محدودیت «شبانه» برای کنترل کرونا جواب می دهد؟

گروه اجتماعی الف،   3990822041 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

از ساعت ۱۸ هر روز تا صبح، همه مشاغل غیرضروری تعطیل هستند. همچنین زمزمه های منع تردد شبانه در تهران از ساعت ۲۱ نیز به گوش می رسد. با وجود آنکه برخی از مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا، این تصمیمات را در کاهش موارد ابتلا به کرونا موثر می دانند، اما بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که این محدودیت ها تاثیری در مهار کرونا ندارد

محدودیت «شبانه» برای کنترل کرونا جواب می دهد؟

به گزارش الف، علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزئیات این محدودیت ها توضیح می دهد: «در این بازه زمانی یک ماهه، مراکز درمانی، داروخانه‌ها، مراکز امداد و نجات، آتش‌نشانی‌ها، آمبولانس‌ها و مراکزی که سرویس‌های عمومی مثل آب، برق، تلفن و مواد غذایی را در اختیار افراد قرار می‌دهند، باز هستند. همچنین مراکز توزیع مواد غذایی هم مثل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز می‌توانند فعالیت داشته باشند، اما بقیه مشاغل همه در ساعت اعلام شده تعطیل خواهند بود. مطمئنم این تصمیم با همکاری مردم در قطع زنجیره‌ این بیماری، بسیار تاثیر خواهد داشت.»

همچنین پیشتر نیز انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم از منع تردد در تهران از ساعت 21 روز 24 آبان خبر داده و گفته بود: «در برخی از کشورها برای کاهش شب‌نشینی‌ها و  دورهمی‌ها، تصمیماتی مبنی بر محدودیت تردد در سطح شهرهایشان انجام داده‌اند. این پیشنهاد نیز در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و بحث شد. زمان اجرای آن را نیز در اختیار رئیس قرارگاه عملیات ستاد کرونا در تهران قرار دادند. بر همین اساس محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۴  آبان اعمال خواهد شد و این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا  است.» 

البته ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرده است که منع تردد شبانه فعلا مصوبه ستاد را ندارد و اجرا نمی شود. این ستاد اعلام کرده که این موضوع همچنان در حال بررسی است.

محدودیت‌های شبانه، ربطی به سبک زندگی ایرانی ندارد

این روزها ستاد ملی مقابله با کرونا به سمت اعمال محدودیت از غروب تا صبح رفته است. برخی کارشناسان می گویند این محدودیت ها چندان با سبک زندگی ایرانی سازگاری ندارد. 

دکتر هومن کاشمری، کارشناس اقتصاد سلامت در گفتگو با الف تاکید می کند: «اینکه از ساعت شش عصر به بعد، فروشگاه ها تعطیل شوند، تاثیر چندانی در مهار کرونا ندارد. این بیماری، زمان و مکان نمی شناسد. چند ساعت کاهش زمان کاری، نمی تواند تاثیر چندانی در کاهش ابتلا به کرونا داشته باشد. اتفاقا قبل از ساعت شش عصر، میزان رفت و آمد در بسیاری از بازارها بالاتر است. در خیلی از این بازارها، فاصله گذاری اجتماعی هم رعایت نمی شود. حال سوال اینجاست که ما چه تمهیداتی در بازارها برای مهار کرونا قبل از ساعت شش عصر اندیشیده ایم؟»

او با اشاره به احتمال منع تردد از ساعت 21 خاطرنشان می کند: «اگرچه گفته می شود که این محدودیت فعلا اعمال نمی شود، اما دور از ذهن نیست که منع تردد خودرو و افراد از ساعت 21 اعمال شود. در برخی از کشورهای غربی که گاهی مردم تا نیمه شب بیرون هستند و در اماکن تفریحی خودشان حضور دارند،  منع تردد از ساعت 21 می تواند در مهار کرونا موثر باشد، اما در فرهنگ ما چنین مواردی وجود ندارد. در فصل سرما که اغلب مردم بعد از پایان کار به خانه خود می روند، اعمال محدودیت از ساعت 21 به بعد، یک اقدام خنثی است که تاثیری در کنترل کرونا ندارد.»

او یادآور می شود: «مهار کرونا در ایران، نیازمند تصمیمات کارشناسی دقیق تری است. باید الزام ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی موقت شهرهای پرخطر اجرایی شود. این محدودیت ها نیز باید با محوریت اعمال محدودیت ها در روز باشد، نه اینکه شب ها را برای اعمال محدودیت های کرونایی انتخاب کنیم. اگر مجموعه این عوامل اتفاق نیفتد، باید شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا و افزایش فرسودگی کادر درمان باشیم. در آن صورت به مرحله ای خواهیم رسید که نظام سلامت قادر نخواهد بود از بیماران جدید مبتلا به کرونا مراقبت کند.»

باید همه تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند

 اگرچه اعلام محدودیت های کرونایی از غروب با انتقاد بسیاری از کارشناسان مواجه شده است، اما برخی دیگر از کارشناسان موافق تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند.

دکتر سیامک حبیب آبادی، کارشناس مدیریت شهری در گفتگو با الف تصریح می کند: «در موضوع مقابله با کرونا نیاز داریم که یک نهاد واحد برای کنترل کرونا وجود داشته باشد که همه نهادها نیز تابع تصمیمات آن باشند. ستاد ملی مقابله با کرونا دقیقا همین نقش را دارد. البته ما می توانیم نسبت به تصمیمات این ستاد، انتقاد داشته باشیم، ولی باید موظف باشیم که آن را اجرا کنیم. اگر هر کدام از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا را هر بخش از جامعه به شکل دلخواه و گزینشی اجرا کند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. در شرایط حساس فعلی، باید به یک مرجع کارشناسی و بالادستی برای مهار کرونا اعتماد کنیم. انتقاد ما باید در مسیر اصلاح تصمیمات این ستاد باشد، نه اینکه گروهی از مردم به دلیل حفظ منافع خود از اجرای برخی تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا سر باز بزنند.»

او یادآور می شود: «واضح است که همه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، کاملا دقیق نیست. باید قدری فرصت خطا و جبران برای این ستاد قائل شویم. در کشورهای مختلف نیز همه تصمیمات آنها برای کنترل کرونا موفق نبوده است. باید قدری فرصت جسارت و شجاعت به ستاد ملی مقابله با کرونا بدهیم تا بتواند بدون ترس از قضاوت و شماتت، تصمیماتشان روز به روز بهتر و منطبق بر واقعیت های جامعه باشد. درواقع، حرفم این است که ما می توانیم منتقد برخی از تصمیمات این ستاد باشیم، ولی برای حفظ سلامت خودمان و اطرافیانمان هم که شده، باید تابع تصمیمات این ستاد باشیم و درحقیقت، از این ستاد حمایت کنیم.»

حبیب آبادی تاکید می کند: «تصمیم گیری برای مهار کرونا باید با محوریت حفظ سلامت مردم و حفظ اقتصاد جامعه باشد. حفظ هر دو باید در اولویت باشد. از این جهت، تصمیم گیری کلان برای مقابله با کرونا، بسیار فرآیند پیچیده و سختی است. به نظرم هیچ اشکالی ندارد که منع تردد به طور موقت اعلام شود تا نتایج این تصمیم مشخص شود. دیکته نوشته نشده، غلط ندارد. باید اجازه دهیم این ستاد که متشکل از کارشناسان مختلف است، اقدامات متنوعی برای مهار کرونا انجام دهند و دست آنها را برای انجام تغییرات بزرگ تر باز بگذاریم.»

تا لحظه تنظیم این گزارش، فعلا منع تردد شبانه در تهران به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا نرسیده است، اگرچه با توجه به مجموع اظهارنظرها می توان پیش بینی کرد که احتمالا منع تردد شبانه در پایتخت نیز تصویب شود. در هفته های آتی و در صورت اجرای منع ترد شبانه، شاید بتوان قضاوت بهتری درباره اثرگذاری این تصمیم جنجالی داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۳۴۱۶۱۶:۳۶:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲۲
قرنطینه بصورت کامل فقط موثر در ضمن تعطیلی کامل باید تردد با وسیله نقلیه فقط با مجوز باشد والا با تعیین ساعت کاری برای ویروس بعید میدانم که ویروس با شعورو ‌مطیع باشد
برای اقتدار قوه قهری لازم است۱۶۸۳۶۲۱۲۱:۰۵:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۲
برای خاطیان از مقررات ستاد کرونا علاوه بر جریمه نقدی مجازات شلاق و فلک در محل باید اجرا شود
ناشناس۱۶۸۳۶۶۱۲۱:۴۲:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۲
یک میلیارد دلار از صندوق توسعه در اختیار‌ دولت و ستادکرونا قرارگرفت چرا پاسخگوی این قتل عام کرونایی نیستند؟ باید روزی محاکمه شوند
ناشناس۱۶۸۴۵۴۷۱۶:۲۴:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۳
استاد خواهشا یه جوری بنویس بقیه بفهمند چی میگی
ناشناس۱۶۸۳۴۳۰۱۶:۵۸:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۲
باید حکومت نظامی 24 ساعته، یک ماهه اعلام شود.
ناشناس۱۶۸۳۶۴۵۲۱:۲۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۲
چشم مردم هم گوشت تن خودشونو بخورن
ناشناس۱۶۸۳۷۴۱۲۳:۱۹:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۲
البته با پرداخت حقوق به تمام مردم
ناشناس۱۶۸۴۰۱۸۰۹:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۳
مانند چین که در وهان درب منازل را هم جوش دادند
علی۱۶۸۳۴۴۱۱۷:۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۲۲
سری هم به مرکز خرید در عبدل آباد تهران بزنید،آنوقت مفهوم فاصله گذاری اجتماعی به خوبی درک خواهد شد.
ناشناس۱۶۸۳۴۶۷۱۷:۵۱:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۲
توی محرم باید محدودیت تردد شبانه رو اجرا میکردن حضرات
ناشناس۱۶۸۶۱۵۸۱۶:۲۷:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
قشنگم محرم ۳ ماهه تموم شده چیز جدید بگو
ناشناس۱۶۸۳۴۶۸۱۷:۵۳:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۲
در حال حاضر ، هیچ کجای دنیا روزی ۴۵۰ تا تلفات کرونا نداره . مدیریت آقایون ما در دنیا ، باعث شرم است
ناشناس۱۶۸۳۷۴۰۲۳:۱۸:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۲
برادر از خیلی کشورها با مسئولین ما تماس میگیرن تا یاد بگیرن دلیل موفقیت ما در مبارزه با کرونا چی بوده!
ناشناس۱۶۸۶۱۶۱۱۶:۲۹:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۲۴
غلطه امریکا روسیه انگلیس برزیل مکزیک فرانسه ایتالیا اسپانیا همین حدودا و بلکه بیشتر تلفات روزانه دارند
قمی۱۶۸۳۴۷۲۱۷:۵۷:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۲
ضمانت اجرای تعطیلی ۲هفته ای چیست؟ مثلا اگر قرار بر تعطیلی باشد باید بخشنامه قضایی خطاب به دادستانها صادر شود که هیچ‌مالک ملک تجاری بابت ۲هفته تعطیلی نمیتواند از مستاجر طلب اجاره کند. و اگر شکایت کند اصلا ثبت و رسیدگی نمیشود. و‌ اقداماتی شبیه این که ضمانت موفقیت دوهفته تعطیلی را بالا ببرد. یاعلی
ناشناس۱۶۸۳۴۹۶۱۸:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۲
از کشورهای دیگر الگو بگیرید مشورت کنید ببینید جای دیگه چکار کردند،
شهاب۱۶۸۴۷۷۲۱۸:۵۹:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲۳
تو اردیبهشت که بقیه دنیا از مسوولین ما می پرسیدن روششون چیه، یادتون رفته؟
سید۱۶۸۳۵۲۷۱۹:۲۶:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۲
در فست فود ها جواب میدهد
ناشناس۱۶۸۳۵۲۹۱۹:۲۸:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۲
شاید کرونا شب کار باشه
ابوذر۱۶۸۳۵۳۲۱۹:۳۲:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۲
حکومت نظامی
ناشناس۱۶۸۳۵۴۲۱۹:۳۶:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۲
« محدويت شبانه براي كنترل كرونا جواب مي د هد » ؟ !! ------------- در اين شب جمعه خدا همه اسيران خاك را رحمت كنه ، همه رفتگان شما را هم بيامرزد ، مرحوم ابوي ما بعضي اوقات كه مي خواست ما را دعا كند مي گفت : ” بابا جان ! اميدوارم كه هيچ گاه به درد “ چه كنم » گرفتار نشوي !! درد چه كنم درد بزرگي است بابا جان !! » ... رحمت الله عليه ...حالا گويا مسئولين مربوطه -- نه كه حالا مسئولين ما، كلاً همه مسئولين در بيشتر نقاط كره ارض ... ---در امر مبارزه با كرونا به دردِ چه كنم دچار شده اند !! خدا انشاالله كمك شان كنه كه بر مشكل كرونا فايق آيند ، اما برادر ، مسئولين ما در خيلي از مواقع ، عامل دقيقه ٩٠ هستند ، حتي دقيقه ٩٥ ... بلكه دقيقه ٩٩ ! وگرنه در دقايق اوليه گره مشكلي كه مي توانستند با دست باز كنند ، چرا حالا با دندان ؟ . امان امان صد امان از درد چه كنم !!!
ناشناس۱۶۸۳۷۴۶۲۳:۲۲:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۲
واقعا همینطوره و حاکمان در همه دنیا مستاصل شدند و نمیدونند چکار باید کرد.
ناشناس۱۶۸۳۵۴۴۱۹:۴۰:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۲۲
به جای نظامیان و امنیتی ها به حرف متخصصان گوش دهید
مرتضی۱۶۸۴۲۸۸۱۳:۰۸:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲۳
به جای گوش کردن به سازمان جهانی صهیونیست به حرف متخصصین و دلسوزان جامعه گوش کنید
مهدیار۱۶۸۳۵۷۸۲۰:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۲
چرا هر کاری که خارجیها میکنن این دولت ذلیل میخواد کپی کنه
محمد۱۶۸۳۷۱۹۲۲:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۲
ببینید توی کره و استرالیا و نیوزلند و چین چجوری جواب گرفتن همان کارها را بکنیم تا جواب بگیریم.
ناشناس۱۶۸۴۱۷۳۱۱:۳۸:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۳
دو هفته تعطیلی باعث شکستن زنجیره انتقال میشود
ناشناس۱۶۸۵۰۵۴۲۲:۲۳:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲۳
خلاصه آبروی خودتان در دنیا میره دیگه خودتون میدونید.......
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین