نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

گروه سیاسی الف،   3990307100 ۹۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی در نامه‌ای از رئیس جمهور با اشاره به عقب نشینی صندوق بین‌المللی پول از سیاست‌های لیبرالیستی در دوران کرونا، از دولت خواست تقلید از سیاست‌های کهنه و فاجعه بار را کنار بگذارد و بطور فعالانه و موثر از اقشار ضعیف و واحدهای تولیدی تحت فشار، حمایت کند.

نامه احمد توکلی به روحانی: برای نجات کشور پیروی از اقتصاد آزاد را کنار بگذارید

به گزارش الف، احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهوری، خواستار حمایت فعالانه و موثر از اقشار ضعیف و واحدهای تولیدی شد.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای روحانی
رئیس محترم جمهور؛ 

سلام علیکم

شرایط سخت و بی‌نظیری است. ماجرای کوید۱۹ فاجعه‌ای بین‌المللی در عرصه سلامت است با ابعادی بی‌سابقه. چه کسی تصور می‌کرد جهان به بلایی دچار شود که راه مبارزه با آن، زندانی شدن داوطلبانه یا اجباری چند میلیارد انسانی باشد که نمی‌دانند کی رهایی می‌یابند! ویروس و ساختار آن چندان شناخته شده نیست و کشف و ساخت واکسن و داروی آن نیز زمان بر است. شیوع سریع این ویروس همه کشورها را گرفتار شوک سلامت و شوک اقتصادی مخرب که نه دقیقاً طبیعتشان روشن است و نه مدت دوام آنها. ولی تمرکز بر مهار و نابودی کُرونا و نجات جان مردم، بی‌تردید مهمترین و فوری‌ترین وظیفه دولت است هرچه هم هزینه بردارد، دولت باید تأمین کند. حتی اگر پیش از کرونا، بودجه دولت تحت فشار کسری بوده و دولت مجبور به استقراض جدید باشد. دولت ما با نخستین بودجه تخصیصی یکصد هزار میلیارد تومانی کارنامه قابل قبولی در این مورد دارد.

جناب آقای رئیس جمهور!

جنابعالی از کل ماجرا آگاهید ولی نکته‌های نیز وجود دارد که درخور توجه ویژه شماست. آنچه در بندهای زیر تقدیم می‌شود، عمدتاً از متن مقالات صندوق بین‌المللی پول (IMF) یا مؤسسات معتبر دیگر آمریکایی و اروپایی است که غالباً مرجع آن‌ها ذکر شده است.‍‍ ‍‍

۱. تعطیلی اکثر فعالیت‌های اقتصادی و خانه‌نشینی اجباری، بیکاری بسیار گسترده‌ای را در پی داشت. به پیش‌بینی سازمان بین‌المللی کار، ادامه تعطیلی کرونایی، نرخ بیکاری را به ۲۵ درصد می‌رساند و به گسترش فقر در جهان می‌انجامد و ۸۰ درصد بنگاه‌های‌ کوچک و متوسط را دچار بیشترین آسیب‌ می‌کند همچنین ۴۳ میلیون نفر فقط در آمریکا بیمه سلامت خویش را از دست می‌دهند.

۳. مهم‌ترین بخش اقتصاد سرمایه‌داری بازار مالی است. ثبات این بازار برای نظام سرمایه‌داری به منزله هوا برای تنفس انسان است که اگر نباشد، بازار از پا میافتد و اقتصاد را با خود به زیر می‌کشد. صحبت از سرمایه است که در غرب اصالت دارد. سرمایه، زودرنج و خودخواه است و به محض احساس خطر و ترس از شکست، بازار را ترک می‌کند. اواسط فوریه ۲۰۲۰ همین که ترس از جهانی‌شدن اپیدمی به سراغ سرمایه‌داران حاضر در بورس آمد، به سرعت سهام برای فروش عرضه شد که قیمت سقوط کرد و بازارها به طور بی‌سابقه‌ای دچار چالش بی‌ثباتی مالی، اقتصادی و بهداشتی شدند. این وضعیت موجب شد شرایط تخصیص اعتبارات به سخت‌ترین حالت خود برسد، هزینه استقراض بالا رود و رکود موجود به شدت افزایش یابد. بانک‌ها مازاد منابع دارند چون ترجیح می‌دهند که پول را احتکار کنند و آن را به متقاضیانی که احتمالاً وام دریافتی را نمی‌توانند پس دهند، وام ندهند. در بحرانی که کرونا به وجود آورده، اقتصادهای نوظهور گرفتار شدیدترین فرار سرمایه در تاریخ خویش شدند.

فدرال رزرو به سرعت نرخ بهره را به نصف و بین صفر و ۲۵/۰ (بیست و پنج صدم) درصد کاهش داد تا بانک‌ها نه تنها قادر به بالا بردن نرخ نباشند؛ بلکه مجبور به کاهش باشند و خانوارها و شرکت‌ها انگیزه تقاضای وام و دریافت اعتبار را پیدا کنند.

اگر تأثیر منفی بحران بانک‌ها بدتر شود، بانک مرکزی باید با پشتیبانی مستقیم مالی یا معافیت مالیاتی به بانک‌ها کمک کند یا به خانواده‌ها و شرکت‌ها یارانه بدهد که بتوانند بدهی خود را ادا کنند (توجه بفرمایید که راه‌حل‌ها، بانک محور است و هیچ باری بر دوش سرمایه‌داران و سهامداران نمی‌گذارند.)

در وضعیت کرونایی، کاهش اعتماد مصرف‌کننده و بیکاری و فقر موجب سقوط تقاضای کل و رکود سخت جهانی است. عرضه کل نیز در اثر ریسک و نااطمینانی و افت تجارت خارجی، دچار وقفه جدی می‌شود. مجموعه این عوامل، قیمت تمام شده را بالا می‌برد که خود شوک بهره‌وری محسوب می‌گردد کشورهای صادرکننده نفت دچار مشکلات بزرگ‌تر و متنوع‌تری شده‌اند.

۳. در همین چندماهه تحقیقات بسیاری درباره بحران کرونا انجام شده ولی نتایج یکسان نبوده است. اختلاف، ناشی از بی‌سابقه بودن بحران سلامت و ناشناخته بودن طبیعت ویروس و کارکرد آن و فقدان دانش کافی درباره انواع شوک‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از بحران سلامت و مدت پایداری هر یک از آن‌ها است. ؛ اما مطالعات در این هم نظراند که اگر کرونا در جامعه‌ای پیدا شود که پیش از آن، فقر و نابرابری در آن سابقه دارد، تأثیر کرونا از حیث تلفات (با فرض ثبات سایر شرایط)، هزینه‌های اقتصادی، نابرابری درآمد و دارایی و فقر در آن‌ها شدیدتر خواهد بود.

۴. نظام سرمایه‌داری غرب برای نجات از این بلای هولناک، پس از جدی شدن ماجرا، نخست هرچه توانست برای نجات مردم اعتبار تخصیص داد. برآورد این است که پیروزی در جنگ با کرونا با استراتژی نرم، حداقل یک تا دو فصل زمان می‌برد و بعد مرحله بازسازی آغاز می‌شود که اقتصاد، شاید با گام‌های کوچک به حال سابق برگردد. سرعت دوران بازسازی به نحو تعیین‌کننده‌ای به سیاست‌های اجرا شده در دوران بحران، بستگی دارد. اگر کارگران بدانند کارفرما اخراجشان نمی‌کند، اگر مستأجران خاطرجمع باشند که صاحب‌خانه اثاثشان را بیرون نمی‌ریزد، اگر شرکت‌ها مطمئن باشند که با کمک دولت می‌توانند از ورشکستگی برهند و کسب‌وکارها به محفوظ ماندن شبکه تجارت باور داشته باشند، بازسازی زودتر و آرام‌تر به انجام می‌رسد. این فرایند برای کشورهای پیشرفته مشکل عمده محسوب می‌گردد. (با اینکه قدرت تحمل افزایش بسیار غیرعادی هزینه‌ها را دارند) اما مصیبت برای کشورهای کم‌درآمد درحال‌توسعه و اقتصادهای نوظهور است که در این وضعیت بحرانی، گرفتار فرار سرمایه هستند؛ مانند اندونزی که پس از کرونا با فرار سرمایه به میزان ۱۶۷.۹ تریلیون روپیه روبه‌رو شد. مثال دیگر هند است که تنها در ماه مارس تحت تأثیر کوید ۱۹ سرمایه‌گذاران خارجی ۱۶ میلیارد دلار را از این کشور، بیرون کشیدند. در اثر این بحران ورود سرمایه خارجی به بازارهای نوظهور در ۲۰۲۰ به میزان ۵۳ درصد کاهش یابد.

۵. سیاست‌های دوران مهار، باید سه وظیفه را انجام دهد:

‌أ) فعالیت‌های بخش‌های اساسی را تضمین کند. در این مسیر، سهمیه‌بندی، کنترل قیمت‌ها و اعمال قوانین ضد احتکار در کمبودها به کار گرفته می‌شود.

‌ب) منابع کافی برای حمایت دولت از آسیب دیدگان از بحران را تأمین کند.

‌ج) از ایجاد اختلال بیش از حد اقتصادی جلوگیری کند.

سیاست‌ها باید از روابط بین کارگران و کارفرمایان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان محافظت کنند تا با رفع اضطرار، با حفظ مناسبات درخور، تجارت بتواند به طور جدی از سر گرفته شود. حکومت باید حمایت‌های ویژه کند؛ چه از خانوارهایی که کار و درآمدشان را از دست داده‌اند و حالا برای خانه‌نشینی، باید کار و حداقل معیشت برایشان تضمین شود، چه شرکت‌های خصوصی با اقداماتی شامل یارانه مزدی، آسان ساختن کمک‌های دولتی مانند بیمه بیکاری، برنامه‌های بزرگ وام و ضمانت، تزریق مستقیم سرمایه به شرکت‌ها؛ و اگر وضع بدتر شود، می‌توان به ایجاد یا گسترش هلدینگ‌های بزرگ دولتی برای اداره شرکت‌های خصوصی درهم‌ریخته نیز فکر کرد. حتی ممکن است دولت برای تضمین دسترسی به تدارکات دوره جنگ با کرونا، به اقدامات تحکم‌آمیزتر و از پیش اعلام نشده‌ای دست بزند، مانند تغییر اولویت‌ها به نفع قراردادهای دولتی مربوط به مواد اولیه و محصولات نهایی حساس، یا الزام به تغییر خط تولید و ملی کردن موردی بنگاه‌ها. منطق دخالت‌های بزرگ دولت در اقتصاد این است: تا زمانی که این وضعیت ویژه تداوم دارد، برای تغییر، هر کار لازمی را باید انجام داد. به شرط آنکه هم با شفافیت تام باشد و هم دوره اجرای آن سیاست معلوم باشد. البته به دلیل نا اطمینانی سنگینی که بر ماجرا سایه انداخته، شرط دوم عملاً چندان رعایت شدنی نیست.

۶. ملاحظه می‌فرمایید که تمام سیاست¬ها و مواضع، نافی مبانی اقتصاد بازار آزاد است، از سهمیه‌بندی تا ملی کردن صنایع، از یارانه مزدی تا تشکیل هلدینگ‌های دولتی برای مدیریت و یا مالکیت شرکت‌های خصوصی. این‌ها کفریاتی تلقی می‌شد که در نظام بازار نباید از آن‌ها سخن گفت، چه رسد به آنکه متولیان معبد نظام سرمایه‌داری غرب یعنی صندوق بین‌المللی پول با صراحت بر آن‌ها اصرار بورزند. عباراتی که در مقالات IMF یا منابع معتبر دیگر درباره کرونا، به کار رفته است، گویی عبارت‌ها و جملات نطق یا نوشته رهبر یک دولت تمرکزگرای ضد بازار و مارکسیستی است. ولی آن‌ها به این حرف‌ها اعتنایی ندارند. منطق آنان درست است.

می‌گویند این‌ها را قبول نداریم ولی شرایط اقتضاء دارد که تمام آنچه را کفر محض می‌انگاشتیم، حالا به عنوان داروی شفابخش دردهای اقتصادی ناشی از یک بلای طبیعی، به دنیا اعلام ‌کنیم؛ البته این به طور ضمنی، یک اعتراف است، اعتراف به اینکه اگر بحران کمی تندتر شود، نظام سرمایه‌داری غرب عاجز از اداره جامعه است و باید از نسخه‌های رقیب استفاده کند. با وجود این در رعایت اقتضائات از حرفشان کوتاه می‌آیند؛ در مدل سرمایه‌داری رایج، رشد تنها هدف سیاست‌های دولت است. سرمایه به شدت مقدس است. در همین ماجرا ملاحظه بفرمایید که هیچ خطری متوجه سرمایه نیست و دولت هیچ باری را به دوش صاحبان سرمایه نمی‌گذارد.

آن‌ها محق‌اند که اگر مشتری ندارند، بلافاصله کارگرانشان را اخراج کنند، این دولت است که حتی بیمه‌نشدگان را باید از جیب مالیات‌دهنده آمریکایی پوشش دهد و نباید هیچ مسئولیت اجتماعی را متوجه کسانی که باعث بیکاری کارگران شده‌اند بکند. اگر سرمایه‌داران ارزش سهامشان در بازاری در حال کاهش است بدون هیچ مانعی و بازخواستی حق دارند که در چشم برهم¬زدنی سرمایه خود را جابجا کنند و باز این تنها دولت است که باید در بورس دخالت کند و آن را از سقوط برهاند؛ به کسی حق نمی‌دهند تا از سرمایه‌داران بپرسد شما که تا این گاو سرِحال بود، هرچه شیر داشت، می‌دوشیدید، حالا که بدحال شده چرا لگدش می‌زنید؟ در تمام این مقالات یک انتقاد متوجه سرمایه‌داران نمی‌شود که اگر آزمندی سیری¬ناپذیر آنان نبود، اساساً بحرانی پیش نمی‌آمد که دولت دست در جیب مالیات‌دهندگان بیچاره کند.

طبیعی است که وقتی چندین قرن متمادی به جامعه القاء شود که تولیدکننده‌ای عاقل است که تنها به فکر حداکثر‌سازی سود خودش باشد. اثر صورت بخشی (Formative) تبلیغ چنین تصویر ناقص و زرپرستانه¬ای از انسان، تربیت همین سرمایه‌دارانی است که به محض توجه کمترین خطری به سرمایه‌شان با خودپرستی تمام، بازار را ترک می‌کنند و صدها هزار سهامدار خرده‌پا را به خاک سیاه می‌نشانند و با احتکار پول، هزینه تأمین اعتبار را برای وام‌گیرندگان، بالا می‌برند.

۷. در ایران، اقتصاددانان دو دسته‌اند: دسته‌ای که رشد محورند و دسته دیگری که رشد و عدالت را توأمان تعقیب می‌کنند. هر دو را موضوع سیاست‌گذاری دولت می‌دانند و سپردن توزیع درآمد را به بازار، موجب اختلاف طبقاتی بیشتر و ناپایداری رشد می‌دانند. اقتصاددانان رشدمحور، بیش از سی سال است که مدل نئوکلاسیک بی‌اعتنا به عدالت را وحی منزل می‌شمارند و بر آن‌اند که اگر رشد را محور قرار دهیم، آثار نشتی سودجویی سرمایه¬داران به فقرا می‌رسد و مدعی‌اند که دنبال کردن عدالت، موجب کاهش نرخ رشد می‌شود. بعضی از این اقتصاددانان، نظر علمی و باور خویش را می‌گویند و تعقیب می‌کنند اما برخی از همین دسته از اقتصاددانان یا خود سرمایه¬دارند یا با آن‌ها هم‌کاسه‌اند و اصرارشان بر مدل رشدمحور در ایران به قصد جلب منافع بیشتر برای خود و همپالکی‌هایشان است. ۳۱ سال پیروی از مدل صندوق بین‌المللی پول در ایران، چه نتیجه‌ای جز فقیرتر شدن فقیران و ثروتمندتر شدن ثروتمندان داده است؟

جناب آقای روحانی!

۸. تصویر فقر و نابرابری در ایران امروز چگونه است؟ بر اساس ارقام ۳۱ خرداد ۹۷ بانک مرکزی، از مجموع مبلغ سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی (افراد) ۵۲ درصدش به ۴/۰ (چهار دهم) درصد کل تعداد حساب‌های سپرده تعلق دارد و بقیه ۴۲ درصد کل مبلغ سپرده‌ها به ۹۹/۶ (نود و نه و شش دهم) درصد تعداد حساب تعلق دارد. ۹۶/۷ (نود و شش و هفت دهم) درصد حساب‌های سپرده اشخاص حقیقی، زیر ۱۰ میلیون تومان موجودی دارند که جمع موجودی آنها ۱۴/۵ (چهارده و نیم) درصد مبلغ کل سپرده‌هاست، در حالی که ۰/۱ (یک دهم) درصد تعداد کل حساب‌ها جمعاً مالک ۱۸/۵ درصد کل سپرده است.

۹. صد مبلغ کل سپرده‌ها هستند (حساب‌هایی که هر کدام بیش از یک میلیارد تومان موجودی دارند).

۱۰. وضعیت در پرداخت تسهیلات نیز فاجعه‌بار است. معوقات بانکی مربوط به حدود ۱۵۱۳۰ فقره تسهیلات بزرگ پرداخت شده بانک‌ها، بیشتر است از معوقات مربوط به ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره‌ای که در آنها تسهیلات کوچک داده شده است! گیرندگان تسهیلات بانکی بزرگ با مانده ۵۸۰ هزار میلیارد تومان که ۱۱۲ هزار میلیارد تومان آن، یعنی ۱۹/۳ (نوزده و سه دهم) درصد آن، بدهی معوق است. در مقابل، ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده، مربوط به گیرندگان تسهیلات کوچک (کمتر از چهار میلیارد تومان) است که مجموعاً ۵۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکارند و ۷۴ هزار میلیارد تومان آن، یعنی ۱۳/۲ (سیزده و دو دهم) درصد آن، معوق است. دسته اول با متوسط مانده بدهی ۳۸/۳ میلیارد تومان و دسته دوم با متوسط کمتر از ۲ میلیارد!

گفته شد که تحقیقات نشان می‌دهد که از کرونا فقر و نابرابری زاییده می‌شود و اگر پیش از گرفتار شدن به کرونا، کشور، اسیر تنگدستی و بی‌عدالتی بوده باشد، ضربات کرونا سهمگین‌تر خواهد بود؛ یعنی اگر دولت‌ها چنان عمل می‌کردند که مردم ایران در این وضعیت از فقر و نابرابری نبودند، ملت آسیب کمتری می‌دید.

سنگین بودن مسئولیت جنابعالی وقتی بیشتر آشکار می‌گردد که این حقیقت تلخ را نیز درنظر بگیریم که مردم را به خانه‌نشینی خواندید بدون آنکه آنان را نسبت به شغل و درآمد حداقلی دل آرام سازید طبیعی است که اکثر مردم به ناچار خانه را ترک می‌کنند.

جناب آقای روحانی

در مرداد ۱۳۹۲ که هنوز کابینه اول شما تعیین نشده بود به عنوان یک آشنای قدیمی از دوره مجلس اول، وقت گرفتم و به ملاقات شما آمدم و عاقبت وخیم پیروی از تفکرات برخی اقتصاددانان اطرافتان را گوشزد کردم. ولی متأسفانه کارگر نیفتاد.

وقتی هم زمینه بحران ارزی از نیمه سال ‌۱۳۹۶ هویدا شد و پس از تشدید بحران در فروردین دو سال پیش، مکرراً نوشتم و بسیاری از اقتصاددانان رشد و عدالت محور مانند بنده یا بهتر از من، به شما مصرانه گوشزد کردیم که حتی اگر مدل نئوکلاسیک خوب هم باشد، باز با اقتضائات کشور ما نمی‌خواند. گفتیم: شرایط کشور اقتضا ندارد بازار را به حال خود رها کنید. گفتید: دولت، ناظر و خط دهنده است و بازار خودش باید تصمیم بگیرد. گفتیم: اشتباه احمدی‌نژاد را تکرار نکنید، توزیع سرانه یارانه را قطع کنید و یارانه را هدفمند بدهید. گفتید: شناسایی مستحقان مقدور نیست. گفتیم: با استفاده از پیمایش حساب‌های بانکی و گردش‌های مالی، تشخیص مستحقان مقدور است. گفتید: به حیاط خلوت مردم سرک نمی‌کشیم.

گفتیم: در بحران ارزی که پول ملی را تا یک‌سوم ارزش قبل از بحران، ساقط کرده، فقر بیشتر می‌شود و باید با کارت هوشمند، سبد غذا و وسایل بهداشتی به مستحقان بدهید. گفتید: من از کوپن بدم می‌آید!

اما شما که از کوپن بدتان می‌آید، چرا به نام فقرا ارز ارزان دادید تا واردکنندگان انحصارگر با ارز دولتیِ ارزان، بخرند و با ارز آزادِ گران، بفروشند؟

در بسیاری از کشورها از کارت هوشمند برای توزیع هدفمند غذا بین مستحقان استفاده می‌کنند؛ آمریکا و اندونزی دو نمونه‌اند ولی در اینجا دولتمردان حاضر نیستند از عقاید شکست‌خورده‌شان دست بکشند. در آمریکا، مهد نظام سرمایه‌داری، دولت برای ۴۷ میلیون و ۵۳۵ هزار نفر (آمار ۲۰۱۳) کوپن غذا یعنی کارت هوشمند توزیع می‌کند. در اندونزی، برنامۀ حمایت غذایی از دهه ۹۰ میلادی در حال اجراست که ۲۷ میلیون خانوار، یعنی ۳۷ درصد از جمعیت این کشور را پوشش می‌دهد و هم اکنون، هر خانوار تحت پوشش این طرح، کارت هوشمند ۱۰۰ هزار روپیه‌ای (حدود ۷/۵ دلاری) می‌گیرد که با آن می‌تواند از فروشگاه‌های خاصی، برنج و تخم‌مرغ بخرد.

آقای روحانی

حالا که همه دنیای سرمایه‌داری اقتضای قطعی کشورهای کرونازده را نه تمسک به آموزه‌های بازار آزاد، بلکه به مداخله هوشمندانه و مسئولانه دولت می‌دانند، دست از اقتصاد بازار بی‌دروپیکر بردارید و از آنها تقلید کنید! اگر بازار پر از تبانی و انحصار را قبول نکنید، کسی شما را مارکسیست نخواهد خواند! مسلمان بمانید و در گوشتان این سخن مردمی‌ترین رهبر از ازل تا ابد، زنگ بزند که: «الله الله فی الطبقة السفلی» و برای نجات این طبقه از فقر و تنگ‌دستی، از زراندوزان مایه بگذارید. وقتی ما از حضور هوشمندانه و ضروری دولت حرف می‌زنیم، فوراً می‌گویید: رانت ایجاد می‌شود؛ بله! اگر با فساد مماشات شود و راه رانت‌خواران هموار باشد، بدیهی است که رانت‌خواری تشدید می‌شود.

جهت‌گیری غرب در قبال کرونا عبرت‌آموز است. وقتی با فاجعه‌ای رودررو می‌شوند که ارکان اقتصادشان را لرزاند و بیم فروریختن وجود دارد، چون بازار آزاد راه‌حل مشکلاتشان نبود، تقریباً از همه مبانی نظری اقتصاد دست می‌کشند و به اقتضای وضعیت خاص تصمیم می‌گیرند. سیاست‌هایتان را واقع‌بینانه عوض کنید. به راه‌های پیشنهادی اقتصاددانان طرفدار رشد و عدالت، توجه کنید و کشور ر از دردهایی که کرونا آن‌ها را به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر کرده است نجات دهید.

جناب آقای روحانی

اگر تصمیم به این کار گرفتید بنده و بسیاری از دلسوزان و اقتصاددانان در خدمت شما خواهیم بود. تأکید می‌کنم که در انتخاب راه‌حل‌ها به پیشنهادهای مذکور در نامه‌های ارسالی به شماره های ۱۰۳۷/ج مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ ، ۱۱۴۶-ج مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۰۱ و ۱۲۲۰/ج مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ حتماً توجه شود.

با احترام
احمد توکلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۱۳۲۱۱۳:۲۱:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۷
اقتصاد غیر ازاد یعنی همین ممنوعیت واردات خودرو و انحصار دهها ساله ان در دست دو خودرو ساز. اقتصاد غیر ازاد یعنی همین واردات با دلار 4200 تومنی و فروش ان به خلق الله با دلار 25 هزار تومنی. اقتصاد غیر ازاد یعنی همین دادن مجوز بانک خصوصی به افراد مشخص و دادن سودهای موهوم توسط انها با استفاده از انتشار نقدینگی گسترده و تورم و حقوقها و مزایای نجومی هیئت مدیره این بانکها. اقتصاد غیر ازاد یعنی کار افرین نمونه در تولید ماکارونی گندم و ارد را با نرخ دولتی بخرد و ان را تبدیل به ماکارونی کند و به قیمت بیشتر از جهانی به ملت بفروشد و تازه جایزه کار افرین نمونه را هم دریافت کند! اقتصاد غیر ازاد...... اقتصاد غیر ازاد یعنی همین نرخ رشد منفی ده درصدی و نرخ بیکاری بیست درصدی و تورم 40 درصدی. البته نه اینکه اقای روحانی بدنبال ریشه کنی این اقتصاد غیر ازاد باشد. بلکه فقط وعده ان را داد و 8 سال به ریاست رسید و حالا زیر همه ان وعده ها زده است.
ناشناس۱۴۶۱۵۵۷۱۵:۴۳:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۷
ماه همیشه زیر ابر باقی نمی ماند.
حسنعلی سبد سبد گل یاس سابق۱۴۶۱۶۵۷۱۶:۳۸:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۷
ایجاد تعادل و عدالت اقتصادی با اجرای قانون از کجا اورده ای برای همه بخش های دولتی و خصوصی و افراد به اصطلاح عادی بدون خط قرمز چاره کار است
ناشناس۱۴۶۱۷۷۶۱۸:۰۴:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۷
اعتیاد به قدرت و ثروت بعضی از مسئولان و مقامات آنچنان زیاد است که با هیچ دارویی درمان نمی شود.
ناشناس۱۴۶۱۵۷۹۱۵:۵۲:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۷
میرسلیم گفته است که برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص ۶۵میلیارد تومان به یک رئیس کمیسیون مجلس پرداخت شده!!!!
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۶۱۷۸۵۱۸:۱۷:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۷
ثروت های خدادادی کشور متعلق به همه مردم و نسل های آینده است ثروت ملی به اضافه کارو تلاش باید بصورت متعادل و فراخوان تلاش افراد به آنها تعلق گیرد آن لیس للانسان الا ما سعی نه اینکه الان به قول آقای قالیباف چهار درصد بر نود و شش درصد جامعه مستولی شده و آنها را برده خویش گردانیده اند و فاصله طبقاتی و شکاف طبقاتی غیر قابل تصوری بوجود اورده باشند قانون از کجا اورده ای در مورد ثروت های کلان نامشروع باید اجرایی شود
ناشناس۱۴۶۲۲۱۷۰۶:۴۴:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۸
مبلغ کمی نیست ، اغراق آمیز به نظر میادکه در نهایت گیرنده مبلغ تبرئه میشه
ناشناس۱۴۶۱۶۱۶۱۶:۱۴:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۷
در ایران اصولا اقتصاد بازار یا ازاد به معنی که در غرب وجود دارد اصلا وجود خارجی ندارد. یک اقتصاد سنتی و بازاری محور و فامیل سالار با رانتهای نجومی و قوانینی که با یک امضا طلایی به بازیافت می رود است. خواهشا اول اقتصاد ازاد را تعریف کنیم و بعد بفرماییم که اقتصاد ایران اقتصاد ازاد است.
ناشناس۱۴۶۱۶۱۸۱۶:۱۴:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۷
جناب دکتر افتضاح ۶۵ میلیارد تومانی رییس یکی از کمیسیون های مجلس از افتضاح نمایندگان رد صلاحیت شده بیشتر است لطفا از مدعی العموم بخواهید با قید فوریت به فساد همه نمایندگان رد صلاحیت شده ورود کنند
ناشناس۱۴۶۱۸۶۱۱۹:۲۹:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۷
شما سیستم ها را شفاف و الکترونیکی کن، حتی با فرض آزادی کامل اقتصاد یا بدون این فرض، رانت و فساد و ویژه خواری حذف خواهد شد.
سید۱۴۶۱۸۶۸۱۹:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۷
منظور آقای توکلی اینه که اقتصاد مریض را نباید بحال خودش رها کرد
ناشناس۱۴۶۷۰۲۵۲۱:۳۴:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱۱
خب چرا مرضش را درمان نکنند. ؟ دست بی ظابطه دربیت المال داشتن خطا است. درمان این اقتصاد بریدن دست دزدان اموال عمومی و رانت خواران و جمع کردن بساط انبوه مجموعه های بی فایده و خاصیت است.
ناشناس۱۴۶۲۰۸۵۲۳:۱۷:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۷
منظور آقای توکلی ممنوعیت و.. تجارت نیست... نسخه اقتصاد آزاد بدلیل رانت خواری و ویژه خواری عده ای تاجر نما شکست خورده است البته آسیب شناسی این وضعیت لازم است
ناشناس۱۴۶۱۳۲۵۱۳:۲۲:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۷
اقتصاد سوسیالیستی مدتها است که منسوخ شده است.
ناشناس۱۴۶۱۵۱۸۱۵:۱۲:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۷
بیشتر کمونیستی است تا سوسیالیستی
ناشناس۱۴۶۱۵۵۴۱۵:۴۰:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۷
"به کسی حق نمی‌دهند تا از سرمایه‌داران بپرسد شما که تا این گاو سرِحال بود، هرچه شیر داشت، می‌دوشیدید، حالا که بدحال شده چرا لگدش می‌زنید؟" "هیچ خطری متوجه سرمایه نیست و دولت هیچ باری را به دوش صاحبان سرمایه نمی‌گذارد." در تمام کشورها غربی تا 40 درصد درامد ثروتمندان بابت مالیات پرداخت شود. افراد فقیر تر شاید 15 درصد. تمام افراد وقتی می خواهند هر جنسی بخرند باید چند درصد مالیات خرید بدهند. مثلا در کانادا اگر سرمایه داری ماشین 100 هزار دلاری می خرد باید در جا 13 درصد مالیات اضافه یعنی 13 هزار دلار به دولت بپردازد. اگر دانشجویی هم ساندوجی به مبلغ 10 دلار می خرید باید 1.3 دلار بابت مالیات بپردازد. اگر پزشک جراحی در سال 2 میلیون دلار درامد دارد باید تا 800 هزار دلار مالیات بدهد و.... حالا بیایند سرمایه مردم را به نفع دولت مصادره کنند و به سرمایه داری که بابت ماشین صد هزار دلاری 13 هزار دلار مالیات داده بگویند باز باید بدهی؟!
ناشناس۱۴۶۱۶۹۷۱۷:۱۰:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۷
مثال ماشین را که زدی برای تورم های 3 درصدی است که این مقدار مالیات می گیرند وگرنه اگر تورم بالا مثل ما داشته باشند باید 50 الی 100 درصد مالیات پرداخت کنند
ناشناس۱۴۶۲۲۹۱۰۹:۳۳:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۸
مالیات دادن اشکال ندارد آنچه در کشورهای غربی مهم است شفافیت هزینه کرد مالیات است. ما در ایران نمی دانیم مالیات و سرمایه های کشور در کجا و برای چه گروه هایی هزینه میشود و چرا؟
ناشناس۱۴۶۱۶۳۵۱۶:۲۳:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۷
یکبار دیگه از اول مقاله را بخوان. یک نسخه همه جا و همه زمان کاربرد نداره.
ناشناس۱۴۶۱۳۳۰۱۳:۲۳:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۷
آقای توکلی شما از تجربه ونزوئلا درس بگیرید. تنها راه پیشرفت اقتصاد، اقتصاد آزاد می‌باشد. حتی چین هم برای پیشرفت راهی جز این مسیر پیدا نکرد. دخالت دولت ها مشکلات اقتصادی را نه تنها رفع نمی کند بلکه آن را به مراتب فساد آلودتر و آسیب پذیر می‌نماید.
ناشناس۱۴۶۲۱۳۸۰۰:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۸
البته اقتصاد آزادی که متخصصان اقتصادی کنترل وفرامین آن رادر دست داشته باشند وتحت تسلط افراد سیاسی بااهداف خاص نباشند
ناشناس۱۴۶۱۳۳۲۱۳:۲۴:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۷
دولت دارد اقتصاد مقاومتی را انجام می دهد.
ناشناس۱۴۶۱۶۱۷۱۶:۱۴:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۷
عزیزم اول اقتصاد مقاومتی را بگو چی هست تا ببینم چند چندی بعد جوابت را بدهم
ناشناس۱۴۶۱۳۳۵۱۳:۲۵:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۷
منظور آقای توکلی، اجرای اقتصاد بسته بر پایه سهمیه و کوپن است.
ناشناس۱۴۶۱۶۶۵۱۶:۴۳:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۷
دیگه کوپن بدیم مملکت گلستان میشه؟
ناشناس۱۴۶۱۳۳۸۱۳:۲۶:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۷
اقتصاد آزاد خیلی هم خوب است . همه آزادی دارند هر کاری دوست دارند انجام دهند.
ناشناس۱۴۶۱۶۰۶۱۶:۰۹:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۷
همه یعنی همه لیبرالها بر همه فقرا سوارند.
محمد قاسمی۱۴۶۱۸۷۴۱۹:۴۰:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۷
لیبرالیسم تا کنون موفق شده خط فقر را کاهش دهد
ناشناس۱۴۶۱۹۷۵۲۱:۱۰:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۷
لیبرالیسم منشاء و عامل و خالق فقر اقتصادی و فرهنگیست دوست عزیز _______ استضعاف و تحمیق مردم از ابزار و وسایل اصلی لیبرالیسم برای بهره‌کشی هستند اگر قصد و اراده‌ای برای دیدن داری ، نمونه‌های چندش‌آور داخلی و نتایج و آثار وحشتناکش را ببین
ناشناس۱۴۶۱۳۴۰۱۳:۲۷:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۷
جناب توكلى ايشان ٧ سال به توصيه دلسوزان توجه نكرد و افسار اقتصاد را به دست امثال نوبخت ها داد حال توقع داريد در يك سال باقيمانده توجه كند فقط از شما و ديگر دلسوزان تقاضا ميكنم دست به دعا برداريد در طول رياست ايشان خرده سرمايه دار به ابر سرمايه دار و قشر متوسط به مستضعف مطلق تبديل شده لااقل اى كاش ايشان لباس روحانيت به تن نداشت
ناشناس۱۴۶۱۳۴۲۱۳:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۷
باید در اسرع وقت FATF تصویب شود. چرا از تصویب آن وحشت دارند؟؟؟
حمید۱۴۶۱۵۸۶۱۵:۵۵:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۷
ظاهرا تو خیلی مشتاق تر ی. از کدام کشور کامنت میذاری؟امریکا؟ اسراییل یا البانی؟ کاش الف یه تمهیدی بکنه معلوم شه کی از کجا کامنت میذاره
ناشناس۱۴۶۱۶۲۳۱۶:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۷
قربان مشکل شما در اقتصاد ایران این چیز ها نیست با این که سر و صدای زیادی هم می شود در مورد ان حتی تحریم ها هم نیست
ناشناس۱۴۶۱۶۴۷۱۶:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۷
خخخه ان وقت مثلا دلار ارزان و تورم کاهش می یابد؟ خخخخه
ناشناس۱۴۶۱۳۴۴۱۳:۳۰:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۷
نسخه بهبود اقتصاد ایران، تن دادن به قوانین بین المللی و تعامل با دنیا است.
ناشناس۱۴۶۱۶۲۹۱۶:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۷
فعلا ان کشورهایی که سیاست تعامل با دنیا دارند و وضع بدتری از ما هم دارند به خوبی به منزل برسند بعد شما بیا ادعا کن در ضمن قوانین بین المللی که شما می گویی در کشورهایی که رفاه بالایی دارند اعمال نمیشود چون سیاست وابسته و متلاشی اقتصادی وجود دارد یکی از ان ها صندوق بین المللی پول و یا بانک جهانی است
ناشناس۱۴۶۱۳۵۱۱۳:۳۳:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۷
اقای توکلی.... ما را گرفتید؟! اقای روحانی و اقتصاد ازاد؟!
ناشناس۱۴۶۱۳۵۶۱۳:۳۵:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۷
اقتصاد این مملکت بر پایه نفت بوده، هست و خواهد بود. وقتی نفت صادر نشود و یا ارزان شود، همه چیز مملکت به هم می ریزد. این ربطی به مدل اقتصادی ندارد.
سید۱۴۶۱۳۵۸۱۳:۳۵:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۷
کدام اقتصاد آزاد آقای توکلی مگر اقتصاد ایران تابع بازار اقتصاد آزاد
ناشناس۱۴۶۱۷۰۱۱۷:۱۳:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۷
40 ساله اقتصاد دولتی و خصولتی در همه چیز است عوض انکه ازاد باشد
حسن۱۴۶۱۳۷۱۱۳:۴۱:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۷
این دولت گوشش بدهکار هیچ نقد و راهکار داخلی نبوده و نیست.از همون اول نگاهش به دست غرب و اروپا و امریکا بوده و هست و خواهد بود.زیاد به این دولت و این تفکر امیدی نیست که نیست.خصوصا که تجربه نشون داده دولتها در ایران در سال پایانی تقریبا کم کار و بی خیال میشوند.راه حل این کشور جراحی است.درمان دیگری ندارد.مجلس باید هر چه زودتر این دولت رو استیضاح و از کار برکنار کند.
ناشناس۱۴۶۱۸۸۵۱۹:۵۰:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۷
کاش بیخیال بشوند همینطور به لطایف الحیل مردم را غارت می کنند
ناشناس۱۴۶۳۹۸۸۲۱:۳۹:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۹
یکبار آقای احمدی نژاد مملکت را جراحی کرد و جز زمین گیرشدن و عفونت و سرطان پیش رونده حاصلی نداشت.
ناشناس۱۴۶۱۳۸۶۱۳:۴۷:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۷
کاش جناب دکتر عزیز حداقل یک اقتصاد غیرآزاد موفق را مثال می زدند. به جهت تعمیق بحث این مثال میتوانست بسیار مفید باشد.
حمید۱۴۶۱۵۹۱۱۵:۵۸:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۷
اقتصاد چین. المان سویس اتریش. حالا شما یه اقتصاد موفق ازاد نام ببر. امریکا رو نگی که جوک سال میشه
ناشناس۱۴۶۱۶۹۴۱۷:۰۷:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۷
به رتبه بندی ازادی اقتصادی سایت هرتیج مراجعه‌ کن اینا که‌ گفتی همشون جزو آزادترین اقتصاد های دنیا هستن
ناشناس۱۴۶۲۰۷۳۲۳:۰۶:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۷
این کشورهایی که نام بردید اقتصاد بسته دارند؟ دوست من به جای کیهان کتاب بخوان
ناشناس۱۴۶۲۴۲۶۱۰:۵۵:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۸
برادر بزرگوار بحث اقتصاد آزاده نه ماهی ازاد
ناشناس۱۴۶۲۵۳۹۱۲:۰۶:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۸
جااااان؟
ناشناس۱۴۶۲۹۰۹۱۷:۱۷:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۸
آلمان؟!
ناشناس۱۴۶۱۶۲۵۱۶:۱۸:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۷
کوبا تورم زیر 5 درصد و در اوج تحریم های امریکا
ناشناس۱۴۶۲۰۳۵۲۲:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۷
شما یه سفر تشریف ببر کوبا تا متوجه بشی منظور از تورم زیر ۵٪ چیه
ناشناس۱۴۶۲۰۸۲۲۳:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۷
رشد اقتصادی چقدر؟نرخ بیکاری چقدر؟ خبر از اقتصاد نابود پس از انحلال شوروی دارید؟ تورمی که با سرکوب و رکود پایین نگه داشته شود با تلنگری منفجر میشود
ناشناس۱۴۶۱۴۰۸۱۴:۰۲:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۷
دولتی که نصف کارش را با ازاد ازاد سپری می کند و نصف کارش را با دستکاری در اقتصادی و سرکوب وضع بهتر از این نمی شود و جالبی ان هم این است که برای رد گم کنی می گویند ما هیچ کاره ایم وعده ای ساده لوح هم باور می کنند
احمد الف۱۴۶۱۴۱۰۱۴:۰۳:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۷
جناب دکتر توکلی، تنها چیزی که در این مملکت وجود ندارد اقتصاد آزاد است. بهتر بود می فرمودید، اقتصاد رانتی و خویشاوندی را کنار بگذاریم. این مملکت با وجود فقری که به آن تحمیل شده، فعلا و یا حداقل برای کوتاه مدت، چاره ای جز دخالت های عاقلانه دولت و مجلس در برخی از امور اصلی اقتصاد و معیشت عامه مردم وجود ندارد. اصلاح وضع موجود نیازمند جلب اعتماد مردم و پاسخگو بودن تمام ارکان حکومتی در مقابل مردم میباشد. دولت و مجلس قانونمند، مسول و پاسخگو مهمترین آن است. قطعا بدون جلب اعتماد مردم، به هیچ چیز نخواهیم رسید.
ناشناس۱۴۶۱۴۱۴۱۴:۰۳:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۷
قیمت هر بسته ۷۰۰ گرمی ماکارونی از روز گذشته با مجوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و مصرف کنندگان حدود ۴۳ درصد گران شد و از ۵۲۳۱ تومان به ۷ هزار و ۴۹۳ تومان تغییر یافت.
ناشناس۱۴۶۲۱۸۰۰۱:۵۵:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۸
چه ارزون نمی فهمم تولید کننده ایرانی چطور قادره جنسی که همه جای دنیا حداقل ۲-۳ دلاره به کمتر از نیم دلار بفروشه مطمئنم دولت سوبسید میکنه
ناشناس۱۴۶۱۴۲۵۱۴:۰۹:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۷
مخصوصا ارز 4200 برای واردات موز
ناشناس۱۴۶۱۴۲۷۱۴:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۷
آقای توکلی، از آقای علی نیکزاد بخواهید از عضویت در فدراسیون تیراندازی انصراف دهد. برای او عضوبت در پست های فرعی دولت یک پایان زود هنگام است.
ناشناس۱۴۶۱۴۳۵۱۴:۱۶:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۷
روحانی توان اداره امور جاری کشور را ندارد و باید کناره گیری نماید.
ناشناس۱۴۶۱۴۸۸۱۴:۵۲:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۷
آقایان چرا میخواهید چرخ را اختراع کنید یک نگاه به کشورهای صاحب رفاه و عدالت مثلا کشورهای اسکاندیناوی بکنید باور کنید بهتر از همه راه های فساد برای ما هست .
ناشناس۱۴۶۱۸۸۴۱۹:۴۹:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۷
برای ما مردم بله برای مسئولین هم بهتره؟
ناشناس۱۴۶۱۴۹۳۱۴:۵۵:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۷
در اسلام همیشه اقتصاد آزاد بوده است .
ناشناس۱۴۶۱۵۰۲۱۵:۰۳:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۷
بوی تقرب به مارکسیسم به مشام میرسد....
ناشناس۱۴۶۱۵۱۵۱۵:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۷
ایران کشوری است بشدت با اقتصاد بسته. اقتصاد در کشور ما تنها محدود به چند نفر خودی و سهمیه بگیر است
ناشناس۱۴۶۱۵۳۳۱۵:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۷
خداوند منتظر نمیمونه تا مجلس تشکیل بشه و قانون اجاره خانه اصلاح بشه و در یک پروسه نداشتن بودجه و اجرای غلط گیر کنه مواظب باشیم خداوند تهران را کن فیکون نکنه
بانام۱۴۶۱۵۵۹۱۵:۴۴:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۷
جای تاسف است که آقای توکلی بعد از این همه سال هنوز نمی داند که اقتصاد ایران از هیچ الگوی متداول اقتصادی تبعیت نمی کند و این سبک اقتصاد بی کفایت را همردیف و همسان با اقتصاد آزاد می داند در حالیکه اقتصاد آزاد هنوز در اروپا و امریکا زنده است و نتایج آن هم کاملا قابل مشاهده
ناشناس۱۴۶۱۵۶۴۱۵:۴۶:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۷
آۀقای توکلی ظاهرا از طرفداران مارکس و کمونیست شده! اون اقتصاد مد نظر شما الان توی کوبا و کره شمالی موفق شده می تونین یک سر سفر برید بینید!
بازنشسته۱۴۶۱۵۶۵۱۵:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۷
جناب توکلی کو گوش شنوا ما صبرمان زیاد است این یکسال دیگه هم میگذرد
ناشناس۱۴۶۱۵۶۶۱۵:۴۷:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۷
ظاهرا کمونیست کشور رو داره می گیره یا گرفته!!!
گنجی۱۴۶۱۸۸۱۱۹:۴۶:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۷
پس چرا آمریکا 2.5 تریلیون دلار برای مردم کمک می کنه کمونیست محسوب نمی شه؟؟؟؟
ناشناس۱۴۶۱۹۹۲۲۱:۲۵:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۷
عزیز 2 تریلیون دلار مفتی نیست بلکه چند میلیاردش برای افراد کم بضاعت و بخش بزرگش هم وام و تسهیلات برای کارها همانند ایران
ناشناس۱۴۶۱۵۷۰۱۵:۴۹:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۷
آقای توکلی ما توی ایران کجا اقتصاد ازاد داریم منظورتون همینه که چند تا فک و فامیل مسئول کل واردات صادرات و دست خودشون گرفتن؟؟؟؟ فقط اسمشه! این موردی هم که شما می فرمایید کمونیسته نمونه زندش به کوبا مراجعه کگنین ببینید چه وضعی داره کره شمالی هم که هیچ
ناشناس۱۴۶۱۵۷۱۱۵:۴۹:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۷
آقای دکتر توکلی نازنین ، با تاسف و تاثر فراوان باید پذیرفت رئیس جمهوری که حاضر شده است در واگذاری فاجعه بار موسسه کشاورزی دشت مغان دخالت مستقیم بنماید هرگز نامه شما را حتی نخواهد خواند .
ابی۱۴۶۱۶۱۳۱۶:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۷
برای نجات کشور دزدی و رانت و توهم را کنار بگذارید !!!!
نیکان۱۴۶۱۶۱۵۱۶:۱۳:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۷
برخی از دوستان به عمق مطلب و حساسیت زمان کنونی که مورد نظر اقای دکتر توکلی است توجه نمیکنند پیشنهاد میکنم تاریخ تطورات اجتماعی و اثرات منفی حاشیه نشینی وخیزش فقرا بر علیه مرفهین بی درد را مطالعه فرمایند
ناشناس۱۴۶۱۶۲۲۱۶:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۷
همین چهارتا و نصف سرمایه دار و صنعت گر را هم با این حرفا از ایران فراری بدید که برن ترکیه اونجا هم سه ماهه بهشون پاسپورت میدن‌ و برای اونا تولید ثروت کنن
ناشناس۱۴۶۱۶۴۲۱۶:۲۸:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۷
اقتصاد ازاد بدون شفاف سازی درامدی و بانکی و مالیاتی، چیزی جز دزدی سرگردنه نیست.
ناشناس۱۴۶۱۶۷۳۱۶:۵۳:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۷
اقای دکتر شما که اقتصاد دان هستید کجای این اقتصاد آزاد است سیاستهای دستوری از ارز و خودرو و سایر امور ممنوعیت واردات و ... که شما نگران اسمش هستید
ناشناس۱۴۶۱۷۱۶۱۷:۲۳:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۷
توکلی این روحانی را بولدوزر هم نمی تواند از تصمیم اش در مدیریت فاجعه بار اقتصادی و مدیران مفسد بانکی اش عوض کند.
ناشناس۱۴۶۱۷۲۳۱۷:۳۱:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۷
حق با توکلی است
حسن۱۴۶۱۸۷۰۱۹:۳۶:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۷
جناب آقای دکتر توکلی شما یا اقتصاد آزاد را نمی‌شناسید یا اقتصاد ایران را. والسلام
ناشناس۱۴۶۱۹۱۳۲۰:۱۱:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۷
اقتصاد آزتد شرایطی می خواهد که در ایران کنونی نیست. اجرای گزاره های اقتصاد آزاد فقط زیان دارد
سلیم۱۴۶۱۹۱۴۲۰:۱۳:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۷
عالی بود آقای توکلی درود بر شما، تقاضا دارم از این همه نامه سرگشاده به رییس جمهور دست بردارید و به حضرت آقا یک نامه مشابه بنویسید. از رییس جمهور نا امید هستیم و مگر تدبیر مقام عظمای ولایت کارگشا باشد
ناشناس۱۴۶۱۹۲۷۲۰:۲۹:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۷
شفافیت مالی وهمایت از سوت زنی ، نیاز مبرم اقتصادی کشورهست، رانت و انحصار وتبانی تلاش مردم را بی اثر عدالت را به حاشیه رانده!
ناشناس۱۴۶۱۹۳۲۲۰:۴۱:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۷
یعنی اینی که الان هست اقتصاد آزاده ! خدایا ! چرا من معنی آزادی را نمی فهمم !
ناشناس۱۴۶۲۰۴۸۲۲:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۷
دیدگاه و آرای کاربران نشان از تلاش بی نهایت کم سابقه تیم فضای مجازی دولت در تسلط بر این متن دارد
ناشناس۱۴۶۲۱۹۵۰۲:۴۴:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۸
آقای توکلی به بقیه دنیا نگاه کنید فقط با کمک مستقیم که جبران زیان آن صنعت را بکند بمقابله بر خواسته اند . اینجا تامین اجتماعی حتی یکماه تاخیر پرداخت بیمه را هم قبول ندارد .
ناشناس۱۴۶۲۲۱۰۰۴:۵۰:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۸
اصلا مگه روش دیگه ای هم هست ۴۰ سال از لیبرالیسم بد گفتید اینم نتیجه اش
ناشناس۱۴۶۲۵۷۰۱۲:۲۸:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۸
اولین قدم حل مشکل اقتصادی آن است که آقایان قبول کنند اینکاره نیستند.
ناشناس۱۴۶۲۷۰۰۱۳:۵۵:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۸
اقتصادی باقی نمونده که آزاد و غیرآزاد داشته باشه
ناشناس۱۴۶۲۸۱۴۱۵:۲۶:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۸
هر چی میکشیم از همین اقتصاد غیر آزاد رانتی فاسد است که مثل ازالو خون مردم را می مکد
ناشناس۱۴۶۳۰۰۸۱۹:۱۲:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۸
اقتصاد آزاد یعنی 200 نفر در کشور همه چیز دست انها باشد و آزادانه در حال خوردن و اشامیدن منابع باشن و بیچاره کارگران و قشر اسیب پذیر .اگر حضرت علی بود گردن 90 درصد مسئولین را میزد .
ناشناس۱۴۶۳۲۵۲۰۲:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۹
اقتصاد ایران سرمایه داری دولتی است که به تدریج خصولتی می شود. آقای توکلی آن اجبار دولتی که اشاره کردید در نرخ ارز تجلی می یابد.
ناشناس۱۴۶۳۲۸۸۰۶:۳۷:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۹
این غده سرطانی احتیاج به جراحی دارد
ناشناس۱۴۶۳۴۱۶۱۰:۵۵:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۹
پیروی از اقتصاد ازاد یعنی تبعیت از نسخه پیچی های بانک جهانی برای مردم ایران
ناشناس۱۴۶۳۶۸۵۱۵:۱۹:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۹
اقتصاد ایران دولتی هست و با این وضعیت درست نمی شود. اقتصاد ایران راه حل سیاسی دارد
ناشناس۱۴۶۳۶۹۰۱۵:۲۳:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۹
اقتصاد ایران بقول یک استاددانشگاه اقتصاد رانتی -رفاقتی-غارتی-است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین