نشست شورای امنیت با موضوع ایران/ دیکارلو: از خروج آمریکا از برجام متاسفیم/تکرار ادعاهای وزیر خارجه آمریکا علیه ایران

گروه جهان الف،   3990410169 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشست مجازی شورای امنیت با موضوع ایران آغاز شد و معاون دبیر کل سازمان ملل در ابتدا با اعلام تأسف از خروج آمریکا از برجام همزمان خواستار اجرای کامل تعهدات ایران در برجام شد.

نشست شورای امنیت با موضوع ایران/ دیکارلو: از خروج آمریکا از برجام متاسفیم/تکرار ادعاهای وزیر خارجه آمریکا علیه ایران

به گزارش مهر، موضوع ادامه تحریم‌ها علیه ایران همزمان با شیوع جهانی کرونا از دیگر مسائل مورد اشاره دیکارلو بود و او در این ارتباط گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحریم‌هایی شده که پاسخ ایران به بیماری کووید -۱۹ را دشوار می‌کند.

سخنران بعدی در نشست مجازی شورای امنیت درباره موضوع برجام، نماینده اتحادیه اروپا بود.

نماینده اروپا در این نشست گفت: گسترش تسلیحات هسته ای همچنان تهدید جهانی است و باید به این چالش ها فکر کنیم. در حالی که سالگرد امضای منشور سازمان ملل را سپری کردیم، ما شاهد تداوم برجام به عنوان ساختاری کلیدی جهانی برای پاسخ به تهدیدات هسته ای هستیم. برجام ایران را مهار کرد و از دست دادن برجام به معنای از دست دادن پروتکل الحاقی و دسترسی آژانس اتمی است.

 

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه افزود: برجام تحت چالش قرار گرفته و توافقی است که از طریق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تائید جهانی قرار گرفت. ما از همه فعالیت های آژانس حمایت می کنیم. اتحادیه اروپا نگران فعالیت های ایران و ذخیره سازی اورانیوم است و خواستار بازگشت کامل ایران به برجام است و ما با جامعه بین المللی در چارچوب برجام همکاری می کنیم.

دیپلمات اروپا در شورای امنیت همچنین بیان کرد: ما تقاضا داریم که برجام به عنوان ابزاری اساسی در چارچوب منع گسترش سلاح هسته ای مورد بررسی قرار گیرد و فعالیت های غنی سازی ایران متوقف شود و همچنین تحریم هایی که مانع عادی شدن روابط ایران با جهان می شود، برداشته شود و کمک های لازم به ایران از طریق اینستکس ارائه گردد.

وزیرخارجه امریکا از دیگر سخنرانان نشست مجازی شورای امنیت بود.

تکرار ادعاهای وزیر خارجه آمریکا علیه ایران

مایک پمئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفت: تحریم تسلیحاتی ایران به دلیل توافق ناقص رئیس جمهور سابق آمریکا به زودی منقضی می شود و شورای امنیت دو گزینه پیش رو دارد: تمدید تحریم‌ها و یا پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران. با پایان تحریم تسلیحاتی، ایران دسترسی بیشتری به منطقه و آزادی عمل بیشتری برای معاملات تسلیحاتی خواهد داشت و با تسلیحاتی خود تنش را از ونزوئلا تا افغانستان و سوریه تشدید خواهد کرد.

 

پمپئو در ادامه مدعی شد: ایران یک دموکراسی مسئول نیست. گزارش دبیرکل نشان می دهد حملات اخیر علیه عربستان و توقیف سلاح ها در ساحل یمن منشا ایرانی داشتند. ما نیاز به گزارش دبیرکل درباره عملکرد ایران نداریم، بلکه عملکرد ایران در عراق از جمله در پائیز سال گذشته مشخص است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: دیگران از جمله اسرائیل نیز در منطقه خواستار تحریم تسلیحاتی ایران هستند و ترجیح آمریکا همکاری با شورای امنیت برای تمدید این تحریم‌ها است.

وزیرخارجه آمریکا همچنین از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی استقبال کرد و مدعی شد: نگرانی ما امنیت ملی آمریکاست و ایران به دنبال میانه روی نیست و فعالیت های هسته ای این کشور کمتر نشده است. ایران همچنین محل هایی را به آژانس نشان نداده است. براساس ماده ۱ منشور سازمان ملل، لذا تهدیدات علیه صلح باید برطرف شود، لذا این شورا باید از دیپلماسی باجگیری ایران پرهیز کند و باید تهدیدات ایران را جدی بگیریم.تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مورد نیاز جهان است و ما نباید از مسئولیت خود عدول کنیم.

حمایت بلژیک از برجام

پس از وزیرخارجه آمریکا، نماینده بلژیک در این نشست با دفاع از توافق برجام خواستار پای بندی همه اعضای برجام به این توافق شد.

نماینده بلژیک در ادامه خواستار اجرای کامل تعهدات ایران در برجام شد و گفت: نگرانی های منطقه ای باید با مذاکره حل شود.

وی خواستار خویشتنداری همه طرف ها شد و افزود: تنش بیشتر راه حل بحران نیست و ما باید از برجام حمایت کنیم.

نماینده جمهوری دومنیکن نیز از دیگر اعضای نشست شورای امنیت بود که پس از سخنان نماینده بلژیک، حمایت کامل کشورش را از توافق برجام اعلام کرد.

پکن: برجام با صلح و ثبات خاورمیانه مرتبط است

در این نشست، نماینده چین با انتقاد از سیاسی شدن برجام، کاهش تعهدات ایران در برجام را واکنشی به اقدامات یکجانبه آمریکا عنوان کرد.

نماینده چین در این ارتباط گفت: مسئله هسته‌ای ایران، مرتبط با صلح و ثبات خاورمیانه است و اجرای برجام از سوی همه طرف ها مورد نیاز است و همه باید به صورت سازنده به دنبال تنش زدایی و مروج ثبات در منطقه باشند.

این دیپلمات چینی همچنین گزارش اخیر دبیر کل را دلیلی برای حفظ برجام عنوان کرد و خواستار پرهیز از اظهارات تنش زا شد و افزود: چین موافق است که گزارش ها باید بی طرفانه، جامع و متعادل باشد. در چارچوب شرایط فعلی، شورای امنیت و دبیرخانه باید به وظیفه خود درباره پای بندی ایران به برجام عمل کند.

نماینده چین درباره فعالیت‌های موشکی ایران نیز گفت: ایران نشان داده که فعالیت هایش صلح آمیز است و شورای امنیت باید به وظایف خود برای پاسداری از قوانین بین المللی و دیپلماسی چندجانبه عمل کند. چین نمی تواند اجازه دهد که برنامه هسته ای ایران باردیگر به گذشته بازگردد.

برلین: نگران فعالیت های موشکی ایران هستیم!

نماینده آلمان نیز از دیگر سخنرانان نشست مجازی شورای امنیت بود.

نماینده آلمان مدعی نقض منشور سازمان ملل و مسائل حقوق بشری از سوی ایران شد و گفت: ایران نه تنها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، بلکه روی موشک های ایران مرگ بر اسرائیل نوشته شده است. موضع ما راجع به قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت از آن است، برلین از این قطعنامه حمایت می کند و از برجام در کنار دیگر اعضا حمایت می کند.

نماینده آلمان، نسبت به خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف و بیان کرد: آمریکا با این کار در واقع قانون بین المللی را نقض کرد.

با این حال نماینده آلمان نسبت به کاهش تعهدات ایران در برجام و دوری تهران از توافق هسته ای را نگران آمیز عنوان کرد و گفت: نگران لغو معافیت های هسته ای در برجام از سوی آمریکا هستیم، همان طور که نگران فعالیت‌های موشکی ایران هستیم که با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است.

درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نماینده آلمان بیان کرد: اگرچه مانند آمریکا نگران لغو این محدودیت‌ها هستیم، اما از طرف دیگر براساس قطعنامه‌های دیگر سازمان ملل همچنان محدودیت‌ها علیه ایران ادامه خواهد داشت.

لندن: سال ۲۰۲۰ شاهد فعالیت های ایران در منطقه بوده ایم

نماینده انگلیس نیز در این نشست از دیگر سخنرانان بود و در ابتدا با دفاع از گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل، گفت: ما همیشه تاسف خود را از خروج امریکا از برجام اعلام کرده‌ایم. بعد از خروج امریکا، ما به برجام متعهد بوده ایم و حتی فراتر  از تعهدات خود اقداماتی را برای پای بندی به این توافق انجام داده‌ایم.

به گفته نماینده انگلیس، سال ۲۰۲۰ شاهد فعالیت‌های ایران در منطقه بوده‌ایم که این فعالیت‌ها در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بوده است و فعالیت‌های موشکی ایران نقض کننده این قطعنامه است.

نماینده انگلیس همچنین از توانایی پرتاب ماهواره از سوی ایران نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که این فناوری می تواند کاربرد نظامی داشته باشد.

دیپلمات انگلیس همچنین مدعی شد که تلاش یکجانبه برای فعال کردن مکانیسم ماشه کارایی ندارد، همان گونه که برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، نگران کننده است، اگرچه لندن از توافق برجام به صورت کامل حمایت می‌کند.

مسکو: نمی توان فقط ایران را سرزنش کرد

«واسلی نبنزیا» نماینده روسیه در این نشست از دیگر سخنرانان  در جلسه مجازی شورای امنیت بود.

نماینده روسیه با انتقاد از گزارش اخیر وزیرخارجه آمریکا، گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران خلاف حقوق بین الملل و فشار حداکثری آمریکا در واقع خفقان حداکثری علیه ایران بوده است که مسئولیت بحران کنونی را متوجه واشنگتن کرده است. 

به گفته نماینده روسیه، آمریکا از دو سال پیش برجام را تضعیف کرد و برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ یک مجموعه هماهنگ هستند که همه کشورهای جامعه بین المللی باید به آن عمل کنند.

نماینده روسیه در ادامه بیان کر: رفتار آمریکا، عملکرد ایران در برجام را تحت الشعاع قرار داده است و برای رسیدن به برجام همه طرف ها امتیازاتی دادند که به توافق برسیم تا به سیستمی از کنترل ها برسیم تا به هدف خود برسد و شالوده آن برداشته شدن تحریم‌ها در صورت عمل کردن ایران به برجام بود که ایران به تعهدات خود در زمان خروج امریکا عمل می کرد.

در ادامه نماینده روسیه گفت: مسکو نمی تواند تلاش امریکا برای فشار حداکثری علیه شورای امنیت را بپذیرد و مشروع کردن تلاش‌های یکجانبه را نمی پذیرد. هدف آمریکا، حصر تمام عیار علیه ایران است تا اوضاع از کنترل خارج شود و صلح و ثبات دچار چالش شود. نمی توان فقط ایران را در منطقه سرزنش کرد و این رویکرد ساده انگارانه شرایط را بدتر می کند و هیچ دلیل حقوقی برای ادامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران وجود ندارد. پیش بردن تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ساده انگاری است و روسیه تاسف خود را از گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره ایران اعلام می کند.

به گفته نماینده روسیه، دبیرکل سازمان ملل از وظیفه خود عدول کرده و در تنظیم گزارش اخیر قضاوت‌هایی را دخالت داده است و قرائت این گزارش گویی فقط درباره یکسری اتهامات است و این ارزیابی ها بی طرفانه نبوده و مغرضانه بوده است.

نماینده روسیه همچنین گفت: تنش بیشتر در خاورمیانه، امنیت و ثبات را به خطر می اندازد و مسکو به صورت تمام قد از برجام حمایت می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

    2. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

    3. یمنی ها فراتر از تصور !

    4. همان دیوانه همیشگی!

    5. حمله بزرگ روسیه در راه است؟/ بورل: تکلیف جنگ اوکراین مشخص خواهد شد

    6. توطئه جدید غربی-عبری در نوار غزه

    7. ترامپ بار دیگر در نظرسنجی‌ها از بایدن پیشی گرفت

    8. ادعای ترامپ: اگر رییس جمهور بودم, بی تردید ایران را وارد توافق ابراهیمی می کردم

    9. استقرار نیروهای ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

    10. بیانیه «جی۷» درباره ادعای انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

    11. تشکیل یک نیروی مسلح در جنوب غزه تحت فرماندهی ماجد فرج

    12. پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد

    13. پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارد و آماده جنگ هسته‌ای است

    14. روایت تکان‌دهنده آبزرور از عمق فقر در میان کودکان انگلیس

    15. لفاظی های یک شکست خورده تمام عیار!

    16. سید نصرالله: چه کس باور می کند که بایدن نتواند جنگ غزه را متوقف کند

    17. پیشنهاد همسر رئیس جمهور درباره کمک‌رسانی به غزه

    18. خزعلی در دیدار با مقام فنلاندی: حجاب در ایران، مقوله ای فرهنگی و پذیرفته شده است

    19. موضع‌گیری جدید دوحه درباره آتش بس در غزه

    آخرین عناوین