مراقبت از پوست، مراقبت از جان؛ پیشگیری همیشه بهتر از درمان!

گزارش بازرگانی،   3990417058

لباس کار یک بخش اساسی برای شروع کار است. اگر بدون لباس کار مناسب شروع کنید، به احتمال زیاد به سلامت جسمی یا لباس تن خود آسیب خواهید زد.

تاریخچه پیدایش لباس کار ، به قدر تاریخچه پیدایش خود کار عمیق است. کسی نمی تواند بگوید که دقیقا از چه زمانی آشپزها لباسی متفاوت از سایرین به تن می کردند؟ یا سربازان و جنگجویانی که برای یک هدف می جنگیدند از چه زمانی تصمیم گرفتند که لباسی متحد الشکل به تن کنند؛ ولی پشت پیدایش این لباس کار ها دلایلی منطقی وجود دارد که برای هر کسی که یک بار آن کار را انجام داده باشد، قابل حدس است؛ مثلا آشپزی که یک بار دستش با روغن داغ سوخته یا سربازی که یک تیر به بازویش برخورد کرده و توان ادامه جنگیدن را از او گرفته است، با خود اندیشیده که چه چیزی می تواند او را از تکرار این اتفاق محافظت کند. اگر بخواهیم در یک کلمه دلیل پیدایش لباس کار را خلاصه کنیم، آن کلمه پیشگیری خواهد بود.

لباس کار به چند بخش تقسیم می شود؟

برای تشریح این مقوله، اعضای حساس تر بدن خود را از بالا به پایین در نظر بگیرید:

امکان ضربه خوردن، پرتاب اجسام و برخورد آنها به سر شما وجود دارد یا موهایتان ریزش دارد و در حال آشپزی هستید؟ پس به یک کلاه مناسب نیاز خواهید داشت.

ممکن است اجسامی ریز به سمت چشم و صورت شما پرتاب شود، یا با نور و تششعاتی با شدتی بالا که برای چشم مضر است سر و کار دارید؟ پس به عینک یا یک نقاب محافظ صورت(face shield) نیاز خواهید داشت.

آیا با حرارت زیادی سر وکار دارید، احتمال سوختگی پوست دست و بدنتان می رود یا ممکن اسید و مواد شیمیایی روی شما بپاشد؟ به دستکش نسوز، دستکش ضد اسید و لباسی با پوشش کامل پوست احتیاج خواهید داشت.

در حین کار نیاز است که سریع حرکت کنید و رفلکس بالایی داشته باشید؟ به یک شلوار سبک و آزاد احتیاج خواهید داشت.

ممکن است اجسام سنگینی روی پاهای شما سقوط کنند، بر روی مکانی با دمای بالا راه بروید یا با الکتریسیته سر و کار دارید؟ به یک پوتین ایمنی ضد ضربه یا کفش عایق برق و حرارت نیاز دارید.

با پاسخ به سوالات بالا می توانید لیست اقلامی که به عنوان لباس کار نیاز دارید را کامل کنید؛ البته اگر تحت سرپرستی خودتان (self-employed) کار می کنید این اقلام را خودتان باید تهیه کنید در غیر اینصورت باید بدانید که یک کارفرمای آگاه همواره قبل از استخدام و شروع به کار کارگران خود، به این موارد می اندیشد و ضمن در نظر گرفتن فصل و دمای محیط لباس کار مناسبی را برای کارگران تحت نظر خود، تهیه می کند تا هم کارگران از نظر ایمنی تامین باشند و هم حوادث متداول نتوانند خللی در روند کاری کارگاه یا کارخانه او ایجاد کنند.

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق مجموعه ای از قطعات الکترونیکی است که در کنار هم وظیفه ی کشف آتش سوزی، اطلاع رسانی به مرکزیت سیستم و در ادامه خبر کردن نیروهای آتش نشانی را بر عهده دارند. شاید فکر کنید که وجود آنها ضرورتی ندارد یا تا به حال با این سیستم ها روبرو نشده اید؛ به تصویر زیر نگاه کنید، متوجه می شوید که بسیاری از ساختمان ها به خصوص ساختمان های اداری که امکان خالی ماندن و رخ دادن حادثه ای دور از چشم اشخاص در آنها بیشتر است، از این سیستم ها استفاده می کنند و شما حداقل یکی از این قطعات را در آنجا دیده اید.

اعلام حریق چگونه انجام می شود؟

سیستم اعلام حریق آشکارساز هایی دارد که هرکدام از روش شناسایی متفاوتی استفاده می کنند، پس از شناسایی سیستم شروع به کار کرده و با آژیر یا چراغ چشمک زن به ساکنین اخطار می دهد تا اقدام به اطفا حریق یا تخلیه ساختمان کنند و همزمان کارهای کنترلی هم توسط سیستم انجام می شود.

اجزای یک سیستم اعلام حریق

یک سیستم اعلام حریق عمدتا شامل این بخش ها می باشد:

آشکارساز اعلام حریق

شاسی اعلام حریق

ادوات هشدار دهنده اعلام حریق

رابط اعلام حریق

صفحه کنترل اصلی اعلام حریق و ..

انواع آشکارساز های اعلام حریق

آشکارسازهای دودی اعلام حریق:

این آشکارساز ها با روش های متفاوتی دود را تشخیص می دهند و به مرکزیت سیستم اعلام می کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

آشکارساز های حرارتی اعلام حریق:

این آشکارساز ها با تشخیص شدت گرمای غیر متعارف و تغییرات غیر منطقی دما متوجه آتش سوزی می شوند و فورا به مرکزیت سیستم پیام هشدار صادر می کنند.

آشکارساز های ترکیبی دودی و حرارتی:

در اینجا از هر دو متد بالا استفاده می شود، این آشکارساز ها نسبتا دقیق تر عمل می کنند؛ مثلا وقتی تغییرات دمای ناگهانی را تشخیص می دهند فورا وجود دود در محیط را هم چک می کنند و خبر از حریقی می دهند که نیاز به اقدام عملی دارد.

شاسی اعلام حریق:

این شاسی نقش اصلی را در سیستم های اعلام حریق دستی انجام می دهد و به دو صورت شیشه ای و طلقی وجود دارد.

ادوات هشدار دهنده حریق:

این ادوات صادر کننده های هشدار، در سیستم های اعلام حریق هستند بدین صورت که با پخش صدا، چراغ چشمک زن قرمز و ... به همه ی افراد حاضر اعلام می کنند که خطر حریق جدی است و باید اقدامی صورت دهند.

رابط اعلام حریق:

در سیستم اعلان حریق برنامه های آتش سوزی وجود دارند که می توانید در هر مرحله آنها را تعریف کرده یا تغییر دهید، این دستورات توسط رابط های اعلام حریق صادر می شوند. مثلا تجهیزاتی از قبیل سیستم های تهویه مطبوع، پله برقی، آسانسورها، میراگرهای دودکش، پنکه های فشار قوی، درب های کنترلی یا اتوماتیک و ... طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده عمل کنند.

صفحه کنترل اصلی (کنترل پنل):

وظیفه پردازش در مرکزیت سیستم و پایش عملیات ها را عهده دار است؛ این کنترل پنل ها می توانند دارای ارتباط بی سیم و آدرس پذیر باشند. کنترل پنل مرکزی باید در مکانی قرار گیرد که احتمال آتش سوزی در آن کمتر است و کارکنان بخش تامین ساختمان آنجا زیاد رفت و آمد دارند.

چرا به تجهیزات آتش نشانی نیازمندیم ؟

آتش نشانی یکی از مهمترین سازمان هایی است‌ که در جهت حفظ جان و اموال انسان ها تشکیل شده، هدف این سازمان، حفظ جان و مال نوع بشریت است؛ پس لازم است که همگان خود را برای تحقق این هدف آماده کنند و فقط منتظر حضور و انجام وظیفه آتش نشانان شجاع نمانند؛ در تقابل با حریق باید به سرعت اقدام کرد و هرچه مجهزتر باشید، این اقدام موثرتر می شود. امروزه تجهیزات آتش نشانی برای خرید در اختیار همه ی مردم قرارگرفته و دیگر یک تجهیزات صرف سازمانی به حساب نمی‌آیند؛ بدین صورت اولین فردی که با صحنه آتش سوزی روبرو می‌شود، می‌تواند به جز تماس با آتش نشانی، خودش یک اقدام عملی متعارف هم داشته باشد.

تجهیزات آتش نشانی فردی

تجهیزات آتش نشانی فردی تجهیزاتی است که افراد با داشتن آنها می‌تواند همزمان با حفاظت از خود وارد عمل شده و آتش را خاموش نمایند؛ دستکش ایمنی، لباس کار آتش نشانی، کلاه ایمنی، ماسک اکسیژن و کپسول آتش نشانی از جمله این تجهیزات هستند.

دستکش ایمنی

تنوع این تجهیزات آتش نشانی با تنوع حوادث پیش می‌رود، ابتدا با استفاده از چند لایه و یک کفی چرم، دستکش های ضد حرارت ایجاد شد و به مرور دستکش های ضد برش و ضد اسید و حتی پس از چرنوبیل دستکش هایی تولید شد که تاثیر مواد رادیواکتیو را به حداقل می‌رسانند.

لباس آتش نشانی

این لباس باید بتواند از پوست بدن شخص کاملا محافظت کند؛ یعنی در برابر گرمای آتش، اصابت اجسام تیز و برنده و برخورد پوست با مواد شیمیایی و سمی مقاومت بالایی داشته باشد. فردی که لباس آتش نشانی پوشیده احتمالا مجبور است تا برای نجات افراد یا رسیدن به مرکز آتش سوزی مسافتی را طی کند؛ پس لازم است که لباس وزن زیادی نداشته باشد و سرعت حرکت شخص را کم نکند.

 

کلاه ایمنی

در هنگام آتش سوزی همواره احتمال سقوط اجسام یا لیز خوردن و زمین خوردن شخص وجود دارد، چرا که دید کافی به محیط اطرف ندارد. کلاه ایمنی برای محافظت از سر و همچنین صورت نقش بسیار حیاتی دارد؛ این کلاه نقابی دارد که ضمن حفظ دید شخص محافظ پوست صورت خواهد بود و از طرف دیگر در پشت، بالا و اطراف سر (شقیقه ها)، سر شخص را از ضربات احتمالی ناشی از سقوط و انفجار محافظت می‌کنند.

 

پتوی ضد حریق

این پتو ها در برابر حریق مقاوم هستند؛ پس با قرار گرفتن روی آتش، جلوی رسیدن اکسیژن به آن را می گیرند و بدین طریق از پیشروی آتش در آن ناحیه جلوگیری می کنند.

ماسک اکسیژن

همانطور که می‌دانید آتش اکسیژن محیط را می‌سوزاند، این یعنی در نزدیکی آتش میزان اکسیژن بسیار کم تر می شود، پس برای اینکه بتوانید سطح تنفسی خود را حفظ کنید و دچار عارضه‌ی بیهوشی نشوید لازم است ماسک اکسیژن به همراه داشته باشید؛ جنس این ماسک ها می‌تواند سیلیکونی یا کائوچویی باشد و به همراه مخزن اکسیژن با حجم های متفاوت عرضه می‌شوند. هرچه حجم مخزن بیشتر باشد مدت بیشتری می‌توانید در کنار آتش به تنفس خود ادامه دهید.

کپسول آتش نشانی

اگر در محل کار یا زندگی خود یک کپسول آتش نشانی ندارید، بهتر است سریعتر برای تهیه آن اقدام کرده و به این ریسک ادامه ندهید. این کپسول ها مهمترین تجهیزات آتش نشانی به حساب می‌آیند. کپسول های آتش نشانی با توجه به نوع حریق و محیط، حجم، وزن و ماده ‌ی موجود درون کپسول به چند دسته تقسیم می شوند. بدنه‌ی یک کپسول مناسب باید در برابر ضربه و زنگ زدگی مقاوم باشد. بر روی بدنه‌ی کپسول علاوه بر روش استفاده، نوع ماده ضد حریقی که درون آن کپسول وجود دارد هم ذکر شده است تا از خطاها جلوگیری شود و امکان یادگیری طریقه‌ی استفاده را به هر شخصی که آن لحظه در آنجا حضور دارد بدهد. کپسول های آتش نشانی موجود در بازار از لحاظ محتویات به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

کپسول CO2

کپسول آب و گاز

کپسول پودری

به عنوان مثال کپسول پودری باید قبل از استفاده با شدت مناسبی تکان داده شود، اگر کپسول co2 دارید حتما ماهیانه یکبار اتصالات آنرا چک کنید و مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند، همچنین یک تاریخ انقضا بر روی کپسول ها وجود دارد که قبل از فرا رسیدن آن تاریخ باید تعویض شوند.

وب سایت unexsafety با ارائه انواع لباس کار، سیستم های اعلام حریق و تجهیزات آتش نشانی به صورت آنلاین، امکان مقایسه، برآورد هزینه و انتخاب این محصولات را برای شما فراهم کرده است تا بدون نیاز به جابجایی برای حفظ سلامت خود و تکمیل ایمنی ساختمان اقدام نمایید؛ به خاطر داشته باشید که هزینه های این پیشگیری برای شما به مراتب کمتر از روبرو شدن با حادثه و از بین بردن عواقب آن خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین