بهترین مسیریاب فارسی سخنگو

گزارش بازرگانی،   3990501047 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در سال‌های گذشته، وقتی که افراد هنوز برای پیدا کردن آدرس مجبور به صرف ساعت‌های زیادی در بین راه می‌شدند، کسی فکرش را نمی‌کرد روزی یک مسیریاب آنلاین بتواند آنها را نجات دهد. با از راه رسیدن نقشه «بلد»، میلیون‌ها کاربر ایرانی از سردرگمی مسیریابی بین خیابان‌ها رها و به یکی از مسیریاب‌های پرکاربرد داخلی مجهز شدند.

با اینکه «بلد» ۳ سال است که پا به میدان گذاشته اما روز به روز به تعداد کاربرهای آن اضافه شده است. تا اینکه در فاصلهٔ زمانی کوتاهی بسیاری از رقبای خود را پشت سر بگذارد. امروز این برنامه بیش از چهار میلیون کاربر دارد. این سرعت در اضافه شدن تعداد کاربران نتیجه ارائه خدمات متنوعی بوده است که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

مسیریابی سریع

اولین و مهم‌ترین ویژگی در بلد این است که می‌تواند بر اساس اطلاعاتی که به آن دسترسی دارد انتخاب بهتری برای مسیریابی داشته باشد. فناوری و هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این نرم‌افزار قابلیت‌های «بلد» را برای انتخاب مسیرهای خلوت‌تر و اعلام آن افزایش داده است. این مسیریاب اندروید و آی‌او‌اس به کمک اطلاعاتی که از فعالیت کاربران خود دریافت می‌کند و همچنین از طریق همکاری با نهادهای مرجع مانند پلیس راهور و شهرداری، ترافیک زندهٔ خیابان‌ها را نمایش می‌دهد. علاوه بر این به ازای دو مبدا و مقصدی که کاربر بر روی نقشه مشخص می‌کند، چند مسیر پیش روی او می‌گذارد. مسیر پیشنهادی اپلیکیشن معمولا بهترین انتخاب برای رهایی از محدودهٔ ترافیک و راهبندان‌های در طول مسیر است.

نقشه کامل از شهرها

بلد مثل کف دست با خیابان‌های شهر آشنا است. خودروهای مجهز به دوربین این شرکت از سراسر شهر عکاسی کرده و هر روز نقاط پرمراجعهٔ جدیدی مانند بانک‌ها، مدارس، رستوران‌ها، کافه‌ها و ... به نقشه اضافه می‌کند. این خودروها از طریق دوربین‌هایی که روی سقف و کناره‌هایشان نصب شده هر روز مسیر زیادی را رانندگی و هر چند میلی ثانیه یک تصویر برداشت می‌کنند. به همین خاطر تعداد نقاط پرمراجعه در این مسیریاب اندروید و آی او اس بیش از ۴.۵ برابر گوگل است و پلاک خانه‌ها در نقشهٔ بلد مشخص شده است. قابلیتی که در هیچ کدام از مسیریاب‌های آنلاین در ایران وجود ندارد. بلد قابلیت منحصر به فرد دیگری هم دارد که ثابت می‌کند در شناخت و آشنایی با شهر هیچ نقطهٔ ضعفی ندارد. این قابلیت که به ژئوکدینگ مشهور است، امکان جست و جوی دقیق با آدرس پستی را برای ما فراهم می‌کند.

سخنگو با زبان فارسی

فارسی بودن زبان بلد باعث شده که دوستی بیشتری بین این مسیریاب آنلاین و بسیاری از کاربران آن شکل بگیرد. فونت چشم‌نواز و حتی سخنگویی که به زبان فارسی حرف می‌زند استفاده از آن را راحت‌تر کرده است. طراحان مسیریاب آنلاین بلد به تنوع زبانی و قومیتی در کشورمان هم بی‌توجه نبوده‌اند. به همین خاطر علاوه بر صدای ترکی، صدای عربی و کردی هم به این اپلیکیشن اضافه شده است تا کاربران دستیار صوتی هم‌زبان خودشان را داشته باشند.

تشخیص محدوده طرح ترافیک

«بلد» در تمام شهرهایی که طرح ترافیک اجرا می‌شود، محدوده طرح ترافیک را با رنگ‌های آبی و قرمز مشخص کرده است. هنگام مسیریابی در داخل طرح به کاربر هشدار می‌دهد و همچنین ساعت اتمام آن را پایین صفحه موبایل اعلام می‌کند. در مورد تهران دو محدودهٔ طرح ترافیک با دو رنگ قرمز و آبی برای حلقه اول و دوم ترافیک مشخص شده‌اند. علاوه بر این اگر راهی باشد در صورت تمایل کاربر «بلد» می‌تواند مسیری را پیشنهاد کند که از هیچ محدودیت ترافیکی نمی‌گذرد.

مصرف کمتر باتری و اینترنت

تا پیش از این کاربران همواره نسبت به مصرف بالای اینترنت و باتری نقشه‌ و مسیریاب‌های آنلاین انتقاد داشتند. «بلد» ویژگی متمایز دیگر خودش را مصرف کمتر این دو مورد می‌داند. با مصرف پایین‌تر باتری و بستهٔ اینترنتی امکان استفاده از نقشهٔ بلد افزایش می‌یابد و کاربران در مسیرهای طولانی‌تر با خیال آسوده‌تری از این مسیریاب اندروید بهره می‌برند.  

مسیریابی ترکیبی

بلد بخشی از قابلیت‌های خودرو برای رانندگان و بخشی دیگر را برای افرادی طراحی کرده که از سرویس‌های حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. برتری این مسیریاب آنلاین به دیگر نقشه‌های موجود، قابلیت مسیریابی ترکیبی آن است. یعنی زمانی که افراد مقصد و مبدا خود را مشخص کنند با پیشنهادهای مختلف برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی روبرو می‌شوند که شامل ترکیب استفاده از تاکسی، مترو، اتوبوس و پیاده‌روی کوتاه می‌شود. این قابلیت هنوز در هیچ کدام از نقشه‌های موجود در کشور فعال نشده و به صورت اختصاصی فقط در مسیریاب آنلاین بلد قابل استفاده است. علاوه بر این امکان درخواست تاکسی اینترنتی تپسی هم به صورت مستقیم از روی نقشهٔ بلد فراهم شده تا کاربر با دقت بالاتر مقصد مورد نظر خود را انتخاب کند و سپس به راحتی درخواست سرویس‌های مکان مورد نظر خود را از تپسی بدهد.

نقشه آفلاین

دیگر با داشتن بلد نباید نگران ضعیف شدن اینترنت در گردنهٔ کوه‌ها یا دل جنگل بود. با قابلیت نقشهٔ آفلاین در بلد دسترسی ما به مسیریابی در این اپلیکیشن از بین نخواهد رفت. اگرچه امکان مطلع شدن از محدودهٔ طرح ترافیک در نقشهٔ آفلاین از بین می‌رود اما در این نقشه دیگر خبری از مشکلاتی که بابت ضعیف شدن پوشش‌دهی اینترنت و همچنین هزینه‌های بالای اینترنتی کاربران وجود داشت، نخواهد بود.

کاربردهای متناسب با روز

بلد کاملا متناسب با روز و نیازهای جامعه حرکت می‌کند. برای مثال همزمان با جاری شدن سیل در فروردین ۱۳۹۸، امکانی برای شناسایی نقاط پرخطر تهران هم به این مسیریاب اندروید اضافه شد. این قابلیت در شرایط پرخطر می‌تواند جان افراد زیادی را با مسیریابی امن نجات دهد. همزمان با برگزاری نمایشگاه الکامپ و همچنین نمایشگاه کتاب در سال گذشته نقشه و جایگاه غرفه‌های مختلف در این اپلیکیشن قابل دسترسی بود تا کاربران با کمک آن بتوانند در هزینه و وقتشان بیشتر صرفه‌جویی کنند. سپس با شیوع کرونا، برای دسترسی بهتر به بیمارستان‌های ویژه کرونا، این مراکز در روی نقشه به صورت جداگانه تفکیک شدند تا بیماران برای دسترسی به این مراکز و داروخانه‌ها زمان کمتری را هدر بدهند. علاوه بر این بعد از زلزلهٔ تهران در اردیبهشت ۹۹، میانبری در صفحه اول نقشه بلد برای دسترسی به مراکز امن زلزله نمایش داده شد. در موارد دیگر با افزایش فعالیت افراد در بورس طراحان این نقشه فیچری برای دسترسی سریع‌تر به کارگزاری‌های بورس در بالای نقشه خود اضافه کردند. برای همین باید گفت که این نقشه صرفا نقش یک ربات برای مسیریابی افراد به مقصد را برعهده نداشته بلکه در بحران‌های اجتماعی، مراسم‌های جمعی و فعالیت‌های مشارکتی، مسئولیت مهمی برای آسایش و رفاه کاربران ایفا کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۲۰۸۶۱۰:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۱
اتفاقا مسیریاب "نشان" خیلی بهتر از "بلد" هست.
حمید۱۵۳۲۱۴۲۱۰:۵۱:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱
نرم افزار بسیار کندی است و بدترین مسیر را همیشه پیشنهاد میدهد اصلا نصب نفرمایید .
محمد۱۵۳۲۷۰۴۱۴:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱
بهترین مسیر یاب اول waze و بعدش نشان هست.از بلد استفاده کردم.هر چندبار بیچاره م کرد.من‌که خیری ازش ندیدم.درست من و هدایت نمیکرد تو ترافیک.با اینکه مسیر و بلد بودم‌گفتم‌بزار ببینم‌از‌کجا من و میبره.مسیر صاف و راحت و ول کرد من برد تو ترافیکی که فقط به خودم لعنت میفرستادم.اونم با این‌بنزین‌گرون سه تومنی واقعا زور داره
علی۱۵۳۳۱۲۷۱۹:۲۱:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱
من از چند ماه پیش در تهران از «بلد» استفاده می کنم، مسیریاب خوبی است، مخصوصا زبان ترکی آن برایم مطلوب و خوشایند است، اما بعضی ضعفهایی دارد که عرض میکنم، به نظرم هوش مصنوعی آن کمی دیر عمل می کند، مثلا نشان میدهد که در جلو شما مقداری ترافیک سنگین است و مسیر به رنگ قرمز است، اما وقتی به خط قرمز می رسید خبری از ترافیک نیست ولی هنوز مسیر همچنان رنگ قرمز دارد، برعکس، مسیر رنگ آبی دارد و نشان از روان بودن ترافیک است، اما ترافیک شدید جلو شما است، وقتی چند دقیقه در ترافیک می مانی تازه مسیر قرمز میشود، یعنی سنگینی ترافیک نشان داده می شود، یعنی دیرتر عمل می کند. و یا اگر مسیر را اشتباه بروی و مسیر جدید را انتخاب کنی، پیدا کردن مسیر جدید برای «بلد»طول می کشد و راننده دچار مشکل مسیر یابی میشود.
ناشناس۱۵۳۳۳۴۵۲۳:۲۵:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱
داداش ما که پاک کردیم گاهی تازه سر پیچ یادش میفته میگه بپیچ گاهی گوینده خوابش میبره
حسن۱۵۳۳۵۱۹۰۳:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۲
بد نبود
آرش۱۵۳۴۳۸۷۲۲:۰۱:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۲
چرخ رو از اول اختراع کرده ولی اون اندازه که باید گرد باشه نیست
عقرب سیاه؟۱۵۳۴۵۳۱۰۴:۱۱:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۳
بلد بدترین مسیریاب دنیاست. وقتی ازمسیر رد میشی تازه یادش میاد بگه به مسیر رسیدی. مثل... همه پاک کنید. فقط مسیریاب نشان خوبه. همه راننده های ماکسیم و راننده های شخصی دارن ازش استفاده میکنن. خیلی دقیق و عالی کار میکنه. پنج ستاره هم واسش کمه.
Saeed۱۵۳۴۵۳۷۰۵:۰۷:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۳
ویز خوب بود که متاسفانه فیلتر شد.بشخصه مدت کوتاهیه که از بلد استفاده میکنم.یکی از نقاط قوتش دانلود منطقه ایه نقشه هاست.و نقطه ضعف هاش ام بیشتر در مورد اطلاعات آنلاینه مسیره که اصلا بهش اعتباری نیست
ناشناس۱۵۳۴۵۴۱۰۵:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۳
منم استفاده کردم خوشم نیومد.نشان بهتره
امیرخان۱۵۳۴۵۶۰۰۶:۴۴:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۳
در هوای گرم آنقدر موبایل داغ می‌شود که خود گوشی خاموش می‌شود. نشان هم همینطوره. هرگز یاد ندارم ویز داغ کنه اما حیف که زدند ناکارش کردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین