گشت و گذاری در آپارتمان‌های شمال شهر تهران با اجاره‌های نجومی

محمدصادق کلبادی،   3990306014 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
گشت و گذاری در آپارتمان‌های شمال شهر تهران با اجاره‌های نجومی

نیاوران، الهیه ، زعفرانیه، فرشته و دیگر محله‌های شمالی شهر تهران از دیرباز به خوش نشینی و لُردنشینی شناخته می‌شدند. اگر از اهالی تهران نباشید و شناختی از مرزبندی‌های طبقاتی که شمال و جنوب شهر را از هم تفکیک می‌کنند نداشته باشید از روی اسامی محله‌ها هم می‌توانید به موقعیت طبقاتی و جغرافیایی آن‌ها پی‌ببرید؛ حتی از روی نام کوچه‌هایشان. آن پایین‌تر‌ها اصولا اسامی شهدا بر روی کوچه‎ها پس کوچه هایشان است و بالاتر‌ها بوستان و مهستان و گلستان و...! 

اگر در تهران صاحب خانه نباشید و ماهانه بابت زندگی زیر یک سقف اجاره پرداخت کرده باشید احتمالا این روزها رقمی بین ۱.۵ تا  ۵ میلیون تومان اجاره را متناسب با متراژ و محل و سن بنا باید پرداخت کرده باشید.

البته برای بسیاری پرداخت همین مبالغ کاری سخت و دشوار است اما چاره‌ای نیست گاهی باید با سیلی صورت را سرخ نگهداشت! اما در مناطق شمالی پایتخت وضعیت متفاوت است. برای آنکه درک درستی از این وضعیت داشته باشیم راهی سه منطقه اعیانی نشین پایتخت شدم و سری به بنگاه‌های املاک این مناطق زدم. فرشته اولین خیابانی بود که برای بررسی وضعیت اجاره‌‌‌بها به آنجا رفتم . جوانی‌که کارش‌مشاوره بود و معرفی املاک‌ اجاره‌ای، چهره شناس خوبی هم بود مرا که دید فهمید لقمه چربی نصیبش نشده ولی بازهم تلاش خودش را کرد، لیستی از خانه‌هایی با متراژ زیر ۱۰۰ متر برایم آورد . رهن و اجاره‌ها هم بین 200 تا۳۰۰ میلیون با ماهی ۶ تا ۱۰ میلیون!  پرسیدم متراژ بالاتر و قیمت بیشتر ندارین؟ نگاهی کرد و گفت: «برای خودت می‌خواهی ؟ بودجه‌ات چقدر است؟» گفتم من روزنامه‌نگار هستم و برای معامله اینجا نیامده‌ام، بی‌درنگ گفت من در خدمتم و لیستی دیگر از آپارتمان‌های بالای ۲۰۰ متر را برایم آورد.

قیمت‌ها عجیب بود ۱‌میلیارد رهن، ماهی ۴۰ میلیون تومان اجاره و حتی در مواردی بیشتر! پرسیدم این خانه‌ها مشتری هم دارند یا خالی می‌مانند؟ گفت: « تادلت بخواد، زیاد ؛ اصلا به ماه نرسیده اجاره رفته. از برج ۸ تا ۱۱ حدود ۹۰ درصد فایل‌های مشابه همین مورد اجاره رفتند» با حرارت توضیح می‌داد که حدود ۶۰درصد فایل‌های ما اجاره‌های بالای ۲۰ میلیون دارند. با تعجب پرسیدم این‌ها کارشان چیست که ماهانه ۴۰ میلیون اجاره می‌دهند آن‌هم با ۱میلیارد رهن!؟ خندید و گفت: آقا، همه یا پزشک و وکیل و تاجر هستند یا سلبریتی‌ها و آقازاده‌ها ولی این‌ آقازاده‌ها و پدرانشان که مسئولیت دولتی دارند، خودشان جلو نمی‌آیند، وکیل دارند اما آخر کار می‌فهمیم که طرف که بوده».

مقصد بعدی بنگاه املاکی در خیابان الهیه بود. منطقه‌ای که قمیت‌هایش نیز آسمانی بود. الهیه به واسطه نام میرزا جعفر حکیم الهی که اراضی آن منطقه را از همسر امین الدوله خریده بود به این نام معروف شد. بنگاه املاک آنجا هم با دیدن ظاهرم فهمیدند که کاسب نیستند. اوضاع در آنجا کمی شگفت‌ آورتر ‌بود، خانه‌هایی با ۲ میلیارد رهن و ماهی ۲۰۰ میلیون تومان اجاره! پرسیدم این‌ها مگر چه دارند و متریالشان از چیست ؟ اصلا مشتری هم دارند؟ مشاور با بی‌میلی گفت که این خانه‌ها همه چیز از نوع مجلل‌اش را دارند از استخر و سونا و جکوزی اختصاصی تا سالن ورزشی و اجتماعات و آشپزخانه مرکزی و خشک شویی و...! البته مشتری‌های خاصی هم دارند مثلا آنها که کارخانه‌دار و تاجر هستند و میهمان‌های خارجی دارند! ارقام خیلی  بزرگتر از آنی بود که بشود به آن فکر کرد.

از آنجا به زعفرانیه رفتم، محله‌ای که از زمان قاجار کاخ سعد آباد- استراحتگاه شاهان قاجار و بعد هم تفرجگاه رضاخان-در آن واقع بود و گویا بخاطر زعفرانی بودن درب کاخ، این منطقه به زغفرانیه شهرت یافت هرچند نقل قول دیگری نیز هست؛ برخی می‌گویند اراضی این منطقه متعلق به زعفران باجی، کنیز محمدشاه قاجار، بوده است از همین رو به زعفرانیه معروف شد.

 در هر حال کنجکاوی از وضعیت اجاره‌بها ی آپارتمان‌های این منطقه مرا به سمت بنگاه املاکی در آنجا کشاند. جوان بنگاه‌دار می‌گفت:« اینجا قیمت‌ها از متری 45 میلیون آغاز می‌شود تا 110 میلیون! با 300 میلیون رهن و ماهی 35 میلیون اجاره هم خانه هست، البته اگر آپارتمان لاکچری‌تری هم بخواهی باید ماهی 70 تا 80  میلیون اجاره بدهی». در یک ساعت گذشته آنقدر رقم‌های نجومی دیده بودم که  اجاره‌بهای آپارتمان‌های زعفرانیه برایم قابل هضم بنظر می‌آمد!  حرف‌هایش شبیه به همان حرف‌هایی بود که در بنگاه اول شنیدم. همه خانه‌ها زیر یک ماه فروش می‌روند و مشتری‌هایشان هم... از آن مناطق که فاصله می‌گیریم به محله‌هایی می‌رسیم که کوچه‌هایش به جای سنبل و سوسن و یاسمن به نام شهدای همان محله مزین شده است و خانه‌هایی با متراژی 30 متر  هم به وفور یافت می‌شود. 

یکی از محله‌های جنوبی تهران ایستگاه پایانی این گزارش بود. اینجا بر خلاف شمال شهر املاکی‌ها بیشتر تحویلم می‌گرفتند و با اشتیاق فایل‌های شان را برایم معرفی می‌کردند...«یک آپارتمان دارم  35 متری 40 میلیون رهن، ماهی 300 هزار تومان اجاره، یکی دیگه هم هست 80 متری 30 میلیون رهن ماهی 1میلیون و 800 هزار تومان اجاره!...» اگرچه قیمت این خانه‌ها پایین است اما داخلشان را که ببینید غم عالم بر سرتان خراب می‌شود. از قدیم می‌گفتند «آسمون خدا همه جا یک رنگه» اما  ظریفی می‌گفت «این زمینه که یک جاش زشته یک جاش قشنگه» ! البته هنوز آسمان به تسخیر آدمی در نیامده است ، شاید آن موقع آسمان را هم طبقه بندی کنند! آسمان آن‌ها که دارند و آن‌ها که کمتر دارند!

دیدگاه کاربران

محمد قاسمی۱۴۶۳۳۶۶۱۰:۰۳:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۹
اینکه بالای شهر و پایین شهر و فقیر و غنی باشه تو تمام جهان و تمام ادوار بوده مشکل الان ما اینه که کسی به فکر فقرا نیست که دستشون رو بکشه بیاره بالاتره همه به فکر پایین کشیدن ثروتمندان هستند کاش به دولت سوئد نگاه میکردیم یک سیستم تلفیقی از لیبرالیسیم و دولت رفاه یک مکانیزیم بسیار عادلانه در اقتصاد کسی که درآمدش بیشتر است باید مالیات بیشتری بدهد و این مالیات به قشر ضعیف منتقل میشود نه جیب دولت که منتج به اختلاس های کلان شود.
کارشناس کاردان استخوان خرد کرده۱۴۶۳۷۶۹۱۶:۳۵:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۹
دیدید وقتی کامپیوتر هنگ میکنه زیستش میکنند و استارت و شروع از نو الان که بر اثرفساد سالیان دراز دیگر اصلاح و درمان اقتصاد امکان پذیر نیست لذا تنها راه اصلاح اقتصاد با زیر بنای محکم این است که تمامی ثروت ها و مالکیت در کشور به یکباره ملی شود و تمامی مردم از یک امکانات مناسب معمول زندگی استفاده کنند و از این به بعد بر نمیکنم به ایه آن لیس للانسان الا ما سعی افراد بتوانند به ثروت های مشروع برسند و برای اندسته هم که امکانات کمتری برای کار و تلاش دارند از سوی سازمان های تامین اجتماعی یاری شوند نا در آینده روی پای خود بایستند
ناشناس۱۴۶۳۸۶۷۱۸:۲۵:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۹
مالیات در ایران مفهوم پول زور را دارد. این مفهوم جزئی از فرهنگ این کشور است. هر کس از مالیات دادن فرار کند، زرنگ نامیده می شود. شاید هم مردم راست بگویند، چون هیچوقت اعلام نمی شود که مالیات صرف چه کارهایی می شود!
ناشناس۱۴۶۴۱۵۸۰۶:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۱۰
خب دوست عزیز مشکل دقیقا همینه که اون که بالاتر حاضر نیست مالیات بیشتری بده اونقدر گردنش کلفت شده که اگر نزدیکش بشی یا میخوان جنگ راه بندازن یا احتکار تورم میدن به خورد ملت
ناشناس۱۴۶۴۱۷۰۰۷:۴۹:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
از روزی که به همان طرف غرب نگاه کردیم ؛ این فاصله های عمیق و قله های ثروت و دره های فقر زیاد شد.....
نجیب۱۴۶۴۲۰۲۰۸:۳۶:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
هیچ کاخی بر پا نشد مگر آنکه کوخی در کنار آن ویران شد. (امیرالمومنین حضرت علی (ع)) خداوند سهم فقیران را در مال ثروتمندان قرار داد تا بوسیله آن هر دو گروه را بیازماید. (قرآن کریم) وای بر احوالات کاخ نشینان در آن دنیا.
ناشناس۱۴۶۳۳۷۹۱۰:۱۰:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۹
تهران زلزله بیاد همه میان اینجا اگر خراب نشه اینها. نگران نباشید! جلوشون چادر میزنن یکم شیک بشه
ناشناس۱۴۶۳۵۵۳۱۲:۵۷:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۹
از تمامی مسولان و دلسوزان کشور درخواست می شود به بحران و معضل اجاره نشینان که از اواخر خرداد به دلیل افزایش نجومی قیمت ها بروز می کند توجه ویژه داشته باشند ایت معضل باعث مشکلات اجتماعی و گسترش حاشینه نشینی ها و هزار و یک مشکل اجتماعی در پی دارد تا دیر نشده است چاره ای بیندیشد
ناشناس۱۴۶۳۶۹۱۱۵:۲۳:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۹
مسئول دلسوزی هست! همه شان سابقه جبهه و بسیج دارند و کسی می تواند بگوید بالای چشم ات ابروست. اقتصاد را انجوری قبضه و فاصله طبقاتی اسجاد کردند دانشگاه ها را هم ظرفیت ها را از ان خود نمودند.
مازیار۱۴۶۳۷۴۶۱۶:۱۱:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۹
مسول دلسوز!مگه داریم؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۴۶۳۵۶۷۱۳:۰۹:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۹
متاسفانه بر اثر تلاطملات اقتصادی سالیان دراز و سو استفاده از قدرت و موقعیت و رانت و رشوه و قاچاق و فرار مالیاتی و استفاده از تسهیلات کلان بانکی غیر قانونی و تمامی راهدهای دیگر مظاهر فساد عده زیادی به ثروت های بسیار کلان و گنج قارونی نامشروع رسیده اند که بر حاکم اسلامی و مسولان کشور فرض واجب است که با اجرای قانون بدون خط قرمز از کجا آورده ای به تعدیل اقتصادی و عدالت اجتماعی بپردازند خوشبختانه رییس مجلس جدید اگر هنوز بر عقیده خویش استوار باشند قصد برخورد با 4 درصدی ها حرامخوار را دارند رییس محترم قوه قضاییع هم در ابتدای ورود به قوه قضاییه قول اجرای قانون از کجا آ ورده ای را دادند
ناشناس۱۴۶۳۶۹۷۱۵:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۹
پس چی شد اون قانون از کجا آوردی که گوش ملت رو داشت کر میکرد؟!... هر دفعه این بنده خدا کامنت میزاره من یادم می افته
ناشناس۱۴۶۴۱۳۶۰۳:۲۸:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
لطفا یکی این بابا را از خواب بیدار کنه ریس مجلس برخورد کنه ؟ پس باید اول بره جلوی اینه .
ناشناس۱۴۶۴۱۵۳۰۶:۱۵:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۱۰
ببخشید فرمودید رئیس جدید مجلس قصد چی چی دارن ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۴۶۳۵۷۳۱۳:۱۴:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۹
زازله هم بیاد اون بالا شهر خراب نمیشه پایین شهر هست که ...
ناشناس۱۴۶۳۹۹۶۲۱:۵۴:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۹
ایشالا خراب میشه
ع.م۱۴۶۴۱۶۷۰۷:۳۸:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۱۰
نگران نباش، زلزله 7 و نیم ریشتری تو تهران منجر به نشت عظیم گاز و انفجار و آتش سوزیهای گسترده شده و همه چی رو نابود میکنه برادر ...
ناشناس۱۴۶۳۵۹۹۱۳:۵۲:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۹
در زمان شهرداری چه کسی تراکم فروشی باب شد و احداث برج در کوچه های تنگ در محلات اعیانی نشین اجازه داده شد؟؟!
ناشناس۱۴۶۳۶۰۷۱۴:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۹
نترس ساختمان های پولدارها ضد زلزله هستند. اگر زلزله بیاد ساختمان ضعیف و ضعفای مثل من هست که خراب می شود.
نجیب۱۴۶۳۸۱۸۱۷:۱۲:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۹
اگر خداوند اراده کند ابتدا خوبان را جدا می کند و سپس عذاب را نازل می کند به طوری که حتی قوم ثمود هم با آن هم ثروت و قدرت نیست و نابود می شود. یک زلزله 10 ریشتری یا سه ساعت باد با سرعت 150 کیلومتر در ساعت و یا یک زلزله 7 ریشتری به مدت 5 دقیقه. حضرت علی (ع): هیچ کاخی بر پا نشد مگر آنکه کوخی در کنار آن ویران شد. این کاخ های شمال تهران برای برپایی هر کدامشان هزاران کوخ ویران شده و اهالی آن آواره. وای به حال این کاخ نشینان وای به حالشان.
ناشناس۱۴۶۳۶۱۷۱۴:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۹
این ساختمانها و بناهای لاکچری، حاصل پولشویی ، نشت پولهای فروش نفت و غارت جیب مردم و بیت المال به جیب خدا نشناسان است. سکونت در این بناها مباهات ندارد. بلکه خفت و خواری دارد.
عرشیا۱۴۶۴۰۳۰۲۲:۴۶:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۹
نه خیر عزیز خیلی هاشم میتونه حاصل دست رنج پدر و مادر یا خود فرزند باشه ما الان تو آجودانیه میشینیم از نیاوران یکم بالاتره و میدونم که حاصل دست رنج پدرم هستش
الف ر۱۴۶۳۳۸۴۱۰:۱۷:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۹
اکثر لرد نشینها همان مستضعفین قبل 57 هستند تمام اقوام بی پول های مثل خودم در آن سالها که الان صاحب مال ومکنت شدند حتی کفش پلاستیکی شون هم یادم هست نگید همه شون کار آفرین و با هوش بودند از برکت شعار های تو خالی شون است اختلاف طبقاتی بعد 41 ساله بیداد میکنه چی خواستیم چی شدیم
معلم۱۴۶۳۷۶۲۱۶:۲۹:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۹
کسانی که قبل از انقلاب پایین شهر زندگی میکردند اکنون بواسطه درامد های نامشروع برح نشین شده اند و برج نشین های قبل از انقلاب ساکن خارج.
ناشناس۱۴۶۳۳۹۱۱۰:۲۷:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۹
متاسفانه نظام سرمایه داری در ایران حاکم شده است
ناشناس۱۴۶۳۵۰۰۱۲:۲۲:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۹
نظام سرمایه داری در بطن جامعه ایران است و در سالهای اخیر نه تنها بهتر نشده است بلکه بدتر هم شده است برای اینکه به همان دلیل که گفتم عزم جدی برای مبارزه با آن نیست .
ناشناس۱۴۶۳۵۵۵۱۲:۵۹:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۹
در کلبه ما اگر رونق نیست صفا هست انجا که صفا هست نور خدا هست
ناشناس۱۴۶۳۶۰۰۱۳:۵۵:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۹
سرمایه داری نظم و قانون دارد. این طور نیست که هرکس هرچه بخواهد انجام دهد.
ناشناس۱۴۶۳۶۰۸۱۴:۰۵:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۹
این نظام سرمایه داری نیست... نظام سرمایه داری بر رقابت استوار است.
ناشناس۱۴۶۳۳۹۲۱۰:۲۸:۳۴ ۱۳۹۹/۳/۹
در ایران هر کسی پول نداشته باشه باید بمیره
ناشناس۱۴۶۳۶۰۹۱۴:۰۵:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۹
برای همین واقعیت است که مردم مادی شده و برای پول هر کاری می کنند. مدت ها است که گذشت و ایثار و جوانمردی را باید در قصه ها خواند.
ناشناس۱۴۶۳۸۹۶۱۸:۵۹:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۹
عزیز جان کل دنیا همینه
ناشناس۱۴۶۳۳۹۳۱۰:۲۸:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۹
گشت و گذار چند عکس هم لازم دارد
ناشناس۱۴۶۳۳۹۴۱۰:۲۹:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۹
بخش اعظمی از املاک نجومی متعلق است به املاک شمال شهر
ناشناس۱۴۶۳۵۷۹۱۳:۲۱:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۹
هر جا کاخی هست یقیین بدانید انطرف تر کوخ های فراوانی هست این یعنی حاکمان کشور نتوانسته اند احکام شرع و قانون و عدالت اجتماعی را اجرا کنند
ی الف بچه۱۴۶۳۶۳۰۱۴:۲۶:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۹
این است و جز این نیست برای ایجاد عدالت اجتماعی باید به تعدیل ثروت در جامعه اقدام نمود و این میسر نیست جز با اجرای قانون از کجا آورده ای و ملی و مشا کردن ثروتهای حرام گنج قارونی و کهکشانی و نجومی و کلان
ناشناس۱۴۶۳۳۹۸۱۰:۳۲:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۹
یه زلزله شدید بیاد و تهران رو شخم بزنه و فقیر و غنی رو بکنه زیر خاک بلکه قیمت ها بیاد پائین و ملت راحت شن از دست این گرونی ها
ناشناس۱۴۶۳۷۱۳۱۵:۳۶:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۹
نه خدا نکنه چرا به نظرم هر کس که تو این خانه ها زندگی میکنه درس خونده و تلاش کرده
ناشناس۱۴۶۳۴۰۳۱۰:۳۵:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۹
اختلاف طبقاتی شدید حاکم بر جامعه ایرانی !
ناشناس۱۴۶۳۶۱۲۱۴:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۹
یکی از آرمانهای انقلاب ، ایجاد جامعه بی طبقه توحیدی بود!
م۱۴۶۳۴۱۱۱۰:۵۱:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۹
امام راحل یک انسان الهی و پاک دست و حامی قشر مستضعف بود. اما مسئولین فعلی ایران حامی سرمایه داران هستند.
ناشناس۱۴۶۳۴۱۷۱۰:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۹
این شکاف طبقاتی نیست .....
ناشناس۱۴۶۳۶۱۴۱۴:۰۷:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۹
این شکاف نیست. پرتگاه عمیق است!
ناشناس۱۴۶۳۹۷۶۲۱:۲۱:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۹
نه داداش من به تعبیر مودبانه پارگی طبقاتی
ناشناس۱۴۶۳۴۲۱۱۱:۰۰:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۹
هدف شما از انتشار چنین مطالبی چیست ? صریحا بیان کنید !
ناشناس۱۴۶۳۵۷۴۱۳:۱۵:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۹
مشخصا این نوشته داره از شکاف طبقاتی و تبعیض و روند بی حساب و کتاب و بی قانون مسکن میگه . صاحبان سرمایه زمین رو تسخیر و طبقه بندی کردن بین دارا و ندار و این اتفاق داره تو کشوری میافته که انقلاب کرد برای رفع تبعیض
صمصام۱۴۶۳۴۲۸۱۱:۰۹:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۹
اصلی در اقتصاد هست که میگوید تقاضا بوجود آورنده عرضه است پس تا فاسد هست فساد هم هست در کشور ما تا زمانی که فسادی رو نشود نیست ، اما وقتی رو شد دیگر فساد هست وقتی به این ارقام خوب نگاه میکنید متوجه میشوید که فساد در کشور هست... خووووب هم هست
ناشناس۱۴۶۳۴۳۷۱۱:۱۶:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۹
چرا در کشور جمهوری اسلامی ایران این اختلاف طبقاتی باید وجود داشته باشد؟؟؟
ناشناس۱۴۶۳۸۴۰۱۷:۴۰:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۹
چون خودمون خواستیم که اینجور زندگی کنیم
ناشناس۱۴۶۳۴۴۰۱۱:۱۸:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۹
مجلس یازدهم باید پیگیر مصوبه FATF باشد.
ناشناس۱۴۶۳۴۴۴۱۱:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۹
تصوير بالا ساختمان بسيار شيكي است ارزاني صاحبش ، انشاء الله خيرش را ببينند ، آقا ساسان و اقدس خانم با فرزندانشان كتي خانوم و آقا كامي در ساختماني مشابه در پايتخت زندگي مي كنند كه البته امثال آنها فراوانند !! ... اشكالي هم ندارد و به بنده هم ربطي ندارد ، اما عكسي ديدم از يكي از حوزه هاي علميه كه گويا يكي از سران سه قوا ي سابق ،در قم ساخته است براي طلاب علوم ديني ،كه مثل همين ساختمان تصوير بالا چشم كور را روشن مي كند !! ... البته ساختمان مجلس هم چشم نابينا را منور مي كند !! و بسياري ساختمان هاي ديگر ، شنيدم خانه رئيس دولت خانه خوبي در جاي بسيار نكويي در تهران است !! البته اين ها براي آقا ساسان و اقدس خانوم و فرامرز خان و شمس الملوك و امثالهم محل ايراد و اشكال نيست ، اما براي مسئولين و رؤساي سه قوا و ونيز وكلا و وزرا و امثالهم در نظام اسلامي خيلي --- اگر چنين باشد ---محل اشكال است ، ... خيلي هم محل اشكال است !! حالا نه اينكه بنده بخيلم ، نه بخدا !! .. از اين بابت عرض مي كنم كه مسئولين بايد بدانند و درك كنند و حس كنند كه مردم چه طور زندگي مي كنند !! .. حال روز مردم را نه تنها بدانند ، بلكه احساس و لمس كنند !! البته شيخ اجل سعدي هم با بنده موافق است ، ببينيم كه استاد سخن ، سعدي چه مي گويد : " غم حال دردمندان نه عجب گرت نباشد كه چنين نرفته باشد ، همه عمر بر تو حالي " !!! درود به روانت شيخ اجل !! بهشت برين بر تو ارزاني باد !! ... البته آقا اسي پسر ميرزا هاشم هم ديدم كه پشت كاميونش با خط جلي نستعليق نوشته بود : " آتش بگير تا بداني كه چه مي كشم " !! ... كه البته اين را جاده ديدم و كاميونش را شناختم !! ... آخه تو شهرهاي كوچك نه تنها همه همديگر را مي شناسند كه حتي موتور و ماشين و كاميون و باغ و زمين همديگر را هم مي شناسند ، كه حتي پدر بزرك و مادربزرگ همديگر را هم مي شناسند !! بله ! آتش بگير تا بداني چه مي كشم !! ... وقتي مسئولين از حيث مسكن و خوراك و پوشاك و مركب و ماشين و زبانم لال از حيث دارو ونيز از حيث قلّت در آمد و كثرت خرج و مخارج و بيكاري فرزندان مشكلي نداشته باشند ، و در ساختمان هاي آن چناني زندگي كنند ، يا كار كنند ، چه بسا پيش مي آيد كه وقتي كسي يا درمانده اي از مشكلات زندگي اش بگويد ، او نيز بگويد : -- صبر كن برادر ! ان الله يحب الصابرين !! بله ؟!! ... مگه دروغ ميگم !!
ناشناس۱۴۶۳۴۴۷۱۱:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۹
خدایا ریشه و باعث و بانی اینهمه بی عدالتی و فقر و فساد رو بکن
حمیدرضا۱۴۶۳۹۲۰۱۹:۳۷:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۹
خدا چیکار کنه وقتی همه ی ما از مردم تا مسئولین در مقابل این همه فساد سکوت کردیم؟ ضمنا این کامنت ها منو به فکر فرو برد فکر اینکه اگه من هم رانت داشتم فساد میکردم یا سالم زندگی میکردم؟ لطفا همه این سوال رو از خودشون بپرسن
ناشناس۱۴۶۳۴۴۸۱۱:۲۲:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۹
فساد قدرت و ثروت در داخل کشور به اوج رسیده است.
ناشناس۱۴۶۳۴۵۲۱۱:۲۴:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۹
شرم بر آنانی که وضعیت بچه های روستاهای سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان، ایلام و..... را می بینند و چشمهای خود را می بندند.
ناشناس۱۴۶۳۴۵۷۱۱:۲۸:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۹
سوسیالیست
ناشناس۱۴۶۳۴۶۸۱۱:۴۳:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۹
من مخالفم ایده های چپ افراطی و کمونیسم هستم اما انقدر هم تضاد طبقاتی اونهم وقتی که اکثر این ثروتمندان از راه تولید ثروت و خدمت به جامعه به این ثروتها نرسیدن وخیلیهاشون حتی مالیات درستی هم نمیدن، میتونه بسیار زیانبار باشه.
ناشناس۱۴۶۳۴۷۰۱۱:۴۸:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۹
انقلاب بعدی ، انقلاب کارگران است چطور این امن ارتمان ها ساخته می شود چطور برای امام که در طول عمرش در نهایت سادگی زندگی کرد چنین قصری ساخته شد ؟ آیا شاه چنین قصری داشت ؟ به کجا می رویم ؟
ناشناس۱۴۶۳۴۸۵۱۲:۱۰:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۹
دکتر و اقازاده ها میگه اجاره میکنند حال باید دید این دکتر ها و اقازاده ها پولشان از چه راهی بدست امده که این اجاره بها ها هیچ است در برابر ثروتی که اندوخته اند
سید۱۴۶۳۴۸۶۱۲:۱۱:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۹
یادمه اوایل انقلاب مبلها هایشان را بیرون ریختند تا بگویند ما اشرافی زندگی نمیکنیم.‌‌‌...
ناشناس۱۴۶۳۴۹۲۱۲:۱۴:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۹
خب که چی داغ دل مردم را تازه می کنید
حسن۱۴۶۳۵۱۷۱۲:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۹
قطعا اونی که 30 میلیون اجاره میده حتما از راه دزدی اختلاس درآمد داره والا با شغل کارمندی یا حتی تاجر هم این غلط رو نمیتونه بکنه
ناشناس۱۴۶۳۹۷۸۲۱:۲۵:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۹
تاجر در عرض یک ساعت 30 میلیون تومان در آمد داره.
ناشناس۱۴۶۳۵۳۲۱۲:۴۷:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۹
یادمه دبستان بودم تو کتاب تاریخ یه همچین عکسی زده بودن زیرش نوشت کاخ طاغوت و عکس یه زاغه که زیرش نوشته بود زندگی مردم
ناشناس۱۴۶۳۷۵۹۱۶:۲۴:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۹
ای بسا حرفه که مستوجب آتش باشد
Amir۱۴۶۳۵۵۹۱۳:۰۲:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۹
اگه کسی قصد تشکیل خانواده داشته باشه فرضا حقوق ۳ میلیونی بگیره به نظر شما کجا بهش خونه میدن؟
ناشناس۱۴۶۳۶۸۴۱۵:۱۸:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۹
بهشت زهرا
ناشناس۱۴۶۴۲۲۰۰۸:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
در ناکجاآباد.
ناشناس۱۴۶۳۵۷۲۱۳:۱۴:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۹
واقعا دیدگاه درستی ندارید. اگر روابط بین المللی ما درست باشه و شرکت های صنعتی و خدماتی و کشاورزی وارد ایران بشوند و هر کدام برای خود دفاتری بخرند یا برای کارمندان خود خانه ای اجاره کنند اولین جایی که گران خواهد شد مناطق خوش آب و هوای پایتخت و همچنین مناطق خوش آب و هوای مراکز استان ها که دارای امکانات شهری خوب از قبیل دسترسی اسان به مراکز تفریخی و ورزشی و درمان دارا هستند و از امنیت بالایی برخوردارند مورد توجه قرار خواهد گرفت و آن مناطق گرانتر خواهد شد. در نتیجه دفاتر شرکت های داخلی و ضعیف تر داخل تهران و مراکز استان ها به مناطق مرکزی شهر منتقل خواهد شد و افرادی که در مناطق مرکزی شهر هستند به مناطق پایین تر منتقل می گردند. این جابجایی باعث جابجایی سرمایه ها به مناطق کمتر توسعه یافته می شود و آن مناطق در طی چند سال بعد آبادتر می شوند. این پدیده در تمام شهرهای دنیا از زمان ایجاد شهرها بوده و باقی خواهد ماند و ربطی به سرمایه داری و غیره ندارد.
ناشناس۱۴۶۳۵۸۰۱۳:۲۲:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۹
اختلاف طبقاتی کجا بوده , این انفجار طبقاتی است .
ناشناس۱۴۶۳۶۰۲۱۳:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۹
ما رکورد زدیم
ناشناس۱۴۶۳۶۲۵۱۴:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۹
دسته بندی کردن مردم دیگر رنگ ندارد. بنظرم یکی باید هماهنگ کند یک مدتی ساکنین انقلابی شهرک محلاتی منطقه 1 تشریف ببرند شهرک بروجردی زندگی کنند و ساکنین انقلابی شهرک بروجردی منطقه 15 تشریف بیارند شهرک محلاتی برای زندگی. !!!! تا به زعم نویسنده آنها نیز آب و هوای شمال شهر را امتحان کنند. ای کاش همه مردم ایران اسلامی اسم محله شان إلَهيَة بود و زندگی شان الهی.
ناشناس۱۴۶۳۶۸۲۱۵:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۹
برو خانه رفیق دوست را در فرمانیه ببین و قیمت گذاری کن
ناشناس۱۴۶۳۶۹۶۱۵:۲۶:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۹
الا برکت الله
ناشناس۱۴۶۳۷۶۶۱۶:۳۳:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۹
اونی که تو ایران خونه گرون میخره مشکل داره .تو جامعه که اینقد فقیر هست نباید فخر فروشی کرد .بهترین کار اینه پولا را بفرسته اونور آب خونه اونجا بخره ملت ما هم نمیبینن فحششم نمیدن....
۱۳۶۴۱۴۶۳۸۳۳۱۷:۲۴:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۹
به نظرمن جلوی گرونی مسکن روازالان بگیرن تامثل خودرو نشه که پرایدبشه۹۰تازه بازرس بیایدبکنه ۷۰ خوشحال باشیم وبگیم ارزون شدچرااین دولت تماشامیکنه تا خیلی گرون بشه بعد میاد فکر چاره بابااز همین الان جلوگرونی مسکن را بگیره.
نوروزی۱۴۶۳۸۳۶۱۷:۳۵:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۹
امکان نداره این پولها از راه حلال اومده باشه، حتی اگه دکتر ،تاجر یا هر چی که باشی
ناشناس۱۴۶۳۸۹۸۱۹:۰۲:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۹
حالا فکر کن طرف کارگره با ماهی دو میلیون حقوق و چند تا بچه اجاره خونه تو جنوبی ترین نقطه تهران هم از حقوقش بیشتره دیگه خرج زندگی که هیچ
ناشناس۱۴۶۳۹۲۵۱۹:۴۲:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۹
همه جای دنیا ازین داستانها هست دیگه....
رویا۱۴۶۳۹۲۸۱۹:۴۵:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۹
بالای شهر اکثرا خانه های دزدان بیت المال هست یا کلا یه جایی از حق و حقوق کسی و ندادن و پولدار شدن
ناشناس۱۴۶۳۹۲۹۱۹:۴۵:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۹
تاجر هم نمیتونه بابا... ماهی دویست میلیون؟؟؟
ناشناس۱۴۶۳۹۵۰۲۰:۱۶:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۹
بر این اقتصاد بباید گریست ؟!!!!!
ناشناس۱۴۶۳۹۵۴۲۰:۲۱:۵۹ ۱۳۹۹/۳/۹
پول داشتن حس خوبی داره،من خوشم اومد از مقاله.
ناشناس۱۴۶۳۹۵۷۲۰:۲۶:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۹
دارندگی وبرازندگی خوش بحال پولداران مابدبخت درجنوبی ترین نقطه تهران زندگی می کنیم
زهرا۱۴۶۳۹۶۷۲۱:۰۱:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۹
دقیقا بعد از اینکه انقلاب شد دقیقا یادمه از تلویزیون رفته بودن وبا بالاشهر یها و مدارس بالا شهر را نشون میدادن والا بخدا وپیر وپیغمبر کی اینجوری بود کی انقد فاصله طبقاتی ب د
حسن۱۴۶۳۹۸۴۲۱:۳۱:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۹
خدا زیاد بده
حسن۱۴۶۴۰۰۳۲۲:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۹
یک بازرس صادق نه بازرسی که خودش هم ازقماش انها باشدبفرستین بررسی کنن ببینن اینقد پول را از کجا میارن .حضرت علی فرمود اگر بنایی بالارفت بدانید حقی پایمال گشته.ولی متاسفانه ان بازرس پیدا نمیشه حیف.
dayani۱۴۶۴۰۲۱۲۲:۳۷:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۹
با این گزارشها په چیزی را میخواهی بنمایی. ساکنان محله های گرانقیمت که خواننده سایتهای الف و ب و ت نیستند. تنها مردمان دست تنگ را به حقارت بیشتری سوق میدهی . نکن از این کارها ، الف جان
سجاد۱۴۶۴۰۴۳۲۳:۳۱:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۹
خوش به حالشون
م۱۴۶۴۰۶۲۰۰:۰۷:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۱۰
یکی برای تامین اجاره خونه اش دختر ۹ ساله اش را صیغه این و اون میکنه ، یکی ۳ میلیارد پول پیش خانه و ماهی ۳۰۰ میلیون اجاره میده
شهروند۱۴۶۴۰۶۵۰۰:۰۹:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۱۰
متاسفانه زندگیهای اشرافی در تهران برجسته شده و جوانان و افراد ساکن در پایین شهر تهران آن زندگیهای مجلل و تبعات آنرا را می بینند و مقایسه می کنند و این فاصله طبقاتی به تدریج سبب بحرانی ریشه دار توام با خشم و نارضایتی در بین مردم پایین و بالای شهر تهران می شود این موضوع در دراز مدت تبعات منفی و خطر ناکی را در پی دارد که می بایست توسط دوست داران وعلاقه مندان به کشور و نظام اسلامی هر چه سریعتر مورد توجه قرار گیرد.
بهروز۱۴۶۴۱۴۲۰۴:۵۶:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱۰
انقلاب کردیم که چی بشه ببین چی شد انقلاب مستضعفان وکارگران همین بود
ناشناس۱۴۶۴۲۳۶۰۹:۰۷:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۱۰
چهل سال بعد از انقلاب از کجا سر در آوردیم!!!!! قریب به اتفاق این ثروت های انبوه نه از راه تلاش و کوشش و خلاقیت بلکه که از راه رانت و فساد و اختلاس ورشوه وتباهی حاصل شده است . با چنین وضعیتی کار و تحصیل و کوشش و انسانیت و وجدان و خلاقیت و فداکاری و گذشت و همه و همه به حاشیه رفته و فرهنگ آن گروه ثروت های باد آورده جایگزین خواهد شد وشده است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین