هم غلط هم بی‌موقع

محسن پیرهادی،   3990723148 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
هم غلط هم بی‌موقع

  روز گذشته رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیئت دولت، پیرامون شخصیت امام مجتبی (ع) گفته‌اند: «وقتی عده‌ای به ایشان اعتراض کردند که چرا پیمان صلح را امضا کردی، امام حسن گفت جامعه اسلامی که شما ده نفر، بیست نفر نیستید؛ شما که همه دنیای اسلامی نیستید. من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و من وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی است؛ باید مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح.»

البته از آقای رئیس‌جمهور که پیش‌ازاین، از عاشورا و کربلا نیز درس مذاکره و تعامل گرفته بود، این سخنان عجیب نیست. ما از ابتدا هم از جناب روحانی انتظار نداشتیم اهل ایستادگی بر اصول و مقاومت جدی در برابر بدخواهان ایران اسلامی باشد، اما آنچه حقیقتا عجیب بوده و قابل‌پذیرش نیست، آن است که ایشان پس از 7 سال نسخه‌پیچی بر اساس منطق سازش و مذاکره و دستاورد تحقیقا هیچ، بازهم منطق امتحان پس داده و شکست‌خورده خود را تئوریزه می‌کند. دراین‌باره باید به چند نکته اشاره کرد.


اول. پیش از ورود به حوزه‌های سیاسی و تحلیلی، باید از ساحت دین و ائمه هدی دفاع کرد که متأسفانه دستاویز سخنان غلط و تأسف‌برانگیز برخی سیاسیون کم‌اطلاع نسبت به اسلام شده است. اما این پاسخ چه‌بهتر که از زبان یک اسلام‌شناس باشد:

«عدّه‌ای در قضیّه‌ مذاکره و مسئله‌ مذاکره سهل‌انگاری می‌کنند، سهل‌اندیشی می‌کنند، مطلب را درست نمی‌فهمند. حالا بعضی‌ها بی‌خیال‌اند -بی‌خیالان جامعه، که هرچه پیش بیاید برایشان اهمّیّتی ندارد، مصالح کشور از بین برود، منافع ملّی نابود بشود- که حالا با آن‌ها کاری نداریم امّا بعضی بی‌خیال هم نیستند لکن سهل‌اندیشند، عمق مسائل را نمی‌فهمند. وقتی صحبت مذاکره می‌شود، می‌گویند آقا شما چرا با مذاکره‌ با آمریکا مخالفت می‌کنید؟ خب امیرالمؤمنین هم مذاکره کرد با فلان‌کس، امام حسین هم مذاکره کرد. خب این‌ها نشان‌دهنده‌ سهل‌اندیشی است، نشان‌دهنده‌ نرسیدن به عمق مسئله است.


این‌جور نمی‌شود مسائل کشور را تحلیل کرد؛ با این نگاه عامیانه و ساده‌اندیشانه نمی‌شود به مصالح کشور رسید. اولاً امیرالمؤمنین که با زبیر یا امام حسین که با ابن‌سعد حرف می‌زند، او را نصیحت می‌کند؛ بحث مذاکره‌ به معنای امروزی نیست؛ مذاکره‌ امروزی یعنی معامله، یعنی یک‌چیزی بده، یک‌چیزی بگیر. امیرالمؤمنین با زبیر معامله می‌کرد که یک‌چیزی بده، یک‌چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن‌سعد معامله می‌کرد که یک‌چیزی بده یا یک‌چیزی بگیر؟ [هدف‌] این بود؟ تاریخ را این‌جور می‌فهمید؟ زندگی ائمّه را این‌جور تحلیل می‌کنید؟»

این جواب محکم مقام معظم رهبری به شبهه مذاکره ائمه با دشمنان بود که سال 96 در جمع پاسداران بیان شد و به‌خوبی ابعاد مسئله را روشن می‌کند.


دوم. مشخص نیست آقای رئیس‌جمهور از این مواضع عجیب چه هدفی دنبال می‌کند. هنوز به سالگرد شهادت سردار دل‌ها نرسیده‌ایم، بااین‌حال حرف از صلح زدن و آن را به مبانی دین چسباندن چه معنایی دارد؟ شاید فکر می‌کنند دولت فعلی آمریکا در حال پایان است و با سخن گفتن از صلح، به رئیس‌جمهور آتی آمریکا که به‌زعم دولتی‌ها دموکرات است، زمینه ارتباط سریع با آمریکا فراهم‌شده و برجام احیا می‌شود. باید پاسخ داد که اگر تفکرشان چنین است، همان‌قدر سیاست نمی‌دانند که دین نمی‌فهمند.

برجام که در زمان اوجش نیز دستاورد چندانی نداشت، اما به فرض هم که برجام برای مدت کوتاهی آورده‌ای داشته باشد، باید فهمید که ایراد اصلی و مبنایی برجام در همین بالا و پایین شدن و غیرقابل اتکا بودن است. چوب خشکیده همیشه در دسترس، از عصایی که گاه هست و گاه نیست به‌مراتب بهتر و مفیدتر است. عصای برجام – اگر بتوان آن را عصا به‌حساب آورد – با تغییر دولت‌ها و تاکتیک‌ها در کاخ سفید دگرگون می‌شود و تکیه بر آن، کاری عقلایی نیست.


سوم. علاوه بر ابعاد دینی و سیاسی ماجرا، چند روز پس از سخنان بسیار توهین‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا، سخن گفتن از صلح به‌هیچ‌عنوان در شأن ملت ایران نیست. ملت ایران صدها هزار شهید تقدیم نکرده و در کوران حوادث، فشارهای متعدد را تحمل نکرده که نماینده‌اش از موضعی جز اقتدار و عزت سخن بگوید. هشدار صریح عموم ملت به دستگاه اجرایی این است: چند ماهی تحمل‌کنید و کمتر با اظهارات شاذ، مردم را دل‌زده و عصبانی کنید، ما هم چند ماهی شما را تحمل می‌کنیم تا دولتتان تمام شود. ان‌شاءالله دولتی روی کار بیاید که شایسته ملت ایران باشد.

منبع: رسالت 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۴۴۹۵۲۳:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۳
ایشان همان کسی هست که در دوره اصلاحات مسوول مذاکرات هسته ای بود و اتفاقا آن زمان همه چیزمان را هم تعلیق کرد
ناشناس۱۶۴۵۷۰۱۱۹:۴۶:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۴
نمیدونم چه اصراری داره که علیرغم کدخداپرستی ، همه اشتباهات خودش رو به تحلیل نادرستش از صدر اسلام ربط بده !!!
امیر حسین سلطان/تهران۱۶۴۴۴۹۶۲۳:۳۳:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
با این منطق نویسنده محترم باید به حال خودمان زار بزنیم! آقای نویسنده و تحلیلگر محترم شما با این تنها و یکطرفه به قاضی رفتن ها در پی اثبات مثلا این هستید که دولت شایسته تر از این دولت نصیب ما ملت شود؟! اما بنده به ضرس قاطع عرض می کنم تا منطق دلسوزانی بسان شما در این حد و اندازه ها باشد مطمئنا راه به جایی نخواهیم برد و همچنانکه اکنون افسوس گذشته ها را می خوریم مطمئن باشید با این تحلیل و رویکردی بسان جنابعالی زمانی فرا برسد که حتی همین روزها را هم به چشم بکشیم! اما این را هم مطمئن باشید که همیشه هم در روی یک پاشنه نمی گردد و سیر حوادث و تحولات یک روزی هم درست برعکس اینگونه تحلیل ها و رویکردها در مسیر عقلانی و منطقی راه اصلی خودش را برخواهد گزید، ان شاء الله.
ناشناس۱۶۴۴۹۶۳۱۱:۴۶:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۴
فقط یک خط جواب شما داده شود کافی است و ان هم همان گونه که به ترکمنچای و... به بدی یاد می کنید آیندگان هم از این برجام که صنعت هسته ای را بستید به بدی یاد می کنند
فرهاد۱۶۴۴۷۰۵۰۸:۳۹:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۴
حرف آقای روحانی در مورد صلح امام حسن کاملا درست ومنطبق بر واقعیات است ،حال شما چه خوشتان بیاید یا نیاید.
ناشناس۱۶۴۴۸۲۳۱۰:۰۹:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۴
جنابعالی تا الان چقدر در مورد زندگی ان امام بزرگوار تحقیق کردی؟
ناشناس۱۶۴۵۷۰۷۱۹:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۴
صلح امام معصوم ( امام حسن ع ) ، عین جنگ امام معصوم ( امام حسین ع ) هست و اقای روحانی حق نداره تفسیر به رای بکنه و دولت ناکارامد و تصمیمات غلط خودش رو با رفتار امام معصوم مقایسه کنه
محسن تقوی۱۶۴۴۷۳۰۰۹:۰۵:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۴
احسنت به محسن پیرهادی که گفت چند ماهی تحمل‌کنید و کمتر با اظهارات شاذ، مردم را دل‌زده و عصبانی کنید، ما هم چند ماهی شما را تحمل می‌کنیم تا دولتتان تمام شود. ان‌شاءالله دولتی روی کار بیاید که شایسته ملت ایران باشد.
حسینی۱۶۴۴۸۳۶۱۰:۲۲:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۴
تمسک واعتصام والگوبرداری ازنوع وشیوه رفتار سیاسی ائمه هدی علیه السلام خاصه در حوزه سیاست مستلزم شناخت سیره عملی ان بزرگواران درعرصه های دیگر چون عرصه اقتصاد ومعیشت وفرهنگ وانجام فرائض ودستورات دینی وشناخت مبانی فکری وعقیدتی اسلام است . دراین حوزه ها اقای روحانی چه الگو برداری درستی کرده است که از ان همه الگوهای رفتاری امام حسین وامام حسن فقط صلح طلبی ان بزرگواران رابرای تئوریزه کردن سیاست غلط خود مد نظر قرار داده است . این قیاس اقای روحانی انسان رایاد داستان طوطی وبقال درمثنوی معنوی مولانا می اندازد . ازقیاست خنده امد خلق را . کو چو خود پنداشت صاحب دلق را . کارپاکان را قیاس از خود مگیر . گر چه باشی درنوشتن شیر شیر . گویا تشابه نام حسن باعث مفروض گرفتن این قیاس شده است . اهل منطق میگویند تشابه نام ایفاد تشابه معنا نمیکند . شیربیشه با شیرخوردنی وباشیراب وهمه با نقش شیر بر روی پرچم فرق میکند هرچند همه درنام دارای اشتراک لفظی هستند .
ناشناس۱۶۴۴۸۴۶۱۰:۲۸:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۴
نویسنده محترمِ این مطلب چه جایگاه و مرتبه ای برای خود قائل است که از طرف همة ملت دارند حرف می زنند؟ چرا فکر می کنند که همه مردم اونجوری که ایشان می خواهند باید باشند؟ نویسنده عزیز چه شما خوشت بیاید و چه نیاید دولت مرحله اول جناب روحانی دولتی کارآمد بود حداقل ثبات در همه شئون جامعه وجود داشت و به همین خاطر هم مردم در دور دوم به ایشون - علی رغم همه تشویش ها- رای دادند. حال اگر ترامپ یک تنه از برجام خارج شد هر چند ممکن است در متن برجام کاستی هایی هم وجود داشته باشد نباید همه تقصرها رو گردن رییس جمهور و دولتش انداخت.
امیر۱۶۴۴۸۵۵۱۰:۳۴:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۴
جسارتا میخوایید مملکت را هر چند یکبار با کشاندن مباحث صلح امام حسن (ع) و .... بچرخانید؟!. دنبال کنید برنامه و اهداف کشورهای موفق را. دنبال کنید روش اصولی مملکتداری را. هر مملکتی مشکلات خود را دارد. چرا باید آینده من و فرزندانم به انتخابات آمریکا و اسراییل و .. گره بخورد؟! مگر عمرمان را از سر راه آورده ایم؟! با حدس و خطا و عاقبت انتخابات آمریکا و ... به نظر شما آینده ایران روشن است؟! واقعا با علم روز آشنا هستید؟ واقعا انرژی در این سن و سال برای شما مانده؟! چرا دنبال کار اصولی در مملکت نیستید؟! چه کسی با مردم مملکت خود اینچنین می کند؟!
محمد۱۶۴۴۸۷۲۱۰:۴۳:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۴
اگر این طور است که شما می گویید اساسا چرا باید چنین دولتی را برای چند ماه تحمل کرد؟ ماندن این دولت یک ساعت هم به ضرر ملت است... چرا شما رسانه های اصولگرا به جای مطالبه استیضاح رییس جمهور و برکناری دولتی چنین، به مقاله نویسی اکتفا می کنید؟
محمد بیات۱۶۴۴۹۲۶۱۱:۲۲:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۴
با سلام. چرا کسی در این میان از دست اوردهای حداقلی برجام ( که اینطور نیست ! ) صحبتی نمیکند؟ و مگر میشود این قرارداد بین المللی که تمام جزئیات آن با نظر مقام معظم رهبری و تصویب شورای عالی امنیت ملی رسانه ای شده و سالها نقل مجلس ها بوده است حاصلی برای ایران اسلامی نداشته باشد؟ عقلای قوم و نویسندگان غیر معاند پاسخی دارند؟
ناشناس۱۶۴۵۳۲۰۱۴:۳۶:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۴
روحانى برداشت خودش از واقعه صلح امام حسين رو داره، نويسنده و عده ايى ديگر هم تفسير خودشان را دارند. مردم در آخرين انتخابات رئيس جمهورى اعلام كردند كه نظر روحانى به نظر انها نزديك تر است
علی اسدی۱۶۴۵۸۸۳۲۳:۰۸:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۴
ما که به همه پیشنهاد انتخابات دموکراتیک و حاکم شدن نظر مردم رو میدیم، یک بار هم که شده این کار رو تو کشور خودمون اجرا کنیم. مذاکره با آمریکا رو به رای بذاریم و یکبار برای همیشه به این موضوع پایان بدیم. یا اکثریت موافق مذاکره هستند و یا نیستند، اگه بودند دهن اونایی که مخالفن بسته میشه، اگر موافق مذاکره بودن، اونایی که دم از مخالفت میزنند دیگه حرفی برای گفتن ندارن و نمیتونن از طرف مردم افاضات بفرمایند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین