امسال فکری به حال کاهش آلودگی هوا می‌شود؟!

گروه اجتماعی الف،   3990801097 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر سال با سردتر شدن هوا، آلودگی هوا نیز مهمان کلانشهرها می شود، اما امسال تبعات آلودگی هوا، مضاعف خواهد بود. کارشناسان نظام سلامت و مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند که امسال تشدید آلودگی هوا می تواند به افزایش فوتی های کرونا منجر شود.

 امسال فکری به حال کاهش آلودگی هوا می‌شود؟!

به گزارش الف، عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هشدار می دهد: «افزایش برخی ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا تا ۱۵ درصد باعث افزایش مرگ و میر کرونا می‌شود.»

او توضیح می دهد: «مطالعاتی در دنیا انجام و نتایج آن در مجلات معتبر بین المللی چاپ شده است که نشان می‌دهد در چین، ایتالیا و بسیاری از نقاط دنیا، آلودگی هوا و به ویژه افزایش ذرات معلق باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر‌های ناشی از کرونا و شدت بیماری می‌شود. ما نیز مطالعه‌ای در این زمینه از پیک اول تا پیک دوم کرونا، یعنی از اسفند تا شهریور ماه انجام دادیم. بر اساس این مطالعه علمی، نشان داده شد که ارتباط معناداری بین افزایش ذرات معلق، ازون، دی اکسید نیتروژن و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران وجود دارد.»

شاهسونی تاکید می کند: «بر اساس مطالعه‌ای که درباره تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ و میر کرونا در ایران انجام دادیم، دریافتیم که ذرات معلق هوا تا ۶ درصد، ازون تا ۷ درصد و دی اکسید نیتروژن تا ۱۵ درصد باعث افزایش مرگ و میر کرونا می‌شود. البته در سایر کشور‌ها مانند چین و ایتالیا اعداد گزارش شده چندین برابر بیشتر از ایران بود.»

تاثیر آلودگی هوا بر افزایش فوتی‌های کرونا

شاید برای خیلی ها مبهم باشد که چطور آلودگی هوا می تواند به افزایش فوتی های کرونا منجر شود و اصلا چه رابطه ای بین کرونا و آلودگی هوا وجود دارد؟

دکتر کاظم پیراسته، متخصص ایمونولوژی در گفتگو با الف توضیح می دهد: «آلودگی هوا موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و بدن را در برابر حمله ویروس ها ضعیف می کند. هرچقدر سیستم ایمنی بدن فردی قوی باشد، به همان نسبت هم در برابر ابتلا به کرونا مقاوم تر خواهد بود، اما آلودگی هوا می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کند. کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای، بیش از دیگران از آلودگی هوا آسیب می بینند. آلودگی هوا باعث تضعیف بیشتر سیستم ایمنی بدن آنها می شود و آنها را در برابر کرونا، بی دفاع تر می کند.»

او تاکید می کند: «تاثیر آلودگی هوا بر بیمارانی که مشکلات ریوی مزمن دارند، بسیار حادتر است. آلودگی هوا می تواند برخی از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کند. از آنجا که قدرت کشندگی کرونا در افراد مبتلا به بیماری های مزمن بیشتر است، بنابراین هرچقدر بیماری مزمن در افراد تشدید شود، به همان نسبت هم قدرت مرگ آوری کرونا بیشتر می شود. به همین دلایل می توان گفت افراد با بیماری های مزمن ریوی و قلبی، بیشتر از افراد دیگر نسبت به آلودگی هوا و کرونا در خطر خواهند بود.»

پیراسته یادآور می شود: «به همین دلایل توصیه پزشکان این است که در دوران اوج شیوع کرونا که آلودگی هوا نیز به آن اضافه شده است، افراد با بیماری های مزمن تا حد امکان کمتر از منزل خارج شوند. یعنی با تشدید آلودگی هوا، تلاش کنند که فعالیت های بیرون از منزل خود را کاهش دهند. توصیه مهم تر نیز این است که همه از ماسک استفاده کنند، دست ها را به طور مداوم بشویند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. این سه اقدام مهم می تواند تاثیر آلودگی هوا بر قدرت انتشار کرونا را کاهش دهد.»

اوضاع وارونه هوا ! 

هر سال با آغاز فصل پاییز، آلودگی هوا در کلانشهرها آغاز می شود و در زمستان هم به اوج خود می رسد. با وجود تمام وعده هایی که در طول سال های اخیر برای بهبود این اوضاع مطرح شده است، اما شاهد هستیم که هرسال وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها تشدید می شود.

دکتر حسین سرلک، کارشناس برنامه ریزی شهری در گفتگو با الف به وضعیت فعلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها اشاره می کند و می گوید: «پدیده وارونگی هوا باعث می شود که آلودگی هوا در کلانشهرها ثابت بماند. فقط در زمان وزش باد یا باران می توان به رفع این پدیده امیدوار بود. تردد بیش از پنج میلیون خودرو و سه میلیون موتورسیکلت در تهران، شرایط این شهر را به مرز انفجار رسانده است. مشکل بعدی اینجاست که سالانه حدود 500 هزار خودرو نیز به تهران اضافه می شود. مجموع این شرایط باعث شده است که تعداد خودروها در تهران، بسیار بیشتر از ظرفیت باشد.»

او تاکید می کند: « با وجود افزایش چشمگیر ورود خودرو به تهران، خروجی خودروهای فرسوده بسیار ناچیز است. سالانه حدود 200 هزار تاکسی  فرسوده به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می شود، اما جایگزینی برای بسیاری از این خودروها پیش بینی نمی شود. حتی در طول سال های اخیر، یک اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه نشده است و همچنان همان ناوگان فرسوده در حال فعالیت است. حل نشدن مشکلات ترافیکی در تهران، افزایش بی رویه ورود خودرو و خارج نشدن خودروهای فرسوده، موجب شده است که مشکل آلودگی هوای تهران، سال به سال بدتر شود. تقریبا مشابه همین شرایط نیز در سایر کلانشهرهای کشور وجود دارد.»

سرلک با اشاره به راهکارهای حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها، خاطرنشان می کند: «باید در وهله اول، اعتبارات مناسبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تخصیص داده شود تا اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده کنار بروند. توسعه مترو نیز باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. باید در نظر داشت که هرچقدر ناوگان حمل و نقل عمومی، کارآمدتر باشد، به همان نسبت هم رغبت مردم به استفاده نکردن از خودروهای شخصی کمتر می شود. همچنین باید میزان ورود خودرو به کلانشهرها نیز محدود شود. گاهی هر خانواده چند خودرو دارد و خیلی از افراد به شکل تک سرنشین به محل کار می روند. در خیلی از کشورها، مالیات خودرو را آنچنان افزایش می دهند تا افراد نتوانند چند خودرو در پارکینگ بگذارند، اما در کشور ما مالیات خودرو بسیار ناچیز است و حتی افراد با خرید و نگهداری خودرو می توانند به سودهای هنگفت برسند. اصلاح این شرایط می تواند به کنترل آلودگی هوا کمک کند.»

باید در نظر داشت که علاوه بر منابع متحرک آلودگی هوا در کلانشهرها، برخی منابع ثابت آلودگی هوا نیز وجود دارد که در تشدید آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارند. صنایع، نیروگاه ها و کارخانه های مستقر در داخل و حاشیه کلانشهرها، سهمی حدود ۲۵ درصدی در افزایش آلودگی هوا دارند. نظارت بیشتر بر فعالیت آنها می تواند به حفظ محیط زیست کمک کند و حداقل باعث شود که در دوران جولان کرونا، سلامت مردم کمتر به خطر بیفتد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۶۳۱۵۰۷:۳۲:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۳
خیر، چطور مگه؟
ناشناس۱۶۵۶۴۳۹۰۹:۱۹:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۳
سهم کشورهایی فقط صنایع دودکشی و آلودگی هست!
ناشناس۱۶۵۶۴۵۷۰۹:۲۹:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۳
اگر مدرسه ها باز بود، الان تعطیل بود
ناشناس۱۶۵۶۵۵۶۱۰:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۳
نه که نمی شه مگه برای دولت در آمد زا است که شاید یه فکری بکنه
ناشناس۱۶۵۶۶۰۲۱۰:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۳
امسال نه به فکر واکسن آنفولانزا هستن نه به فکر مرغ نه تخم مرغ نه انسولین نه گوجه فرنگی و نه .....
ناشناس۱۶۵۶۷۷۹۱۲:۱۶:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۳
مگه سالهای قبل فکری براش می کردند که امسال بخوان کاری کنند؟
ناشناس۱۶۵۶۸۷۲۱۳:۰۴:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۳
حتما مثل هرسال
کریم۱۶۵۷۲۲۲۱۷:۱۷:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۳
روزش که روز بود، هیچ فکری نکردن، حالا که شب تاره. شما هم دلتون خوشه ها، کی قراره فکرکنه؟ مگه ما کسی رو داریم که فکر کنه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین