در رابطه با درمان‌های جدید در حوزه کرونا، افزود: درمان‌ها در کشور ما مطابق با سایر نقاط دنیا انجام می‌شود و تنوع پروتکل‌های درمانی در کشورهای مختلف بیشتر شده است، اما مشکل ما شدت واگیر این بیماری بود که از ابتدا تفکر ایمنی گله‌ای در کشور وجود داشت، بنابراین تعداد بیماران بد حال زیاد شد و تخت‌های آی‌سی‌یو پاسخگوی این نیاز نبود.

وی ادامه داد: بیشتر بیمارانی که به بخش مراقبت ویژه منتقل می‌شدند، کسانی بودند که یا در منزل و یا تخت‌های بستری غیر ویژه حضور داشتند و بنابراین با شدت بیماری به ما مراجعه می‌کردند، در واقع زمانی مراجعه می‌کردند که درگیر مشکلات بسیار شدید ریوی و کلیوی شده بودند، همین موضوع میزان مرگ را افزایش می‌داد.

پژوهش دکتر ملک‌زاده با تخصص ایشان ارتباطی نداشت

هاشمیان با اشاره به صحبت‌های انتقادی معاون سابق تحقیقات وزارت بهداشت، گفت: از این نظر که دکتر ملک زاده فرد حرفه‌ای هستند اصلاً در آن شکی نداریم و در تخصص خود چه در داخل و چه در خارج از کشور نامدار هستند، اما ایشان بیشتر در وزارتخانه تشریف داشتند و مسئول پژوهش بودند و در این تیم کار کردند، اما در حوزه‌ی بیماران ویژه، مطالعه در مورد طرح سازمان جهانی بهداشت کاملاً به بخش آی‌سی‌یو مربوط بود، در صورتی که رشته‌ی ایشان گوارش است، یعنی رشته‌ی مرتبط نبوده که در این صورت، این طرح و مطالعه مشکل اخلاقی داشته است.

وی ادامه داد: درست است که ایشان در زمینه‌ی گوارش متخصص هستند اما داروی رمدسیویر و داروهای دیگر که در این پژوهش استفاده شده ارتباطی با داروهای گوارش ندارد، بنابراین می‌توان گفت این مطالعه از نظر اخلاقی مورد بحث است، در هر حال وقتی یک نفر در حوزه مطالعاتی خودش فعالیت نکند مشکلاتی به وجود می‌آید. 

رمدسیویر وقتی در مرحله‌ی مطالعات بود ۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شد

رئیس بخش آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری افزود: این موضوع سوالاتی بر جای گذاشته، مثل اینکه مثلاً اگر طبق گفته‌ی خودشان که گفتند بعضی داروها تاثیری ندارد، چرا اجازه دادند در این مطالعه مورد استفاده قرار بگیرد و یا وقتی که دیدن تاثیرات این داروها فایده‌ای ندارد چرا باید مطالعه را ادامه می‌دادند، ضمن اینکه در همان موقع در بیمارستان‌های دیگری غیر از این بیمارستان‌هایی که مطالعات انجام می‌شد، دارویی رمدسیویر ۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد و بعضی پزشکان از آن استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: سوال دیگر این است که چرا در آن زمان وزارت بهداشت اعلام نکرد تا از جلوی خرید آن جلوگیری شود، اما بعد از تمام شدن مطالعات آمریکا رمدسیویر را به عنوان اولین داروی درمانی اعلام کرد.

گفتند داروی فاویپیراویر به درد نمی‌خورد اما همین باعث شد فرصت پژوهش از ما گرفته شود

هاشمیان با اشاره به واکسن کرونا، بیان کرد: آقای دکتر در رابطه با واکسن هم قبلا می‌گفتند تاثیر زیادی نخواهد داشت و حدود ۵۰ درصد تاثیر دارد که دیدیم ۹۵ درصد تاثیر دارد، بنابراین نوع تفکر ایشان در رابطه با ایمنی گله‌ای و عدم تاثیر واکسن و قرنطیه جای بحث است، همچنین در رابطه افزایش گرما که گفته شده بود در گرما ویروس منجر به ناپدید شدن می‌شود، در صورتی که اسفند و فروردین در بندرعباس و اهواز دیدیم چه اتفاقی افتاد و متاسفانه مرگ و میر زیادی در آن شهرها به وجود آمد و این اطلاعات از طریق تلویزیون و مجامع خبری صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این بود که ایشان گفته بودند داروی فاویپیراویر داروی نیست که به درد بخورد ولی بعد ایران آن داروها را خریداری کرد، در صورتی که می‌شد به جمعی از پژوهشگران اجازه دهند تا این دارو را در بیس‌های گسترده پژوهش کنند که این اتفاق نیفتاد و حتی الان هم در بیمه‌ و در پروتکل خیلی کشورها قرار گرفته است.

پروژه‌ای صورت گرفت که فقط بیماران ایرانی در آن مشارکت داشتند

هاشمیان مدعی شد: پروژه بعدی مربوط به دارویی در یکی از بیمارستان‌ها بود ولی در گزارش با پزشکان خارج از کشور و همکاری با کشورهای مختلف انجام شد، که بهتر بود در این پروژه، بیمارهای مختلف مثلاً از بیماران آمریکا و اروپا هم شرکت می‌کردند، اما بدون شراکت بیماران کشورهای دیگر و فقط از ایران، قبل از اینکه مطالعه‌ی حیوانی به صورت کامل صورت بگیرد، اتفاق افتاد!

وی در ادامه ادعای خود افزود: در حالی که این دارو در مراحل مطالعه بود به صورت بسیار گسترده برای بیماران خارج از بیمارستان مطرح شد و متاسفانه معاونت درمان هیچ‌گونه جلوگیری از این کار نکرد، یعنی یک کار به صورت پژوهشی شروع می‌شود و به صورت گسترده در کشور توزیع می‌شود بدون اینکه از حالت پژوهشی خارج شده باشد و وارد پروتکل‌های بهداشتی قرار بگیرد.

رئیس متخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در هر صورت اگر پژوهش موثری بوده، باید اجازه دهند مراحل قانونی خود را طی کند، این مسائله هنوز پابرجاست و آقای دکتر ملک‌زاده هیچ جوابی در رابطه با این موضوع ندادند و در نامه‌ای که برای وزیر نوشتند به هیچ وجه به متفاوت بودن تخصصشان و پژوهش‌های انجام شده اشاره نکردند.

هاشمیان افزود: آقای دکتر ملک‌زاده هیچ جوابی در مورد این موضوع ندادند که تمامی مسائل کرونا در کشور کاملا با رهبری خود ایشان انجام می‌شده و قاعدتاً خود ایشان به‌عنوان راهبر پژوهش کشور سکان‌های پژوهشی را در دست داشتند، ایشان در این مدت هیچ گونه فعالیتی نه از جهت پژوهشی و اطلاع رسانی در رابطه با واکسن نداشتند و در واقع ایشان واکسن را به عنوان یک بحث اصلی قبول نداشتند و فقط ایمنی گله‌ای را به عنوان یک رویکرد مناسب برای کشور در نظر داشتند.

ملک زاده و نوبخت مستندات خود را دوستانه ارائه دهند

«حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به استعفای رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و علی نوبخت حقیقی نایب رئیس و دبیر شورای مشورتی بیماری کرونا، بیان کرد: متاسفانه این روزها شاهد مسائلی هستیم که به رسانه‌ها هم کشیده شده است، الان در این شرایط مملکت هر کسی که راجع به مسئله‌ای نقطه نظر و نقدی دارد باید آن را برای فرصت مناسب دیگری بگذارند.

وی ادامه داد: الان در این شرایط تضعیف مسئولین به صلاح مملکت نیست، در این فرصت به هیچ وجه نباید ما وزیر بهداشت را زیر سوال ببریم و نقد بکنیم اگر نقدی هم داریم بهتر است دو نفره و به صورت دوستانه مطرح شود. الان شرایط مانند جنگ و حتی بدتر از جنگ است.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: من هم از این دوستان بزرگوار که همکاران قدیمی من هستند، از جناب دکتر ملک زاده و دکتر نوبخت خواهش می‌کنم مثل همیشه در جهت کمک بشتابند و واقعا در پایان این دولت، وقت این دعواها نیست و به مصلحت کشور و سلامت مردم هم نیست، چون فرصت برای دشمن نظام هم به وجود می‌آید و ذهنیتی را برای مردم به وجود می‌آورد که شاید کم کاری وجود داشته در حالی که مدافعین سلامت زیادی در این مسیر به شهادت رسیدند و هرکس هر کاری که از دستش بر آمده در این موقعیت انجام داده.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که عزیزان پیشنهاد خود را به صورت خصوصی مطرح کنند و اگر قابل اجرا بود آن را اجرا کنند.

شهریاری در جواب این سوال که آیا طبق گفته‌های دکتر ملک‌زاده در نامه شتابزدگی در مورد واکسن کرونا وجود داشته است یا نه؟ بیان کرد: بهتر است من دیگر به این نقطه نظرها دامن نزنم، قطعاً ما هم پیگیر هستیم و با افرادی که این واکسن را تهیه می‌کنند نشست داشتیم و آنها می‌گویند که می‌خواهند مراحل انسانی را شروع کنند و قبلاً هم گفته شده هر واکسنی که بخواهد درست شود و به دست مردم برسد زمان می‌برد.

وی ادامه داد: بالاخره ما هم مانند بقیه در دنیا شروع به ساخت واکسن کردیم و سه مورد از این واکسن‌ها در سازمان جهانی بهداشت هم پذیرفته شده که مراحل انسانی آن را انجام دهیم، شاید اگر همه چیز خوب پیش برود اردیبهشت ماه واکسن کرونا را در دسترس قرار دهیم.

شهریاری افزود: بنابراین نباید به هیچ وجه در این وضعیت بحرانی که روزی بیش از ۴۰۰ نفر از هم‌وطنانمان جانشان را از دست می‌دهند، حاشیه‌هایی باعث دلسردی افرادی شود که در این حوزه کار می‌کنند، از دکتر ملک‌زاده و نوبخت درخواست دارم اگر مستنداتی دارند به صورت دوستانه ارائه دهند تا این ماجرا حاشیه بیشتری برای حوزه سلامت نداشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۹۳۹۰۱۶:۴۰:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۳
ایمنی گله ای یعنی کشتار مردم
ناشناس۱۶۹۹۶۴۷۲۰:۱۲:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۳
این بندگان خدایی که واکسن روشون آزمایش شده حالشون خوبه؟؟؟
ناشناس۱۶۹۹۶۵۰۲۰:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۳
ایمنی گله ای رو از دولت انگلیس تقلید کردند که بهتر بود از مدل آلمان استفاده میکردند.
ناشناس۱۶۹۹۷۹۳۲۲:۴۳:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۳
اعضای ستادکرونا ، وزیر و ملک زاده همگی باید محاکمه بشن
ناشناس۱۶۹۹۹۱۰۰۲:۰۵:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۴
چیزی که داره اتفاق می افته و همچنان توپ توی زمین مردم ه.... اگر ااو ندنیا و عدالتی هست که قطعا هست، دلم می خواد فقط ببینم خدا با سران این کشور چه می کنه!
ناشناس۱۶۹۹۴۰۰۱۶:۴۹:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۳
سلام بنده پزشکم و واقعا نمی‌دانم چه اتفاقاتی در وزارت بهداشت رخ داده ولی حرفهای این پزشک بنام دکتر هاشمیان را مغرضانه میدانم و شدیدا بوی سیاست از آن استشمام میشود.
الف۱۶۹۹۴۰۸۱۷:۰۲:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۳
فقط باید گفت شرم بر کسانی که جان مردم را فدای بی خردی خود میکند بترسید از آه آنان که عزیزانشان را از دست دادند
ناشناس۱۶۹۹۴۲۸۱۷:۱۳:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۳
وقتی افراد نامحرم پست بگیرند...... این دولت در تاریخ ماندگار شد و درس های زیادی برای ایندگان
ناشناس۱۶۹۹۴۳۰۱۷:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۳
خدا رو شکر که جلوی پزشکان بدون مرز را گرفتند وگرنه فاجعه بیشتر از این ها می شد
ناشناس۱۶۹۹۴۵۷۱۷:۳۳:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۳
دارو را قبل از تست حیوانی روی مردم آزمایش کردند،واقعا آدم تنش میلرزه
استاد۱۶۹۹۵۴۶۱۹:۰۷:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۳
در زمان جنگ تحمیلی فرماندهان یکدیگر را سرزنش نمی کردند.
ناشناس۱۶۹۹۸۳۲۲۳:۴۴:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۳
چطور با مردم بدبخت با شدت برخورد میکنید و جریمه میکنید،با این بی وجدانها چرا برخورد نمیکنید؟؟؟
ملت آگاه۱۶۹۹۸۹۳۰۱:۱۶:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۴
مردم رو موش آزمایشگاهی تصورکردن!!!
ناشناس۱۶۹۹۸۹۹۰۱:۳۴:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۴
سالهاست عده اي در كشور اين خيانت را ميكنند از شركتها پول ميگيرند و داروهارا براي بيماران خاص آزمايش ميكنند
ناشناس۱۶۹۹۹۴۱۰۵:۱۲:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۴
استقبال رئیس جمهور از ایمنی گله ای جای تفکر دارد. شاید به کاهش مستمری بگیران فکر کی کردند‌
ناشناس۱۷۰۰۱۵۸۱۰:۰۴:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۴
من فقط موندم تا طرف استعفا داد همه کلی پرونده محرمانه رو کردن قبلش میدونستن و چیزی نگفتن؟ یا الان دارن پرونده سازی میکنن و اتهام بی اساس میزنن؟ در هر دو صورت بدبخت ما مردم
ناشناس۱۷۰۰۲۳۰۱۰:۴۶:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۴
دکترملک زاده بعد از کلی خرابکاری بایه نامه استعفا ،خودش رو کنار کشیدن به همین راحتی!!!؟
ناشناس۱۷۰۱۲۱۱۲۲:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۴
کشتار گله ای مد نظر هیتلر چقدر اعداد و ارقامش با امروز شباهت داره!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین