سود تعویق کنکور خبرساز ۹۹

گروه اجتماعی الف،   3990604004

از تصمیم گیری های متعدد برای تعویق کنکور سراسری ۹۹، یک سوال اساسی درباره فایده تعویق کنکور کرونایی ایجاد شد؛ اینکه آیا اساسا تعویق کنکور حتی برای بار اول اقدام خوبی بود یا بهتر بود کنکور در همان زمان اولیه برگزار می شد؟

به گزارش فارس، آزمون سراسری ۹۹ یکی از خبرسازترین کنکورهای چند سال اخیر بوده است.

به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، برگزاری کنکور امسال موافقان و مخالفان بسیاری داشت. به طوری که پس از چند نوبت تعویق کنکور حتی یک هفته قبل از زمان آزمون، کار به لغو آزمون کشید اما در آخرین لحظات برگزاری کنکور قطعی شد.

سرانجام با نظر قطعی ستاد ملی مدیریت کرونا، کنکور سراسری ۹۹ با رعایت پروتکل های بهداشتی از ۲۹ مرداد ماه تا اول شهریور ماه در ۵ گروه آزمایشی هنر، علوم ریاضی، انسانی، تجربی و زبان های خارجی برگزار شد و ماجرا خاتمه یافت.

*تعویق کنکور سراسری ۹۹ چه سودی داشت؟

از همه این تصمیم گیری ها پی در پی برای تعویق کنکور، یک سوال اساسی مطرح شد؛ اینکه آیا اساسا تعویق کنکور حتی برای بار اول فکر خوبی بود یا بهتر بود کنکور در همان زمان ابتدایی برگزار می شد؟ در نهایت تعویق کنکور چه فایده ای داشت؟

در این گزارش با پرداختن به این پرسش، موضوع فایده و سود احتمالی تعویق کنکور خبرساز ۹۹ را از نظر ذینفعان آن بررسی کرده ایم.

*ابتدا تصوری از کنکور در شرایط کرونا نداشتیم

خبرنگار ما این سوال را با مادر یک داوطلب کنکور سراسری امسال مطرح کرد.

خانم صبح خیز، مادر داوطلب کنکور درباره اینکه آیا خودش و فرزندش موافق برگزاری کنکور بوده است یا موافق تعویق در برگزاری کنکور، به خبرنگار فارس، گفت: در ابتدا که ویروسکرونا شایع شده بود و فکر می کردیم که قرار است پسرمان در این شرایط کنکور دهد، ترس داشتیم. 

وی ادامه داد: نمی دانستیم شرایط در کنکور چگونه است؟ وضعیت دیگر داوطلبان چه طور است؟ اصلا خودمان در خانواده ناقل هستیم یا نیستیم؛ فکر می کردیم همه جا آلوده است و در مجموع اصلا قضیه برایمان روشن نبود.

وی گفت: به همین خاطر می ترسیدم که خدای نکرده، نکند به خاطر یک ندانم کاری و اشتباه سلامتی فرزندم به خطر افتاد و بعدها پشیمان شوم.

وی گفت: به همین دلیل ابتدا واقعا نمی دانستیم بهتر است کنکور برگزار شود و دردسرهایش تمام شود یا برگزار نشود و استرس و دردسر آن همچنان برای پسرمان و دیگر دانش آموزان ادامه داشته باشد. فکر می کنم نه تنها ما، بلکه بسیاری از خانواده ها چنین وضعی را داشتند.

*برگزاری کنکور دکتری و ارشد، راه کنکور سراسری را هموار کرد

پس از شنیدن صحبت های این مادر، به سراغ خانواده دیگری رفتیم و این سوال که  آیا خودش و فرزندش موافق برگزاری کنکور بوده است یا موافق تعویق در برگزاری کنکور را با اوهم مطرح کردیم.

آقای زارعیان، پدر یک داوطلب دیگر کنکور سراسری در پاسخ به این سوال، به خبرنگار فارس، گفت: دخترم از ابتدا موافق برگزاری کنکور بود و می گفت که بهتر است کنکور برگزار و تمام شود. وقتی که کنکور به تعویق افتاد هم خیلی ناراحت شد.

وی ادامه داد: پس از اینکه کنکور دکترا و ارشد برگزار شد، تقریبا مشخص شد که امکان برگزاری کنکور وجود دارد و بهترین اقدام این بود که مسوولان از این فرصت برای برگزاری کنکور سراسری هم استفاده کنند که خدا رو شکر این طور شد و کنکور برگزار شد.

به گفته وی، اکنون که کنکور برگزار شده، دخترم و اغلب دوستانش گلایه ای بابت برگزاری کنکور در شرایط کرونا یا نحوه برگزاری کنکور ندارند؛ هر چند که خودم با دیدن برخی عکس ها از جلسات کنکور معتقدم که باز هم می توانست شرایط برای برگزاری بهتر فراهم شود؛ اما در مجموع شرایط خوب بود.

*در تاریخ اولیه کنکور آمار مرگ و مبتلایان کرونایی کمتر بود

ساناز یک داوطلب کنکور امسال که مخالف تعویق کنکور بوده است، در این باره به خبرنگار فارس، گفت: از ابتدا تعویق کنکورها اشتباه بود. باید از ابتدا در همان زمان های اولیه تعیین شده کنکور را برگزار می کردند و تمام می شد.

وی ادامه داد: اگر همان زمان کنکور را برگزار می کردند آمار مرگ و مبتلایان کرونایی از این هفته کمتر بود.

*سوالات کنکور کرونایی خیلی سخت بود

مهدیه یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری امسال است.

این سوال که موافق برگزاری کنکور یا علاقمند به تعویق کنکور بوده است را با او هم مطرح کردیم.

مهدیه مخالف برگزاری کنکور بود و به خبرنگار فارس، گفت: باید از ابتدا مثلا می گفتند که کنکور قرار است یک ماه دیگر برگزار شود تا تکلیف مان را بدانیم نه اینکه بگویند احتمال تعویق، شاید این هفته برگزار نشود، نه برگزار می شود.

وی گفت: قبل از کنکور که با این اخبار ذهن ما را به هم ریختند در جلسه کنکور امسال هم درجه سختی سوالات بالا بود و در این شرایط کرونا کنکور سختی هم گرفتند.

وی گفت: همان ابتدا که دفترچه را گرفتیم سوالات ادبیات آنقدر سخت بود که تمرکز ما را در همان ابتدای مواجه با دفترچه سوالات به هم ریخت.

این گلایه را برخی از مخاطبان فارس هم در سامانه فارس من ثبت کرده اند و نارضایتی خود را تحت عنوان «نارضایتی داوطلبان کنکور سراسری از سختی سؤالات آزمون ۹۹» ابراز کرده اند.

* تعویق کنکور فرصتی را برای پذیرش شرایط ایجاد کرد

خانم صادقی، مادر یک داوطلب کنکور سراسری با اعلام نظر فرزند و خودش درباره برگزاری کنکور سراسری، گفت: ابتدا از اینکه کنکور قرار است با شرایط کرونایی برگزار شود، بابت نتیجه کنکور نگران بودیم؛ زیرا تصور اینکه ۴ ساعت با ماسک این امتحان مهم برگزار شود، نگران کننده بود. می ترسیدیم نتیجه آن طور که باید نشود و دخترم ضرر کند.

وی ادامه داد: وقتی کنکور به تعویق افتاد و کمی که زمان گذشت، انگار با زندگی کرونایی و رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن برای بیرون رفتن عادت کردیم. در واقع به نظرم تعویق کنکور فرصتی را برای پذیرش شرایط ایجاد کرد.

وی گفت: در نهایت روز کنکور دیگر واقعا بابت اینکه دخترم در جلسه کنکور به خاطر ماسک حالش خوش نباشد و نتواند خوب امتحان دهد نگرانی نداشتیم. انگار مسئله برایمان حل شده بود.

در مجموع باوجود نظرات متعدد موافق و مخالف درباره فایده و هزینه تعویق کنکور سراسری امسال، به نظر می رسد که حداقل سود و فایده تعویق کنکور خبرساز ۹۹ این بود که گذشت زمان و عادت به زندگی در شرایط کرونایی، پذیرش کنکور کرونایی را هم آسان تر کرد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین