چه کسانی از انفجار بیروت سود می‌برند؟

گروه جهان الف،   3990515053 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به ایجاد آشوب در لبنان توسط مثلث عبری، عربی و آمریکایی در یک سال اخیر تصریح کرد: آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بیش از همه ذینفع انفجار روز سه‌شنبه در بیروت هستند.

چه کسانی از انفجار بیروت سود می‌برند؟

به گزارش فارس، عصر دیروز (سه‌شنبه) ۱۴ مرداد ماه انفجاری مهیب در بندر بیروت رخ داد که بر اثر آن تعداد زیادی کشته و مجروح شدند، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته انفجار بیروت را تأسف آور و نگران کننده خواند و گفت: با اندوه بسیار این حادثه و اخبار آن را دنبال می‌کنیم. از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز اعلام کرد که ایران همانند همیشه آماده کمک به لبنان است.

*علت حادثه بیروت

در همین خصوص «سید رضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عنوان کرد: انفجار مهیب و بسیار هولناک در بندر بیروت رخ داد و متاسفانه تعداد کثیری از همنوعان ما در این کشور کشته و مجروح شدند.

وی با بیان اینکه حادثه از زوایای مختلف در حال بررسی است که علل آن چه بوده، خاطرنشان کرد: به این نکته رسیدند که ظاهرا محموله نیترات آمونیم که به صورت قاچاق مدتی قبل وارد بیروت شده بود و توسط مسئول مربوطه، پلیس بندر و سازمان اطلاعات لبنان با حکم رسمی و حقوقی دادگاه این محموله توقیف و در انبار نگهداری می‌شد، بر اثر حادثه اتصال برق منفجر شده است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: این انفجار باعث انفجار انبار اصلی شده که بر اثر آن حدود ۵۰ تن مواد منفجر شده که بر اساس آخرین آمار قریب ۷۸ نفر کشته و بیش از چهار هزار نفر زخمی شده‌اند.

*ذینفعان انفجار بیروت

صدرالحسینی افزود: علت حادثه هر چه بوده قطعا از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی آنچه مهم است ذینفعان این حادثه است که با توجه به تحولاتی که در یک سال گذشته در لبنان مشاهده می‌کنیم، برای به هم ریختگی و ایجاد آشوب در این کشور، توسط مثلث عبری، عربی و آمریکایی، در حال حاضر هم بیشترین ذینفعان آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی هستند، به ویژه اینکه در هفته‌های اخیر یکی از ماموران حزب الله لبنان در سوریه به‌واسطه بمباران رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و موضوع انتقام سخت حزب‌الله از رژیم صهیونیستی مطرح شد. 

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت رژیم صهیونیستی این منفعت را می‌برد که این انتقام به تعویق می‌افتد و به همین خاطر سود خواهد برد. 

وی توضیح داد: رژیم صهیونیستی با توجه به شرایط داخلی که بیش از یک سال است با آن درگیر است و دولت شکننده‌ای که در آنجا وجود دارد، نمی‌تواند ببیند کشوری چون لبنان دارای ثبات است و به همین خاطر به شیوه‌های مختلف تلاش کرده که ثبات و آرامش لبنان را به هم بریزد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا یادآور شد: البته رژیم صهیونیستی ابتدا در طول یک سال گذشته از بستر اقتصادی موضوع را پیگیری می‌کرد و به نظر می‌رسد وارد فاز جدیدی به نام فاز ایجاد ناامنی شده که بتواند مجددا در دو حوزه اقتصاد و امنیت فشار بیشتری را به لبنان بیاورد.

وی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی مهمترین مسئله، انسجام مردم لبنان و کمک و همیاری جبهه مقاومت و به ویژه جمهوری اسلامی است.

 صدرالحسینی ادامه داد: در شرایطی که ما در آستانه عید سعید غدیر خُم هستیم، با استفاده از آموزه‌های حضرت امیرالمومنین علی (ع) باید به همنوعان، هم‌کیشان و هم‌مذهبان خود در لبنان توجه ویژه‌ای داشته باشیم و قطعا ملت ایران نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نیستند.

وی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: شکست اینها (آمریکا و رژیم صهیونیستی) در پروژه ایجاد اغتشاش در طول سال گذشته در لبنان از اهمیت برخوردار است. به دلیل به بن‌بست رسیدن این مسئله و انسجام داخلی در لبنان، آنها فاز ناامنی را از بستر اقتصادی به فاز ناامنی انفجاری تبدیل کردند و این هم باعث مشکلات اقتصادی می‌شود، چون بخش قابل توجهی از غلات و گندم لبنان در این بندر بوده و بخش قابل توجهی از آن بر اثر انفجار دیروز از بین رفته است و قطعا کمک‌های بین‌المللی در این رابطه نیاز است.

*قطعا و یقینا جمهوری اسلامی برادران و خواهران خود را در لبنان فراموش نخواهد کرد

صدرالحسینی درباره کمک ایران نیز خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از این انفجار و اعلام نیاز لبنان به کمک‌های پزشکی، جمهوری اسلامی ایران در این رابطه اقدام کرده و در ارتباط با این موضوع تلاش خود را مضاعف کرده و قطعا و یقینا کمک‌های مردمی در این رابطه می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود: با توجه با اعلام موضع وزیر خارجه و وزیر کشور و مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران، قطعا و یقینا جمهوری اسلامی برادران و خواهران خود را در لبنان فراموش نخواهد کرد و براساس نیازمندی‌های لبنان، جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران آماده کمک‌رسانی به مردم لبنان در زمینه‌های مورد نیاز هستند. 

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه برخی کشورهای دیگر نیز اعلام کردند کمک‌های خود را آماده و ارسال می‌کنند، اظهار داشت: من بر این اعتقادم که جمهوری اسلامی در این رابطه نباید از هیچ کشور دیگری عقب بماند و روابط صمیمانه بین دو ملت در این راستا قطعا سرنوشت‌ساز خواهد بود. 

*دشمنی آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها با ایران بیشتر از لبنان است

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا به موضوع امنیت داخلی کشور و قدردانی از امنیت موجود در کشور (ایران) نیز اشاره کرد و توضیح داد: چرا که هیچ کس شک ندارد بیش از دشمنی که آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها با لبنان داشتند، با جمهوری اسلامی دارند. یعنی میزان تنفرشان از مرکزیت مقاومت و انقلاب اسلامی قطعا و یقینا از لبنان بیشتر بوده و سعی و تلاش آنها در راستای ناامن کردن جمهوی اسلامی است که نمونه‌های مختلف آن را در سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اما دستگیری سرتیم‌های ناامن‌کننده در کشور که توسط دستگاه‌های امنیتی صورت گرفته و مراقبت‌هایی که در این حوزه می‌کنند، به نظرم در شرایطی است که باید از امنیت موجود در کشور قدردانی کنیم، آن هم با توجه به شرایط مرزهای ما و دشمنانی که در پشت مرزهای ما برای ایجاد نابسامانی و اغتشاش و ناامنی در کشور آماده هستند.

صدرالحسینی افزود: ضمن قدردانی از خود امنیت، باید به کسانی که این امنیت را برای ما هدیه آوردند که می‌توانیم در شرایط کاملا امن به زندگی روزمره خودمان بپردازیم نیز توجه ویژه داشته باشیم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۹۵۱۰۱۱:۴۸:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۵
الآن تو این وضعیت وقت این مقاله نیست. التماس تفکر
ناشناس۱۵۴۹۶۴۲۱۳:۲۹:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۵
به مذاقت خوش نیامد؟!
ناشناس۱۵۴۹۶۷۱۱۳:۵۳:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۵
خدا یک جو انسانیت به شما عطا فرماید. صدها نفر کشته شده اند باید فکر این بود که چطور دردها و آلام این ملت را تسکین داد شما فکر اینی که به مذاق کی خوش آمده به مذاق کی بد آمده؟
ناشناس۱۵۵۰۱۱۳۲۱:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۵
عجب
ناشناس۱۵۴۹۵۳۷۱۲:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۵
مقصر اصلي كساني است كه مواد منفجره و... را در مكان حساسي مثل بندر بدون امنيت نگهداري مي كردند.خيانت از داخل لبنان است.
ناشناس۱۵۴۹۶۰۷۱۳:۰۱:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۱۵
میگن بواسطه انفجار قیمت نفت رفته بالا. به نظرتون کی نفع برده؟
ناشناس۱۵۴۹۶۳۳۱۳:۲۲:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۵
قطعا مسببین آن سود نمی برند! حتی اگر قصدشان این نبوده و فقط بی فکری و بی احتیاطی شان باعث نابود شدن یک شهر و زندگی مردمان یک کشور شد! ..
علي۱۵۴۹۶۶۹۱۳:۵۱:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۵
اعلام مالك انبار و مواد آيا سخته؟
ناشناس۱۵۴۹۷۲۴۱۴:۳۶:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۵
این انفجار هم مانند سایر انفجارهای اخیر در منطقه کار اسراییل است.
ناشناس۱۵۵۰۰۹۷۲۱:۲۷:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۵
این انفجارها و در این مقیاس بیشتر در کشورهایی صورت میگیرد که مسایل ایمنی را نادیده میگیرند و سهل انگاری میکنند.
ناشناس۱۵۵۰۰۹۸۲۱:۲۸:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۵
چه کسانی نیترات آمونیم را قاچاق می کردند ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین