دفترچه انتخاب رشته کنکور را چگونه بررسی کنیم

گزارش بازرگانی،   3990630085

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور، یکی از مهم ترین دغدغه و چالش های متقاضیان انتخاب رشته است ، مسئله ای که اگر ارزش آن بیشتر از کنکور نباشد کمتر از خود آن هم نیست ؛ اصلی ترین منبع داوطلبان برای تکمیل فرم انتخاب رشته همان دفترچه ای است که سازمان سنجش آموزش کشور وسازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با فاصله چند روز پس از اعلام نتایج اولیه منتشر کرده و در اختیار داوطلبان قرار می دهند . به همین جهت سایت تحصیلی هیوا برای کمک به داوطلبان کنکوری بخشی از سوالات پر تکرار درباره دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد را پاسخ داده تا داوطلبان بتوانند مسیر تکمیل فرم انتخاب رشته را آگاهانه تکمیل کنند.

راهنمای دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری از سه فصل تشکیل شده که مطالعه هر بخش مسیر انتخاب رشته را برای داوطلب روشن می کند . در فصل اول دفترچه انتخاب رشته ، مباحث مختلفی از جمله توضیحات مربوط به نحوه گزینش داوطلبان ، شرایط پذیرش رشته های دارای شرایط خاص ، ضوابط کلی پذیرش دانشجو ، نحوه تاثیر سهمیه مناطق در کنکور ، نحوه تاثیر سهمیه ایثارگران 25 درصدی ، تاثیر سهمیه ایثارگران 5 درصدی در انتخاب رشته کنکور ، تاثیر سهمیه خانواده شهدا و ظرفیت پذیرش کنکور سراسری ریاضی در دوره های روزانه ، شبانه ، پردیس خودگردان ، نیمه حضوری ، مجازی ، پیام نور و غیرانتفاعی ، جزئیات مندرج در کارنامه اولیه کنکور و نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری 99 شرح داده شده است .

فصل دوم دفترچه به بررسی شهریه دوره های شبانه ، دانشگاه پیام نور ، دانشگاه غیر انتفاعی و پردیس خودگردان پرداخته و در بخش های بعدی به شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و همچنین توضیحات شرایط دانشگاه های خاص می پردازد .

فصل سوم و بخش پیوست ها که اصلی ترین بخش از دفترچه است به صورت مجزا توسط سازمان سنجش منتشر و شامل کد رشته محل ، نام دانشگاه یا مؤسسه محل تحصیل ، نام رشته تحصیلی ، ظرفیت پذیرش در دو نیم سال اول و دوم و در انتها نیز فرم پیش نویس انتخاب رشته قرار گرفته است .

راهنمای دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در وهله اول باید بدانید که بعد از برگزاری کنکور مسیر متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری از هم جدا می شود و متقاضیان دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته های 5 گروه آزمایشی ریاضی ، انسانی ، هنر ، زبان و تجربی باید به صورت جداگانه اقدام کنند . یعنی این دست از متقاضیان در صورتی که طبق کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده باشند یا به عبارتی کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای آن ها در کارنامه اولیه تعریف شده باشد باید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه کرده و پس از دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و مطالعه بخش های مختلف آن ، انتخاب های خود را در حداکثر 100 کد رشته محل بچینند . لازم به ذکر است از سال 99 علاقمندان به انتخاب رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و دامپزشکی در دانشگاه آزاد باید انتخاب های مربوط به این رشته ها را در فرم انتخاب رشته دانشگاه های سراسری وارد کنند درنتیجه انتخاب رشته تجربی دانشگاه آزاد صرفا شامل رشته های پیراپزشکی و غیرپزشکی می گردد .

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

برای یک انتخاب رشته خوب به چند ابزار مهم نیاز دارید که در ادامه به توضیح آن پرداخته ایم :

  1. اطلاع از علایق و محدودیت ها

قبل از هرکاری باید بدانید چه رشته های را دوست دارید و در مقابل چه محدودیت هایی برای تحصیل دارید . به عنوان مثال ممکن است شما به رشته هوافضا علاقه داشته باشید و در کل کشور تنها 3 دانشگاه این رشته را ارائه دهند . دو تا از این دانشگاه ها در شهرهایی است که برای تحصیل در آن مشکلی ندارید اما برای شهر سوم آزادی عمل ندارید . در نتیجه اطلاع از علایق همزمان با اعمال محدودیت ها به شما نمای خوبی از آنچه قرار است در فرم انتخاب رشته وارد کنید می دهد .

  1. تحیلی کارنامه

سازمان سنجش بعد از اعلام نتایج اولیه ، کارنامه ای در اختیار داوطلبان قرار می دهد که در آن وضعیت علمی او در مقایسه با کل شرکت کنندگان سنجیده شده و در مقیاس رتبه نمایش داده شده است . کارنامه اولیه پر از اعداد و عباراتی است که در نگاه اول باعث سردرگمی شما می شود ولی با یک راهنمای تحلیل کارنامه می توانید به راحتی معنی بخش های مختلف آن را درک کرده و از آن برای انجام یک انتخاب رشته خوب بهره مند شوید .

  1. اطلاع از آمار قبولی سال گذشته

اگر شناخت خوبی از علایق و محدودیت های خود داشته باشید و کارنامه تان را به خوبی تحلیل کرده باشید هم نمی توانید به خوبی فرم انتخاب رشته را تکمیل کنید تا زمانیکه از آمار قبولی سال گذشته باخبر نباشید . با این آمار می توانید از محدوده شانس قبولی خود در رشته محل های مختلف مطلع شوید و در فرم انتخاب رشته عمدتا رشته محل هایی را وارد نمایید که رتبه قبولی داوطلبان کنکور سال گذشته در آن با رتبه شما در کنکور امسال همخوانی و مقاربت داشته باشد .

این سه ابراز مهم می تواند برایتان درقامت یک مشاور خبره انتخاب رشته مفید ظاهر شده و شانس شما را برای قبولی در بهترین رشته ها ودانشگاه هایی که با رتبه تان در کنکور تناسب داشته باشد به شکل چشمگیری افزایش دهد . ما تمامی این ابزارها را در یک سایت خود بصورت یکجا آماده کرده ایم تا بصورت رایگان از آن استفاده نمایید . برای ورود به صفحه مشاوره انتخاب رشته کلیک کنید . اگر برای انتخاب رشته سوالی داشتید می توانید بصورت تلفنی با مشاوران هیوا ارتباط برقرار کرده تا کارشناسان ما بهترین و دقیق ترین راهنمایی های انتخاب رشته را در اختیار شما قرار دهند .

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین