چگونه می توان متخصص مغز و اعصاب شد

گزارش بازرگانی،   3990519100

برای اینکه بتوان نورلوژیست یا متخصص مغز و اعصاب شد هر پزشک عمومی باید 4 سال دوره ی رزیدنتی در شاخه ی مغز و اعصاب را بگذراند و بعد از گذراندن این دوره ، دوره های فوق تخصص مغز و اعصاب را در رشته های مختلف از جمله ( بیماری های حرکتی ، سردرد ، بیماری های عروقی مغز ، ام اس ، دمانس ، سرع ، نورو افتالمولوژی ، ( Neure Imaging بصورت کاملا تخصصی به درمان بیمارهای مغز و اعصاب بپردازد. 

همانطور که میدانید یکی از بخش های خیلی مهم بدن هر انسان سیستم عصبی آن است که بطور کامل دیگر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. تشخیص و درمان بیماری های عصبی کاری تخصصی است که فقط متخصص مغز و اعصاب می تواند آن را تشخیص و درمان کند. بسیاری از بیماری های عصبی علائم یکسانی دارند که فقط توسط متخصص اعصاب که دانش و مهارت زیاد در این زمینه دارند انجام می گردد. نورولوژیست یا همان متخصص مغز و اعصاب باید با معاینات دقیق و همچنین با انجام آزمایشات تخصصی بیماری را هم تشخیص دهد.

سیستم عصبی هر فرد شامل دو قسمت محیطی و مرکزی است. سیستم عصبی مرکزی همان بخش نخاع است

 نیمکره های مغزی Cerebrum    ، ساقه مغز Brain stem     و مخچه Cerebellum  و نخاع می باشد؛

 سیستم عصبی محیطی شامل نورونهای عصبی محیطی است که ارتباط بین مغز و نخاع با بقیه ارگانها، اندامها و عضلات را برقرار می کند. 

با توجه به اینکه کدام بخش از سیستم های عصبی دچار مشکل شود بیماری و اختلال های مغز و اعصاب مختلفی بوجود می آید.

یک پزشک متخصص مغز و اعصاب خوب باید با دانش و اطلاعات کافی درخصوص آناتومی و فیزیولوژی و نحوه ی کارکرد سیستم عصبی و ارتباط های پیچیده آن به لوکالیزه کردن محل درگیری و نوع اختلال کارکرد و نتیجه ی تشخیص نوع بیماری و سیستم های عصبی می باشد.  و برای تشخیص بیماری از معاینه های دقیق مغز و اعصاب و در صورت لزوم روشهای پارا کلنیک مثل عکس برداری از مغز شامل ام آر آی سی تی اسکن مغز، سونوگرافی داپلر عروق مغز و کاروتید (TCD & ECD    ) و نوار مغز و نوار عصب و عضله استفاده کند. و در نهایت با تشخیص درست بیماری مغز و اعصاب از روش های درمان مناسب برای درمان استفاده کند.

 

چه زمانی باید به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

در حالت عادی عموم مردم  بر این باور هستند که متخصص مغز و اعصاب بر عملکرد مغز نظارت داره و فقط برای جراحی مغز و اعصاب است  اما این تصور کاملا اشتباه است و حقیقت این است که متخصص مغز و اعصاب علاوه بر جراحی مغز می تواند کارهای دیگری را هم انجام بده در واقعیت حدود 70 درصد زمان متخصص های مغز و اعصاب بر درمان و حل مشکلات ستون فقرات ، درمان گردن ، کمر درد درمان فتق دیسک، بیماری تحلیل برنده دیسک و حتی درد پا و سکته مغزی  اختصاص دارد.

دکتر متخصص مغز و اعصاب با سیستم عصب مرکزی کار دارد که از مغز انسان شروع میشود و تا امتداد ستون فقرات ادامه دارد و شاخه های بسیار آن به تمام بدن می رود عموما دردی که شما در بخش های مختلف بدن خود حس می کنید از سیستم عصبی شما است ؛ برای درمان باید به نزد دکترمتخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

 تعداد زیادی از افراد تصور می‌کنند که متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که به انجام جراحی‌های پیچیده می‌پردازد اگرچه این مسئله حقیقت دارد و متخصص مغز و اعصاب به انجام عمل جراحی در ستون فقرات و مغز می‌‌پردازد، در زمینه تجویز روش‌های غیر جراحی و روش‌های درمان مراقبتی نیز تخصص دارد.

یکی از درد هایی که عموما افراد برای معالجه ی آن باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند سکته مغزی است.

سکته مغزی یکی از بیماری هایی است که اغلب افراد هنگامی که فشار عصبی بسیاری داشته باشند دچار آن می شوند. در این بخش برخی از علائم سکته مغزی را برایتان بازگو می کنیم.

سکته مغزی چه علائمی دارد؟

  • مشکل در صحبت کردن یا فهمیدن صحبت دیگران
  • بی حسی یا افتادگی یک طرف صورت
  • بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن
  • مشکل در راه رفتن یا حفظ تعادل
  • مشکلات بینایی
  • سردرد شدید یا سردرد رعد و برقی
  • سرگیجه
  • مشکل بلعیدن

 

توجه : احساس بی‌حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن از علائم سکته مغزی است که بسیار رایج و مهم است پس حتما به آن توجه کنید.

 

در صورتی که یکی ازعلائم گفته شده را داشتید حتما حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیماری های مغز و اعصاب و مشکل و اختلالات مرتبط با بیماری های مغز و اعصاب می توانید به سایت بهترین پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. در صورتی که محتوای این متن مفید بود می توانید نظرات خود را دربخش دیدگاه وارد کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین