فرانسه کشور آزادی بیان است!

سید هادی برهانی،   3990612103 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
فرانسه کشور آزادی بیان است!

  نشریه فرانسوی شارلی ابدو مجددا کاریکاتوریهای توهین آمیز علیه پیامبر اسلام را منتشر نمود. مکرون رئیس جمهور فرانسه (که در منطقه بسر می برد) در پاسخ به سوالات خبرنگاران در این باره گفت: این اقدام را محکوم نمی کنم. فرانسه کشور آزادی بیان است.

 فرانسه فعلی اگر کشور آزادی بیان نباشد این کشور و تاریخ آن حتما نقش بزرگی در تاریخ آزادی و مردم سالاری و جمهوری ایفا کرده است. آزادی و جمهوری در جهان مدیون نقش و تلاشهای فرانسه، روشنفکران فرانسوی و ملت فرانسه است.

اما این واقعیت تاریخی موجب نمی شود این موضع و ادعای آقای مکرون از سوی تحلیلگران مورد ارزیابی قرار نگیرد و وضعیت فعلی فرانسه، تحت زعامت و ریاست ایشان، بررسی نشود. فرانسوی ها احتمالا بهتر از بقیه می دانند آزادی یعنی آزادی برای همه و تمامی شهروندان و الا آزادی که برای عده ای خاص فراهم باشد، آزادی که به قدرتمندان می رسد متوقف و محدود می شود، آزادی نیست. حداقل آزادی واقعی نیست. جهان قبل از انقلاب کبیر فرانسه از این آزادیهای غیرواقعی بسیار به خود دیده است.

براساس موضع آقای مکرون فرانسه و فرانسویها آزاد هستند هرآنچه می خواهند در مورد اسلام و ارزشهای اسلامی و مقدسات اسلامی بنویسند و بگویند. هیچ کس نمی تواند این آزادی را از آنها بگیرد. زیرا در فرانسه آزادی ابرارزشی است که نباید خدشه دار شود یا محدود گردد. این آزادی حقی همگانی است که به موجب قانون اساسی فرانسه تضمین شده است.  اما یک مقایسه ساده نشان می دهد این ادعای حکومت فرانسه با عملکرد واقعی آن تفاوت وحشتناکی دارد. توهین به اسلام و مسلمانان و ارزشهای اسلامی و اسلام ستیزی آزاد است اما توهین به یهودیت و یهودیان و ارزشهای یهودی و یهودی ستیزی مسئله ای کاملا متفاوت است.

 این مقایسه ساده می تواند به خوبی نشان دهد فرانسه در تعامل با این دو پدیده تا چه اندازه متفاوت، منافقانه و متناقض عمل می کند. همه اسلام ستیزان در فرانسه مورد حمایت دولت قرار می گیرند اما همه یهودی ستیزان در فرانسه محاکمه و مجازات شده و بسیاری از آنها به زندان افتاده اند. لیست بلندی از این زندانیان وجود دارد که تنها به جرم بیان آزادانه نظرات خود در مورد یهودیان محاکمه و محکوم شده اند.

نمونه معروف این تعامل خشن، محاکمه و زندانی کردن دانشمند و فیلسوف بزرگ فرانسوی روژه گارودی است که در کتاب خود هولوکاست و تعامل آلمان نازی با یهودیها را محکوم نمود اما اظهار داشت رقم شش میلیون یهودی به عنوان رقم قربانیان هولوکاست رقم درستی نیست و از حقیقت فرسنگها فاصله دارد. نمونه جدیدتر برخورد قضایی با دیودونه کمدین مشهور و پرطرفدار فرانسوی است.

کاش تنها یهودی ستیزی و توهین به ارزشهای یهودی در فرانسه غیرقانونی و ممنوع بود. حکومت فرانسه به این بسنده نکرده و انتقاد از اسرائیل را نیز ممنوع کرده است. به موجب تصویب مجلس فرانسه مبارزه با ایدئولوژی صهیونیسم (ایدئولوژی رژیم اسرائیل) نوعی یهودی ستیزی است و مستوجب عقاب و مجازات است. بنا بر اظهارات آقای ماکرون نفی مشروعیت اسرائیل نیز جرم و نوعی ممنوع از یهودی ستیزی است. رئیس جمهور آزادی خواه فرانسه که در برابر اسلام ستیزی دم فرو می بندد و از آزادی فرانسه دم می زند پرونده سنگینی در حمایت از اسرائیل و محدودکردن آزادی در فرانسه و ممنوع کردن انتقاد از یهودیان و اسرائیل در فرانسه دارد. بخشی از اظهارات و مواضع او در این باره در پاراگراف بعدی آمده است:

ایمانوئل مکرون: ما بر آن شدیم که در خصوص صهیونیسم ستیزی و یهودی ستیزی از طریق مستقیم و روشن عمل کنیم. صهیونیسم ستیزی با یهودی ستیزی تفاوت ندارد...انکار حق موجودیت کشور اسرائیل شکل جدید یهودی ستیزی است... فرانسه تحت نظارت من، در مبارزه با یهودی ستیزی «متعهد و فعال» خواهد بود... باید در برابر یهودی ستیزی خط قرمزی را ترسیم کنیم... باید در این باره به آلمان اقتدا کنیم و مجازات قضایی و مالی در نظر بگیریم و همه افراد مسئولیت کار خود را متحمل شوند... به حمایت از مرده و زنده یهودی‌ها در فرانسه متعهدیم.

 آقای مکرون اگر خط قرمزی برای آزادی دارید، اگر همه باید مسئولیت کار خود را تحمل کنند، اگر باید برای یهودی ستیزی مجازات قضایی و مالی در نظر گرفت، اگر یهودی ستیزی محکوم و ممنوع است و باید با آن فعالانه مبارزه نمود، اگر باید آزادی فرانسوی را در این حوزه ها محدود کرد چرا آن گاه که کار به غیریهودیها می رسد همه اینها را فراموش می کنید. چرا آن گاه که با مقامات یهودی و زمامداران اسرائیل سخن می گویید سخن از مبارزه و ممنوعیت و مجازات یهودی ستیزی است  اما هرگاه به مسلمانان، قربانی اسلام ستیزی، می رسید درس آزادی فرانسوی تدریس می فرمایید!

دیدگاه کاربران

عمران۱۵۸۱۷۷۶۱۴:۵۸:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
احسنت چه عجب یک مقاله عقلانی در انتقاد از یک کشور غربی دیدم که با اصول منطق میخواند. اگر قرار بر آزادی بیان در توهین به عقاید باشد این آزادی باید برای اهانت به تمام عقاید یکسان اعمال شود.
ناشناس۱۵۸۲۱۸۴۱۹:۵۸:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
در دنیایی زندگی می کنیم که ابرقدرت ها به خود حق هر کاری را می دهند از عهد شکنی تا ترور و براندازی و اقدام به کودتا.دست مریزاد به سازندگان موشکهایی که تا قلب اروپا هم پیش می روند(و در صورت لزوم همه خواهند دید)..
ناشناس۱۵۸۱۷۷۹۱۵:۰۱:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
فرانسه مهد دموکراسی جهان است. ماکرون هم در عالم سیاستمداران، یک جنتلمن است.
ناشناس۱۵۸۲۱۸۶۱۹:۵۹:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۲
خودت میگی مهده.یعنی واسه گول زدن و نگهداشتن بچه ها خوبه.
ناشناس۱۵۸۲۱۸۸۱۹:۵۹:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
خیلی احساساتی و جو گیر نشو عزیزم جنبش جلیقه زرد ها را نمی بینید یا خود را به ..
ناشناس۱۵۸۲۲۲۸۲۰:۳۰:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
جالبه که خود مردم فرانسه عموما از مکرون به عنوان دلقک و .. اسم میبرن که حتی ترجمه ش رو هم نمیتونم اینجا بنویسم ، بعد یکی در ایران میاد و از این مترسک دفاع میکنه .
ناشناس۱۵۸۲۲۵۲۲۰:۴۶:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اتفاقا فرانسه نه تنها کشوری آزاد نیست بلکه شدیدترین قوانین رو علیه هر تفکری داره که ظاهرا با اصول خودش مخالف باشه . فقط هم مساله اسرائیل نیست ، در همین مسایل اقتصادی و درگیری بین کارخونه دارها و کارگرها ، یا در مورد مهاجرین ، یا خیلی چیزهای دیگه
ناشناس۱۵۸۲۶۳۴۰۲:۱۱:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۳
ايران مهد آزادي واقعي در جهان است
ناشناس۱۵۸۲۷۷۲۰۸:۰۶:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۳
چون غربی است هر غلطی هم بکند غرب هلاکان ماله کشی خواهند کرد و اورا جنتلمن و آقا خواهند خواند به این می گویند جهل مدرن و البته شیک و روشنفکر پسند
ناشناس۱۵۸۱۷۸۰۱۵:۰۲:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
متاسفانه همین رویکرد توسط روشن فکر های داخلی هم دنبال میشه... زمانی که خودشون میخوان حرفی بزنن میگن عقاید هر کس محترمه تا عملا اجازه مخالفت به صحبت خودشون رو ندم... اما درمورد دیگران کمترین تحملی ندارن و بلافاصله برچسب افراطی و تندرو به بقیه میزنن
ناشناس۱۵۸۱۷۸۸۱۵:۰۶:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
.. اگر آزادی بیان تو این کشور وجود داشت رسانه ها به عنوان ناظر و چشم و گوش مردم در هرجایی حضور داشتند و براحتی اعمال و رفتار مسئولین را به تصویر میکشیدند و مورد نقد قرار می دادند تا کمتر کسی جرات خطا و اشتباه داشته باشد، ولی متاسفانه بشدت فیلتر و .. .. وجود دارد که زمینه را برای هرنوع پنهانکاری و عدم جوابگویی و سواستفاده را ایجاد کرده. رسانه های آزاد برای کنترل و اصلاح رفتار حاکمان یک کشور لازم و ضروریست.
ناشناس۱۵۸۱۸۴۳۱۵:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
اتفاقا فرانسه جزو نژادپرست ترین کشور های اروپایی است.
ناشناس۱۵۸۱۸۴۵۱۵:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
این ها را برای چشم و گوش بسته های غرب دوستان نگو که در مخیلشان نمی گنجد!
ناشناس۱۵۸۱۸۵۹۱۵:۴۲:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
برخورد خشن با روژه گارودى چه بود؟ ٢٠٠ يورو جريمه نقدى...چيزى در حدود جريمه عبور از چراغ قرمز
ناشناس۱۵۸۲۱۴۰۱۹:۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۲
200 یورو ؟؟؟ اولا که اون زمان یورو اصلأ نبود و فرانک بود . دوم هم ۲۰۰,۰۰۰ فرانک بود .و چند سال زندان .
نویسنده۱۵۸۲۱۷۲۱۹:۳۹:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
با تشکر از دقت شما محکومیت ایشان ۲۴۰ هزار فرانک فرانسه، چند سال حبس تعلیقی و ممنوعیت انتشار نوشته های ایشان بود.
ناشناس۱۵۸۱۸۶۷۱۵:۴۸:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱۲
بسيار ممنون از نويسنده
ناشناس۱۵۸۱۹۰۳۱۶:۱۰:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
بلایی به سر روژه گارودی آوردن که خودش هیچ هفت پشتت هم غلط بکنه چیزی در مورد یهود بگه ببینید تو دادگاه چه بلایی سرش آوردن.
ناشناس۱۵۸۱۹۲۹۱۶:۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
نیازمند فتاوایی تاریخی همچون فتوای امام خمینی برای توهین کنندگان به پیامبر اعظم و همچنین محاکمه غیابی طراحان ترور سردار شهید سلیمانی هستیم
ناشناس۱۵۸۱۹۷۲۱۶:۵۵:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
فرانسه با انقلاب اسلامی به رهبری امام ره ..به شدت مخالف بود.
ناشناس۱۵۸۲۳۴۳۲۱:۴۴:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۱۲
عجب برای همین ازشون پذیرایی می کرد ..؟
ناشناس۱۵۸۲۰۴۸۱۷:۴۵:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
فعلا که افتخارداشتن قلاده صهیونیستها بگردن دولت فرانسه هست!
ناشناس۱۵۸۲۰۵۲۱۷:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
حقوق اقلیت بخصوص اقلیتهای مسئله دار مانند یهودی ها و مسلمانها همیشه یک چالش بزرگ برای کشورهای دموکراتیک جهان بوده و هست. بعضی از این کشورها حقوق اقلیتها را بهتر و بعضی بدتر در نظر گرقته اند. در واقع این موارد چون به اقلیتها برمیگردد یک ناحیه خاکستری است ولی قبول دارم برخوردها معمولا علیه مسلمانها و بنفع یهودیهاست.
ناشناس۱۵۸۲۰۵۶۱۷:۵۰:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
دامن زدن به این حساسیت ها کاملا آگاهانه و با اهداف ونیت خاص صورت می‌گیرد آزادی بیان هم مانند سایر امور از دریچه منافع اقتصادی تعریف میشود ودر شرایط مختلف مواضع مختلف را طلب میکند
ناشناس۱۵۸۲۰۶۰۱۷:۵۳:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
.. در فرانسه، شاید همه چیز عادلانه نباشه ولی آزادی بیان قطعا هست!
ناشناس۱۵۸۲۲۸۵۲۱:۰۷:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
جدی میگی ؟ پس چرا کسی حق نداره از اسرائیل بد بگه ؟ چرا تو جریان جنبش سیاهپوستها در امریکا وقتی از مکرون پرسیدن نظرت چیه گفت اجازه نمیده کسی در فرانسه علیه امریکا حرف بزنه ؟ چرا وقتی مردم خود فرانسه از حضور منافقین در حومه پاریس ناراضی بودن دولت باهاشون برخورد کرد ؟ و هزار تا چیز دیگه
ناشناس۱۵۸۳۰۸۶۱۲:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۳
آزادی بیانی که میشه به اسلام توهین کرد اما نمیشه با صهیونیسم مخالفت کرد!
ناشناس۱۵۸۳۵۹۵۲۰:۱۹:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۳
من سراغ ندارم کسی بر خلاف ارزش های فرانسه صحبت کند و در این کار آزاد باشد.
ناشناس۱۵۸۴۱۶۷۱۴:۱۴:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۴
آزادی بیان نسبی هست. ولی آزادی بیان در فرانسه خیلی خیلی بهتر از تو ایران هست.
ناشناس۱۵۸۲۱۳۸۱۹:۱۰:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۲
وقتی به تروریستهای مجاهدین پناه میدن ولی مردم ایران رو تحریم میکنند.چه توقع دیگه ای داری؟
ناشناس۱۵۸۲۴۱۸۲۲:۴۰:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
خیلی نادان هست کسی اگر معتقد باشه فرانسه و کلا در کشورهای غربی آزادی هس انها به اسم ازادی منویات خود را دیکته میکنند ارزشهای الحادی و استکباری .چرا در این کشور به اصطلاح ازاد اجازه حجاب به دخترها در کلاس درس داده نمیشه ! چرا کسی جرات نمیکنه از رژیم صهیونیستی کوچکترین انتقاد را داشته باشد!
ناشناس۱۵۸۲۴۵۵۲۳:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
از این مردک مکرون و فرانسه حالم بهم میخورد!!! مشتی ترسوی بزدل!!!
ناشناس۱۵۸۲۷۷۸۰۸:۱۰:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۳
می گویند درفرانسه آزادی بیان است و قطعا - تعریف شما از آزادی بیان تعریف یک خود باخته و خود حقیر پندار است البته اگر آزادی بیان را در ایران آتش زدن پمپ بنزینها و تخریب مال و اموال مردم و .. بدانیم قطعا در ایران آزادی بیان نیست
ناشناس۱۵۸۳۰۷۳۱۲:۰۶:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
جمعیت مسلمانان خیلی زیاده و در آینده نزدیک از مسیحیان بیشتر میشه و این مایه نگرانی غربه. اونها از اسراییل حمایت میکنند برای اینکه اسراییل عاملیه برای ایجاد دودسته گی بین مسلمانان و همینطور یک مشکل امنیتی دایم برای اونها.
ناشناس۱۵۸۳۱۴۶۱۲:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۳
غرب پرستان یا از آزادی غربی مثل روابط جنسی و غیره یا برتری و تکنولوژی غرب خوششون میاد و کاری به واقعیتهای دیگه ندارن. مهم نیست فرانسه حتی نمیگذاره افراد ضد یک ایدئولوژی یعنی صهیونیسم باشن اما ضدیت با اسلام اشکالی نداره!
ناشناس۱۵۸۳۱۷۹۱۳:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۳
من واقعا نمیدانم اگر دوستان خبر دارند بفرمایند. سوالم دقیقا این است که ^ آیا کشیدن کاریکاتور حضرت موسی و حضرت عیسی در فرانسه آزاد است یا نه؟^
ناشناس۱۵۸۳۲۲۰۱۳:۴۰:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۱۳
کاری به حرف شما ندارم ، اما یک توصیه دوستانه می کنم ، اگر می خواهید غرب را محکوم کنید ، نروید دنبال تشکیک در هلوکاست (به فرض هم که دروغ می گویند یا بزرگنمایی می کنند) راه مبارزه با غرب ، تقویت پول ملی است ، پیشرفت کشور است ، آباد کردن میهن است ، رضایت مردم است ، کاش مرده و زنده و خوب و بد دنیا را رها می کردید و کمی هم به فکر بدبختی های مردم بودید ، باور کنید برای من جوان بیکار ، مهمترین چیز در زندگی ام ، درد دلار 25 هزار تومانی است ، ولاغیر
ناشناس۱۵۸۳۲۶۰۱۴:۰۹:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۱۳
الان این شارلی ابدو جرات میکنه یک کاریکاتور در مورد صهیونیستها منتشرکنه که میگن خدا اون سرزمین فلسطین رو بهشون داده؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین