پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت گزارش می دهد: پایان شوروی گونه آمریکا ؟

گروه ترجمه الف،   3990413138 ۹۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

همچون اتحاد جماهیر شوروی در آخرین سال های عمرش، ایالات متحده آمریکا از بحران های فاجعه باری نظیر بحران رهبری و سرکوبِ دراز مدت چالش های اجتماعی و اقتصادی خود رنج می برد. بحران هایی که به نظر می رسد به نقطه اوج خود رسیده اند. برای بقیه کشورهای جهان، مهمترین تحول این است که هژمونی دلار آمریکا در عرصه معادلات اقتصادی جهان احتمالا به پایان خواهد رسید.

پایان شوروی گونه آمریکا ؟

به گزارش الف، "هارولد جیمز" استاد تاریخ و امور بین المللی در دانشگاه پرینستون آمریکا در مقاله ای برای "پایگاه خبری پراجکت سیندیکیت"، به این نکته اشاره می کند که ایالات متحده آمریکا تحت رهبری ترامپ، نظارهگر افول سیاسی و اقتصادی خود در سطح جهان است. این کشور به نوعی در حال تجربه سال های پایانی حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی نیز است. به طور خاص، این افول خود را در تضعیف پول این کشور یعنی دلار(به عنوان ارز رایج و غالب بین المللی) نشان می دهد. وی در این باره می نویسد:

«اتحاد جماهیر شوروی برای سال ها، عرصه ای بارور برای طنازی ها و لطیفه های سیاسی بود که در جامعه آمریکا به آن ها اشاره می شد. یک داستان جالب در شوروی وجود دارد و آن این است که روزی یک جوان، در میدان سرخ مسکو با صدای بلند فریاد زد که رهبر شوروی "لئونید برژنف"، احمق است. دولت شوری وی را دستگیر و به 25.5 سال حبس محکوم کرد. 6 ماه از این حکم به توهین آن جوان به برژنف اختصاص داشت و 25 سال دیگر نیز به اتهام وی مبنی بر افشای اسرار محرمانه دولتی!».

به نظر می رسد واکنش خشمگینانه و غیرمنطقی دولت ترامپ به کتاب اخیر جان بولتون با عنوان "اتاق حوادث" که با هدف افشاگری از دولت ترامپ انجام شده نیز ، به نوعی دنباله رویِ همین خط داستانی باشد. از منظر دولت آمریکا اینگونه به نظر می رسد که کتاب بولتون خطرناک است نه به این دلیل که صرفا به ترامپ توهین می کند. این دولت، کتاب بولتون را خطرناک می پندارد زیرا مستقیما به بی کفایتی وی اشاره می کند و نشان می دهد وی عمیقا شخصی بی اطلاع در بحث حکمروایی است. این کتاب به وضوح نشان می دهد که دولت آمریکا از هرگونه راهبرد منطقی و منسجم در بحث رهبری، تهی است.

در واقع، بسیاری از جنبه های آمریکای کنونی با واپسین سال های وحشتناک اتحاد جماهیر شوروی، شباهتهای زیادی دارد. در شوروی نیز تغییرات گسترده و در نهایت فروپاشی ساختار سیاسی، با تشدید منازعات اجتماعی و سیاسی آغاز شد. در مدلِ شوروی، گروه های قومی که مدت ها سرکوب شده بودند و همچنین دیدگاه های متفاوت ملی، به جان هم افتادند و کل کشور را به سمت خشونت، رکود و فروپاشی بردند. در آمریکا، پاسخ و واکنش ترامپ به تظاهرات گسترده ملی علیه نژادپرستی، وحشی گیری پلیس و بی عدالتی، به نوعی ریختن بنزین بر آتشِ اختلافات دیرینه نژادی در این کشور بوده است. ترامپ اکنون وضعیتی بسیار شبیه به رهبران شکست خورده شوروی دارد.

یک شباهت دیگر آمریکای کنونی به شوروی، در بحث اقتصادی است. اقتصادی شوروی، اقتصادی بزرگ و پیچیده با برنامه ریزی متمرکز بود که طیف عظیمی از انسان های باسواد را در کارهای غیرسازنده و پوچ به کار می گماشت. آمریکا، وال استریت دارد. سیستم اقتصادی آمریکا نیز بیش از آنکه ارزش تولید کند، آن را استخراج می کند. از این رو، بایستی آن را نیز همچون شوروی، غیرسازنده و غیرمولد دانست.

تا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، افراد بسیار کمی فکر می کردند که یکچنین اتفاقی واقعا به وقوع خواهد پیوست. در ارزیابی وضعیت نظام آمریکا، بایستی این نکته مهم را در ذهن داشت که اقتصاددان ها، چندان در امر پیش بینی تبحر ندارند. آن ها رویه های جاری را مشاهده می کنند و در صورت تداوم روند، ارزیابی هایی را در مورد آینده ارائه می کنند. با درنظرگرفتن این استاندارد تحلیلی، بایستی به آنچه در طول تاریخ و در موردهای مشابه اتفاق افتاده توجه داشته باشیم. در اواخر دهه 1960 میلادی، اقتصاددان مشهور "رابرت ماندل" سه پیش بینی انجام داد: 1)اتحاد جماهیر شوروی فرو می پاشد، 2)اروپا به یک ارز واحد شکل می دهد، 3) و در نهایت، دلار موقعیت خود را به عنوان ارز رایج و غالب بین المللی حفظ خواهد کرد. با درنظر گرفتن این نکته که نظام مبتنی بر "استاندارد طلا" در مدت کمی پس از این پیش بینی، فروپاشید و ارزش دلار تا حدی کاهش یافت، اینطور به نظر می آمد که پیش بینی های مطرح شده، تا حد زیادی غیر واقعی هستند. با این حال، ماندل در هر سه مورد(در آن برهه زمانی) به درستی پیش بینی کرده بود.

با این همه، پیش بینی وی در مورد دلار و جایگاه آن به عنوان ارز رایج و غالب بین المللی، در شرایط کنونی در حال تغییر است. بحران شیوع ویروس کرونا در حال دیجیتالی کردن هر چه بیشتر اقتصاد جهانی است. همه این ها در کنار دنیایی که بیش از پیش مدرن است، موجب شده تا روند تحولات، سمت و سوی جدیدی پیدا کند.

اضافه بر این، در سه و نیم سال گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از دلار به عنوان ابزاری سیاسی در راستای اهداف و مقاصد خاص خود استفاده کرده است. تحریم های گسترده آمریکا علیه کشورهایی نظیر ایران، روسیه و چین، کاملا مضر بودن و غیرمفید بودن خود را نشان داده اند. نه فقط چین و روسیه، بلکه کشورهای اروپایی نیز خیلی زود، راهکارها و رویه های جایگزین زیادی را برای مراودات مالی خود فارغ از استفاده از دلارِ آمریکا را تعبیه کرده اند. این مساله به وضوح از اهمیت سیاسی دلار در عرصه معادلات اقتصادی جهان کاسته است.

گسترش قابل توجه فناوری مخصوصا در بحث اقتصادی و رویه های تجاری موجب شده تا اهمیت سنتی دلار بیش از پیش تضعیف شود. فناوری های جدید به جوامع مختلف در جهان، ابزارها و امکاناتی را ارائه می دهند که آن ها را قادر می سازد تا از فقر و توسعه نیافتگیِ نهادین، به سوی پیچیدگی نهادی(سازمانی-ساختاری) حرکت کنند و شانس گسترش ابتکار و خلاقیت و به تبع آن رفاه اقتصادی را در ساختار اقتصادی خود، داشته باشند.

تکیه یِ دیرینه نظامی مالی –اقتصادی جهان به دلار آمریکا، بازتابی از نیاز جهان به یک ارز باثبات در مراودات اقتصادی خود بوده است. دلار مخصوصا در شرایطی از اهمیت برخوردار بود که آمریکا و اقتصاد آن از ثبات کافی برخوردار بوده است. حال که آمریکا در بی ثبات ترین شرایط خود به سر می برد و اوضاع مناسبی ندارد، بسیاری از کشورهای جهان(مخصوصا بلوک های قدرت)، به احتمال زیاد تلاش خواهند کرد تا ساز و کار ارزی جدیدی را در عرصه مراودات تجاری خود(بدون بهره گیری از دلار) ایجاد کنند. این مساله بدون تردید نمودی از عقبماندگی و تضعیف موقعیت آمریکا است.

در این رابطه، به طور خاص می توان به بحران شیوع جهانی ویروس کرونا نیز اشاره کرد. از منظر تعداد مبتلایان و جانباختگان ناشی از کرونا و همچنین کارآمدی تلاش ها جهت متوقف ساختن این ویروس، ایالات متحده آمریکا عملکرد به مراتب ضعیف تری را از خود(حتی در مقایسه با کشورهای توسعه نیافته) در مقایسه با دیگران به نمایش گذاشته است. باید اعتراف کرد که آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، به یک مایه شرمساری بینالمللی تبدیل شده است.

تحت این شرایط، دلار دیگر آن ارزش بین المللی که پیشتر داشت را ندارد. به نظر می رسد که دلار آمریکا در حال تجربه همان سرنوشتی است که زمانی روبل شوروی پشت سر گذاشت. به نظر می رسد این مساله حتی با وجود ایجاد تغییرات جدی در رهبری و راهبردهای آمریکا نیز به وقوع خواهد پیوست. از این گذشته، فراموش نکنیم که وقتی بحران در شوروی جدی شد، گورباچوف سرکار آمد و مجبور شد سیاست های اصلاحات سیاسی و اقتصادی(گلاسنوست و پروستوریکا) را به اجرا گذارد. با این حال، خیلی دیر شده بود و فروپاشی شوروی در نهایت اتفاق افتاد.


***نویسنده: هارولد جیمز، وی استاد تاریخ و امور بین المللی در دانشگاه پرینستون آمریکا است.

دیدگاه کاربران

امید۱۵۰۷۵۶۷۰۰:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم این ها واقعیت های فروپاشی آمریکا است که خودشان می بینند و بیان می کنند .
ناشناس۱۵۰۷۸۴۷۱۰:۲۱:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
امروز 4 جولای، روز استقلال آمریکا است. از تعداد پرچم هایی که در جلوی خانه های مردم این کشور در ایالت های مختلف برافراشته شده، می توان از میزان میهن پرستی مردم آمریکا اطلاع پیدا کرد. اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی از ضعف اقتصادی و دیکتاتوری مکتب کمونیستی نابود شد. چطور می توان همین دلیل را برای آمریکا قایل شده و برای این کشور پیش بینی تجزیه کرد؟!
ناشناس۱۵۰۸۰۸۱۱۲:۳۰:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
به قول معروف: آرزو بر جوانان عیب نیست. بسیار سفر باید تا پخته شود خامی! بگذار عده ای با این تخیلات خوش باشند!
امید۱۵۰۸۳۷۵۱۴:۵۶:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم ترامپ در سخنرانی امروز :هدف معترضان پایان دادن به آمریکا است .
ناشناس۱۵۰۸۱۲۱۱۲:۴۲:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
پرچم امریکا در خود امریکا به آتش کشیده شد تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد.
ناشناس۱۵۰۷۸۵۱۱۰:۲۳:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
اگر وضع آمریکا تا این قدر وخیم است، چرا همه می خواهند به هرطریقی به این کشور رفته و در آنجا زندگی کنند؟
ناشناس۱۵۰۷۹۴۱۱۱:۱۴:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۴
یک روزی همه می خواستند بروند ولی الان دیگر خیلی کمتر شده
امین۱۵۰۸۰۲۸۱۱:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
جوک سال
ناشناس۱۵۰۹۰۱۳۰۶:۳۵:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۵
والا الانشم حداقل ایرانی ها 50% عشق رفتن به آمریکا رو دارند!
ناشناس۱۵۰۷۹۱۹۱۱:۰۰:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
مردم آمریکا برای چی باید دنبال تجزیه باشن؟ که به چی برسن؟ هر وقت پاسخ این سوال رو دادید اون وقت حرف از تجزیه بزنید
ناشناس۱۵۰۸۰۰۱۱۱:۴۵:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
تظاهرات میلیونی مردم امریکا ثابت می کند که مردم امریکا از وضع موجود به ستوه آمدند و خواستار تغییر در سیستم مدیریت این کشور هستن .
ناشناس۱۵۰۸۰۸۸۱۲:۳۲:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
تعداد آشوب گران یک صدم جمعیت آمریکا هم نیست.
ناشناس۱۵۰۸۱۶۵۱۳:۰۱:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
80 درصد مردم امریکا به تبعیض و بی عدالتی و فاصله طبقاتی معترض هستن.
ناشناس۱۵۰۸۱۹۵۱۳:۱۱:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
توی امریکا نیروی پلیس زیر نظر شهرداریه و دولتی و حکومتی نیست تنها نیروی حکومتی اف بی ایه مردم امریکا از قانون اساسیشون اتفاده می کنند و ازش دفاع می کنند الانم از رفتار پلیس خسته شدن و خواستار تغییر اون هستند بهتر سیستم تقسیم قدرت رو توی امریکا ببینی به صورت نقاشی هم هست
ناشناس۱۵۰۹۷۲۶۱۵:۰۳:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۵
تظاهرات آمریکا نشان از آزادی و دموکراسی است
ناشناس۱۵۰۸۰۳۹۱۲:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
مردم امریکا چرا پرچمشونو آتش میزنند؟ کالیفورنیا چرا میخاد جدا بشه؟ عبارت calexit سرچ کنید تمام پاسخ ها میاد
ناشناس۱۵۰۷۹۲۸۱۱:۰۵:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
شما نه از شوروی شناخت دارید نه از آمریکا
ناشناس۱۵۰۸۲۹۰۱۳:۵۵:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
برادر من تا وقتی که از 15 تا دانشگاه برتر دنیا 10 تاش تو کشور امریکا هست تو فکر فروپاشی ایالات متحده نباش
ناشناس۱۵۰۸۴۵۵۱۵:۴۴:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
کشور آمریکا تشکیل شده از یک تعداد بومی و عده زیادی مهاجر که یا پولدار بودند و به این کشور مهاجرت کرده اند و یا نخبه بودند. چگونه کشوری با این مشخصات از بین می رود؟ تصور کنید یکدفعه امریکا از صحنه روزگار محور شود چقدر در دنیا تاثیر گذار است و چه مشکلاتی برای دنیا بوجود می آید حالا همین فرض را در مورد کشور خودمان بکنید الان که نه اجازه صادرات داریم چه اتفاقی برای دنیا افتاده روزگاری می گفتند اگر نفت ما تحریم شود قیمت جهانی چند برابر می شود که نشد . شوروی هم مثل ما بود کمی بهتر ، بود و نبودش برای کشور های بلوک شرق جز بدبختی چیزی نداشت..
ناشناس۱۵۰۸۷۶۲۲۰:۰۷:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
کتاب «پایان دموکراسی» رو بخونید تا ببینید آمریکا چطور به پایان میرسه.
ناشناس۱۵۰۷۵۷۵۰۰:۲۴:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
همه امپراتوری ها افول دارن و آمریکا هم استثناء نیست، ولی مدل امریکا مثل کشورهای اروپایی بويژه انگلستانه، افول امریکا هم مثل از بین رفتن امپراتوری انگلستان خواهد بود. با این تفاوت که انگلستان یک چهارم جمعیت امریکا رو داشت و بعد از جنگ دوم تقریباً ورشکسته بود. خیلی جاها مخصوصا در ارتش باید از صفر شروع می کرد. امریکا یک قدرت بزرگ باقی خواهد ماند ولی از نفوذش در دنیا به نحوی که الان هست خیلی کاسته خواهد شد. ولی نه به صورت شوروی که کاملاً مضمحل شد. انگلستان هنوز یکی از هفت کشور صنعتی درجه یک است و کانادا و استرالیا هم که آن زمان جزو انگلستان بودند هنوز هریک برای خود کشور صنعتی مهمی هستند. در مواردی هم هنوز امریکا حریف ندارد، مثلاً در جذب مهاجرین و نخبه ها و جذب پول و سرمایه و سینما و رسانه. چین و هند و روسیه در این حوزه ها چیزی برای گفتن ندارند.
ناشناس۱۵۰۸۰۰۴۱۱:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
کرونا نشان داد که امریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی مدعی و پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۵۰۸۱۲۲۱۲:۴۳:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۴
ما چقدر در مقابله با کرونا موفق بوده ایم؟
ناشناس۱۵۰۸۱۶۷۱۳:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
ما مدعی پیشرفت و تکنولوژی نیستیم .
ناشناس۱۵۰۷۵۷۶۰۰:۲۴:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
موقعی پایان امریکا مانند شوروی است که دهها میلیون شهروند ان بخواهند از ان فرار کنند و حتی هزار نفر از شهروندان دنیا دوست نداشتند که به شوروی مهاجرت کنند. نه اینکه الان با وجود همه این فرضیات مانند افول امریکا و ... دهها میلیون شهروند در کشورهای مختلف دنیا می خواهند به ان مهاجرت کنند.
ناشناس۱۵۰۷۶۱۳۰۱:۲۷:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
پایان ونزوئلا گونه ایران
ناشناس۱۵۰۷۸۴۹۱۰:۲۲:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
با دولت روحانی روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد غربگرایان مقصر اوضاع موجود هستن.
ناشناس۱۵۰۷۹۸۴۱۱:۳۵:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
من ازروحاني وبرادرش خوشم نمياد ولي دولت احمدي نژاد خوب بود؟
ناشناس۱۵۰۸۰۴۸۱۲:۱۴:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
این اقا حتی از دوران هاشمی که بدترین اقتصاد را رقم زد رو سفید کرد ان وقت با احمدی نژاد مقایسه می کنی
abbas۱۵۰۸۱۹۱۱۳:۱۱:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۴
بهیچ عنوان دولت هاشمی را با دولت های بعدی مقایسه نکن دولت بعد از جنگ بی پول بیشترین توسعه کشور را داشت کارمند اضافه استخدام نکرد ، پول الکی به مردم نمی داد و کار ارزش داشت
ناشناس۱۵۰۸۱۱۷۱۲:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
در دولت احمدی نژاد دلار 3 برابر شد اما حالا دلار 7 برابر گران شده و این از نتایج تدبیر است !
ناشناس۱۵۰۸۳۲۹۱۴:۲۸:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
توسعه آن وقت با بی ارزش کردن پول و افزایش تورم؟ عراق و افغانستان و سوریه هم در جنگ بودن و هستند وفقط در یک زمان کوتاهی تورم داشتند ولی سریع اقتصادشون ثابت شد ولی برخلاف آنها شما پول چاپ می کنید و می ریزید در بازار و خنده دارش هم این است که آن را نمی برید به کار تولید بلکه به کار دلالی برده می شود که تورم زا است
ناشناس۱۵۰۸۱۲۳۱۲:۴۳:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
احمدی نژاد با 10 میلیون تومان برای مردم مسکن مهر میساخت اما حالا فقط پکیج آن 10 میلیون تومان شده است.
ناشناس۱۵۰۸۱۲۵۱۲:۴۵:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۱۴
دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولت های هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد اما دولت روحانی 300 هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت بعدی به ارث گذاشت.
ناشناس۱۵۰۸۱۸۵۱۳:۰۹:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۴
اينم بگو دولت احمدی نژاد به اندازه کل درآمد نفتي ايران تا اونموقع يعني حدود 800 ميليارددلار نفت فروخت
ناشناس۱۵۰۸۲۶۶۱۳:۴۲:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
اتفاقا دولت احمدی نژاد ارث بزرگی از دولت خاتمی برد (صندوق ذخیره ارزی با میلیاردها دلار پس انداز) و البته فقط 700 میلیارد دلار نفت فروخت بگونه ای که نمی دانست با دلارها چه کند! رفت در ونزوئلا و کشورهای فقیر افریقا ساختمان سازی و بیمارستان سازی کرد و دیگر هیچ
ناشناس۱۵۰۸۱۴۴۱۲:۵۳:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
دولت روحانی در 3 سال گذشته به اندازه 8 سال دولت نهم و دهم پایه پولی کشور (چاپ پول) را افزایش داده فقط در بهار امسال 31 هزار میلیارد تومان پایه پولی افزایش یافته و همین چاپ پول بی پشتوانه عامل اصلی تورم است.
ناشناس۱۵۰۸۳۷۹۱۴:۵۷:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
همه کشورها نقدینگی را افزایش میدهند برای رشد اقتصادی البته در کشور ما یک ذره بیشتر است ولی انها مثل ما اجازه نمی دهند در کارهای دلالی وارد شوند تا تورم ایجاد کنند
ناشناس۱۵۰۸۰۴۲۱۲:۰۷:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
دولت روحانی موفق میشد اگر بعد از برجام مخالفان داخلی باعجله موشک پرتاب نمی کردند واجازه می دادندزمان لغو تحربمهای تسلیحاتی که چند ماه دیکر فرا می رسدبرسد وبعد شروع به موشک پرانی می کردند تا آن زمان آمریکا دلیلی برای مخالفت با بدجام نداشت ودر این مدت ایران می توانست بدون تحریم بانگی وبا روابط تجاری به باز سازی ایران بپردازد اما متاسفانه مخالفان برجام می دانستند چگنه جلو آن را بگیرند .
ناشناس۱۵۰۸۱۱۱۱۲:۳۹:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
سیف : برجام مشکلات بانکی ایران را حل نکرد دستاورد برجام تقریبا"هیچ بود.
ناشناس۱۵۰۸۱۶۲۱۳:۰۰:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۴
برجام کانتينر کانتينر براتون دلار اورد
ناشناس۱۵۰۸۲۶۷۱۳:۴۳:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
چون برجام را مخالفان داخلی و ترامپ دست در دست هم ناکارآمد کردند
مهدی۱۵۰۸۱۱۳۱۲:۳۹:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
واقعا فکر می کنی آمریکا به خاطر موشک پرانی ایران تحریم ها روبرگردوند؟ و اگر موشک پرانی نمی کردیم آمریکا پروژه فشار حداکثری رو پیاده نمی کرد؟
ناشناس۱۵۰۸۱۵۷۱۲:۵۸:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
اگر برجام نبود باز نمی گشتیم به سال 92 که دوباره از نو شروع کنیم اقتصاد را سر وسامان دادن
ناشناس۱۵۰۸۱۳۲۱۲:۴۹:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آن کسانی که امضاء جان کری را تضمین میدانستن !!! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند.
ناشناس۱۵۰۸۱۳۹۱۲:۵۱:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
خود اروپایی ها گفته بودن ما هم میخواستیم از برجام خارج شویم اگر ایران برجام های بعدی را عملی نکند ولی ترامپ زودتر این کار را کرد آن وقت تو می آیی و مسائل حاشیه ای از موشک که هیچ کجا نگفته نباید پرتاب شود را پر رنگ می کنی؟ نخیر دوران شما تموم شده برای القای این چیزها به ملت و آنها هم باور کنند البته به غیر از چندتایی مثل خودت
ناشناس۱۵۰۸۱۴۷۱۲:۵۴:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۵۰۸۳۵۹۱۴:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
نتانياهو،ترامپ،کيهان:برجام توافق خوبي نبود وبايد از آن خارج شد
ناشناس۱۵۰۷۶۱۸۰۱:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
امریکا قطعا تجزیه خواهد شد همان گونه که امپراتوری های گذشته از هم پاشیدن
ناشناس۱۵۰۷۹۲۱۱۱:۰۱:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آمریکا از روز اول هم یک کشور نبود. 52 ایالت کاملا مستقل. 52 کشور مجزا. بدون مرز مثل اروپا.
ناشناس۱۵۰۸۱۵۱۱۲:۵۵:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
عجب از کی تا حالا کشور امریکا از چند کشوری که قبلا وجود نداشته و اتفاقا با نسل کشی سرخپوستان ایجاد شده و به یک کشور تبدیل شده؟ یک چیزی بگو مایه خنده ما نشوی
ناشناس۱۵۰۸۱۸۰۱۳:۰۸:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
اسمش روشه ایالات متحده! معنیشو می فهمی امریکا کلا یک کشور متشکل از 52 کشوره و متحد امریکا شوروی نیست یکم مطالعه کن شاید درکت رفت بالا درباره جنایات لنین و استاالین و از همه مهمتر مائو تسه توی چین بخون بفهم شوروی و کمونیست چیه بعد بیا اینجا .. شعار بده
ناشناس۱۵۰۸۹۸۶۰۳:۰۴:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۵
اتحادیه جماهیر شوروی ایالات متحده امریکا تو هردوتاش متحده هست
ناشناس۱۵۰۹۲۱۰۱۰:۵۵:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۵
کمونیست و دیکتاتوریو با چی مقایسه می کنی؟؟؟
عمران۱۵۰۷۶۶۰۰۳:۴۴:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
امریکا در حال افول است، شوروی افول کرد و تمام شد، تمام قدرتهای تاریخ فراز و فرود داشتند، دارند و [احتمالا] خواهند داشت. حالا بیایید تمرکز کنیم برای ساختن و ترمیم کشور خودمان که برای ایران بیشتر مسئولیم و بیشتر تاثیر گذاریم.
معلم۱۵۰۷۶۷۲۰۵:۲۲:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
ساختار سیاسی امریکا تفاوت فاحش با شوروی دارد. در انتخابات اینده شانس شکست ترامپ زیاد است.در ضمن نهاد های مختلف رئیس جمهور را کنترل می کند.
ناشناس۱۵۰۷۸۴۴۱۰:۱۸:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی امپراطوری امریکا شیطان بزرگ و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۵۰۷۹۲۲۱۱:۰۲:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
خود شما که این حرف رو میزنی تمام امیدت اینه که آمریکا واکسن رو زودتر کشف کنه و بتونی خودت و خانواده ات رو در مقابل کرونا واکسینه کنی
ناشناس۱۵۰۷۹۹۲۱۱:۴۰:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
ما امیدواریم که چین واکسن کرونا را کشف کند و به جهان عرضه کند کرونا نشان داد که سیستم درمانی امریکا چقدر ضعیف و ناتوان است.
ناشناس۱۵۰۸۱۲۷۱۲:۴۶:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱۴
اگر اخبار را از رسانه های مستقل دنبال کنی میداستی که امریکا موفق شد اولین واکسن تایید شده را بسازد
ناشناس۱۵۰۸۱۵۳۱۲:۵۶:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
جان باختگان کرونا در امریکا به 130 هزار نفر رسیده این یعنی سیستم درمانی این کشور ضعیف و ناکارآمد و توان ساخت واکسن هم ندارد.
ناشناس۱۵۰۸۰۴۳۱۲:۰۸:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
احتمالا خودشون کورونا درست کردن خودشون هم میخان واکسنشو به مردم بفروشن
ناشناس۱۵۰۸۰۵۳۱۲:۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
ما امیدمان به دانشمندان خودمان است و نه امریکا جونت
ناشناس۱۵۰۷۶۹۸۰۷:۵۳:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
اواخر شوروی حادثه چیرنوبیل اتفاق افتاد برای امریکا هم کرونا دردسرساز شده و به علاوه خیلی شباهتهای دیگه
ناشناس۱۵۰۷۷۰۳۰۸:۰۴:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
سرمایه داری اگر 30 درصد تو جامعه بدخواه داره 60 درصد بالاخواه و 10 درصد هم ممتنع پشتشه پس محاله مثل شوروی کمونیستی به قهقرا بره
ناشناس۱۵۰۸۰۳۳۱۲:۰۳:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
مدل های حکومتی مثل سرمایه داری و سوسیالیستی دیگر تمام شده هستند. بشر بدنبال یافتن راه سومی برای مدل جدید حکومتی است. دوران سرمایه داری هم تمام شده.
ناشناس۱۵۰۷۷۱۲۰۸:۱۴:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
نویسنده این متن مشخصه که هیچ اطلاعات سیاسی نداره و فقط عاشق شعار دادنه. جهت اطلاع عاشقان تجزیه آمریکا: آمریکا همین الان هم 52 کشوره با قوانین سیاسی، قضایی و اجتماعی مخصوص به هر ایالت. مثلا تو ایالت حکم اعدام وجود داره و تو یکی وجود نداره. حالا برای چی مردم آمریکا باید از هم جدا بشن و قدرت پاسپورت ایالات متحده رو از دست بدن که به چی برسن؟ آمریکایی ها خیلی خوب می دونن قدرتشون تو دنیا به خاطر اتحادشونه و اگر جدا بشن دیگه هیچ قدرتی ندارن و میشن مثل یک کشور کوچیک
ناشناس۱۵۰۷۷۳۹۰۸:۳۷:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
شوروى در اوج قدرت نظامى و به خاطر اقتصاد غير مولدش سقوط كرد. امريكا قدرت اصليش مربوط به اقتصاد بسيار قوى در حوزه هوايى ، فضايى، نرم افزار و سخت افزار كامپيوترى ، خودرو و كشاورزى است. ٦٥ درصد معاملات جهان با دلار و ٣٥ درصد با بقيه ارز ها است. هياهوهاى الان و تظاهرات به خاطر دمكراسى قوى امريكا است. اما بحث من اين است چرا اين قدر تمركز و انتظار ما براى سقوط امريكا است. چرا تمركز ما روى قوى شدن واقعى خودمان نيست ؟. اگر اين تصور هست كه امريكا سقوط ميكند و ما تمام مشكلاتمان حل ميشود. قطعا تصور اشتباهى است.
ناشناس۱۵۰۷۷۴۵۰۸:۴۱:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۴
از منظر اقتصاد سیاسی، آمریکا بدهکار ترین کشور است و طلبکاران امریکا کار میکنند و به امریکا قرض میدهند. این بدهی به بالاترین سطح خود رسیده بود. بعد از اپیدمی امریکا شروع به چاپ دلار میکند و ارزش دلار کمتر از نصف شده است (بر مبنای حجم دلار موجود). این یعنی تسویه بدهی و این ماجرا ادامه دارد، در سال ۲۰۰۸، ۲۰۰۱ نیز شبیه همین اتفاق افتاد. گردانندگان امریکا بازی دلار را خوب بلد هستند سالیان درازی آنرا انجام میدهند. از برتون وودز تا شوک نیکسون و بازیافت دلارهای نفتی که نتیجه جنگ اعراب و اسرائیل بود. در تمام این مقاطع مقالاتی منتشر شده که امریکا افول کرد ولی ماجرا ادامه دارد...
ناشناس۱۵۰۸۳۷۴۱۴:۵۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
اینترنت سرچ کنی یه کلیپ هست قشنگ بهت توضیح میده اوراق قرضه امریکا و بدهیش چیه تا دفعه بعد که حرف زدی بی خود ننویسی
ناشناس۱۵۰۸۵۶۷۱۷:۰۶:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
چین اوراق می خرد در امریکا و می تواند به راحتی این اقتصاد را متلاشی کند
ناشناس۱۵۰۹۲۱۵۱۰:۵۸:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۵
اگر می تونست تا الان هزار بار کرده بود، برای اینکه این حرف و نزنی گفتم بخون بفهمی ولی چه می شه کرد ..
ناشناس۱۵۰۷۷۷۱۰۹:۰۷:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
فعلاً که همون دلاری که شما میگی روز به روز ارزشش داره کم میشه برای مردم ایران از طلا هم با ارزش تره
ناشناس۱۵۰۷۷۷۴۰۹:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آفرین! یکی از نشانه هاش هم اینه که یک دلارش شده 20 هزار تومن. چه خبره؟ چرا اینقدر گرون کردی این پول کاغذی رو؟
ناشناس۱۵۰۷۹۵۰۱۱:۱۹:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
خخخه شما هم قبل انقلاب مدعی با ارزش ترین پول بودین!! البته در خواب چون پول ایران در زمان قاجار ارزشش از پوند انگلیس ابر قدرت هم بیشتر بود و ارزش پول ایران در اخر دوران پهلوی کم ارزش تر از پوند!
ناشناس۱۵۰۷۷۸۲۰۹:۱۸:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
تفاوت آمریکا با شوروی،تفاوت از زمین تا آسمان است.
ناشناس۱۵۰۷۹۳۵۱۱:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
نزدیک ۴۰۰۰ کتاب تو آمریکا با عنوان نابودی آمریکا و بحران اقتصادی چاپ شده چاپ این کتاب ها زمانی اوج گرف که بدهی امریکا یک سوم بدهی جهان بود الان که وضعیتش وخیمتر شده
ناشناس۱۵۰۷۷۸۶۰۹:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۴
وقتی آمریکا از بریتانیا جدا شد تبدیل شدند به مهمترین متحد همدیگر و یکدیگر را در سلطه بر جهان یاری کردند. اکنون هم اگر فرضا آمریکا به پنجاه ایالت تبدیل شود در واقع با پنجاه آمریکای جدید روبرو خواهیم بود که نزدیکترین متحد یکدیگرند و همدیگر را در سلطه بر جهان یاری خواهند کرد.
ناشناس۱۵۰۷۷۸۷۰۹:۲۵:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
خخخخ. کدام فروپاشی! اگر شما نگاه می‌کنید که شوری فروپاشی کرد این برای این بود که بین مردم و رژیم حاکم فاصله بود. الان در آمریکا اگر تظاهراتی هست مردم آن را از خودشان می‌دانند و اصلا تحلیل این گونه ناشی از نشناختن آمریکاست.
ناشناس۱۵۰۷۷۹۶۰۹:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
با فروپاشی آمریکا هم مشکلات ما حل نخواهد شد
ناشناس۱۵۰۷۸۴۵۱۰:۲۰:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۴
با فروپاشی امریکا مشکلات جهان حل خواهد شد هرچی جنگ و خون ریزی و بی عدالتی و تهدید و تحریم در دنیاست زیر سر امریکاست.
یه آدمی۱۵۰۸۵۸۲۱۷:۱۵:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۴
عزیز مشکلات دنیا هیچ ربطی به آمریکا نداره آمریکا نباشه یه جای دیگه مگه دیروز انگلیس نبود حالا اینا ،اگه آمریکا ایالت هاش از هم جدا بشه هم مشکل ما با یک جای دیگه شروع میشه که این طور که بوش میاد چینه
م.ا.نیا۱۵۰۷۸۰۱۰۹:۴۹:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
نظام اولیگارشی سرمایداری غرب به سرکردگی آمریکا بدون شک سرنوشی مشابه " اتحادجماهیرشوروی" سابق دارد.چون : * بنای این رژیم مستعمره سابق انگلیس با تجاوز ،خون ریزی، تبعیض نژادی وبیعدالت شکل گفته است. * چون این رژیم تنها حاکمیتی استکه برای بقای هژمونی خودبرای اولین بار از سلاح اتمی بر علیه کشور ژاپن استفاده نموده است. * چون رژیم آمریکا از بدو حضور در جنک جهانی دوم تا کنون به بیش از 70 کشور مستقل جهان تجاوز نطامی مستقیم و عامل صدها کودتا و..بوده است. *چون این رژیم همواره حامی نظامی های دیکتاتوریال - مرتجع و ضد مردمی بوده است. *چون این رژیم تحت مستقیم اهداف لابی " جودا -- صهیونیستی " در عرصه جهانی و بخصوص خاورمیانه عمل میکند. * چون بیعدالتی در بطن این رژیم به حدی ریشه دوانده که ثروت 10 فامیل سفیدپوست در آن معادل با ثروت 165 میلیونی شهروند آمریکایی است.یعنی نصف جمعیت آن کشورمی باشد. * چونکه بین دو حزب انحصار طلب " جمهوریخواه و دموکرات " هیچ تفاوتی وجود ندارد.این درست است که جمهورخواهان ذاتا نژادپرست و موافق برده داری هستند.ولی دموکراتها هم کارنامه ای جزء تجاوز و غارت ملل را در پرونده خود ندارند. * رژیم آمریکا مثل " شوروی" سابق در حال افول و فروپاشی است.این جبر تاریخ است.یا باید دست از یکجانبه گرایی زورمدارانه بکشد،و تن به جهان چند قطبی بدهد. یا باید مقاومت کند و یا اذناب آنگلوساکسون خود در محله اول دست به" جنگ "لابراتواری " ودر مرحله بعد با حماقت تمام ناقوس یک آپوکالیسم جهان را رقم بزند. * بدون شک جهان" پسا کرونا " جهان بدون حضور یکجانبه گرایی آمریکا و انتقال قدرت از غرب به شرق است.انشاء ا..
ناشناس۱۵۰۹۲۳۳۱۱:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۵
دوست عزیز اینها همه نظرات احساسی شماست نمیشه اسمش رو دلیل گذاشت، چندتا چیز لیست کردی به صورت خطی نوشتی دلیل نمیشه پرت نگفته باشی! لابد الان احساس تحلیلگربودن هم داری
ناشناس۱۵۰۷۸۹۱۱۰:۴۲:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۴
شتر در خواب بیند پنبه دانه .برید تاریخ رو بخونید اگه همین آمریکای جنایتکار نبود شوروی نیمه شمالی کشور را بلعیده بود اگه آمریکا نباشه ایران جزو نخستین کشورهاییکه محو میشه توسط برادران روس
ناشناس۱۵۰۷۹۹۵۱۱:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امریکا
ناشناس۱۵۰۷۹۵۵۱۱:۲۱:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۴
از این تخیلات‌ و خیال پردازهای اساتید کمونیست و چپی دانشگاه‌های آمریکا تو سایتهای در پیت زیاد مطلب منتشر میشه، شما زیاد جدی نگیرید. همه میدونند که اگر آمریکا از بین بره دنیا از بین رفته، و همین چین کمونیستی اولین کشوریه که با از بین رفتن فرضی آمریکا و دلار تمام سرمایه هاش تو آمریکا رو یکجا از دست میده. شما هم فعلأ با این خیلبافیها خوش باش!
ناشناس۱۵۰۸۰۱۴۱۱:۵۰:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
مادری که عضو حزب کمونیست آلمان شرقی بوده و یک ماه قبل از سقوط بلوک شرق به کما رفته و بعد بهوش میاد و از هیچی خبر نداره و با تعجب از پسرش میپرسه: «اینهمه شهروند آلمان غربی توی خیابونهای ما چکار میکنن!؟» جواب پسرش: «اخه در این مدت غرب سقوط کرد و همه با خوشحال اومدن این ور دیوار». فیلم سینمای «خداحافظ لنین».
ناشناس۱۵۰۸۳۱۹۱۴:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آنچه آشکاراست افول اقتدار آمریکاست اما.......................... بعدش باید با "آن روی سگ "روسیه و چین که چهار دهه است مخفی کرده اند روبه رو شویم
ناشناس۱۵۰۸۴۵۱۱۵:۴۲:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۴
آرزو بر جوانان عیب نیست. اگر امروز آمریکا تبدیل به بزرگترین ابرقدرت شده هر چند ستمگر و استعمارگر است دلایلی دارد که آن دلایل هنوز پابرجاست. با برنامه ریزی بلندمدت بنیان گذاران امریکا از قرن ۱۸ میلادی، هنوز تمام مغزهای اقتصادی و علمی و صنعتی و نخبگان فرهنگی آرزوی زندگی در آمریکا را دارند. کافی است مقایسه کنید با کشور خودمان که مغزهای اقتصادی علمی صنعتی و نخبگان کشورمان چقدر به ماندن و زندگی در ایران خوش بین هستند. فقط شعار نمی‌تواند حلال مشکلات باشد دیگر زمان بیدار شدن از خواب و رویاست.
ناشناس۱۵۰۸۷۵۶۱۹:۵۸:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۴
تورو حضرت عباس شعار الکی ندین !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وحید۱۵۰۹۳۹۹۱۲:۳۰:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۵
به جای این داستان سرایی ها به فکر تقویت بنیه اتحاد اجتماعی و اقتصادی خودمون باشیم. امریکا همچنان بزرگترین ابرقدرت اقتصادی هست و خواهد ماند. فقط انسان های ضعیف هستند که دنبال ایجاد یا حذف نیروی خارجی برای رشد خودشونن. تمام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین