اگر بایدن پیروز شود ...

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990729057 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
اگر بایدن پیروز شود ...

درحالیکه باور عمومی بر پیروزی روسای جمهور مستقر در دور دوم انتخابات استوار است، اگر در طول دو هفته باقی مانده به انتخابات آمریکا اتفاق غیرمنتظره ای روی ندهد، بعید است چنین نتیجه ای به نفع ترامپ تحقق یابد. به همین جهت، با این پیش فرض که جوزف بایدن پیروز انتخابات آمریکاست در نوشتار پیش رو برآنیم محتمل ترین سناریوهای پیش رو و راهکارهای مناسب را مورد بررسی قرار دهیم.

با لحاظ پیش فرض یاد شده، از آنجا که اقتصاد ایران بیشتر متأثر از انتظارات روانی است تا فضای واقعی اقتصاد، به نظر می رسد بهترین فرصت برای توقف فشار فزاینده بر روی اقتصاد ایران، مهلت دو ماه و نیمه بین سوم نوامبر تا بیست ژانویه (13 آبان تا  1 بهمن) است. به این معنا که خوش بینی های حاصل از پیروزی بایدن احتمالا خیلی بیشتر از خود بایدن می‌تواند به کاهش و یا حتی سقوط قیمت دلار و در نتیجه تسکین موقت فشار اقتصادی بر روی مردم ما کمک کند.  

اما اینکه خود دولت بایدن چنین تأثیری را داشته باشد محل تردیدهای فراوان است. اول از همه باید توجه داشت همانگونه که ترامپ، سیاست خارجی خصمانه خود در قبال ایران را بر پایه سیاست های تحریمی دولت اوباما بنا نهاد، بعید است بایدن بنای تحریمی را که از دولت ترامپ به ارث میبرد به رایگان ویران ساخته و از این مرحمتی مفت سواری نگیرد. 

اما جدای از این مسئله، یک عامل مؤثر دیگر در رفتار دولت آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری ایران است. با توجه به تجربه خسارت بار برجام و وضع فعلی اقتصاد ایران قاعدتا حدس دولت بایدن این است که بعید است به این زودی ها در ایران دولتی با این سطح از مماشات در برابر آمریکا بر سر کار آید. ضمن آنکه دولت فعلی هم چند صباحی بیشتر به پایان کارش باقی نمانده است. در نتیجه آمریکایی ها ممکن است ترجیح دهند با دولتی که به ظن قوی برخلاف دولت فعلی از اجماع حاکمیتی و ملی بالاتری برخوردار است وارد مذاکره شوند. بنابراین علیرغم روحیه غربگرا و نیاز مبرم دولت فعلی به توافق، به نظر می رسد آمریکایی ها در رسیدن توافقی با آن و بازگشت به برجام تعجیل نخواهند کرد تا چنته خود را برای مذاکره با یک دولت قویتر و سخت تر خالی نکنند.  

اساساً چهار سطح از توافق با آمریکایی ها متصور است. 1- ورود به برجام های موشکی و منطقه ای. 2- بازگشت آمریکا به برجام اوباما (با کارشکنی در رفع کامل تحریم های توافق شده). 3- تعهد آمریکا به برجام واقعی. 4- تعهد آمریکا به برجام واقعی و پرداخت خسارت خروج 3 ساله آمریکا از برجام. اولی را که میدانیم جمهوری اسلامی به درستی قبول نخواهد کرد. در میان 3 گزینه بعدی، گزینه دو کف خواسته های ایران است که حتی تحقق آن هم از سوی دولت بایدن بعید به نظر می رسد چه اینکه ذوق زدگی های فعلی مسئولان ایرانی، همانند ذوق زدگی های دوره برجام این سیگنال را به آمریکایی ها می دهد که همچنان میتوان به امتیازدهی بیشتر ایرانی ها امیدوار بود.

از نگاه نگارنده، بازگشت آمریکایی ها به انجام تعهداتشان، نه از مسیر ذوق زدگی که از مسیر افزایش فشار بر روی آمریکا میتواند اتفاق بیافتد. اگر برگ برنده آمریکا کنترل منحصربفردش بر اقتصاد دنیاست، جمهوری اسلامی هم برگ های برنده خود را دارد. به دلیل اهمیت منحصربفرد دلارهای نفتی بر اقتصاد آمریکا، ثبات اقتصاد آمریکا به ثبات منطقه خلیج فارس گره خورده است. اگر ایالات متحده ثبات اقتصادی ما را به گروگان گرفته است ما چرا نباید آرامش ابرقدرت را بر هم بزنیم!؟

اگر تحریم های ناجوانمردانه برای ما هزینه دارد چرا نباید برای آمریکایی ها هزینه داشته باشد!؟ آمریکایی ها تا مطمئن باشند در مقابل بدعهدی هیچ هزینه ای را متحمل نخواهند شد به تعهداتشان باز نخواهند گشت. افزایش مدیریت شده و هوشمندانه تنش، میتواند به ایشان یادآور شود که جنگ اقتصادی با ایران بی هزینه نیست. اکنون بهترین زمان برای رساندن چنین پیامی به آمریکای بایدن است. میدانیم که دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ از پیش بینی پذیری و عقلانیت بالاتر و ریسک پذیری و هیجان زدگی پایین تری برخوردار است، ضمن آنکه در همان شروع کار با بی سابقه ترین بحران های داخلی آمریکا روبروست، بنابراین اگر سایه جنگ قبلا مترسکی خیالی بوده اکنون حتی این هم نیست. اگر مردم ما نمی توانند از حیله های اقتصادی و عملیات های روانی دشمن در امان باشند، لزومی ندارد نظامیان و متحدان دشمن هم در منطقه ما روزگار با خیال آسوده سپری کنند تا آنجا که حتی اسراییلی ها پای به خلیج فارس نهند. لزومی هم ندارد که برنامه هسته ای ما برایشان اینقدر شفاف باشد. انفعال، ذوق زدگی و اکتفا به خواسته های حداقلی، یعنی فرستادن پیام ضعف برای آمریکا. برای دولتی که کدخدای ضعیف هاست. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۱۶۲۰۱۲:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اولند که اگه مشکل امنیتی تو خلیج فارس پیش بیاد بیشترین نفع رو آمریکا میبره چون 1-قیمت نفت میره بالا و آمریکا خودش بزرگترین صادر کننده نفته 2-میتونه با بهانه ترس از ایران به کشور های حوزه خلیج کلی سلاح بفروشه و 3-بهترین راه برای متحد کردن یه ملت ایجاد که دشمن خارجی هست که اون دشمن خارجی برای آمریکا میشه ایران و می تونه تا حدی مشکلات داخلی خودش را با این بهونه حل کنه 4- همین حمایت های دوزاری کشور های دیگه دنیا رو هم از ایران به دلیل جنگ طلبی ایران میگیره. نکته دیگه که نویسنده کلا معلوم نیست کجا داره سیر میکنه اینه که میگه آمریکا منتظر یه دولت قوی میمونه. آخه برای چی؟ چرا از این دولت که میتونه کلی امتیاز بگیره، نگیره و منظر آینده نامعلوم باشه؟
ناشناس۱۶۵۱۹۴۸۱۴:۵۷:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
درسته الان رفتم نگاه کردم امریکا اولین تولید کننده نفت شده در جهان و اگر ما با عربستان تنش داشته باشیم یا نفت در این منطقه تولیدش کم شود به نفع خود امریکا است قبلا اینطور نبود ولی الان خود امریکا صادرات هم ظاهرا داره
حسین رجایی (نویسنده)۱۶۵۲۰۳۰۱۵:۳۵:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با سلام و احترام و تشکر از وقتی که میگذارید مواردی را که حضرتعالی میفرمایید لااقل 40 سال است که در این منطقه دارد اتفاق می افتد و بارها توسط کارشناسان مختلف مورد اشاره قرار گرفته است. نمیخواهم وارد چالش این مسئله که قیمت بالای نفت به نفع آمریکاست یا پایین (بخاطر صنعت شیل) بشوم. فقط توجه شما را به دو نکته جلب میکنم. اولا که شیشه عمر آمریکا این چند دولت خلیج فارس هستند که نفتشان را به دلار میفروشند و در آمریکا سرمایه گذاری میکنند و در نتیجه سبب آقایی دلار میشوند. دوم اینکه جان سردرمداران جهانی صهیونیسم به جان این اسراییل بسته هست که خیلی نزدیک به ماست. ممنونم
ناشناس۱۶۵۲۴۷۹۲۲:۵۲:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
توجه شما را جلب می کنم به اینکه اگه مسئولان کشور در تمامی بخش ها امکان استفاده عملی از اهرم های پیش گفته جنابعالی را برای ایجاد هزینه برای آمریکا و متحدانش را داشتند بدون لحظه ای تردید در اوج تحریم های ظالمانه آن را عملیاتی می کردند نه اینکه آن را به دوران بایدن حواله دهند. در ضمن فراموش نکنید که هر گونه تهدید و فشار به متحدان آمریکا در منطقه (عربستان و اسراییل) از سوی ایران بلافاصله با تهدید و فشار همسان و متقابل روبرو خواهد شد.
ناشناس۱۶۵۶۶۳۱۱۱:۰۹:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۳
حسین جان فکر کنم با لایک و دیسلایک که خوانندگان عزیز واست گذاشتن خودت فهمیدی که بقیه هم نظر شما نیستند .
ناشناس۱۶۵۲۰۹۸۱۶:۲۴:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
من موندم آمریکا الآن ۴۰ ساله ما رو تحریم کرده و هر سال میگه تحریم های جدید وضع میشه و هیچ اتفاقی هم نمیفته و رسانه های ما هم هر وقت آمریکا میگه تحریم دوباره و چند باره بارها آن را تکرار میکنند و ذهن شنونده فکر می‌کنه واقعا تحریم جدیدی رخ داده من نمی‌دونم بالاخره تحریم های آمریکا تموم نشد ؟!!! نه فکر میکنم چند تا تحریم دیگه مونده فکر میکنم اگه ایران و مردم ایران حاضر به مذاکره با آمریکا نشوند آمریکا ایرانی ها را از راه رفتن توی خیابانهای ایران خودمون هم تحریم میکنند ..واقعا چنین تحریمی شدنیه ؟!!!
ناشناس۱۶۵۲۶۷۵۰۷:۵۱:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۳۰
دوست عزيز شما ظاهرا تو اين ايران زندگي نمي كني يا به بدبختي عادت كردي ديگه چه بلايي قرار بوده سرمون بياد و نيومده با شعار دادن كه مشكلات مردم حل نميشه
ناشناس۱۶۵۲۱۲۷۱۶:۵۹:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
درسته و همچنین تنش تو خلیج فارس باعث بالارفتن قیمت نفت میشه که با توجه به نیاز شدید چین به نفت خلیج فارس به ضرر چین و به سود آمریکا است
ناشناس۱۶۵۱۶۲۲۱۲:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
زبونت رو گاز بگیر
ایرانی۱۶۵۱۷۵۰۱۳:۳۰:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
پیروزی ترامپ یا بایدن اثر تکانی نسبتا شدید اما موقت بر اقتصاد ایران و سایر کشورهای جهان دارد اما بعد به روال قبل برمیگردد ترامپ فشارحداکثری اش را مدتهاست انجام داد و نتیجه دلخواهش را نگرفت و اگر دوباره هم انتخاب شود هم کاری پیش نمیبرد اگر مسئولین داخلی غفلت نکنند اگر بایدن هم انتخاب شود بقول مشاورانش از اجرای تعهدات برجامی خبری نیست و ایران باید اول به تعهدات برجامی اش را که کاهش داد برگردد و بعد بیاید مذاکره کنیم برای مباحث دفاعی نه رفع تحریمها! پس فرقی باهم ندارند! ضمنا مگر ترامپ یا بایدن گفتند مسئولان ایرانی فساد کنند و دلار و سکه پاشی کنند و دلار۴۲۰۰ تومانی را به کارتن خوابها بدهند و دروغ بگند و...؟
علی اصقر۱۶۵۱۸۳۴۱۴:۰۵:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
آقای رجایی در نوشته قبلی خود وجود سخن زیر را تکذیب کرده بودید. آن را جستجو کنید و ببینید که هست: نفت امریکا تا 2021 تمام خواهد شد.
علی اصقر۱۶۵۱۸۴۶۱۴:۰۷:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
آقای رجایی هنوز هم به مطلب خودتون درباره مدیریت کرونا و غرب اعتقاد دارید؟ یا حالا وقت پذیرفتن اشتباه است؟
حسين رجايي (نويسنده)۱۶۵۱۹۱۳۱۴:۳۷:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با سلام و احترام اگر منظورتان تعداد مبتلايان است که وضع ما هنوز خيلي بهتر از بسياري از کشورهاي اروپايي و آمريکايي است. اگر منظورتان تعداد فوتي ها هست که با اين وضع تحريم بي سابقه دارويي و درماني و کلا اين جنگ اقتصادي موجود بي انصافي ميفرماييد. اساسا وقتي بدترين دولت تاريخ انقلاب (با فاصله بسيار از رتبه دوم) بر سر کار است چه انتظاري از مملکت داريد!!!؟
ناشناس۱۶۵۲۰۵۲۱۵:۴۷:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بفرمایید بدترین و شدیدترین فشار دولت آمریکا نسبت به ایران وگرنه دولت روحانی وضعیتی را در همزمانی بلای کرونا و فشار حداکثری آمریکا تجربه کرد که قطعا در کل تاریخ جهان بی سابقه است آقای با انصاف. هر چند دولت روحانی به هیچ وجه بی تقصیر نیست اما در مورد بدترین دولت باید نظر مردم را جویا شد نه نظر شخصی جنابعالی را.
ناشناس۱۶۵۲۱۱۱۱۶:۳۹:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با سلام اگر منظورتان از بهتر بودن وضعیت آماری تعداد مبتلایان کشورمان با دیگر کشورهاست، لازمه بدونید که آمار مبتلایان نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا بعد از مثبت اعلام شدن تست آزمایش ثبت و اعلام میشه.. که با متوسط روزی 15000 تست، آمار باید هم پایین باشه در تعداد فوتی ها هم که حریرچی تلویحا خدشه وارد بر آمار رو تایید کرد و رقم واقعی رو چند برابر دونست
ناشناس۱۶۵۲۱۶۰۱۷:۲۲:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
ناشناس۱۶۵۲۳۵۶۲۰:۳۰:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۹
آقای رجایی سلام و خسته نباشید اون زمانی که فروش نفت با برجام به 2/7 میلیون بشکه در روز رسیده بود و دلار های نفتی وارد کشور میشد و پول های بلوکه شده آزاد شد و کلی شرکت برای سرمایه گذاری وارد ایران شدن و حدود سه سال ثبات در کشور حاکم بود و دلار در کنترل 3800 تومنی بود و افزایش حقوق ها داشت یک تناسبی با دلار 3800 تومنی پیدا میکرد این دولت که نقد های فراوانی بهش وارده بدترین دولت تاریخ بود یا نبود؟ .. ؟ پس شما هم بی انصافی میکنید اگر اینها رو یادتون نمیاد! .. میدادن چه کسانی وقتی قرارداد هواپیما بسته میشد میگفتن برجام بده و هواپیما میخوایم چکار!وقتی خودروسازها برای مونتاژ به ایران میومدن میگفتن خودرو میخوایم چکار ولی در تولید پراید موندیم نتونستیم با ورودشون از تکنولوژی هاشون استفاده کنیم که هیچ هی برجام رو کوبیدن و الی ماشالله باید ریشه پا نگرفتن برجام رو در داخل.. جست آقای رجایی عزیز
ناشناس۱۶۵۲۱۰۰۱۶:۲۸:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بی توجهی مردم و شلوغی مترو تأثیر زیادی در گسترش کرونا دارد
ناشناس۱۶۵۱۹۸۳۱۵:۱۴:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
چیه شما ماشین خریدی می ترسی ارزون بشه ؟
ناشناس۱۶۵۱۶۳۲۱۲:۲۲:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
مردم آمریکا فهم دارن ، شعور سیاسی دارن ، شخصیت دارن و به هر کی رای نمیدن
ناشناس۱۶۵۱۹۱۵۱۴:۳۸:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
جدی ؟ پس چطور به بوش با ضریب هوشی منفی ، و ترامپ با اینهمه توحش رای دادن ؟؟؟
ناشناس۱۶۵۲۰۰۶۱۵:۲۵:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بوش و ترامپ آمریکا را به جلو بردند و به عقب نراندند
ناشناس۱۶۵۲۲۲۸۱۸:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
ضریب هوشی منفی رو از کجا آوردی؟
ناشناس۱۶۵۲۱۰۱۱۶:۲۹:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اتفاقا دید و بینش سیاسی مردم آمریکا پایین و شدیداً تحت تأثیر رسانه ها هستند
ناشناس۱۶۵۲۲۳۵۱۸:۳۹:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
مردم آمريكا بي سوادترين مردم دنيا رو دارند. شك نكن.
ناشناس۱۶۵۲۴۸۸۲۳:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بی سواد ترین مردم دنیا قوی ترین اقتصاد دنیا رو دارن؟ عجب!!!
ناشناس۱۶۵۷۳۸۰۲۰:۰۰:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۳
خلافکارهای محل ما هم بیشترین ثروت رو توی محله دارند
ناشناس۱۶۵۳۱۶۴۱۵:۱۷:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۳۰
آره دیگه! ترامپ هم که با رأی مردم ایران شده رئیس‌جمهور آمریکا
ناشناس۱۶۵۱۶۳۳۱۲:۲۳:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
تا ترامپ هست کسی به بایدن عملی رای نمیده
ناشناس۱۶۵۱۶۳۴۱۲:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بایدن هم که پیروز بشه دیگه بعید میدونم با هواپیما $ بفرسته
ناشناس۱۶۵۱۶۳۸۱۲:۲۸:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
چی؟ درست خوندم؟ نگارنده معتقده باید تنش‌ها رو در منطقه افزایش بدیم؟ به عنوان یک انقلابی برای این نظر متاسفم. برادرعزیز، راه‌حل ایجاد هزینه‌ی متقابل برای کشورهای متخاصم و بدخواه قوی کردن اقتصادمون هست نه هیایو و تنش. چیزی که رهبری عزیز هم فرمودن. خداکنه اونهایی که قراره در دولت بعدی سرکار بیان مثل شما فکر نکنن.
ناشناس۱۶۵۱۶۶۳۱۲:۴۴:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
کارشناس محترم هنوز نمیدونه آمریکا دیگه نیازی به نفت خلیج فارس نداره و اتفاقاً ناامنی در خلیج فارس به ضرر چین و به نفع آمریکاست
حسین رجایی (نویسنده)۱۶۵۱۷۹۳۱۳:۵۰:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با سلام عرض کردم: "دلارهای نفتی" و نه "نفت" ...
ناشناس۱۶۵۱۹۴۷۱۴:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
مگه دلار نفتی از طریق خلیج فارس و راه دریایی میره!! سوئیفت چکاره اس؟!
حسین رجایی (نویسنده)۱۶۵۲۱۴۰۱۷:۱۰:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با سلام برای شما و عزیزانی که تاییدتون کرده فقط میتونم آرزوی سلامتی کنم.
ناشناس۱۶۵۲۱۱۴۱۶:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بگو اشتباه کردم خودتو راحت کن
ناشناس۱۶۵۱۹۱۷۱۴:۳۹:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
درسته که امریکا به نفت خلیج فارس احتیاج نداره اما به دلارهای نفتی گاوهای خودش احتیاج داره و اونها هم به عبور کردن از تنگه هرمز برای تبدیل نفت به دلار احتیاج دارن .
ناشناس۱۶۵۲۲۰۸۱۸:۰۵:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
غیر از ایران و عراق که نفت و دیگر محصولات رو از تنگه هرمز صادر می کنند، امارات و عربستان خط لوله های متعدد برای دور زدن تنگه هرمز دارند. حتی خود ایران هم خط لوله به جاسک داره میکشه که خارج از تنگه هرمز بتونه صادرات انجام بده. عربستان و امارات در صورت نا امنی خلیج فارس خیلی کمتر از ایران خسارت می بینند.
امین۱۶۵۱۶۷۰۱۲:۴۶:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
احسنت. دقیقا باید همی راهکار را پیش گرفت.
ناشناس۱۶۵۱۶۸۵۱۲:۵۱:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اولا گفتید ما هم برگهای برنده خود را داریم اگر منظورتان همان کاهش شفافیت برنامه هسته ای است که نتیجه اش اجماع جهانی علیه ایران و ارجاع پرونده به شورای امنیت است نه افزایش قدرت چانه زنی در برابر فشارهای آمریکا و ملت ما قبلا تجربه عدم شفافیت در برنامه هسته ای را یکبار و زمان احمدی نژاد تجربه کرده. ثانیا گفتید میخواهید تحریم علاوه بر ما برای آمریکا و اسرائیل هم هزینه داشته باشد و ارجاع میدهید به تهدید آمریکا و اسرائیل در خلیج فارس. ما که با گوشت و پوستمان داریم هزینه تحریمها را میپردازیم اما هر عاقلی میداند که ایران توان تهدید مستقیم آمریکا را ندارد چرا که نهایت چیزی که آمریکا در رویارویی مستقیم ممکن است از دست دهد چند ناو هواپیمابر و جنگنده و سرباز است اما ایران در صورت بروز هر گونه جنگی تمام زیرساختهای خود را در تیررس دشمن میبیند به همین دلیل هم رهبری صراحتا از عدم تمایل ایران با ورود به جنگی مستقیم با آمریکا سخن میگوید. پس لطفاً نسخه نپیچید.
ناشناس۱۶۵۱۶۹۴۱۲:۵۸:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
غنی سازی 20 درصد رو آغاز کنید
ناشناس۱۶۵۱۸۰۳۱۳:۵۴:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
غنی سازی ۹۰ درصدی هم ما رو نجات نمیده
ناشناس۱۶۵۱۹۱۲۱۴:۳۶:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
غنی سازی ۲۰ درصدی برای ما تورم تک رقمی نمیشه
ناشناس۱۶۵۱۷۰۵۱۳:۰۳:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
کجای ثبات اقتصادی آمریکا به خلیج فارس وابسته است؟ حمله های سال گذشته به تاسیسات نفتی عربستان و نفتکشها چه ثمری داشت؟ آدم مجبور نیست حرف بزنه والا سکوت فضیلت بزرگی است
حسين رجايي (نويسنده)۱۶۵۱۸۹۷۱۴:۳۱:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با سلام و احترام اقدامات محدود اثرات محدود دارند اتفاقا شما ميتواند عقب نشيني نسبي عربستان و بويژه امارات را از رويکردهاي خصمانه شان پس از آنچه اشاره کرديد ببينيد. تازه اين در شرايطي بود که دولت هاي خصم منطقه چک سفيد امضاي ترامپ را براي اقداماتشان داشتند. مسئله اي که در دروه بايدن به اين شدت متصور نيست. ضمنا توجه داشته باشيد که افزايش تنش مديريت شده و هوشمندانه لزوما آنچه شما اشاره کرديد نيست. اقدامات نرمي از نوع تعليق اجازه بازرسي به بازرسان آژانس انرژي اتمي يا افزايش مانورها و بازرسي هاي دريايي و ... را هم شامل ميشود.
ناشناس۱۶۵۲۰۱۵۱۵:۲۹:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
نویسنده فراموش کردند که از عواقب حمله به تاسیسات نفتی حضور اسرائیل در جنوب کشور ما است
ناشناس۱۶۵۲۱۷۱۱۷:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
مانور با چی؟ با فانتوم ۶۰ ساله یا قایق تندرو؟ در مانور قبلی هم که کشتی خودی مورد اصابت قرار گرفت و تعدادی از سربازان وطن شهید شدند. دو تا مانور اینجوری باعث راحتی خیال اعراب و اسرائیل و آمریکا میشه
ناشناس۱۶۵۱۷۱۷۱۳:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
نویسنده گفته «تجربه خسارت بار برجام» ولی بهتر بگه «تجربه خسارت بار عدم تحقق برجام» مشکلات اقتصادی حال حاضر ما از عدم تحقق برجام توسط امریکاست، اگر امریکا به برجام وفادار می موند که این قرارداد خیلی هم برای اقتصاد مفید بود
ناشناس۱۶۵۲۱۰۷۱۶:۳۴:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
برجام كانتينر كانتينر براي كشور هاي دوست و ..زاده ها دلار آزادكرد.حالاكه دلارها رو خوردن رفت!ميگن برجام بده
ناشناس۱۶۵۱۷۲۰۱۳:۱۴:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بهترین کار اینه که یه فکری به حال خودمون بکنیم منتظر کسی هم نمونیم. تکلیف خودمون را مشخص کنیم قراره مردم زجر بکشند یا نه قراره شکمشون سیر بشه. جواب این سوال همه مشکلات را حل میکنه بایدن و ترامپ مساله فرعی است.
ناشناس۱۶۵۱۷۲۲۱۳:۱۵:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
کل حرف نویسنده این که منطقه رو بریزیم بهم که امنیت از امریکا بگیریم خوب آخرش که چی؟ انفجار نفت کش ها و حمله به آرامکو چه منافعی برای ما داشت؟ فکر می کنید الان امنیت خلیج فارس چقدر برای امریکا مهم که بخواد براش هزینه کنه
ناشناس۱۶۵۱۷۲۳۱۳:۱۶:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اولی با دولت اصولگرا انجام میشه با اصلاح طلب خیر.
مستر۱۶۵۱۷۲۶۱۳:۲۰:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
دلار تا محدوده 12 تا 15 هزار تومن ریزش کرده ولی ادامه روند آن بستگی به سیاستهای دموکراتها در قبال ایران و سیاست ایران در قبال آنها دارد، ولی آنچه که مسلم است این است که ایران می بایست تعهداتی که بدلیل خروج ترامپ از برجام در مورد غنی سازی نقض کرده را دوباره به حالت قبلی بازگرداند و مذاکره مجدد با تیم بایدن انجام شود ...
ناشناس۱۶۵۲۰۴۱۱۵:۴۲:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
دلار ۱۲ تومن ؟؟این پیش بینی شما هست یا آرزوتون؟؟؟!!!!
ناشناس۱۶۵۱۷۳۲۱۳:۲۳:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
خوش خیالی دوست عزیز که فکر می کنی می توان در خلیج فارس با آمریکا جنگید این شعارها ی پوچ وضعیت کشور را به این شکل تبدیل کرده است
ناشناس۱۶۵۱۷۴۰۱۳:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اينم مثل اونه خنجرش فرق داره
ناشناس۱۶۵۱۷۶۹۱۳:۳۸:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
به نظر من با این استراتژی اجماع جهانی با کمترین هزینه به لحاظ سیاسی از آمریکا به طرف ایران تغییر جهت خواهد داد. راه حل باید متوازن باشد. امنیت در برابر امنیت. اقتصاد در برابر اقتصاد. جبران محدودیت اقتصادی بدوا با افزایش تنش و معامله امنیت، گره تحریم را باز نمیکند. باید از تحریم عبور کرد و اثربخشی آنرا از بین برد. با همه عیوب برجام مادام که جامعه بین المللی به لحاظ سیاسی متعهد به آن است ایران هم باید به صورت سیاسی متعهد و عملا بدون تعهد باشد. و زمانی که خروج سیاسی سایر کشورها اتفاق افتاد ایران هم خارج شود. توجه داشته باشید همه تحریمها برای این است که ایران به هدف مشخصی نرسد و با رسیدن ایران به آن هدف، اثر بخشی تحریم مورد تردید قرار خواهد گرفت. تنها در این زمان معامله امنیتی معنی دار خواهد شد.
ناشناس۱۶۵۱۷۹۰۱۳:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۹
به نام خدا- احسنت و صد احسنت به نویسنده این مقاله، خیلی واقع بینانه و منطقی بود. امیدوارم مورد توجه جدی مسئولین سیاست خارجی ایران قرار گیرد. البته با افتضاحی که برجام به بار آورد دیگر خیلی بعید است کسی در ایران ریسک کند و بخواهد با دست و دل بازی و اعتماد به غربیها وارد مذاکره با غرب و آمریکا بشود. ضمن اینکه آمریکا و غرب آن هژمونی 7 سال قبل را ندارد. قدرتهای جدید ظهور کرده اند و لذا معادلات جدید در دنیا حاکم شده است. البته در بدبینانه ترین سطح این معادلات جدید به نفع ما نباشد حداقل به ضرر جمهوری اسلامی نخواهد بود. انشاء الله.
ناشناس۱۶۵۱۸۲۵۱۴:۰۱:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
وای به روزی که ترامپ رای بیاورد چه شود
ناشناس۱۶۵۲۰۰۱۱۵:۲۳:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
ای کاش ترامپ رای بیاره و ما از برزخ خارج بشیم !
ناشناس۱۶۵۱۸۵۴۱۴:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
بدون توافق موشکی و منطق ای گشایشی نخواهد شد.
ناشناس۱۶۵۱۹۸۲۱۵:۱۴:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
موشک برای مردم نان نمیشود .
ناشناس۱۶۵۱۹۹۰۱۵:۱۷:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۹
میلیونها موشک هم که باشه ، جنگ احتمالی کلا کمتر از ۳ روز و ۲۳ دقیقه طول میکشه . زیاد نباید به فکر موشک بود !
ناشناس۱۶۵۲۰۱۲۱۵:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
.. نمیشه جور دیگه دشمن رو دچار سردرد کرد ؟
رضا۱۶۵۱۸۶۸۱۴:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
نگارنده با برنده دانستن بایدن از دو ماه زمان رییس جمهور فعلی آمریکا بعد از شکست فرضی در انتخابات غافل مانده است. نه آقاجون . زمامداران فعلی آمریکا همچین تو این دو ماه سطح تنش رو بالا خواهند برد که بایدن که هیچ جدش هم نتونه درستش کنه و نیازی به توصیه شما نیست.
ناشناس۱۶۵۱۹۰۰۱۴:۳۱:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۹
سایت الف ظرف دو سال گذشته بارها برای شما و دیگر سایت های خبری بحث هزینه سازی برای آمریکا در قبال تحریم های ضد انسانی و ضد ایرانی را مطرح کرده و حتی چند راه نیز پیشنهاد داده ام .اما دریغ از نشر آن توسط شما و دیگر نشریات!!! چه شده که بعد از حداقل دو سال به یاد هزینه سازی برای آمریکا افتاده اید؟! قطعا اگر از همان ابتدا به جای جا انداختن لفظ ..بحث مقاومت حداکثری با هزینه سازی حداکثری برای دولت آمریکا اتفاق می افتاد دولت نسناس ترامپ تا این اندازه وقیحانه همه چیز را و حتی غذا و دارو را تحریم نمی کرد.
ناشناس۱۶۵۱۹۱۰۱۴:۳۶:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
- با توجه به تجربه خسارت بار برجام و وضع فعلی اقتصاد ایران؟؟!!!!!!!!!! اگه برجام خسارت بار بود چرا التماس می کنید که آمریکا به برجام برگرده؟ -اگر مردم ما نمی توانند از حیله های اقتصادی و عملیات های روانی دشمن در امان باشند، لزومی ندارد نظامیان و متحدان دشمن هم در منطقه ما روزگار با خیال آسوده سپری کنند تا آنجا که حتی اسراییلی ها پای به خلیج فارس نهند؟؟؟؟!!!!!. - لزومی هم ندارد که برنامه هسته ای ما برایشان اینقدر شفاف باشد. واقعا شما با تحلیل و تفسیرهاتون پشت ترامپ را لرزاندید
ناشناس۱۶۵۱۹۶۳۱۵:۰۳:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۹
جناب رجایی عزیز با سلام .. برادر سالهاست همین کارهایی که شما میفرمایید را داریم می کنیم نتیجه هم شده هزینه سنگین برای مردم نوشته های قبلی شما هم موجوده که همه اشتباهه دفعه قبل که آرامکو زده شد اتفاقا نفت کاهش پیدا کرد بعد اصلا امریکا دیگه به این منطقه و نفتش نیاز نداره و به نفع امریکا هست که در این منطقه تنش باشه به دو دلیل 1- قیمت نفت خودش بالا میره 2- چین دچار مشکل میشه چون از این منطقه نفت میبره خود را به روز کنید
ناشناس۱۶۵۲۱۰۹۱۶:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
تنها راه نجات اقتصاد کشور رفع تحریم هاست آدرس غلط به مردم ندهید تا وقتی صادرات نباشه دلار هر روز گران تر میشه
ناشناس۱۶۵۲۱۲۸۱۷:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
نویسنده فقط آرزوش رو بیان کرده. وگرنه بایدن در مقابل ترامپ وزنه ای نیست
ناشناس۱۶۵۲۱۳۲۱۷:۰۵:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
اقای رجایی، ما اکنون در شرایط برابر قرار نداریم که شرط و شروط بگذاریم، بهترین راه حل اگر اقای بایدن پیروز شود برگشت بلافاصله ایران به تعهدات برجامی است تا فرصت آشوبگری به ترامپ در دو ماه باقیمانده در قدرت را ندهد و دست بایدن را برای باز گشت به برجام و لغو تحریمها باز بگذارد.ضمنا باید یک قرارداد منطقه ای برای حفظ صلح با کشورهای منطقه را مدنظر قرار داد تا مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاتمه یابد
معلم۱۶۵۲۱۶۳۱۷:۲۵:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با شناختی که از نویسنده دارم ایشان واقعیت را می دانند ولی ..نمونه برجام که نویسنده انرا خسارت بار و فاجعه می دانند و لابد تحریم را یک نعمت.ضمنا یادمان باشد که ایران در این مدت حرکتی نکرد که ترامپ بتواند از آن بهره برداری کندو به این جهت بایدن مدیون ظریف است و نتیجه انرا خواهیم دید..
ناشناس۱۶۵۲۱۷۸۱۷:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۹
دوست عزيز براتون بعنوان كارشناس متاسفم كه هنوز درك درستي از زندكي رفاه و پيشرفت ندارين متوجه نيستين تنش زايي در منطقه نهايتا از كيسه مردم ايران براي جبران خسارات بوجود امده هزينه خواهد شد شما فكر ميكني ميزنيد امارات يا عربستان يا .. رو داغون ميكنين بعد هم ميگن دست شما درد نكنه اتفاقي كه ميافته تخريب منطقه از جمله ايران و بعد بازسازي دوباره منطقه بدون حضور افرادي مثل ما ولي با هرينه مردم بيچاره ايران خواهد بود يعني ادامه فقر فساد و در نهايت ورشكستكي در كشور
ناشناس۱۶۵۲۳۵۳۲۰:۲۵:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۹
ههه اگه ترامپ به فرض محال نشه صد درصد یک جنگی راه میندازه با ایران تا اون بایدن حالا حالا ها نتونه جمعش کنه ترامپ ثابت کرده الکی کنار نمیره حالا بشین تحلیل..،.. بده .. وقتی ترامپ انتخاب نشده کوچکترین حرکتی رو تو اون دوماه انجام بده ببین با بمب اتم میزنه یا نمیزنه که یکبار برای همیشه..
علی۱۶۵۲۳۹۱۲۱:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با بالا رفتن قیمت نفت غول های نفتی امریکایی جان تازه میگرند و به صادرات نفت امریکا کوچکترین خدشه ای وارد نخواهد شد و باری دو سر سوخت برای ما شروع خواهد شد ، فرصت در دیپلماسی و امتیازگیری بوجود میاد نه در مجادله بی پایان
م.ا.نیا۱۶۵۲۴۳۹۲۲:۰۸:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۹
با شناختی عملی که از جامعه آمریکا دارم، چه در گذشته و چه در حال انتخابات متاثر از لابی های قدرت پشت پرده " لابی صهیونیسم جهانی حاکم برنظامی مالی آمریکا تا الیگارشی سرمایه داری 1 الی 2% صاحب نفوذ + الکتروال آرای نمایندگان وابسته به اتاقهای فکر از " Bilderbergsها تا Rotary clubها همه در روی کار آمدن رئیس جمهوری شدیدا اثر گذار هستند"اما برای مردم آمریکا هم تنها مسائل داخلی دارای اهمیت است که نقش ثانیه دارد،فهم و شعور مردم آمریکا هم درحد و حدود دریافت وعده های کاهش مالیات ها-کاهش بهره بانکی- کاهش تعرفه های بهداشت و درمان و..بیشترنیست، گرچه در این دروه چاشنی نژادپرستی هم به آتش انتخاباتی افزوده گردیده است.و عملا جناح راست و چپ در مقابل همدیگر صف آرایی مسلحانه نمودند، بیم آن میرود این دوقطبی شدن شدید جامعه آمریکا اوضاع داخلی آمریکا را بسوی جنگ داخلی سوق دهد.فراموش نکنیم بیش از 435 میلیون قبضه اسلحه در دست مردم است، تنها یک اشتباه میتواندبه شلعه ور شدن جنگ داخلی در آن کشور منجر شود.در زمان سقوط صدام حسین در عراق تنها 1% مردم مسلح بودند.بدین جهت امینت در بغداد-عراق یا کابل- افغانستان هم اکنون بیشتر از نیویورک و شیگاگوی عصر آقای " ترامپ " است.
فرید۱۶۵۲۴۹۳۲۳:۰۹:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۲۹
آقای رجایی.به جای تاکید بر رونق تولید و صنعت داخل که بهترین گزینه رهایی از فشار هست توصیه به گروگانگیری می کنی ؟ جالبه! اقتصاد مبتنی بر گروگاه گیری؟ البته از شما و امثال شما بیش از این انتظاری نیست.
ناشناس۱۶۵۲۶۵۹۰۷:۲۶:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۳۰
فقط این وسط مردم بجز رنج تحریم ها وناکار آمدی مسولین ناتوان عایدی دیگری ندارند حالا شما صدها فرضیه خیالی ردیف کن
ناشناس۱۶۵۲۷۰۷۰۸:۴۲:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۳۰
اگر بایدن رییس جمهور بشه برای مسئولین ما نعمتی محسوب میشه
ناشناس۱۶۵۲۷۱۷۰۸:۵۲:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۳۰
در اینکه هر دو گروه در آمریکا هدف مشترکی نسبت به ایران دارند شکی نیست اما به جهت تفاوتهای کاری و روشها , هرکدام تاثیر خاصی بر داخل ایران و بخصوص اقتصاد دارند.بنابریان مساله خیلی مهم تاثیر روانی اقدامات دولت های آمریکا بر اقتصاد ایران است و نه تاثیر واقعی(البته شاید قابل تفکیک هم نباشند).از این جهت شاید انتخاب بایدن بتواند فرصتی برای نفس کشیدن اقتصاد کشور هر چند میان مدت باشد تا مردم هم نفسی بخورند.
ناشناس۱۶۵۲۸۱۷۱۰:۳۷:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۳۰
یاد تحلیلای محسن رضایی افتادم
امیر۱۶۵۵۰۵۶۰۸:۴۸:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۲
مردم آمریکا مثل مردم تهران هستند فقط ادعا دارند نمونه اش کرونا با همه این ادعاها از همه جا بخاطر رعایت نکردن و حوصله شون سر میره نمیتونن جلوی خودشون و بگیرن نرن سفر به تمام جامعه سرایت دادن یک فرد روستایی بهتر مسائل بهداشتی و رعایت میکنه در آمریکا هم اگر عقل داشته باشند به بایدن رای خواهند داد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین